privind continuarea studiilor după finalizarea învăţământului obligatoriu
I. Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează modalităţile în care absolvenţii învăţământului obligatoriu şi cei ai anului de completare îşi pot continua studiile. … (2) Potrivit legii, învăţământul obligatoriu se încheie după clasa a X-a a ciclului inferior al liceului sau al şcolii de arte şi meserii. … (3) După finalizarea învăţământului obligatoriu absolvenţii pot părăsi sistemul de învăţământ sau îşi pot continua studiile. … (4) Prin continuarea studiilor de către absolvenţii învăţământului obligatoriu se înţelege, în condiţiile prezentei metodologii: … a) înscrierea absolvenţilor ciclului inferior al liceului în cursul superior al acestuia; … b) înscrierea absolvenţilor şcolilor de arte şi meserii în anul de completare; … c) înscrierea absolvenţilor anului de completare în cursul superior al liceului. … +
Articolul 2(1) Admiterea absolvenţilor învăţământului obligatoriu pentru continuarea studiilor se face de către o comisie de înscriere în învăţământul postobligatoriu, special constituită la nivelul unităţii şcolare. … (2) Comisia de înscriere în învăţământul postobligatoriu este alcătuită din: … a) preşedinte – directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ; … b) secretar – secretarul-şef al unităţii; … c) membri – diriginţii claselor a X-a şi ai claselor din anul de completare, informaticieni, secretari ai unităţii şcolare, consilieri şcolari. … (3) Atribuţiile comisiei de înscriere în învăţământul postobligatoriu sunt: … a) organizează, în tot cursul anului şcolar şi mai ales în a doua jumătate a semestrului al doilea, acţiuni de informare a elevilor, referitoare la: … – modalitatea de înscriere în ciclul superior al liceului sau în anul de completare;– prevederile cuprinse în prezenta metodologie;– calendarul admiterii în ciclul superior al liceului sau în anul de completare;b) asigură crearea bazei de date privitoare la absolvenţii clasei a X-a, respectiv ai anului de completare; … c) verifică documentele candidaţilor şi calculează, pentru absolvenţii înscrişi pentru continuarea studiilor, mediile de admitere în ciclul superior al liceului, respectiv în anul de completare; … d) până la data de 1 iunie afişează disciplinele şi programele pentru examenele de diferenţe, precum şi criteriile specifice de departajare a candidaţilor, stabilite de unitatea de învăţământ; … e) aplică criteriile de departajare şi răspunde de ierarhizarea corectă a candidaţilor. Orice greşeală de înscriere efectuată de membrii comisiei de înscriere în învăţământul postobligatoriu atrage sancţionarea celor vinovaţi, care răspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz; … f) răspunde de afişarea, la termenul fixat prin calendar, a listelor cu candidaţii admişi. … (4) Comisia de înscriere în învăţământul postobligatoriu se numeşte anual, prin decizie a directorului unităţii de învăţământ. … II. Continuarea studiilor de către absolvenţii ciclului inferior al liceului +
Articolul 3Conform legii, absolvenţii ciclului inferior al liceului dobândesc certificat de absolvire, portofoliu personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă. +
Articolul 4(1) Admiterea absolvenţilor ciclului inferior al liceului în ciclul superior al acestuia se face fără examen, prin înscriere la unitatea şcolară la care doresc să îşi continue studiile, în limita locurilor disponibile, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în ciclul superior al liceului şi, după caz, prin aplicarea unor criterii de departajare. … (2) Calculul mediei de admitere în ciclul superior al liceului se face astfel: … MDS + MG––– ,2unde:– MDS este media claselor a IX-a-a X-a la disciplinele din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor;– MG este media generală de absolvire a claselor a IX-a-a X-a.(3) Media disciplinelor din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS) se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din media generală a claselor a IX-a şi a X-a la disciplinele respective. … (4) Media de admitere în ciclul superior al liceului se calculează cu două zecimale, fără rotunjire. … +
Articolul 5(1) În situaţia în care absolvenţii ciclului inferior al liceului doresc continuarea studiilor liceale în aceeaşi unitate de învăţământ şi în aceeaşi specializare/calificare profesională, ei depun o cerere în acest sens, în perioada menţionată în anexa nr. II, la unitatea de învăţământ la care au absolvit clasa a X-a. … Ulterior, în perioada menţionată în anexa nr. II, candidaţii depun dosarele de înscriere conform prevederilor prezentei metodologii.(2) Dacă numărul solicitanţilor este mai mic sau egal cu numărul de locuri alocat la clasa a XI-a specializării/calificării profesionale respective, atunci toţi candidaţii sunt declaraţi admişi. … (3) Dacă numărul de înscrişi este mai mare decât numărul locurilor alocat unităţii de învăţământ pentru specializarea/calificarea profesională respectivă, atunci admiterea în ciclul superior al liceului se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în ciclul superior al liceului, calculate conform art. 4. … (4) Dacă pe ultimul loc se află mai mulţi candidaţi având aceeaşi medie de admitere în ciclul superior al liceului, departajarea se face folosind, în ordine, următoarele criterii: … – media claselor a IX-a-a X-a la disciplinele din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS);– media la disciplina principală de specialitate din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor.(5) În situaţia în care egalitatea se menţine şi după aplicarea criteriilor de departajare menţionate la alin. (4), departajarea candidaţilor se face după criterii stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi făcute publice o dată cu afişarea programelor pentru examenele de diferenţe. … (6) Comisiile de înscriere în învăţământul postobligatoriu din unităţile de învăţământ centralizează cererile de înscriere, calculează mediile de admitere în ciclul superior al liceului, ordonează candidaţii pe baza mediei de admitere în ciclul superior al liceului, efectuează, după caz, departajarea candidaţilor cu medii de admitere egale, în baza criteriilor menţionate în prezenta metodologie, şi afişează rezultatele în intervalul prevăzut în anexa nr. II. … +
Articolul 6(1) În situaţia în care absolvenţii ciclului inferior al liceului doresc continuarea studiilor liceale în aceeaşi specializare/calificare profesională, dar în altă unitate de învăţământ, ei vor depune o cerere în acest sens, în perioada menţionată în anexa nr. II, la unitatea de învăţământ la care doresc continuarea studiilor în clasa a XI-a. … (2) Admiterea acestor candidaţi se face pe locurile rămase disponibile după repartizarea candidaţilor proprii ai respectivei unităţi de învăţământ, admişi conform art. 5. … (3) Admiterea candidaţilor menţionaţi la alin. (1) se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în ciclul superior al liceului, folosindu-se, după caz, criteriile de departajare menţionate la art. 5 alin. (4). … +
Articolul 7(1) Absolvenţii ciclului inferior al liceului , care doresc să îşi continue studiile în clasa a XI-a de liceu schimbând filiera, profilul sau specializarea/calificarea profesională, se pot înscrie, la unitatea de învăţământ şi la specialitatea/calificarea profesională solicitată, pe locurile rămase libere după admiterea absolvenţilor care îşi păstrează profilul/specializarea/calificarea profesională. … (2) Pentru a fi admişi la noul profil/specializare/calificare profesională, candidaţii trebuie să susţină şi să promoveze examene de diferenţe la disciplinele pe care nu le-au studiat în clasele a IX-a şi a X-a şi la cele pe care le-au studiat, dar ale căror programe diferă cu cel puţin 50% de cele de la specializarea/calificarea profesională la care se solicită înscrierea. … (3) Admiterea se face în ordinea mediilor de admitere calculate conform art. 4 din prezenta metodologie. În situaţia în care candidatul susţine diferenţe la unele discipline din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale, în calculul mediei claselor a IX-a-a X-a la disciplinele din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS) nota obţinută la examenul de diferenţe la o disciplină înlocuieşte media claselor a IX-a-a X-a la disciplina respectivă. … (4) Organizarea şi desfăşurarea examenelor de diferenţe se fac în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, în perioada prevăzută în Calendarul admiterii în ciclul superior al liceului şi în anul de completare, prezentat în anexa nr. II. … (5) Disciplinele şi programele pentru examenele de diferenţe sunt stabilite de către catedra de specialitate a fiecărei unităţi şcolare, în conformitate cu planurile-cadru, programele şcolare şi cu standardele de pregătire profesională, se aprobă de consiliul de administraţie al şcolii, se afişează şi se depun la biblioteca şcolii până la data prevăzută în calendarul prezentat în anexa nr. II. … III. Continuarea studiilor de către absolvenţii şcolilor de arte şi meserii +
Articolul 8(1) Absolvenţii şcolilor de arte şi meserii dobândesc certificat de absolvire, portofoliu personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă. … (2) Absolvenţii care susţin şi promovează examenul de certificare a competenţelor profesionale dobândesc şi certificat de calificare profesională nivel 1. … (3) Potrivit legii, absolvenţii şcolilor de arte şi meserii cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 1 au dreptul la continuarea studiilor în învăţământul secundar superior, cu condiţia să absolvească anul de completare. … +
Articolul 9(1) Reţeaua unităţilor de învăţământ de stat care şcolarizează elevi în anul de completare, calificările profesionale pentru care se şcolarizează şi numărul de locuri aferent se dau publicităţii cu 6 luni înainte de începerea anului şcolar. … (2) Stabilirea numărului de locuri pentru anul de completare, pe calificări, se face în funcţie de solicitările pieţei muncii, în conformitate cu Planul regional de acţiune pentru dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic. … +
Articolul 10(1) Admiterea în anul de completare a absolvenţilor şcolii de arte şi meserii cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 1, care solicită continuarea studiilor în acelaşi domeniu de pregătire, se face la unitatea şcolară unde se solicită înscrierea, în limita numărului de locuri aprobat, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în anul de completare. … (2) Calculul mediei de admitere în anul de completare se face astfel: … MDS + MG–––,2unde:– MDS este media generală a claselor a IX-a-a X-a la disciplinele/modulele din aria curriculară tehnologii, corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor;– MG este media generală obţinută în clasele a IX-a-a X-a.(3) Media disciplinelor din aria curriculară tehnologii, corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS), se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, din media generală a claselor a IX-a şi a X-a la disciplinele/modulele respective. … (4) Media de admitere în anul de completare se calculează cu două zecimale, fără rotunjire. … (5) Dacă pe ultimul loc se află mai mulţi candidaţi având aceeaşi medie de admitere în anul de completare, departajarea se face folosindu-se, în ordine, următoarele criterii: … – media claselor a IX-a-a X-a la disciplinele din aria curriculară tehnologii (MDS);– media la disciplina principală de specialitate din aria curriculară tehnologii.(6) În situaţia în care egalitatea se menţine şi după aplicarea criteriilor de departajare menţionate la alin. (5), departajarea candidaţilor se face după criteriile stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi făcute publice o dată cu afişarea programelor pentru examenele de diferenţe. … +
Articolul 11(1) Admiterea în anul de completare a absolvenţilor şcolii de arte şi meserii cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 1, care solicită continuarea studiilor în alt domeniu de pregătire, se face în limita numărului de locuri rămase libere după înscrierea absolvenţilor care continuă studiile în acelaşi domeniu. … (2) Admiterea se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în anul de completare, calculate în conformitate cu alin. (2) al art. 10. În situaţia în care candidatul susţine diferenţe la unele discipline/module din aria curriculară tehnologii, în calculul mediei generale a claselor a IX-a-a X-a la disciplinele din aria curriculară tehnologii, corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS), nota obţinută la examenul de diferenţe la o disciplină/modul înlocuieşte media claselor a IX-a-a X-a la disciplina/modulul respectivă/respectiv. … (3) Organizarea şi desfăşurarea examenelor de diferenţe se fac în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, în perioada prevăzută în Calendarul admiterii în ciclul superior al liceului şi în anul de completare, prezentat în anexa nr. II. … (4) Dacă pe ultimul loc se află mai mulţi candidaţi având aceeaşi medie de admitere în anul de completare, departajarea se face folosindu-se, în ordine, următoarele criterii: … – media claselor a IX-a-a X-a la disciplinele din aria curriculară tehnologii, corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS);– media la disciplina principală de specialitate din aria curriculară tehnologii, corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor.(5) În situaţia în care egalitatea se menţine şi după aplicarea criteriilor de departajare menţionate la alin. (4), departajarea candidaţilor se face după criterii stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi făcute publice o dată cu afişarea programelor pentru examenele de diferenţe. … IV. Continuarea studiilor de către absolvenţii anului de completare +
Articolul 12(1) Absolvenţii anului de completare dobândesc certificat de absolvire, portofoliu personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă. … (2) Absolvenţii anului de completare care susţin şi promovează examenul de certificare a competenţelor profesionale dobândesc şi certificat de calificare profesională nivel 2. … (3) Potrivit legii, absolvenţii anului de completare cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 2 pot continua studiile în ciclul superior al liceului. … +
Articolul 13Stabilirea numărului de locuri alocat absolvenţilor anului de completare pentru continuarea studiilor în ciclul superior al liceului, pe domenii de pregătire/calificări profesionale, se face în funcţie de solicitările pieţei muncii, în conformitate cu Planul regional de acţiune pentru dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic. +
Articolul 14(1) Admiterea în ciclul superior de liceu tehnologic (ruta de pregătire prin şcoala de arte şi meserii) a absolvenţilor anului de completare cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 2, care solicită continuarea studiilor în acelaşi domeniu de pregătire, se face, în limita numărului de locuri aprobat, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în ciclul superior al liceului. … (2) Calculul mediei de admitere în ciclul superior al liceului se face astfel: … MDS + MG–––,2unde:– MDS este media generală obţinută în anul de completare la disciplinele/modulele din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor;– MG este media generală obţinută în anul de completare.(3) Media disciplinelor/modulelor din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care se doreşte continuarea studiilor (MDS) se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, din media obţinută în anul de completare la disciplinele/modulele respective. … (4) Media de admitere în ciclul superior al liceului se calculează cu două zecimale, fără rotunjire. … (5) Dacă pe ultimul loc se află mai mulţi candidaţi având aceeaşi medie de admitere în ciclul superior al liceului, departajarea se face folosindu-se, în ordine, următoarele criterii: … – media anului de completare la disciplinele din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale solicitate (MDS);– media anului de completare la disciplina principală de specialitate din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale solicitate.(6) În situaţia în care egalitatea se menţine şi după aplicarea criteriilor de departajare menţionate la alin. (5), departajarea candidaţilor se face după criteriile stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ şi făcute publice o dată cu afişarea programelor pentru examenele de diferenţe. … +
Articolul 15(1) În situaţia în care absolvenţii anului de completare cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 2 solicită continuarea studiilor în ciclul superior de liceu pe ruta şcoala de arte şi meserii (2+1+2), dar în alt domeniu de pregătire decât cel din care a făcut parte calificarea obţinută în anul de completare, înscrierea în ciclul superior al liceului se face după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (2) În situaţia în care absolvenţii anului de completare cu certificat de absolvire şi cu certificat de calificare profesională nivel 2 solicită continuarea studiilor în ciclul superior de liceu filieră tehnologică (ruta 2+2) sau în ciclul superior de liceu filieră teoretică ori vocaţională, înscrierea în ciclul superior al liceului se face după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (3) Admiterea se face în acest caz în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere în ciclul superior al liceului, calculate în conformitate cu alin. (2) al art. 14. În situaţia în care candidatul susţine diferenţe la unele discipline/module din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care doreşte continuarea studiilor, în calculul mediei anului de completare la disciplinele/modulele din aria curriculară corespunzătoare specializării/calificării profesionale la care doreşte continuarea studiilor (MDS), nota obţinută la examenul de diferenţe la o disciplină/modul înlocuieşte media anului de completare la disciplina/modulul respectivă/respectiv. … (4) Organizarea şi desfăşurarea examenelor de diferenţe se fac, în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, în perioada prevăzută în Calendarul admiterii în ciclul superior al liceului şi în anul de completare, prezentat în anexa nr. II. … (5) Dacă pe ultimul loc se află mai mulţi candidaţi având aceeaşi medie de admitere în ciclul superior al liceului, departajarea se face folosindu-se, în ordine, criteriile de departajare menţionate la art. 14 alin. (5) şi (6). … V. Dispoziţii finale şi tranzitorii +
Articolul 16(1) Înscrierea candidaţilor pentru admiterea în ciclul superior al liceului sau în anul de completare se face la secretariatul unităţii de învăţământ la care se solicită înscrierea, după cum urmează: … a) pentru candidaţii care solicită continuarea studiilor în aceeaşi unitate de învăţământ, de către secretarul şcolii, în baza cererii depuse de candidat; … b) pentru candidaţii care solicită continuarea studiilor în altă unitate de învăţământ, de către candidat, prin depunerea dosarului de înscriere. … +
Articolul 17(1) Dosarele de înscriere ale candidaţilor care solicită continuarea studiilor în ciclul superior al liceului sau în anul de completare conţin: … a) certificatul de naştere (copie); … b) buletinul/cartea de identitate (copie); … c) certificatul de absolvire a ciclului inferior al liceului, respectiv al şcolii de arte şi meserii; … d) foaia matricolă; … e) certificatul de calificare profesională nivel 1 (pentru absolvenţii şcolii de arte şi meserii); … f) certificatul de calificare profesională nivel 2 (pentru absolvenţii anului de completare). … (2) Pentru candidaţii din seria curentă, în locul documentelor de la alin. (1) lit. c)-f) se poate depune o adeverinţă care atestă absolvirea ciclului inferior al liceului, respectiv a şcolii de arte şi meserii şi, după caz, promovarea examenului de certificare a competenţelor profesionale de nivel 1, pentru continuarea studiilor în anul de completare, respectiv de nivel 2, pentru continuarea studiilor în ciclul superior al liceului. Documentele menţionate la alin. (1) lit. c)-f) se depun la secretariatul unităţii de învăţământ, după admiterea în ciclul superior al liceului, respectiv în anul de completare, în momentul înmatriculării candidatului. … +
Articolul 18Disciplinele principale de specialitate menţionate în cuprinsul prezentului ordin se stabilesc de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se dau publicităţii până la data de 1 februarie a anului în care se desfăşoară admiterea. +
Articolul 19(1) Elevii din anul II al şcolii de ucenici, declaraţi repetenţi la sfârşitul anului şcolar 2003-2004, se pot înscrie la şcoala de arte şi meserii, în clasa a X-a, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (2) Elevii din anul III al şcolii profesionale, declaraţi repetenţi la sfârşitul anului şcolar 2004-2005, se pot înscrie la şcoala de arte şi meserii, în clasa a X-a, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (3) Absolvenţii din anul 2004 ai şcolii de ucenici, care au susţinut şi au promovat examenul de absolvire, se pot înscrie în anul III, şcoală profesională, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (4) Organizarea şi desfăşurarea examenelor de diferenţe se fac în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar. … +
Articolul 20(1) Absolvenţii şcolilor de ucenici din seriile anterioare, care au susţinut şi au promovat examenul de absolvire, se pot înscrie în anul de completare după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (2) Absolvenţii şcolilor profesionale din seriile anterioare, care au promovat examenul de absolvire, se pot înscrie în ciclul superior al liceului după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (3) Organizarea şi desfăşurarea examenelor de diferenţe se fac în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar. … +
Articolul 21(1) Elevii din anul II al şcolii de ucenici sau al şcolii profesionale din învăţământul special, declaraţi repetenţi la sfârşitul anului şcolar 2004-2005, se pot înscrie la şcoala de arte şi meserii – învăţământ special, în clasa a X-a, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (2) Elevii din anul III al şcolii de ucenici sau al şcolii profesionale din învăţământul special, declaraţi repetenţi la sfârşitul anului şcolar 2005-2006, se pot înscrie la şcoala de arte şi meserii – învăţământ special, în clasa a XI-a, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. … (3) Elevii din anul IV al şcolii profesionale din învăţământul special, declaraţi repetenţi la sfârşitul anului şcolar 2006-2007, se pot înscrie la şcoala de arte şi meserii – învăţământ special, în clasa a XI-a, după susţinerea şi promovarea examenelor de diferenţe. …