NORMA din 1 ianuarie 1970

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE MINISTRI
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 1 din 1 ianuarie 1970
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind degrevarea investiţiilor productive de lucrări edilitare şi social-culturale destinate dezvoltării oraşelor



1. La proiectarea, finanţarea şi executarea obiectivelor productive, precum şi a lucrărilor edilitare şi social-culturale destinate dezvoltării oraşelor, titularii de investiţii şi organizaţiile de proiectare vor respecta prevederile prezentelor norme.2. Prezenta reglementare are drept scop:– degrevarea investiţiilor pentru obiectivele productive de cheltuielile necesare realizării lucrărilor de utilităţi şi a unor construcţii social-culturale, care privesc dezvoltarea oraşelor;– repartizarea pe ramurile economiei naţionale şi pe titulari a cheltuielilor care se efectuează pentru realizarea lucrărilor de investiţii.Lucrările care fac obiectul prezentei reglementări sînt următoarele:a) lucrări de utilităţi: instalaţiile şi reţelele privind alimentarea cu apa, canalizarea, alimentarea cu gaze naturale şi energie termica, drumurile, transporturile în comun, alimentarea cu energie electrica şi lucrările de telecomunicaţii;b) locuintele pentru cazarea personalului de exploatare şi locuintele semifinisate pentru cazarea muncitorilor constructori;c) construcţii cu caracter social-cultural: cantinele, cluburile, creşele şi grădiniţele de copii, punctele sanitare, punctele comerciale şi de alimentaţie publică, construcţiile şi terenurile de sport;d) amenajările de spaţii verzi şi plantaţii;e) lucrările pentru eliberarea amplasamentelor.A. – Lucrări de utilităţi3. Utilitatile necesare deservirii obiectivelor cu caracter productiv trebuie asigurate în cadrul dotărilor existente ale localităţilor. În acest scop titularii de investiţii împreună cu comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor stabili amplasamentele cu prioritate pe terenurile care necesita un volum minim de investiţii în vederea asigurării utilităţilor respective.La complexe, în vederea alegerii celei mai economice soluţii, utilitatile necesare unui obiectiv se vor studia în condiţiile şi în conceptia tehnica a cooperării în investiţii şi exploatare cu celelalte obiective industriale, inginereşti şi civile invecinate, stabilindu-se totodată lucrările minimale strict necesare obiectivului productiv care se încadrează în aceasta rezolvare.În localităţile ale căror dotări tehnico-edilitare au capacitatea de a prelua, pe lîngă necesităţile localităţii, şi deservirea cu utilităţi a noilor obiective productive, comitetele executive ale consiliilor populare vor asigura – în limita capacităţilor de care dispun – alimentarea cu apa, canalizarea, alimentarea cu gaze şi transporturile în comun pentru noile obiective productive din reţelele localităţilor.În cazul cînd dotările tehnico-edilitare ale localităţilor sau ale teritoriului nu au capacitate disponibilă pentru a deservi cu utilităţi şi noile obiective productive, asigurarea cu utilităţi a acestora se va face sau prin realizarea de instalaţii proprii, sau prin dezvoltarea dotărilor tehnico-edilitare ale localităţilor sau ale teritoriului. Alegerea uneia dintre aceste soluţii trebuie să rezulte din analiza variantelor prezentate în documentaţiile tehnico-economice, astfel încît soluţia care se adoptă pentru lucrările de utilităţi sa comporte cheltuieli minime de investiţii şi exploatare şi să asigure punerea în funcţiune a noilor capacităţi la termenele planificate.4. Sarcinile care revin comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti cu privire la executarea lucrărilor pentru amplificarea instalaţiilor localităţilor în termene corelate cu punerea în funcţiune a obiectivelor productive şi cotele-părţi de participare a titularilor la realizarea acestor lucrări de alimentare cu apa, canalizare şi epurare a apelor uzate, cu defalcarea anuală a acestora, rezultate din documentaţiile tehnico-economice, se stabilesc pe baza înţelegerii între părţile interesate şi se aproba:a) prin hotărîri ale Consiliului de Miniştri, o dată cu indicatorii tehnico-economici, pentru investiţii la care aceştia se supun aprobării Consiliului de Miniştri;b) de către titularii obiectivelor productive, de comun acord cu comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, pentru investiţiile care intră în competenţa de aprobare a acestora.Virarea cotelor-părţi din planurile titularilor obiectivelor productive în planurile comitetelor executive ale consiliilor populare respective se face după aprobarea investiţiilor, astfel:– pentru investiţiile ai căror indicatori tehnico-economici se supun aprobării Consiliului de Miniştri la elaborarea planurilor anuale, pe baza prevederilor cuprinse în hotărîrile Consiliului de Miniştri de aprobare a investiţiilor respective, sau în cursul anului, prin hotărîri ale Consiliului de Miniştri, o dată cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici;– pentru investiţiile care intră în competenţa de aprobare a titularilor: la elaborarea planurilor anuale sau în cursul anului, pe bază de protocol încheiat între titularii obiectivelor productive şi comitetele executive ale consiliilor populare respective. Virările efectuate în cursul anului se comunică pentru evidenta de către titularii de investiţii, în termen de 10 zile, Comitetului de Stat al Planificarii Direcţiei Centrale de Statistica şi băncilor finanţatoare, trimiţînd copie de pe protocolul semnat de părţile interesate.Stabilirea cotelor-părţi de participare şi virarea sumelor corespunzătoare pentru lucrările de utilităţi şi obiectele social-administrative, care se realizează prin cooperare de către mai mulţi titulari ai unor obiective productive, în planul titularului coordonator în care se cuprind aceste lucrări, se fac în acelaşi mod care a fost arătat la alineatele precedente.Ţinînd seama de cele de mai sus, proiectarea, executarea lucrărilor de utilităţi şi repartizarea efortului de investiţii pentru realizarea acestora se fac după cum urmează:5. Alimentarea cu apa, canalizarea şi epurarea apelor uzatea) Documentaţiile tehnico-economice şi valoarea de investiţii a obiectivelor productive cuprind:– lucrările de alimentare cu apa, canalizare şi epurare a apelor uzate, atunci cînd aceste utilităţi se asigura prin instalaţii proprii şi deservesc exclusiv obiectivul productiv;– racordurile de la obiectiv pînă la reţeaua oraşului în cazul cînd obiectivul productiv poate fi deservit prin reţeaua oraseneasca de distribuţie a apei sau de canalizare, precum şi instalaţiile de preepurare a apelor industriale uzate, conform normelor în vigoare.b) Cînd necesităţile de apa, canalizare sau de epurare a apelor uzate ale noilor obiective productive nu pot fi asigurate prin instalaţiile existente ale localităţii, iar din variantele studiate a rezultat ca cea mai raţională soluţie tehnico-economică este aceea a dezvoltării acestor instalaţii, se va proceda astfel:– dacă în plan exista prevederi pentru dezvoltarea instalaţiilor localităţii respective, la dimensionarea acestei amplificari se va avea în vedere şi necesarul noilor obiective productive; titularii obiectivelor productive vor vira, în planul comitetelor executive ale consiliilor populare respective, cotele-părţi de cheltuieli corespunzătoare deservirii obiectivelor productive;– dacă în plan nu exista prevederi pentru dezvoltarea instalaţiilor localităţii, acestea urmînd a se realiza numai pentru deservirea obiectivelor productive, titularii de investiţii ai obiectivelor productive vor vira, în planul comitetelor executive ale consiliilor populare respective, fondurile de investiţii necesare pentru realizarea lucrărilor de utilităţi.În ambele cazuri lucrările de amplificare a instalaţiilor orăşeneşti:– fac obiectul unor documentaţii tehnico-economice destinate de acelea ale obiectivelor productive;– nu se cuprind în valoarea de investiţii a obiectivelor productive; ele se evidenţiază în documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive ca lucrări conexe, pentru efectuarea analizei de eficienta economică a investiţiilor respective.c) Lucrările de alimentare cu apa şi de canalizare necesare noilor obiective productive, care se amplaseaza în localităţi nedotate cu astfel de instalaţii tehnico-edilitare şi pentru care nu sînt prevederi în planurile comitetelor executive ale consiliilor populare, se asigura în general prin instalaţii proprii. În cazul cînd comitetele executive ale consiliilor populare dispun de documentaţii tehnico-economice pentru alimentarea cu apa şi canalizarea localităţilor, soluţiile propuse pentru rezolvarea necesităţilor obiectivelor productive se vor încadra în prevederile documentaţiilor tehnico-economice întocmite pentru localităţile respective, dacă aceste soluţii sînt echivalente sau mai eficiente din punct de vedere economic în comparatie cu cele propuse pentru asigurarea utilităţilor prin instalaţii proprii.d) Realizarea statiilor de epurare a apelor uzate din canalizarea generală a localităţilor, a căror execuţie este legată de măsurile de protecţie a cursurilor de apa, împotriva poluarii acestora, se va asigura de către comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, în cooperare cu toate unităţile existente sau noi care deverseaza ape uzate în canalizarea respectiva; contribuţia la investiţie a fiecărei unităţi se va stabili proporţional cu debitul de ape uzate deversate la canalizare.6. Alimentarea cu gaze naturalea) Racordurile de gaze ale obiectivelor productive la reţeaua localităţii sau la reţelele magistrale de transport ale Ministerului Petrolului (inclusiv staţiile de măsurare şi reglare la consumator) se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.În cazul cînd racordul de gaze şi staţiile de măsurare şi reglare deservesc mai multe obiective productive sau mai mulţi titulari, în valoarea de investiţii a fiecărui obiectiv productiv se va cuprinde numai cota-parte a lucrării.b) Lucrările pentru amplificarea sau modificarea instalaţiilor orăşeneşti de distribuţie a gazelor, determinate de necesităţile noilor obiective productive, se cuprind în planul de investiţii al comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care au calitatea de organe titulare pentru aceste lucrări.Titularii obiectivelor productive interesaţi participa la realizarea acestor lucrări, care au caracter de investiţii conexe, cu cotele-părţi corespunzătoare deservirii ce li se asigura.c) Magistralele pentru transportul gazelor naturale se realizează în cadrul fondurilor de investiţii aprobate prin plan Ministerului Petrolului.În cazul cînd realizarea unor astfel de lucrări este determinata de necesitaţi ale obiectivelor productive, ele se evidenţiază distinct în documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive, ca lucrări conexe.7. Alimentarea cu energie termicaa) Documentaţiile tehnico-economice şi valoarea de investiţii a obiectivelor productive cuprind:– lucrările pentru centralele termice şi centralele electrice de termoficare proprii, care asigura necesarul de abur sau apa calda al obiectivelor productive;– racordurile de termoficare de la reţeaua publică la obiectivul productiv, inclusiv punctele termice.b) Magistralele şi reţelele de termoficare orăşeneşti se realizează în cadrul planului cincinal de investiţii aprobat pentru Ministerul Energiei Electrice. În cazurile în care dezvoltarea reţelelor de termoficare se va executa de către comitetele executive ale consiliilor populare, fondurile respective se vor vira, la planurile anuale, din planul Ministerului Energiei Electrice în planurile de investiţii ale comitetelor executive ale consiliilor populare respective. Aceste lucrări nu se cuprind în valoarea de investiţii a obiectivelor productive, dar se evidenţiază în documentaţia tehnico-economică a acestora, ca investiţii conexe, ori de cîte ori sînt determinate de necesităţile obiectivelor productive.c) Dotările care se realizează în centralele electrice de termoficare ale obiectivelor productive, în vederea asigurării debitului de apa supraincalzita necesar termoficarii orăşeneşti, se realizează din fondurile de investiţii prevăzute în planul titularului reţelelor orăşeneşti de termoficare.8. Lucrări de drumuria) Documentaţiile tehnico-economice şi valoarea de investiţii a obiectivelor productive cuprind:– drumurile industriale care se executa în vederea asigurării procesului de producţie, cum sînt drumurile forestiere, miniere, petroliere şi pentru alte activităţi economice;– drumurile de racordare a obiectivelor productive la reţeaua de drumuri publice.b) Lucrările pentru punerea în stare de viabilitate a drumurilor publice la nivelul traficului determinat de nevoile economiei naţionale se realizează de Ministerul Transporturilor pentru drumurile naţionale şi de către comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti pentru drumurile locale şi pentru drumurile naţionale care traverseaza municipiile şi oraşele reşedinţa de judeţe, conform Decretului nr. 142/1957, din fondurile aprobate prin plan acestora.c) Lucrările pentru punerea în stare de viabilitate la nivelul traficului cerut a reţelei de străzi din cuprinsul oraşelor se realizează din fondurile de investiţii aprobate prin plan comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.9. Transportul în comuna) Lucrările privind extinderea reţelelor orăşeneşti de transport în comun de pe teritoriul administrativ al oraşelor se realizează, de regula, din fondurile de investiţii aprobate prin plan comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti.Lucrările pentru extinderea reţelelor orăşeneşti de transport în comun care se realizează în vederea deservirii salariaţilor noilor obiective se evidenţiază în documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive respective, ca investiţii conexe pentru efectuarea analizei de eficienta economică.b) Lucrările pentru realizarea transportului în comun dintre localităţi, în afară teritoriului administrativ al oraşelor, se realizează de regula, din fondurile de investiţii aprobate în acest scop prin plan Ministerului Transporturilor.10. Energie electricaa) Documentaţiile tehnico-economice şi valoarea de investiţii a obiectivelor productive cuprind:– lucrările de racorduri la reţele publice, respectiv la staţii publice de conexiuni, în cazul cînd alimentarea cu energie electrica a obiectivelor productive se face din reţelele publice;– centrala electrica, în cazul cînd alimentarea cu energie electrica se asigura prin instalaţii proprii;– instalaţiile de distribuţie a energiei electrice din cadrul obiectivelor productive, inclusiv staţiile şi posturile de transformare interne.b) Lucrările pentru construirea şi extinderea instalaţiilor publice de distribuţie (staţii trafo şi de conexiuni), precum şi lucrările pentru creşterea capacităţii de transport a liniilor care alimentează instalaţiile publice de distribuţie în vederea asigurării puterii electrice necesare consumurilor nu se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive. Necesitatea realizării acestor lucrări se stabileşte de Ministerul Energiei Electrice o dată cu emiterea acordului pentru energie electrica la documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive. Titularul acestor lucrări este Ministerul Energiei Electrice, care le realizează în cadrul planului cincinal de investiţii, aprobat pentru acest minister, coordonat cu termenele de punere în funcţiune a capacităţilor obiectivelor productive.Aceste lucrări se vor evidenţia separat în documentaţiile tehnice ale obiectivelor productive, ca lucrări conexe, ori de cîte ori sînt necesare pentru asigurarea punerii în funcţiune a acestora.11. Lucruri de telecomunicaţiia) Lucrările de racorduri telefonice – legăturile dintre instalaţiile de telecomunicaţii ale obiectivelor productive pînă la punctul de distribuţie al reţelei publice de telecomunicaţii pentru deservirea acestora – se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.b) În cazul cînd pentru racordarea la reţeaua de telecomunicaţii a unuia sau mai multor obiective este necesar să se construiască o linie de telecomunicaţii care să deserveasca în exclusivitate aceste obiective, lucrarea va fi realizată de Ministerul Postelor şi Telecomunicatiilor, ca titular de investiţii. Fondurile necesare pentru realizarea lucrărilor se asigura prin virarea cotelor-părţi, proporţional cu numărul de circuite, din planurile titularilor obiectivelor productive. Volumul de investiţii pentru eventuala dimensionare a capacităţii liniei de telecomunicaţii peste necesarul obiectivelor productive, determinat de necesitaţi de perspectiva, se va asigura din planul de investiţii aprobat Ministerului Postelor şi Telecomunicatiilor.c) Lucrările pentru dezvoltarea reţelei publice de telecomunicaţii se realizează în cadrul planului de investiţii aprobat Ministerului Postelor şi Telecomunicatiilor.B. – Locuinţe12. Locuintele finisate pentru cazarea salariaţilor noilor obiective şi locuintele semifinisate pentru cazarea muncitorilor constructori se realizează în cadrul prevederilor pentru construcţii de locuinţe din planurile de investiţii ale comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti şi ale celorlalţi titulari de plan. Aceste locuinţe nu se cuprind în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.Volumul necesar de locuinţe finisate pentru cazarea personalului de exploatare şi locuintele semifinisate pentru cazarea muncitorilor constructori vor fi avute în vedere la analiza aspectelor economice în stabilirea amplasamentului pe localităţi a obiectivelor productive.13. Locuintele din incinta obiectivelor productive destinate cazarii salariaţilor a căror prezenta este necesară permanent (la calea ferată, centralele hidroelectrice, termoelectrice, barajele de acumulare, nodurile hidrotehnice şi sistemele zonelor de alimentare cu apa, staţiile electrice, uzinele cu instalaţii speciale care necesita o supraveghere permanenta, staţiuni turistice şi în alte situaţii de aceasta natura) se cuprind în documentaţiile tehnice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.C. – Construcţii cu caracter social-cultural14. La elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele productive, titularii de investiţii şi organizaţiile de proiectare vor urmări asigurarea deservirilor social-culturale necesare salariaţilor respectivi în cadrul dotărilor orăşeneşti existente sau prevăzute în plan a fi realizate în localitatea respectiva pentru degrevarea investiţiilor obiectivelor productive de cheltuieli pentru dotări social-culturale.În cazuri excepţionale, cînd construcţiile cu caracter social-cultural sînt strict necesare desfăşurării normale a activităţii obiectivelor productive şi cînd funcţiile lor nu pot fi preluate de dotările orăşeneşti, acestea vor fi evidentiate distinct în documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive ca investiţii conexe, iar fondurile corespunzătoare vor fi virate titularilor de investiţii în a căror sfera de activitate intra obiectivele social-culturale respective.Grupurile social-sanitare care conţin vestiarele, dusurile şi sălile de mincare pentru personalul de exploatare, precum şi punctele de deservire cu apa gazoasa, lapte etc., impuse de specificul activităţii profesionale prin normele în vigoare, se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.Titularii de investiţii şi organizaţiile de proiectare vor tine seama la elaborarea documentaţiilor tehnico-economice, la executarea şi finanţarea obiectivelor productive de următoarele prevederi:15. Cantinea) Cantinele nu vor fi cuprinse, de regula, în documentaţia tehnico-economică şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive. Funcţiile acestora vor fi asigurate pentru salariaţii obiectivelor productive de către cantinele-restaurant, existente sau prevăzute a se realiza în zona respectiva, în cadrul fondurilor de investiţii aprobate prin plan Ministerului Comerţului Interior, sau de către cantinele altor obiective productive existente în acea zonă.b) În cazul cînd dotările existente în zona nu pot asigura masa personalului de exploatare a noilor obiective productive şi cînd funcţiile cantinei constituie o condiţie pentru desfăşurarea normală a producţiei, cantinele se vor evidenţia distinct în documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive şi se vor executa pe bază de proiecte separate, din fondurile de investiţii ale titularilor respectivi.16. CluburiCluburile propriu-zise nu se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.La marile întreprinderi şi combinate industriale se pot executa – cu aprobare specială -, pe baza unor temeinice justificări, sali de şedinţe simple în incinta obiectivelor productive, cu o capacitate maxima de 400-450 de locuri. Lucrările respective nu se vor cuprinde în valoarea de investiţii a obiectivelor productive; ele se vor evidenţia distinct în documentaţiile tehnico-economice ale acestora şi se vor executa din fondurile de investiţii ale titularilor respectivi.Necesitatea şi oportunitatea realizării cluburilor intră în sfera de activitate a Uniunii Generale a Sindicatelor din România.17. Crese şi grădiniţe de copiiCreşele şi grădiniţele de copii nu se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive, funcţiile acestor construcţii sociale fiind asigurate salariaţilor obiectivelor productive de către creşele şi grădiniţele de copii care sînt în administrarea Comitetelor executive ale consiliilor populare.Din fondurile destinate acestei acţiuni, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor asigura cu prioritate necesităţile obiectivelor productive care au ca salariaţi un număr preponderent de femei (filaturi, tesatorii, fabrici de Confecţii etc.).În cazul cînd dotările existente în zona nu pot asigura numărul de locuri rezultate ca necesare pentru o investiţie, iar comitetele executive ale Consiliilor populare respective nu au prevăzut fonduri pentru construirea de crese şi grădiniţe de copii sau pentru dezvoltarea celor existente, acestea se vor evidenţia distinct în documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor productive şi se vor executa pe bază de proiecte separate din fondurile de investiţii ale titularilor respectivi.18. Construcţii pentru asistenţa medico-sanitarăa) Asistenţa medico-sanitară a populaţiei, inclusiv a salariaţilor obiectivelor productive, se asigura de către unităţile medico-sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii, a ministerelor care au reţea sanitară proprie şi ale comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, amplasate în cartierele de locuit şi zonele industriale.b) La proiectarea obiectivelor productive, titularii de investiţii şi organizaţiile de proiectare pot cuprinde în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a acestora, de la caz la caz, pe baza unei temeinice justificări, unităţi sanitare la întreprinderile pentru care legislaţia prevede astfel de construcţii.19. Puncte comerciale şi de alimentaţie publicăPunctele comerciale şi de alimentaţie publică cu caracter definitiv, pentru deservirea salariaţilor obiectivelor productive, nu se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive. Aceste lucrări se realizează din fondurile de investiţii aprobate Ministerului Comerţului Interior sau din fondurile proprii ale Centrocoop.20. Construcţii şi terenuri de sportConstrucţiile şi terenurile de sport nu se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive. Aceste lucrări intră în sfera de activitate a Consiliului Naţional pentru Cultura Fizica şi Sport şi se realizează din fondurile proprii ale acestuia.D. – Spaţii verzi şi plantaţii21. Plantaţiile şi amenajările de spaţii verzi din afară incintelor şi a preuzinalului obiectivelor productive, destinate deservirii generale pentru recreatie şi agrement, nu se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive. În cazul cînd procesul tehnologic al noilor obiective productive necesita realizarea unor spaţii verzi sau perdele de plantaţii pentru protecţia unor secţii sau sectoare ale acestora sau cînd nocivitatile care se degaja de la obiectivele productive impun realizarea unor perdele de plantaţii pentru protecţia sanitară a zonelor invecinate, plantaţiile sau spaţiile verzi respective se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.E. – Lucrări pentru eliberarea amplasamentelor22. Titularii de investiţii şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor stabili amplasamentele lucrărilor de investiţii, astfel încît cheltuielile pentru despăgubiri, demolări şi exproprieri să fie minime.23. Cheltuielile pentru despăgubiri, exproprierea bunurilor care nu sînt proprietate de stat şi costul demolarilor construcţiilor, în vederea eliberării terenurilor pe care se amplaseaza noile obiective productive, se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive.Acelaşi regim se aplică şi pentru strămutarea sau refacerea unor construcţii ale căror funcţii trebuie menţinute, în cazul cînd demolarea acestora este impusa de amplasarea unor noi lucrări de investiţii.24. Cheltuielile pentru executarea lucrărilor de deviere, mutare sau modificare a reţelelor de alimentare cu apa, canalizare, gaze, energie electrica, termoficare, telecomunicaţii, iluminat public, cale ferată, drumuri, instalaţii de transport în comun etc., în vederea eliberării terenurilor pe care se amplaseaza noile obiective productive, se cuprind în documentaţiile tehnico-economice şi valoarea de investiţii a obiectivelor respective, cu valoarea necesară executării acestor lucrări pe noul amplasament la nivelul celui existent înainte de deviere, mutare sau modificare.25. Lucrările de protecţie a liniilor şi instalaţiilor de telecomunicaţii şi a contactelor metalice subterane împotriva efectelor de perturbare şi de distrugere prin coroziune, lucrările de protecţie pentru înlăturarea accidentelor care pot fi generate de amplasarea liniilor electrice şi de tracţiune electrica, precum şi lucrările de protecţie determinate de amplasarea investiţiilor în zona de protecţie a conductelor magistrale de gaze şi produse petroliere cu presiune mai mare de 6 atm. se cuprind în documentaţia tehnico-economică şi în valoarea de investiţii a obiectivelor productive care determina efectuarea lucrărilor de protecţie.26. Dezafectarea unităţilor cu activitate economică în vederea amplasarii unor lucrări de investiţii se va putea face numai în mod excepţional, cu aprobarea Consiliului de Miniştri, pe baza unei temeinice fundamentari economice.Modul de luare în considerare a cheltuielilor necesare pentru eventuala reconstrucţie a acestora se va stabili, de la caz la caz, o dată cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de investiţii.În cazul cînd vor aparea unele situaţii speciale care nu se pot încadra în prezenta reglementare, acestea vor fi clarificate la avizarea documentaţiilor tehnico-economice de către Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor, soluţiile respective urmînd a fi supuse spre aprobare Consiliului de Miniştri.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x