NORMĂ din 18 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 372 din 2 mai 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 875 28/03/2024
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 18/04/2023
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Conținută de ORDINUL nr. 934 din 18 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 2 mai 2023.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)În scopul respectării cerințelor privind siguranța circulației și securitatea transportului, calitatea produselor și/sau serviciilor, sănătatea oamenilor și protecția mediului, activitățile de construire, modernizare și întreținere a tramvaielor, metroului ușor și monoraiului, căii de rulare și a sistemului de energoalimentare al acestora pot fi efectuate numai de persoane juridice autorizate și supravegheate din punct de vedere tehnic de Autoritatea Feroviară Română – AFER, denumite în continuare furnizori pentru transport urban, suburban și regional pe șine pentru tramvai, metrou ușor, monorai, calea de rulare și sistemul de energoalimentare al acestora, pe scurt furnizori pentru TUS.(2)Produsele și serviciile necesare pentru realizarea activităților specificate la alin. (1) pot fi achiziționate numai de la furnizori pentru TUS conform prevederilor prezentului ordin.
 + 
Articolul 2În categoria furnizorilor pentru TUS intră și subunitățile specializate, fără personalitate juridică, aparținând persoanelor juridice sau gestionarilor de infrastructură urbană care realizează activitățile prevăzute la art. 1 din prezenta normă. + 
Articolul 3(1)Autorizația de furnizor pentru transport TUS este documentul eliberat de către AFER prin care se atestă că o persoană juridică poate realiza și furniza una sau mai multe categorii de produse și/sau servicii critice cu respectarea condițiilor specificate în autorizație.(2)Autorizația de furnizor pentru TUS dă dreptul persoanei juridice respective să încheie, în condițiile legii, contracte pentru:a)realizarea unui eșantion reprezentativ al produsului/ serviciului critic ce urmează a fi supus verificărilor și încercărilor în vederea obținerii certificatului de omologare tehnică pentru TUS sau, după caz, a agrementului tehnic pentru TUS.b)furnizarea produselor și/sau serviciilor critice pentru care aceștia fac dovada că dețin un certificat de omologare tehnică pentru TUS sau, după caz, un agrement tehnic pentru TUS.
 + 
Articolul 4Autorizația de furnizor pentru TUS este un document cu regim special, nominal și netransmisibil. + 
Articolul 5Posesorii autorizației de furnizor pentru TUS sunt înregistrați de AFER în Registrul furnizorilor.
 + 
Capitolul IIAcordarea, suspendarea, retragerea și vizarea anuală a autorizației pentru TUS + 
Articolul 6Autorizația denumită în continuare „Autorizație de furnizor pentru transport urban, suburban și regional pe șine“ pentru tramvai, metrou ușor, monorai, calea de rulare și sistemul de energoalimentare al acestora se acordă persoanelor juridice cu sediul în România, care îndeplinesc cumulativ următoarele cerințe:a)fac dovada că în obiectul lor de activitate este cuprinsă și fabricarea produselor, respectiv prestarea serviciilor critice, pentru care au solicitat autorizația de furnizor pentru TUS;b)dispun de structuri organizatorice, de dotări tehnice, de documentație tehnică și de personal instruit și atestat, după caz, care să asigure desfășurarea proceselor de realizare a produselor și/sau prestării serviciilor critice pentru care au solicitat autorizația de furnizor pentru TUS;c)fac dovada că au experiență în realizarea produselor și/sau serviciilor critice pentru care solicită autorizația de furnizor pentru TUS sau a unor produse/servicii similare;d)se angajează să accepte, pe perioada de valabilitate a autorizației de furnizor pentru TUS, supravegherea tehnică efectuată de AFER prin acțiuni de evaluare la intervale specificate și/sau prin acțiuni de inspecție tehnică, după caz;e)fac dovada că au achitat contravaloarea tarifelor aferente prestațiilor efectuate de AFER.
 + 
Articolul 7Pentru obținerea autorizației de furnizor pentru TUS, solicitantul trebuie să depună la AFER următoarele documente:a)cererea pentru obținerea autorizației de furnizor pentru TUS, din care să rezulte:(i)denumirea persoanei juridice solicitante;(ii)adresa sediului solicitantului;(iii)numărul de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului;(iv)categoriile de produse și/sau servicii critice pentru care solicită acordarea autorizației de furnizor pentru TUS;b)extras din actul legal de constituire ca persoană juridică eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului cu maximum 60 de zile înainte de data solicitării, din care să rezulte că fabricarea produselor și/sau prestarea serviciilor pentru care solicită acordarea autorizației de furnizor pentru TUS sunt cuprinse/este cuprinsă în obiectul de activitate al persoanei juridice, în copie;c)certificatul de înmatriculare la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în copie;d)memoriul tehnic din care să rezulte structura organizatorică a persoanei juridice, dotarea tehnică, experiența în realizarea produselor și/sau serviciilor critice pentru care se solicită autorizarea de furnizor pentru TUS sau pentru produse similare și stadiul implementării sistemului de management al calității, cu menționarea eventualelor certificate de omologare tehnică sau agremente tehnice obținute;e)lista cuprinzând documentele sistemului de management al calității, respectiv care susțin ținerea sub control a proceselor de realizare a produselor și/sau prestării serviciilor critice pentru TUS, proprii persoanei juridice;f)organigrama persoanei juridice, cu precizarea principalelor atribuții ale compartimentelor care concură la realizarea produselor și/sau serviciilor critice pentru care a solicitat autorizația de furnizor pentru TUS;g)lista cuprinzând principalele dotări tehnice existente, utilizate la realizarea produselor și/sau serviciilor critice pentru care a solicitat autorizația de furnizor pentru transport TUS ori pentru produse și/sau servicii similare, după caz;h)lista cuprinzând laboratoarele, precum și standurile și dispozitivele speciale utilizate la verificarea și ținerea sub control a principalelor caracteristici determinante pentru siguranța TUS, dacă este cazul;i)lista cuprinzând datele de identificare a principalilor subfurnizori, pentru componentele utilizate la realizarea produselor și/sau serviciilor critice pentru care a solicitat autorizația de furnizor pentru TUS;j)lista cuprinzând datele de identificare a principalilor beneficiari ai produselor și/sau serviciilor critice, furnizate de solicitant, și cel puțin o recomandare scrisă din partea unuia dintre beneficiari, din care să rezulte că solicitantul a respectat în mod corespunzător clauzele contractuale, inclusiv pe cele referitoare la calitatea produselor și/sau serviciilor furnizate;k)declarația solicitantului, din care să rezulte că pe perioada de valabilitate a autorizației de furnizor pentru TUS se angajează:(i)să anunțe imediat AFER despre orice modificare a datelor din documentele prezentate la solicitarea acordării autorizației de furnizor pentru TUS;(ii)să respecte normele și prescripțiile tehnice și tehnologice obligatorii în toate etapele de realizare a produselor și/sau serviciilor critice, prevăzute în autorizația de furnizor pentru TUS;(iii)să comunice imediat la AFER modificările survenite în lista beneficiarilor produselor și/sau serviciilor furnizate pentru TUS;(iv)să comunice la AFER data începerii și, după caz, data întreruperii și a reluării activității de fabricare și livrare a produselor și/sau serviciilor critice prevăzute în autorizația de furnizor pentru TUS, în cazul în care perioada de întrerupere a activității este mai mare de 6 luni;(v)să accepte supravegherea tehnică efectuată de AFER prin acțiuni de evaluare la intervale specificate și/sau prin acțiuni de inspecție tehnică, după caz;(vi)să accepte ca personalul posesor al legitimației speciale de control pentru TUS, emisă de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin AFER, să efectueze controale în vederea verificării modului în care sunt respectate cerințele pentru menținerea autorizației de furnizor pentru TUS;(vii)să prezinte dovada achitării tarifului aferent eliberării autorizației de furnizor pentru TUS. + 
Articolul 8(1)În termen de 30 de zile de la primirea documentelor prevăzute la art. 7 din prezenta normă, AFER va verifica modul în care sunt îndeplinite cerințele, inclusiv printr-o vizită de evaluare la sediul solicitantului, dacă este cazul, și va comunica solicitantului, în scris, decizia privind acordarea sau neacordarea autorizației de furnizor pentru TUS. Decizia de neacordare va fi motivată.(2)Dacă, în termen de 30 de zile de la primirea comunicării deciziei de neacordare a autorizației de furnizor pentru TUS, solicitantul va prezenta dovezile de eliminare a neconformităților precizate în decizie, AFER va elibera autorizația de furnizor pentru TUS solicitată. În caz contrar, cererea se consideră respinsă.
 + 
Articolul 9(1)Valabilitatea autorizației de furnizor pentru TUS acordate poate fi, după caz:a)de maximum un an de la data eliberării, având caracter provizoriu;b)de 5 ani de la data eliberării, cu condiția vizării sale anuale de către AFER.(2)Autorizația provizorie de furnizor pentru transport urban, suburban și regional pe șine pentru tramvai, metrou ușor, monorai, calea de rulare și sistemul de energoalimentare al acestora se acordă în situația în care solicitantul nu îndeplinește cerința formulată la art. 6 lit. c) din prezenta normă.(3)După expirarea valabilității autorizației provizorii de furnizor pentru TUS, în cazul în care se constată că solicitantul îndeplinește toate cerințele prevăzute la art. 6 din prezenta normă, se eliberează o autorizație de furnizor pentru TUS în condițiile prevăzute la alin. (1) lit. b). + 
Articolul 10(1)În perioada de valabilitate a autorizației de furnizor pentru TUS, AFER va supraveghea modul în care sunt respectate normele și prescripțiile tehnice și tehnologice obligatorii, prin acțiuni de inspecție tehnică, după caz. Dacă pe parcursul supravegherii se constată că nu sunt îndeplinite una sau mai multe condiții care au stat la baza acordării autorizației, AFER poate retrage autorizația acordată.(2)Autorizația de furnizor pentru TUS poate fi retrasă și în situația în care persoana juridică respectivă nu a început activitatea de realizare și furnizare a produselor și/sau serviciilor critice din categoriile specificate în autorizație în decurs de 6 luni de la data acordării autorizației sau și-a întrerupt activitatea pentru o perioadă mai mare de 6 luni consecutive.(3)Cu cel puțin 30 de zile, dar nu mai mult de 45 de zile, înainte de data expirării vizei anuale a autorizației, posesorul acesteia solicită în scris la AFER acordarea unei noi vize anuale a autorizației de furnizor pentru TUS. Cererea de acordare a vizei anuale pe autorizația de furnizor pentru TUS se consideră validă în momentul în care este însoțită de următoarele documente:a)memoriu tehnic de prezentare a activității deținătorului autorizației de furnizor pentru TUS. din care să rezulte, după caz: stadiul obținerii certificatelor de omologare tehnică pentru TUS, agrementelor tehnice pentru TUS, autorizației pentru laboratoarele de încercări pentru transport TUS, atestatelor pentru standuri/dispozitive speciale pentru TUS, modificări survenite în structura organizatorică, structura personalului, dotarea tehnică, documentația tehnică și contract de inspecție tehnică pentru serviciile/produsele critice care concură la siguranța circulației;b)lista furnizorilor pentru TUS din ultimele 12 luni, cu prezentarea datelor de identificare ale acestora;c)lista beneficiarilor pentru TUS din ultimele 12 luni, cu prezentarea datelor de identificare ale acestora;d)cel puțin o recomandare scrisă din partea unui beneficiar, din care să rezulte că a respectat în mod corespunzător clauzele contractuale, inclusiv pe cele referitoare la calitatea produselor și/sau serviciilor furnizate;e)dovada achitării tarifului aferent acordării vizei anuale.(4)AFER va comunica solicitantului în scris, în termen de 15 zile de la primirea cererii, decizia privind acordarea sau neacordarea vizei anuale pe autorizația de furnizor pentru TUS. Decizia de neacordare va fi motivată. Dacă, în termen de 15 zile de la data primirii comunicării de neacordare a vizei anuale, solicitantul va face dovada că a eliminat neconformitățile consemnate în decizie, AFER acordă viza anuală, iar în caz contrar, suspendă autorizația de furnizor pentru TUS.(5)În cazul în care în termen de 90 de zile de la data suspendării autorizației de furnizor pentru TUS posesorul acesteia face dovada că a eliminat neconformitățile care au condus la suspendarea acesteia, AFER decide încetarea suspendării. În caz contrar autorizația suspendată se retrage.(6)În cazul retragerii autorizației de furnizor pentru TUS acordarea unei noi autorizații se va face în baza unei noi cereri de acordare, conform art. 7 din prezenta normă.(7)Furnizorului pentru TUS căruia i s-a retras de două ori autorizația de furnizor pentru TUS nu i se va mai elibera o nouă autorizație timp de 2 ani de la ultima retragere a acesteia.(8)Decizia de suspendare sau de retragere a autorizației de furnizor pentru TUS se comunică în scris de AFER, în termen de 3 zile de la data emiterii deciziei respective, beneficiarilor nominalizați în lista specificată la art. 7 lit. j) din prezenta normă.
 + 
Capitolul IIIDispoziții finale + 
Articolul 11Deținerea autorizației de furnizor pentru TUS nu scutește posesorul acesteia de răspunderea ce îi revine cu privire la calitatea produselor și/sau serviciilor critice furnizate. + 
Articolul 12(1)Eventualele contestații împotriva deciziei de neacordare, suspendare sau, după caz, de retragere a autorizației se depun la AFER în termen de 5 zile de la comunicarea deciziei.(2)Soluționarea contestațiilor se face de către AFER în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În cadrul aceluiași termen decizia de soluționare a contestației se comunică în scris contestatarului. Decizia AFER poate fi atacată în justiție, la instanța judecătorească competentă, potrivit legii contenciosului administrativ.
 + 
Articolul 13AFER eliberează, la cerere, în caz de pierdere sau de deteriorare, duplicate ale autorizației de furnizor pentru TUS, după confirmarea plății tarifului aferent. + 
Articolul 14Lista cuprinzând persoanele juridice cărora AFER le-a acordat, le-a suspendat sau le-a retras autorizația, după caz, ori persoanele juridice care au pierdut autorizația se publică în Buletinul AFER.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x