NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ din 15 octombrie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 22 octombrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 166 15/07/2004
ActulACTUALIZEAZA PENORMA 15/10/2003
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 232 din 15 octombrie 2003, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 22 octombrie 2003.
 + 
Capitolul 1.Domeniu de aplicare Prezenta normă de metrologie legală stabilește cerințele tehnice și metrologice pe care trebuie să le îndeplinească atât cronotahografele la care înregistrarea datelor se face pe foi de înregistrare, cât și pe foile de înregistrare utilizate în acest scop.Prezenta normă de metrologie legală nu se referă la cronotahografele la care înregistrarea datelor se efectuează pe un tip de suport diferit de cel prezentat la alineatul precedent.(la 13-08-2004,
Capitolul 1. a fost modificat de Punctul 1, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
 + 
Capitolul 2.Terminologie În sensul prezentei norme de metrologie legală, termenii specifici utilizați au următoarele semnificatii:2.1.cronotahograf: aparat destinat să fie instalat pe vehiculele rutiere pentru a indica și a inregistra pe foi de înregistrare, în mod automat sau semiautomat, datele privind mersul acestor vehicule și anumite perioade de lucru ale soferilor lor; în alte reglementări naționale și internaționale, cronotahograful este desemnat și prin alți termeni echivalenti: aparat de control, tahograf, echipament de înregistrare;2.2.foaie de înregistrare: foaie concepută pentru a primi și a păstra înregistrările, care se introduce în cronotahograf și pe care dispozitivele de înregistrare ale acestuia înscriu în mod continuu diagramele datelor de înregistrat;2.3.constanta cronotahografului: caracteristica numerică ce reprezintă valoarea semnalului de intrare necesar pentru a obține indicarea și înregistrarea unei distanțe parcurse de un kilometru; aceasta constanta trebuie să fie exprimată fie în rotatii pe kilometru (K = … rot./km), fie în impulsuri pe kilometru (K = … imp./km);2.4.coeficient specific al vehiculului: caracteristica numerică ce reprezintă valoarea semnalului de ieșire emis de piesa vehiculului ce se racordeaza la cronotahograf (axul de ieșire din cutia de viteze), pentru distanta parcursă de vehicul egala cu un kilometru, în condiții normale de încercare; coeficientul specific al vehiculului se exprima fie în rotatii pe kilometru (W… rot./km), fie în impulsuri pe kilometru (W… imp./km). + 
Capitolul 3.Cerințe tehnice și metrologice pentru cronotahograf 3.1.Cerințe generale3.1.1.Cronotahograful trebuie să fie astfel realizat încât sa înregistreze următoarele:a)distanta parcursă de vehicul;b)viteza vehiculului;c)timpul de conducere;d)alte perioade de lucru sau disponibile;e)pauzele și perioadele de odihnă zilnica;f)deschiderea cutiei care conține foaia de înregistrare;g)pentru cronotahografele electronice, care funcționează pe bază de semnale transmise electric de la senzorul de distanta și de viteza, orice întrerupere mai mare de 100 milisecunde a alimentarii cronotahografului (cu excepția iluminarii), a alimentarii senzorului de distanta și de viteza și orice întrerupere a semnalului senzorului de distanta și de viteza.Pentru vehiculele folosite de doi soferi, cronotahograful trebuie să înregistreze perioadele menționate la lit. c), d) și e), în mod simultan și distinct, pe doua foi de înregistrare separate.3.1.2.Cronotahograful trebuie să includă următoarele dispozitive:a)dispozitive indicatoare pentru:– distanta parcursă (totalizator al distantei parcurse);– viteza (vitezometru);– timp (ceas);b)dispozitive inregistratoare care să cuprindă:– un inregistrator pentru distanta parcursă;– un inregistrator pentru viteza;– unul sau mai multe inregistratoare de timp;c)un dispozitiv de închidere și marcare, care să indice separat pe foaia de înregistrare:– fiecare deschidere a cutiei care conține aceasta foaie;– pentru cronotahografele electronice prevăzute la pct. 3.1.1 lit. g), orice întrerupere a alimentarii electrice a cronotahografului mai mare de 100 milisecunde (cu excepția iluminarii), până în momentul în care se face realimentarea;– pentru cronotahografele electronice prevăzute la pct. 3.1.1 lit. g), orice întrerupere a alimentarii electrice a senzorului de distanta și viteza mai mare de 100 milisecunde și orice întrerupere a semnalului senzorului de distanta și de viteza.3.1.3.Includerea în cronotahograf a unor dispozitive suplimentare față de cele enumerate la pct. 3.1.2 nu trebuie să afecteze buna funcționare a dispozitivelor obligatorii și nici sa împiedice citirea acestora.Cronotahograful trebuie să fie supus aprobării de model echipat cu aceste dispozitive suplimentare.3.1.4.Toate elementele constitutive ale cronotahografului trebuie să fie realizate din materiale cu o rezistenta mecanică și stabilitate corespunzătoare, având caracteristici electrice și magnetice invariabile.3.1.5.Orice modificare a unei părți componente a unui cronotahograf cu aprobare de model emisă de Biroul Roman de Metrologie Legală sau a tipului de materiale folosite la fabricatia cronotahografului respectiv trebuie să fie supusă aprobării Biroului Roman de Metrologie Legală, înainte de a fi aplicată în producție.3.1.6.Distanțele parcurse pot fi măsurate și înregistrate fie:– astfel încât sa includă ambele miscari, de mers înainte și de mers înapoi; fie– astfel încât sa includă numai miscarea de mers înainte.Orice înregistrare a manevrelor de mers înapoi nu trebuie să afecteze claritatea și exactitatea celorlalte înregistrări.3.1.7.Frecventa proprie și amortizarea dispozitivului de măsurare a vitezei trebuie să fie astfel încât dispozitivele de indicare și înregistrare a vitezei sa funcționeze în limitele erorilor tolerate, în cadrul domeniului de măsurare, în condițiile unor variatii ale acceleratiei de până la 2 m/s^2.3.1.8.Comanda dispozitivului de setare a orei trebuie să se găsească în interiorul cutiei care conține foaia de înregistrare; fiecare deschidere a acestei cutii trebuie să fie înregistrată automat pe foaia de înregistrare.3.1.9.Dacă mecanismul de avansare a foii de înregistrare este comandat de ceas, durata de funcționare corecta a acestuia, după armarea completa, trebuie să fie superioară cu cel puțin 10% duratei de înregistrare corespunzătoare încărcării maxime cu foi de înregistrare a aparatului.3.1.10.Dispozitivele indicatoare ale cronotahografului trebuie să fie prevăzute cu o iluminare adecvată, care să nu fie prea puternica.3.1.11.Pentru condițiile normale de utilizare, toate părțile interne ale cronotahografului trebuie să fie protejate împotriva umiditatii și prafului. În plus, ele trebuie să fie protejate împotriva interventiilor neautorizate, prin intermediul unor carcase care pot fi sigilate.3.1.12.Erori tolerate pentru cronotahograful neinstalat pe vehicul:a)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea distanței parcurse, este de ±1% din valoarea convențional adevărată pentru o distanță parcursă de cel puțin un kilometru;b)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea vitezei, este de ±3 km/h din valoarea convențional adevărată;c)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea timpului, este de ±2 minute/zi, dar nu mai mult de ±10 minute/7 zile, în cazul în care perioada de funcționare a ceasului după rearmare nu este mai mică decât această perioadă.(la 13-08-2004,
Paragraful 3.1.12. din Punctul 3.1. , Capitolul 3. a fost modificat de Punctul 2, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.1.13.Erori tolerate pentru cronotahograful instalat pe vehicul:a)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea distanței parcurse, este de ±2% din valoarea convențional adevărată pentru o distanță parcursă de cel puțin un kilometru;b)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea vitezei, este de ±4 km/h din valoarea convențional adevărată;c)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea timpului, este de ±2 minute/zi, dar nu mai mult de ±10 minute/7 zile, în cazul în care perioada de funcționare a ceasului după rearmare nu este mai mică decât această perioadă.Adaptarea constantei k a cronotahografului la coeficientul W al autovehiculului trebuie realizată astfel încât erorile ansamblului autovehicul-cronotahograf să nu depășească erorile specificate la lit. a) și b).(la 13-08-2004,
Punctul 3.1. din Capitolul 3. a fost completat de Punctul 3, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.1.14.Erori tolerate pentru cronotahograf în utilizare:a)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea distanței parcurse, este de ±4% din valoarea convențional adevărată pentru o distanță parcursă de cel puțin un kilometru;b)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea vitezei, este de ±6 km/h din valoarea convențional adevărată;c)eroarea tolerată, atât pentru indicarea, cât și pentru înregistrarea timpului, este de ±2 minute/zi, dar nu mai mult de ±10 minute/7 zile, în cazul în care perioada de funcționare a ceasului după rearmare nu este mai mică decât această perioadă.(la 13-08-2004,
Punctul 3.1. din Capitolul 3. a fost completat de Punctul 3, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.1.15.Cronotahograful trebuie să se încadreze în erorile tolerate menționate la paragrafele 3.1.12, 3.1.13 și 3.1.14 atunci când temperatura mediului ambiant este cuprinsă între 0°C și 40°C, temperaturile fiind măsurate în imediata apropiere a aparatului.(la 13-08-2004,
Punctul 3.1. din Capitolul 3. a fost completat de Punctul 3, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.1.16.Determinarea erorilor prevăzute la paragrafele 3.1.13 și 3.1.14 se efectuează în următoarele condiții:a)vehiculul să fie gol, aflat în stare normală de mers;b)presiunea anvelopelor să fie cea indicată de fabricant;c)uzura anvelopelor să se găsească între limitele admise prin prevederile legale în vigoare;d)vehiculul să se deplaseze acționat de propriul motor, în linie dreaptă, pe o suprafață plană, la o viteză de 50 km/h ± 5 km/h;e)controlul se poate efectua și pe o instalație de verificare adecvată.(la 13-08-2004,
Punctul 3.1. din Capitolul 3. a fost completat de Punctul 3, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.2.Cerințe specifice dispozitivelor indicatoareA.Dispozitivul indicator al distantei parcurse3.2.1.Valoarea diviziunii dispozitivului indicator al distantei parcurse trebuie să fie de 0,1 km. Cifrele care indica hectometri trebuie să fie diferențiate în mod clar de cele care indica kilometri.3.2.2.Cifrele dispozitivului indicator al distantei parcurse trebuie să fie clar lizibile și să aibă o înălțime aparenta de cel puțin 4 mm.3.2.3.Dispozitivul indicator al distantei parcurse trebuie să aibă capacitatea sa indice până la cel puțin 99999,9 km.B.Dispozitivul indicator al vitezei3.2.4.În limitele domeniului de măsurare, scara de viteza trebuie să fie gradata în mod uniform, prin 1, 2, 5 sau 10 km/h. Valoare diviziunii nu trebuie să depășească 10% din limita superioară a domeniului scării de viteza.3.2.5.Zonele din afară domeniului de măsurare a vitezei nu trebuie să fie inscriptionate cu cifre.3.2.6.Distanta dintre doua repere ale scării, care reprezintă o diferența de viteza de 10 km/h, trebuie să fie de cel puțin 10 mm.3.2.7.Pe un indicator cu ac, distanta dintre ac și suprafața cadranului nu trebuie să depășească 3 mm.C.Dispozitivul indicator al timpului (ceas)3.2.8.Indicatorul de timp trebuie să fie vizibil din exteriorul aparatului, iar citirea acestuia trebuie să fie sigura, ușoară și clara.3.3.Cerințe specifice dispozitivelor inregistratoareA.Cerințe generale3.3.1.Cronotahograful trebuie prevăzut cu un reper care să permită o așezare corecta a foii de înregistrare, oricare ar fi forma acesteia (banda sau disc), astfel încât ora indicată de ceas sa corespundă cu ora înscrisă pe foaie.3.3.2.Mecanismul care antreneaza foaia de înregistrare trebuie să asigure antrenarea acesteia fără joc, introducerea și scoaterea foii în mod liber.3.3.3.Dispozitivul de avansare a foii de înregistrare, când aceasta are forma unui disc, trebuie să fie comandat de mecanismul ceasului. În acest caz, miscarea de rotație a foii trebuie să fie continua și uniforma, cu o viteză minima de 7 mm/h, masurata pe cercul interior al zonei de înregistrare a vitezei.În cazul aparatelor cu banda, când dispozitivul de avansare este comandat de mecanismul ceasului, viteza de avansare rectilinie trebuie să fie de cel puțin 10 mm/h.3.3.4.Înregistrările distantei parcurse, ale vitezei vehiculului și ale oricărei deschideri a cutiei conținând foaia sau foile de înregistrare trebuie să se facă în mod automat.B.Dispozitivul inregistrator al distantei parcurse3.3.5.Fiecare kilometru al distantei parcurse trebuie să fie reprezentat pe diagrama printr-o variatie de cel puțin 1 mm pe coordonata corespunzătoare.3.3.6.Diagrama distantei parcurse trebuie să fie clar lizibila, inclusiv la viteze situate la limita superioară a domeniului de măsurare.C.Dispozitivul inregistrator al vitezei3.3.7.Acul de înregistrare a vitezei trebuie să aibă în mod normal o mișcare rectilinie și perpendiculara pe direcția de deplasare a foii de înregistrare, oricare ar fi forma acesteia.Totuși, poate fi admisă o mișcare curbilinie a acului, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:– traiectoria acului trebuie să fie perpendiculara pe circumferinta medie (în cazul foilor sub forma de disc) sau pe axa zonei rezervate înregistrării vitezei (în cazul foilor sub forma de banda);– raportul dintre raza de curbura a traiectoriei trasate de ac și lățimea zonei rezervate înregistrării vitezei nu trebuie să fie mai mic de 2,4 : 1, oricare ar fi forma foii de înregistrare;– reperele scării de timp trebuie să intersecteze zona de înregistrare după o curba cu aceeași raza ca traiectoria descrisă de ac. Distanta între doua repere succesive pe scara de timp trebuie să reprezinte o perioadă de cel mult o ora.3.3.8.Fiecare variatie a vitezei de 10 km/h trebuie să fie reprezentată pe diagrama printr-o variatie de cel puțin 1,5 mm pe coordonata corespunzătoare.D.Dispozitivul inregistrator al timpului3.3.9.Cronotahograful trebuie să fie astfel construit, încât sa înregistreze automat timpul de conducere și separat, după eventuala operare a unui dispozitiv de comutare, celelalte perioade de timp, sub semnele corespunzătoare, după cum urmează:a)sub semnul*) : timpul de conducere;b)sub semnul*) : toate celelalte perioade de lucru;c)sub semnul*) : alte perioade disponibile, și anume:– timpul de asteptare – perioada în care soferii nu sunt obligați sa rămână la posturile lor de muncă decât doar pentru a răspunde la un eventual apel pentru a porni sau a relua cursa sau pentru a efectua alte activități;– timpul petrecut alături de sofer în timpul mersului vehiculului;– timpul petrecut într-o cuseta, în timpul mersului vehiculului;d)sub semnul*) : pauze și perioade de odihnă zilnică.3.3.10.Caracteristicile traiectoriilor, pozițiile lor relative și, dacă este necesar, semnele prevăzute la pct. 3.3.9 trebuie să facă posibila deosebirea clara dintre diversele perioade de timp.Diversele perioade de timp pot fi diferențiate unele față de altele prin diferența de grosime a liniilor corespunzătoare acestora sau prin orice alt sistem care să fie cel puțin la fel de eficace din punctul de vedere al lizibilitatii și interpretării diagramei.3.3.11.În cazul vehiculelor folosite de un echipaj compus din mai mult de un sofer, înregistrările menționate la pct. 3.3.9 trebuie să fie făcute pe doua foi separate, fiecare foaie fiind atribuită unui sofer. În acest caz, antrenarea foilor de înregistrare separate trebuie să fie efectuată fie de același mecanism, fie de mecanisme separate, sincronizate.(la 13-08-2004,
Paragraful 3.2.11 a fost renumerotat de Punctul 4, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.4.Cerințe specifice dispozitivului de închidere și marcare3.4.1.Cutia care conține foaia sau foile de înregistrare și comanda dispozitivului de setare a orei trebuie să aibă o incuietoare.3.4.2.Fiecare deschidere a cutiei conținând foaia sau foile de înregistrare și comanda dispozitivului de setare a orei trebuie să fie înregistrată în mod automat pe foaia sau pe foile de înregistrare.3.5.Cerințe privind inscriptionarea3.5.1.Pe panoul frontal al cronotahografului trebuie să figureze următoarele inscripții:– lângă numărul indicat de totalizatorul distantei parcurse, unitatea de măsura a distantei, cu simbolul "km";– lângă scara de viteza, simbolul "km/h";– domeniul de măsurare a vitezei, de forma "Vmin…km/h, Vmax…km/h". Aceasta inscripție nu este necesară dacă ea figurează pe placa de identificare a cronotahografului, menționată la pct. 3.5.2.3.5.2.Cronotahograful trebuie să aibă incorporată o placa de identificare cu următoarele inscripții, care trebuie să fie vizibile și atunci când aparatul este instalat:– numele și adresa producătorului aparatului;– seria și anul de fabricație;– marcajul aprobării de model a cronotahografului;– constanta aparatului, cu simbolul "K = …rot./km" sau "K = …. imp./km";– optional, domeniul de măsurare a vitezei, sub forma indicată la pct. 3.5.1;– dacă aparatul este sensibil la inclinare, putând conduce la depășirea erorilor tolerate, se inscriptioneaza unghiul permis, de forma prezentată în figura 1:în care α este unghiul de inclinare față de poziția orizontala a panoului frontal (orientat în sus), pentru care s-a etalonat aparatul, iar â și ă reprezintă limitele abaterilor admise în sus și în jos, față de unghiul α.3.5.3.După ce cronotahograful este verificat după instalarea pe autovehicul, o placă de instalare trebuie fixată în apropierea aparatului sau direct pe acesta, astfel încât să fie clar vizibilă. După fiecare intervenție a unui agent economic (care deține autorizație/aviz) ce implică modificări ale setărilor efectuate la instalare trebuie să fie înlocuită placa de instalare. Placa de instalare trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:a)numele, adresa sau denumirea comercială a agentului economic;b)coeficientul caracteristic al vehiculului, sub forma W = … rot/km sau W = … imp/km;c)circumferința efectivă a anvelopelor roților, sub forma l = … mm;d)data determinării coeficientului caracteristic al vehiculului și măsurării circumferinței efective a anvelopelor roților;e)marcajul de verificare metrologică.(la 13-08-2004,
Punctul 3.5. din Capitolul 3. a fost completat de Punctul 5, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.6.Cerințe privind sigilarea3.6.1.Cronotahograful trebuie să fie conceput și realizat astfel încât să poată fi sigilate următoarele componente:a)placa de instalare, atunci când aceasta se aplică pe cronotahograf, numai dacă ea nu este aplicată astfel încât să nu poată fi desprinsă fără să se deterioreze indicațiile pe care le conține;b)cele două capete ale conexiunii dintre cronotahograful propriu-zis și vehicul;c)adaptorul constantei cronotahografului la coeficientul specific al vehiculului și inserarea adaptorului în circuit;d)dispozitivul de comutare pentru vehiculele cu mai multe sarcini pe axe;e)conexiunile dintre adaptor, dispozitivul de comutare și restul echipamentului;f)carcasele prevăzute la pct. 3.1.11;(la 13-08-2004,
Punctul 3.6.1. din Punctul 3.6. , Capitolul 3. a fost modificat de Punctul 6, ANEXĂ din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
3.6.2.În anumite cazuri poate fi necesară și aplicarea altor sigilii în afară celor menționate, a căror pozitionare va fi precizată în certificatul aprobării de model.
 + 
Capitolul 4.Cerințe specifice foilor de înregistrare 4.1.Foile de înregistrare trebuie să fie de o asemenea calitate încât sa nu împiedice funcționarea normală a cronotahografului, iar înregistrările făcute pe ele sa nu se stearga, să fie clar lizibile și identificabile.Foile de înregistrare trebuie să-și păstreze dimensiunile și înregistrările, în condiții normale de umiditate și temperatura.În plus, pentru fiecare membru al echipajului trebuie să existe posibilitatea sa înscrie în foile de înregistrare, fără să le deterioreze și fără sa afecteze lizibilitatea înregistrărilor, următoarele informații:a)numele și prenumele, la începutul utilizării foii;b)data și locul în care începe utilizarea foii, precum și data și locul în care se termina aceasta utilizare;c)numărul de înmatriculare al vehiculului pe care îl conduce, înainte de prima cursa înregistrată pe foaie și ulterior, în cazul schimbării vehiculului în timpul utilizării foii de înregistrare;d)indicația totalizatorului distantei parcurse:– la începutul primei curse înregistrate pe foaie;– la sfârșitul ultimei curse înregistrate pe foaie;– în cazul schimbării vehiculului în timpul zilei de lucru (indicațiile totalizatoarelor distantelor parcurse, pentru vehiculul pe care l-a condus și pentru vehiculul pe care îl va conduce);e)dacă este cazul, ora schimbării vehiculului.În condiții normale de păstrare, înregistrările trebuie să rămână clar lizibile timp de cel puțin un an.4.2.Capacitatea minima de înregistrare a foilor trebuie să fie de 24 de ore, oricare ar fi forma acestora.Dacă mai multe discuri sunt legate între ele pentru a mari capacitatea de înregistrare continua, realizabila fără intervenția personalului, racordarile dintre diferitele discuri trebuie să fie astfel realizate încât înregistrările sa nu prezinte întreruperi sau suprapuneri în punctul de transfer de la un disc la altul.4.3.Foile de înregistrare trebuie să cuprindă următoarele zone de înregistrare:a)o zona rezervată exclusiv datelor referitoare la viteza;b)o zona rezervată exclusiv datelor privind distanta parcursă;c)una sau mai multe zone pentru datele privind timpul de conducere, alte perioade de lucru și disponibile, pauzele și perioadele de odihnă zilnica pentru soferi.4.4.Zona rezervată înregistrării vitezei trebuie să fie împărțită în diviziuni de cel mult 20 km/h. Viteza corespunzătoare fiecărui marcaj al scării astfel obținute trebuie indicată prin cifre în dreptul marcajului respectiv. Simbolul "km/h" trebuie să figureze cel puțin o dată în interiorul acestei zone. Ultimul marcaj al scării trebuie să coincida cu limita superioară a domeniului de măsurare a vitezei.4.5.Zona rezervată înregistrării distantei parcurse trebuie să fie astfel stabilită încât să permită citirea ușoară a numărului de kilometri parcursi.4.6.Zona sau zonele rezervate înregistrării perioadelor menționate la pct. 4.3 trebuie să fie astfel marcate încât să se poată face diferența clara între diversele perioade de timp.4.7.Fiecare foaie trebuie să conțină, sub forma tiparita, următoarele informații:– numele și adresa sau marca producătorului;– marcajul aprobării de model a foii de înregistrare;– marcajul aprobării de model pentru tipul sau tipurile de cronotahografe la care se poate folosi foaia de înregistrare;– limita superioară a domeniului de măsurare a vitezei, tiparita în km/h.În plus, fiecare foaie trebuie să conțină în forma tiparita o scara de timp gradata astfel încât să permită citirea directa a timpului la intervale de 15 minute, precum și determinarea fără dificultate a intervalelor de 5 minute.4.8.Pe foaia de înregistrare trebuie să fie prevăzut un spațiu liber, pentru a permite soferului sa adauge în acest spațiu, de mana, cel puțin mențiunile de mai jos:a)numele și prenumele soferului;b)data și locul în care începe utilizarea foii, precum și data și locul în care se sfârșește aceasta utilizare;c)numărul sau numerele de înmatriculare ale vehiculului, respectiv vehiculelor pe care le conduce soferul, pe durata utilizării foii;d)indicațiile totalizatorului sau totalizatoarelor distantelor parcurse pentru vehiculul, respectiv vehiculele pe care le conduce soferul, pe durata utilizării foii;e)ora la care are loc orice schimbare a vehiculului.
 + 
Capitolul 5.Prevederi finale 5.1.Aprobarea de model acordată în condițiile prezentei norme se finalizează prin emiterea certificatului aprobării de model.5.2.Certificatul aprobării de model pentru cronotahograf sau pentru foaia de înregistrare trebuie să conțină:a)numele instituției desemnate sa elibereze certificatul aprobării de model (Biroul Roman de Metrologie Legală);b)comunicarea privind obiectul certificatului, care poate fi, după caz:– aprobarea de model a cronotahografului;– retragerea aprobării de model a cronotahografului;– aprobarea de model a foii de înregistrare;– retragerea aprobării de model a foii de înregistrare;c)numărul aprobării de model;d)următoarele informații:1.denumirea comercială a produsului;2.denumirea tipului sau modelului;3.denumirea producătorului;4.adresa producătorului;5.data solicitării aprobării de model;6.laboratorul care a efectuat încercările;7.data și numărul raportului de încercări;8.data aprobării;9.data retragerii aprobării;10.tipul sau tipurile de cronotahografe la care se poate folosi foaia de înregistrare;11.locul emiterii;12.data emiterii;13.documente descriptive anexate;14.observații;e)semnatura.5.3.Marcajul aprobării de model a cronotahografului trebuie să se aplice atât pe placa de identificare a fiecărui exemplar de cronotahograf, conform cu modelul aprobat, cat și pe fiecare foaie de înregistrare care se poate folosi cu acesta, în conformitate cu prevederile pct. 3.5.2 și 4.7. Marcajul aprobării de model a foii de înregistrare se tipareste pe fiecare foaie de înregistrare, conform prevederilor pct. 4.7. Marcajele trebuie să nu poată fi șterse și să-și păstreze lizibilitatea.5.4.Conținutul, forma și dimensiunile minime, exprimate în mm, ale marcajului aprobării de model trebuie să fie conforme cu figura 2. În cazul adoptării unor dimensiuni mai mari, raportul dintre dimensiuni trebuie respectat. În figura 2, cifra 19 din interiorul dreptunghiului reprezintă numărul distinctiv al României ca stat parte la Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (A.E.T.R.), încheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care România a aderat prin Legea nr. 101/1994, iar numărul de sub dreptunghi reprezintă numărul aprobării de model.5.5.Cerințele metrologice și tehnice care trebuie verificate în cadrul modalităților de control metrologic legal prin aprobare de model și verificare metrologică sunt indicate în tabelul 1.(la 13-08-2004,
Capitolul 5. a fost completat de Punctul 7, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
Tabelul 1Cerințe metrologice și tehnice care se verifică în cadrul modalităților de control metrologic legalprin aprobare de model și verificare metrologică

Nr. crt. Cerințe metrologice șitehnice Aprobare de model Verificare metrologică inițială Verificaremetrologicăperiodică
Înainte de instalare După instalare
1. 3.1.1 X X
2. 3.1.2 X X
3. 3.1.3 X
4. 3.1.4 X
5. 3.1.6 X
6. 3.1.7 X
7. 3.1.8 X X X X
8. 3.1.9 X
9. 3.1.10 X X X
10. 3.1.11 X X
11. 3.1.12 X X
12. 3.1.13 X X
13. 3.1.15 X
14. 3.2.1 X X X X
15. 3.2.2 X
16. 3.2.3 X
17. 3.2.4 X
18. 3.2.5 X
19. 3.2.6 X
20. 3.2.7 X
21. 3.2.8 X X X X
22. 3.3.1 X
23. 3.3.2 X X X X
24. 3.3.3 X
25. 3.3.4 X X
26. 3.3.5 X
27. 3.3.6 X X X X
28. 3.3.7 X
29. 3.3.8 X
30. 3.3.9 X
31. 3.3.10 X
32. 3.3.11 X
33. 3.4.1 X X X X
34. 3.4.2 X X X X
35. 3.5.1 X
36. 3.5.2 X X X X
37. 3.5.3 X X
38. 3.6.1 X X X
39. 4.1 X
40. 4.2 X
41. 4.3 X
42. 4.4 X
43. 4.5 X
44. 4.6 X
45. 4.7 X
46. 4.8 X -"

(la 13-08-2004,
Paragraful 5.5. din Capitolul 5. a fost completat de Punctul 8, ANEXA din ORDINUL nr. 166 din 15 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 13 august 2004
)
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x