NORMĂ*) din 1 iunie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BIROUL ROMÂN DE METROLOGIE LEGALA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 664 bis din 26 iulie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 171 22/08/2005
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 01/06/2005
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
*) Aprobat prin ORDINUL nr. 98 din 1 iunie 2005, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 664 din 26 iulie 2005.
1.Domeniu de aplicare1.1.Prezenta normă de metrologie legală stabilește cerințele metrologice și tehnice și modalitățile de atestare a legalității aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto, utilizate în măsurări efectuate cu prilejul inspecțiilor tehnice ale autovehiculelor, în scopul certificării stării tehnice a acestora.1.2.Pentru a putea fi introduse pe piață, puse în funcțiune sau utilizate în măsurările de interes public, aparatele pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto prevăzute la punctul 1.1 trebuie să îndeplinească atât cerințele metrologice și tehnice prevăzute în prezenta normă, cât și cerințele aplicabile din norma de metrologie legală NML 001-05 "Cerințe metrologice și tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerințelor din normele mai sus menționate rezultă din tabelul 2.2.TerminologieÎn sensul prezentei norme de metrologie legală, termenii specifici utilizați au următoarele semnificații:2.1.aparat pentru reglarea și verificarea sistemului de direcție auto – mijloc de măsurare destinat să măsoare, să memoreze și să indice, în condițiile de măsurare, valorile mărimilor caracteristice geometriei sistemului de direcție și de rulare al autovehiculelor;2.2.plan median al roții – planul perpendicular pe axa de rotație a roții care trece prin mijlocul pneului;2.3.unghi de cădere al roții (alfa) – unghiul ascuțit dintre planul median al roții și o perpendiculară pe planul căii de rulare. Acesta este pozitiv când partea superioară a roții este înclinată spre exterior;2.4.plan median longitudinal al autovehiculului – planul fix al autovehiculului, perpendicular pe calea de rulare, care trece prin mijlocul punții din față și din spate;2.5.unghi de convergență roată (gamma) – unghiul format între planul median longitudinal al autovehiculului și dreapta de intersecție a planului median al roții cu planul căii de rulare. Acesta este pozitiv când partea frontală a roții este înclinată spre planul median longitudinal al autovehiculului;2.6.unghi de convergență totală – rezultă prin însumarea unghiului de convergență roată stânga cu unghiul de convergență roată dreapta;2.7.convergență roți (ca lungime) – diferența dintre lungimea bazei posterioare și cea a bazei anterioare ale trapezului isoscel ale cărui vârfuri sunt determinate de extremitățile proiecțiilor diametrelor jantelor pe dreapta de intersecție a planului median al roții cu planul căii de rulare. Convergența este pozitivă când roțile sunt mai apropiate în față decât în spate, și negativă în caz contrar;2.8.unghi de înclinare longitudinală a pivotului fuzetei; unghi de fugă (beta) – proiecția pe planul median longitudinal al autovehiculului a unghiului ascuțit pe care îl face cu verticala axa reală sau fictivă a pivotului fuzetei. Acest unghi este pozitiv când partea de sus a axei pivotului este înclinată spre spate;2.9.unghiul de înclinare laterală a pivotului fuzetei; unghi de stabilitate (delta) – proiecția pe un plan perpendicular pe planul median longitudinal al autovehiculului a unghiului ascuțit pe care îl face cu verticala axa reală sau fictivă a pivotului fuzetei. Acest unghi este pozitiv când partea de sus a axei pivotului este înclinată spre interior;2.10.unghi de bracaj – unghiul dintre planul roții și planul median longitudinal al autovehiculului în viraj.3.Cerințe metrologice și tehnice3.1.Abateri tolerate de la planitate și orizontalitateSuprafețele platourilor rotitoare trebuie să fie plane. Abaterea maximă de la planitate nu trebuie să depășească 1 mm. Abaterea maximă de la orizontalitate, în orice direcție și pentru orice indicație, nu trebuie să depășească 10'.3.2.Erori tolerateÎn condiții nominale de funcționare și în absența oricărei perturbații, erorile de măsurare ale aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto nu trebuie să depășească valorile erorilor maxime tolerate conform tabelului 1.Tabelul 1Erori maxime tolerate ale aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto

Număr condiție Unghiul măsurat Domeniul de măsurareminim Erori maxime tolerate
3.2.1. de cădere alfa -5° … +5° ±10'
3.2.2. de convergență gamma -3° … +3° ±6' sau 0,1°
3.2.3. de înclinare longitudinală a pivotului beta -5° … +15° ±10'
3.2.4. de înclinare laterală a pivotului delta -2° … +18° ±10'
3.2.5. de bracaj -25° … +25° 30'

3.3.Condiții de mediuProducătorul trebuie să specifice condițiile de mediu climatic, mecanic și electromagnetic în care este destinat să funcționeze aparatul pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto, conform cerinței 2.1.3 din norma NML 001-05.3.3.1.Condiții de mediu climaticProducătorul trebuie să precizeze condițiile de mediu climatic conform cerinței 2.1.3.1 din norma NML 001-05.În limitele temperaturii de utilizare, erorile de măsurare ale aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto nu trebuie să depășească valorile erorilor tolerate conform tabelului 1.3.3.2.Condiții de mediu mecanicCondițiile de mediu mecanic aplicabile aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto sunt cele corespunzătoare clasei M2, conform cerinței 2.1.3.2 din norma NML 001-05. Efectul admis al unei perturbații mecanice asupra extensometrului poate fi unul din următoarele:– variația rezultatului măsurării nu depășește valoarea erorii tolerate;– nu se poate efectua măsurarea;– rezultatul măsurării are temporar variații care nu pot fi interpretate, memorate sau transmise ca rezultat al măsurării;– rezultatul măsurării are variații destul de mari pentru a putea fi observate de toți cei interesați de rezultatul măsurării.3.3.3.Condiții de mediu electromagneticCondițiile de mediu electromagnetic aplicabile aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto sunt cele corespunzătoare clasei E1, conform cerinței 2.1.3.3 din norma NML 001-05.Efectul admis al unei perturbații electromagnetice asupra extensometrului poate fi unul din cele specificate la 3.3.2.4.Atestarea legalității4.1.Atestarea legalității unui aparat pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto se realizează numai după demonstrarea conformității acestuia cu cerințele metrologice și tehnice prevăzute în tabelul 2.4.2.Atestarea legalității se realizează prin aplicarea marcajelor metrologice și eliberarea unor documente specifice (certificate de aprobare de model, buletine de verificare metrologică).Tabelul 2Cerințe metrologice și tehnice aplicabile aparatelor pentru reglarea și verificarea geometriei sistemului de direcție auto

Nr. crt. Cerința metrologică sau tehnică Punctul din norma de metrologie legală Modalități de control
Aprobarede model Verificare
inițială periodică
0 1 2 3 4 5
1. Adecvare 2.7/NML 001-05 X    
2. Protecție împotriva intervențiilor neautorizate și a degradării informației 2.8/NML 001-05 X X X
3. Informații furnizate de mijlocul de măsurare și informații însoțitoare 2.9/NML 001-05 X X X
4. Indicarea rezultatului măsurării 2.10/NML 001-05 X    
5. Posibilitatea evaluării conformității 2.12/NML 001-05 X    
6. Abateri de la valoarea nominală a lungimii de bază 3.1/NML 042-05      
7. Erori în condiții nominale de funcționare, fără perturbații 3.2/NML 042-05 X X X
8. Efectul condițiilor de mediu climatic 3.3.1/NML 042-052.1.3.1/NML 001-05 X    
9. Efectul condițiilor de mediu mecanic 3.3.2/NML 042-052.1.3.2/NML 001-05 X    
10. Efectul condițiilor de mediu electromagnetic 3.3.3/NML 042-052.1.3.3/NML 001-05 X    
11. Durabilitate 2.5/NML 001-05 X    

–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x