privind conţinutul, avizarea şi aprobarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii şi a proiectelor de sistematizare
1. – Studiul tehnico-economic se elaborează pe ansamblul investiţiei şi cuprinde totalitatea obiectelor şi cheltuielilor necesare pentru pregătirea, execuţia şi punerea în funcţiune a obiectului de investiţii.Pentru complexele de mare amploare, a căror durata de realizare este îndelungată şi se compun din fabrici sau sectoare uzinale de producţie care pot fi puse în funcţiune independent, studiul tehnico-economic se poate elabora separat pe etape de punere în funcţiune.De asemenea, pentru lucrările de investiţii cu valori pînă la 1 milion de lei, studiile tehnico-economice pot fi elaborate cu un conţinut simplificat, constind dintr-un memoriu justificativ însoţit de schite de amplasament şi devizul general al lucrării.2. – Studiile tehnico-economice privind dezvoltarea, modernizarea, reprofilarea şi reutilarea capacităţilor de producţie se elaborează pentru totalitatea lucrărilor necesare a se realiza pe întreprindere.În cazul cînd noua capacitate care urmează a se realiza într-o secţie nu determina modificări în celelalte secţii ale întreprinderii şi nu limitează posibilitatea de dezvoltare a acestora în viitor, studiul tehnico-economic se poate elabora numai pentru obiectele, respectiv gruparile de obiecte, care pot fi puse în funcţiune independent, cu condiţia de a indica prin planul general modul de integrare a acestora În ansamblul întreprinderii.În condiţiile arătate la alineatul precedent, se pot elabora studii tehnico-economice pentru fiecare capacitate în parte şi în situaţia în care obiectele respective se executa în paralel la aceeaşi întreprindere; în cazul cînd acestea pot fi puse în funcţiune independent, nu se condiţioneaza reciproc şi nu determina împreună redimensionarea reţelelor de unităţii. Aceste lucrări se pot executa şi finanta fără însumarea valorii devizelor respective.3. – Studiile tehnico-economice privind investiţiile destinate extractiei ţiţeiului şi gazelor se elaborează pentru totalitatea lucrărilor necesare a se realiza pentru exploatarea unei zone, structuri sau bloc tectonic. Elaborarea acestor studii tehnico-economice se face în termen de cel mult 4 ani de la forarea şi intrarea în producţie a primei sonde de exploatare în zona, structura sau blocul tectonic respectiv.Pînă la elaborarea studiilor tehnico-economice menţionate în alineatul precedent, lucrările de investiţii necesare extractiei ţiţeiului şi gazelor de pe aceste zone, structuri sau blocuri tectonice se vor executa şi finanta – pe măsura cunoaşterii amplasamentelor – pe baza documentaţiilor tehnico-economice elaborate pe lucrări, care vor cuprinde indicatorii tehnico-economici specifici acestor lucrări.4. – Principalele probleme care se rezolva în cadrul studiului tehnico-economic sînt:a) indicatorii tehnico-economici şi celelalte date caracteristice care fundamentează eficienta economică a investiţiei (anexa A); … b) comparatia cu profilul şi capacitatea de producţie cea mai raţională din punct de vedere economie; … c) procesul tehnologic; … d) lista utilajelor, cu indicarea caracteristicilor necesare; pentru utilajele şi instalaţiile tehnologice care se asigura prin uzinele constructoare de maşini din ţara, studiul tehnico-economic va conţine – în vederea obţinerii acordurilor de la furnizorul de utilaje din ţara – specificăţia tuturor utilajelor, instalaţiilor complexe şi echipamentelor, cu precizarea caracteristicilor tehnice principale (dimensiuni, gabarit, greutăţi, materiale speciale de confectie şi alte caracteristici), eventual elaborate la nivelul temelor de proiectare, chestionare tehnice şi desene informative pentru produse similare; … e) caracteristicile produselor şi ale indicatorilor tehnico-economici ai acestora; … f) date privind modul de asigurare a materiilor prime şi materialelor, din ţara şi din import, rezervele geologice, necesarul de combustibil, energie, transporturi, alimentarea cu apa, canalizarea etc., cooperări în producţie şi alte elemente privind exploatarea capacităţilor proiectate; … g) modul de asigurare şi pregătire a cadrelor necesare pentru exploatarea capacităţilor; … h) numărul personalului necesar pentru direcţia întreprinderii şi pentru supravegherea tehnica pe durata realizării investiţiei, cu etapele de angajare a acestora; … i) asigurarea desfacerii produselor pe piaţa interna şi externa; … j) măsuri pentru protecţia muncii, igiena şi prevenirea incendiilor; … k) planul general; … l) soluţiile constructive de principiu şi cooperări în asigurarea utilităţilor şi a obiectelor cu caracter tehnico-administrativ şi social-cultural; principalele materiale de construcţii (cantităţi şi indici de consum la 1 milion de lei construcţii-montaj, comparabil cu indicii realizaţi la lucrări similare); … m) lucrările de organizare a şantierului; … n) devizul general; … o) fundamentarea duratei de realizare a investiţiei cu eşalonarea pe obiecte, în vederea elaborării graficului de eşalonare a investiţiei. … Pe baza datelor de mai sus, titularii de investiţii vor elabora în termen de 60 de zile – normativele cadru de conţinut al studiilor tehnico-economice, diferenţiate pe ramuri şi pe genuri de lucrări, urmărind reducerea la strictul necesar a conţinutului acestor proiecte.Normativele de conţinut pentru studiile tehnico-economice privind lucrările comune mai multor ramuri sau sectoare de activitate se vor stabili şi difuza de organele coordonatoare pe economie, în termen de 60 de zile, după cum urmează:– Ministerul Petrolului, pentru reţelele de gaze;– Ministerul Energiei Electrice, pentru reţelele electrice şi de termoficare;– Ministerul Transporturilor, pentru lucrările de drumuri publice şi pentru linii de cale ferată;– Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală, pentru construcţiile de locuinţe, lucrări de alimentari cu apa şi canalizari pentru centrele populate şi obiectivele industriale.5. – Pentru lucrările de protejare, conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice, studiul tehnico-economic poate fi precedat de studii şi cercetări care se aproba de titulari, cu avizul Direcţiei Monumentelor Istorice din cadrul Comitetului de Stat pentru Cultura şi Arta.6. – Amplasamentul ca localitate – pentru lucrările de investiţii ai căror indicatori tehnico-economici se supun aprobării Consiliului de Miniştri şi la care amplasamentele nu au fost aprobate prin planul cincinal sau prin alte acte normative – se stabileşte în cadrul studiilor tehnico-economice ale lucrărilor respective.În cazul cînd titularul considera necesar, poate supune spre aprobare Consiliului de Miniştri amplasamentul ca localitate şi teren de construcţie, pe baza unui studiu de amplasament întocmit anterior elaborării studiului tehnico-economic.7. – Proiectele de execuţie pentru obiectivele productive se pot elabora, cu aprobarea titularului de investiţie şi cu acordul organizaţiilor de proiectare şi al organizaţiilor de construcţii-montaj respective, pe categorii de lucrări sau părţi de categorii de lucrări, cu condiţia respectării ordinii rationale de execuţie a lucrărilor de construcţii-montaj. Proiectele de execuţie, pe categorii de lucrări sau părţi de categorii de lucrări sînt documentaţii pe baza cărora se executa şi se decontează lucrările de construcţii-montaj.Pentru lucrările de investiţii care necesita un volum mare de proiectare şi care au termene apropiate de punere în funcţiune a capacităţilor, organizaţiile de proiectare pot trece – cu aprobarea titularilor de investiţii – la elaborarea proiectelor de execuţie, după avizarea studiilor tehnico-economice în consiliile tehnico-ştiinţifice respective.8. – Valoarea lucrărilor înscrise în devizele la proiectele de execuţie pe obiecte şi capitole de cheltuieli trebuie să se înscrie în valorile corespunzătoare prevăzute în devizul general la studiul tehnico-economic aprobat. În cazul cînd valoarea devizelor la proiectele de execuţie, pentru unele obiecte sau capitole de cheltuieli, depăşeşte prevederile din devizul general pentru obiectele şi cheltuielile respective, diferenţele se pot acoperi – cu aprobarea conducerii organului titular sau a conducerii unităţilor în subordinea acestora, conform competentelor de aprobare stabilite prin anexa nr. 1 – din economiile realizate la celelalte obiecte şi capitole de cheltuieli prevăzute în partea I a devizului general, cu condiţia respectării valorii totale a investiţiei şi a celorlalţi indicatori tehnico-economici aprobaţi.9. – Proiectele de sistematizare se elaborează – în funcţie de scopul urmărit – pe următoarele categorii:a) studiul de sistematizare teritorială; … b) schita de sistematizare a localităţii; … c) detaliul de sistematizare; … d) studiul de amplasament. … Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală asigura îndrumarea, coordonarea şi controlul activităţii de sistematizare desfăşurate de organele centrale şi locale ale administraţiei de stat, în vederea dezvoltării coordonate a teritoriului tarii, judeţelor, municipiilor, oraşelor şi comunelor.10. – Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare, precum şi unităţile subordonate acestora împuternicite prin reglementările în vigoare sa dea acorduri prealabile vor emite acordurile respective în termen de 15 zile de la primirea cererilor din partea organelor interesate. Acordurile prealabile emise îşi menţin valabilitatea pe toată durata de realizare a investiţiei dacă execuţia lucrărilor la care acestea se referă a început în cel mult 30 de luni de la data emiterii lor şi au fost menţinute condiţiile tehnice şi economice cuprinse în documentaţiile tehnico-economice respective.Acordurile organelor centrale sau locale, interesate în realizarea sau exploatarea noilor capacităţi sau pentru care decurg sarcini în legătură cu realizarea sau exploatarea investiţiilor, se vor emite în termen de 10 zile de la primirea cererilor din partea titularilor sau beneficiarilor respectivi.11. – Întreprinderile în cadrul cărora nu sînt organizate unităţi de proiectare pot elabora, prin forte proprii, documentaţii tehnico-economice pentru lucrări de amenajări, dezvoltări, utilari şi eliminari de locuri inguste, în limitele competentelor stabilite de organele ierarhic superioare ale acestora.12. – Anexele A-G fac parte integrantă din prezentele norme. +
Anexa ATABELULindicatorilor tehnico-economici care fundamentează eficienta economică a investiţiilor cu caracter productivI. – Datele caracteristice ale investiţiei1. – Denumirea investiţiei.2. – Amplasamentul.3. – Profilul.4. – Capacitatea (cu indicarea numărului de schimburi).5. – Valoarea anuală a producţiei-marfa.6. – Valoarea anuală a producţiei globale.II. – Indicatorii tehnico-economici7. – Destinaţia producţiei:c pentru necesitaţi interne;c pentru export.8. – Termenul de punere în funcţiune conform prevederilor planului cincinal.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── La întreprinderea Comparatia cu alte Indicatorii mediiNr. Indica- proiectata*) întreprinderi similare realizaţi lacrt. torii U.M.–––––––––––––––– întreprinderile tehni- Înainte de După între- între- care fabrica co-eco- realizarea realizarea prinderi prinderi produse similare nomici investiţiei investiţiei din ţara din alte din cadrul tari aceluiaşi minister**)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────0 1 2 3 4 5 6 7──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── *) La întreprinderi noi se completează numai coloana 4. Pentru lucrările dedezvoltare, modernizare, reutilare şi reprofilare a întreprinderilor se completeazăşi coloana 8, cu date din ultimul an care precede prezentarea S.T.E. spre aprobare,pentru care exista evidente contabile sau statistice în cazul acestor lucrăriindicatorii privind executarea investiţiei de la punctele 1 – 4) precum şi uniiindicatori privind exploatare întreprinderii (punctele 5-8 şi altele) vor fiînscrişi distinct, pentru "coloana separată Dezvoltare" care va fi introdusăîntre coloanele 3 şi 4. **) Se vor trece indicatorii medii din ultimul an care precede prezentareaS.T.E. spre aprobare, pentru care exista evidente contabile sau statistice. 1. – Valoarea investiţiei (conform devizului general din documentaţia tehnica) din care: mii lei a) volumul de construcţii-montaj:…………… mii lei din care: – construcţii (inclusiv instalaţiile):….. mii lei – ponderea volumului de construcţii-montaj în valoarea investiţiei ………………. % – ponderea volumului de construcţii în valoarea investiţiei …………………. % b) volumul utilajelor ……………………… mii lei tone din care: – din import: …………………………. mii lei tone ……………………………………… mii lei valuta din care: – import din tari socialiste ……………. mii lei valuta – import din tari capitaliste …………… mii lei valuta – ponderea utilajelor din import în volumul total al utilajelor ………………….. % c) alte cheltuieli pentru importuri (licenţe, documentaţie tehnica, know-how, asistenţa tehnica şi montajul asigurat de firmele străine, pregătirea cadrelor în străinătate, piese de schimb, SDV pentru dotarea iniţială, materiale etc.) mii lei ………………………………………. mii lei valuta din care: – din tari socialiste …………………… mii lei valuta – din tari capitaliste ………………….. mii lei valuta 2. – Durata de realizare a investiţiei: a) de la începerea execuţiei pînă la punerea în funcţiune a capacităţii totale ………….. luni b) durate intermediare, în cazul punerii în funcţiune a capacităţilor pe etape şi capacităţi parţiale ……………………. luni c) durate de la punerea în funcţiune a capacităţii şi pînă la realizarea nivelului proiectat al indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei: – producţia …………………………… luni – preţul de cost ………………………. luni – productivitatea muncii ……………….. luni – rentabilitatea ………………………. luni – etc. ……………………………….. luni 3. – Investiţia specifică lei (valoarea investiţiei arătată la pct. 1 ─────── raportată la capacitate sau la valoarea t, buc., producţiei-marfa în cazul întreprinderilor cu mp., km etc. producţie eterogena, care nu poate fi lei exprimată în unităţi fizice sau convenţionale) ─────────── 1000 lei prod.-marfa 4. – Consumul de materiale de construcţii lei deficitare (metal, material lemnos etc.) 1 milion ─────────────────── lei construcţii-montaj 5. – Valoarea principalelor materii prime şi materiale necesare producţiei anuale*) ………. mii lei – din import ……………………………….. mii lei valuta─────────── *) În studiul tehnico-economic se va preciza baza de materiiprime de care se dispune în ţara. În cazul materiilor prime din import,se va specifică durata importului în ani şi valorile corespunzătoare,precum şi avizul viitorului producător intern asupra asimilarii fabricăriiîn ţara a acestora. De asemenea, se va arata în mod explicit volumul dematerii prime, materiale şi subansamble care nu va putea fi asimilat înţara şi cauzele neasimilarii. 6. – Consumul specific la principalele materii prime, t, kb, kWh, materiale şi utilităţi pe unitatea de produs, mc etc. pentru principalele produse ………………… ─────────── unitatea de produs 7. – Preţul de cost pe unitatea de produs ………… lei ─────────── unitatea de produs 8. – Cheltuieli de producţie la 2 000 lei lei producţie-marfa, în preţul cu ridicată al ─────────── întreprinderii 1000 lei din care: – cheltuieli materiale de producţie …………. lei ─────────── 1000 lei 9. – Acumulari totale anuale (venit net) …………. mii lei din care: – beneficiul anual ………………………… mii lei – beneficiul plus impozitul de regularizare anual ……………………………………….. mii lei 10. – Rentabilitatea a) Raportul dintre beneficiul anual şi preţul de cost complet (comercial) ………………… % b) Raportul dintre beneficiu plus impozitul de regularizare anual şi preţul de cost complet (comercial) % 11. – Numărul total de salariaţi …………………. nr. din care: – total muncitori ………………………… nr. din care: – muncitori de baza ………………………. nr. 12. – Productivitatea muncii a) …………………………………………. lei ─────────── salariat b) …………………………………………. t, kg, mp, buc. etc. ─────────── muncitor 13. – Durata de recuperare a investiţiei totale (investiţia totală = investiţia de la pct. 1 + investiţiile conexe care nu determina efecte pe baza cărora să poată fi recuperate separat + efectul imobilizarii fondurilor de investiţii + mijloacele circulante necesare) a) din beneficiu ………………………….. ani b) din beneficiu plus impozitul de regularizare ani c) din venit net ………………………….. ani 14. – Eficienta fondurilor fixe: a) Valoarea producţiei globale anuale raportată lei la valoarea fondurilor fixe care dau producţia ─────────── respectiva leu fond fix b) Valoarea acumularilor (beneficiul anual, lei impozitul pe circulaţia mărfurilor şi ─────────── impozitul de regularizare) raportată la leu fond valoarea fondurilor fixe fix 15. – Eficienta la export a producţiei (pentru întreprinderile care produc mărfuri destinate total sau parţial exportului sau reduc importul): a) Cursul de revenire brut: – în raport cu preţul de cost ………………. lei ─────────── leu valuta – în raport cu preţul cu ridicată al lei întreprinderii, respectiv cu preţul de calcul ─────────── ……………………………………….. leu valuta b) Cursul de revenire net: – în raport cu preţul de cost complet (comercial) lei ……………………………………….. ─────────── leu valuta – în raport cu preţul cu ridicată al lei întreprinderii, respectiv cu preţul de calcul ─────────── leu valuta c) Aportul net anual în lei valuta: – în raport cu valoarea în lei valuta a unităţii de produs ce se exporta ………………….. % – în raport cu valoarea investiţiei …………. lei valuta ─────────── leu investit d) Durata de recuperare a cheltuielilor valutare pentru investiţii pe baza aportului valutar net anual (cheltuielile în lei valuta pentru achiziţii de utilaje, asistenţa tehnica, licenţe etc., raportate la aportul valutar net anual ce se obţine în urma realizării producţiei) …………… ani 16. – Suprafaţa terenului ……………………….. ha 17. – Gradul de folosire a capacităţilor de producţie şi a suprafeţelor construite: a) raportul dintre producţia anuală însumată a întreprinderilor din cadrul ministerului care fabrica produsul respectiv şi capacitatea de producţie însumată a întreprinderilor % respective …………………………….. b) raportul dintre capacitatea de producţie şi t, buc. suprafaţa construită productiva (desfăşurată) etc. ………………………………………. ───────── mp c) gradul de ocupare a terenului …………….. % III. – Sarcini pentru alte sectoare de activitate Enumerarea investiţiilor conexe şi a investiţiilor cu caracter social-cultural, care condiţioneaza punerea în funcţiune a capacităţii, cu indicarea valorilor de investiţii respective şi a termenelor de punere în funcţiune, corelate cu investiţia de baza (investiţii care nu se cuprind în valoarea investiţiei de la pct. II/1)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────NOTĂ: La completarea tabelului se va ţine seama de următoarele indicaţii:1. – Valoarea anuală a producţiei-marfa va fi determinata prin evaluareaproduselor în preţuri de calcul (pentru produsele la care s-au stabilit astfelde preţuri) şi În preţuri cu ridicată ale întreprinderii (pentru produsele la carenu s-au stabilit preţuri de calcul)Pentru produsele noi, care la data întocmirii studiului tehnico-economic nu auîncă stabilite preţurile eu ridicată de întreprindere, respectiv preţurile de calcul(pentru produsele principale) organizaţiile de proiectare vor determina preţurile curidicată de întreprindere pe baza metodologiei de stabilire a preţurilor (pe bazapreţurilor de cost, prin corelarea cu produse similare fabricate în ţara şi cupreţurile de import ale unor produse asemănătoare), precum şi preţurile de calcul,conform reglementărilor în vigoare. Studiul tehnico-economic va conţine şi elementelede calcul care au condus la determinarea preţurilor pentru noile produse precum şifundamentarea economică a acestora.2. – Cheltuielile de producţie la 1000 de lei producţie-marfa se determina prinraportarea cheltuielilor de producţie la 1000 de lei producţie-marfa exprimată înpreţuri de calcul, respectiv în preţuri cu ridicată de întreprindere, astfel cumeste evaluată conform prevederilor de la pct. 1.3. – Beneficiul anual va fi determinat ca diferenţa între valoareaproducţiei-marfa exprimată în preţuri de calcul respectiv în preţuri cu ridicatăde întreprindere (diminuată cu valoarea impozitului pe circulaţia mărfurilor cuprinsîn preţul cu ridicată de întreprindere), şi producţia-marfa exprimată În preţ de cost.4. – Rentabilitatea se va calcula prin raportarea beneficiului stabilit la pct. 3la producţia-marfa exprimată În preţ de cost.5. – Durata de recuperare a investiţiei totale va fi calculată pe baza beneficiuluianual ce se prevede a se obţine după punerea în funcţiune a investiţiei cît şi separatpe baza venitului net anual. Beneficiul care se va lua În calcul va fi cel determinatca la pct. 3 de mai sus, iar venitul net va fi compus din beneficiu plus impozitul pecirculaţia mărfurilor plus impozitul de regularizare, care – conform prevederilorart. 4 din H.C.M. nr. 2442/1969 – reprezintă diferenţa dintre preţurile cu ridicatăale întreprinderii şi preţurile de calcul pentru produsele care se livreaza beneficiarilorinterni.6. – Valoarea acumularilor raportată la valoarea fondurilor fixe se va calcula prinîmpărţirea sumei beneficiului, a impozitului pe circulaţia mărfurilor şi a impozitului deregularizare la valoarea fondurilor fixe. +
Anexa B DEVIZ GENERAL al studiului tehnico-economic privind …………….. – în mii lei –──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Lucrările şi Construcţii Utilaje Montaje Dotări Alte Total cheltuielile şi şi şi şi chel- care se instalaţii echipamente echipa- utilaje tuieli cuprind în aferente tehnologice mente indepen- valoarea care se tehno- dente investiţiei monteaza logice──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1 2 3 4 5 6 7──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Partea ICap. 1 a) Studii şi cercetări de teren (topo, hidro, geo) … X X X … … b) Cheltuieli pentru documentare şi experimentare ……………. X X X X … … c) Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţa tehnica din ţara ……………. X X X X … … d) Cheltuieli pentru proiectul tehnologic (know-how), studierea şi tratarea ofertelor, documentaţia tehnica şi licenta de fabricaţie şi asistenţa tehnica din import X X X … … … Cap. 2 a) Exproprieri, despăgubiri, stramutari, demolări, demontari ……. … X X X … … b) Costul terenului …… X X X X … … c) Amenajarea şi nivelarea terenului (desecări, drenaje etc.) … X X … … … d) Dotarea teritoriului – plantaţii, împrejmuiri etc. (pe obiecte) … X X … … … Cap. 3 Investiţii destinate realizării producţiei de baza (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 4 Investiţii destinate realizării producţiei auxiliare (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 5 Investiţii pentru transporturi şi telecomunicaţii (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 6 Investiţii pentru alimentarea cu energie (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 7 Investiţii privind utilitatile – construcţii şi reţele pentru apa, canalizare etc. (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 8 Investiţii neproductive legate din punct de vedere funcţional de producţie (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 9 Investiţii pentru obiecte neproductive nelegate din punct de vedere funcţional de producţie (pe obiecte) … … … … … … … Cap. 10 Mijloace de ridicare şi transport independente – automacarale, autocamioane, electrocare etc., piese de schimb dotare iniţială X X X … X … Cap. 11 Cheltuieli diverse şi neprevăzute .. … X X X … … Partea a II-a Cap. 12 Cheltuieli pentru direcţia întreprinderii care se construieste … X X X … … … Cap. 13 Cheltuieli pentru supravegherea tehnica pe durata realizării investiţiei …. X X X X … … Cap. 14 Cheltuieli pentru pregătirea cadrelor de exploatare ….. X X X … … … Partea a III-a Cap. 15 Cheltuieli şi lucrări pentru organizarea execuţiei lucrărilor de construcţii-montaj … X X X X … Partea a IV-a Cap. 16 Cheltuieli nerecuperabile provenind din efectuarea probelor (pe obiecte) … … … … … … … tehnologice …. X X X X … …──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL GENERAL:──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── RECAPITULATIE A. Structura cheltuielilor din devizul general: 1. TOTAL, din care: … a) utilaje tehnologice care se monteaza şi independente – inclusiv mijloace de ridicare şi transport …….. b) construcţii şi montaj (C + M) …………………. … din care: – construcţii (inclusiv instalaţii aferente – C + I) … ……………………………………………. … c) dotări şi obiecte de inventar (exclusiv utilajele tehnologice independente) …………………….. … d) alte cheltuieli ……………………………… … 2. TOTAL, din care: … a) investiţii colaterale (cota-parte aferentă obiectivului respectiv) ………………………. … b) utilaje tehnologice (cu montaj şi independente, inclusiv mijloace de ridicare şi transport) primite prin transfer ……………………………….. … c) piese de schimb ……………………………… … B. Cota-parte a investiţiilor colaterale aferente altor obiective şi investiţiile conexe a) investiţii colaterale aferente altor obiective de investiţii, total ……………………………. … din care pe obiective de investiţii ……………. … – obiectivul A ………………………………. … – obiectivul B ………………………………. … b) investiţii conexe, total ……………………… din care pe obiective de investiţii: – obiectivul A ………………………………. … – obiectivul B ………………………………. … C. Valoarea fondurilor fixe care se desfiinţează ca urmare a construirii noului obiectiv de investiţii ……………. … din care: – valoarea utilajelor tehnologice care se refolosesc la noul obiectiv …………………………………… … D. Repartizarea valorii lucrărilor şi cheltuielilor pe grupe de fonduri fixe, pentru stabilirea valorilor de amortizare (necesară analizei preţului de cost).────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────NOTĂ:1. Valoarea cheltuielilor diverse şi neprevăzute (cap. 11) se stabileşte prinaplicarea unei cote de cel mult 5% asupra valorii lucrărilor şi cheltuielilor prevăzuteîn partea I a devizului general, din care se scade: valoarea utilajelor pentru care sîntstabilite preţuri de catalog care sînt achiziţionate, transferate, contractate cu preţuriferme sau pe baza notelor comune aprobate; valoarea lucrărilor de construcţii şi instalaţii,a obiectelor pentru care sînt aprobate proiecte tip, directive, refolosibile sau indiciplafon de cost la care în valoarea pe obiect sau pe unitatea de folosinţă se cuprinde şicota de cheltuieli pentru diverse şi neprevăzute; valoarea proiectelor tehnologice, licenţelordocumentaţiei din import şi a asistenţei tehnice străine pentru care preţurile sînt stabiliteprin contracte sau pe bază de note comune aprobate; valoarea proiectării pentru care existapreţuri curente pe obiecte sau pe unităţi de folosinţă.Din capitolul cheltuielilor diverse şi neprevăzute se suporta diferenţele de evaluări alecheltuielilor prevăzute în părţile I, II şi IV ale devizului general, precum şi lucrările şicheltuielile care nu au putut fi prevăzute la elaborarea documentaţiei tehnico-economice, cumar fi: cheltuielile pentru execuţia în condiţii speciale, cheltuielile pentru indemnizaţia deşantier, comisionul băncii finanţatoare, dobinzile curente, probe, încercări şi expertizesolicitate de beneficiarul de investiţii pe parcursul execuţiei şi la excepţie şi lucrărilepentru depozitarea utilajelor tehnologice, în cazul cînd n-au fost prevăzute în partea I adevizului general etc.Volumul total al lucrărilor de construcţii-montaj aprobat poate fi majorat pe parcursulexecuţiei lucrărilor cu cel mult valoarea cheltuielilor diverse şi neprevăzute aferentelucrărilor de construcţii-montaj prevăzute în partea I a devizului general.2. Cheltuielile prevăzute în partea a II-a a devizului general nu pot fi folosite pentrufinanţarea altor cheltuieli. De asemenea, nu se admite depăşirea acestor cheltuieli decît încazuri justificate şi numai cu aprobarea expresă a organului colectiv de conducere al titularuluide investiţii.3. La capitolul 16 se vor prevedea numai cheltuielile nerecuperabile provenind din efectuareaprobelor tehnologice. Fondurile prevăzute la acest capitol nu se pot utiliza pentru acoperireacheltuielilor la alte capitole din devizul general.4. Valoarea pieselor de schimb care constituie dotarea iniţială a noilor obiective deinvestiţii se va cuprinde în devizul general, acestea urmînd să se finanteze, pînă la punereaîn funcţiune a capacităţilor, din credite acordate de băncile finanţatoare.Volumul pieselor de schimb şi al obiectelor de inventar de mica valoare sau scurta durata,care constituie prima dotare, se va fundamenta în studiul tehnico-economic, iar valoarea lor vafi menţionată în mod separat într-o nota la finele devizului general. Acestea nu se vor cuprindeîn volumul investiţiilor realizate şi nici în valoarea fondurilor fixe puse în funcţiune, care seraportează în dările de seama statistice, nefiind considerate investiţii. +
Anexa CSINTEZA NOTEI COMUNEpentru contractarea importurilor de instalaţii complexe──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Prevederi Conform în planul notei cincinal comune ───────── ─────── A. Profilul şi capacitatea de producţie în unităţi fizice B. Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei şi eficientei economice: 1. Valoarea totală a investiţiei (exclusiv investiţiile conexe)*) mii lei din care: – utilaje din ţara şi separat din import %─────────── *) În cazul în care sînt necesare utilaje şi instalaţii complexe din importpentru investiţii conexe, valoarea acestora va fi arătată separat. 2. Valoarea totală a importului mii lei val. din care: – "" – – utilaje – "" – – know-how – "" – – licenţe – "" – – asistenţa tehnica – pregătirea cadrelor – piese de schimb (cu precizarea pe ce perioada) – "" – 3. Propuneri de acoperiri, în cazul depăşirii valorii de investiţii şi a importului prevăzut în planul cincinal 4. Termenele de livrare a utilajelor şi instalaţiilor din import (corelarea acestora cu termenul de punere în funcţiune) 5. Termenul de punere în funcţiune a capacităţii de producţie 6. Investiţia specifică lei/unit. de capacitate 7. Preţul de cost pe unitatea de produs lei/unit. de produs 8. Cheltuieli de producţie la 1000 lei producţie-marfa lei/1000 lei 9. Productivitatea muncii lei/salariat ………………………………… t, kg, buc./ muncitor 10. Durata de recuperare a investiţiei totale ani C. Date referitoare la producţie: 1. Valoarea producţiei-marfa mii lei 2. Destinaţia producţiei: a) pentru consum intern ………………………… în unităţi fizice ………………………… în mii lei b) pentru export ………………….. în unităţi fizice în mii lei val. Est Vest Est Vest 3. Aportul net al investiţiei în balanţa de comerţ exterior, la capacitatea contractată mii lei valuta 4. Aportul net de valuta pe unitatea de produs în raport cu valoarea în lei valuta a unităţii de produs ce se exporta % D. Previziuni în legătură cu exportul produsului şi al instalaţiei 1. Cursul de revenire brut 2. Cursul de revenire net E. Experienta firmei furnizoare, nivel tehnic şi garanţii F. Condiţii de plată (plata cash, credit, dobinzi)*)––––– *) în situaţia achiziţionării utilajelor pe credit, se va menţiona şi volumultotal al dobinzilor. G. Comparatia ofertelor (ţara şi firma) H. Aspecte de cooperare sau plata prin produse româneşti I. Alte probleme care trebuie luate în considerare la contractare J. Propuneri────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────NOTĂ:1. Indicatorii de la capitolul B pct. 5, 6, 7, 8 se vor arata comparativ cu ceide la alte obiective similare din ţara sau din alte tari.2. Elementele înscrise în sinteza notei comune se fundamentează pe baza noteicomune pentru aprobarea importului de instalaţii complexe. +
Anexa DConţinutul şi modul de avizare şi aprobare a proiectelor de sistematizareI. CONŢINUTUL PROIECTELOR DE SISTEMATIZARE1. Studiul de sistematizare teritorială analizează funcţiile şi activităţile economice şi social-culturale de baza ale teritoriului, existente şi de perspectiva, şi stabileşte formele de organizare a teritoriului respectiv, amplasarea şi etapele de realizare a principalelor obiective în concordanta cu prevederile planului de dezvoltare a economiei naţionale, furnizind date pentru planurile economice de perspectiva.Studiul de sistematizare teritorială tratează în mod complex, analitic şi sintetic, în variante (de tema, scara, ritm şi direcţie de dezvoltare), în cadrul unui teritoriu stabilit de tematica şi obiectivele urmărite (teritoriul unui judeţ sau al mai multor judeţe, teritorii preorasenesti, zone turistice şi de agrement etc.), următoarele probleme:– resursele de materii prime şi energetice, resursele agriculturii şi silviculturii;– repartiţia şi dezvoltarea coordonata în teritoriu a forţelor de producţie;– distribuţia populaţiei şi dezvoltarea coordonata a aşezărilor omeneşti, în funcţie de profilul economic şi social-cultural al teritoriului;– natura cantitativă şi calitativă a fondului construit, amenajat şi echipat pentru a-l pune în concordanta cu cerinţele şi posibilităţile preliminate;– echiparea tehnica a teritoriului cu instalaţii şi reţele de alimentare cu apa, energie, gaze, canalizare, mijloace de transport şi alte dotări, inclusiv dezvoltarea căilor de comunicaţie;– valorificarea resurselor cadrului natural şi al potenţialului turistic în corelare cu zonele de odihnă sau tratament balneoclimatic.Concluziile studiilor de sistematizare teritorială se vor referi la o perioadă de larga perspectiva şi vor preciza etapele de realizare a principalelor obiective.Propunerile studiului de sistematizare a teritoriului trebuie să fie puse în concordanta cu prevederile planurilor de dezvoltare a economiei naţionale, în vederea materializarii acestora. Totodată trebuie să furnizeze ipoteze tematice şi aprecieri comparative ale consecinţelor ce decurg asupra mediului uman, în vederea elaborării liniilor directoare de dezvoltare economică, a teritoriului şi a reţelei de localităţi considerate în perspectiva.Studiul de sistematizare a teritoriului trebuie să trateze în mod interconditionat diversitatea problemelor şi intereselor ce se manifesta în cadrul aceluiaşi spaţiu organizat, stabilind căile pentru punerea lor în concordanta, promovind un multilateral proces de cooperare între diferiţii titulari şi beneficiari de investiţii, subordonind interesele acestora intereselor generale. În acest scop studiul trebuie să scoată în evidenta trăsăturile preponderente ale profilului social-economic al teritoriului considerat, stabilind priorităţile ce decurg pentru totalitatea elementelor componente şi conturind cadrul disciplinei căreia trebuie să i se subordoneze cei ce au de realizat lucrări de construcţii, amenajări şi echipari, în teritoriul studiat.2. Schita de sistematizare a localităţii se elaborează în variante în vederea dezvoltării armonioase a localităţii. Ea reprezintă proiectul pe baza căruia se întocmeşte studiile de amplasament, detaliile de sistematizare din cadrul localităţii şi studiile tehnico-economice pentru echiparea tehnico-edilitara a acesteia.Schita de sistematizare a localităţii stabileşte, pentru o perioadă de 10-15 ani, liniile generale de dezvoltare a localităţii şi a teritoriului înconjurător, propune amplasamentul principalelor investiţii care urmează a se realiza în prima etapa de 5 ani şi cuprinde prevederi de principiu cu privire la dezvoltarea localităţii pe o perioadă de larga perspectiva. Acest proiect de sistematizare se întocmeşte pentru toate categoriile de localităţi (municipii, oraşe, comune) şi tratează complex, în principal, următoarele probleme:– corelarea propunerilor privind planificarea economică şi cea fizica;– stabilirea ordinului de mărime şi repartiţia forţelor de producţie;– stabilirea relaţiilor principale de interconditionare existente şi de perspectiva, între funcţiile localităţii şi funcţiile din teritoriul înconjurător;– determinarea perimetrului construibil sau vetrei satului şi organizarea zonificarii în cadrul limitelor acestora şi a teritoriului administrativ, cu păstrarea caracterelor specifice ale localităţii (zone istorice, monumente istorice cu zone de protecţie, cadru natural etc.);– organizarea circulaţiei majore şi transportul în localitate şi în teritoriul înconjurător, în care sînt amplasate obiective importante;– dotări pentru comerţ;– dotarea social-culturală;– echiparea tehnico-edilitara;– analiza variantelor de dezvoltare a localităţii pe etape sub toate aspectele (teritorial, al obiectivelor de producţie, al noilor clădiri de locuit şi social-culturale, ai echiparii tehnico-edilitare);– determinarea localităţii care prezintă în ansamblu condiţiile cele mai favorabile de dezvoltare, în cazul comasarii satelor.3. Detaliul de sistematizare stabileşte – în concordanta cu prevederile schitei de sistematizare – condiţiile obligatorii de realizare a lucrărilor de investiţii cu privire la: rezolvarea relaţiilor functionale dintre diferitele obiective propuse, amplasarea lucrărilor şi obiectivelor, caracteristicile structurale şi dimensionale, etapele de realizare şi cooperarea cu unităţile urbanistice invecinate, ţinînd seama de lucrările existente sau proiectate, condiţiile geotehnice şi de relief, indicatorii funcţionali şi economici etc.Detaliul de sistematizare a zonei sau platformei industriale stabileşte – în concordanta cu prevederile proiectelor de sistematizare existente – relaţiile acestora cu localităţile sau zonele invecinate, lotizarea terenului zonei sau platformei în raport cu necesităţile de amplasare şi grupare raţională a obiectivelor, cu natura şi configuraţia terenului şi cu respectarea principiilor de folosire raţională a acestuia, reţeaua principalelor artere de circulaţie şi de transporturi, sistemul reţelelor principale pentru utilităţi, amplasamentele dotărilor, amenajările şi etapizarea realizării lucrărilor de interes comun.Detaliul de sistematizare se elaborează în variante pentru acelaşi amplasament.4. Studiul de amplasament analizează variante de amplasare pe localităţi şi terenuri de construcţii în cadrul localităţilor, problemele de producţie (profil, capacitate şi principalele date privind exploatarea capacităţilor), modul de asigurare a utilităţilor şi posibilităţilor de cooperare în asigurarea acestora, evaluarea investiţiei şi principalii indicatori de eficienta, eventualele prevederi pentru alte sectoare de activitate.II. AVIZAREA ŞI APROBAREA PROIECTELOR DE SISTEMATIZARE──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Categoriile proiectelor de Organele care Competente sistematizare dau avize de aprobare──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Studiile de sistematizare teritorială C.P.J., titularul, Consiliul G.S.P., C.S.E.A.L. de Miniştri 2. Schita de sistematizare a localităţilor: a) municipiul Bucureşti C.P.M. Bucureşti Consiliul C.S.P. de Miniştri C.S.E.A.L. b) municipiile şi oraşele reşedinţa C.P. al localităţii, Consiliul de judeţ C.P.J., C.S.P., de Miniştri C.S.E.A.L. c) celelalte localităţi urbane, staţiuni C.P. al localităţii, C.P.J. balneoclimaterice şi localităţi rurale C.P.J., C.S.E.A.L.*) 3. Detaliile de sistematizare: a) municipii, oraşe C.P. al localităţii, C.P.J. C.P.J., titularul C.S.P.**), C.S.E.A.L.**) b) platforme (zone) industriale C.P. al localităţii, Coordonatorul C.P.J., titularii zonei sau interesaţi, C.S.P., platformei C.S.E.A.L. industriale c) localităţi rurale C.P. al localităţii, C.P.J. C.P.J., titularul C.S.E.A.L.**)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Notă …
*) Pe baza planurilor anuale, în funcţie de importanţa localităţii şi a unor obiective deosebite, C.S.E.A.L. va nominaliza şi comunică C.P.J. localităţile a cărorschite de sistematizare vor fi supuse spre avizare acestui organ central.Notă …
**) Detaliile de sistematizare care stau la baza investiţiilor ai căror indicatoritehnico-economici se supun aprobării Consiliului de Miniştri şi cele cerute în mod special.Avizarea proiectelor de sistematizare se efectuează în termen de 30 de zile de laprimirea documentaţiilor complete. Proiectele de sistematizare înaintate spre avizare laComitetul de Stat al Planificarii şi Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Localăvor fi însoţite de acordurile prealabile necesare şi de avizele celorlalte organe prevăzuteîn prezenta anexa. +
Anexa EACORDURILE PREALABILEprivind alimentarea obiectivelor de investiţii cu combustibili, energie electrica şi termica, cu privire la materiile prime, precum şi cu privire la rezervele geologice1. Acordurile prealabile cu privire la alimentarea cu combustibili şi energie electrica şi termica, necesare elaborării documentaţiilor tehnico-economice de investiţii şi a proiectelor de sistematizare, se emit de următoarele organe:a) Ministerul Petrolului, pentru consumurile de gaze naturale şi produse petroliere; … b) Ministerul Industriei Miniere şi Geologiei, pentru consumurile de cărbuni; … c) Ministerul Energiei Electrice, pentru energia electrica şi energia termica ce se produc prin termoficare în centralele publice; … d) comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, pentru energia termica ce se produce şi se distribuie prin unităţile subordonate acestora; … e) ministerele şi celelalte organe centrale care au în subordine centrale termice şi centrale electrice industriale de termoficare, în cazurile în care se prevede utilizarea de energie termica din aceste centrale, luînd în considerare cooperarea. … Pentru studiile tehnico-economice privind obiectivele la care se prevăd consumuri anuale de combustibili care depăşesc 2 mii de tone de combustibil convenţional pe an, se va cere acordul prealabil al Comitetului de Stat al Planificarii, pe baza acordului dat de organele indicate la literele de mai sus.Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, care dau acorduri prealabile în conformitate cu prevederile de mai sus, vor transmite Comitetului de Stat al Planificarii copiile acordurilor eliberate.2. Pentru investiţiile privind extractia substanţelor minerale utile solide se va obţine acordul Ministerului Industriei Miniere şi Geologiei, care se va referi în principal la: posibilităţile de valorificare a rezervelor geologice; coeficienţii de transformare a rezervelor geologice de bilanţ în rezerve industriale; oportunitatea, volumul, valoarea şi eficienta lucrărilor geologice propuse a se executa în vederea dezvoltării bazei de materii prime minerale şi promovării de rezerve la categorii superioare; eficienta soluţiilor de execuţie a lucrărilor geologice; justificarea alegerii cimpurilor miniere din punct de vedere geologic.Volumul şi calitatea rezervelor geologice de bilanţ pentru substantele minerale utile vor fi confirmate de Comisia Republicană de Rezerve Geologice.3. Pentru investiţiile care prelucreaza materii prime din ţara se va obţine acordul organelor centrale producătoare sau coordonatoare a ramurilor în care se produc respectivele materii prime. +
Anexa FOBIECTUL AVIZELORComitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Finanţelor şi băncilor finanţatoareI. – La avizarea documentaţiilor tehnico-economice pentru investiţii:1. Comitetul de Stat al Planificarii analizează, în principal:a) necesitatea şi oportunitatea investiţiei; … b) eficienta economică; … c) profilul, capacitatea şi producţia destinată exportului; … d) amplasamentul ca teren de construcţie; în cazul cînd localitatea nu a fost aprobată anterior şi urmează a se stabili pe baza studiului tehnico-economic respectiv, avizul Comitetului de Stat al Planificarii va trata şi amplasamentul din punctul de vedere al localităţii; … e) valoarea investiţiei şi a lucrărilor de construcţii-montaj, volumul importurilor necesare pentru realizarea investiţiei şi pentru producţie; … f) asigurarea materiilor prime; … g) etapele de realizare a investiţiei, durata de execuţie a acesteia şi termenul de realizare a indicatorilor tehnico-economici proiectati; … h) sarcinile care revin altor sectoare de activitate şi investiţiile conexe respective. … 2. Ministerul Finanţelor analizează necesitatea, oportunitatea şi eficienta economică a investiţiilor.3. Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor vor colabora pe parcursul avizării, se vor informa reciproc şi vor coordona condiţiile şi recomandările care urmează a fi cuprinse în avizul unic.4. Documentaţiile tehnico-economice incomplete din punctul de vedere al conţinutului sau al acordurilor prealabile necesare vor fi înapoiate de Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor titularilor de investiţii în termen de 7 zile de la data primirii lor. Pentru documentaţiile tehnico-economice cu lipsuri neesentiale, care pot fi supuse avizării pe baza completărilor ulterioare ce pot fi predate în maximum 10 zile, Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor pot cere completările necesare, durata de avizare începînd de la data primirii completărilor respective.5. Avizul unic al Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor cuprinde condiţii şi recomandări. Condiţiile se referă la probleme legate de îndeplinirea atribuţiilor ce revin acestor organe şi sînt obligatorii.Recomandările vor fi analizate de titularii de investiţii şi organizaţiile de proiectare respective şi vor fi introduse în proiecte în măsura în care acest lucru se justifica pe bază de studiu.6. Studiile tehnico-economice pentru investiţiile destinate cercetării ştiinţifice, ai căror indicatori tehnico-economici se supun spre aprobare Consiliului de Miniştri, se vor inainta de titulari spre avizare Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor însoţite de avizul Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice, obţinut după avizarea acestor documentaţii în consiliul tehnico-ştiinţific al titularului. Avizul Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice se emite în termen de 15 zile.II. – Comitetul de Stat al Planificarii şi Ministerul Finanţelor pot cere spre examinare, în legătură cu lucrările de elaborare şi realizare a planului sau pentru îndeplinirea altor atribuţii ce le revin, documentaţii tehnico-economice pentru investiţii şi proiecte de sistematizare care, în conformitate cu prevederile prezentei hotărîri, nu necesita avizul acestor organe centrale.III. – Băncile finanţatoare centrale avizează indicatorii de eficienta economică ai investiţiilor din competenţa de aprobare a ministerelor şi celorlalte organe centrale.Unităţile băncilor finanţatoare avizează indicatorii de eficienta economică la investiţiile din competenţa de aprobare a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, a centralelor industriale, combinatelor, întreprinderilor şi altor unităţi economice şi bugetare.La avizarea indicatorilor de eficienta economică, băncile finanţatoare urmăresc încadrarea în indicatorii normati şi îmbunătăţirea activităţii economice a unităţii la care se va executa investiţia respectiva.Prevederile punctelor 4 şi 5 din prezenta anexa se aplică în mod corespunzător la avizarea indicatorilor de eficienta economică de către băncile finanţatoare.IV. – La avizarea documentaţiilor tehnico-economice în consiliile tehnico-ştiinţifice ale titularilor de investiţii se analizează în principal:– necesitatea şi oportunitatea investiţiei;– capacitatea şi profilul unităţii;– amplasamentul;– eficienta economică;– procesul tehnologic şi nivelul tehnic al utilajelor şi instalaţiilor;– soluţiile constructive, de arhitectura şi economicitatea lor, materialele de construcţii necesare realizării investiţiei şi economisirea materialelor deficitare;– asigurarea cu materii prime, materiale auxiliare, combustibil, energie, apa, alte utilităţi şi deserviri necesare producţiei, evacuarea şi epurarea apelor uzate;– organizarea santierelor;– respectarea normelor de protecţie a muncii, de igiena, măsuri pentru combaterea poluarii aerului şi prevederea mijloacelor materiale şi financiare corespunzătoare;– desfacerea producţiei;– cooperarea cu alte unităţi;– valoarea investiţiilor şi a lucrărilor de construcţii-montaj şi eşalonarea acestora;– coordonarea cu alte sectoare de activitate şi modul de realizare a investiţiilor conexe;– existenta şi respectarea acordurilor prealabile necesare.Avizele consiliilor tehnico-ştiinţifice vor preciza eventualele modificări sau completări care urmează a fi efectuate de către organizaţia de proiectare la documentaţiile tehnico-economice analizate.Prevederile avizului consiliului tehnico-ştiinţific insusit de colegiul (comitetul) titularului de investiţii sînt obligatorii, cu excepţia acelora care sînt în contradictie cu condiţiile cuprinse în avizul unic al Comitetului de Stat al Planificarii şi Ministerului Finanţelor, respectiv în avizul băncilor finanţatoare. +
Anexa GNORMEcu privire la proiectarea, avizarea şi aprobarea documentaţiilor tehnice pentru utilaje şi instalaţiiProiectarea utilajelor în organizaţiile de proiectare şi în uzinele constructoare de maşini, din toate ramurile economiei, va fi coordonata şi indrumata din punct de vedere metodologic de Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini.Prin utilaje, în sensul prezentelor norme, se înţeleg aparatele, maşinile, agregatele, mecanismele şi dispozitivele ca obiecte separate sau ca elemente componente în cadrul unei instalaţii tehnologice, linii tehnologice sau instalaţii complexe.A. PROIECTAREA, AVIZAREA ŞI APROBAREA UTILAJELOR NECESARE OBIECTIVELOR DE INVESTIŢIIPrevederile prezentului capitol se referă la proiectarea utilajelor din cadrul liniilor tehnologice sau instalaţiilor complexe care au la baza un studiu tehnico-economic de investiţie.I. – Documentaţiile tehnice şi fazele de proiectare pentru utilaje sînt următoarele:1. Documentaţia de proiectare constructivă, avînd ca faze:– tema de proiectare sau proiectul tehnic;– desene de execuţie.Aceste faze pot fi cumulate prin întocmirea proiectelor de execuţie în faza unica.2. Documentaţia de proiectare tehnologică, avînd ca faze:– fise şi desene de execuţie pentru tehnologia de fabricaţie;– desene de execuţie, pentru echipamentul tehnologic (SDV).II. – Conţinutul documentaţiei3. Pentru proiectarea constructivă:a) Tema de proiectare trebuie să conţină elementele, principale functionale şi constructive necesare elaborării desenelor de execuţie şi are la baza o parte desenată simplificata. … Tema de proiectare se întocmeşte pentru categoriile de utilaje care sînt asimilate sau care intră în profilul de specializare al uzinelor constructoare de maşini.b) Proiectul tehnic trebuie să conţină datele complete necesare elaborării desenelor de execuţie, avînd indicate toate elementele functionale şi constructive rezultate pe baza dimensionarii tehnologice şi de rezistenta. … Proiectul tehnic se întocmeşte pentru utilajele de serie, pentru unicate importante şi complexe şi pentru categoriile de utilaje la care tema de proiectare nu este suficienta pentru elaborarea desenelor de execuţie.c) Desenele de execuţie trebuie să conţină toate elementele necesare pentru elaborarea tehnologiei şi realizarea în uzina, completate cu datele de la faza de proiect tehnic sau tema de proiectare şi cu elemente de la faza de execuţie (condiţii de execuţie, condiţii de încercare etc.). … d) Categoriile de utilaje pentru care se întocmesc teme de proiectare, respectiv proiecte tehnice, ca şi conţinutul amănunţit al documentaţiilor de proiectare se stabilesc prin normative elaborate în comun de ministerele şi organele centrale interesate, beneficiare şi producătoare. … Normativele vor stabili strictul necesar, minimal şi suficient, pentru evitarea suprapunerii fazelor şi pentru operativitate în elaborarea documentaţiilor.4. Pentru proiectarea tehnologică conţinutul documentaţiei se stabileşte prin normative departamentale ale ministerelor care au în subordine uzine sau unităţi producătoare de utilaje.III. – Sarcinile de elaborare şi avizare a documentaţiilor tehnice pentru utilaje:5. Temele de proiectare se vor elabora de către beneficiari prin organizaţiile de proiectare de ramura şi se vor aviza şi aproba în "comisia tehnico-economică" a unităţilor de proiectare elaboratoare.6. Elaborarea proiectelor tehnice se va asigura de către:– producător, prin institutele de proiectare specializate sau prin unităţile proprii de proiectare, pentru toate utilajele de serie cu utilizare comuna;– beneficiari, prin organizaţiile de proiectare de ramura, pentru utilajele destinate liniilor tehnologice şi instalaţiilor complexe, precum şi pentru utilajele individuale specifice.Proiectele tehnice ale utilajelor de serie cu utilizare comuna se vor aviza şi aproba de către centralele industriale producătoare.Proiectele tehnice pentru restul utilajelor se vor aviza şi aproba de "comisia tehnico-economică" a unităţilor de proiectare elaboratoare, în cazul cînd proiectantul şi beneficiarul aparţin aceluiaşi minister sau organ central, cu participarea obligatorie a beneficiarului şi cu avizul favorabil al acestuia. În celelalte cazuri, avizarea şi aprobarea acestor documentaţii se vor face în cadrul ministerului sau organului central al beneficiarului.7. Desenele de execuţie se vor elabora de către uzinele constructoare de utilaje sau de către organizaţiile de proiectare ale ministerului producător, care au prevăzută în profil aceasta sarcina.Avizarea desenelor de execuţie se va face în cadrul uzinelor constructoare care realizează produsul.B. PROIECTAREA MAŞINILOR, UTILAJELOR, APARATELOR ŞI INSTALAŢIILOR TEHNOLOGICE CARE URMEAZĂ A FI ASIMILATEIV. – Documentaţiile tehnice şi fazele de proiectare pentru maşini, utilaje, aparate şi instalaţii, care se produc de către industria constructoare de maşini:8. Documentaţia de proiectare tehnico-economică, avînd ca faze:– studiul tehnico-economic, inclusiv tema de proiectare, care poate fi înlocuit, după caz, cu tema de proiectare dezvoltata, studiu comparativ al ofertelor, studii şi avize la studiile comparative ale ofertelor;– proiectul tehnic;– desene de execuţie.Ultimele doua faze pot fi elaborate simultan prin întocmirea desenelor de execuţie în faza unica.9. Documentaţia de proiectare tehnologică, avînd ca faze fise şi desene de execuţie pentru echipamentul tehnologic (SDV).10. Studiul tehnico-economic, inclusiv tema de proiectare sau documentaţiile echivalente, desenele de execuţie şi documentaţia de proiectare tehnologică reprezintă elemente obligatorii pentru asimilarea maşinilor, utilajelor, aparatelor şi instalaţiilor de serie, precum şi a unicatelor importante.Pentru maşinile, utilajele şi aparatele de mare complexitate, liniile tehnologice de fabricaţie şi instalaţiile complexe unicate importante, faza de proiect tehnic se va elabora în cazurile stabilite la aprobarea S.T.E. sau a documentaţiilor echivalente.11. Pentru utilajele unicate şi de serie mica, la care justificarea asimilarii şi caracteristicile tehnice rezultă din proiectele investiţiilor, asimilarea se va putea face pe baza temei de proiectare dezvoltata şi a desenelor de execuţie.V. – Conţinutul fazelor de proiectare12. Studiul tehnico-economic va cuprinde analiza necesităţilor interne şi a posibilităţilor de export pe o perioadă de circa 5 ani, caracteristicile tehnice şi de exploatare în comparatie cu performanţele produselor similare din ţările industriale avansate, baza de materii prime necesare, analiza posibilităţilor tehnologice de fabricaţie, preţul de cost estimat al producţiei curente, precum şi alte date din care să rezulte necesitatea, oportunitatea, eficienta şi rentabilitatea asimilarii produsului respectiv.Studiul tehnico-economic va cuprinde, pentru maşini, utilaje şi aparate, tema de proiectare, iar pentru materiale, fie tema de cercetare, fie reteta de fabricaţie.13. Tema de proiectare dezvoltata va cuprinde în principal definirea caracteristicilor şi performantelor tehnice ale utilajului necesare elaborării desenelor de execuţie, precum şi un minim de date privind nivelul tehnic şi eficienta economică.14. Proiectul tehnic trebuie să determine toate elementele principale de calcul şi constructive necesare întocmirii desenelor de execuţie.15. Conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor de la punctele 12, 13 şi 14 se stabilesc prin normative elaborate de către ministerele şi celelalte organe centrale interesate, cu avizul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini.16. Desenele de execuţie sau desenele de execuţie în faza unica trebuie să cuprindă toate elementele necesare pentru elaborarea tehnologiei şi realizarea produsului în uzina, precum şi toate piesele scrise de la faza proiect tehnic, completate cu elementele de la faza de execuţie.VI. – Sarcinile de elaborare şi avizare a documentaţiilor tehnice pentru utilaje:17. Elaborarea studiului tehnico-economic şi a celorlalte documentaţii prevăzute la punctele 8 şi 9 va fi asigurata:– de către ministerul sau organul central conducător, pentru agregatele, maşinile, utilajele, aparatele şi produsele care au o utilizare generală, precum şi pentru produsele la care acesta este şi beneficiar principal sau proiectant general;– de către ministerul sau organul central beneficiar, cu avizul ministerului producător, pentru agregatele, maşinile, utilajele, aparatele şi produsele specifice ramurii respective.Studiile tehnico-economice înscrise în planurile tehnice anuale vor fi avizate de consiliul tehnico-ştiinţific al ministerului sau organului central care a asigurat elaborarea lor şi aprobate de către conducerea ministerului.Studiile tehnico-economice pentru celelalte produse şi temele de proiectare dezvoltate vor fi avizate de către centralele industriale şi grupurile de uzine şi aprobate de către conducerile acestora.O dată cu avizarea studiilor tehnico-economice sau a celorlalte documentaţii de fundamentare a asimilarii utilajelor se va stabili şi modul de realizare a produsului, precum şi modalitatea de finanţare a acestei acţiuni.La şedinţele de avizare a studiilor tehnico-economice privind produsele pentru export şi principalele bunuri de consum, în consiliile tehnico-ştiinţifice ale ministerelor vor participa şi reprezentanţi ai comerţului exterior şi comerţului interior.18. Pentru utilajele unicate şi de serie mica, temele de proiectare dezvoltate se elaborează în comun de către beneficiar şi proiectant.19. Elaborarea proiectelor tehnice se va asigura de către:– producător, prin institutele de proiectare specializate sau prin unităţile proprii de proiectare, pentru toate utilajele de serie cu utilizare comuna;– beneficiari, prin organizaţiile de proiectare de ramura, pentru utilajele destinate liniilor tehnologice şi instalaţiilor complexe, precum şi pentru utilajele individuale specifice.Proiectele tehnice ale utilajelor de serie de uz general şi ale utilajelor specifice, prevăzute în planul de asimilari al ministerelor, se vor aviza de către consiliul tehnico-ştiinţific al ministerului care le-a elaborat şi se vor aproba de către conducerea ministerului respectiv, iar pentru celelalte produse de către centralele industriale.Proiectele tehnice, desenele de execuţie şi desenele de execuţie în faza unica ale utilajelor şi instalaţiilor tehnologice specifice diverselor ramuri economice se vor aviza de "comisia tehnico-economică" a unităţilor de proiectare elaboratoare, în cazul cînd proiectantul şi beneficiarul aparţin aceluiaşi minister sau organ central, cu participarea obligatorie a beneficiarului şi numai cu avizul favorabil al acestuia. În toate celelalte cazuri avizarea acestor documentaţii se va face în cadrul ministerului sau organului central al beneficiarului.20. Desenele de execuţie vor fi întocmite de către uzinele care produc utilajele şi instalaţiile respective, în afară celor prevăzute în profilul institutelor de proiectare.VII. – Asimilarea produselor noi pe bază de modele şi licenţe, precum şi a utilajelor unicate21. Asimilarea liniilor tehnologice de fabricaţie şi a instalaţiilor complexe care urmează a se produce în stricta conformitate cu instalaţiile similare existente în ţara şi verificate în exploatare se poate face fără faza de studiu tehnico-economic, prin introducerea directa în planul de producţie, pe baza analizei posibilităţilor de execuţie şi a economicitatii fabricaţiei. De acelaşi regim pot beneficia şi utilajele unicate de mare complexitate, pentru care s-a hotărît prin S.T.E. asimilarea conform unor modele existente în ţara şi verificate în exploatare, cît şi utilajele şi instalaţiile tehnologice complexe unicate pentru care nu exista modele.22. În cazurile în care asimilarea produselor se face pe bază de licenţe sau documentaţii tehnice achiziţionate din străinătate sau puse la dispoziţie în cadrul convenţiilor de colaborare sau pe alte cai, conform prevederilor din studiul tehnico-economic aprobat, fazele de proiectare constructivă vor fi:– studiul comparativ al ofertelor;– nota de fundamentare pentru contractarea licenţei;– desenele de execuţie.Achiziţionarea licenţei sau documentaţiei tehnice este în sarcina ministerului sau a organului central beneficiar, ai cărui reprezentanţi vor fi asistaţi de specialişti ai ministerului producător, sau în sarcina ministerului producător, ai cărui reprezentanţi vor fi asistaţi de specialiştii ministerului beneficiar, conform înţelegerii dintre conducerile ministerelor interesate. În toate cazurile răspunderile sînt următoarele:Ministerul beneficiar este răspunzător de alegerea tipului şi nivelului tehnic al produsului care face obiectul licenţei sau documentaţiei respective.Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini urmăreşte şi răspunde de modul în care sînt cuprinse în licentele şi documentaţiile care se achiziţionează toate elementele necesare realizării în perfecte condiţii a produsului respectiv. În acest scop Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va aviza fişele tehnice de import, cererile de colaborare pentru obţinerea de documentaţii tehnice sau alte forme de acorduri şi protocoale care au drept rezultat achiziţionarea sau obţinerea de documentaţii tehnice pentru produse noi care urmează a se executa în întreprinderile sale. Pentru produsele de uz general, achiziţionarea licenţelor sau documentaţiilor tehnice revine integral Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini.23. Modelele determinate prin studiile tehnico-economice pentru a sta la baza asimilarii unor produse noi se vor achizitiona de către beneficiar, acoperindu-se din fondul valutar prevăzut în acest scop. Beneficiarii de modele îşi vor prevedea modelele necesare în planul de investiţii, plata lor urmînd a se face conform normelor legale în vigoare. Costul modelelor care prin specificul lor nu pot fi folosite ca mijloace de producţie, ci servesc exclusiv pentru asimilare, se va suporta din fondurile prevăzute pentru introducerea tehnicii noi.Pe baza studiilor tehnico-economice, beneficiarii de utilaje vor introduce fişele tehnice de import, urmînd ca la primirea modelelor acestea să fie puse la dispoziţie de îndată Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, care le va înapoia ulterior beneficiarilor pentru a fi date în folosinţă în toate cazurile în care acest lucru este posibil.Achiziţionarea modelelor înainte de elaborarea studiilor tehnico-economice, pentru a servi la fundamentarea acestora, cînd nu exista în ţara produse similare pentru experimentari, se va face de către beneficiari din fondurile valutare proprii de import, respectiv investiţii, urmînd ca utilajele să fie ulterior date în exploatare.În cazurile în care asimilarea produselor pe bază de modele face necesară dezmembrarea sau distrugerea acestora, astfel încît nu mai pot fi date în exploatare, beneficiarii modelelor în colaborare cu uzina care le-a folosit pentru asimilare vor face formele de casare, conform prevederilor în vigoare.În cazul în care acţiunea de asimilare face necesară distrugerea unor piese componente ale modelelor de referinţa în vederea studiului amănunţit al realizării lor, cheltuielile necesare pentru confecţionarea acestor piese, în scopul completării şi dării în funcţiune a utilajelor respective, se vor suporta de către întreprinderile care asimilează produsul în cauza din fondurile prevăzute pentru introducerea tehnicii noi.Modelele pentru produsele noi de uz comun, necesare mai multor beneficiari, se vor achizitiona de către Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini.24. La asimilarea produselor pe bază de modele existente în ţara, care sînt în exploatare, beneficiarii de produse sînt obligaţi să le ţină la dispoziţia Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini, în termenele şi condiţiile care se vor stabili de ministerele respective, în conformitate cu termenele planificate pentru însuşirea produselor.25. Beneficiarii de linii tehnologice de fabricaţie şi instalaţii complexe care urmează a se asimila în ţara pe bază de modele încă nesosite din import sau nedate în exploatare vor încheia cu unităţile Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini convenţii, prin care se obliga sa pună la dispoziţia acestora, la termenele şi în condiţiile stabilite de comun acord, utilajele respective, în vederea proiectării înaintea dării lor în funcţiune şi – pe cît posibil – înaintea sau în timpul montajului lor definitiv. Documentele respective vor fi aprobate de conducătorii ministerelor interesate.26. Pentru realizarea utilajelor şi instalaţiilor tehnologice pe bază de modele sau licenţe precum şi a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice complexe unicate pentru care exista modele, care necesita adaptari, se vor prevedea fonduri în cadrul proiectelor, ce se vor utiliza cu avizul proiectantului.–––