NORMA DE METROLOGIE LEGALĂ din 13 decembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 106 din 7 februarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 264 22/02/2006
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LAHG 1055 18/10/2001 ANEXA 2
ART. 3REFERIRE LAHG 1055 18/10/2001 ANEXA 2
ANEXA 1REFERIRE LAHG 1055 18/10/2001 ART. 27
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 264 22/02/2006
ActulAPROBAT DEORDIN 426 13/12/2001

privind "NML CEE-77/95 Taximetre"



 + 
Articolul 1Prezenta norma de metrologie legală CEE se aplică aparatelor de măsurat timpul şi distanta, denumite taximetre.
 + 
Articolul 2(1) Se admite aplicarea marcajelor CEE pe taximetrele care îndeplinesc prevederile prezentei norme de metrologie legală CEE.(2) Taximetrele se supun controlului metrologic prin aprobare de model CEE şi verificare iniţială CEE, în conformitate cu prevederile pct. 1.2.2 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.055/2001 privind condiţiile de introducere pe piaţa a mijloacelor de măsurare şi în condiţiile stabilite în anexa la prezenta norma de metrologie legală CEE.
 + 
Articolul 3(1) Introducerea pe piaţa a taximetrelor nu poate fi împiedicată, interzisă sau restrictionata dacă acestea poarta marcajele CEE pentru aprobare de model şi verificare iniţială, prevăzute la pct. 3.2 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.055/2001, sau dacă sunt fabricate într-un stat membru al Uniunii Europene şi poarta marcajele CEE corespunzătoare.(2) Biroul Roman de Metrologie Legală va controla dacă operaţiunile aferente etapelor suplimentare verificării iniţiale CEE sunt efectuate conform prevederilor pct. 7.3 din anexa la prezenta norma de metrologie legală CEE înainte de punerea în funcţiune a taximetrelor şi dacă acestea nu au fost deja efectuate într-un stat membru al UE.
 + 
Articolul 4Anexa face parte integrantă din prezenta norma de metrologie legală CEE.
 + 
Anexa 1––-la NML CEE-77/95–––––-1. Terminologie1.1. Aparate de măsurat timpul şi distanta, denumite taximetreAparatele de măsurat timpul şi distanta, denumite în continuare taximetre, sunt aparatele care, în funcţie de caracteristicile autovehiculului pe care sunt instalate şi de tarifele pentru care sunt setate, calculează automat şi afişează constant, în timpul funcţionarii, sumele datorate de utilizatorii autovehiculelor destinate transportului public, denumite autovehicule taxi, pe baza distantei parcurse şi, sub o anumită limita de viteza, a timpului de ocupare a autovehiculului.Prezenta anexa urmează să fie revizuită conform prevederilor art. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 1.055/2001, pentru a include taximetrele care incorporeaza un dispozitiv electronic în succesiunea masurarii. Până atunci taximetrele electronice nu pot obţine aprobarea de model CEE.1.2. Termeni specificiIndicaţia taximetrului depinde – indiferent de poziţia tarifara – de constanta "k" a aparatului şi de coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului pe care acesta este montat. Coeficientul "w" este funcţia de circumferinta efectivă "u" a rotilor autovehiculului şi a raportului de transmisie între numărul de rotatii efectuate de roti şi numărul de rotatii ale piesei prevăzute pe autovehicul pentru racordarea la taximetru.1.2.1. Constanta "k" a taximetruluiConstanta "k" a taximetrului este mărimea caracteristica ce indica tipul şi numărul de semnale pe care taximetrul le receptioneaza pentru a indica corect distanta parcursă.Constanta "k" se exprima:– în rotatii pe kilometru (rot./km); sau– în impulsuri pe kilometru (impuls/km),în funcţie de forma sub care informaţia referitoare la distanta parcursă de autovehicul este înregistrată de taximetru, respectiv sub forma de număr de rotatii efectuate de cablul flexibil de antrenare în punctul în care acesta intră în taximetru sau sub forma de semnale electrice.1.2.2. Coeficientul caracteristic "w" al autovehicululuiCoeficientul caracteristic "w" al autovehiculului este mărimea care indica tipul şi numărul de semnale destinate antrenarii taximetrului, afişată de piesa corespunzătoare din dotarea autovehiculului, special prevăzută în acest scop, corespunzător distantei parcurse.Coeficientul "w" se exprima:– în rotatii pe kilometru parcurs (rot./km); sau– în impulsuri pe kilometru parcurs (impuls/km),în funcţie de forma sub care informaţia referitoare la distanta parcursă de autovehicul este înregistrată de taximetru, respectiv sub forma de număr de rotatii efectuate de piesa care antreneaza taximetrul sau sub forma de semnale electrice.Coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului variaza în funcţie de o serie de factori, în special de gradul de uzura a pneurilor şi de presiunea în pneuri, de incarcatura transportată de autovehicul şi de condiţiile de călătorie. Acest coeficient este determinat în condiţiile de referinţa pentru încercarea autovehiculului, prevăzute la pct. 1.2.7.1.2.3. Circumferinta efectivă "u" a rotilorCircumferinta efectivă "u" a rotii autovehiculului, care antreneaza direct sau indirect taximetrul, este distanta parcursă de autovehicul în timpul unei rotatii complete a rotii respective. Dacă taximetrul este acţionat simultan de doua roti, circumferinta efectivă reprezintă media circumferintelor efective ale fiecăreia dintre cele doua roti, exprimată în milimetri.Circumferinta efectivă "u" a rotii este corelata cu coeficientul caracteristic "w" al autovehiculului, prevăzut la pct. 1.2.2, şi, acolo unde este necesar să fie identificata, aceasta se determina în condiţiile de referinţa pentru încercarea autovehiculului, prevăzute la pct. 1.2.7.1.2.4. Dispozitiv de adaptareDispozitivul de adaptare este destinat reglarii coeficientului caracteristic "w" al autovehiculului, în funcţie de constanta "k" a taximetrului.1.2.5. Erori tolerateErorile tolerate menţionate la pct. 5 depind exclusiv de taximetru. Valorile adevărate, menţionate la pct. 5, utilizate la determinarea erorilor, se calculează în funcţie de constanta "k" a taximetrului şi de tarifele pentru care acesta a fost programat.1.2.6. Viteza de comutareViteza de comutare este viteza cu care mecanismul de antrenare a dispozitivului de înregistrare al taximetrului trece de la măsurarea timpului la măsurarea distantei parcurse sau invers.Viteza de comutare se obţine impartind tariful după timp la tariful după distanta.1.2.7. Condiţiile de referinţa pentru încercarea autovehiculului, în vederea determinării coeficientului caracteristic al acestuiaCondiţiile de referinţa pentru încercarea autovehiculului sunt îndeplinite dacă:a) roata sau rotile care acţionează taximetrul sunt prevăzute cu pneuri a căror circumferinta efectivă "u" este aceeaşi cu cea a rotilor folosite la determinarea coeficientului caracteristic "w". Pneurile trebuie să fie în stare buna şi să fie umflate la presiunea corecta;b) sarcina transportată de autovehicul este de aproximativ 150 kg. (Aceasta corespunde prin convenţie greutatii a doua persoane adulte, inclusiv soferul);c) autovehiculul se deplaseaza prin autopropulsie pe o suprafaţa plana, în linie dreapta, cu o viteză de 40 ± 5 km/h.Dacă încercările se efectuează în alte condiţii decât cele menţionate mai sus, de exemplu alte greutăţi, alte viteze sau la viteza de mers la pas, utilizând un stand pentru încercări etc., rezultatele vor fi corectate aplicându-se coeficienţii de conversie necesari pentru a transforma valoarea rezultată în valoarea care s-ar fi obţinut în condiţiile de referinţa pentru încercarea autovehiculului, menţionate la lit. a), b) şi c).2. Unităţi de măsuraUnităţile de măsura utilizate exclusiv pentru indicaţiile generate sau afişate de taximetre sunt următoarele:– metrul sau kilometrul, pentru distanta;– secunda, minutul sau ora, pentru timp.Costul călătoriei se va exprima în lei.3. Caracteristici tehnice3.1. Aparat de măsurat şi dispozitiv de calcul3.1.1. Taximetrul este construit astfel încât sa calculeze şi sa afiseze costul călătoriei exclusiv în funcţie de:a) distanta parcursă (calcul după distanta), când autovehiculul se deplaseaza cu o viteză mai mare decât viteza de comutare;b) timp (calcul după timp), când autovehiculul se deplaseaza cu o viteză mai mica decât viteza de comutare sau când stationeaza.3.1.2. Calculul după distanta se efectuează prin intermediul rotilor autovehiculului, iar mersul în marsarier al autovehiculului nu are ca efect reducerea costului călătoriei sau a distantei afişate.Calculul după timp se efectuează prin intermediul unui cronometru care este acţionat numai prin pornirea dispozitivului de comanda al taximetrului.În cazul în care cronometrul mecanic este cu întoarcere manuală, acesta trebuie să funcţioneze cel puţin 8 ore neintors sau doua ore în cazul în care este prevăzut cu un mecanism de întoarcere care se declanseaza la fiecare actionare manuală premergătoare pornirii taximetrului.Dacă cronometrul mecanic este cu întoarcere electrica, procesul trebuie să fie automat.Cronometrajul electric trebuie să fie în permanenta în stare de funcţionare.3.1.3. În cazul calculului după distanta, pentru fiecare tarif prima modificare a indicatiei taximetrului se produce după parcurgerea unei distanţe iniţiale, care poate fi diferita de intervalele de distanta ulterioare. Următoarele modificări ale indicaţiilor taximetrului corespund unor intervale de distanta egale.În cazul calculului după timp, pentru fiecare tarif prima modificare a indicatiei taximetrului se produce după un interval de timp iniţial, care poate fi diferit de intervalele de timp ulterioare. Următoarele modificări ale indicaţiilor taximetrului corespund unor intervale de timp egale între ele.În condiţiile în care nu se produce nici o schimbare de antrenare, raportul dintre distanta iniţială şi intervalele de distanta ulterioare este identic cu raportul dintre timpul iniţial şi intervalele de timp ulterioare, indiferent de tariful practicat.3.1.4. Dispozitivul de adaptare este construit astfel încât sa nu permită accesul la alte piese componente ale taximetrului prin deschiderea carcasei.3.1.5. Taximetrul este proiectat astfel încât orice modificare în dispozitivul de calcul, impusa de necesitatea schimbării tarifelor, să poată fi uşor executată.Dacă taximetrul este conceput pentru mai multe poziţii tarifare, acesta calculează şi afişează costul călătoriei în toate poziţiile suplimentare, pe baza tarifului selectat.3.2. Dispozitivul de comanda3.2.1. Taximetrul este construit astfel încât sa nu poată fi pus în funcţiune înainte de a fi acţionat de un dispozitiv de comanda fixat în una dintre următoarele poziţii autorizate:3.2.2. Poziţia "liber"În poziţia "liber":a) pe cadranul taximetrului nu este afişat nici un cost sau indicaţia acestuia este zero. În poziţia "liber" taximetrul poate însă sa indice taxa de pornire;b) atât calculul după distanta, cat şi cel după timp nu activează dispozitivul care afişează suma de plată;c) dispozitivul de afişare a eventualelor sume suplimentare, menţionate la pct. 3.3.7, nu indica nimic sau este la poziţia "zero".3.2.3. Alte poziţiiDispozitivul de comanda este astfel conceput încât, pornind de la poziţia "liber", taximetrul să poată fi fixat succesiv în următoarele poziţii de operare:a) în poziţia "ocupat", în diversele poziţii de funcţionare la oricare dintre tarifele existente, fiind activate calculul după timp şi calculul după distanta;b) în poziţia "total" (sau "plata") afisand suma totală de plată. În aceasta poziţie calculul după timp este oprit, iar calculul după distanta este pornit la tariful selecţionat anterior, pe poziţia "ocupat".3.2.4. Funcţionarea dispozitivului de comandaFuncţionarea dispozitivului de comanda se supune următoarelor restrictii:a) pornind de la poziţia "ocupat" de funcţionare la un tarif oarecare, nu este posibila readucerea taximetrului la poziţia "liber" fără a trece prin poziţia "total" ("plata"). Este posibila comutarea de la un tarif la altul;b) pornind de la poziţia "total" ("plata"), nu este posibila readucerea taximetrului în poziţia "ocupat" de funcţionare la un tarif oarecare fără a trece prin poziţia "liber";c) taximetrul este proiectat astfel încât comutarea de la un tarif la altul, prin trecerea sa prin poziţia "liber", să fie posibila numai dacă, la trecerea sa prin aceasta poziţie, sunt întrunite condiţiile prevăzute pentru poziţia respectiva pe dispozitivul de comanda prevăzut la pct. 3.2.2;d) dispozitivul de comanda este conceput astfel încât sa nu poată fi acţionat, pentru a permite taximetrului să fie fixat în alte poziţii de funcţionare decât cele menţionate la lit. a), b) şi c).3.2.5. Dispoziţii specialeIndependent de cerinţele stabilite la pct. 3.2.4, diversele tarife se succed automat, în funcţie de distanta parcursă sau de timpul în care vehiculul a fost ocupat.3.3. Dispozitivul de afişare3.3.1. Panoul frontal al taximetrului este construit astfel încât indicaţiile care interesează pasagerul să fie lizibile atât ziua, cat şi noaptea.3.3.2. Suma de plată este uşor de observat prin simpla citire a unui şir de cifre de minimum 10 mm înălţime.Când aparatul este pornit de la poziţia "liber" prin actionarea dispozitivului de comanda, cadranul afişează suma fixa reprezentând taxa de pornire.După aceea suma de plată afişată se modifica discontinuu, majorandu-se succesiv cu o valoare monetara constanta.3.3.3. Taximetrul este prevăzut cu un dispozitiv care afişează constant pe cadran poziţia de funcţionare activata a dispozitivului de comanda.3.3.4. Taximetrul este proiectat astfel încât să permită unui repetor al poziţiilor dispozitivului de comanda sa afiseze, în exteriorul vehiculului, poziţia de funcţionare sau tariful practicat.Acest repetor nu perturba funcţionarea corecta a taximetrului şi nici nu permite accesul la mecanismul de antrenare a taximetrului.3.3.5. Dacă afişarea indicaţiilor obligatorii nu apare sub forma de cifre sau litere luminoase, taximetrul trebuie să fie dotat cu un dispozitiv de iluminat pentru aceste afisaje, suficient de puternic pentru a permite citirea cu usurinta, dar fără sa deranjeze vederea.Dispozitivul de iluminat este astfel conceput încât să permită înlocuirea sursei de lumina fără a fi necesară demontarea pieselor sigilate ale aparatului.3.3.6. Taximetrul este astfel proiectat încât să fie posibila dotarea sa cu totalizatoarele care indica:a) distanta totală parcursă de autovehicul;b) distanta totală parcursă de autovehiculul ocupat;c) numărul total de curse;d) numărul de valori monetare menţionate la pct. 3.3.2.Totalizatoarele trebuie să îşi îndeplinească corect funcţia pentru care au fost concepute. Ele afişează informaţia sub forma unui şir de cifre de minimum 4 mm înălţime.3.3.7. Taximetrul este astfel proiectat încât să poată fi dotat cu un dispozitiv de afişare a unor sume suplimentare, care acţionează independent de indicatorul de cost şi revine automat la zero când vehiculul este în poziţia "liber".Acest dispozitiv afişează eventualele sume suplimentare sub forma unui şir de cifre de minimum 8 mm înălţime, dar nu mai mari decât cifrele care arata costul călătoriei.3.4. Dispozitive suplimentare opţionaleTaximetrul poate fi dotat cu dispozitive suplimentare, cum ar fi:a) dispozitive de înregistrare, utile deţinătorului vehiculului;b) dispozitive de imprimat cu banda sau cartela, pentru redarea sumei de plată.Prezenta şi funcţionarea dispozitivelor opţionale nu afectează funcţionarea corecta a taximetrului.3.5. Construcţie3.5.1. Taximetrele sunt construite rezistente şi sigure.Componentele lor de baza sunt confectionate din materiale care le conferă rezistenta şi stabilitatea adecvate.3.5.2. Carcasa taximetrului şi a dispozitivului de adaptare neincorporat în carcasa taximetrului, precum şi mansoanele elementelor de transmisie se confectioneaza astfel încât componentele de baza ale mecanismelor încorporate sa nu fie accesibile din exterior şi să fie protejate împotriva prafului şi umezelii.Componentele care permit reglarea taximetrului nu sunt accesibile fără ruperea sigiliilor de protecţie menţionate la pct. 6.4. Marcaje4.1 Semne de marcare şi identificare generalăFiecare taximetru poarta pe cadran sau pe o placuta ataşată următoarele marcaje, vizibile şi lizibile în condiţii normale de instalare:a) numele, adresa sau marca producătorului;b) tipul taximetrului, numărul şi anul de fabricaţie;c) marcajul aprobării de model CEE;d) constanta taximetrului "k" (determinata cu o incertitudine mai mica de ± 0,2%).Fiecare taximetru va fi prevăzut cu spaţii pentru:a) informaţii suplimentare, dacă este cazul, referitoare la taximetru sau la vehicul;b) alte marcaje, exceptând marcajul CEE de verificare iniţială parţială.4.2. Semne de marcare speciale4.2.1. Semnificatia valorilor înregistrate de taximetru apare clar, lizibil şi vizibil în dreptul ferestrei fiecărui dispozitiv de afişare.4.2.2. Denumirea sau simbolul unităţii monetare este afişat în dreptul cadranului care arata costul călătoriei şi al cadranului care afişează sumele de plată suplimentare.5. Erori toleratePentru verificarea pe standul de încercare a unui taximetru pregătit pentru instalare şi dotat cu accesoriile sale, valoarea adevarata a marimilor măsurate este cea rezultată din valoarea "k" afişată pe aparat şi tariful (tarifele) pentru care taximetrul a fost programat.Valoarea adevarata a acestor marimi se situeaza între limita maxima şi limita minima a indicaţiilor admise.5.1. În cazul calculului după distanta, erorile tolerate pentru o distanta parcursă data nu trebuie să depăşească:a) pentru distanta iniţială, menţionată la pct. 3.1.3: ±1% din valoarea convenţional adevarata; totuşi, pentru distanţe iniţiale de sub 1.000 m se accepta un interval de ±10 m;b) pentru distanţele ulterioare: ±1% din valoarea adevarata.5.2. În cazul calculului după timp, erorile tolerate pentru un timp dat nu trebuie să depăşească:a) pentru timpul iniţial, menţionat la pct. 3.1.3: ±1,5% din valoarea adevarata; totuşi, pentru timpi iniţiali de până la 10 minute se accepta un interval de ±9 secunde;b) pentru timpii ulteriori: ±1,5% din valoarea adevarata.6. Sigilii6.1. Următoarele componente ale taximetrului sunt construite astfel încât să permită aplicarea unui sigiliu:a) carcasa în care este inclus mecanismul intern al taximetrului;b) carcasa dispozitivului de adaptare;c) capacele de protecţie ale dispozitivelor mecanice sau electrice care leagă punctul de intrare al taximetrului de piesa corespunzătoare din dotarea autovehiculului, destinată cuplarii acestuia la aparatul de taxat, inclusiv piesele detasabile ale dispozitivului de adaptare;d) racordurile de cabluri electrice, în cazul în care mecanismele de cronometrare sunt cu întoarcere electrica şi dispozitivul de comanda al taximetrului este acţionat electric;e) toate placutele destinate marcajelor obligatorii sau marcajelor de verificare;f) cablurile electrice de conexiune aferente dispozitivului repetor menţionat la pct. 3.3.4, dacă acesta exista.6.2. Toate aceste sigilii se aplică astfel încât accesul la componentele şi conexiunile protejate sa nu fie posibil fără distrugerea sigiliului.6.3. Certificatul de aprobare de model CEE indica locurile de aplicare a sigiliilor şi, dacă este cazul, tipul şi forma dispozitivelor de sigilare.7. Verificarea iniţială CEE7.1. Dacă se solicita o verificare CEE completa, verificarea iniţială a taximetrului este efectuată în mai multe etape.7.2. Prima etapa: taximetrul primeşte marca CEE de verificare iniţială parţială, dacă:a) modelul a primit aprobarea de model CEE;b) taximetrul este conform modelului aprobat şi poarta marcajele prevăzute la pct. 4.1;c) erorile taximetrului respecta cerinţele pct. 5.1 şi 5.2.7.3. Etapele suplimentare verificării iniţiale CEE a căror responsabilitate aparţine Biroului Roman de Metrologie Legală.Acestea sunt:1. înainte de montarea în vehicul:a) verificarea reglajelor aparatului;b) verificarea reglajelor tarifare;2. după montarea în vehicul:– verificarea ansamblului taximetru-autovehicul.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x