NORMA din 30 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 16 ianuarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 23
ART. 6REFERIRE LAHG 834 14/12/1991
ART. 10REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 26
ART. 22REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 25
ART. 23REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 24
ART. 24REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 27
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 24
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001 ART. 27
ANEXA 1REFERIRE LAHG 500 05/08/1994
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 268 28/05/2001
ANEXA 4REFERIRE INDIRECTA LAOUG 37 10/07/1997
ANEXA 4REFERIRE INDIRECTA LAOUG 15 05/05/1997
ANEXA 4REFERIRE INDIRECTA LALEGE 88 12/07/1996
ANEXA 4REFERIRE INDIRECTA LALEGE 129 27/12/1995
ANEXA 4REFERIRE LALEGE 55 15/06/1995
ANEXA 4REFERIRE LALEGE 58 14/08/1991
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 464 30/11/2001

privind vânzarea de active prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis (procedura de vânzare)



 + 
Articolul 1(1) Potrivit art. 23 din Legea nr. 268/2001 societăţile comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă pot vinde active aflate în proprietatea lor, dacă în urma ofertării de doua ori şi a oferirii de facilităţi conform art. 15 din aceeaşi lege nu au fost înregistrate cereri de cumpărare de acţiuni.(2) Vânzarea de active se efectuează prin licitaţie, într-o singura etapa, la care poate participa un număr nelimitat de persoane, astfel:a) licitaţie publică cu strigare, în cazul vânzării activelor cu plata integrală;b) licitaţie publică cu oferte în plic închis, în cazul vânzării activelor cu plata în rate.Vânzarea de active cu plata integrală
 + 
Articolul 2Vânzarea activelor societăţilor comerciale către persoane fizice şi/sau juridice, române ori străine, se efectuează prin licitaţie publică cu strigare, cu adjudecarea la cel mai bun preţ oferit.
 + 
Articolul 3Societăţile comerciale prevăzute la art. 1 au dreptul sa vândă active, dacă prin înstrăinare nu este afectată eficienta realizării obiectului de activitate al acestora sau nu este afectată privatizarea respectivei societăţi comerciale.
 + 
Articolul 4(1) Vânzarea de active aparţinând societăţilor comerciale la care statul este acţionar se face la sediul vânzătorului.(2) Vânzarea activelor se face prin licitaţie cu strigare sau prin licitaţie cu plic închis, cu aprobarea de principiu a reprezentantului Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generală a acţionarilor, ce va fi temeinic argumentata conform notei de fundamentare, şi după obţinerea mandatului special acordat de Agenţia Domeniilor Statului în urma analizei notei privind vânzarea de către Consiliul de administraţie al Agenţiei Domeniilor Statului. Pentru obţinerea mandatului special se va inainta la Agenţia Domeniilor Statului documentaţia întocmită conform anexei nr. 1 la prezentele norme.
 + 
Articolul 5Agenţia Domeniilor Statului îşi mandatează corespunzător reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor din societatea comercială vanzatoare, pentru luarea deciziilor în ceea ce priveşte:– oferta de vânzare;– garanţia de participare la licitaţie şi taxa de participare la licitaţie sau preţul caietului de sarcini, după caz;– persoanele împuternicite să efectueze vânzarea.
 + 
Articolul 6Terenul aferent unui activ, a cărui situaţie juridică se clarifica după data vânzării activului (obţinerea titlului de proprietate conform Hotărârii Guvernului nr. 834/1991), va fi vândut cumpărătorului activului, la cererea acestuia, prin negociere, avându-se în vedere valoarea de circulaţie a terenului, cu mandat special pentru reprezentantul Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generală a acţionarilor.
 + 
Articolul 7Procedura de vânzare a activelor este initiata de conducerea societăţii comerciale care are în proprietate activele, cu respectarea procedurilor prevăzute în prezentele norme.
 + 
Articolul 8(1) Directorul societăţii comerciale vanzatoare întocmeşte lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare, pe care o înaintează spre aprobare adunării generale a acţionarilor, însoţită de o nota de fundamentare tehnico-economică, analizata şi avizată de consiliul de administraţie.(2) Adunarea generală a acţionarilor, pe baza fundamentarii prezentate de director sau de consiliul de administraţie, analizează lista cuprinzând activele propuse pentru vânzare şi ia o decizie privind vânzarea acestora.
 + 
Articolul 9(1) Persoanele fizice sau juridice de drept privat, române ori străine, interesate în cumpărarea unui activ, ori depune scrisoarea de intenţie formulată în acest sens la sediul vânzătorului.(2) În cazul prevăzut la alin. (1) directorul sau consiliul de administraţie al societăţii comerciale vanzatoare analizează cererea solicitantului şi îi răspunde acestuia conform hotărârii luate, cu respectarea prevederilor din prezentele norme metodologice referitoare la vânzarea activului, evaluări (acreditate de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor).
 + 
Articolul 10În cazul în care exista investiţii efectuate de alte persoane fizice sau juridice, raportul de evaluare va menţiona distinct contravaloarea acestor investiţii. În acest caz se poate aplica art. 26 din Legea nr. 268/2001, respectiv „Societăţile comerciale care fac obiectul prezentei legi şi care au în derulare contracte de locatie de gestiune, de închiriere pentru activele societăţii, altele decât terenurile cu destinaţie agricolă, pot vinde prin negociere directa sau pot încheia contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabilă de vânzare cu locatarii sau chiriaşii, dacă aceştia au efectuat investiţii în activele utilizate şi nu au obligaţii restante faţă de societate […]”.
 + 
Articolul 11Adunarea generală a acţionarilor societăţii comerciale vanzatoare aproba dosarul de prezentare al activului, cuantumul taxei de participare, luând în considerare cheltuielile ocazionate de organizarea şi desfăşurarea licitaţiei, şi numeşte persoanele care vor face parte din comisia de licitaţie.
 + 
Articolul 12(1) Vânzătorul este obligat sa publice anunţul de vânzare pentru activele respective, întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme, într-un cotidian central de mare tiraj şi într-un cotidian local. În situaţia în care se urmăreşte atragerea ofertanţilor străini şi preţul de oferta este mai mare de 500.000 mii lei, publicarea anunţului se poate face şi într-un cotidian de circulaţie internationala sau într-o publicaţie de specialitate ori prin sistem electronic Internet sau Reuters.(2) Anunţul de vânzare se va afişa în mod obligatoriu la sediul vânzătorului şi la locul activului.(3) Termenul stabilit pentru ţinerea licitaţiei este de 15 zile lucrătoare de la data apariţiei anunţului de vânzare prevăzut la alin. (1).
 + 
Articolul 13Vânzătorul are obligaţia sa afiseze la sediul sau, precum şi la locul activului zilele şi orele la care activul poate fi văzut de către cei interesaţi sa participe la licitaţie, scop în care, la sediul acestuia (vânzătorului), se va afla dosarul cu elementele ofertei pentru a putea fi consultat, începând cu ziua publicării.
 + 
Articolul 14(1) Vânzătorul este obligat sa pună la dispoziţie celor care solicită, contra cost, începând cu data apariţiei anunţului de vânzare, un material care va cuprinde datele prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme.(2) În mod excepţional vânzătorul poate să aducă modificări în conţinutul dosarului de prezentare. Orice modificare va fi adusă la cunoştinţa ofertanţilor care au cumpărat dosarele de prezentare, prin scrisoare sau prin fax, cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru ţinerea licitaţiei.(3) În cazul în care se modifica dosarul de prezentare şi este necesar să se modifice data licitaţiei, noul termen va fi comunicat de către vânzător tuturor ofertanţilor o dată cu transmiterea notificărilor.
 + 
Articolul 15(1) Preţul de pornire a licitaţiei este aprobat de adunarea generală a acţionarilor societăţii comerciale pe baza raportului de evaluare şi a mandatului special.(2) Preţul de pornire a licitaţiei, publicat în anunţul de vânzare, nu include taxa pe valoarea adăugată. Aceasta se adauga la preţul de adjudecare.(3) Preţul de pornire a licitaţiei şi preţul de adjudecare nu pot fi mai mici decât valoarea contabila rămasă a activului.
 + 
Articolul 16(1) La licitaţiile de vânzare de active pot participa persoane fizice sau persoane juridice de drept privat, române ori străine, în condiţiile legii.(2) Ofertanţii depun la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin o ora înainte de începerea licitaţiei, următoarele documente în original:a) dovada achitării taxei de participare la licitaţie;b) dovada consemnarii la dispoziţia societăţii comerciale vanzatoare a garanţiei de 10% din preţul de pornire a licitaţiei. Modalităţile de plată a garanţiei de participare sunt: virament prin ordin de plată sau fila cec. În cazul în care un ofertant nu doreşte constituirea garanţiei băneşti în una dintre aceste modalităţi, el poate ordonă băncii la care are deschis contul principal sa emita o scrisoare de garanţie bancară având termenul de valabilitate de cel puţin 20 de zile calendaristice de la data ţinerii licitaţiei;c) actul care atesta împuternicirea acordată persoanei care reprezintă ofertantul în şedinţa de licitaţie;d) dovada achitării obligaţiilor fiscale – certificatul fiscal;e) documentele specifice, în funcţie de încadrarea juridică a ofertanţilor:– pentru persoanele juridice române:(i) copii de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, de pe actele constitutive, de pe codul fiscal;(îi) scrisoare de bonitate financiară, eliberata de o societate bancară română sau de o filiala a unei bănci străine în România;– pentru persoanele juridice străine:(i) certificat de înmatriculare a societăţii comerciale străine, tradus în limba română, iar traducerea să fie legalizată de un notar public din România;(îi) scrisoare de bonitate financiară, eliberata de o banca sau de o filiala a unei bănci străine în România;– pentru persoanele fizice române: copie de pe actul de identitate (copie legalizată), cazierul judiciar şi adeverinta de la administraţia financiară privind plata debitelor;– pentru persoanele fizice străine: copie de pe pasaport (copie legalizată);f) dovada achitării contravalorii dosarului de prezentare a activului pentru care participa la licitaţie.
 + 
Articolul 17(1) Pentru organizarea şi conducerea licitaţiei societatea comercială vanzatoare va constitui o comisie formată din cel puţin 3 persoane, dintre care un preşedinte şi un secretar, numite prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor, din care vor face parte şi reprezentanţi ai Agenţiei Domeniilor Statului.(2) Membrii adunării generale a acţionarilor, ai consiliului de administraţie sau directorul societăţii comerciale vanzatoare, membrii comisiei de licitaţie, rudele sau afinii lor până la gradul al patrulea inclusiv ori sotii acestora nu au dreptul sa participe, direct sau indirect, la licitaţie în calitate de ofertant.(3) Indemnizaţiile membrilor comisiei de licitaţie se stabilesc şi se suporta de către vânzător, conform hotărârii adunării generale a acţionarilor, şi nu pot fi mai mari de 20% din salariul directorului.(4) Comisia de licitaţie prevăzută la alin. (1) răspunde de respectarea procedurii desfăşurării licitaţiei în conformitate cu prezentele norme, precum şi de activitatea de examinare a dosarelor de prezentare a activelor de evaluare a ofertelor şi de declarare a adjudecatarului licitaţiei.
 + 
Articolul 18Licitaţia se desfăşoară potrivit regulamentului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme.
 + 
Articolul 19(1) Ofertanţii care sunt dovediţi ca au stabilit înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei în scopul obţinerii unor preţuri mai avantajoase sau cei care perturba în orice mod desfăşurarea licitaţiei pierd garanţia de participare.(2) În timpul desfăşurării şedinţei de licitaţie sunt interzise acţiunile corelate ale licitantilor care au drept scop perturbarea şedinţei de licitaţie sau influentarea membrilor comisiei de licitaţie.
 + 
Articolul 20Procesul-verbal al licitaţiei împreună cu documentele privind organizarea şi desfăşurarea acesteia se arhiveaza cu caracter permanent la sediul vânzătorului.
 + 
Articolul 21(1) Eventualele contestaţii ale licitantilor se pot depune la sediul vânzătorului unde s-a ţinut licitaţia, în termen de 24 de ore la încheierea şedinţei de licitaţie.(2) Contestaţiile se soluţionează prin grija consiliului de administraţie al vânzătorului în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii acestora, iar ofertanţilor li se comunică în scris, sub semnatura directorului, modul de soluţionare a contestaţiei.(3) În cazul în care contestaţiile sunt întemeiate, vânzătorul anulează decizia de adjudecare, comunică hotărârea tuturor licitantilor şi dispune, după caz, organizarea unei noi licitaţii.(4) Garanţia de participare se restituie în termen de 5 zile de la data adjudecării licitaţiei, cu excepţia garanţiei castigatorului, care se deduce din preţul de adjudecare.
 + 
Articolul 22(1) Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpărare de active este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.(2) Plata integrală a activului adjudecat se face până la semnarea contractului de vânzare-cumpărare.(3) Sumele obţinute din vânzare se utilizează conform art. 25 alin. (2) din Legea nr. 268/2001.Vânzarea de active cu plata în rate
 + 
Articolul 23Vânzarea activelor cu plata în rate se face numai pe bază de licitaţie cu oferte închise în plicuri sigilate, potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 268/2001 şi cu respectarea prevederilor regulamentului prevăzut în anexa nr. 2 şi ale anexei nr. 6 la prezentele norme.
 + 
Articolul 24Potrivit art. 27 din Legea nr. 268/2001 societăţile comerciale care fac obiectul acestei legi pot vinde, cu aprobarea prealabilă a Agenţiei Domeniilor Statului, în condiţiile stabilite de adunarea generală a acţionarilor şi de consiliul de administraţie, active cu plata în rate. Vânzarea de active se poate efectua cu plata în rate numai următoarelor categorii:a) salariaţii societăţii comerciale vanzatoare;b) societăţi agricole;c) asociaţii agricole sau alte forme asociative din agricultura, cu personalitate juridică.
 + 
Articolul 25Vânzarea activelor cu plata în rate către una dintre categoriile enumerate mai sus se poate face în următoarele condiţii: avans minim 20%; rate eşalonate pe un termen de până la 5 ani, conform unui grafic; dobânda anuală de 30%.
 + 
Articolul 26(1) Conţinutul-cadru al contractului de vânzare-cumpărare de active este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.(2) Plata avansului se face înainte sau concomitent cu data semnării contractului de vânzare-cumpărare de active.
 + 
Articolul 27Pentru activele vândute cu plata în rate, cumpărătorul sau un garant al acestuia pe spezele sale va constitui o ipoteca în favoarea vânzătorului şi în mana acestuia la suma datorată, asupra unor bunuri imobile proprii, până la data achitării integrale a preţului.
 + 
Articolul 28Departajarea ofertelor la vânzarea activelor cu plata în rate se face potrivit punctajului detaliat în anexa nr. 6 la prezentele norme.
 + 
Articolul 29(1) În toate cazurile contractul de vânzare-cumpărare de active se încheie într-un termen de maximum 10 zile calendaristice, calculat de la data adjudecării licitaţiei ori de la data la care contestaţiile au fost rezolvate şi aduse la cunoştinţa ofertanţilor.(2) Contractul de vânzare-cumpărare de active încheiat în urma adjudecării licitaţiei poate fi modificat numai cu acordul părţilor semnatare. Nu pot fi modificate angajamentele asumate care au condus la adjudecarea licitaţiei.(3) Nesemnarea contractului de vânzare-cumpărare de active de către câştigătorul licitaţiei, din motive imputabile acestuia, conduce la pierderea garanţiei de participare, la plata daunelor cauzate societăţii comerciale vanzatoare şi la anularea licitaţiei.
 + 
Articolul 30Contractul de vânzare-cumpărare de active încheiat cu o persoană juridică străină este supus legii statului român. În cazul persoanelor fizice străine se va avea în vedere faptul ca acestea nu pot cumpara teren.
 + 
Articolul 31În termen de 5 zile de la data plăţii integrale a preţului activelor, pe baza confirmării scrise a vânzătorului, cumpărătorul va putea sa procedeze la transcrierea, respectiv la intabularea bunurilor imobile, potrivit legii.
 + 
Articolul 32(1) La data vânzării unui activ în integralitatea sa contractele de închiriere sau de locatie de gestiune prin care s-a fractionat activul sunt preluate de cumpărător, dacă acesta nu este titularul unui astfel de contract.(2) În acest caz cumpărătorul şi locatorul pot conveni rezilierea contractului de închiriere sau de locatie de gestiune, în schimbul unei juste despăgubiri.
 + 
Articolul 33(1) Vânzătorul este obligat sa transmită Agenţiei Domeniilor Statului informaţiile privind activele vândute, în termen de 5 zile de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare de active.(2) Dacă din diferite motive contractul de vânzare-cumpărare de active se reziliază sau este rezolvit, vânzătorul este obligat sa înştiinţeze în scris Agenţia Domeniilor Statului, în termen de 5 zile de la data la care a intervenit rezilierea sau rezoluţia contractului.
 + 
Anexa 1––-la norme–––CONŢINUTULdocumentaţiei necesare pentru obţinerea aprobării Agenţiei Domeniilor Statului în vederea vânzării de active1. Nota de fundamentare tehnico-economică privind oportunitatea vânzării, eficienta şi implicatiile asupra privatizării societăţii comerciale şi/sau a activului respectivNota de fundamentare va cuprinde:– motivatia reală a necesităţii vânzării activului şi destinaţia sumelor obţinute în conformitate cu prevederile art. 24 din Legea nr. 268/2001 (rambursare de credite, achitarea datoriilor la bugetul de stat sau la bugetul asigurărilor sociale de stat, necesitatea recapitalizarii, a finanţării producţiei);– caracteristicile activului:a) valoarea contabila rămasă (conform Hotărârii Guvernului nr. 500/1994);b) valoarea de piaţa determinata prin raportul de evaluare;c) valoarea de pornire a licitaţiei, aprobată de adunarea generală a acţionarilor, inclusiv modalitatea de plată sau valoarea primei rate (20%-25%) din preţul de vânzare, în cazul perfectarii unui contract de vânzare cu plata în rate;d) situaţia de facto privind utilizarea activului, numărul de salariaţi, ponderea producţiei obţinute din exploatarea acestuia în total producţie;e) suprafaţa construită, suprafaţa desfăşurată, caracteristicile tehnice principale, utilităţi, gradul de uzura scriptica şi fizica, date asupra terenului aparţinând activului;f) situaţia juridică a activului – contracte de închiriere sau locatie pentru activ;– valoarea totală a activelor vândute anterior (valoarea contabila rămasă la data vânzării), valoarea contabila a activului supus vânzării; ponderea celor două categorii în totalul valorii activelor societăţii comerciale;– implicatiile vânzării activului asupra activităţii ulterioare a societăţii comerciale, respectiv asupra procesului de privatizare a acesteia.2. Raportul de evaluare a activului, inclusiv a investiţiilor efectuate de locatar, în cazul în care activul este utilizat în baza unui contract de închiriere, dacă este cazul, aprobat de consiliul de administraţie şi de adunarea generală a acţionarilor3. Bilanţul contabil al anului precedent, împreună cu anexele sale, formularele 01 şi 02 din ultimele raportări financiare şi balanţa de verificare4. Punctul de vedere al reprezentantului Agenţiei Domeniilor Statului în adunarea generală a acţionarilor cu privire la raportul de evaluare şi nota de fundamentare tehnico-economică5. Valoarea contabila rămasă, actualizată, a activului şi a terenului aferent (dacă exista certificat de atestare a dreptului de proprietate), reevaluate conform ultimelor prevederi legale aplicate de societatea comercială6. Bilanţul de mediu pentru activul în cauza, dacă este cazul, sau declaraţie din partea conducerii societăţii comerciale, în situaţia în care nu este cazul7. Declaraţie a conducerii societăţii comerciale, care să confirme realitatea datelor cuprinse în documentaţie, precum şi legalitatea elementelor cuprinse în aceasta.
 + 
Anexa 2––-la norme–––REGULAMENTde organizare şi desfăşurare a licitaţiilor pentru vânzarea de active cu plata integrală1. Vânzarea de active cu plata integrală se efectuează prin licitaţie cu strigare, la care poate participa un număr nelimitat de persoane.2. Pentru ţinerea licitaţiei vânzătorul este obligat să facă publicitatea prevăzută la art. 12 din norme şi sa pună la dispoziţie oricărui ofertant dosarul de prezentare a activului.3. Ofertanţii depun la sediul vânzătorului, cel mai târziu cu o ora înainte de ora fixată pentru începerea licitaţiei, documentele de participare prevăzute la art. 16 alin. (2) din norme.4. Comisia de licitaţie analizează documentele prezentate de ofertanţi şi exclude de la participare persoanele care nu întrunesc condiţiile prevăzute la art. 16 alin. (2) din norme.5. Şedinţa de licitaţie are loc în ziua şi la ora indicate în anunţul de vânzare, dacă sunt prezenţi cel puţin 2 ofertanţi. Dacă nu se îndeplineşte aceasta condiţie, şedinţa de licitaţie se va relua după 7 zile lucrătoare, încheindu-se un proces-verbal de constatare.6. Dacă la a doua şedinţa de licitaţie se prezintă un singur ofertant, comisia de licitaţie procedează la negocierea preţului cu acesta. Dacă ofertantul nu accepta condiţiile din oferta, vânzătorul poate organiza o alta licitaţie, cu respectarea condiţiilor de publicitate din norme.7. Licitaţia este condusă de un licitator desemnat dintre membrii comisiei de licitaţie.8. La deschiderea şedinţei de licitaţie licitatorul anunta modul de desfăşurare a licitaţiei, asigurându-se ca fiecare ofertant a înţeles procedura de desfăşurare, sarcinile de care este grevat activul, preţul de pornire a licitaţiei, pasul de licitare, care poate fi de minimum 2% şi de maximum 10% din preţul de pornire.9. În cursul şedinţei de licitaţie licitantii au dreptul sa anunţe prin strigare şi ridicarea mainii un preţ egal cu cel anuntat de licitator ori un preţ mai bun decât preţul de pornire.10. Licitatorul este obligat sa ţină licitaţia după regula licitaţiei competitive sau olandeze, la un preţ în urcare sau în scădere, în funcţie de raportul dintre cerere şi oferta, astfel:a) dacă licitantii oferă preţul anuntat, licitatorul va creşte preţul din treapta în treapta cu un pas de licitare, în funcţie de punctul de confluenta dintre cerere şi oferta, până rezultă preţul curent şi se adjudeca activul;b) dacă licitantii nu oferă preţul anuntat, licitatorul va scădea preţul din treapta în treapta cu un pas de licitare de 2%, în funcţie de punctul de confluenta dintre cerere şi oferta, până rezultă preţul curent şi se adjudeca activul.11. Dacă la a treia repetare a ultimei strigări nu se oferă o sumă mai mare, licitatorul anunta adjudecarea activului licitantului care a oferit ultima suma strigata.12. Pentru situaţia prevăzută la pct. 10 lit. b) licitatorul va scădea din nivelul preţului de pornire până la preţul minim stabilit de comisia de licitaţie sau va întrerupe şedinţa de licitaţie.13. După anunţarea adjudecatarului de către licitator comisia declara închisă şedinţa de licitaţie şi procedează la întocmirea procesului-verbal. Procesul-verbal se semnează de către comisia de licitaţie, de adjudecatar şi de ceilalţi licitanti.
 + 
Anexa 3––-la norme–––INSTRUCŢIUNIprivind anunţul publicitar pentru vânzarea de active(model)Societatea Comercială …………………………………., cu sediul în ……………….., organizează licitaţie publică………………..*1), conform prevederilor Legii nr. 268/2001 şi normelor privind vânzarea de active, pentru vânzarea următoarelor active:

         
  Denumirea activului Obiectul de activitate Adresa activului Preţul de pornire a licitaţiei2)

La preţul de adjudecare se adauga T.V.A. care se va suporta de cumpărător.Licitaţia va avea loc la data de ……….. ora…….. la ……… .În caz de neadjudecare la prima şedinţa, se va organiza cea de-a doua şedinţa a licitaţiei la data de …………………….. .Dosarele de prezentare a activelor pot fi procurate contra cost, zilnic, de la sediul societăţii comerciale, între orele……….. .Alte relaţii privind activele ce urmează să fie vândute …………..*3).Pentru participarea la licitaţie ofertanţii vor depune la sediul societăţii comerciale, până în ziua licitaţiei, ora ……………….., documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi dovada achitării contravalorii dosarului de prezentare.Participanţii la licitaţie vor depune la casieria societăţii comerciale sau în contul nr. ………………, deschis la ……………….., taxa de participare de ……………… lei şi vor face dovada consemnarii la dispoziţia societăţii comerciale vanzatoare a garanţiei de 10% din preţul de pornire a licitaţiei.Valoarea terenului aferent activului …………….*4).Observatie:––––Anunţul publicitar se poate publică, cu respectarea prezentului model, şi într-o limbă străină de circulaţie internationala.Anunţul poate fi publicat şi într-o formă prescurtata.–––––*1) Se completează, după caz: "strigare" – în cazul vânzării cu plata integrală – sau "oferte închise în plicuri sigilate" – în cazul vânzării cu plata în rate.*2) Preţul de pornire a licitaţiei se stabileşte pe baza raportului de evaluare şi a mandatului special.*3) Se completează cu informaţii privind persoana desemnată sa dea relaţii suplimentare privind activul (numele şi numărul de telefon).*4) Se completează, după caz: "este inclusă în preţul de pornire a licitaţiei" sau "nu este inclusă, urmând ca acesta să fie vândut cumpărătorului activului conform prevederilor legale în vigoare". + 
Anexa 4––-la norme–––CONTRACT DE VÂNZARE – CUMPĂRARE DE ACTIVE*1)nr. ……… din …./…./….I. Părţile contractante–––––––Între Societatea Comercială ……………….., cu sediul în ……………….., sectorul ………., municipiul Bucureşti/judeţul ……………….., România, telefon ………., fax ………., cont nr. ………., deschis la Banca ………………. – Sucursala Municipiului Bucureşti, codul fiscal nr. ………., reprezentată legal prin……………….., denumita în continuare vânzător, şiSocietatea Comercială ……………….*2), cu sediul în ……………….., str. ……………….. nr. ………., înmatriculată la oficiul registrului comerţului sub nr. J ……/………….*3), codul fiscal nr. ………., contul nr. ………., deschis la Banca ………………. – Sucursala ……………….., reprezentată legal prin ……………….., denumita în continuare cumpărător,s-a încheiat prezentul contract.II. Obiectul contractului–––––––Art. 1. – (1) Vânzătorul se obliga sa transmită dreptul de proprietate şi sa remită, iar cumpărătorul sa plătească şi sa preia bunul imobil*4) situat în ……………….., cu terenul aferent*5), în suprafaţa de ……….., având următoarele vecinătăţi:– la nord: ………………..– la sud: …………………– la vest: ………………..– la est: ………………….(2) Proprietatea se transmite de drept cumpărătorului în momentul semnării contractului, în conformitate cu art. 1295 alin. 1 din Codul civil*6).(3) Predarea-primirea bunului se face prin proces-verbal anexat la prezentul contract.III. Preţul şi modalităţile de plată––––––––––-Art. 2. – (1) Valoarea contractului este de ……… lei (inclusiv garanţia de participare)*7).(2) Evoluţia ratei inflaţiei sau a cursului de schimb valutar care se înregistrează ulterior perfectarii prezentului contract nu determina renegocierea preţului*8).Art. 3. – (1) Modalităţi de platăPărţile au convenit ca plata să se efectueze prin:a) virament cu ordin de plată;b) fila cec;c) cambie;d) acreditiv documentar irevocabil/revolving.(2) Plata s-a făcut la data ………..*9), în contul vânzătorului nr. …, deschis la Banca ………… – Sucursala ………………..IV. Garanţii–––Art. 4. – Cumpărătorul se obliga să efectueze la societatea comercială investiţiile convenite cu vânzătorul şi prevăzute în anexa la prezentul contract*10).V. Răspunderea contractuală––––––––Art. 5. – Pentru neexecutarea, total sau în parte, ori pentru executarea necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale, partea aflată în culpa datorează daune moratorii (penalităţi de întârziere) şi/sau daune-interese.Art. 6. – Dacă o situaţie de forta majoră împiedica sau întârzie total/parţial executarea contractului, partea afectată de cazul de forta majoră va fi exonerată de răspunderea privind îndeplinirea obligaţiilor sale pentru perioada în care aceasta îndeplinire este împiedicată sau intarziata de cazul de forta majoră, conform art. 1082 şi 1083 din Codul civil, ce va fi dovedit cu acte opozabile, atât în ceea ce priveşte legătură, cat şi influenţa directa şi esenţială dintre cazul de forta majoră şi neplata datoriei, şi în aceleaşi condiţii şi termen va comunică şi încetarea cazului de forta majoră. Nerespectarea întocmai a acestor îndatoriri îi incumba răspunderea pentru daunele astfel produse vânzătorului, iar respectarea lor îl exonereaza de răspundere.Art. 7. – Prevederile articolului precedent nu se aplică în cazul în care partea care invoca forta majoră este în întârziere.Art. 8. – (1) Prin forta majoră se înţelege un eveniment neprevăzut şi de neînlăturat, independent de voinţa părţilor, care întârzie sau care împiedica total sau parţial îndeplinirea obligaţiilor contractuale, cum ar fi o calamitate naturala, incendiu, stare de război. Greva nu va fi considerată caz de forta majoră.(2) Partea care invoca forta majoră este obligată sa comunice celeilalte părţi, în termen de 5 zile de la apariţia cazului de forta majoră, existenta acestuia, prin notificare scrisă însoţită de acte doveditoare, confirmate de Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti.(3) Dacă notificarea nu s-a transmis în condiţiile stabilite, partea aflată în culpa este responsabilă de prejudiciile provocate celeilalte părţi, întrucât nu a făcut dovada existenţei cazului de forta majoră.Art. 9. – Clauza penalăa) pentru întârziere la plata preţului peste termenul stipulat în contract sau, ulterior, conform modificării contractului prin act adiţional, cumpărătorul datorează următoarele daune moratorii:– pentru primele 15 zile: 0,3%;– pentru următoarele 15 zile: 0,3%*11).Daunele moratorii se calculează la valoarea ratei/sumei neachitate, pe fiecare zi de întârziere;b) pentru întârziere în finalizarea lucrărilor de investiţii, conform termenelor fixate în documentaţia prevăzută în anexa:– pentru primele 15 zile: 0,3%;– pentru următoarele 15 zile: 0,3%*12).Art. 10. – Pactul comisoriu(1) În cazul în care cumpărătorul nu îşi executa obligaţiile contractuale, contractul poate fi reziliat de plin drept cu daune-interese de către vânzător, printr-o simpla notificare, dacă în prealabil partea în culpa a fost pusă în întârziere, dar numai după trecerea unui termen de 15 zile de la scadenta, potrivit art. 9.(2) Vânzătorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese şi fără respectarea dispoziţiilor alin. (1), printr-o simpla notificare, în cazul în care constata ca din momentul perfectarii contractului şi până în momentul efectuării plăţii cumpărătorul se afla în procedura de reorganizare sau de lichidare judiciară.(3) Cumpărătorul poate rezilia contractul de plin drept cu daune-interese, printr-o simpla notificare, în cazul în care constata ca după perfectarea prezentului contract activul nu se afla în proprietatea vânzătorului.(4) Daunele-interese cuprind garanţia de participare care a fost inclusă în contract şi penalităţile calculate pentru fiecare zi de întârziere la suma datorată*13) şi dobânda de referinţa a Băncii Naţionale a României, calculată la rata datorată*14).VI. Modificarea contractului––––––––Art. 11. – Modificarea clauzelor contractuale se face de comun acord, prin act adiţional.Clauzele care se referă la îndeplinirea obiectivelor de mediu minim acceptate nu pot fi modificate*15).VII. Dispoziţii finale––––––Art. 12. – Litigiile apărute în legătură cu formarea, validitatea, interpretarea sau executarea obligaţiilor contractuale se soluţionează pe cale amiabila. În caz de menţinere a divergenţei partea interesată se poate adresa instanţelor judecătoreşti*16).Art. 13. – Clauzele prezentului contract se completează de drept cu dispoziţiile Codului civil şi Codului comercial.Art. 14. – Prezentul contract, inclusiv anexele, a fost încheiat în 2 exemplare, câte unul pentru fiecare parte.Vânzător, Cumpărător,––––-*1) Contractul de vânzare-cumpărare este orientativ, părţile având dreptul să îşi fixeze drepturile şi obligaţiile în funcţie de fiecare situaţie particulară, potrivit principiului libertăţii contractuale, în conformitate cu art. 969 din Codul civil. În toate situaţiile contractul se încheie în forma autentică, sub sancţiunea nulităţii.*2) Numele şi prenumele persoanei fizice, precum şi domiciliul.*3) Pentru persoanele fizice se vor menţiona actele de identitate: B.I./C.I. seria şi nr., pasaportul, după caz.*4) Părţile vor face referire în anexa şi la bunurile imobile prin destinaţia lor, dacă sunt afectate activităţii bunului imobil ce face obiectul înstrăinării, precum şi la teren, după caz.*5) Dacă terenul nu se înstrăinează, se va preciza ca vânzătorul acorda un drept de folosinţă sau superficie pe durata existenţei clădirii.*6) La contractele de vânzare-cumpărare cu plata în rate vânzătorul va stipula ca dreptul de proprietate se transmite la data la care va fi plătită ultima rata.*7) Completarea art. 2 alin. (1) este necesară numai în situaţia în care contractul s-a încheiat ca urmare a adjudecării unei licitaţii, precum şi în toate situaţiile în care se solicita depunerea unei garanţii de participare.*8) În cazul contractelor cu plata în rate vânzătorul poate stipula indexarea valorii contractului în funcţie de dobânda de referinţa a Băncii Naţionale a României.*9) Termenul de plată este înainte sau la data semnării contractului. Pentru vânzările cu plata în rate vărsământul se face lunar, până cel mai târziu în a 25-a zi.*10) În anexe vor fi enumerate toate obligaţiile ce revin cumpărătorului în oferta tehnica inclusă în documentaţia de prezentare a societăţii comerciale şi asupra cărora s-a convenit, inclusiv obligaţiile minime acceptate, conform bilanţului de mediu, după caz.*11) Vânzătorul poate fixa o cota procentuală mai mare ori o cota procentuală care să nu fie mai mica de 0,1%, în funcţie de valoarea contractului.*12) Vânzătorul poate fixa o cota procentuală mai mare ori o cota procentuală care să nu fie mai mica de 0,1%, în funcţie de valoarea contractului.*13) La contractele cu plata în rate se va fixa dobânda de refinantare a Băncii Naţionale a României pentru fiecare rata neachitata.*14) Clauzele de reziliere se aplică la contractele cu plata integrală, precum şi la contractele cu plata în rate, încheiate pentru activele deţinute de societăţile comerciale ce intra sub incidenţa Legii nr. 55/1995, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru contractele de vânzare cu plata în rate încheiate potrivit Legii nr. 58/1991, cu modificările şi completările ulterioare, se va cere rezoluţia contractului, dacă ratele nu au fost plătite de doua ori consecutiv, cu penalităţi de întârziere, şi restituirea bunului.*15) Clauza va fi stipulată numai pentru situaţiile în care activul ce face obiectul vânzării a avut o activitate cu impact negativ asupra mediului.*16) Pentru contractele încheiate cu persoanele fizice sau juridice străine se va stipula ca formarea, validitatea, interpretarea, executarea şi răspunderea pentru neexecutarea totală/parţială a obligaţiilor să fie guvernate de legea română. În consecinţa se va apela la arbitrajul de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti sau la instanţele judecătoreşti din România.
 + 
Anexa 5––-la norme–––DOSAR DE PREZENTARE A ACTIVULUIConţinut-cadru1. Principalele informaţii extrase din raportul de evaluare a activului2. Modelul de oferta, în cazul licitaţiei publice cu oferte închise în plicuri sigilate3. Proiectul contractului de vânzare-cumpărare4. Obligaţiile de mediu, după caz:a) obiectivele minime acceptate, care au fost stabilite pentru activ prin Decizia ………….., emisă de ……………… (se completează numai în cazul în care au fost stabilite obiectivele minime acceptate);b) obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru ca activul nu declanseaza procedurile legale de mediu (se completează numai în cazul în care obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite, deoarece nu au fost necesare în conformitate cu legislaţia în vigoare);c) obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite pentru activ deoarece autorităţile de mediu competente au determinat, după executarea procedurilor legale de mediu, ca pentru aceasta oferta de vânzare nu exista obligaţia de a include obiective minime acceptate (se completează numai în cazul în care obiectivele minime acceptate nu au fost stabilite deoarece, după primirea bilanţului de mediu, autorităţile de mediu competente au decis că nu sunt necesare).5. Îndatoriri ale cumpărătorului: păstrarea destinaţiei iniţiale a activului sau a utilizării lui numai în activitatea agricolă6. Alte date considerate utile de către societatea comercială
 + 
Anexa 6––-la norme–––INSTRUCŢIUNIprivind grila de punctaj pentru vânzarea de active cu plata în rateDenumirea activului: ………………………………….Licitantul: ………………………………………….1. Preţul oferit: ……………. mii lei – maximum 70 de puncte2. Avansul: …………………. mii lei – maximum 10 puncte3. Numărul de rate lunare: …………… – maximum 20 de puncte.Modul de calcul al punctajului:Cea mai mare oferta pentru fiecare dintre poziţiile 1 şi 2 primeşte punctajul maxim, respectiv 70 şi 10 puncte.Cel mai mic termen pentru poziţia 3 primeşte punctajul maxim, respectiv 20 de puncte.Punctajele celorlalţi ofertanţi se calculează proporţional, în funcţie de cea mai mare valoare oferită, pentru poziţiile 1 şi 2, şi, respectiv, invers proporţional, în funcţie de cea mai mica valoare oferită, pentru poziţia 3.Câştigătorul licitaţiei este cel care a obţinut punctajul total cel mai mare.La punctaj egal va fi declarat câştigător ofertantul care oferă cel mai mare preţ.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x