privind evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi digurilor care realizează depozite de deşeuri industriale – NTLH-023
+
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Evaluarea stării de siguranţă în exploatare a barajelor şi digurilor care realizează depozite de deşeuri industriale, denumita în continuare evaluarea siguranţei este o expertiza tehnica cu caracter special, pe care, în conformitate cu prevederile art. 64 alin. (2) şi ale art. 68 din Legea apelor nr. 107/1996, deţinătorii/administratorii, cu orice titlu, au obligaţia sa o efectueze periodic, indiferent de mărimea lucrării sau de folosintele acesteia. +
Articolul 2(1) Se supun prevederilor prezentei metodologii următoarele baraje şi diguri realizate pentru stocarea şi epurarea mecanică a hidroamestecurilor de deşeuri industriale: … a) iazurile de decantare a sterilelor din industria miniera; … b) haldele de zgura şi cenusa din industria termoelectrica; … c) batalele de slam din industria petroliera; … d) batalele de slam din industria chimica şi petrochimica; … e) batalele din zootehnie; … f) batalele pentru depozitarea deşeurilor şi substanţelor toxice şi periculoase. … (2) Lucrările prevăzute la alin. (1), denumite în continuare lucrări hidrotehnice, se încadrează în categorii de importanţa în conformitate cu Metodologia privind stabilirea categoriilor de importanţa a lucrărilor hidrotehnice, aprobată prin Ordinul comun al ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului nr. 11N din 13 ianuarie 2000 şi al ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 1.098 din 8 decembrie 1999. … +
Articolul 3În conformitate cu prevederile art. 5, 9 şi 13 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, organizarea activităţii de supraveghere şi urmărire a comportării în timp şi evaluarea siguranţei lucrărilor hidrotehnice reprezintă o componenta a sistemului calităţii în construcţii. +
Articolul 4Pentru coordonarea, îndrumarea şi urmărirea activităţii de supraveghere a lucrărilor hidrotehnice, în vederea exploatării în siguranţa a acestora, precum şi pentru evaluarea siguranţei lor, pe lângă Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului funcţionează, ca organism cu caracter consultativ, Comisia Naţionala pentru Siguranţa Barajelor şi a Altor Lucrări Hidrotehnice, denumita prescurtat CONSIB. +
Articolul 5(1) Evaluarea siguranţei unei lucrări hidrotehnice constituie o verificare a stării tehnice a lucrării, precum şi a condiţiilor de exploatare, urmărind modul de îndeplinire a exigenţelor prevăzute de reglementările în vigoare şi de practica inginereasca din domeniu, pe care o realizează, în condiţiile prevăzute în prezenta metodologie, experţi certificati sau comisii de expertiza şi specialişti avizaţi, denumiţi în continuare experţi. … (2) În cazul în care se constată că lucrarea hidrotehnica verificata prezintă un grad de siguranţă mai mic decât cel prevăzut de reglementările în vigoare, evaluarea siguranţei trebuie să stabilească şi soluţiile posibile de remediere, în vederea asigurării nivelului normat de siguranţă. … +
Articolul 6Experţii care efectuează evaluarea siguranţei lucrărilor hidrotehnice sunt certificati, respectiv avizaţi, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea şi certificarea corpului de experţi pentru evaluarea stării de siguranţă a barajelor şi lucrărilor hidrotehnice speciale NTLH-014, aprobat prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 1.096/1999, şi cu Procedura de avizare a specialiştilor pentru întocmirea evaluărilor stării de siguranţă a barajelor şi digurilor din categoriile de importanţa C şi D – NTLH-015, aprobată prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 1.097/1999. +
Capitolul 2Etapele şi conţinutul evaluării siguranţei +
Articolul 7Evaluarea siguranţei se realizează prin metode de investigare şi va cuprinde atât analiza informaţiilor existente (proiect, date despre execuţie, comportare în exploatare) cat şi studii şi/sau postcalcule privind valorile actualizate ale parametrilor determinanţi pentru starea de siguranţă în exploatare a lucrării hidrotehnice. +
Articolul 8(1) Prin conţinut şi abordare evaluarea siguranţei va cuprinde doua etape: … – etapa I, evaluarea preliminară, care are ca obiect:a) caracterizarea stării tehnice a lucrării hidrotehnice şi a condiţiilor de exploatare, astfel cum rezultă ele din informaţiile existente în momentul evaluării şi din inspecţia tehnica de constatare a stării tehnice şi functionale; … b) stabilirea programului de investigaţii suplimentare, necesare pentru finalizarea analizei stării de siguranţă, dacă este necesar; … – etapa a II-a, evaluarea finala, care are ca obiect:a) stabilirea stării de siguranţă a lucrării hidrotehnice ţinând seama de analiza tuturor factorilor, inclusiv de rezultatele investigatiilor suplimentare; … b) propunerea lucrărilor şi a măsurilor necesare pentru aducerea la gradul de siguranţă în exploatare a parametrilor constructivi şi funcţionali, corespunzător cerinţelor şi reglementărilor în vigoare; … c) formularea concluziilor privind condiţiile de exploatare pentru perioada următoare. … (2) Fiecare etapa se încheie prin întocmirea unui raport de evaluare. … +
Articolul 9Pentru efectuarea evaluării preliminare, deţinătorul/administratorul lucrării hidrotehnice va pune la dispoziţie expertului care întocmeşte evaluarea următoarele documentaţii:a) datele privind proiectarea, execuţia, funcţionarea şi exploatarea lucrării hidrotehnice; … b) raportul de sinteza privind comportarea în timp a lucrării hidrotehnice de la punerea în funcţiune şi până în prezent. … +
Articolul 10Documentaţia prevăzută la art. 9 lit. a) se întocmeşte pe baza datelor existente privind proiectarea, execuţia, funcţionarea şi exploatarea lucrării hidrotehnice şi va avea următorul conţinut:1. Prezentarea generală a amenajării1.1. Amplasarea (judeţul, localităţile apropiate din aval şi din amonte, căile de acces, bazinul hidrografic, cursul de apa, codul cadastral din Cadastrul apelor etc.)1.2. Deţinătorul/administratorul lucrării1.3. Funcţiile depozitului, clasa şi categoria de importanţa (inclusiv modul de stabilire şi modificările suferite, pornind de la corespondenta clasei de importanţa cu situaţia actuala)1.4. Componentele lucrării (elemente de retenţie, instalaţii de depunere a deşeurilor, sisteme de colectare şi evacuare a apelor etc.)1.5. Datele caracteristice pentru amenajare în stadiul actual şi în cel final de dezvoltare a depozitului (volume, niveluri, lucrări existente amonte şi aval)1.6. Scurt istoric al lucrării (perioadele de realizare a etapelor importante începând cu lucrările de studii, unităţile care au participat la diferite etape, persoanele responsabile pentru faze şi lucrări importante, eventualele modificări ale conceptiei generale, lucrările de expertizare).2. Condiţii naturale în amplasament2.1. Situaţia hidrologica (debite medii, minime, maxime, volumul undelor de viitura pentru diferite asigurări în secţiuni caracteristice în funcţie de sistemul de colectare şi evacuare a apelor provenite din precipitatii sau topirea zapezilor, volume scurse de pe versantii limitrofi cuvetei depozitului, volume căzute direct pe suprafaţa depozitului, modul de determinare, comparatie cu valorile iniţiale de proiectare)2.2. Situaţia geologica (natura rocii din frontul de retenţie şi din cuveta depozitului, principalele caracteristici mineralogice şi fizico-chimice, caracteristici de calcul adoptate, accidente tectonice)2.3. Situaţia hidrogeologica (descrierea straturilor-suport şi a principalelor caracteristici, surse de alimentare şi drenaj şi parametrii lor de baza, chimismul apelor subterane, captări de ape subterane în zona)2.4. Seismicitatea zonei, actuala şi la proiectare.3. Descrierea lucrărilor depozitului3.1. Sistemul de realizare a depozitului şi modul de înălţare3.2. Datele constructive în stadiul actual de dezvoltare a depozitului (plan de situaţie, secţiuni caracteristice transversale şi longitudinale, materiale utilizate etc.)3.3. Lucrările de etansare şi drenaj pentru elementele de retenţie descrise (amplasare, tehnologie de execuţie, lucrări de verificare)3.4. Cunoaşterea potenţialului de risc al zonei de siguranţă din avalul depozitului (plan de situaţie, borne topografice de delimitare şi modul de respectare a acesteia).4. Descrierea instalaţiilor şi a tehnologiei de depunere a deşeurilor4.1. Parametrii de baza privind sistemul de depunere a deşeurilor (tipul deşeurilor, raportul solid/lichid, tehnologia de depunere, volume depuse în intervale de timp caracteristice, modul de transport şi de depunere)4.2. Caracteristicile fizico-chimice ale deşeurilor depozitate4.3. Tehnologia de transport şi depunere a deşeurilor4.4. Alte date necesare.5. Descrierea lucrărilor şi/sau a instalaţiilor de captare şi evacuare a deşeurilor5.1. Lucrările de captare şi evacuare a apelor din bazinul hidrografic amonte şi a celor scurse de pe versantii limitrofi cuvetei depozitului (plan de situaţie şi secţiuni caracteristice)5.2. Lucrările de captare şi evacuare a apelor din cuveta depozitului (plan de situaţie şi secţiuni caracteristice)5.3. Lucrări de etansare şi drenaj a cuvetei depozitului5.4. Instalaţiile de recirculare şi/sau de epurare a apelor colectate din cuveta depozitului (parametrii funcţionali principali, randamentul de epurare).6. Comportarea prognozata a lucrărilor6.1. Rezultatele calculelor de rezistenta şi stabilitate, în regim static şi dinamic6.2. Rezultatele calculelor de infiltratii (atât pentru comportarea elementelor de retenţie la infiltratii, cat şi influenţa amenajării asupra regimului apelor subterane din zona)6.3. Calculele hidraulice pentru lucrările/instalaţiile de captare şi evacuare a apelor6.4. Zonele aval posibil să fie afectate în ipoteza ruperii elementelor de retenţie.7. Sistemul de supraveghere7.1. Obiectivele sistemului de supraveghere (fenomene considerate importante pentru siguranţa lucrărilor, observaţii programate şi parametrii masurati pentru urmărirea acestora)7.2. Instalaţiile şi aparatura de măsurare pentru solicitarile exterioare (posturi hidrometrice amonte şi aval, limnigrafe, mire, pluviometre, termometre, foraje hidrogeologice, aparatura seismică etc.)7.3. Instalaţiile şi aparatura de măsurare pentru urmărirea lucrărilor de retenţie şi a fundaţiei acestora (deplasări absolute în plan şi pe verticala, deplasări relative, infiltratii, eforturi şi deformatii, presiuni interstitiale etc.)7.4. Instalaţiile şi aparatura necesare pentru urmărirea cantităţii şi calităţii apelor evacuate din depozit (debitmetre, laborator, foraje hidrogeologice etc.)7.5. Modificările survenite în alcătuirea sistemului de supraveghere (ieşirea din funcţiune sau renunţarea la anumite sisteme de măsura, instalarea de sisteme noi; datele de intrare în funcţiune, modificări ale măsurătorilor de referinţa).8. Date privind execuţia8.1. Ritmul de execuţie, succesiunea etapelor principale8.2. Sinteza rezultatelor activităţii de verificare a calităţii execuţiei8.3. Evenimente deosebite din timpul execuţiei (seisme, viituri, perioade cu caracteristici climatice deosebite, accidente, defectiuni, remedieri, schimbări de soluţii etc.)8.4. Constatările comisiilor şi ale organelor de control la receptiile efectuate (măsuri dispuse şi realizate, inventarul de lucrări şi măsuri nerealizate).9. Situaţia documentaţiilor existente9.1. Cartea construcţiei (inclusiv evidenta observaţiilor şi a măsurătorilor efectuate în cadrul supravegherii)9.2. Regulamentele de exploatare şi de urmărire a comportării9.3. Schema organizatorică pentru activitatea de exploatare9.4. Planul de avertizare-alarmare a localităţilor, a obiectivelor social-economice şi a terenurilor din aval în caz de accident la lucrarea hidrotehnica.10. Personalul de exploatare a depozitului10.1. Date privind modul de asigurare cu personalul necesar, conform regulamentului de exploatare a depozitului10.2. Date privind gradul de calificare a personalului de exploatare.11. Situaţia reglementărilor privind gospodărirea apelor şi protecţia mediului11.1. Avizul de gospodărire a apelor11.2. Autorizaţia de gospodărire a apelor11.3. Acordul de mediu11.4. Autorizaţia de mediu11.5. Autorizaţia de exploatare în condiţii de siguranţă11.6. Date privind programul de etapizare, suspendarea sau retragerea autorizaţiilor din aceste domenii. +
Articolul 11Documentaţia prevăzută la art. 9 lit. b) se întocmeşte în baza informaţiilor obţinute prin observaţii şi măsurători în cadrul activităţii de urmărire a comportării în timp (UCC) pe întreaga perioadă de existenta a lucrărilor şi va avea următorul conţinut:1. Organizarea activităţii de supraveghere1.1. Schema de organizare, atribuţiile şi responsabilităţile diferitelor compartimente, pregătirea personalului1.2. Frecventa observaţiilor şi a măsurătorilor1.3. Criteriile de avertizare-alarmare1.4. Aprecieri asupra functionalitatii aparaturii1.5. Prelucrarea primara a măsurătorilor1.6. Studiile de comportare întocmite1.7. Fluxul informaţional-decizional.2. Solicitarile lucrării în cursul exploatării (caracterizate în raport cu valorile de calcul şi cu solicitarile din amplasament)2.1. Nivelul depunerilor de deşeuri2.2. Nivelul apei în cuveta2.3. Precipitatiile înregistrate în zona lucrării2.4. Modificările produse de colmatare sau de eroziuni2.5. Nivelul curbei de depresie2.6. Lungimea plajei în depozit2.7. Nivelul apei în zona sistemelor de evacuare a apelor din depozit.3. Sinteza observaţiilor vizuale (curente şi a inspecţiilor periodice în cadrul programului de supraveghere)3.1. Integritatea structurii, inclusiv fundaţia şi versantii3.2. Cuveta depozitului şi versantii acesteia3.3. Sistemul de transport şi de depunere a deşeurilor3.4. Sistemul de colectare şi de evacuare a apelor din bazinul hidrografic şi din cuveta depozitului3.5. Situaţia terenurilor din vecinătatea depozitului3.6. Situaţia privind exfiltratiile existente3.7. Situaţia privind modul de funcţionare a sistemelor de drenaj.4. Evoluţia parametrilor masurati4.1. Deplasări (absolute şi relative)4.2. Infiltratii, inclusiv funcţionarea sistemelor de drenaj (debite, niveluri piezometrice etc.)4.3. Parametrii de calitate ai apelor de suprafaţa şi subterane4.4. Alte elemente măsurate4.5. Comparatia între parametrii masurati şi prognoza iniţială sau prognoza rezultată din modelarile privind comportarea.5. Evenimente deosebite înregistrate şi măsurile adoptate6. Concluzii +
Articolul 12Raportul de evaluare preliminară se întocmeşte de expert şi va cuprinde:a) definirea obiectului evaluării siguranţei; … b) aprecieri privind relevanta datelor prezentate de deţinătorul lucrării hidrotehnice; … c) caracterizarea stării tehnice a barajului, rezultată din analiza datelor disponibile; … d) referatul de inspecţie tehnica a lucrării hidrotehnice; … e) evaluarea preliminară a siguranţei în raport cu exigenţele de performanţă stabilite de reglementările în vigoare; … f) identificarea situaţiilor de risc şi, eventual, ierarhizarea acestora; … g) programul de investigaţii suplimentare (studii de teren şi de laborator, postcalcule, simulari şi manevre de exploatare etc.) necesare pentru întocmirea raportului final de evaluare; … h) concluzii. … +
Articolul 13Referatul prevăzut la art. 12 lit. d) va avea următorul cuprins:1. Condiţiile de realizare a inspecţiei1.1. Scopul inspecţiei1.2. Datele generale asupra inspecţiei1.3. Situaţia construcţiei în perioada inspecţiei, specificand condiţiile de exploatare (normale, cu restrictii, ulterioare unui incident, accident sau unei avarii, alunecări de teren etc.), nivelul şi volumul depunerilor, nivelul apei în cuveta şi poziţia în raport cu frontul de retenţie, ritmul depunerilor în depozit, debitul apelor afluente în cuveta, precipitatii, evenimente speciale semnalate anterior de personalul de exploatare (seisme, modificări în regimul depunerilor, valori deosebite înregistrate de reţeaua de aparatura de măsura şi control)1.4. Modul de respectare a regulamentului de exploatare a depozitului de deşeuri.2. Depunerea deşeurilor în depozit2.1. Date generale privind deşeurile depuse (tipul deşeurilor, modul de realizare a transportului, ritmul depunerilor în depozit)2.2. Depunerea deşeurilor (starea instalaţiilor de depunere a deşeurilor, situaţia realizării "plajei" prin procesul de depunere a deşeurilor)2.3. Cota depozitului de deşeuri faţă de cota proiectata sau aprobată.3. Colectarea şi evacuarea apelor din amplasament3.1. Starea instalaţiilor pentru colectarea şi evacuarea apelor din cuveta depozitului3.2. Modul de evacuare a apelor din cuveta depozitului (recirculare, evacuare în reţeaua hidrografica naturala, evacuare în canale sau în reţele de canalizare)3.3. Starea statiilor de epurare, dacă exista3.4. Starea instalaţiilor de recirculare a apelor din cuveta depozitului3.5. Starea lucrărilor de captare şi evacuare a apelor din bazinul hidrografic3.6. Capacitatea evacuatorilor:a) condiţii generale (independent pentru fiecare evacuator); … b) starea lucrărilor (stare generală, degradari, fisuri, eroziuni etc.); … c) echipamente hidromecanice pentru evacuarea apelor. … 4. Cuveta depozitului4.1. Stabilitatea versantilor (alunecări stabilizate sau active, descriere, mijloace de urmărire, lucrări de stabilizare)4.2. Configuraţia depunerilor (formarea "plajei" şi parametrii ei, poziţia în raport cu frontul de retenţie, starea de consistenta a depunerilor, de prevenire a antrenarii eoliene etc.).5. Frontul de barare5.1. Observaţii vizuale asupra lucrărilor:a) condiţii pentru observaţii vizuale: starea acceselor (berme, taluzuri), epuismente, sisteme de evacuare a apelor din depozit şi din amonte de depozit; … b) starea taluzurilor, protecţia taluzurilor, abateri de profil, fisuri, crevase, prabusiri, umflaturi, galerii făcute de rozatoare, sisteme de colectare şi tratare a apelor meteorologice, ravenari; … 5.2. Subpresiuni, infiltratii, drenaje:a) starea dispozitivelor directe de măsurare a subpresiunilor (puţuri, canale/galerii de drenaj, saltele/prisme drenante, sifonari); … b) localizarea (cartarea) zonelor afectate de infiltratii, grifoane locale în zone umede, siroiri pe taluz, vegetaţie acvatica specifică; … c) starea sistemului de măsurare a debitelor infiltrate, posibilitatea realizării debitelor infiltrate pe zone şi pe ansamblul lucrării (galerii, puţuri, rigole etc.); … d) starea echipamentelor electrice şi mecanice care contribuie la realizarea drenajului (pompe/staţii de pompare, pompe de vid pentru asigurarea funcţionarii sistemelor de sifonare, conducte, sisteme de prevenire a inghetarii pompelor de evacuare, alimentarea dubla cu energie) … 5.3. Incidente, accidente sau avarii anterioare:a) descrierea incidentelor, accidentelor sau avariilor şi a remedierilor efectuate; … b) observaţii asupra modului de realizare a remedierilor şi asupra comportarilor acestora; … c) durabilitatea unor reparaţii mai vechi … 5.4. Semnalarea modificărilor aduse lucrărilor:a) adaugari, demolări, accese noi sau desfiinţate; … b) verificarea corectitudinii modificărilor în raport cu proiectul şi cu reglementările legale specifice. … 6. Verificarea sistemului de urmărire a comportării în timp (UCC)6.1. Controlul existenţei, cunoaşterii şi aplicării instrucţiunilor de urmărire curenta şi specială pentru echipa de supraveghere locală6.2. Verificarea funcţionarii dispozitivelor şi a aparaturii de măsura privind modul de prelucrare primara şi de transmitere a informatiei în cazuri tipice6.3. Verificarea funcţionarii sistemului informaţional care permite decizia şi intervenţia rapida în cazul unor observaţii anormale, inclusiv a timpului scurs între observatie şi primirea ordinului de acţiune pentru situaţii atipice simulate6.4. Starea acceselor pentru observaţii vizuale şi pentru măsurători. +
Articolul 14Raportul de evaluare finala va cuprinde:a) sinteza raportului de evaluare preliminară a siguranţei; … b) rezultatele investigatiilor suplimentare (cu rapoarte-anexa de detaliu); … c) referatul privind caracterizarea stării tehnice, functionale şi de siguranţă în exploatare a lucrării hidrotehnice; … d) propuneri privind condiţiile de continuare a exploatării lucrării, specificand, după caz: funcţionarea la parametrii din proiect, funcţionarea cu restrictii în exploatare sau funcţionarea condiţionată de realizarea unui program de lucrări de remediere sau de reabilitare; … e) concluzii. … +
Articolul 15Referatul prevăzut la art. 14 lit. c) va avea următorul conţinut:1. Aspecte generale1.1. Deţinătorul/administratorul lucrării1.2. Încadrarea în clasa şi în categoria de importanţa1.3. Reglementările utilizate la proiectare şi execuţie, diferenţe faţă de sistemul de reglementări actuale1.4. Organizarea activităţii curente de evaluare a siguranţei în funcţionare1.5. Avariile, incidentele sau fenomenele atipice produse în exploatare1.6. Intervenţiile constructive în perioada de exploatare.2. Aspecte tehnologice2.1. Tehnologia de depunere a deşeurilor2.2. Nivelul deşeurilor, modul de captare şi de evacuare a apelor din cuveta2.3. Exploatarea în regim de iarna.3. Aspecte structurale3.1. Metodele de calcul utilizate la proiectare, scenariile de cedare pentru care s-au făcut calcule, criteriile de rezistenta şi stabilitate urmărite, elementele evidentiate de post-calcule3.2. Ipotezele de încărcare şi coeficienţii de siguranţă (eventual posibilităţile de cedare)3.3. Stabilitatea fundaţiei3.4. Deformatiile şi deplasarile digului3.5. Nivelul eforturilor şi/sau al presiunilor interstitiale3.6. Deteriorarea materialelor, efectul imbatranirii sau al suprasolicitarilor, evoluţia deteriorarilor3.7. Apariţia discontinuitatilor structurale (fisuri, crapaturi, deschideri de rosturi etc.)3.8. Infiltratiile şi subpresiunile3.9. Prognoza comportării la cota finala3.10. Prognoza comportării seismice (metodologie, interpretări)3.11. Stabilitatea versantilor.4. Aspecte privind sistemul de urmărire a comportării în timp4.1. Existenta şi gradul de dotare cu aparatura de măsura şi control (AMC)4.2. Instrucţiunile de urmărire curenta şi specială4.3. Sistemul informaţional şi decizional4.4. Monitorizarea specială în cazuri de seism sau de viituri.5. Consideratii privind riscul şi eficienta măsurilor preventive +
Articolul 16Dacă datele avute la dispoziţie permit formularea concluziilor privind condiţiile de exploatare, evaluarea siguranţei se poate încheia după etapa de evaluare preliminară, la propunerea expertului, prin întocmirea referatului prevăzut la art. 15. +
Capitolul 3Dispoziţii finale +
Articolul 17(1) Documentatiiile de evaluare a stării de siguranţă în exploatare a lucrărilor hidrotehnice sunt înaintate pentru analiza şi avizare Direcţiei generale a apelor din cadrul Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului. Avizarea se efectuează în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiilor. … (2) La avizare participa şi reprezentantul deţinătorului/administratorului lucrării hidrotehnice şi expertul care a efectuat evaluarea siguranţei. … –––––-