NORMĂ din 19 decembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.165 din 22 decembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 24 22/12/2008
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 3REFERIRE LALEGE 535 25/11/2004 ART. 36
ART. 3REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 2
ART. 3REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 6
ART. 3REFERIRE LALEGE 32 03/04/2000 ART. 2
ART. 4REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ART. 6REFERIRE LAHG 1272 18/10/2005
ART. 6REFERIRE LAHG 784 19/05/2004
ART. 6REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 9
ART. 18REFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ART. 20REFERIRE LALEGE 32 03/04/2000 ART. 39
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 24 22/12/2008
ActulAPROBAT DEORDIN 3128 19/12/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 3128 19/12/2005

privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei asigurărilor



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezentele norme reglementează prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, prin intermediul pieţei asigurărilor.
 + 
Articolul 2Intră sub incidenţa prezentelor norme societăţile de asigurare şi/sau reasigurare, precum şi sucursalele din România ale societăţilor de asigurare şi/sau reasigurare străine, denumite în continuare asigurători.
 + 
Articolul 3În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) spălarea banilor – noţiune definită conform art. 2 lit. a) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare;b) tranzacţie suspectă – noţiunea definită conform prevederilor art. 2 lit. c) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare;c) finanţarea actelor de terorism – infracţiunea prevăzută la art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului;d) transferuri externe în şi din conturi – operaţiunile de plăţi şi încasări efectuate între persoane aflate pe teritoriul României şi persoane aflate în străinătate, în conformitate cu prevederile art. 2 lit. d) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare;e) asigurător – noţiunea definită conform art. 2 lit. A pct. 5 din Legea nr. 32/2000 privind societăţile de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare;f) client – asiguratul sau potenţialul asigurat, persoana fizică ori juridică sau beneficiarul contractului de asigurare;g) C.S.A. – Comisia de Supraveghere a Asigurărilor;h) Oficiul – Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, organ de specialitate cu personalitate juridică în subordinea Guvernului, ce are ca obiect de activitate prevenirea şi combaterea spălării banilor, scop în care primeşte, analizează, prelucrează informaţii şi sesizează, în condiţiile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
 + 
Articolul 4(1) C.S.A. supraveghează şi controlează respectarea legislaţiei din domeniul asigurărilor în scopul apărării drepturilor asiguraţilor şi al promovării stabilităţii activităţii de asigurare în România.(2) C.S.A. este în drept să monitorizeze operaţiunile cu instrumente financiare efectuate de asigurători, în scopul de a identifica tranzacţiile suspecte.(3) C.S.A. va informa de îndată Oficiul atunci când din datele obţinute rezultă suspiciuni de spălare a banilor, finanţare a actelor de terorism sau încălcări ale dispoziţiilor Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare.(4) C.S.A. poate verifica eficacitatea procedurilor aplicate de asigurători, în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.(5) În procesul de monitorizare, C.S.A. poate solicita asigurătorilor orice informaţii sau documente relevante.
 + 
Capitolul IIObligaţiile asigurătorului + 
Articolul 5(1) Asigurătorul este obligat să identifice, să verifice, să înregistreze şi să actualizeze identitatea clienţilor înainte de a iniţia orice relaţie de afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele clientului.(2) Asigurătorul este obligat să aplice de îndată procedura de identificare şi atunci când apar suspiciuni cu privire la identitatea clientului în cursul desfăşurării operaţiunilor.(3) Asigurătorul are obligaţia de a revizui informaţiile referitoare la identificarea clientului în momentul în care apar suspiciuni asupra clientului în cursul desfăşurării operaţiunilor.(4) În cazul în care există îndoieli cu privire la faptul că un client acţionează în nume propriu sau în cazul în care există certitudine cu privire la faptul că acel client acţionează în numele altei persoane, asigurătorul este obligat să ia măsurile adecvate pentru a obţine informaţii cu privire la adevărata identitate a persoanei în interesul ori în numele căreia acţionează clientul.(5) Asigurătorul are obligaţia de a se asigura că toate criteriile referitoare la identificarea clientului sunt aplicate şi în sediile sale secundare, inclusiv în cele localizate în străinătate.
 + 
Articolul 6(1) Datele privind identificarea clientului se verifică şi se actualizează sau se completează, după caz, dacă este necesar, pentru orice tranzacţie care implică o sumă reprezentând echivalentul în lei a minimum 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia este efectuată într-o singură operaţiune sau mai multe operaţiuni legate între ele.(2) În conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare, de îndată ce există o informaţie că printr-o operaţiune se urmăreşte spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, se va proceda la identificarea şi raportarea clienţilor, chiar dacă valoarea operaţiunii este mai mică decât 10.000 euro.(3) Asigurătorul va verifica dacă atât persoanele care încheie poliţe de asigurare, cât şi beneficiarii acestor poliţe figurează pe lista persoanelor suspecte, prevăzută prin Hotărârea Guvernului nr. 784/2004 pentru aprobarea Listei persoanelor fizice şi persoanelor juridice suspecte de săvârşirea sau de finanţarea actelor de terorism şi prin Hotărârea Guvernului nr. 1.272/2005 pentru aprobarea listei persoanelor fizice şi juridice suspecte de săvârşirea sau finanţarea actelor de terorism.
 + 
Articolul 7(1) Nu vor fi impuse societăţilor de asigurare şi/sau reasigurare cerinţele de identificare a clienţilor în legătură cu poliţele de asigurare generală dacă prima de asigurare este mai mică sau egală cu echivalentul în lei al sumei de 2.500 euro.(2) Nu vor fi impuse societăţilor de asigurare şi/sau reasigurare cerinţele de identificare a clienţilor în legătură cu poliţele de asigurare de viaţă, dacă prima de asigurare sau ratele de plată anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unică de asigurare plătită este, în echivalent lei, până la 2.500 euro.(3) Dacă ratele de primă periodice sau sumele de plată anuale sunt ori urmează să fie mărite în aşa fel încât să depăşească limita sumei de 1.000 euro, respectiv de 2.500 euro, în echivalent lei, se va cere identificarea clienţilor.(4) Cerinţele de identificare a clienţilor nu se impun dacă s-a stabilit că plata se va face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o altă instituţie de credit sau financiară din România, dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat terţ care are cerinţe similare de identificare a clienţilor cu cele din legislaţia română.
 + 
Articolul 8Asigurătorul va acorda o atenţie specială, luând drept indicii de anomalie pentru activitatea de asigurare, unul sau mai multe dintre următoarele cazuri:a) cumpărarea de poliţe de asigurare de viaţă care necesită plata unor prime mari şi care par a fi contradictorii cu profilul economic al clientului sau cu capacitatea sa de a obţine venituri;b) plata frecventă a unor prime în numerar sau în valută pentru sume mari care par a fi contradictorii cu capacităţile financiare ale clientului sau cu activitatea sa;c) plăţi frecvente de prime în numerar efectuate prin sume fracţionate, care prin cumul ar depăşi valorile minime prevăzute la art. 6;d) numirea unor beneficiari pentru poliţele de asigurare de viaţă, astfel încât sumele prevăzute a fi plătite fiecăruia dintre ei şi stabilite în baza contractului de asigurare, ca fracţiuni din suma totală, să depăşească prin cumul valorile minime prevăzute la art. 6, în cazul în care relaţia dintre asigurat şi beneficiar nu justifică acest lucru;e) semnarea unor poliţe de asigurare cu plata primelor folosind cecuri emise de terţe părţi, în special, unde nu există vreo legătură aparentă între terţa parte şi client;f) semnarea de către acelaşi contractant a unor poliţe de asigurare de viaţă de acelaşi tip, care au beneficiari diferiţi;g) schimbarea numelui unui asigurat şi/sau al beneficiarului poliţelor de asigurare în favoarea unor terţe părţi care nu aparţin familiei asiguratului sau care nu au nici o legătură cu acesta într-o manieră justificată;h) clientul refuză sau este reţinut în furnizarea de informaţii necesare pentru încheierea contractului de asigurare sau dă informaţii nereale;i) clientul – persoană juridică prezintă declaraţii financiare care nu sunt realizate de către un contabil;j) clientul prezintă documente de proprietate a bunului ce urmează a fi asigurat, care nu sunt conforme cu realitatea sau care prezintă urme de fals;k) clientul refuză să-i permită asigurătorului să se convingă că bunul care face obiectul contractului de asigurare există;l) clientul evită contactele directe cu angajaţii sau colaboratorii asigurătorului, prin emiterea frecventă de mandate sau împuterniciri într-o manieră nejustificată;m) clientul evită în mod repetat contactele directe cu asigurătorul, comunicările având loc prin fax sau prin alte mijloace;n) deschiderea de către client a unui număr mare de conturi la mai multe sucursale ale băncii şi efectuarea de transferuri repetate ale unor sume semnificative de bani cu care urmează a fi achitate primele de asigurare;o) achitarea primelor de asigurare folosind conturile unei societăţi comerciale, care indică o activitate redusă şi care nu ar justifica încheierea unor contracte de asigurare pentru sume semnificative.
 + 
Articolul 9Transmiterea cu bună-credinţă de către asigurător şi/sau de către persoanele desemnate, prevăzute la art. 18 alin. (1), de informaţii către Oficiu şi C.S.A. nu poate atrage răspunderea disciplinară, civilă sau penală a acestora.
 + 
Articolul 10(1) Asigurătorul va prelua în evidenţe, după caz, următoarele informaţii legate de orice client persoană fizică, care are obligaţia să le furnizeze sub semnătură:a) numele şi prenumele complete ale clientului şi orice alte nume folosite;b) locul şi data naşterii;c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia pentru persoanele străine;d) numărul şi seria documentului de identitate;e) data eliberării documentului de identitate şi entitatea care l-a emis;f) domiciliul stabil/reşedinţa (adresa completă – stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, cod poştal, ţară);g) cetăţenia;h) telefonul/faxul;i) categoria de asigurare şi clasa aferentă acesteia, încheiată cu asigurătorul;j) declaraţia pe propria răspundere a clientului – persoană fizică, după caz, în legătură cu sursa fondurilor în lei sau în valută, pentru situaţiile în care suma este mai mare de 10.000 euro.(2) Asigurătorul va păstra, după caz, o copie a documentului de identitate al clientului. Clientul – persoană fizică va prezenta documente de identitate cu fotografie, emise în condiţiile legii de organele abilitate legal.(3) Asigurătorul are obligaţia de a verifica informaţiile primite de la client, pe baza documentelor primare obţinute de la acesta.
 + 
Articolul 11(1) Asigurătorul va prelua în evidenţe, după caz, următoarele informaţii legate de client, persoană juridică sau persoană fizică autorizată în condiţiile legii, care are obligaţia să le furnizeze:a) codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele străine şi persoanele fizice autorizate în condiţiile legii;b) forma şi structura juridică;c) denumirea;d) adresa completă a sediului social/central sau, după caz, a sucursalei;e) telefonul, faxul şi, după caz, e-mail-ul, adresa paginii de Internet;f) categoria de asigurare şi clasa aferentă acesteia, încheiată cu asigurătorul;g) declaraţie pe propria răspundere a clientului – persoană juridică, după caz, în legătură cu sursa fondurilor în lei sau în valută, pentru situaţiile în care suma este mai mare de 10.000 euro.(2) Asigurătorul va identifica persoanele fizice care intenţionează să acţioneze în numele clientului – persoană juridică, potrivit regulilor referitoare la identificarea persoanelor fizice, şi va analiza documentele în baza cărora persoanele sunt mandatate să acţioneze în numele persoanei juridice.(3) Documentele prezentate de clientul – persoană juridică vor include traducerea legalizată în limba română în cazul în care documentele originale sunt întocmite în altă limbă.
 + 
Articolul 12(1) Asigurătorul va întreprinde măsurile care se impun în cazul operaţiunilor care favorizează anonimatul sau care permit interacţiunea în absenţă cu clientul, pentru a împiedica utilizarea lor în operaţiuni de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.(2) Asigurătorul nu va iniţia operaţiuni sau realiza tranzacţii şi va înceta orice operaţiune în cazul în care este în incapacitate să realizeze identificarea clientului conform prevederilor prezentelor norme.(3) Asigurătorul poate refuza derularea de operaţiuni în cazul în care are suspiciuni că acel client poate fi implicat în operaţiuni de spălare a banilor sau în finanţarea actelor de terorism.
 + 
Articolul 13În condiţiile prezentelor norme:a) asigurătorul are obligaţia păstrării tuturor informaţiilor privind identitatea clientului pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, începând cu data când se încheie relaţia cu clientul;b) asigurătorul are obligaţia să păstreze evidenţele secundare sau operative şi înregistrările tuturor operaţiunilor financiare efectuate de client, pentru o perioadă de 5 ani de la efectuarea fiecărei operaţiuni, într-o formă corespunzătoare, pentru a putea fi folosite ca probă în justiţie, indiferent dacă contractul de asigurare a încetat prin ajungere la termen sau prin producerea evenimentului asigurat ori a fost denunţat, reziliat sau anulat.
 + 
Articolul 14Asigurătorul va acorda o atenţie sporită în momentul în care analizează tranzacţii cu persoane din jurisdicţii care nu beneficiază de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
 + 
Articolul 15(1) Asigurătorul trebuie să identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele clienţilor săi.(2) În cazul în care un asigurător are suspiciuni că o operaţiune care urmează a fi efectuată are ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, aceasta va sesiza în 24 de ore Oficiul şi C.S.A., sub forma unei raportări de tranzacţie suspectă.(3) Se interzice asigurătorului să avertizeze clienţii implicaţi sau să facă cunoscut, în orice alt mod, faptul că o raportare privind o tranzacţie suspectă sau informaţii aferente acesteia au fost/vor fi înaintate către Oficiu şi C.S.A.
 + 
Articolul 16(1) Asigurătorii trebuie să raporteze în cel mult 24 de ore către Oficiu şi C.S.A. tranzacţiile efectuate în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă o reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele.(2) Prevederile alin. (1) se aplică atât tranzacţiilor interne, cât şi celor internaţionale.
 + 
Articolul 17Contractele de confidenţialitate, legislaţia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restricţiona capacitatea entităţilor reglementate de a raporta tranzacţiile suspecte.
 + 
Articolul 18(1) Asigurătorul are obligaţia să stabilească şi să aplice proceduri şi mecanisme de control intern şi să desemneze cel puţin două persoane dintre angajaţii săi care să aibă responsabilităţi în aplicarea şi respectarea prevederilor legale în vigoare privind combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.(2) Persoanele menţionate la alin. (1) vor efectua rapoarte direct consiliului de administraţie al societăţii pentru a preveni implicarea societăţii în acţiuni de spălare de bani şi de finanţare a actelor de terorism.(3) Numele, împreună cu funcţia ocupată şi cu responsabilităţile stabilite ale persoanelor menţionate la alin. (1), vor fi comunicate Oficiului şi C.S.A., în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme.(4) Asigurătorul va notifica Oficiului şi C.S.A. cu privire la schimbarea sau înlocuirea angajaţilor menţionaţi la alin. (1), în termen de 15 zile de la data respectivei modificări.(5) Persoanele desemnate conform alin. (1) răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea prezentelor norme şi a Legii nr. 656/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 19(1) Asigurătorul trebuie să asigure instruirea angajaţilor proprii cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.(2) Programele de instruire trebuie să asigure faptul că angajaţii:a) sunt la curent cu legile, regulamentele şi procedurile privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism;b) au competenţa necesară pentru a analiza adecvat tranzacţiile în scopul identificării activităţilor de spălare a banilor şi de finanţare a actelor de terorism;c) cunosc în întregime cerinţele de raportare.(3) Asigurătorul va comunică tuturor angajaţilor procedura de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
 + 
Capitolul IIISancţiuni + 
Articolul 20Încălcarea dispoziţiilor prezentelor norme se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Capitolul VDispoziţii finale + 
Articolul 21Prezentele norme se completează de drept cu celelalte prevederi legale incidente.__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x