METODOLOGIE din 9 noiembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.062 din 28 noiembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 38ABROGA PEORDIN 5262 10/11/2004
ART. 38ABROGA PEMETODOLOGIE 10/11/2004
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
ART. 1REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 9
ART. 1REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 10
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 2REFERIRE LAORDIN 4923 08/09/2005
ART. 2REFERIRE LAHG 769 14/07/2005
ART. 2REFERIRE LANORMA 08/09/2005
ART. 2REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 44
ART. 10REFERIRE LAORDIN 5287 15/11/2004
ART. 10REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 7
ART. 14REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 9
ART. 15REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 10
ART. 23REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
ART. 23REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 25REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 15
ART. 37REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997
ART. 37REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 38ABROGA PEORDIN 5262 10/11/2004
ART. 38ABROGA PEMETODOLOGIE 10/11/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5440 09/11/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 5440 09/11/2005

de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) a) Constituirea posturilor/catedrelor didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se face cu respectarea prevederilor Metodologiei de mişcare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.b) Declararea posturilor/catedrelor didactice vacante se face după încadrarea titularilor pe posturile/catedrele de bază şi soluţionarea completărilor de normă didactică, cu respectarea prevederilor Metodologiei de mişcare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.c) Lista cuprinzând posturile/catedrele didactice declarate vacante/rezervate se afişează la inspectoratele şcolare şi la unităţile de învăţământ cu cel puţin 30 de zile înaintea declanşării acţiunilor prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.d) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/ rezervate din unităţile de învăţământ preuniversitar în judeţele-pilot prin pretransferare şi transferare pentru restrângere de activitate, prin detaşare în interesul învăţământului, prin detaşare la cerere şi suplinire în baza principiului continuităţii se face cu respectarea prevederilor Metodologiei de mişcare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.(2) În conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, în învăţământul preuniversitar de stat posturile/catedrele didactice se ocupă prin concurs.(3) Coordonarea metodologică a concursurilor pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/ rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot este asigurată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, iar organizarea şi desfăşurarea acestora sunt asigurate de inspectoratele şcolare, precum şi de conducerile unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, conform art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.(4) În baza acestor reglementări legale, în scopul descentralizării procesului de încadrare a unităţilor de învăţământ cu personal didactic, în scopul consolidării autonomiei instituţionale a unităţilor de învăţământ şi al creşterii răspunderii acestora în privinţa asigurării unei educaţii de calitate, unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot vor organiza concursuri în vederea ocupării posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate.(5) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se face pe bază de concurs cu probe scrise şi practice, cu subiecte elaborate în conformitate cu programele specifice la specialitatea postului didactic. Proba scrisă va cuprinde subiecte mixte din specialitate şi din metodica predării specialităţii respective. Proba practică, constând într-o activitate didactică la clasă/grupă, se va susţine numai pentru posturi didactice vacante, titularizabile. Candidaţii care ocupă posturi didactice netitularizabile vor susţine activitate didactică la clasă în primul semestru al anului şcolar 2006-2007.(6) Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, pentru anul şcolar 2006-2007, se va organiza în perioada 11 mai – 11 august 2006. Posturile/catedrele didactice vacante/rezervate se publică pentru toate unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot în perioada 11-13 mai 2006.
 + 
Articolul 2(1) Posturile/catedrele didactice vacante/ rezervate vor fi publicate, cu respectarea strictă a Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs, valabil pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, denumit în continuare Centralizator.(2) a) Posturile/catedrele didactice vacante, pentru ocuparea prin concurs, vor fi constituite numai într-o singură unitate de învăţământ.b) În învăţământul gimnazial din mediul rural se pot constitui şi catedre compuse din ore în specialitate, în cel mult două unităţi de învăţământ, cu respectarea prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.c) În unităţile de învăţământ în care se regăsesc mai multe niveluri de învăţământ (cu clase I-XII/XIII, clase V-XII/XIII, grupuri şcolare), posturile/catedrele didactice vacante, titularizabile pentru concurs, se publică pentru nivelul de învăţământ cel mai înalt, corespunzător unităţii de învăţământ şi postului didactic vacant.(3) a) Posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural, stabilite de inspectoratul şcolar pentru a fi ocupate de absolvenţii învăţământului superior care au încheiat contracte cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, vor fi publicate cu menţiunea "contract M.E.C.".b) Absolvenţii învăţământului superior care au contract cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru mediul rural ocupă, cu prioritate, în baza rezultatelor obţinute la concurs, posturile/catedrele didactice vacante, stabilite de inspectoratul şcolar. În cazul în care aceştia vor face alte opţiuni (în mediul urban), sunt obligaţi să ramburseze bursa acordată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării conform Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenţi cu domiciliul în mediul rural, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.923/2005.c) Studenţii aflaţi în ultimul an de studii, care au contract cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru mediul rural, au obligaţia de a se prezenta la inspectoratele şcolare din judeţele-pilot până la data de 17 martie 2006, pentru a-şi exprima intenţia de a participa la concursul organizat pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante în unităţi de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, conform Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenţi cu domiciliul în mediul rural, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.923/2005.(4) La concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot au dreptul să participe persoanele care îndeplinesc condiţiile de studii prevăzute de art. 7, raportate la prevederile art. 44 din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi în conformitate cu Centralizatorul.(5) Nu au dreptul să participe la concurs persoanele care au fost înlăturate din învăţământ printr-o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală.(6) Candidaţii care au obţinut la concurs minimum media 7 (şapte) se pot titulariza în ordinea descrescătoare a mediilor, pe posturi/catedre vacante, în limita numărului de posturi/catedre din lista afişată pentru concurs.(7) Cadrul didactic titular, prezent la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, care nu ocupă post/catedră, îşi păstrează calitatea de titular în unitatea de învăţământ din care provine.
 + 
Articolul 3(1) În cazul mediilor egale obţinute la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, departajarea candidaţilor, absolvenţi cu studii superioare, se face pe baza mediei aritmetice cu 4 zecimale, calculată prin trunchiere, dintre media anilor de studii şi media examenului de licenţă/examenului de stat. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice/şcolilor echivalente, departajarea se face pe baza mediei aritmetice cu 4 zecimale, calculată prin trunchiere, dintre media anilor de studii şi media examenului de bacalaureat.(2) Dacă egalitatea se menţine, pentru candidaţii care optează pe posturi care nu necesită susţinerea examenului scris la limba maternă, departajarea se face în următoarea ordine:a) nota la examenul scris de limbă maternă, descrescător (pentru candidaţii care susţin o astfel de probă);b) domiciliul stabil în localitatea unde se află postul vacant. Dacă un candidat are domiciliul stabil în localitatea postului, atunci este avantajat. Dacă postul este într-un sat ce aparţine de o comună/oraş, candidatul din comuna/ oraşul respectivă/respectiv este avantajat. Dacă postul este într-un sat ce aparţine de o comună/oraş, candidatul cu domiciliul într-un alt sat ce aparţine de acea comună/acel oraş este avantajat. Dacă postul este într-o comună/oraş, candidatul cu domiciliul stabil într-o localitate ce aparţine de localitatea postului este avantajat. Toate celelalte cazuri sunt cazuri de egalitate;c) gradul didactic: un candidat cu gradul didactic I (sau doctorat) are prioritate faţă de candidaţii cu gradul II, faţă de candidaţii cu definitivat şi faţă de candidaţii fără grad. Un candidat cu gradul didactic II are prioritate faţă de candidaţii cu definitivat şi faţă de candidaţii fără grad. Un candidat cu definitivat are prioritate faţă de candidaţii fără grad;d) cuprinderea în cadrul programului de formare cofinanţat de Banca Mondială "Proiect pentru învăţământul rural";e) media examenului de bacalaureat sau licenţă, descrescător;f) soţ/soţie în învăţământ: un candidat cu soţul/soţia în învăţământ va avea prioritate faţă de un candidat care nu are soţul/soţia în învăţământ;g) fiu/fiică sau părinte/părinţi în învăţământ: un candidat cu fiul/fiica sau cu unul dintre părinţi în învăţământ va avea prioritate faţă de un candidat care nu are fiul/fiica sau cel puţin unul dintre părinţi în învăţământ.
 + 
Articolul 4Datele de organizare şi desfăşurare a concursului sunt stabilite de conducerile unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, după consultarea conducerii inspectoratului şcolar. La data publicării posturilor/catedrelor, inspectoratul şcolar va comunică Ministerului Educaţiei şi Cercetării (Direcţia generală managementul resurselor umane) data programată pentru susţinerea concursului. Concursul va avea loc după cel puţin 30 de zile de la publicarea în presa locală şi centrală a posturilor/catedrelor pentru care unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot organizează concurs.
 + 
Capitolul IIÎnscrierea candidaţilor şi disciplinele de concurs + 
Articolul 5Cererile de înscriere la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, însoţite de copii de pe documentele solicitate, se înregistrează la secretariatul unităţii de învăţământ care organizează concursul. Candidaţii au obligaţia de a respecta cu stricteţe graficul afişat. Actele de studii se depun în copie legalizată, iar celelalte documente sunt certificate pentru conformitate cu originalul de către un membru al comisiei de concurs. În cererea de înscriere la concurs candidatul va preciza disciplina de concurs şi specialitatea postului didactic pentru care optează. Comisia de concurs împreună cu consilierul juridic al inspectoratului şcolar au obligaţia de a verifica legalitatea documentelor.
 + 
Articolul 6Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din învăţământul alternativ, candidaţii anexează la cererea de înscriere la concurs avizul privind parcurgerea modulului de pedagogie specifică, eliberat de federaţiile, asociaţiile, centrele care organizează alternative educaţionale în România (Waldorf, Step by Step, Montessori, Freinet, Planul Jena, pedagogie curativă etc.).
 + 
Articolul 7(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate la disciplina religie, candidaţii anexează la cererea de înscriere avizul cultului respectiv, în baza Protocolului încheiat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Secretariatul de Stat pentru Culte.(2) Pentru posturile/catedrele didactice vacante/rezervate de la seminariile/liceele teologice şi disciplinele teologice, candidaţii anexează la cererea de înscriere avizul special al cultului respectiv, în baza protocolului semnat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării.(3) În unităţile de învăţământ în care funcţionează şi clase cu profil teologic, avizul cultului respectiv se solicită numai pentru disciplinele teologice.
 + 
Articolul 8Pentru ocuparea posturilor didactice de învăţători vacante de la liceele cu profil pedagogic, candidaţii anexează la cererea de înscriere la concurs avizul directorului liceului pedagogic privind practica pedagogică.
 + 
Articolul 9Pentru ocuparea posturilor vacante/rezervate de la cabinetele şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică, se pot înscrie la concurs absolvenţi ai învăţământului superior cu specializarea psihologie, sociologie, pedagogie, psihosociologie, psihopedagogie specială, pedagogie socială, precum şi absolvenţi ai învăţământului superior cu specializările filozofie-istorie, istorie-filozofie, promoţiile 1978-1989, care fac dovada că au fost în grupele pentru psihologie, pedagogie, sociologie, conform Centralizatorului.
 + 
Articolul 10(1) a) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate, se pot înscrie la concurs absolvenţi ai învăţământului superior de lungă/scurtă durată, mediu/postliceal, care au înscrise pe diplomă specializările corespunzătoare posturilor/catedrelor respective, conform Centralizatorului.b) Pentru ocuparea acestor posturi/catedre, proba scrisă se susţine în specializarea/specializările postului/catedrei, conform Centralizatorului, potrivit programelor specifice pentru concursul naţional, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.(2) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate de educatoare, proba scrisă se susţine la limba şi literatura română şi metodica predării activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii, potrivit programei specifice pentru concursul naţional, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.(3) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate de învăţător/institutor, proba scrisă se susţine la limba şi literatura română şi la metodica predării acesteia, potrivit programei specifice concursului naţional, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.(4) Pentru ocuparea catedrelor vacante de educaţie tehnologică, se pot înscrie numai absolvenţi ai învăţământului superior cu specializarea educaţie tehnologică. Pentru ocuparea acestor catedre, proba scrisă se susţine la disciplina educaţie tehnologică, potrivit programei specifice concursului, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.(5) a) Pentru ocuparea posturilor vacante de profesor preparator (nevăzător) din învăţământul special, se pot înscrie numai profesori nevăzători absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia personalului didactic prevăzut în prezenta metodologie. Pentru ocuparea acestor posturi, candidaţii susţin proba scrisă în specialitatea înscrisă pe diplomă, conform Centralizatorului, potrivit programelor specifice concursului, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.b) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante de specialitate de la unităţile de învăţământ special pentru deficienţi de vedere, se pot înscrie la concurs şi candidaţi nevăzători absolvenţi ai învăţământului superior de lungă/scurtă durată, mediu/postliceal, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia personalului didactic prevăzut în prezenta metodologie, care are înscrise pe diplomă specializările corespunzătoare posturilor/catedrelor respective, conform Centralizatorului, potrivit programelor specifice ale concursului, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.(6) a) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate de pregătire/instruire practică şi activităţi de preprofesionalizare, se pot înscrie la concurs absolvenţi ai unei şcoli postliceale sau absolvenţi ai învăţământului superior de lungă/scurtă durată în domeniu, conform Centralizatorului.b) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/rezervate de pregătire/instruire practică şi activităţi de preprofesionalizare, proba scrisă se susţine la disciplina cuprinsă în Centralizator, conform programelor specifice pentru concursul naţional, pentru maiştrii-instructori, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.287/2004.(7) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate de educatoare/învăţători din unităţile de învăţământ, clase sau grupe cu predare în limbile minorităţilor naţionale, concursul se desfăşoară în două zile consecutive şi constă în susţinerea următoarelor probe: limba şi literatura română (în prima zi), limba şi literatura maternă (a doua zi). Nota pentru promovare se face din media aritmetică a celor două probe, calculată cu 3 zecimale. Notele pentru fiecare probă trebuie să fie minimum 5 (cinci).
 + 
Articolul 11Pentru disciplinele socioumane, deoarece nu se pot constitui catedre dintr-o singură disciplină, profilul acestora se stabileşte în funcţie de numărul dominant de ore, conform Centralizatorului.
 + 
Articolul 12Pentru ocuparea catedrelor, cu excepţia celor de limbă şi literatură română, din unităţi de învăţământ şi de la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, precum şi din unităţile/clasele/grupele cu predare parţială în limbile minorităţilor naţionale (inclusiv pentru limba maternă ori disciplinele predate în limba maternă), concursul se susţine în limba maternă, la solicitarea candidatului prin fişa de înscriere la concurs. Unitatea organizatoare asigură traducerea subiectelor în limbile minorităţilor naţionale.
 + 
Articolul 13(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate, candidaţii vor susţine, înaintea probei scrise, cu cel puţin 48 de ore, o probă practică în profilul postului didactic solicitat.(2) Pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de educaţie muzicală şi a posturilor didactice de specialitate din unităţile cu profil artistic (specializările muzică, coregrafie şi arta actorului), proba practică se desfăşoară conform anexei nr. 1.(3) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate din unităţile cu clase speciale de limbi străine cu program intensiv şi bilingv, proba practică se desfăşoară conform anexei nr. 2.(4) Pentru ocuparea posturilor didactice vacante/ rezervate de informatică, tehnologia informaţiei, informatică-tehnologii asistate pe calculator, proba practică se desfăşoară conform anexei nr. 3.(5) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante/ rezervate de specialitate din unităţile de învăţământ cu profil sportiv şi din cluburile sportive şcolare, proba practică se desfăşoară conform anexei nr. 4.(6) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor vacante/ rezervate de specialitate din unităţile de învăţământ cu profil de arte plastice, proba practică se desfăşoară conform anexei nr. 5.(7) Pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate din palatele şi cluburile elevilor, proba practică se desfăşoară conform anexei nr. 6.(8) Pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de instruire practică, proba practică se desfăşoară în specialitatea postului, conform anexei nr. 7.(9) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate, cu predare în altă limbă decât aceea în care candidaţii şi-au făcut studiile, candidaţii vor susţine un test de cunoaştere a limbii respective.(10) La toate specialităţile, pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante titularizabile, candidaţii vor susţine o probă practică în specialitatea postului, care constă în elaborarea unui proiect de lecţie şi susţinerea unei ore de curs.(11) Cadrele didactice titulare pe posturi similare postului vacant solicitat sunt exceptate de la susţinerea probei practice în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar de stat.(12) Rezultatul probei practice sau testului se consemnează prin "admis" sau "respins", această probă fiind eliminatorie. Contestaţiile la proba practică sau orală nu se admit, hotărârea comisiei de concurs rămânând definitivă.
 + 
Capitolul IIIComisiile de concurs + 
Articolul 14(1) Coordonarea metodologică a concursului, conform prevederilor art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, este asigurată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, iar organizarea concursului se realizează de inspectoratul şcolar şi unitatea de învăţământ preuniversitar din judeţul-pilot.(2) a) Pentru pregătirea, organizarea şi desfăşurarea concursului, se constituie comisia de concurs la nivelul unităţilor şcolare, având următoarea componenţă:● preşedinte – directorul unităţii de învăţământ;● membri – 2 profesori, responsabili ai comisiilor metodice sau profesori cu gradul didactic I sau II;● secretar – un cadru didactic.b) În cazul în care în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot care organizează concurs nu există profesori cu gradul didactic I sau II, conducerea unităţii va apela la metodiştii de specialitate ai inspectoratului şcolar. Aceste situaţii sunt soluţionate de inspectoratul şcolar.(3) a) Proba practică se susţine în faţa unei comisii alcătuite din:● preşedinte – directorul unităţii de învăţământ;● 2 membri – inspectori de specialitate/metodişti ai inspectoratului şcolar/responsabili ai comisiilor metodice sau profesori cu gradul didactic I sau II (profesorii din comisie trebuie să aibă cel puţin acelaşi grad didactic cu cel al candidatului);● secretar – un cadru didactic.b) Evaluarea testului pentru ocuparea posturilor didactice cu predare în altă limbă decât aceea în care candidaţii şi-au făcut studiile se va face de către o comisie numită prin decizie a inspectorului şcolar general, formată din:● preşedinte – un inspector de specialitate;● 2 membri – profesori de specialitate în profilul postului având gradul didactic I/metodişti ai inspectoratului şcolar;● secretar – un cadru didactic.c) Comisiile de concurs şi pentru proba practică/orală sunt numite prin decizie a inspectorului şcolar general, la propunerea conducerii unităţii de învăţământ preuniversitar care organizează concursul.
 + 
Articolul 15Comisia de concurs are următoarele atribuţii:1. afişează lista posturilor didactice vacante cu cel puţin 30 de zile înaintea concursului, conform prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;2. înregistrează şi verifică cererile şi documentele anexate necesare înscrierii;3. stabileşte şi afişează graficul desfăşurării probei practice;4. repartizează nominal candidaţii în sălile de concurs;5. întocmeşte listele cu personalul didactic care va asigura supravegherea candidaţilor, verificarea identităţii acestora şi sigilarea lucrărilor scrise. Numeşte prin tragere la sorţi, pentru fiecare sală, 2-3 supraveghetori care au altă specialitate decât candidaţii din sala de concurs şi care nu au rude printre candidaţi (rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv). În acest sens supraveghetorii vor depune o declaraţie scrisă. Unul dintre ei va fi numit responsabil de sală;6. asigură transcrierea sau multiplicarea subiectelor pentru toţi candidaţii din toate sălile de concurs, dacă este cazul;7. verifică exactitatea şi corectitudinea transcrierii subiectelor;8. asigură afişarea la loc vizibil a baremului de corectare pentru toate specialităţile la care s-a dat concurs;9. verifică dacă numărul lucrărilor şi numărul paginilor acestora, predate de candidaţi supraveghetorilor de sală, corespund înscrisurilor din borderoul de predare a lucrărilor;10. predă, sub semnătură, comisiilor de evaluare lucrările candidaţilor, însoţite de un borderou pe specialităţi, menţionând numărul lucrărilor şi al paginilor acestora;11. întocmeşte şi afişează, pe specialităţi, tabelul nominal cu rezultatele concursului, în ordinea descrescătoare a mediilor;12. primeşte contestaţiile şi le transmite, sub semnătură, comisiei de rezolvare a contestaţiilor;13. după primirea rezultatelor la contestaţii, pe baza rezultatelor concursului, întocmeşte clasificarea finală a candidaţilor în funcţie de postul didactic şi propune inspectoratului şcolar lista pentru validarea rezultatelor;14. răspunde din punct de vedere material şi financiar de organizarea şi desfăşurarea concursului.
 + 
Articolul 16Membrii comisiei de concurs care au asigurat multiplicarea subiectelor nu vor părăsi încăperea în care a fost asigurată multiplicarea decât după o oră de la începerea efectivă a probei scrise. Toţi membrii comisiei de concurs, înainte de începerea concursului, vor depune o declaraţie prin care se angajează să păstreze secretul subiectelor de concurs până la afişarea baremului de corectare. Nerespectarea confidenţialităţii atrage sancţiuni administrativ-disciplinare, civile sau penale, după caz.
 + 
Capitolul IVDesfăşurarea concursului + 
Articolul 17(1) La solicitarea conducerilor unităţilor de învăţământ preuniversitar, consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar poate aproba organizarea şi desfăşurarea concursului pe grupuri de unităţi de învăţământ.(2) a) Lucrarea scrisă se desfăşoară în ziua stabilită de fiecare unitate de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot/ centru care organizează concurs, începând cu ora 10,00. Candidaţii vor fi prezenţi în sala de concurs cel mai devreme la ora 8,00 şi cel mai târziu la ora 9,00, înainte de a fi deschis plicul cu subiectele de concurs. După primirea subiectelor de concurs de către candidaţi, durata de redactare a lucrărilor este de 4 ore, timp ce nu poate fi depăşit.b) Pentru redactarea lucrărilor se foloseşte cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/graficele se pot executa şi cu creionul negru.(3) Se interzice accesul în sala de concurs al candidaţilor care au asupra lor mijloace de comunicare la distanţă.(4) În vederea desfăşurării probelor scrise va fi asigurată supravegherea fiecărei săli de către 2 supraveghetori, care verifică identitatea candidaţilor cu buletinul/cartea de identitate sau paşaportul.(5) Pe uşa fiecărei săli vor fi afişate tabele nominale cu candidaţii repartizaţi în săli şi disciplina la care susţin concurs.(6) Responsabilii de săli primesc, sub semnătură, de la secretariatul comisiei tabelul nominal cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă, precum şi colile de examen şi ciornele necesare, în funcţie de numărul concurenţilor.(7) Membrii comisiei de concurs, desemnaţi pentru multiplicarea subiectelor, asigură numărul necesar de exemplare care se introduc în plicuri şi se vor secretiza.(8) Preşedintele comisiei de concurs împreună cu secretarul acesteia distribuie la sălile de concurs plicurile cu subiecte, astfel încât la ora 10,00 plicurile să se poată deschide în prezenţa candidaţilor.(9) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intra sau ieşi din sală decât dacă predă lucrarea şi semnează de predare.(10) Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.(11) După înmânarea subiectelor candidaţilor, un membru al comisiei de concurs, însoţit de un membru al comisiei de elaborare a subiectelor, verifică dacă toţi candidaţii au primit subiectul corespunzător specializării/probei de concurs.(12) În timpul desfăşurării probei responsabilul de sală şi ceilalţi supraveghetori nu vor discuta între ei şi nu vor rezolva subiectele.(13) Înscrierea numelui candidaţilor în afara spaţiului care se sigilează, precum şi orice alte semne distinctive pe colile-tip destinate lucrărilor scrise sau pe ciorne determină anularea lucrărilor scrise.(14) Candidaţii care în timpul desfăşurării probelor de concurs sunt surprinşi copiind sau transmiţând soluţii cu privire la subiecte sunt eliminaţi din concurs, încheindu-se un proces-verbal în acest sens.(15) Cadrele didactice supraveghetoare care furnizează soluţii ale subiectelor de concurs, falsifică lucrări sau au manifestări de neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a sălii de concurs etc.) vor fi sancţionate administrativ, civil sau penal.(16) Sigilarea lucrărilor scrise se efectuează de către candidaţi, în prezenţa supraveghetorului de sală, după care se aplică ştampila unităţii şcolare care organizează concursul şi semnătura preşedintelui comisiei.(17) După ce termină redactarea lucrărilor, candidaţii le predau responsabilului de sală şi semnează în borderoul de predare a lucrărilor, menţionând numărul de pagini. Spaţiile libere ale întregii lucrări se anulează cu linie frântă în forma literei "Z" de către un supraveghetor, în faţa candidatului.(18) Ciornele se predau separat, odată cu lucrarea, responsabilului de sală, fără să aibă valabilitate în evaluarea lucrării şi la eventualele contestaţii. Ciornele se păstrează în arhiva unităţii şcolare care organizează concursul timp de un an.(19) La ieşirea candidaţilor din sală, aceştia vor putea consulta baremele de corectare la fiecare disciplină de concurs, afişate la loc vizibil.(20) După ieşirea candidaţilor din sala în care s-a desfăşurat proba, supraveghetorii de sală vor preda comisiei lucrările candidaţilor, borderourile de predare a lucrărilor, tipizatele anulate şi cele nefolosite.(21) Lucrările scrise, pe discipline de învăţământ, sunt amestecate şi numerotate de la 1 la n, după caz, de către comisia de concurs. Apoi sunt depozitate în condiţii de securitate maximă, astfel încât o singură persoană, acţionând independent, să nu poată avea acces la lucrări până la predarea acestora cu proces-verbal comisiilor de corectare, dar nu mai târziu de următoarea zi. Rezultatele concursului se afişează la sediul unităţii de învăţământ la care s-a desfăşurat concursul, cel mai târziu după 3 zile de la susţinerea acestuia.(22) Contestaţiile se depun la secretariatul comisiei de rezolvare a contestaţiilor în termen de cel mult 48 de ore de la afişarea rezultatelor.
 + 
Capitolul VComisia de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare şi de evaluare a lucrărilor scrise + 
Articolul 18(1) Comisia de elaborare a subiectelor, a baremelor de evaluare şi de evaluare a lucrărilor scrise se constituie la nivelul unităţilor de învăţământ, la propunerea conducerii unităţii de învăţământ, prin decizie a inspectoratului şcolar, având următoarea componenţă:● preşedinte – cadru didactic universitar cu gradul didactic cel puţin de lector sau şef de lucrări/inspector şcolar general adjunct (pentru maiştri instructori);● membri – câte 2 profesori având cel puţin gradul didactic I sau II pentru fiecare specialitate;● secretar – un cadru didactic.(2) Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ va decide dacă cei 2 membri vor fi:a) unul din învăţământul universitar, cu gradul didactic cel puţin de lector/şef de lucrări, şi unul din învăţământul preuniversitar, de preferinţă inspector de specialitate, metodist al inspectoratului şcolar sau responsabil de comisie metodică;b) ambii din învăţământul preuniversitar, de preferinţă inspectori de specialitate, metodişti ai inspectoratului şcolar sau responsabili de comisii metodice.(3) Subiectele şi baremele de evaluare sunt elaborate de comisia de elaborare a subiectelor, în dimineaţa concursului, şi se vor prezenta la ora 7,00 preşedintelui trei variante sigilate din care se extrage una.(4) Evaluarea şi notarea lucrărilor scrise se desfăşoară în săli prestabilite, în care nu este permis accesul altor persoane în afara membrilor comisiei de evaluare. Fiecare lucrare scrisă este verificată independent, în săli separate, de cei 2 membri ai comisiei şi apreciată separat, cu note de la 10 la 1, incluzând şi punctul din oficiu, conform baremului de corectare. Fiecare corector trece punctele acordate pentru fiecare subiect, precum şi nota finală în borderoul de notare, după terminarea evaluării. La evaluare nu se fac însemnări pe lucrare. Un corector nu are acces la borderoul celuilalt.(5) Preşedintele comisiei verifică borderourile şi semnalează diferenţele mai mari de un punct dintre notele acordate de cei 2 corectori. În această situaţie cei 2 corectori vor reverifica împreună lucrarea şi vor acorda o nouă notă care va fi înregistrată într-un alt borderou. Această notă trebuie să fie cuprinsă între notele iniţiale. În caz de divergenţe între corectori, lucrarea va fi recorectată de un al treilea corector, numit de inspectorul şcolar general, la propunerea preşedintelui comisiei de evaluare. Nota acestuia este definitivă şi va fi semnată de cei 3 corectori.(6) Când nu s-au semnalat diferenţe mai mari de un punct, fiecare corector îşi înscrie propria notă pe lucrare, semnează în dreptul notei, iar preşedintele calculează media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, o trece pe lucrare şi semnează.(7) Lucrările candidaţilor, împreună cu borderourile de corectare şi procesele-verbale cu mediile obţinute, se vor preda preşedintelui comisiei de concurs.(8) După stabilirea mediei, preşedintele comisiei de evaluare deschide lucrările în prezenţa corectorilor şi consemnează mediile într-un proces-verbal tip, ce cuprinde numele candidaţilor, numărul lucrării şi media obţinută.(9) Evaluarea lucrărilor de concurs se va realiza într-un interval ce nu poate depăşi 48 de ore de la încheierea probei scrise.
 + 
Articolul 19Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor şi a baremurilor de evaluare vor declara în scris că vor păstra secretul cu privire la subiecte. În cazul divulgării subiectelor, vor suporta consecinţele legii.
 + 
Capitolul VIComisia de rezolvare a contestaţiilor + 
Articolul 20Lucrările pentru care s-au depus contestaţii în termenul prevăzut se resigilează în vederea reevaluării, secretizându-se şi nota/notele acordată/acordate la prima evaluare.
 + 
Articolul 21(1) Comisia de rezolvare a contestaţiilor va fi formată în întregime din alte cadre didactice decât cele din comisia de evaluare şi se constituie la nivelul inspectoratului şcolar prin decizie a inspectorului şcolar general. Comisia de rezolvare a contestaţiilor este formată din:● preşedinte – un cadru didactic universitar cu gradul didactic cel puţin de lector sau şef de lucrări/inspector şcolar general (pentru maiştrii instructori);● membri – câte 2 profesori având cel puţin gradul didactic I sau II pentru fiecare specialitate;● secretar – un cadru didactic.(2) Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar va decide dacă cei 2 membri vor fi:a) unul din învăţământul universitar, cu gradul didactic cel puţin de lector/şef de lucrări, şi unul din învăţământul preuniversitar, de preferinţă inspector de specialitate, metodist al inspectoratului şcolar sau responsabil de comisie metodică;b) ambii din învăţământul preuniversitar, de preferinţă inspectori de specialitate, metodişti ai inspectoratului şcolar sau responsabili de comisii metodice.
 + 
Articolul 22(1) Recorectarea lucrărilor se face conform instrucţiunilor prevăzute la cap. V, în termen de cel mult 48 de ore de la termenul limită de înregistrare a contestaţiei.(2) În cazul în care diferenţa dintre nota acordată de comisia de rezolvare a contestaţiilor şi nota acordată de comisia de evaluare este de cel mult 0,5 puncte, diferenţă care poate fi în plus sau în minus, rămâne definitivă nota acordată de ultima comisie menţionată.(3) Dacă diferenţa dintre nota acordată de comisia de rezolvare a contestaţiilor şi nota stabilită în urma evaluării iniţiale este mai mare de 0,5 puncte, nota acordată de comisia de rezolvare a contestaţiilor este definitivă. În situaţia lucrărilor cu nota iniţială între 9,50 şi 10,00, nota finală este cea atribuită la recorectare.(4) Hotărârile comisiei de rezolvarea a contestaţiilor sunt definitive şi se afişează cel mai târziu în termen de 3 zile de la data limită de depunere a contestaţiilor.(5) Dacă diferenţa dintre media stabilită de comisia de concurs şi de comisia de rezolvare a contestaţiilor este mai mare de 1,5 puncte, inspectorul şcolar general este autorizat să decidă constituirea unei noi comisii de recorectare, formată din alţi membri decât cei din comisiile anterioare. Rezultatul acestei ultime corectări este definitiv. Inspectorul şcolar general va dispune aplicarea măsurilor legale asupra celor care nu şi-au îndeplinit atribuţiile în cadrul concursului.
 + 
Articolul 23(1) Inspectoratul şcolar monitorizează concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot. Inspectoratul şcolar şi conducerile unităţilor de învăţământ răspund integral de buna desfăşurare a concursului, potrivit Legii nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi prezentei metodologii.(2) Organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot pot fi monitorizate şi de reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, delegaţi în acest scop.(3) La toate etapele concursului participă, cu statut de observator, reprezentantul/reprezentanţii organizaţiei/ organizaţiilor sindicale reprezentative din unitatea de învăţământ preuniversitar care organizează concursul. Aceştia au acces la toate documentele comisiei şi vor consemna în procesul-verbal propriile observaţii.
 + 
Capitolul VIIRepartizarea pe posturi a candidaţilor + 
Articolul 24Imediat după soluţionarea tuturor contestaţiilor, comisia de concurs afişează la unităţile de învăţământ preuniversitar listele finale, în ordinea descrescătoare a mediilor, pentru fiecare post didactic.
 + 
Articolul 25(1) Ordinea ocupării posturilor, pentru fiecare unitate de învăţământ preuniversitar, este următoarea:a) ocuparea cu statut de cadru didactic titular de către candidaţii care au obţinut la concurs cel puţin nota/media 7 (şapte) pe posturile/catedrele titularizabile, în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor;b) posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural titularizabile, publicate cu menţiunea "contract M.E.C.", se ocupă cu prioritate de absolvenţi ai învăţământului superior care au contract cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru mediul rural;c) în cazul notelor/mediilor egale obţinute la concurs se aplică prevederile art. 3.(2) a) Posturile/catedrele rămase vacante devin netitularizabile şi se ocupă, împreună cu celelalte posturi/catedre netitularizabile, prin detaşare la cerere, de către candidaţii titulari în învăţământ care au obţinut la concurs cel puţin nota/media 5 (cinci) şi care îndeplinesc condiţiile legale pentru a fi detaşaţi la cerere, conform art. 15 din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor.b) Posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural netitularizabile, publicate cu menţiunea "contract M.E.C.", se ocupă cu prioritate de absolvenţi ai învăţământului superior care au contract cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru mediul rural.(3) În cazul notelor/mediilor egale are prioritate în următoarea ordine:a) persoana al cărei soţ/soţie este cadru didactic titular în localitatea în care se solicită detaşarea;b) persoana, cadru didactic titular, care are domiciliul sau reşedinţa în localitatea în care se află postul/catedra solicitat/solicitată;c) persoana al cărei soţ/soţie este ales/aleasă în Parlament, este numit/numită în Guvern sau îndeplineşte funcţii de specialitate specifice în aparatul Parlamentului, al Preşedinţiei, al Guvernului ori în Ministerul Educaţiei şi Cercetării, este ales/aleasă de Parlament în organismele centrale ale statului, precum şi persoana al cărei soţ/soţie îndeplineşte funcţia de prefect, subprefect, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean, o funcţie de îndrumare şi control în sistemul de învăţământ, de cultură, de tineret şi sport. De asemenea, au prioritate soţul/soţia persoanei care îndeplineşte funcţii de conducere şi de specialitate la casa corpului didactic, precum şi soţul/soţia cadrelor didactice numite în funcţii de conducere sau de specialitate la comisiile şi agenţiile din subordinea Preşedinţiei, a Parlamentului sau a Guvernului, al/a liderilor sindicatelor din învăţământ, care au drept de rezervare de catedră, şi al/a cadrelor active ale Ministerului Apărării Naţionale, ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, ale Serviciului Român de Informaţii şi altor servicii speciale la nivel naţional, mutate, la ordin, în altă localitate.(4) Dacă după aplicarea criteriilor prevăzute la alin. (3) se menţine egalitatea, departajarea se face luându-se în considerare, în ordinea următoarelor criterii:a) media de departajare, calculată cu 4 zecimale;b) nota la examenul scris de limbă maternă (pentru candidaţii care au susţinut o astfel de probă);c) apropierea de domiciliu;d) gradul didactic;e) media la examenul pentru obţinerea gradului didactic;f) cuprinderea în programul de formare cofinanţat de Banca Mondială "Proiect pentru învăţământul rural";g) media la examenul de bacalaureat/absolvire/licenţă (stat);h) vechimea în învăţământ.(5) a) Posturile/catedrele rămase vacante/rezervate se ocupă prin suplinire de către candidaţii care nu sunt titulari în învăţământ şi care au obţinut la concurs cel puţin nota/media 5 (cinci), în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor.b) Posturile/catedrele didactice vacante din mediul rural, netitularizabile, publicate cu menţiunea "contract M.E.C.", se ocupă cu prioritate de absolvenţi ai învăţământului superior care au contract cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru mediul rural.c) La medii egale departajarea se face luându-se în considerare, în ordine: apropierea de domiciliu, media de departajare (calculată cu 4 zecimale), nota la examenul scris de limbă maternă (pentru candidaţii care au susţinut o astfel de probă), gradul didactic, media la examenul pentru obţinerea gradului didactic, media la examenul de bacalaureat/absolvire/licenţă (stat), vechimea în învăţământ.
 + 
Articolul 26(1) Comisia de organizare şi desfăşurare a concursului va transmite la inspectoratul şcolar lista posturilor/catedrelor didactice rămase vacante/rezervate, lista candidaţilor nerepartizaţi, precum şi lista candidaţilor repartizaţi conform modelului prevăzut în anexa nr. 8.(2) Posturile/catedrele netitularizabile rămase vacante/rezervate după operaţiunile prevăzute la art. 25 se repartizează în şedinţă publică organizată de inspectoratul şcolar.(3) Candidaţii rămaşi nerepartizaţi vor fi ierarhizaţi într-o listă unică în ordinea descrescătoare a notelor/mediilor obţinute la unul dintre concursurile organizate de unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot. Pentru candidaţii care au participat la concurs în mai multe unităţi de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se alege nota/media cea mai mare.
 + 
Articolul 27Validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se face prin decizie a inspectorului şcolar general.
 + 
Articolul 28(1) Angajarea pe post/catedră se face de către directorul unităţii de învăţământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general, cu data de 1 septembrie 2006.(2) Încadrarea personalului didactic în cumul/plata cu ora şi a suplinitorilor fără studii corespunzătoare în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se face în conformitate cu prevederile Metodologiei de mişcare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar.
 + 
Capitolul VIIIDispoziţii finale + 
Articolul 29(1) Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor/ catedrelor în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, precum şi plata cadrelor didactice care fac parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor/catedrelor în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se suportă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării prin inspectoratele şcolare.(2) Normarea activităţii şi salarizarea membrilor comisiilor de concurs se fac în conformitate cu precizările aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Articolul 30La organizarea/desfăşurarea concursului nu pot participa persoanele care concurează sau care au în rândul candidaţilor rude ori afini până la gradul al IV-lea inclusiv.
 + 
Articolul 31Lucrările de concurs şi borderourile de corectare se păstrează în arhiva unităţilor organizatoare timp de un an, iar celelalte documente, conform normativelor în vigoare.
 + 
Articolul 32Unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, care organizează concursul, vor înainta inspectoratelor şcolare tabele nominale cu cadrele didactice prezentate la concurs, cu rezultatele concursului şi dosarele candidaţilor admişi, în termen de 5 zile de la finalizarea acestuia.
 + 
Articolul 33Pentru fiecare cadru didactic care în urma concursului ocupă postul/catedra vacant/vacantă, conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar din judeţul-pilot va menţiona, în tabelul care se înaintează la inspectoratul şcolar, situaţia încadrării candidatului.
 + 
Articolul 34(1) Preşedinţii comisiilor de concurs, de elaborare a subiectelor, a baremelor de corectare, de evaluare a lucrărilor şi de rezolvare a contestaţiilor poartă răspunderea principală pentru corectitudinea desfăşurării concursului, conform atribuţiilor specifice.(2) Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot se desfăşoară conform graficului prevăzut în anexa nr. 9.
 + 
Articolul 35Preşedintele comisiei de concurs şi al comisiei de rezolvare a contestaţiilor sunt direct răspunzători de respectarea prezentelor precizări şi de corectitudinea desfăşurării concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice de către candidaţii cu studii corespunzătoare, precum şi de transmiterea la inspectoratele şcolare a documentelor prevăzute la art. 32.
 + 
Articolul 36Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
 + 
Articolul 37Nerespectarea prevederilor Legii nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei metodologii atrage răspunderea disciplinară, conform Legii nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, civilă, potrivit dispoziţiilor Codului civil, sau penală, conform dispoziţiilor Codului penal, în funcţie de gravitatea faptei.
 + 
Articolul 38La data intrării în vigoare a prezentei metodologii se abrogă Metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor/ catedrelor didactice vacante din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele-pilot, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.262/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 230 din 18 martie 2005.
 + 
Anexa 1────────la metodologie────────────────PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREAPOSTURILOR/CATEDRELOR DIDACTICE VACANTEA. Disciplina EDUCATIE MUZICALA(pentru absolventii învăţământului superior de scurta durata şi lunga durata, catedre/posturi din scoli şi licee de cultura generală)a) Elaborarea unei unităţi de invatare, în functie de nivelul de invatamant la care urmeaza sa predea candidatul şi prezentarea orala a acesteia;b) Analiza unei lucrari muzicale din repertoriul pentru copii şi tineret.Analiza lucrării va consta în:– descifrarea lucrării din punct de vedere ritmic, ritmico-melodic şi intonarea tuturor vocilor cursiv;– stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partitura şi intonarea ei;– analiza formei prin delimitarea unităţilor de insusire după auz (vocal) sau de citire instrumentala (repetate, contrastante etc.) şi stabilirea formei în care se încadrează lucrarea;– probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative (respiratie, emisie, dictie) şi stabilirea problemelor de frazare şi expresivitate a textului muzical (evidentierea unor cuvinte prin accente etc.), tempoul şi nuantele potrivite;– incadrarea lucrării în opera compozitorului şi a lucrării în epoca din care face parte.Unitatea de invatare se alege de către candidat, conform programei, anterior probei.Precizare: Lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele I-XII ale curriculumului de educatie muzicala.Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o lucrare muzicala din repertoriul pentru copii şi tineret. Numărul biletelor de examen va fi egal cu numărul candidaţilor plus o patrime din numărul acestora.Evaluarea probelor a) şi b) se va face pe baza calificativului admis-respins.● La toate probele candidatii trebuie să obţină calificativul admis. Dacă la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare şi este declarat respins.B. EDUCATIE ARTISTICA SPECIALIZATA SPECIALIZARILE MUZICA,COREGRAFIE ŞI ARTA ACTORULUI(pentru absolventii învăţământului superior de lunga durata,catedre/posturi din scolile şi liceele de arta)MUZICA INSTRUMENTALA, ARTA VOCALA (CANTO), MUZICA DE CAMERA, COREGRAFIE, STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI:1. MUZICA INSTRUMENTALA/ARTA VOCALA/MUZICA DE CAMERA*), COREGRAFIE_________Notă *) Proba de recital pentru candidatii care opteaza pentru postul de profesor de muzica de camera, va fi sustinuta la instrumentul absolvit.a) Elaborarea unui proiect de lectie: comisia va face public, cu 48 de ore înainte, repertoriul elevului/elevilor şi nivelul de invatamant pe baza caruia candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat comisiei înainte de începerea probei.b) Susţinerea proiectului de lectie (lectia de instrument/de muzica de camera/coregrafie/arta vocala); pe baza proiectului didactic prezentat, candidatii vor sustine ora de instrument/muzica de camera/coregrafie/arta vocala) cu elevul/elevii nominalizati de comisie; asigurarea prezentei elevilor va fi facuta de directorul unităţii de invatamant; proba nu va depăşi 30 de minute.c) Proba de recital instrumental/vocal, ce va contine 3 lucrari la alegere: un studiu şi 2 lucrari diferite ca stil, caracter, forma, cel puţin la nivelul programei de liceu.Proba de recital pentru coregrafie.Dans clasic:● 5 variatii clasice, din care comisia va indica prezentarea a 3 dintre ele.Dans contemporan/modern:● 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregatite de candidat.Proba de recital instrumental, vocal (canto) şi coregrafie nu va depăşi 30 de minute.Evaluarea probelor prevăzute la punctele a), b) şi c) se va face pe baza calificativului admis-respins.● La toate probele candidatii trebuie să obţină calificativul admis. Dacă la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare şi este declarat respins.2. STUDII TEORETICE (teorie-solfegiu-dicteu, armonie, istoria muzicii, forme muzicale)a. Elaborarea unui proiect de lectie care să vizeze continuturi ale disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale şi prezentarea orala a acestuia.b. 1. Citirea, la prima vedere a unui solfegiu de 16 măsuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, până la 4 alteratii constitutive, în cheile Sol şi Fa;b. 2. Citirea, la prima vedere, la pian a unui dicteu melodic şi a unui dicteu armonic de 12 măsuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, până la 4 alteratii constitutive, în cheile Sol şi Fa.Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate un solfegiu, un dicteu melodic şi un dicteu armonic. Numărul biletelor de examen va fi egal cu numărul candidaţilor plus o patrime din numărul lor.Proiectul de lectie se elaboreaza de către candidat, conform programei, anterior probei.b. 3. Armonizarea unei teme de 16 măsuri (8 măsuri sopran şi 8 măsuri bas dat, necifrate).b. 4. Citirea, la prima vedere, la pian, cu analiza armonica a unor fragmente muzicale de 12-16 măsuri, din literatura universala şi românească.Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o tema de armonizat şi cate un fragment muzical. Numărul biletelor de examen va fi egal cu numărul candidaţilor plus o patrime din numărul lor.c. Recunoasterea şi comentarea unor lucrari din creatia universala şi românească; pe baza auditiei, candidaţilor li se cere recunoasterea şi comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel puţin una va fi din creatia românească), alese de comisie dintr-o lista de 30-40 de lucrari pusa la dispoziţia candidaţilor de către directiunea unităţii de invatamant cu cel puţin 2 saptamani înainte de susţinerea probei; comentariul va cuprinde elemente legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc., precum şi aspecte interdisciplinare.Evaluarea probelor prevăzute punctele. a), b1-4) şi c) se va face pe baza calificativului admis-respins.● La toate probele candidatii trebuie să obţină calificativul admis. Dacă la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare şi este declarat respins.3. ARTA ACTORULUI (pentru absolventii învăţământului superior de lunga durata, catedre/posturi din scoli şi licee de arta)a) Candidatul va elabora un set de exercitii de iniţiere actoriceasca în cadrul unei lectii cu 3-5 elevi.b) Lucrul pe text. Textul va fi la alegerea candidatului, din literatura (proza/poezie) universala sau românească. Asigurarea prezentei elevilor va fi facuta de directorul unităţii de invatamant.Proba nu va depăşi 30 de minute.Evaluarea probelor prevăzute la lit. a) şi b) se va face pe baza calificativului Admis-Respins.● La toate probele candidatii trebuie să obţină calificativul admis. Dacă la una din probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare şi este declarat respins.NOTĂ:1) Unitatile de invatamant unde candidatii vor sustine proba practica vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucureşti. Pentru susţinerea probei practice inspectoratele scolare şi unitatile de invatamant desemnate să asigure desfăşurarea probelor practice vor pregati şi vor asigura toate condiţiile necesare desfăşurării optime a acestora.2) Prezenta anexa, parte integrantă din Metodologie, este valabila pentru absolventii care opteaza pentru un post/catedra din scoli generale, licee de cultura generală, scoli şi licee de arta, cu specializarile muzica, arta actorului şi coregrafie, cu program integrat şi suplimentar de arta.3) Candidatii care opteaza pentru ocuparea unui/unei post/catedra prevăzut la punctul 2 – Studii teoretice, vor sustine toate probele prevăzute la acest punct, indiferent dacă postul/catedra prevede ore numai pentru una/doua dintre cele trei discipline.4) Candidatii absolventi ai învăţământului superior de lunga durata şi care au parcurs şi absolvit şi un modul de folclor pot preda şi disciplina muzica vocala traditionala românească (canto popular) din liceele de muzica (clasele IX-XII). Acestia vor sustine proba practica prevăzută la Educatie muzicala şi o proba de recital vocal ce va consta în interpretarea a trei lucrari diferite, specifice genului, cu sau fără acompaniament, din zona de provenienţă a candidatului. Pentru această categorie de candidati, proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.5) Pentru posturile/catedrele de Ansambluri muzicale vocale şi instrumentale sau orchestrale, respectiv Dirijat ansamblu coral sau Dirijat ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la Educatie muzicala (adaptate după caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau orchestral, lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele a VII-a-a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv ansamblu instrumental sau orchestra – scoli şi licee de muzica. Pentru această categorie de candidati proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.6) Candidatii absolventi ai învăţământului superior de lunga durata, care au studiat şi absolvit un instrument sau au studiat şi au absolvit un modul de instrument, pot preda şi instrumentul respectiv la scolile şi liceele de arta. Acestia vor putea sustine probele practice prevăzute la Educatie muzicala specializata – Muzica instrumentala.Pentru această categorie de candidati proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la Educatie muzicala specializata – Muzica instrumentala.7) Prezenta anexa este valabila şi pentru candidatii aparţinând minoritatilor naţionale.
 + 
Anexa 2──────────la metodologie────────────────PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILORDIDACTICE VACANTE DIN LICEELE CU CLASELE SPECIALE –LIMBI STRAINE CU PROGRAM INTENSIV ŞI BILINGVProba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia de concurs va evalua:1. Competenţa de receptare şi comunicare a candidatului, în limba străină respectiva;2. Capacitatea de a elabora, pe baza manualelor aprobate de Ministerul Educatiei şi Cercetarii, un proiect didactic, pe o tema, propusa de comisie, specifică programei scolare a claselor cu program intensiv şi bilingv. Candidatul trebuie să sustina/argumenteze obiectivele propuse, strategiile şi tehnicile de predare/invatare abordate, să justifice alegerea materialelor auxiliare pe care le va utiliza în desfăşurarea lectiei.Evaluarea globală se va face pe baza calificativului Amis-Respins.
 + 
Anexa 3────────la metodologie──────────────PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREAPOSTURILOR DIDACTICE VACANTEDisciplina INFORMATICAProba practica va consta din:1. Realizarea practica a subiectelor inscrise pe biletul de examinare.2. Biletul de examinare va contine cinci subiecte care trateaza:● O aplicatie în mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al programei):– Se vor testa abilitatile candidatului în utilizarea mediului de programare, depanarea programului/aplicatiei;● O aplicatie de baze de date (cap. 9 al programei):– Se vor verifica abilitatile candidatului în utilizarea mediului FOX PRO;● Utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei):– Se vor verifica abilitatile candidatului în utilizarea unui SO;● Implementarea unei aplicaţii de birotica (cap. 10 al programei):– Se vor testa abilitatile candidatului în utilizarea editorului de texte sau editorului de foi de calcul sau al editorului prezentari;● Utilizarea serviciilor retelei Internet (cap. 11* al programei):– Se vor testa abilitatile candidatului în utilizarea serviciilor Internet.3. Proba practica nu va depăşi 30 de minute pentru fiecare candidat.4. Evaluarea se va face pe baza calificativului Admis-Respins.NOTĂ:1) Unitatile de invatamant şi numărul acestora, unde candidatii vor sustine proba practica, vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucureşti.2) Prevederile prezentei anexe, parte integrantă din metodologia de concurs, sunt valabile şi pentru candidatii care vor opta pentru un post/catedra vacant/a din palate şi cluburi ale elevilor.
 + 
Anexa 4────────la metodologie──────────────PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREAPOSTURILOR DIDACTICE VACANTE DIN UNITATILE CU INVATAMANTSPORTIV INTEGRAT ŞI SUPLIMENTAR(licee şi clase cu program sportiv/cluburi sportive scolare)Disciplina EDUCATIE FIZICA ŞI SPORTIVA● La concurs participa absolventii învăţământului superior de specialitate, de lunga şi scurta durata, cu specializare în disciplina sportiva pentru care s-au inscris.● Proba practica se desfăşoară după cum urmeaza:1. Subiectele, pentru proba practica sunt elaborate de comisia de examinare în preziua examenului şi avizate de inspectorul scolar de specialitate;2. Explicarea şi/sau demonstrarea pasilor metodici de invatare/consolidare/perfectionare a elementelor/procedeelor solicitate în biletul de examen extras.● Durata probei practice nu va depăşi 30 de minute/concurent.● Concurentul nu poate schimba subiectul.● Pe parcursul desfăşurării probei practice, la solicitarea comisiei sau la propunerea lor, concurentii pot repeta unele secvente.● Rezultatul probei practice se apreciaza prin "Admis" sau "Respins".● Pentru susţinerea probei practice, în mod obligatoriu, candidatii se prezinta în echipament sportiv adecvat.● Candidatii nu sunt primiti în concurs fără adeverinta medicală eliberata de policlinica teritoriala, în care se menţionează "apt pentru susţinerea probei practice".
 + 
Anexa 5────────la metodologie──────────────                PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA                        POSTURILOR DIDACTICE VACANTE    Disciplina ARTE PLASTICEProba practică va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:[] Pregătirea metodică pe baza unui proiect didactic, elaborat decandidat în faţa comisiei, la alegere, din conţinuturile disciplineiStudiul Compoziţiei, disciplină fundamentală din cadrul curriculumuluidiferenţiat specific învăţământului de arte vizuale …………………. 50 p;[] Activitatea în specialitate pe baza prezentării unui portofoliu deactivitate.Comisia va puncta fiecare manifestare artistică sau teoreticăpublicată, de nivel naţional, internaţional sau local, precum şi premiileanuale acordate de uniunile de creaţie artistică sau filialele acestoradin România, premiile internaţionale, iniţierea/participarea de/laproiecte naţionale sau internaţionale precum şi orice contribuţieteoretică în domeniu, după cum urmează:– premiile anuale acordate de uniunile de creaţie sau filialeleacestora, precum şi premii internaţionale acordate de instituţii culturaleomologe ………………………………………………………… 40 p;– participări la expoziţiile anuale, bienale, trienale, etc. naţionaleşi internaţionale, creaţii scenografice sau de costum de scenă, lucrări deartă monumentală, proiecte de arhitectură realizate individual sau încolectiv, creaţii omologate în diferite domenii ale designului, lucrări derestaurare certificate de comisii de specialitate, literatură despecialitate publicată, etc. ……………………………………… 30 p;– coordonare de proiecte naţionale sau internaţionale …………….. 40 p;– manifestări expoziţionale individuale sau de grup:– în spaţii administrate de muzee de artă ……………………… 40 p;– în spaţii administrate de uniuni de creaţie ………………….. 30 p;– în alte locaţii …………………………………………… 20 p;– manifestări expoziţionale (jurizate) periodice sau ocazionale ……. 30 p;– alte manifestări expoziţionale ocazionale (nejurizate) ………….. 20 p;– participare în cadrul unor proiecte naţionale sau internaţionale …. 20 p;– contribuţii teoretice în domeniu (articole publicate în presă,comunicări ştiinţifice, intervenţii în cadrul unor seminarii pe temede specialitate, etc.) …………………………………………… 10 p.Pentru calificativul admis candidatul va trebui să obţină minimum 70puncte.
 + 
Anexa 6────────la metodologie──────────────PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREAPOSTURILOR DIDACTICE VACANTEPALATELE ŞI CLUBURILE ELEVILORProba practica la palate şi cluburi ale copiilor se va desfăşura astfel:a) pentru ocuparea catedrelor vacante în profilul tehnico-aplicativ şi ştiinţific, proba practica va consta din:● construirea unui subansamblu din componenta unui aparat sau model din domeniul cercului;● intocmirea unei schite pentru un anumit model ce urmeaza să fie construit în domeniul cercului;● asamblarea unor piese distincte în realizarea unui aparat sau diferite circuite;● intocmirea unui proiect de activitate pentru o anumita tema din domeniul cercului;● prezentarea unei oferte didactice cu privire la activitatea cercului (catedrei) pentru care candideaza;b) pentru ocuparea catedrelor vacante în profilul cultural-artistic sunt valabile cerinţele prezentate la proba practica din cadrul liceelor vocationale;c) pentru ocuparea catedrelor vacante în profilul sportiv-turistic, proba practica va consta din:● prezentarea în scris a obiectivelor propuse spre realizare, specifice cercului pentru care concureaza;● modalităţi de selecţie a copiilor la activitatea de cerc şi de participare în competitii;● cunoasterea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a activităţii din palate şi cluburi ale copiilor;● descrierea modului de realizare a unei teme sau a unui segment dintr-o activitate specifică cercului (catedrei) vacante.
 + 
Anexa 7──────────la metodologie──────────────PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRUOCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE VACANTEDisciplina INSTRUIRE PRACTICA – MAISTRI INSTRUCTORI1. Proba practica se sustine în cabinete, ateliere, laboratoare de specialitate, sali de demonstratie din unitatile de invatamant, stabilite de comisia de examinare, sub supravegherea permanenta a membrilor acesteia.2. Proba practica consta în executarea unei lucrari/produs/serviciu/tehnici de ingrijire – conform profilului postului.3. Subiectele pentru proba practica se elaboreaza de comisia de examinare, în ziua examenului.4. Durata probei practice variaza între 30-180 de minute pentru fiecare candidat, în functie de complexitatea lucrării.5. Evaluarea probei practice se realizează pe baza unei fise de observatii, elaborata de comisia de examinare.6. Fisa de observatii va cuprinde urmatoarele criterii de evaluare:– amenajarea ergonomica a locului de muncă;– respectarea normelor de igiena, de protectia muncii şi prevenirea şi stingerea incendiilor;– alegerea materialelor, produselor, instrumentelor şi aparatelor necesare executarii lucrării;– respectarea algoritmului de execuţie;– respectarea procesului tehnologic (operaţiilor, fazelor, trecerilor, manuirilor, miscarilor);– finisarea, aspectul lucrării/produsului/serviciului/tehnici de ingrijire;– atitudinea faţă de client/pacient;– redactarea unui referat pentru probele de laborator.7. Evaluarea se face pe baza calificativului Admis-Respins.
 + 
Anexa 8──────────la metodologie────────────────

Nr.
crt.

Numele şi
prenumele
candidatului
repartizat

Unitatea
de
invatamant

Localitatea

Post/
catedra

Cod
post

Tipul de
miscare
– numire ca
titular
– transferare
– detasare
– suplinire
Obser-
vatii

 + 
Anexa 9────────la metodologie────────────────Graficul desfăşurării concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante/rezervate în unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţele pilot1. a) Transmiterea datelor pentru publicarea pe portalul Ministerului Educaţiei şi Cercetării a listei actualizate cu posturile/catedrele vacante titularizabile şi afişarea acesteia la inspectoratul şcolar şi la unităţile de învăţământ.b) Transmiterea datelor pentru publicarea pe portalul Ministerului Educaţiei şi Cercetării a listei actualizate cu posturile/catedrele vacante/rezervate netitularizabile şi afişarea acesteia la inspectoratul şcolar şi la unităţile de învăţământ.Termen: 13 mai 20062. Înregistrarea cererilor candidaţilor, însoţite de documentele prevăzute în cerere (inclusiv pentru absolvenţii promoţiei 2006), la secretariatul unităţii de învăţământPerioada: 15 -17 mai 20063. Verificarea dosarelor de către comisia de concurs şi avizarea acestora de către consilierul juridic al inspectoratului şcolar, la sediul inspectoratului şcolar, cu excepţia dosarelor absolvenţilor promoţiei 2006.Perioada: 18 -22 mai 20064. Susţinerea activităţilor didactice la clasă de către candidaţii înscrişi la concurs.Perioada: 23 mai -14 iunie 20065. Organizarea concursului cu probe scrise.Perioada: 15 iunie -11 august 2006Notă. Absolvenţii promoţiei 2006 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului organizat pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate vacante în unitaţile de învăţământ preuniversitar din judeţele pilot, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire.______________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x