METODOLOGIE din 8 noiembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.087 din 2 decembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 35
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 36
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 955 04/05/2007
ActulREFERIT DEORDIN 3916 15/05/2006
ActulAPROBAT DEORDIN 5419 08/11/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 5419 08/11/2005

de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1 şi nivel 2



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1 şi nivel 2 'ad numit în continuare examen de certificare a competenţelor profesionale – în conformitate cu prevederile art. 35 şi 36 din Legea învăţământului nr. 84/1995 republicată cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 2(1) La examenul de certificare a competenţelor profesionale au dreptul să se înscrie elevii care au absolvit şi promovat:a) şcoala de arte şi meserii pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1;b) anul de completare – ruta de profesionalizare prin şcoala de arte şi meserii 'ad pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2.
 + 
Articolul 3(1) Candidaţii proveniţi de la şcolile de arte şi meserii sau din anul de completare, din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat sau unităţile de învăţământ preuniversitar particular acreditate, susţin examenul de certificare a competenţelor profesionale, fără taxă, în centrele de examen nominalizate de Comisia Judeţeană/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare – CJEC/CMEC.(2) Candidaţii proveniţi de la şcolile de arte şi meserii sau din anul de completare din unităţile de învăţământ particular, care au obţinut autorizaţie de încredere, susţin, fără taxă, examenul de certificare a competenţelor profesionale, la centrele de examen stabilite de CJEC/CMEC. Unităţile de învăţământ de stat la care aceşti candidaţi susţin examenul de certificare a competenţelor profesionale se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.(3) Candidaţii proveniţi de la şcolile de arte şi meserii sau din anul de completare din unităţile de învăţământ particular, proveniţi din unităţile care nu au obţinut autorizaţie de încredere, pot susţine examenul de certificare a competenţelor profesionale, în conformitate cu prezenta metodologie, dacă fac dovada că au susţinut şi promovat examenul de selecţie organizat conform metodologiei specifice elaborate de M.Ed.C.(4) Centrele de examen, la care candidaţii proveniţi din unităţile şcolare nominalizate la alineatul (1) pot fi organizate, după caz, în funcţie de criteriile stabilite prin Anexa nr. 1 la prezenta metodologie, în unitatea şcolară din care provin aceşti candidaţi sau în alte unităţi şcolare.
 + 
Articolul 4Graficul examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1şi nivel 2 de către absolvenţii şcolii de arte şi meserii sau a anului de completare se aprobă, în fiecare an şcolar, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Articolul 5(1) Absolvenţilor şcolii de arte şi meserii, care nu au promovat examenul de certificare a competenţelor profesionale, li se eliberează certificatul de absolvire, portofoliul personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă.(2) Absolvenţilor anului de completare 'ad ruta de profesionalizare prin şcoala de arte şi meserii care nu au promovat examenul de certificare a competenţelor profesionale, li se eliberează certificatul de absolvire, portofoliul personal pentru educaţie permanentă şi, la cerere, foaia matricolă.(3) În urma promovării examenului de certificare a competenţelor profesionale de către absolvenţii şcolii de arte şi meserii, candidatului î se eliberează certificatul de calificare profesională nivel 1.(4) În urma promovării examenului de certificare a competenţelor profesionale de către absolvenţii anului de completare, candidatului i se eliberează certificatul de calificare profesională nivel 2.
 + 
Capitolul IICoordonarea metodologică a examenului de certificare a competenţelor profesionale + 
Articolul 6(1) Organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale sunt coordonate, la nivel naţional, de Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare – CNEC, care se constituie în fiecare an şcolar, şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.(2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie, anual, Comisii Judeţene/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare – CJEC/CMEC.(3) CJEC/CMEC desemnează, în baza criteriilor prevăzute în Anexa nr. 1 la această metodologie, unităţile de învăţământ care organizează examen de certificare a competenţelor profesionale numite centre de examen.(4) În fiecare centru de examen, CJEC/CMEC numeşte o comisie de examinare.
 + 
Articolul 7(1) Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare – CNEC are următoarea componenţă:a) preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;b) vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei Generale Învăţământ Preuniversitar, directorul general al Direcţiei Generale Învăţâmant în Limbile Minorităţilor, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţâmântului Profesional şi Tehnic;c) secretar: un inspector de specialitate din Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar;d) 7-9 membri: directori, şefi de serviciu, consilieri, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei Generale Învăţâmânt Preuniversitar, inspectori de specialitate din cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, profesori din învăţământul preuniversitar profesional şi tehnic.(2) Componenţa nominală a CNEC se aprobă, până la data de 1 decembrie a fiecărui an şcolar, prin ordin al ministrului Educaţiei şi Cercetării.
 + 
Articolul 8(1) Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare – CNEC are următoarele atribuţii generale:a) centralizează datele cu privire la componenţa nominală a CJEC/CMEC;b) instruieşte, până la data de 30 ianuarie a fiecărui an şcolar, preşedinţii CJEC/CMEC;c) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC/CMEC;d) primeşte de la CJEC/CMEC – situaţia centralizată: a numărului de absolvenţi ai şcolii de arte şi meserii, pe calificări profesionale, precum şi propunerile de organizare a centrelor de examen la nivel de judeţ/Municipiu Bucureşti;e) primeşte de la CJEC/CMEC – situaţia centralizată: a numărului de absolvenţi ai anului de completare, pe calificări profesionale, precum şi propunerile de organizare a centrelor de examen la nivel de judeţ/Municipiu Bucureşti;f) coordonează stabilirea centrelor de examen şi aprobă listele cu centrele de examen, primite de la inspectoratele şcolare, pe baza criteriilor pentru selectarea/constituirea centrelor de examen, stabilite în Anexa nr. 1 a prezentei metodologii;g) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale;h) analizează modul de desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale, precum şi rezultatele acestuia, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC/CMEC precum şi a rapoartelor întocmite de reprezentanţii CNEC pe lângă CJEC/CMEC;i) întocmeşte şi prezintă ministrului Educaţiei şi Cercetării raportul naţional al examenului de certificare a competenţelor profesionale;j) propune ministrului Educaţiei şi Cercetării eventuale măsuri de optimizare privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale;k) dispune luarea măsurilor adecvate în situaţii nereglementate de prezenta metodologie.(2) Pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor, CNEC are următoarele atribuţii:a) stabileşte, pe baza propunerilor profesorilor de specialitate din ţară, ale membrilor grupurilor de lucru ale M.Ed.C/CNDIPT, în conformitate cu standardele de pregătire profesională – numite în continuare SPP pentru fiecare calificare profesională lista temelor pentru proba practică şi pentru proba orală, pentru fiecare calificare profesională şcolarizată prin şcolile de arte şi meserii;b) stabileşte fişa de evaluare conţinând criteriile de apreciere pentru proba practică/proiectul şi proba orală/susţinerea proiectului;c) face publice lista temelor şi fişele de evaluare, prin afişare pe site-ul de Internet al M.Ed.C, până la data de 10 ianuarie a anului în care se susţine examenul.
 + 
Articolul 9(1) Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare poate delega, pe o perioadă determinată reprezentanţi pe lângă CJEC/CMEC.(2) Reprezentantul CNEC are următoarele atribuţii:a) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC/CMEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;b) îndrumă CJEC/CMEC şi comisiile de examinare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de certificare a competenţelor profesionale;c) propune CJEC/CMEC sau CNEC schimbări în componenţa comisiilor de examinare, atunci când constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii şi informează CNEC cu privire la acestea;d) în cadrul acţiunilor de monitorizare, îndrumare şi control a modului de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1, verifică modul în care s-au realizat biletele de examen pentru proba practică şi proba orală şi aplicarea Fişei de evaluare, în conformitate cu lista publică de teme, pentru fiecare calificare profesională;e) în cadrul acţiunilor de monitorizare, îndrumare şi control a modului de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2, verifică modul în care s-a desfăşurat proba orală, de susţinere a proiectului şi aplicarea Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, în conformitate cu lista temelor de proiect aprobată în fiecare şcoală care organizează examen, pentru fiecare calificare profesională, conform SPP;f) informează CJEC/CMEC sau CNEC, în cazul în care constată disfuncţii în organizarea examenului de certificare a competenţelor profesionale, în vederea respectării prevederilor legale şi a sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;g) întocmeşte şi transmite la CNEC un raport cu privire la modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale în judeţul în care a fost delegat; în raport se vor face şi propuneri care să vizeze optimizarea organizării şi desfăşurării examenelor, observaţii asupra calităţii temelor propuse şi propuneri privind îmbunătăţirea fişelor de evaluare.
 + 
Articolul 10(1) CJEC/CMEC au următoarea componenţă:a) preşedinte – inspector şcolar general adjunct;b) 3-5 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar de specialitate pentru discipline tehnologice, preşedintele Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social în Formarea Profesională sau un reprezentant al acestuia, care nu este cadru didactic, directorul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă sau un reprezentant al acestuia şi, după caz, un inspector şcolar cu responsabilităţi pentru învăţământul particular şi unul pentru învăţământ în limbile minorităţilor;c) un secretar – cadru didactic de specialitate/informatician cu abilităţi de procesare PC.(2) Componenţa nominală a CJEC/CMEC se aprobă anual, până la data de 15 decembrie a anului şcolar, prin decizia inspectorului şcolar general şi îşi desfăşoară activitatea până la sfârşitul anului şcolar în curs. Lista cu membrii CJEC/CMEC se transmite spre validare la CNEC – Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia Generală învăţământ Preuniversitar – până la data de 1 ianuarie a fiecărui an şcolar.
 + 
Articolul 11CJEC/CMEC au următoarele atribuţii:a) transmit, până la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs, pentru validare de către CNEC -Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia Generală Învăţământ Preuniversitar – componenţa nominală a CJEC/CMEC;b) organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi sesizează imediat CNEC orice situaţie care presupune luarea unei decizii de către aceasta;c) stabilesc centrele de examen, conform criteriilor pentru selectarea/constituirea centrelor de examen specificate în Anexa nr. 1 a prezentei metodologii; transmit pentru validare de către CNEC lista centrelor de examen; iau măsuri pentru organizarea centrelor de examen prin respectarea cerinţelor SPP, pe calificări profesionale/domenii, acolo unde este cazul, pentru buna desfăşurare a probei practice/proiectul şi probei orale/susţinerea proiectului;d) asigură prezenţa în centrele de examen a copiatoarelor, calculatoarelor pentru elaborarea biletelor de examen, a listelor cu rezultatele candidaţilor, precum şi a altor documente, mijloace şi servicii de comunicare necesare bunei funcţionări a comisiei – telefon, fax, e-mail, acces Internet etc;e) organizează, anual, în perioada februarie-martie, cursuri de formare pentru membrii evaluatori şi pentru monitori de calitate pentru examenul de certificare a competenţelor;f) desemnează câte un reprezentant pentru comisiile de examen din centrul de examen, monitor de calitate pentru examenul de certificare a competenţelor profesionale; acesta îndeplineşte condiţia de a nu fi cadru didactic al unităţii de învăţământ din care provin candidaţii;g) solicită în scris, Direcţiilor Judeţene de Sănătate Publică desemnarea personalului medical necesar în fiecare centru de examen;h) se adresează, în scris, organelor de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean/al Municipiului Bucureşti, pentru a se asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul CJEC/CMEC şi la centrele de examen, în vederea păstrării ordinii publice, precum şi a bunei desfăşurări a examenului de certificare a competenţelor profesionale;i) analizează propunerile pentru desemnarea membrilor comisiilor de examinare, înaintate de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic; procedează la constituirea comisiilor de examinare, selectând, de regulă cadre didactice care au în norma de încadrare module din cultura de specialitate la şcoala de arte şi meserii şi anul de completare, exceptând situaţia în care în judeţul respectiv nu există, pentru anumite calificări profesionale, cadre didactice care să îndeplinească această condiţie; înaintează componenţa comisiilor de examinare inspectorului şcolar general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului de certificare a competenţelor profesionale;j) decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a monitorilor de calitate; eventualele schimbări ale vicepreşedintelui, reprezentantului Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social în Formarea Profesională, reprezentantului Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi a monitorului de calitate se fac respectând prevederile art. 12, alin. (1) lit. a), b), c), d) şi alin. (2);k) realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu cel puţin 24 – 48 ore înaintea începerii examenului de certificare a competenţelor profesionale;l) comandă confecţionarea ştampilelor rotunde – tip pentru examenul de certificare a competenţelor profesionale, care au următorul conţinut: "Examen de certificare a competenţelor profesionale **** " C.J.E.C' -**** se completează anul în care se susţine examenul de certificare a competenţelor profesionale; ştampilele nu se numerotează;m) preiau de pe site-ul MEdC, cu ajutorul secretarului comisiei de examinare şi inspectorului de specialitate, listele de teme însoţite de fişa de evaluare, conţinând criteriile de apreciere pentru proba practică şi proba orală, pentru calificările profesionale pentru care au fost organizate centrele de examen în judeţul respectiv şi le transmit unităţilor de învăţământ cu absolvenţi ai şcolii de arte şi meserii;n) la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1, asigură primirea de către fiecare comisie de examinare, a listei de teme pentru proba practică şi proba orală şi a fişei de evaluare conţinând criteriile de apreciere pentru proba practică şi orală, în conformitate cu acele calificări profesionale pentru care se susţine examenul în respectivul centru de examen;o) la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2, validează lista temelor pentru proiecte pentru fiecare calificare profesională şcolarizată prin Anul de completare, pe unităţi şcolare/centre de examen, pe baza propunerilor îndrumătorilor de proiect din şcolile care organizează examen de certificare, aprobate prin Consiliul de administraţie al unităţii şcolarep) la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2, preia de pe site-ul MEdC, cu ajutorul secretarului comisiei de examinare şi a inspectorului de specialitate, Fişa de evaluare a proiectului şi a probei orale 'ad numită în continuare fişă de evaluare, conţinând criteriile de apreciere / evaluare pentru proiect şi pentru susţinerea orală a acestuia şi o păstrează ca document-martor, pentru verificarea conformităţii;q) controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale în centrele de examen;r) sesizează imediat CNEC orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezenta metodologie;s) decide, în situaţii deosebite, în funcţie de condiţiile de organizare / dotare / administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de examen; asigură redistribuirea candidaţilor la alte centre de examen, conform opţiunii şi calificării lor profesionale, în judeţul respectiv sau, după necesităţi, în judeţele limitrofe;t) primesc, de la comisiile de examinare din centrele de examen şi de la monitorii de calitate, rapoarte detaliate privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale, conform Anexei nr. 4;u) analizează, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare din centrele de examen şi ale monitorilor de calitate, modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale, întocmesc şi transmit CNEC – Direcţia Generală pentru Învăţământ Preuniversitar din M.Ed.C, în termen de 15 zile de la afişarea rezultatelor, raportul privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor, conform Anexei nr. 4.
 + 
Articolul 12(1) Comisiile de examinare din centrele de examen au următoarea componenţă:a) preşedinte – directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ, cadru didactic de specialitate; în cazul în care, aceştia nu sunt cadre didactice de specialitate, va fi desemnat ca preşedinte responsabilul ariei curriculare Tehnologii, cadru didactic de specialitate;b) vicepreşedinte – reprezentantul agentului economic pentru una dintre calificările profesionale certificate sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea Profesională – CLDPS – sau un reprezentant al Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz;c) membrii evaluatori:– la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1 – două cadre didactice de specialitate, de regula de la altă unitate de învăţământ decât cea în care se constituie centrul de examen; dacă la nivelul judeţului respectiv nu a fost organizat un curs de formare pentru profesori evaluatori se vor include ca membrii evaluatori, de preferinţă, cadre didactice dintr-o unitate de învăţământ inclusă în programul PHARE-TVET;– la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2 – două cadre didactice de specialitate, de regula de la altă unitate de învăţământ decât cea în care se constituie centrul de examen şi coordonatorul activităţii de elaborare a proiectelor;d) reprezentantul desemnat de CJEC/CMEC, care îndeplineşte rolul de monitor de calitate, rol în care evaluează modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale; acesta elaborează propriul raport pe care îl înaintează CJEC/CMEC, în vederea întocmirii raportului prevăzut la Anexa 4 din prezenta metodologie; Monitorul de calitate este o persoană externă centrului de examen;e) secretar – secretarul unităţii de învăţâmânt în care se organizează centrul de examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate de învăţământ, cu abilităţi de procesare PC;(2) Monitori de calitate pot fi numiţi dintre: inspectorii şcolari de specialitate, cadre didactice; dacă la nivelul judeţului respectiv nu a fost organizat un curs de formare pentru monitori de calitate, se vor include ca monitori de calitate profesori provenind, de preferinţă, de la o unitate şcolară inclusă în programul PHARE-TVET, cadre de la agenţi economici implicaţi în parteneriate cu şcoala, necuprinşi ca membri ai comisiilor de examinare în alte centre de examen;(3) Numirea comisiilor de examinare din centrele de examen se face prin decizie a inspectorului şcolar general la propunerea CJEC/CMEC, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului de certificare a competenţelor profesionale.(4) Din comisiile de examinare nu pot face parte cei care au rude printre candidaţi până la gradul al II-lea inclusiv. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care se păstrează alături de celelalte documente de examen.(5) Comisiile de examinare din centrele de examen funcţionează în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora.
 + 
Articolul 13Atribuţiile comisiei de examinare din centrul de examen sunt următoarele:a) organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale în centrul de examen în care au fost numite;b) verifică respectarea condiţiilor de înscriere la examenul de certificare, întocmirea listelor de înscriere şi programarea candidaţilor pe zile şi pe locuri de desfăşurare la probele de examen;c) completează cataloagele de examen cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, probele de examen pe care aceştia le susţin, data susţinerii şi situaţia finală. Cataloagele de examen tipizate se completează în două exemplare identice, se numerotează şi se ştampilează pe fiecare pagină;d) repartizează candidaţii în ordine alfabetică, pentru susţinerea probelor; precizează locul de desfăşurare în care se susţine examenul de certificare; afişează, la avizierul unităţii de învăţământ şi la locurile în care se desfăşoară probele, listele cu candidaţii, cu 24 de ore înainte de susţinerea probelor, cu precizarea orei la care aceştia trebuie să se prezinte;e) sesizează CJEC/CMEC situaţiile care impun neacordarea dreptului de a susţine examenul pentru un anumit candidat, precum şi orice altă situaţie deosebită apărută în timpul desfăşurării probelor, în vederea luării măsurilor ce se impun;f) pentru examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1 pregătesc, pe baza listei temelor pentru proba practică şi proba orală, biletele de examen pentru fiecare calificare profesională, precum şi fişa de evaluare conţinând criteriile de apreciere pentru proba practică şi proba orală, care va fi completată pentru fiecare candidat;g) pentru examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2, verifică, pe baza listei temelor pentru proiecte din respectiva unitate de învăţământ, arondată centrului de examen respectiv, modul în care s-a făcut depunerea proiectelor individuale ale candidaţilor, însoţite de fişele de evaluare cu părţile I, II şi III completate de către îndrumătorii de proiect, conform formatului din Anexa nr. 3;h) controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor;i) controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale;j) iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de examinare sau se desfăşoară probele să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de CNEC sau CJEC/CMEC;k) la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1, evaluează candidaţii şi completează fişa de evaluare a candidaţilor la proba practică şi la proba orală, respectând criteriile de apreciere a probei practice şi a probei orale, conţinute în fişa de evaluare;l) la examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2, stabileşte calificativul final pentru fiecare candidat, conform susţinerii orale a proiectului şi în concordanţă cu fişa de evaluare;m) stabileşte situaţia finală pentru fiecare candidat, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, care se înregistrează în cataloage: admis, respins, neprezentat, eliminat din examen;n) afişează rezultatele finale ale examenului de certificare a competenţelor profesionale;o) întocmeşte şi transmit CJEC/CMEC, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale;p) predau secretarului unităţii de învăţământ, cu proces-verbal, fişele de evaluare pentru fiecare candidat, autentificate de preşedintele comisiei de examinare, cataloagele şi celelalte documente întocmite pe durata organizării şi desfăşurării examenului de certificare a competenţelor profesionale.
 + 
Capitolul IIIÎnscrierea candidaţilor + 
Articolul 14(1) În vederea înscrierii la examenul de certificare a competenţelor profesionale, a absolvenţilor din seriile curente, profesorii diriginţi ai claselor de la şcolile de arte şi meserii, respectiv ai claselor de la anul de completare, întocmesc tabele cu elevii, care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, anul de studiu şi clasa, calificarea profesională în care s-au pregătit, semnăturile elevilor şi ale dirigintelui. Tabelele sunt certificate prin semnătura directorului şi ştampila unităţii de învăţământ. Odată cu tabelele candidaţii vor completa o declaraţie pe propria răspundere că au luat la cunoştinţă şi că vor respecta normele de protecţia muncii şi pe cele igienico-sanitare implicate de utilizarea corectă a echipamentelor, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor, a substanţelor etc. În cadrul probei practice şi probei orale a examenului de certificare a competenţelor profesionale(2) Tabelele prevăzute la alin. (1), împreună cu declaraţiile pe proprie răspundere, se depun la secretariatele unităţilor de învăţământ stabilite de CJEC/CMEC drept centre de examen. Pe baza acestora, secretarii/secretarii-şefi ai unităţilor de învăţământ respective, întocmesc listele cu elevii înscrişi la susţinerea examenului de certificare a competenţelor profesionale, în funcţie de nivelul de certificare solicitat, pe domenii şi calificări profesionale.(3) Candidaţii din seriile anterioare, care doresc sa participe la examenul de certificare a competenţelor profesionale, se adresează în scris CJEC/CMEC care, repartizează candidatul respectiv, în funcţie de calificare, la un centru de examen.(4) Înscrierea candidaţilor din seriile anterioare seriei curente se face la centrul de examen la care a fost repartizat de CJEC/CMEC, pe baza următoarelor înscrisuri:a) cerere de înscriere;b) certificat de naştere – în copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;c) certificat de absolvire a şcolii de arte şi meserii/anului de completare – în copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;d) portofoliul personal pentru educaţie permanentă în copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;e) foaia matricolă, în original, eliberată de unitatea de învăţământ absolvită, şi o copie a acesteia, certificată ca fiind conformă cu originalul, copie care se păstrează la dosarul de înscriere, în arhiva unităţii de învăţământ desemnată centru de examen;f) actul de identitate – pentru conformitate – în copie, certificată ca fiind conformă cu originalul;g) declaraţie pe propria răspundere a candidatului că a luat la cunoştinţă şi că va respecta normele de protecţia muncii şi pe cele igienico-sanitare implicate de utilizarea corectă a echipamentelor, a sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor, a substanţelor etc. în cadrul probei practice şi probei orale a examenului de certificare a competenţelor profesionale;(5) Unităţile şcolare, centre de examen, vor acorda asistenţă şi sprijin candidaţilor din seriile anterioare, în vederea îndeplinirii tuturor cerinţelor de participare la examenul de certificare.(6) Înscrierea candidaţilor care provin de la unităţile particulare autorizate care organizează cursuri de şcoală de arte şi meserii/anul de completare se face în baza următoarelor înscrisuri:– tabele cu elevii, care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, anul de studiu şi clasa, calificarea profesională în care s-au pregătit, semnăturile elevilor şi ale dirigintelui, tabelele sunt certificate prin semnătura directorului şi ştampila unităţii de învăţământ;– documentele prevăzute la alineatul (4) al art. 14 din prezenta metodologie.
 + 
Articolul 15(1) Directorii unităţilor de învăţământ care au şcolarizat şi au absolvenţi ai şcolii de arte şi meserii/anului de completare, centralizează dosarele de înscriere pe domenii şi calificări profesionale şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti -CJEC/CMEC, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului de certificare a competenţelor profesionale.(2) Directorii unităţilor de învăţământ care au absolvenţi ai şcolii de arte şi meserii/anului de completare iau măsuri pentru informarea candidaţilor asupra prevederilor prezentei metodologii.
 + 
Articolul 16(1) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti 'ad CJEC/CMEC, întocmesc situaţia centralizată la nivel judeţean, care cuprinde: domeniile, calificările profesionale pentru care se organizează examen de certificare a competenţelor profesionale şi centrele de examen care satisfac criteriile prevăzute, conform Anexei nr. 1 a prezentei metodologii, pe domenii şi calificări profesionale, şi transmite CNEC situaţia finală, cu cel puţin 5 zile înainte de începerea examenului de certificare a competenţelor profesionale.(2) În momentul finalizării listei centrelor de examen şi a repartizării candidaţilor pe centre de examen, conform calificărilor lor profesionale, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti iau toate măsurile necesare, cu sprijinul autorităţilor locale, al agenţilor economici, al şcolilor de provenienţă a absolvenţilor, pentru asigurarea transportului candidaţilor la centrele de examen, acolo unde este cazul, în ziua în care aceştia au fost programaţi.
 + 
Capitolul IVConţinutul examenului de certificare a competenţelor profesionale + 
Secţiunea IConţinutul examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1 + 
Articolul 17Examenul de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1 constă într-o probă practică şi o proba orală.
 + 
Articolul 18(1) Proba practică are ca scop validarea, în situaţia de examen extern, a dobândirii unor unităţi de competenţe din calificarea profesională respectivă, considerate esenţiale, din punctul de vedere al angajatorului, pentru conţinutul calificării profesionale.(2) Proba orală este complementară probei practice şi vizează demonstrarea de către candidat, în situaţia de examen extern şi direct legată de tema probei practice, a unor abilităţi cheie, prevăzute prin SPP, de tipul: comunicare orală şi numeraţie, organizarea locului de muncă, igiena şi securitatea muncii etc.(3) Pe baza temelor pentru proba practică şi proba orală, comisiile elaborează biletele de examen şi criteriile de apreciere a performanţei candidatului, prevăzute în fişa de evaluare din Anexa nr. 2 a prezentei metodologii, conţinând atât criteriile de apreciere pentru proba practică cât şi pentru proba orală, sunt multiplicate în ziua examenului, de către comisia de examinare din centrul de examen, pe baza listei publice de teme pentru proba practică şi proba orală, pentru fiecare calificare profesională.(4) Proba practică are o durată variabilă, în funcţie de calificarea profesională, conform reperelor de timp stabilite şi precizate prin lista publică a temelor pentru proba practică. Proba orală are durata de 10-15 minute şi se desfăşoară după realizarea probei practice.(5) Tema probei practice pentru fiecare candidat se stabileşte în ziua susţinerii acesteia, prin extragerea unui bilet dintre cele pregătite de către comisia de examinare, pe baza temelor din lista publică.(6) Proba orală constă într-o succesiune de întrebări ale examinatorului, legate direct de elementele probei practice şi nu se evaluează separat, ci împreună cu proba practică, conform fişei de evaluare.
 + 
Articolul 19(1) Calificativul final al candidatului este "admis" numai în situaţia în care numărul criteriilor îndeplinite este mai mare decât al celor neîndeplinite, la proba practică şi proba orală, cumulate. În caz contrar, calificativul candidatului este "respins".(2) Îndeplinirea criteriilor se consemnează prin bifare în fişa de evaluare – vezi Anexa nr. 2.(3) Rezultatul examenului de certificare a competenţelor profesionale, consemnat în fişa de evaluare pentru nivelul 1, completată pentru fiecare candidat, se afişează în ziua susţinerii probei practice şi probei orale şi nu poate fi contestat.Secţiunea II-aConţinutul examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2
 + 
Articolul 20Examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 2, constă într-o probă practica/proiectul şi o probă orală/susţinerea proiectului.
 + 
Articolul 21(1) Proba practică constă în realizarea unui proiect şi are ca scop demonstrarea, în situaţie de examen de certificare, a dobândirii unui ansamblu de competenţe tehnice generale, competenţe tehnice de specialitate şi competenţe cheie specifice calificării respective. Proiectul poate fi însoţit, după caz, de un produs practic.(2) Proba orală/susţinerea proiectului, are drept scop demonstrarea de către candidat, în situaţia de examen, cu ajutorul unor competenţe cheie prevăzute în SPP, abordării personale şi progresului său în problemele ridicate de realizarea respectivului proiect.(3) Temele proiectelor se stabilesc la nivelul unităţii de învăţământ care şcolarizează anul de completare şi sunt discutate şi aprobate de către comisia metodică de specialitate şi, după caz, cu participarea reprezentanţilor partenerilor sociali interesaţi/ implicaţi în procesul de formare. Lista temelor se definitivează şi se face publică la nivelul unităţii de învăţământ până la data de 1 decembrie a fiecărui an şcolar;(a) Temele proiectelor trebuie să se încadreze obligatoriu în curriculumul aprobat pentru calificarea respectivă şi să se raporteze într-un mod direct şi transparent la SPP corespunzător, prin competenţele clar precizate şi specificate în Partea I a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, cuprinsă în Anexa nr. 3 din prezenta metodologie.(b) Candidaţii consultă tematica afişată şi optează pentru una dintre teme. Opţiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unităţii de învăţământ, până la data de 15 ianuarie a fiecărui an şcolar. În vederea validării opţiunilor pentru temele de proiect sunt necesare: acceptul îndrumătorului proiectului şi cel al responsabilului ariei curriculare «Tehnologii», pentru fiecare candidat în parte.(c) Aprobarea opţiunilor pentru temele proiectelor, precum şi a îndrumătorilor acestora se face de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, până cel târziu la data de 25 ianuarie a fiecărui an şcolar. Listele astfel aprobate sunt transmise CJEC/CMEC în vederea validării.(d) Comisia metodică de specialitate din fiecare unitate de învăţământ ce organizează examen de certificare a competenţelor profesionale în vederea obţinerii certificatului de calificare nivel 2, are responsabilitatea de a prezenta şi organiza un scurt stagiu de formare cu îndrumătorii de proiect, referitor la Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, pe care aceştia o vor folosi drept instrument de monitorizare a progresului activităţilor la proiect, pe tot parcursul derulării acestuia -primele trei părţi ale fişei.(4) Poate fi îndrumător al proiectului doar un cadru didactic care este încadrat cu ore la anul de completare sau care coordonează pregătirea practică pentru acest nivel.(5) Îndrumătorul de proiect are următoarele obligaţii:(a) face cunoscute până la data de 15 decembrie a fiecărui an şcolar temele pentru proiectele elevilor din anul de completare, precum şi competenţele care se au în vedere prin execuţia şi susţinerea proiectului, conform SPP pentru fiecare calificare;(b) aduce la cunoştinţă, fiecărui candidat al cărui proiect îl monitorizează, conţinutul fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.(c) oferă consultanţă şi sprijin elevilor în alegerea temei pentru proiect;(d) recomandă bibliografia minimală, precum şi documentaţia necesară executării proiectului, şi le discută în detaliu cu candidatul;(e) definitivează, împreună cu fiecare candidat al cărui proiect îl îndrumă, planul şi etapele de elaborare a proiectului, atât pentru partea practică, cât şi pentru partea scrisă;(f) oferă consultaţii, îndrumă şi monitorizează pe tot parcursul semestrului al doilea, modul de realizare a proiectului precum şi modul de redactare a părţii scrise a acestuia;(g) se asigură că fiecare candidat al cărui proiect îl coordonează îşi elaborează singur atât partea practică, cât şi partea scrisă, tehnoredactată a proiectului;(h) susţine, cu fiecare candidat, cel puţin cinci întâlniri de monitorizare a proiectului, conform planificării individuale şi consemnează observaţiile pe fişele individuale de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale;(i) asigură acordarea sprijinului necesar specific, candidaţilor cu cerinţe educaţionale speciale, conform necesităţilor impuse de tipul de deficienţă sau de cerinţă educaţională specială;(j) în vederea monitorizării proiectelor, cadrele didactice care îndrumă proiecte pot solicita conducerii unităţii de învăţământ organizarea unui program de consultaţii şi de către alte cadre didactice, specialişti, reprezentanţi ai partenerilor sociali etc, pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile necesare.(k) completează, pentru fiecare candidat monitorizat, Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale – părţile I-III, asumându-şi responsabilitatea pentru evaluarea şi pentru observaţiile realizate.
 + 
Articolul 22(1) Proiectul este elaborat individual, de către fiecare candidat în parte, pe baza tematicii stabilite şi aprobate conform prevederilor prezentei metodologii şi discutat cu îndrumătorul de proiect, etapă cu etapă, conform planificării aprobate de conducerea unităţii de învăţamânt.(2) Redactarea părţii scrise a proiectului implică tehnoredactarea conţinutului sub forma a 5 -10 pagini, la care se adaugă eventualele anexe.(3) Partea scrisă a proiectului respectă următoarea structură:(a) Pagina de titlu cu: datele de identificare ale şcolii, ale candidatului, ale îndrumătorului de proiect, anul de absolvire, calificarea profesională, în conformitate cu Nomenclatorul calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar în vigoare;(b) cuprinsul;(c) Argumentul: 1-1'bd pagini, care sintetizează aspectele teoretice şi pe cele practice pe care le abordează, în relaţie directă cu utilitatea pentru calificarea respectivă;(d) Conţinutul propriu-zis, structurat astfel încât să pună în valoare scopul şi obiectivele proiectului, problemele soluţionate, perspectiva personală a candidatului în abordarea temei, precum şi utilitatea practic-aplicativă a soluţiilor găsite de către candidat;(e) Bibliografia;(f) Anexele: desene, schiţe, determinări de laborator, experimente, observarea şi analiza unor secvenţe din procesul tehnologic, măsurări, prelucrări statistice, elemente de proiectare, elaborarea documentaţiilor etc.(4) În vederea asigurării desfăşurării de către candidaţi a experimentelor sau activităţilor de laborator, precum şi a tehnoredactării de către fiecare candidat a părţii scrise a proiectului, secretariatul unităţii de învăţământ va alcătui, de comun acord cu îndrumătorii de proiect, un grafic de acces în laboratoarele de informatică şi de specialitate din unitatea de învăţâmânt; activitatea planificată în laboratoarele de informatică şi de specialitate se va desfăşura sub supravegherea îndrumătorilor de proiect.(5) Partea scrisă a proiectului, însoţită de fişa de evaluare, completată cu primele trei părţi, se depun până la data de 31 mai la secretariatul unităţii de învăţământ şi primesc un număr de înregistrare.(6) După susţinere, proiectul, împreună cu fişa de evaluare completată în întregime, se arhivează de către unitatea de învăţământ absolvită, pentru o perioadă de trei ani. O copie a fişei de evaluare completată se păstrează la unitatea de învăţământ centru de examen împreună cu toate documentele care atestă înscrierea şi participarea la examenul de certificare a competenţelor profesionale.
 + 
Articolul 23(1) Pentru stabilirea calificativelor finale, comisia are obligaţia,a) de a evalua în prealabil părţile I-III din fişa de evaluare a proiectului;b) de a completa partea a IV-a a fişei de evaluare a proiectului prin marcarea aprecierilor "da" sau "nu" în coloanele respective.(2) Calificativul candidatului este "admis "respins" dacă membrii evaluatori ai comisiei de examinare au formulat aceasta apreciere; calificativul se consemnează prin bifare în fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.(3) Rezultatul examenului de certificare a competenţelor profesionale, consemnat în Fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată pentru fiecare candidat, se afişează în ziua susţinerii probei şi nu poate fi contestat.
 + 
Capitolul VOrganizarea, desfăşurarea probelor şi evaluarea candidaţilor + 
Secţiunea IOrganizarea probelor + 
Articolul 24(1) La fiecare comisie de examinare, candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabetică, pe calificări profesionale, indiferent de şcoala din care provin. În cazul în care candidaţii provin de la unităţi de învăţământ din alte localităţi, programarea la examenul de certificare a competenţelor profesionale se va face astfel încât toţi candidaţii din aceeaşi localitate să susţină examenul de certificare a competenţelor profesionale în aceeaşi zi.(2) Sălile, laboratoarele, cabinetele, fermele, atelierele etc. în care se susţin probele sunt în prealabil, adaptate acestor activităţi, prin:a) asigurarea dotării corespunzătoare, respectând cerinţele specifice calificărilor profesionale precizate în SPP;b) eliminarea oricăror materiale didactice sau a oricăror alţi factori care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea probelor;c) afişarea, la locul de desfăşurare a probelor practice şi orale, a listei nominale cu candidaţi repartizaţi în ziua respectivă şi a prevederilor care îi informează pe aceştia că pătrunderea cu materiale ajutătoare la locul de desfăşurare a probelor practice şi orale, frauda sau tentativa de fraudă, precum şi nerespectarea normelor de protecţia şi securitatea muncii atrag după sine eliminarea din examen.(3) Candidaţii sunt planificaţi să între în examen pe serii sau individual, în funcţie de modul în care acest lucru a fost organizat de comisia de examinare din centrul de examen respectiv, cu respectarea orei prevăzute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei verifică la intrare identitatea fiecărui candidat.(4) Conducerea unităţii de învăţământ în care funcţionează centrul de examen, asigură consumabilele, substanţele, instrumentele, utilajele, sculele, dispozitivele, verificatoarele, copiatoarele, computerele etc, necesare desfăşurării în bune condiţii a probei practice şi orale, o sală cu fişete pentru păstrarea documentelor de examen în deplină securitate, precum şi orice alte mijloace de comunicare (calculator, fax, telefon, acces Internet), necesare Comisiei de examinare pentru asigurarea bunei desfăşurări a examenului de certificare a competenţelor profesionale.(5) Probele se desfăşoară în cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de specialitate, săli amenajate din centrul de examen şi din unităţi economice, sub supravegherea permanentă a membrilor comisiei de examinare. În cazul în care probele se desfăşoară în cadrul unei unităţi economice, acest lucru este prevăzut într-un protocol încheiat în prealabil între acel agent economic şi instituţia de învăţământ care organizează examenul de certificare, cu notificarea prealabilă a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 25(1) După ce toţi candidaţii dintr-o serie au fost examinaţi, calificativele finale se înscriu în catalog, pentru fiecare candidat, în prezenţa întregii comisii de examinare de către secretarul comisiei de examinare, cu cerneală sau pastă albastră. Eventualele corecturi de transcriere a calificativelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneala roşie, de către persoana din comisie care a greşit, sub semnătură, iar preşedintele comisiei contrasemnează şi ştampilează.(2) Fişele de evaluare nominale, completate pentru fiecare candidat, sunt considerate documente de examen, se predau cu proces-verbal preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în dulapuri/fişete metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu cataloagele de examen.(3) Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate documentele examenului de certificare a competenţelor profesionale se păstrează separat de către preşedinte şi vicepreşedinte.Secţiunea II-aDesfăşurarea probei practice şi a probei orale din cadrul examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1
 + 
Articolul 26(1) Proba practică şi proba orală se desfăşoară în două etape:a) La intrarea în examen, fiecare candidat procedează la extragerea biletului cu tema probei practice; în continuare, candidaţii realizează lucrarea practică, pe durata stabilită de comisie, dar nu mai mult de două ore.b) După executarea probei practice, candidaţii răspund întrebărilor membrilor comisiei de examen, susţinând astfel proba orală; membrii comisiei vor adresa candidatului întrebări, fără a depăşi timpul maxim de 15 minute pentru fiecare candidat.c) Pentru un candidat se completează o singură fişă de evaluare a probei practice şi a probei orale; completarea se face de unul dintre membrii comisiei de examinare şi reflecta decizia comună.(2) Execuţia practică a lucrării, precum şi răspunsurile la proba orală, se evaluează conform criteriilor de apreciere din fişa de evaluare. Aprecierea şi completarea fişei de evaluare se fac numai de către membrii comisiei, prin bifare – admis/respins, pentru fiecare criteriu de apreciere din fişă, completată pentru fiecare candidat în parte.(3) Când profesorii evaluatori nu se decid asupra calificativului pe care urmează să-l acorde la unul din criterii, preşedintele comisiei mediază situaţia astfel încât în fişa de evaluare se va înscrie în dreptul criteriului respectiv un singur calificativ. Hotărârea preşedintelui este definitivă.(4) Calificativul final, cumulat pentru proba practică şi pentru proba orală, rămâne cel cu ponderea cea mai mare "admis" "respins" de pe fişa de evaluare.
 + 
Secţiunea a III-aDesfăşurarea probei practice – elaborarea proiectului şi a probei orale – susţinerea proiectului în cadrul examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională, nivel 2 + 
Articolul 27(1) Realizarea proiectului, ca probă practică pentru examenul de certificare a competenţelor profesionale 'ad nivel 2, se face individual, de către fiecare candidat, sub coordonarea îndrumătorului de proiect, pe durata semestrului al doilea al anului de completare.(2) La examen candidatul se prezintă cu partea scrisă şi, după caz, cu partea practică -produsul proiectului. Ambele părţi au fost evaluate în prealabil de către îndrumător prin completarea părţilor I 'ad III ale fişei de evaluare.
 + 
Articolul 28(1) Pe baza listei temelor pentru proiect, pusă la dispoziţie de către secretariatul unităţii de învăţâmânt care organizează examenul, comisia de examinare primeşte toate proiectele candidaţilor înscrişi pentru susţinerea examenului, verificând şi existenţa Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, cu primele trei părţi corect completate pentru fiecare candidat, de către îndrumătorul de proiect.(2) – a) Candidatul primeşte de la comisie proiectul şi hârtie ştampilată pentru ciornă. Pentru susţinerea proiectului, se acordă fiecărui candidat 15 minute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei pot interveni cu întrebări suplimentare, după ce candidatul îşi susţine proiectul. Întrebările se consemnează în partea a IV-a a fişei de evaluare, iar răspunsurile se apreciază în consecinţă. Evaluarea reflectă o apreciere globală a calităţii proiectului şi a susţinerii sale orale.b) După susţinerea proiectului, se completează, pentru candidatul respectiv, partea a IV-a a fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale. Completarea se face de către unul dintre membrii comisiei de examinare şi reflectă decizia comună a comisiei.c) Când profesorii evaluatori nu se decid asupra calificativului pe care urmează să-l acorde la unul din criterii, preşedintele comisiei mediază situaţia astfel încât în fişa de evaluare se va înscrie în dreptul criteriului respectiv un singur calificativ. Hotărârea preşedintelui este definitivă.
 + 
Capitolul VIStabilirea şi comunicarea rezultatelor + 
Articolul 29(1) Sunt declaraţi "admişi" şi vor primi certificatul de calificare profesională nivel 1/nivel 2, candidaţii care primesc calificativul final "admis".(2) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt declaraţi "respinşi" sau, după caz, "neprezentaţi" sau "eliminaţi din examen".
 + 
Articolul 30(1) După încheierea probelor şi după completarea fişei de evaluare şi a catalogului de examen, se comunică rezultatul final al examenului de certificare a competenţelor profesionale, prin afişarea la avizierul şcolii a listelor finale.(2) Listele nominale care se întocmesc pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a competenţelor profesionale cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, precum şi calificativul final obţinut la proba practică şi proba orală, respectiv "admis"" "respins", "neprezentat", "eliminat din examen". Un candidat se consideră "neprezentat" dacă a absentat la una din probe.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii finale + 
Articolul 31(1) Toate documentele referitoare la examenul de certificare a competenţelor profesionale din cadrul centrelor de examen se păstrează în arhiva instituţiei timp de trei ani, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.(2) Documentele care atestă înscrierea şi participarea candidaţilor la examenul de certificare a competenţelor profesionale ale candidaţilor din seria curentă se arhivează la unitatea de învăţământ desemnată centru de examen.(3) După finalizarea examenului de certificare a competenţelor profesionale, secretarii din unităţile de învăţământ care au şcolarizat clase de şcoală de artă şi meserii/an de completare, dar care nu au fost desemnate centre de examen vor ridica un exemplar din cataloagele de examen, în vederea afişării tabelelor cu rezultatele finale şi pentru eliberarea actelor de studii prevăzute de lege. Una din copiile cataloagelor de examen se păstrează de către unitatea şcolară din care provin candidaţii, conform reglementărilor în vigoare.(4) În cazul candidaţilor din seriile anterioare sau a celor care provin de la unităţile şcolare particulare autorizate, rezultatele finale se afişează la unitatea şcolară desemnată centru de examen. Documentele care atestă înscrierea şi participarea la examenul de certificare a competenţelor profesionale a candidaţilor din seriile anterioare sau a celor care provin de la unităţile şcolare particulare autorizate se păstrează în arhiva unităţii şcolare desemnată centru de examen.
 + 
Articolul 32(1) Raportul comisiei de examinare din centrul de examen privind rezultatele examenului de certificare a competenţelor profesionale se transmite Inspectoratului Şcolar Judeţean/Municipiu Bucureşti 'ad CJEC/CMEC, pe cale electronică şi în scris, în termen de 5 zile de la finalizarea examenului de certificare a competenţelor profesionale.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte după modelul prevăzut în Anexa nr. 4, parte integrantă a prezentei metodologii.
 + 
Articolul 33CJEC/CMEC întocmesc un raport general cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale, pe baza raportului CJEC/CMEC, care se trimite, în formă electronică şi în scris, după modelul prevăzut în Anexa nr. 4, parte integrantă a prezentei metodologii, la Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia Generală Învăţământ Preuniversitar în termen de 15 zile de la încheierea perioadei de examen. Un exemplar al raportului general se trimite şi tuturor unităţilor de învăţământ din judeţ cu clase la şcoala de arte şi meserii şi an de completare.
 + 
Articolul 34(1) Comisiile de examinare au obligaţia să informeze telefonic, în cel mai scurt timp, Comisia Judeţeană/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare cu privire la neregulile apărute în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale.(2) Comisiile Judeţene/a Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare au obligaţia să informeze telefonic şi în cel mai scurt timp Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare cu privire la neregulile apărute în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale.
 + 
Articolul 35(1) Respectarea prezentei metodologii de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea sa.(2) Încălcarea dispoziţiilor prezentei metodologii de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale se sancţionează astfel:a) candidaţii care, în timpul desfăşurării probelor de examen, introduc în locurile de desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale materiale ajutătoare sau mijloace electronice, care sunt surprinşi transmiţând soluţii de rezolvare practică ale subiectelor etc, sunt declaraţi "eliminaţi din examen", pierzând sesiunea respectivă;b) cadrele didactice care, în timpul exercitării rolului de examinator, au un comportament părtinitor faţă de un anumit candidat sau au manifestări care atestă neglijenţa sau lipsa de responsabilitate în îndeplinirea atribuţiilor de examinator, precum tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a locului de desfăşurare a probei de examen, nerespectarea normelor de protecţia muncii sau punerea în pericol a unor candidaţi etc, se sancţionează, după caz, material, disciplinar, contravenţional sau penal.(3) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii uneia dintre comisiile prevăzute de prezenta metodologie de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale, atrage diminuarea cu 20 'ad 70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui acesteia.
 + 
Articolul 36Candidaţii care au fost înscrişi la examenul de certificare a competenţelor profesionale fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acesta sau care au fost sprijiniţi în vederea promovării prin fraudă dovedită, sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă sau, după caz, li se anulează actele de studii obţinute în mod fraudulos.
 + 
Articolul 37Colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau rudele acestora este cu desăvârşire interzisă. Încălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
 + 
Anexa 1la Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2CRITERIIpentru selectarea/constituirea centrelor de examen de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1/nivel 2Centrele de examen se stabilesc de către CJEC/CMEC – Inspectoratele Şcolare Judeţene/al municipiului Bucureşti, pe baza aprobării solicitării unităţilor de învăţământ care au şcolarizat clase de şcoală de arte şi meserii/anul de completare prin ruta de profesionalizare a şcolii de arte şi meserii.Este de preferat organizarea de centre de examen unice pentru cele două niveluri de calificare.Aceste unităţi şcolare trebuie să îndeplinească condiţii organizatorice obligatorii pentru asigurarea calităţii examenului de certificare a competenţelor profesionale:1) pot asigura locaţia, materialele / consumabilele, utilajele, instrumentele etc. necesare susţinerii probelor, pentru fiecare calificare profesională la care organizează examen de certificare.2) solicită să devină centre de examen şi accepta o vizită prealabilă a monitorilor de calitate, vizită în care este urmărită îndeplinirea condiţiilor de examen;3) poate grupa mai multe calificări profesionale dintr-un domeniu sau din mai multe domenii, în măsura în care sunt respectate condiţiile prevăzute în SPP pentru fiecare calificare profesională în parte;Pot fi nominalizate centre de examen:a) unităţi de învăţământ profesional şi tehnic care au şcolarizat clase ale şcolii de arte şi meserii/anul de completare prin ruta de profesionalizare a şcolii de arte şi meserii;b) agenţi economici care s-au implicat în parteneriate cu unităţile de învăţământ profesional şi tehnic, au oferit burse, au asigurat practica elevilor şi au încheiat protocol de parteneriat cu o unitate şcolară, validat de inspectoratul şcolar până la data de 1 octombrie a anului şcolar în curs;c) centre de formare profesională a a adulţilor;d) unităţi de învăţâmânt cuprinse în programul PHARE-TVET, centre-resursă, centre de excelenţă etc.
 + 
Anexa 2la Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2    MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRIIExamenul de certificare a competenţelor profesionalenivel 1 de calificareŞcoala de Arte şi MeseriiCalificarea: ________________________________________________________________Numărul temei: ______________________________________________________________Tema: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Preşedinte de comisie/ Profesori evaluatori:Semnătura: SemnăturaFIŞA DE EVALUAREpentru proba practică şi proba oralăExamenul de obţinere a certificatului de calificare profesională nivel 1Sesiunea: _____________________Comisia de examen din centrul: Calificarea:Calificativul final:Numele candidatului: Numele/Semnătura evaluatorului:Unitatea de învăţământ de provenienţă:Tema:A. Criterii de apreciere a performanţei candidatului la proba practică:1) [ ]2) [ ]3) [ ]4) [ ]5) [ ][ ][ ]B. Criterii de apreciere a performanţei candidatului la proba orală:1) [ ]2) [ ]3) [ ]4) [ ]CALIFICATIV FINAL: _______________________    Stabilirea calificativului final "admis" sau "respins",    se face astfel:    1. Se bifează numai criteriile de apreciere care sunt considerate       îndeplinite de candidat    2. Nu se bifează acele criterii considerate neîndeplinite de candidat    3. Calificativul final al candidatului este "ADMIS" numai în situaţia       în care numărul criteriilor îndeplinite este mai mare decât al       celor neîndeplinite, la ambele probe (practică şi orală). În caz       contrar calificativul candidatului este "RESPINS".
 + 
Anexa 3la Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2

         
  Nr. crt. Observaţii Semnătura elevului Semnătura profesorului
  1.      
  2.      
  3.      
  4.      
  5.      

Partea a II-a: Aprecierea calităţii activităţii candidatului2)2)Se completează de către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atât procesul de elaborare a proiectului, cât şi pe cel de redactare a părţii scrise a proiectului.Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii – Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13 – 5.15 şi 5.20 – 5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────────┐│ CRITERIUL │ DA/NU │ OBSERVAŢII │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│1. Activităţile practice întreprinse în cadrul proiectului se raportează│ │ ││adecvat la tema proiectului │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│2. Abordarea temei proiectului a fost făcută dintr-o perspectivă │ │ ││personală, candidatul demonstrând reflecţie critică │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│3. Activităţile practice au fost întreprinse sub supravegherea │ │ ││îndrumătorului de proiect │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul proiectului a │ │ ││fost făcută conform planificării iniţiale │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│5. Documentarea pentru proiect a fost făcută sub supravegherea │ │ ││îndrumătorului de proiect │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│6. Identificarea bibliografiei necesare redactării părţii scrise a │ │ ││proiectului a fost realizată integral │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│7. Referinţele bibliografice utilizate la redactarea părţii scrise a │ │ ││proiectului au fost prelucrate corespunzător şi nu sunt o compilaţie de │ │ ││citate │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│8. Situaţiile-problemă cu care s-a confruntat candidatul pe parcursul │ │ ││executării proiectului au fost rezolvate cu ajutorul îndrumătorului │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│9. La realizarea sarcinilor de lucru din cadrul proiectului candidatul a│ │ ││făcut dovada: efortului personal, a originalităţii soluţiilor propuse, a│ │ ││imaginaţiei în abordarea sarcinii │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│10. Soluţiile găsite de către candidat pentru rezolvarea problemelor │ │ ││practice au o bună transferabilitate în alte contexte practice │ │ │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────────┘Profesor îndrumător,──────────────────── Data _____________________Partea a III-a: Aprecierea calităţii proiectului3)3)Se completează de către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atât proiectul în calitate de produs al activităţii elevului, cât şi produsul ca atare, acolo unde este cazul.Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii – Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13 – 5.15 şi 5.20 – 5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.

       
  CRITERIUL DA/NU OBSERVAŢII
  1. Proiectul/produsul are validitate în raport de: temă, scop, obiective, metodologie abordată    
  2. Proiectul/produsul demonstrează completitudine şi acoperire satisfăcătoare în raport de tema aleasă    
  3. Elaborarea proiectului şi redactarea părţii scrise a proiectului au fost făcute într-un mod consistent şi concomitent, conform planificării    
  4. Opţiunea candidatului pentru utilizarea anumitor resurse este bine justificată şi argumentată în contextul proiectului    
  5. Redactarea părţii scrise a proiectului demonstrează o bună consistenţă internă    
  6. Redactarea părţii scrise a proiectului demonstrează o bună logică şi argumentare a ideilor    
  7. Proiectul/produsul reprezintă, în sine, o soluţie practică personală, cu elemente de originalitate în găsirea soluţiilor    
  8. Proiectul/produsul are aplicabilitate practică şi în afara şcolii    
  9. Realizarea proiectului/produsului a necesitat activarea unui număr semnificativ de unităţi de competenţe, conform S.P.P-ului pentru calificarea respectivă    
  10. Proiectul/produsul respectă cerinţele de calitate impuse, conform Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului pentru certificarea competenţelor profesionale – nivel 2    
     
  Profesor îndrumător, ──────────────────── Data _______________

Partea a IV-a: Aprecierea prezentării/susţinerii orale a proiectului*4) –––-*4) Se completează de către un membru al comisiei de examinare, după susţinere şi consultarea cu ceilalţi membri ai Comisiei de examinare, doar dacă există completate şi depuse Părţile I-III, pentru proiectul evaluat.Fişa de evaluare respectă şi documentează Principiul 5 al calităţii – Implementare: predarea şi învăţarea (descriptorii: 5.13 – 5.15 şi 5.20 – 5.26) al Cadrului de asigurare a calităţii.┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────────┐│ CRITERIUL │ DA/NU │ OBSERVAŢII │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│1. Comunicarea orală a candidatului este clară, coerentă, fluentă │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│2. Prezentarea a fost structurată echilibrat în raport cu tema │ │ ││proiectului şi cu obiectivele acestuia │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│3. Candidatul a demonstrat putere de sinteză şi adaptarea prezentării la│ │ ││situaţia de examinare │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│4. Candidatul şi-a susţinut punctele de vedere şi opiniile într-un mod │ │ ││personal şi bine argumentat │ │ │├────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│5. Candidatul a utilizat în prezentare elemente de grafică, modele, │ │ ││aplicaţii, TIC etc., în scopul accesibilizării informaţiei şi al │ │ ││creşterii atractivităţii prezentării │ │ │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────────┘Aprecierea răspunsurilor candidatului la întrebările Comisiei:┌──┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────┬───────┬────────────┐│ │ ÎNTREBAREA │ DA/NU │ OBSERVAŢII │├──┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│1.│ │ │ │├──┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│2.│ │ │ │├──┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────┼───────┼────────────┤│3.│ │ │ │└──┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────┴───────┴────────────┘Calificativul final propus de Comisia de examinare pe baza evaluării globale a Părţilor I,II, III şi IV a Fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale1. Admis [ ]2. Respins [ ]Profesori evaluatori: Preşedinte de comisie:     Data: + 
Anexa 4la Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1Comisia Judeţeană de Examinare şi CertificareJudeţul _____________/Municipiul BucureştiRAPORTprivind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare acompetenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului decalificare profesională nivel 1/nivelul 21. Tipul de învăţământ: Şcoli de arte şi meserii/Anul de completare prin ruta de profesionalizare – şcoală de arte şi meserii;2. Modul de organizare a examenului de certificare a competenţelor profesionale;3. Desfăşurarea examenului de certificare a competenţelor profesionale – informaţii privitoare la:– legislaţia în vigoare;– monitorizarea calităţii desfăşurării examenului de certificare a competenţelor profesionale, eventualele incidente şi soluţionarea acestora;– sancţiuni aplicate, precum şi numele persoanelor, cadrele didactice cărora CJEC/CMEC le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare a competenţelor profesionale;– sugestii de optimizare a organizării, administrării examenului de certificare a competenţelor profesionale;4. Rapoartele monitorilor de calitate ai examenului de certificare a competenţelor profesionale – date despre rapoartele individuale ale monitorilor de calitate ai examenului de certificare a competenţelor profesionale;5. Opinii asupra subiectelor/a temelor pentru examen/probelor de examen practice/orale;6. Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională nivel 1/nivel 2;7. Date statistice, pe niveluri de calificare, privind numărul elevilor înscrişi, prezenţi, absenţi, promovaţi, respinşi şi procentul de promovabilitate, mediul urban (u) şi rural (r), pe domenii şi calificări profesionale, conform modelului anexat:

                               
  Nr. crt. Domeniul Calificarea profesională NUMĂR ELEVI Prom. %
  Înscrişi Prezenţi Absenţi Promovaţi Respinşi
  u r u r u r u r u r u r
  0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

      Notă: se vor totaliza datele în tabele diferite (nivel 1, respectiv    nivel 2), pe domenii şi general pe judeţ._____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x