privind atestarea expertilor în domeniul protejarii monumentelor istorice şi a specialistilor în domeniul conservarii şi restaurarii monumentelor istorice
+
Capitolul 1Dispozitii generale +
Articolul 1Toate interventiile asupra monumentelor istorice, astfel cum sunt definite la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 68/1994, aprobata şi modificata prin Legea nr. 41/1995, cu modificările ulterioare, indiferent de regimul lor juridic, vor fi efectuate numai de experti şi de specialisti atestati şi inscrisi, după caz, în registrul expertilor sau în registrul specialistilor, conform prezentelor norme. +
Articolul 2Atestarea persoanelor fizice are drept scop asigurarea premiselor necesare pentru realizarea şi verificarea corespunzătoare a lucrărilor de specialitate din domeniul protejarii, conservarii şi restaurarii monumentelor istorice, în vederea indeplinirii cerințelor tehnice şi calitative prevăzute în actele normative în vigoare şi în avizele date de Comisia Naţionala a Monumentelor Istorice, denumita în continuare C.N.M.I. +
Articolul 3Pe baza evaluării pregatirii profesionale, a experientei şi a competentei solicitantului în domeniul protejarii, conservarii, restaurarii şi punerii în valoare a monumentelor istorice, C.A.D.M.I. hotaraste acordarea certificatului de atestare. +
Capitolul 2Atestarea persoanelor fiziceA. Categorii de activităţi şi condiţii de atestare +
Articolul 4(1) Persoanele fizice atestate şi inscrise, după caz, în registrul expertilor sau în registrul specialistilor pot incheia contracte de prestări de servicii şi pot fi angajate pentru realizarea activităţilor de protejare, conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice din urmatoarele domenii: … a) restaurare arhitectura; … b) urbanism, parcuri şi gradini; … c) cercetare monumente istorice; … d) inginerie -consolidare şi/sau restaurare structuri istorice; … e) inginerie – instalaţii; … f) restaurare pictura murala şi restaurare pictura pe lemn; … g) restaurare lemn, piatra şi metal; … h) restaurare sculpturi din lemn şi piatra; … i) arheologie – preistorie şi antichitate, ev mediu şi perioada moderna. … (2) Activităţile realizate în domeniile prevăzute la alin. (1) revin angajatorului potrivit legii. … +
Articolul 5(1) Atestarea persoanelor fizice care desfăşoară activităţi în domeniul protejarii, conservarii, restaurarii şi punerii în valoare a monumentelor istorice se solicita şi se acordă, cu respectarea specializarilor şi a criteriilor cuprinse în prezentele norme, pentru unul sau mai multe domenii, prevăzute în anexa nr. 2, având urmatoarele calităţi: … a) expert în domeniul protejarii monumentelor istorice, denumit în continuare expert; … b) specialist în domeniul conservarii şi restaurarii monumentelor istorice, denumit în continuare specialist. … (2) Criteriile ce trebuie indeplinite pentru atestarea ca expert sau ca specialist în domeniile şi în specialitatile prevăzute în prezentele norme sunt cuprinse în anexa nr. 3. … B. Documentele necesare în vederea atestării +
Articolul 6(1) În vederea atestării persoanele interesate vor depune un dosar de atestare conţinând urmatoarele documente: … a) cerere-tip conform anexei nr. 4; … b) copie legalizata de pe carnetul de muncă; … c) copie legalizata de pe diploma de studii, de pe titluri stiintifice etc.; … d) copie legalizata de pe actul de echivalare a studiilor, eliberat de Ministerul Educatiei Naţionale din România, după caz; … e) copie legalizata de pe certificatul de nastere; … f) cazier; … g) memoriu de activitate generală – curriculum vitae; … h) memoriu de activitate în domeniul de atestare; … i) lista cuprinzand lucrarile efectuate în domeniul protejarii, conservarii şi restaurarii monumentelor istorice; pentru fiecare caz se specifică calitatea şi responsabilitatile deţinute; … j) doua recomandari din partea unor institutii cu atribuţii în domeniul protejarii monumentelor istorice sau din partea unor persoane atestate; … k) chitanta de achitare a tarifului de atestare, în copie. … (2) Pentru persoanele fizice straine dosarul va cuprinde urmatoarele documente: … a) cerere-tip conform anexei nr. 4; … b) copie de pe diploma de studii, titluri stiintifice etc., în forma autentica şi în traducere legalizata în limba română; … c) memoriu de activitate generală – curriculum vitae; … d) memoriu de activitate în domeniul de atestare; … e) chitanta de achitare a tarifului de atestare, în copie; … f) doua recomandari din partea unor autorităţi din tara sa, cu atribuţii în domeniul protejarii monumentelor istorice, sau din partea unor persoane atestate. … +
Articolul 7(1) Dosarele de atestare se depun direct sau se transmit prin posta, cu confirmare de primire, Ministerului Culturii – Directia monumentelor istorice. … (2) Evidenta dosarelor de atestare primite la Ministerul Culturii se tine într-un registru special la Directia monumentelor istorice. … (3) Dosarele de atestare se pot restitui solicitantilor respinsi, pe bază de semnatura. … C. Procedura de atestare a persoanelor fizice +
Articolul 8Atestarea persoanelor fizice în domeniul protejarii, conservarii şi restaurarii monumentelor istorice este organizata şi coordonata de Ministerul Culturii prin Directia monumentelor istorice şi se realizează de către Comisia de Atestare în Domeniul Monumentelor Istorice, denumita în continuare C.A.D.M.I. +
Articolul 9(1) Dosarele de atestare sunt verificate de secretarul C.A.D.M.I., care întocmeşte listele cuprinzand solicitarile primite şi propune, pe baza documentelor din fiecare dosar, acceptarea sau respingerea acestuia, cu precizarea motivelor în cazul propunerii de respingere. În cazul în care se constată că dosarul depus este incomplet, secretarul C.A.D.M.I. poate solicita completarea acestuia. … (2) Secretarul C.A.D.M.I. prezinta în prima sedinta a plenului acesteia listele cuprinzand solicitarile primite şi propunerile de acceptare sau de respingere a acestora. … +
Articolul 10(1) C.A.D.M.I. analizeaza dosarele prezentate şi decide: … a) admiterea pentru examinare; … b) solicitarea de completari; … c) respingerea dosarului. … (2) Deciziile C.A.D.M.I. se consemneaza într-un registru special al sedintelor C.A.D.M.I. şi se transmit persoanelor interesate în termen de 15 zile lucratoare. … (3) În cazul în care C.A.D.M.I. decide admiterea pentru examinare, candidatului i se vor comunică data, ora şi locul unde va avea loc examinarea, precum şi documentele necesare pe care va trebui să le aiba asupra sa. … (4) În cazul în care C.A.D.M.I. decide solicitarea de completari, candidatului i se vor comunică termenul de depunere şi documentele solicitate. Nedepunerea documentelor în termenul prevăzut va conduce la respingerea dosarului. Termenul de depunere a documentelor solicitate nu poate fi mai mic de 15 zile şi mai mare de 30 de zile. … (5) În cazul în care C.A.D.M.I. decide respingerea dosarului, candidatului i se vor comunică motivele care au condus la aceasta decizie. … +
Articolul 11Deciziile C.A.D.M.I. prevăzute la art. 10 alin. (1) pot fi contestate în scris în termen de 30 de zile de la data primirii comunicarii. +
Articolul 12(1) Examinarea candidatului consta într-un interviu de specialitate, având la baza una sau mai multe lucrari reprezentative din activitatea candidatului. … (2) C.A.D.M.I. poate cere, după caz, examinarea la faţa locului a lucrărilor de proiectare şi execuţie efectuate de către candidat. … +
Articolul 13(1) Rezultatul examinarii se afişează la sediul Ministerului Culturii în termen de 24 de ore de la data examinarii. … (2) Contestaţiile cu privire la rezultatul examinarii se depun la Ministerul Culturii – Directia monumentelor istorice în termen de 72 de ore de la data afisarii rezultatelor. … (3) Contestaţiile se rezolva de către C.A.D.M.I. în termen de 30 de zile lucratoare de la data expirarii termenului de depunere a contestatiilor. Rezultatul contestatiilor se afişează la sediul Ministerului Culturii. … +
Articolul 14(1) Hotărârea C.A.D.M.I. de acordare a certificatului de atestare se comunică Directiei monumentelor istorice în vederea inscrierii persoanei atestate, după caz, în registrul expertilor sau în registrul specialistilor. … (2) Directia monumentelor istorice elibereaza în termen de 30 de zile de la data primirii comunicarii documentele de atestare, respectiv certificatul de atestare, legitimatia şi stampila de expert sau de specialist, conform modelelor prezentate în anexele nr. 5, 6 şi 7. … +
Capitolul 3Atribuţii şi raspunderi ale expertilor şi specialistilor +
Articolul 15Atribuţii şi raspunderi comune expertilor şi specialistilor:a) elaborarea expertizelor, a proiectelor şi a cercetarilor se va efectua avandu-se în vedere cerinţele celorlalte domenii implicate, altele decat cele pentru care sunt atestati; … b) proiectantul, proprietarul, investitorul sau administratorul, împreună cu executantul raspund, potrivit legii, de supunerea spre verificare a intregului proiect, precum şi de modificările efectuate fără acceptul verificatorului tehnic, dacă prin aceasta se afectează calitatea edificiului; … c) expertii şi/sau specialistii vor pune la dispoziţie organismelor de control abilitate, la cererea acestora, spre consultare, datele şi documentatiile solicitate; … d) expertii şi/sau specialistii sunt obligati sa instiinteze C.N.M.I. şi Directia monumentelor istorice despre orice situaţii de degradare, de folosire necorespunzatoare şi/sau de încălcare a prevederilor legale privind monumentele istorice clasate, altele decat cele care fac obiectul propriilor studii sau lucrari; … e) expertii şi/sau specialistii sunt obligati sa semnaleze C.N.M.I. şi Directiei monumentelor istorice edificiile care pot fi incluse în lista cuprinzand monumentele istorice; … f) pentru modificarea solutiilor din proiectul avizat expertii şi specialistii au obligaţia de a obtine avizul C.N.M.I. … +
Articolul 16Atribuţii şi raspunderi specifice expertilor:a) expertii atestati conform prezentelor norme au dreptul sa elaboreze expertize numai pentru domeniul în care au fost atestati; … b) expertii raspund de asigurarea cerințelor impuse de doctrinele şi principiile de restaurare stipulate în actele internationale din domeniul monumentelor istorice la care România a aderat, atât prin stabilirea conceptului de abordare a studiilor şi cercetarilor preliminare, cat şi prin conceptele de restaurare, de la conservare până la punerea în valoare; … c) expertii în specialitatea arhitectura coordonează toate specialitatile ce concura la elaborarea expertizelor şi la intocmirea studiului de fezabilitate; … d) expertii vor certifica, în fazele urmatoare de proiectare, ca s-au respectat solutiile de principiu continute în concluziile expertizei, precum şi avizele C.N.M.I., iar pe parcursul executarii lucrărilor şi la receptia acestora, punerea în opera a proiectului; … e) expertii vor stabili domeniile pentru care sunt necesare investigatii şi verificări pentru extinderea expertizei şi/sau fazele urmatoare de cercetare şi proiectare; … f) expertii vor semna şi vor stampila toate piesele scrise şi desenate ale expertizelor pe care le intocmesc; … g) expertii pot elabora studii, investigatii şi proiecte, dar nu pot verifica documentatiile proprii elaborate în calitate de proiectant; … h) expertii vor tine la zi registrul de evidenta a expertizelor intocmite şi a acordurilor cu privire la documentatiile elaborate de specialistii intocmitori. … +
Articolul 17Atribuţii şi raspunderi specifice specialistilor:A. Specialistii atestati în specializarea "studii, investigatii, cercetari şi evidenta" au urmatoarele atribuţii şi raspunderi:a) sa cunoasca criteriile de atribuire sau de pierdere a calităţii de monument istoric; … b) sa cunoasca metodologia de intocmire a fiselor de monument; … c) sa intocmeasca documentele primare ce stau la baza fiselor de monument (relevee sumare, investigatii locale, fotografii, cercetare de arhiva, masuratori, alte investigatii specifice, după caz), precum şi a rapoartelor de inspecţie; … d) sa cunoasca legislatia în vigoare din domeniu, precum şi cartele şi conventiile internationale privind protejarea şi conservarea monumentelor istorice. … B. Specialistii atestati în specializarea "verificare studii, proiecte" au urmatoarele atribuţii şi raspunderi:a) sa verifice, conform domeniilor şi specializarilor pentru care au fost atestati, conţinutul şi calitatea proiectelor tehnice de specialitate; … b) sa verifice documentatiile tehnice de execuţie privind interventiile la monumentele istorice; … c) sa nu exercite atribuţiile de verificator asupra propriilor proiecte; … d) sa urmareasca respectarea în fazele de proiectare a prevederilor expertizelor avizate, precum şi a continutului avizelor C.N.M.I.; … e) sa atenţioneze proiectantul cu privire la modificările ce pot decurge din alte cerinţe şi/sau reglementari tehnice în vigoare şi sa stabileasca modul de solutionare; … f) să semneze şi sa stampileze piesele scrise şi desenate care au facut obiectul verificării şi sa intocmeasca referatul de verificare în conformitate cu exigentele C.N.M.I.; … g) sa intocmeasca şi sa tina la zi registrul de evidenta a proiectelor verificate. … C. Specialistii atestati în specializarile "sef de proiect complex" şi "sef de proiect" au urmatoarele atribuţii şi raspunderi:a) sa intocmeasca proiecte sau sa conduca şi sa coordoneze lucrari de aceasta natura, conform domeniului şi specializarii în care au fost atestati; … b) sa fundamenteze riguros, din punct de vedere ştiinţific şi tehnic, solutiile adoptate, în acord cu cerinţele stipulate în actele internationale din domeniul monumentelor istorice; … c) să respecte concluziile conceptuale ale expertizelor, precum şi prevederile referatelor de verificare tehnica; … d) să prezinte C.N.M.I., la cererea acesteia, datele stiintifice şi tehnice necesare pentru susţinerea lucrărilor elaborate; … e) să respecte avizele C.N.M.I. prin introducerea prevederilor acestora în lucrarile elaborate; … f) să prezinte spre reavizare eventualele modificari şi completari majore faţă de solutiile avizate anterior, în cazul aparitiei unor situaţii noi pe santierele de restaurare; … g) sa urmareasca, sa verifice şi sa aprobe pe santier modul de punere în opera a documentatiilor pe care le-au întocmit; … h) sa dispună, fără incalcarea avizului C.N.M.I., adaptarile solutiilor tehnice în conformitate cu situaţia reala din santier; … i) sa participe la analizarea ofertelor de execuţie a lucrărilor propriu-zise, precum şi la receptionarea acestora; … j) să semneze şi sa stampileze toate documentatiile elaborate; … k) sa tina la zi registrul de evidenta a lucrărilor intocmite. … D. Specialistii atestati în specializarea "executare lucrari" au urmatoarele atribuţii şi raspunderi:a) sa conduca lucrari de interventii la monumentele istorice numai în baza documentatiilor de execuţie avizate de C.N.M.I., cu respectarea prevederilor cuprinse în autorizatia şi în avizele legale de construire; … b) sa verifice şi sa avizeze fisele şi proiectele tehnologice de execuţie, procedeele de realizare a lucrărilor, planurile de verificare a executiei, proiectele de organizare a executiei, precum şi programele de realizare a lucrărilor; … c) să asigure conducerea punctelor de lucru din subordine cu personal atestat; … d) sa cunoasca cu exactitate conţinutul documentatiilor de execuţie pentru toate punctele de lucru din subordine; … e) să asigure informarea operativa a sefului de proiect, ori de cate ori este cazul, despre evolutia lucrărilor şi, în special, despre necesitatea de adaptare a solutiilor din documentatie cu situaţia reala din teren; … f) sa cunoasca principiile generale de restaurare şi de conservare stipulate în actele internationale din domeniul monumentelor istorice; … g) sa nu permita abaterea de la prevederile documentatiei avizate sau de la dispozitiile de santier; … h) sa cunoasca tehnicile şi materialele traditionale de execuţie, specifice domeniului de activitate; … i) să asigure punctele de lucru cu personal muncitor calificat şi specializat în lucrari de restaurare şi să se preocupe de perfectionarea permanenta a acestuia în meseriile traditionale ce acopera domeniul; … j) sa intocmeasca şi sa tina la zi registrele de evidenta a lucrărilor pe care le coordonează tehnic şi de care raspund; … k) sa opreasca executarea lucrărilor în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate, abateri de la prevederile proiectului de execuţie sau au fost descoperite urme de interes arheologic, arhitectural sau artistic şi să permită reluarea lucrărilor numai după decizia sefului de proiect; … l) sa răspundă, conform atribuţiilor ce le revin, de realizarea nivelului de calitate corespunzător cerințelor specifice lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare şi punere în valoare. … E. Specialistii atestati în specializarea "dirigentare lucrari" au urmatoarele atribuţii şi raspunderi:a) dirigintele de santier este reprezentantul angajatorului pentru lucrarile propriu-zise de conservare, prin care acesta îşi exercită controlul asupra corectitudinii tehnice şi economice a lucrărilor; … b) dirigintele de santier are toate atribuţiile şi raspunderile pe care i le acorda angajatorul în conformitate cu prevederile juridice şi tehnice privind activitatea generală în constructii, la care se adauga cele specifice domeniului monumentelor istorice, după cum urmeaza: … – cunoasterea temeinica, din punct de vedere tehnic şi ştiinţific, a documentatiilor avizate ce se executa;– supravegherea şi controlul corectitudinii interventiilor de orice natura pe perioada executarii lucrărilor, în acord cu specificul lucrărilor de conservare-restaurare;– aducerea la cunoştinţa angajatorului a necesităţii asigurarii protejarii monumentului în caz de intrerupere sezoniera sau pe perioada nedeterminata, după caz, a lucrărilor de restaurare aflate în curs de execuţie;– urmarirea aplicarii cu strictete a inscrisurilor din registrul de comunicari de santier, inspecţie şi control şi din registrul de dispozitii de santier;– asigurarea în permanenta a celei mai bune conlucrari între beneficiar şi finantator, pe de o parte, şi specialisti – cercetatori, proiectanti şi antreprenori restauratori, pe de altă parte;– verificarea în permanenta a calităţii şi aspectului materialelor puse în opera, în acord cu prevederile proiectului avizat;– verificarea temeinica a inscrisurilor şi a schitelor din caietele de atasamente ale monumentului, cu pozitionarea exacta a fiecarei interventii, având în vedere importanţa acestor caiete în cadrul jurnalului de restaurare;– semnalarea prompta a oricăror descoperiri de urme de interes istoric, artistic şi arhitectural şi luarea masurilor de protejare provizorie a acestora până la inregistrarea lor;– participarea şi urmarirea întocmirii jurnalului de restaurare – cartea construcţiei şi predarea acestuia angajatorului la receptia lucrărilor.F. Specialistii atestati în specializarea "inspecţia şi urmarirea comportarii în timp a monumentelor istorice" au urmatoarele atribuţii şi raspunderi:a) sa cunoasca proiectul şi lucrarile efectuate sau în curs de efectuare pentru menţinerea stării de conservare şi exploatare a monumentelor istorice pentru care au atribuţii de serviciu; … b) sa verifice existenta cartii tehnice a monumentului la fiecare detinator şi sa cunoasca conţinutul acesteia pentru monumentele istorice pentru care au atribuţii de serviciu; … c) sa completeze la zi evenimentele survenite în existenta monumentului, atât în cartea tehnica, cat şi în fisa monumentului pentru monumentele istorice pentru care au atribuţii de serviciu; … d) sa controleze periodic respectarea condiţiilor cuprinse în proiectul de urmărire speciala a comportarii în exploatare şi a celor prevăzute în cartea tehnica a monumentului pentru monumentele istorice pentru care au atribuţii de serviciu; … e) să solicite deţinătorului de monumente istorice efectuarea de cercetari sau expertize de către specialisti sau experti atestati, în cazul constatarii unor degradari la monumentele istorice pentru care au atribuţii de serviciu; … f) sa controleze periodic starea de conservare a monumentelor istorice pentru care au atribuţii de serviciu; … g) sa verifice şi sa completeze periodic şi în cazuri de dezastre cartea tehnica a construcţiei; … h) sa analizeze comportarea obiectivului în directa legătură cu solutiile tehnico-economice propuse în faza de cercetare-proiectare, precum şi condiţiile de interventie stabilite pe parcurs; … i) sa urmareasca utilizarea obiectivului potrivit caietului de sarcini, masurile speciale, comportarea acestuia în timp, acceptand schimbarea functionalitatii acestuia numai în condiţiile legii; … j) pe baza analizei asupra comportarii în timp să prezinte periodic concluzii asupra disfunctiilor aparute, facand propuneri fundamentate tehnico-economic; … k) responsabilul cu urmarirea în timp are obligaţia de a efectua în totalitate analiza obiectivului, inclusiv în relaţia acestuia cu mediul şi cu pozitia lui în teritoriu. Analiza va identifica efectele favorabile şi disfunctiile în coabitarea diverselor calităţi ale obiectivului. … +
Capitolul 4Sancţiuni +
Articolul 18(1) Incalcarea obligaţiilor şi atribuţiilor ce revin specialistilor sau expertilor conform prevederilor prezentelor norme, în functie de gravitatea faptei comise, se sancţionează astfel: … a) avertisment; … b) suspendarea valabilităţii certificatului de atestare pe o perioadă de minimum 6 luni şi maximum 2 ani; … c) anularea certificatului de atestare. … (2) Aplicarea sanctiunilor se face gradual sau direct, în functie de gravitatea faptei. … +
Articolul 19Aplicarea sanctiunilor se face prin hotărâre a C.A.D.M.I., care are la baza:a) raportul de constatare întocmit de Directia monumentelor istorice sau de alte organisme abilitate, inaintat C.A.D.M.I.; … b) referatul unei comisii formate din 3 specialisti, care analizeaza şi confirma raportul şi care propun sancţiunea şi durata acesteia. Comisia este constituita din urmatoarele persoane: un specialist numit de C.A.D.M.I., unul recomandat de Directia monumentelor istorice şi unul propus de către cel nominalizat pentru sanctionare din randul persoanelor inscrise în registrul expertilor sau în registrul specialistilor. … +
Articolul 20Pe perioada suspendarii, sau a anularii certificatului de atestare persoana fizica în cauza nu mai poate realiza activităţi în domeniul protejarii, conservarii şi restaurarii monumentelor istorice. +
Articolul 21Avertismentul şi suspendarea certificatului de atestare se considera ridicate la data indeplinirii condiţiilor care au condus la luarea masurii de sanctionare, respectiv la sfârşitul perioadei de suspendare. +
Articolul 22Anularea certificatului de atestare se face în urmatoarele cazuri:a) când a mai fost sanctionat de doua ori cu suspendarea certificatului de atestare; … b) când persoanele fizice atestate realizează alte activităţi decat cele pentru care sunt atestate sau realizează activităţi în perioada în care sunt suspendate; … c) când prin activitatea sa persoana fizica atestata produce mutilari sau distrugeri ale monumentului istoric din cauza nerespectarii avizelor; … d) când persoana fizica atestata a fost condamnata prin sentinta definitivă pentru fapte comise în exercitarea profesiei. … +
Articolul 23Documentele de atestare – certificatul de atestare, stampila şi legitimatia – suspendate sau anulate se predau Ministerului Culturii – Directia monumentelor istorice de către deţinători, în termen de 15 zile de la instiintare. +
Articolul 24În cazul în care faptele care au condus la suspendarea sau la anularea certificatului de atestare intrunesc elementele constitutive ale infractiunii, C.A.D.M.I. dispune sesizarea autorităţilor publice competente. +
Articolul 25Persoana al carei certificat de atestare a fost anulat nu mai poate solicita şi nici primi un alt certificat de atestare decat după trecerea a cel puţin 5 ani de la data anularii, reluand procedura de atestare. +
Articolul 26(1) Hotărârile C.A.D.M.I. privind aplicarea sanctiunilor se aduc la cunoştinţa persoanelor fizice în cauza şi Directiei monumentelor istorice, prin instiintare scrisa, de către C.A.D.M.I. … (2) Instiintarea persoanelor fizice în cauza se va face prin scrisoare cu confirmare de primire, în termen de 15 zile lucratoare de la data pronuntarii hotărârii, şi va contine motivele care au determinat luarea masurii de sanctionare şi sancţiunea aplicata. … +
Articolul 27(1) Sanctiunile pot fi contestate în scris, în termen de 15 zile de la primirea înştiinţării. După această dată sancţiunea rămâne definitivă. … (2) Contestaţia cu privire la hotărârea C.A.D.M.I. de aplicare a unei sancţiuni se rezolva de Directia monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii în termen de 60 de zile de la depunere. … (3) În cazul în care cel sanctionat este nemultumit de modul în care i-a fost solutionata contestaţia, el se poate adresa instanţelor de drept comun, potrivit procedurii contenciosului administrativ. … (4) Pe perioada rezolvarii contestatiilor drepturile pe care le acorda certificatul de atestare sunt suspendate. … +
Articolul 28Directia monumentelor istorice are obligaţia de a face menţiunile necesare, după caz, în registrul expertilor sau în registrul specialistilor, precum şi în legitimatia de specialist sau de expert. +
Capitolul 6Dispozitii finale +
Articolul 29În termen de 6 luni de la data intrarii în vigoare a prezentelor norme persoanele fizice care desfăşoară activităţi în domeniul protejarii, conservarii şi restaurarii monumentelor istorice sunt obligate să obţină certificatul de atestare. +
Articolul 30Nu pot fi atestate persoanele cărora li s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii dreptului de a ocupa o functie sau de a exercita o profesie de natura celei de care s-a folosit pentru savarsirea unei infractiuni.–-