NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ din 13 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 449 din 25 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 95 26/05/2005
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 144 27/08/2001
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEORDIN 95 26/05/2005
ActulAPROBAT DEORDIN 138 13/06/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 138 13/06/2003

NML 009-03 "Taximetre electronice"



1. Domeniu de aplicare1.1. Prezenta norma de metrologie legală se referă la taximetrele electronice din compunerea aparatelor de taxat, utilizate pe autovehiculele care funcţionează în regim de TAXI, pentru transportul de călători şi/sau de mărfuri.Prezenta norma de metrologie legală nu se referă la funcţiile specifice memoriei electronice fiscale din componenta aparatelor de taxat.Prezenta norma de metrologie legală nu se referă la taximetrele mecanice sau electromecanice.1.2. Taximetrele electronice sunt mijloace de măsurare care măsoară timpul şi distanta parcursă şi care calculează automat şi afişează suma datorată de client.Taximetrele electronice sunt o parte componenta a unor aparate mai complexe, denumite în continuare aparate de taxat, care mai conţin o memorie electronică fiscală şi o imprimanta.1.3. Taximetrele electronice se compun dintr-un traductor şi un bloc electronic de prelucrare a semnalelor şi de afişare a sumei de plată pentru o cursa.Traductorul preia miscarea de rotaţie a rotilor motoare ale autovehiculului, prin intermediul cutiei de viteze, şi o converteste în impulsuri electrice proporţionale cu numărul de rotatii ale acestora, deci cu distanta parcursă.Blocul electronic preia semnalele furnizate de traductor, le prelucreaza în vederea realizării funcţiunilor pe care trebuie să le îndeplinească taximetrul, afisand rezultatul sub forma sumei de plată corespunzătoare cursei efectuate.Blocul electronic al taximetrelor conţine, în principal, următoarele dispozitive:– dispozitiv de măsurare şi totalizare a sumei de plată pentru o cursa;– dispozitiv de comanda;– dispozitiv de indicare (afişare) a sumei de plată pentru o cursa, a sumei totale încasate şi a valorii tarifului curent etc.În cazul în care autovehiculul pe care este instalat taximetrul este dotat cu un generator de semnal (sau calculator de bord) care furnizează semnale electrice proporţionale cu distanta parcursă, blocul electronic al taximetrului preia şi prelucreaza direct aceste semnale, iar traductorul poate fi eliminat.1.4. După destinaţia utilizării lor, taximetrele se pot clasifica în:a) taximetre destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectuează transport de persoane – sistemul de tarifare se realizează prin calculul după distanta şi după timp, definite la pct. 2.7 şi 2.8;b) taximetre destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectuează transport de mărfuri – sistemul de tarifare se realizează prin calculul după distanta şi timp, definite la pct. 2.7 şi 2.8, sau prin tarifare dubla simultană distanţă-timp, definită la pct. 2.11.Un taximetru poate fi destinat numai uneia dintre utilizarile definite la lit. a) şi b) sau poate fi destinat ambelor utilizări. În acest ultim caz selectarea uneia sau alteia dintre funcţiile specifice utilizării respective trebuie să fie protejata contra interventiilor neautorizate.2. Terminologie2.1. constanta taximetrului k – mărime care indica numărul de impulsuri pe care trebuie să le primească aparatul pentru a calcula corect suma de plată corespunzătoare unei distanţe parcurse de 1 km; se exprima în imp./km;2.2. număr caracteristic sau constanta autovehiculului w mărime ce caracterizează semnalul furnizat de autovehicul atât aparatelor proprii de bord, cat şi taximetrului, corespunzător unei distanţe parcurse de 1 km, constând în:– numărul de rotatii ale cablului flexibil de antrenare a vitezometrului – în cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre electromecanice; se exprima în rot./km;– numărul de impulsuri – în cazul autovehiculelor dotate cu vitezometre electronice şi cu calculator de bord; se exprima în imp./km.Numărul caracteristic w depinde de circumferinta efectivă u a rotilor motoare ale autovehiculului şi de raportul de transmisie, respectiv de raportul dintre numărul de rotatii complete ale rotilor motoare şi numărul de rotatii (sau impulsuri) ale elementului din cutia de viteze, de la care este preluată informaţia de măsurare;2.3. circumferinta efectivă u a rotii motoare – circumferinta rotii autovehiculului care antreneaza dispozitivul ce furnizează semnal de măsurare pentru taximetru; este egala cu distanta parcursă de autovehicul la o rotaţie completa a rotii respective. Dacă doua roti antreneaza împreună acest dispozitiv, circumferinta efectivă u este media circumferintelor efective ale celor două roti;2.4. tarif după distanta (tarif de deplasare) – preţul unei distanţe prestabilite; se exprima în lei/km;2.5. tarif după timp (tarif de stationare) – preţul unui interval de timp prestabilit; se exprima în lei/h sau lei/min.;2.6. viteza de comutare – viteza de deplasare a autovehiculului la care se face comutarea automată a taximetrului din calculul după timp în calculul după distanta sau invers. Se defineste ca raportul dintre tariful după timp şi tariful după distanta;2.7. calcul după distanta – calculul şi indicarea preţului cursei de către taximetru, numai în funcţie de distanta parcursă, când autovehiculul se deplaseaza cu o viteză mai mare decât viteza de comutare;2.8. calcul după timp – calculul şi indicarea preţului cursei de către taximetru, numai în funcţie de timp, când autovehiculul stationeaza sau se deplaseaza cu o viteză mai mica decât viteza de comutare;2.9. cadere – valoarea, exprimată în lei, a unei distanţe prestabilite sau a unui interval de timp prestabilit, reprezentând incrementul cu care se modifica indicaţia afisajului sumei de plată, atunci când taximetrul este în poziţia OCUPAT;2.10. tarif de pornire – prima valoare, exprimată în lei, a indicatiei afisajului sumei de plată, atunci când taximetrul este trecut din poziţia LIBER în poziţia OCUPAT;2.11. tarifare dubla simultană distanta-timp – sistem de tarifare care poate fi utilizat în cazul autovehiculelor taxi care efectuează transporturi de marfa. În acest caz este calculat preţul cursei în funcţie de timp, pe întreaga perioadă în care taximetrul este în poziţia MĂSURARE, la care se adauga preţul calculat în funcţie de distanta parcursă, când autovehiculul se afla în mişcare;2.12. lampa taxi – parte componenta a dispozitivului de afişare în exteriorul autovehiculului, cu ajutorul căreia se semnalizeaza poziţia de operare în care se afla taximetrul la un moment dat, prin aprinderea unor lampi de culoare roşie sau verde;2.13. tarif de încărcare/descărcare – tarif aplicabil optional în cazul taximetrelor instalate pe autovehicule taxi care efectuează transporturi de marfa, reprezentând contravaloarea efectuării operaţiunilor de încărcare şi descărcare de marfa, efectuate manual sau mecanizat de către operatorul de transport;2.14. programare tarife – stabilirea valorilor numerice ale tarifelor de deplasare, respectiv de stationare, exprimate în lei/km, respectiv în lei/h sau lei/min. Accesul la regimul de programare a acestor valori este permis numai persoanelor autorizate şi protejat printr-un sigiliu fiscal;2.15. schimbare tarife – trecerea de la un tarif la alt tarif, operaţie care este efectuată automat în cazul tarifelor de zi/noapte sau manual în cazul tarifelor zonale sau în afară localităţii.3. Cerinţe metrologice şi tehnice3.1. Cerinţe metrologice3.1.1. Erori tolerate pentru taximetrele neinstalate pe autovehicule:a) pentru calculul după distanta, eroarea tolerată este de:± 1% din valoarea convenţional adevarata, la afişare;± 1% din valoarea convenţional adevarata ± 1 digit, la memorare;b) pentru calculul după timp, eroarea tolerată este de:± 1,5% din valoarea convenţional adevarata, la afişare;± 1,5% din valoarea convenţional adevarata ± 1 digit, la memorare;c) pentru memorarea spaţiului parcurs, eroarea tolerată este de:± 1% din valoarea convenţional adevarata a spaţiului± 1 digit, pentru un spaţiu parcurs mai mare sau egal cu 1 km;± 10 m ± 1 digit, pentru un spaţiu parcurs mai mic de 1 km.3.1.2. Erori tolerate pentru taximetrele instalate pe autovehicule taxi (ansamblul taximetru-autovehicul):a) pentru calculul după distanta, eroarea tolerată a ansamblului taximetru-autovehicul este de:± 2% din valoarea convenţional adevarata, la afişare;± 2% din valoarea convenţional adevarata ± 1 digit, la memorare;b) pentru calculul după timp, eroarea tolerată a ansamblului taximetru-autovehicul este cea prevăzută la pct. 3.1.1 lit. b);c) pentru memorarea spaţiului parcurs, eroarea tolerată a ansamblului taximetru-autovehicul este de:± 2% din valoarea convenţional adevarata a spaţiului ± 1 digit;d) adaptarea constantei k a taximetrului la numărul caracteristic w al autovehiculului trebuie facuta astfel încât erorile ansamblului taximetru-autovehicul sa nu depăşească erorile tolerate specificate la lit. a) şi c).3.1.3. Taximetrele electronice trebuie să se încadreze în erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, pentru funcţionarea în condiţiile existente în mod normal pe autovehicule:a) temperatura în domeniul de variatie: (-30 … +55)°C;b) umiditatea relativă: între 10% şi 95%;c) tensiunea electrica de alimentare în domeniul:(9 … 16) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominală de 12 V;(20 … 32) V pentru taximetrele alimentate la tensiunea nominală de 24 V;d) radiaţie electromagnetica: intensitatea câmpului electromagnetic 10 V/m în domeniul de frecvente 140 kHz … 1.000 MHz, modulatie în amplitudine 80% pentru semnal sinusoidal cu frecventa de 1 kHz;e) impulsuri de interferenta: amplitudine 25 V la aplicare pe alimentare prin conductie şi 100 V la aplicare prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal. Frecventa impulsurilor 10 kHz, perioada trenului de impulsuri 100 ms, durata trenului de impulsuri 10 ms;f) descărcări electrostatice: tensiunea de descărcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ şi un timp între descărcări de minimum 1 s;g) în întreg domeniul de reglare a constantei k;h) pentru orice valoare a tarifelor, din domeniul în care sunt prevăzute a fi programate;i) vibratii sinusoidale: acceleratie 10 m/s 2 , în domeniul de frecventa (10 … 150) Hz, 20 de cicluri;j) viteza de deplasare a autovehiculului: în domeniul (20 … 120) km/h.3.1.4. Taximetrele trebuie să se încadreze în erorile tolerate specificate la pct. 3.1.1, după supunerea la socuri mecanice: minimum 4.000 de socuri cu acceleratia de 10 g, în domeniul de frecventa (10 … 180) socuri/minut.3.1.5. Datele numerice tipărite de imprimanta, referitoare la suma de plată, valorile tarifelor etc., trebuie să fie aceleaşi cu datele afişate şi/sau memorate de taximetru, la verificarea cerinţelor de la pct. 3.1.3 şi 3.1.4.3.2. Cerinţe tehnice constructive şi de aspect exterior3.2.1. Taximetrele trebuie să aibă o construcţie robusta, sa nu prezinte deteriorări care să influenteze buna lor funcţionare.3.2.2. Carcasele taximetrelor şi ale traductoarelor trebuie să asigure protecţia componentelor din interior faţă de atingere, praf, umiditate şi să fie prevăzute cu posibilităţi de sigilare, pentru sigiliile metrologice.3.2.3. Taximetrele montate pe autovehicule trebuie să fie în permanenta alimentate cu tensiune electrica, fără posibilitatea de a se întrerupe alimentarea.3.2.4. Toate comutatoarele şi tastele de comanda ale dispozitivelor taximetrului trebuie să fie inscriptionate astfel încât să se înţeleagă rolul lor şi sa nu permită confuzii în manevrare.3.2.5. Pentru toate valorile afişate trebuie să existe inscriptionari vizibile care să dea un înţeles clar acestor valori. Informaţiile care prezintă interes pentru pasager trebuie să fie vizibile de la o distanta de minimum 1,2 m.3.2.6. Lângă indicaţiile referitoare la sumele încasate (pentru o cursa şi total încasat) trebuie să existe inscriptionarea "lei".3.2.7. Taximetrele electronice destinate transportului de persoane trebuie să fie prevăzute obligatoriu cu doua tarife: tarif de zi, care se aplică între orele 6,00 şi 22,00, şi tarif de noapte, care se aplică între orele 22,00 şi 6,00. Trecerea de la un tarif la altul se face automat, fără intervenţia soferului.Optional, taximetrele pot fi prevăzute şi cu alte tarife suplimentare: tarife zonale sau tarife în afară localităţii.Taximetrele electronice prevăzute prin construcţie cu un număr mai mare de doua tarife după distanta şi/sau după timp trebuie astfel construite încât sa existe posibilitatea limitării numărului de tarife în exploatare, prin inhibarea tarifelor neutilizate.Taximetrele destinate transportului de mărfuri, la care se aplică tarifarea dubla simultană distanta-timp, trebuie să fie prevăzute cu un tarif unic de stationare şi un tarif unic de deplasare.3.2.8. Deoarece trecerea de la un tarif la alt tarif se face automat, în funcţie de timp, fără posibilitatea de intervenţie din exterior, taximetrul trebuie să fie prevăzut cu un dispozitiv adecvat care, în anumite situaţii speciale (verificări metrologice periodice, încercări pentru aprobări de model etc.), să permită intervenţia din exterior pentru schimbarea tarifelor, independent de timpul respectiv. Accesul la utilizarea acestui dispozitiv trebuie să fie interzis persoanelor neautorizate, protecţia fiind asigurata prin existenta unui sigiliu.În cazul tarifelor opţionale, dacă trecerea de la un tarif la altul se realizează manual, taximetrul trebuie să afiseze aceasta schimbare a tarifului. Taximetrul trebuie să permită schimbarea manuală a tarifelor numai în regim de stationare a autovehiculului.3.2.9. Afişarea sumei de plată pentru o călătorie trebuie să fie facuta pe un afisaj alfanumeric care, pe lângă această sumă, trebuie să mai afiseze permanent valorile tarifelor aplicate la momentul efectuării cursei, precum şi poziţia de operare în care se afla taximetrul la un moment dat (LIBER, OCUPAT sau PLATA).3.2.10. Taximetrele trebuie să fie prevăzute cu una sau mai multe memorii pentru înscrierea parametrilor specificati la pct. 3.3.1.Păstrarea informaţiilor în memorii trebuie să nu depindă de întreruperea tensiunii de alimentare.3.2.11. Caracterele tuturor indicaţiilor afisajului memoriilor trebuie să aibă o înălţime de minimum 6 mm.3.2.12. Panoul frontal al taximetrului trebuie să fie astfel proiectat şi realizat, încât toate indicaţiile pe care le conţine să poată fi citite cu usurinta de către pasager.3.2.13. Suma de plată a călătoriei trebuie să fie uşor de citit în orice moment al cursei. Înălţimea cifrelor afisajului trebuie să fie de minimum 9 mm.3.2.14. Taximetrul trebuie să fie prevăzut cu un mijloc de iluminat pentru indicaţiile ce prezintă interes pentru pasager. Dacă iluminarea este asigurata cu becuri, înlocuirea acestora trebuie să fie posibila fără a fi necesară ruperea unui sigiliu.Dacă se utilizează afisaje autoiluminante (de tip LED), mijlocul de iluminare poate lipsi dacă indicaţiile de interes pentru pasager sunt uşor de citit.3.2.15. Fiecare taximetru trebuie să aibă următoarele inscriptionari, aplicate la loc vizibil (inclusiv după instalarea pe autovehicul):– denumirea;– numele şi/sau marca firmei producătoare;– tipul aparatului, seria şi anul de fabricaţie;– intervalul de reglare a constantei k a taximetrului;– marca metrologica de model (în conformitate cu specificaţiile din certificatul de aprobare de model).Aceste inscriptionari trebuie să fie marcate lizibil şi astfel încât sa nu poată fi şterse.3.2.16. Conectarea traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetrele fără traductor) la taximetru trebuie să fie realizată prin intermediul unui conector (mufa) amplasat pe carcasa aparatului.Aceasta interconectare trebuie astfel concepută încât să respecte una dintre condiţiile următoare:a) să fie prevăzută posibilitatea de sigilare a conectorului respectiv, astfel încât traductorul/calculatorul de bord sa nu poată fi detaşat de taximetru decât prin distrugerea sigiliului;b) sa nu poată fi posibila, prin soluţia constructivă adoptată de fabricant, conectarea mecanică şi/sau informationala la taximetru a altor dispozitive în afară traductorului propriu/calculatorului de bord propriu. În acest caz nu mai este necesară sigilarea conexiunii dintre traductor/calculatorul de bord şi taximetru.3.2.17. Fiecare traductor trebuie să aibă o serie de fabricaţie, aplicată atât pe carcasa proprie, cat şi pe conectorul (mufa) de conexiune la taximetru.3.3. Cerinţe tehnice de funcţionare cu caracter general3.3.1. Taximetrele trebuie să îndeplinească următoarele funcţii obligatorii:– calculul în funcţie de distanta şi de timp al sumei de plată pentru o călătorie şi afişarea acestei sume;– totalizarea, memorarea şi afişarea totalului sumelor încasate, pentru o anumită perioada de timp;– afişarea permanenta a valorii tarifului în baza căruia se face calculul sumei de plată la un moment dat. Unitatea de măsura trebuie să fie inscripţionată în dreptul tarifului respectiv;– memorarea şi eventual afişarea numărului total de kilometri parcursi de către autovehicul cu şi fără taximetrul în funcţiune (total kilometri parcursi);– memorarea şi eventual afişarea numărului total de kilometri parcursi de către autovehicul cu taximetrul în funcţiune (total kilometri ocupati);– memorarea şi eventual afişarea numărului de curse efectuate;– indicarea timpului curent: ore, minute, secunde, în mod AM-PM sau 24 de ore;– indicarea datei curente: ziua, luna, anul;– afişarea constantei taximetrului k;– semnalizarea în exteriorul autovehiculului taxi, prin intermediul lampii taxi, a poziţiei de operare în care se afla la un moment dat – LIBER, OCUPAT, PLATA.Taximetrele sunt prevăzute cu tarif de pornire, valoarea în lei a acestuia fiind adăugată o singură dată la suma de plată calculată pentru o călătorie şi totalizata împreună cu aceasta.Taximetrele electronice pot realiza şi funcţiuni opţionale, cum ar fi:– afişarea şi/sau memorarea numărului total de caderi;– funcţia de autotestare;– semnalizari acustice şi optice etc.3.3.2. Taximetrele electronice pot fi echipate cu diverse dispozitive auxiliare, cu condiţia ca acestea sa nu afecteze funcţionarea corecta a taximetrului, cum ar fi:– dispozitiv pentru detectarea prezentei pasagerului (contact de scaun) etc.3.3.3. Constanta k a taximetrului trebuie să poată fi reglata continuu sau/şi în trepte, într-un anumit domeniu de valori. Valoarea minima a constantei k nu trebuie să fie mai mica de 500 imp./km.3.3.4. Valorile tarifelor după distanta şi după timp trebuie să poată fi programate într-un domeniu mare de valori, iar rotunjirea acestora trebuie să poată fi facuta la rezoluţia de afişare a indicatorului de tarif. Programarea tarifelor după distanta şi după timp trebuie să poată fi realizată astfel încât să asigure respectarea valorii vitezei de comutare, conform pct. 3.3.9.3.3.5. După trecerea taximetrului din poziţia LIBER în poziţia OCUPAT, afisajul sumei de plată va indica iniţial valoarea tarifului de pornire, apoi indicaţia afisajului sumei de plată trebuie să se modifice cu câte o cadere astfel:a) dacă taximetrul funcţionează în regim de stationare, prima cadere trebuie să se producă după trecerea a 72 de secunde, iar următoarele caderi vor fi egale între ele, succedandu-se la intervale de timp de 36 de secunde. Valoarea unei caderi este determinata de valoarea tarifului de stationare programat;b) dacă taximetrul funcţionează în regim de deplasare (cu o viteză mai mare decât viteza de comutare), prima cadere trebuie să se producă după parcurgerea unei distanţe iniţiale de 400 m, iar următoarele caderi vor fi egale între ele, succedandu-se la distanţe parcurse de 200 m. Valoarea unei caderi este determinata în acest caz de valoarea tarifului de deplasare programat;c) în cazul taximetrelor la care se aplică tarifarea dubla simultană distanta-timp, caderile trebuie să aibă valori egale între ele (în funcţie de tarifele aplicate), indiferent dacă autovehiculul stationeaza sau se afla în deplasare. Valoarea numerică a unei caderi va fi astfel stabilită încât sa reprezinte contravaloarea unui spaţiu parcurs cuprins între 200 m şi 400 m.3.3.6. Tariful de pornire trebuie să poată fi programat într-un anumit domeniu de valori, iar valoarea maxima a acestuia trebuie să nu depăşească valoarea tarifului de deplasare utilizat.La trecerea taximetrului din poziţia LIBER în poziţia OCUPAT, prima indicaţie a afisajului sumei de plată trebuie să aibă valoarea tarifului de pornire. Aceasta valoare trebuie să fie introdusă şi în totalul sumei încasate.3.3.7. Comutatoarele, tastele, elementele afisajelor, LED-urile de semnalizare trebuie să funcţioneze corect, conform destinaţiei fiecăruia.3.3.8. Dispozitivele electrice şi electronice care servesc la calculul sumei de plată şi al totalului sumelor încasate trebuie să funcţioneze în siguranţa şi să facă posibila verificarea funcţionarii lor corecte.3.3.9. Viteza de comutare trebuie să fie de 10 km/h.3.3.10. În cazul în care impulsurile de comanda aplicate taximetrelor sunt utilizate şi pentru comanda altor mijloace de măsurare aflate la bordul autovehiculului, taximetrul trebuie să nu fie influentat de defectarea unor astfel de aparate (scurtcircuit, întreruperea liniei de semnal etc.).3.3.11. Taximetrele trebuie să funcţioneze corect în domeniul de variatie a tensiunii de alimentare (9…16) V, respectiv (20…32) V; dacă în timpul funcţionarii alimentarea este întreruptă pentru un interval de timp de maximum 10 s, suma afişată anterior întreruperii sau, după caz, suma calculată curent de aparat trebuie să nu se piardă şi să fie din nou afişată la revenirea tensiunii de alimentare. În cazul întreruperii tensiunii de alimentare pe o durată mai mare de 10 s, la revenirea acesteia taximetrul trebuie să comute automat în poziţia LIBER, după emiterea bonului de către imprimanta.3.3.12. Valorile tarifelor de deplasare şi de stationare, în baza cărora se face calculul sumei de plată în timpul cursei, trebuie să fie afişate în permanenta, pe afisajul alfanumeric, iar unităţile de măsura (lei/km, respectiv lei/h sau lei/min.) trebuie să fie inscriptionate şi puse clar în evidenta.Înălţimea cifrelor pentru afişarea tarifelor şi a inscriptionarilor unităţilor de măsura trebuie să fie de minimum 6 mm.3.3.13. Taximetrul trebuie să afiseze permanent, pe parcursul cursei, suma datorată de pasager, exprimată în lei, în funcţie de calculul după distanta şi de calculul după timp.3.3.14. Taximetrul trebuie să memoreze totalul sumelor încasate şi să permită afişarea acestuia în lei. Păstrarea informatiei de către memoriile pentru totalul sumelor încasate trebuie să nu depindă de întreruperea sau absenta tensiunii de alimentare. Memoriile trebuie să nu poată fi şterse prin intervenţii neautorizate.3.3.15. Mersul zilnic al ceasului electronic al taximetrului trebuie să se situeze în limitele a ± 3 minute pe luna.Corectarea indicaţiilor ceasului trebuie să poată fi facuta în limitele a maximum ± 10 minute faţă de ora indicată la un moment dat.3.3.16. Taximetrele prezentate la încercări pentru aprobare de model trebuie să fie însoţite de o documentaţie care să cuprindă descrierea constructiv-funcţională detaliată a aparatului. Documentaţia trebuie să permită înţelegerea şi identificarea tuturor funcţiilor pe care le poate îndeplini aparatul, precum şi descrierea completa a acestora, cu menţionarea distinctă a funcţiilor opţionale.Documentaţia trebuie să fie prezentată în limba română.3.4. Cerinţe tehnice functionale specifice dispozitivului de măsurare şi totalizare3.4.1. Pentru taximetrele destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectuează transport de persoane şi care aplica sistemul de tarifare prin calculul după distanta şi după timp:– dispozitivul de măsurare trebuie să efectueze calculul după timp, în funcţie de valoarea intervalului de timp şi a tarifului după timp programat, atunci când autovehiculul este oprit sau se deplaseaza cu o viteză inferioară vitezei de comutare;– dispozitivul de măsurare trebuie să efectueze calculul după distanta atunci când autovehiculul se deplaseaza cu o viteză mai mare decât viteza de comutare. În acest caz calculul după distanta se efectuează în funcţie de distanta parcursă şi de tariful după distanta programat.3.4.2. Pentru taximetrele destinate a fi montate pe autovehicule taxi care efectuează transport de mărfuri şi care aplica sistemul dublu simultan de tarifare definit la pct. 2.11:– dispozitivul de măsurare trebuie să efectueze calculul după timp, în funcţie de valoarea intervalului de timp şi a tarifului după timp programat, pe întreaga perioadă în care taximetrul se afla în poziţia MĂSURARE, independent de faptul ca autovehiculul stationeaza sau se deplaseaza cu o viteză oarecare;– în momentul în care autovehiculul începe să se deplaseze, intră în funcţiune şi calculul după distanta, care funcţionează simultan cu calculul după timp. Calculul după distanta se face în funcţie de distanta parcursă şi de valoarea tarifului după distanta programat.Dacă exista şi tariful optional de încărcare/descărcare, acesta trebuie să poată fi introdus o singură dată de la tastatura taximetrului şi trebuie să fie regasit în suma totală de plată.3.4.3. Deplasarea înapoi a autovehiculului (marsarier) trebuie să nu micşoreze suma de plată şi distanta parcursă, calculate de taximetru.3.5. Cerinţe tehnice functionale specifice dispozitivului de comanda3.5.1. Dispozitivul de comanda al unui taximetru electronic, care aplica sistemul de tarifare utilizând calculul după distanta şi calculul după timp, definite la pct. 2.7 şi 2.8, trebuie să asigure funcţionarea acestuia în următoarele poziţii independente, respectând şi succesiunea acestora: LIBER, OCUPAT, PLATA (sau TOTAL).Dacă taximetrul aplica sistemul dublu de tarifare, definit la pct. 2.11, aceste poziţii vor fi: LIBER, MĂSURARE, PLATA (sau TOTAL).3.5.2. Atât la taximetrele care aplica sistemul de tarifare utilizând calculul după distanta şi calculul după timp, definite la pct. 2.7 şi 2.8, cat şi la taximetrele care aplica sistemul dublu simultan de tarifare, definit la pct. 2.11, comutarea din poziţia LIBER în poziţia OCUPAT (respectiv MĂSURARE) şi din poziţia OCUPAT (MĂSURARE) în poziţia PLATA (sau TOTAL) trebuie să poată fi făcute numai dacă autovehiculul stationeaza.3.5.3. În poziţia LIBER:– indicaţiile afisajului sumei de plată trebuie să fie şterse sau aduse la zero;– calculul după timp şi calculul după distanta trebuie să nu fie posibile;– trebuie să poată fi afişată valoarea constantei k, precum şi a valorilor programate ale tarifelor;– trebuie să poată fi afişat atât conţinutul memoriei cu suma totală încasată, cat şi al celorlalte memorii conţinând parametrii obligatorii stabiliţi la pct. 3.3.1;– taximetrul trebuie să comande aprinderea lampii de culoare verde în exteriorul autovehiculului.3.5.4. În poziţia LIBER trebuie să poată fi puse în evidenta toate funcţiile opţionale cu care este dotat taximetrul prin construcţie, şi anume:– apelarea succesiva, afişarea şi tipărirea conţinutului altor memorii ale blocului de măsurare, în afară celor specificate la pct. 3.5.3;– testarea funcţionarii corecte a taximetrului (funcţia de autotestare).Alte indicaţii suplimentare faţă de cele enumerate mai sus sunt permise numai dacă au legătură cu funcţionarea taximetrului.3.5.5. La trecerea din poziţia LIBER în poziţia OCUPAT, iniţial trebuie să fie introdus tariful de pornire, iar taximetrul trebuie să funcţioneze pe unul dintre tarifele selectate anterior.Dacă, după trecerea taximetrului în poziţia OCUPAT, autovehiculul taxi nu se deplaseaza, trebuie să înceapă calculul sumei de plată în regim de stationare.3.5.6. În poziţia OCUPAT trebuie să fie activate calculul după timp şi calculul după distanta, trebuie să fie afişată în permanenta valoarea tarifului în baza căruia se face calculul în momentul respectiv, suma de plată pentru cursa care se derulează şi sa funcţioneze memorarea sumelor.Taximetrul trebuie să comande stingerea lampii de culoare verde din exteriorul autovehiculului taxi şi aprinderea lampii de culoare roşie.3.5.7. În poziţia PLATA (sau TOTAL) taximetrul trebuie să afiseze suma finala datorată de pasager pentru călătoria efectuată, iar imprimanta trebuie să tipareasca bonul în baza căruia se face plata călătoriei. Taximetrul trebuie să comande stingerea lampii de culoare roşie şi aprinderea lampii de culoare verde în exteriorul autovehiculului.Afisajul sumei de plată trebuie să menţină afişată valoarea finala a acesteia pe o perioadă de timp în care este tipărit bonul. După tipărirea bonului taximetrul trebuie să comute automat în poziţia LIBER.3.5.8. Manevrarea dispozitivului de comanda trebuie să respecte următoarele restrictii:– pornind de la orice poziţie, trecerea taximetrului în poziţia LIBER trebuie să nu poată fi facuta decât trecând prin poziţia PLATA (sau TOTAL);– pornind de la poziţia PLATA (sau TOTAL), trecerea taximetrului în poziţia OCUPAT (sau în poziţia MĂSURARE) trebuie să nu fie posibila decât trecând prin poziţia LIBER, ceea ce implica aducerea obligatorie la zero a indicatiei afisajului sumei de plată şi tipărirea bonului de către imprimanta;– dispozitivul de comanda trebuie astfel proiectat încât comutarea pe o alta poziţie, trecând prin poziţia LIBER, să fie posibila numai dacă în poziţia LIBER sunt satisfacute condiţiile impuse la pct. 3.5.2, 3.5.3 şi 3.5.4.– când dispozitivul este în funcţiune, trebuie să nu fie posibila selectarea dispozitivului de comanda pe o alta poziţie decât cele menţionate mai sus.3.5.9. Dispozitivul de comanda trebuie să blocheze funcţionarea taximetrului în următoarele situaţii:– dacă este deconectata imprimanta sau lipseşte hârtia de imprimare;– dacă este deconectat afisajul client;– dacă este deconectata lampa taxi.3.6. Cerinţe privind programarea/modificarea tarifelor3.6.1. Programarea, respectiv modificarea valorilor tarifelor, trebuie să poată fi facuta individual pentru fiecare tarif şi pentru fiecare tip de tarif. Programarea constantei k a taximetrului trebuie să fie independenta de programarea valorilor tarifelor.3.6.2. Programarea poate fi facuta manual, prin intermediul tastelor sau butoanelor taximetrului, ori utilizând un programator prin intermediul unei interfete.3.6.3. Accesul la regimul de programare a tarifelor trebuie să poată fi protejat contra interventiilor neautorizate, printr-un sigiliu fiscal.3.6.4. Accesul la regimul de programare a constantei k trebuie să fie protejat contra interventiilor neautorizate, printr-un sigiliu metrologic.3.7. Cerinţe privind sigilarea3.7.1. Taximetrele trebuie să fie astfel construite încât să permită aplicarea următoarelor sigilii:– sigiliu metrologic prin care este împiedicat accesul neautorizat la operaţiuni privilegiate, care pot influenţa rezultatele masurarilor;– sigiliu de protecţie a cablului de conectare a traductorului/calculatorului de bord (pentru taximetre fără traductor), la blocul electronic al taximetrului, în condiţiile precizate la pct. 3.2.16.3.7.2. Aceste sigilii se aplică de către Biroul Roman de Metrologie Legală, prin reprezentantul sau autorizat, în toate locurile necesare pentru asigurarea protecţiei împotriva interventiilor neautorizate, stabilite conform pct. 3.7.4.3.7.3. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel concepută încât accesul la componentele sau funcţiunile care necesita protecţie sa nu fie posibil decât prin distrugerea sigiliilor respective. Toate sigiliile aplicate în exteriorul blocului electronic al taximetrului trebuie să fie la loc vizibil pentru a fi uşor identificate în cazul unui control. Fac excepţie de la aceasta regula sigiliile aplicate conexiunii dintre traductor şi cablul flexibil de antrenare, respectiv dintre traductor şi cutia de viteze, sau conexiunii la calculatorul de bord, pentru taximetre fără traductor.3.7.4. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul şi forma lor trebuie să fie indicate în anexa la certificatul aprobării de model.3.8. Alte cerinţe3.8.1. Taximetrele trebuie să nu prezinte modificări constructive sau functionale ca urmare a utilizării lor în condiţiile existente în mod normal pe autovehicule, specificate la pct. 3.1.3.3.8.2. Funcţionarea corecta a taximetrelor instalate pe autovehicule taxi trebuie să nu fie afectată de funcţionarea altor aparate aflate la bordul acestora şi de condiţiile existente în mod normal pe autovehicul.4. Atestarea legalităţii4.1. Modalităţile de control metrologic legal aplicabile taximetrelor electronice sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului L.O.-2001, aprobată prin Ordinul directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legală nr. 144/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 16 septembrie 2001. La data elaborării prezentei norme de metrologie legală este în vigoare lista menţionată mai sus.4.2. Cerinţele metrologice şi tehnice care se verifica în cadrul modalităţilor de control metrologic legal prin aprobare de model şi verificare metrologica (iniţială, periodică, după reparare sau modificare) sunt indicate în tabelul de mai jos.4.3. Atestarea legalităţii unui taximetru se realizează numai după demonstrarea conformitatii acestuia cu cerinţele metrologice şi tehnice indicate în tabel, pentru fiecare modalitate de control aplicabilă pentru introducerea pe piaţa şi punerea în funcţiune, respectiv pentru utilizare.4.4. Atestarea legalităţii se realizează prin aplicarea marcajelor metrologice şi eliberarea unor documente specifice (certificate de aprobare de model, buletine de verificare metrologica).4.5. Verificarea metrologica iniţială a taximetrelor electronice se efectuează în doua etape, evaluandu-se conformitatea cu cerinţele specifice acestor etape din tabel. În prima etapa se verifica taximetrul neinstalat pe autovehicul, iar în a doua etapa se verifica taximetrul instalat pe autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).4.6. Pentru fiecare etapa a verificării metrologice iniţiale se eliberează buletin de verificare metrologica, iar marcajul de verificare metrologica iniţială se aplică numai după finalizarea cu rezultate corespunzătoare a etapei a doua.4.7. Buletinul de verificare metrologica al primei etape va cuprinde menţiunea "Taximetru neinstalat", iar la termenul de valabilitate, menţiunea "Valabil până la data instalării". Taximetrele care au corespuns la prima etapa a verificării iniţiale pot fi introduse pe piaţa.4.8. Sunt acceptate la etapa a doua a verificării iniţiale numai taximetrele care au corespuns la prima etapa. Taximetrele care au corespuns şi etapei a doua a verificării metrologice iniţiale şi au fost marcate corespunzător pot fi puse în funcţiune şi utilizate.4.9. Verificarea metrologica periodică şi verificarea metrologica după reparare sau modificare se efectuează numai pentru taximetrul instalat pe autovehicul (ansamblul taximetru-autovehicul).4.10. Ori de câte ori se modifica valoarea constantei k, taximetrele se supun unei verificări metrologice, evaluandu-se conformitatea cu cerinţele metrologice şi tehnice indicate în tabel, corespunzătoare verificării metrologice periodice.4.11. Intervalele maxime de timp între doua verificări metrologice succesive sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse obligatoriu controlului metrologic legal al statului L.O.-2001, în vigoare.4.12. În buletinele de verificare metrologica eliberate cu ocazia verificărilor metrologice ale taximetrelor instalate pe autovehicule trebuie menţionate suplimentar următoarele informaţii:– tipul şi numărul de înmatriculare a autovehiculului pe care este montat taximetrul;– caracteristicile sau tipul pneurilor rotilor motoare cu care a fost echipat autovehiculul în momentul verificării;– valoarea constantei k;– seria traductorului.

    Tabel
                    CERINŢE METROLOGICE ŞI TEHNICE
         care se verifica în cadrul modalităţilor de control
            metrologic legal prin aprobare de model şi
                     verificare metrologica
Nr. Cerinţe Aprobare Verificarea metro- Verificare Verificare
crt metrologice de model logica iniţială metrologica metrologica
şi tehnice periodică după reparare
(nr. pct.) Prima A doua sau modificare
etapa etapa
1. 3.1.1 a) x x
2. 3.1.1 b) x x
3. 3.1.1 c) x x
4. 3.1.2 a) x x x x
5. 3.1.2 b) x x x x
6. 3.1.2 c) x x x x
7. 3.1.2 d) x x x x
8. 3.1.3 a) x
9. 3.1.3 b) x
10. 3.1.3 c) x
11. 3.1.3 d) x
12. 3.1.3 e) x
13. 3.1.3 f) x
14. 3.1.3 g) x
15. 3.1.3 h) x
16. 3.1.3 i) x
17. 3.1.3 j) x x
18. 3.1.4 x
19. 3.1.5 x x x x x
20. 3.2.1 x x x
21. 3.2.2 x x x x x
22. 3.2.3 x x x x
23. 3.2.4 x x x x x
24. 3.2.5 x x x x x
25. 3.2.6 x x x x x
26. 3.2.7 x x x x x
27. 3.2.8 x x x x x
28. 3.2.9 x x x x x
29. 3.2.10 x x
30. 3.2.11 x
31. 3.2.12 x x
32. 3.2.13 x x x x x
33. 3.2.14 x x x x x
34. 3.2.15 x x x x x
35. 3.2.16 x x x
36. 3.2.17 x x x
37. 3.3.1 x
38. 3.3.2 x
39. 3.3.3 x x x
40. 3.3.4 x x x
41. 3.3.5 x x x
42. 3.3.6 x x x x x
43. 3.3.7 x x x x x
44. 3.3.8 x x x x x
45. 3.3.9 x x x x
46. 3.3.10 x x x x
47. 3.3.11 x x x
48. 3.3.12 x x x x x
49. 3.3.13 x x x x x
50. 3.3.14 x x x x x
51. 3.3.15 x x x
52. 3.3.16 x
53. 3.4.1 x x x x
54. 3.4.2 x x x x
55. 3.4.3 x x x
56. 3.5.1 x x x x x
57. 3.5.2 x x x x x
58. 3.5.3 x x x x x
59. 3.5.4 x x x x x
60. 3.5.5 x x x x x
61. 3.5.6 x x x x x
62. 3.5.7 x x x x x
63. 3.5.8 x x x
64. 3.5.9 x x x x
65. 3.6.1 x x x
66. 3.6.2 x x
67. 3.6.3 x x
68. 3.6.4 x x
69. 3.7.1 x x
70. 3.7.2 x x
71. 3.7.3 x x
72. 3.7.4 x x
73. 3.8.1 x x
74. 3.8.2 x x x

────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x