Notă …
Apobată prin ORDINUL nr. 3.975 din 7 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 622 din 24 iunie 2022. +
Articolul 1Serviciile specializate de intervenție timpurie se asigură prin activități de terapii specifice, individuale, având părintele ca partener, în conformitate cu prevederile legale generale și cu prevederile Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.071/2013 privind aprobarea Conținutului educativ pentru intervenție timpurie antepreșcolară destinat copiilor cu deficiențe senzoriale multiple/surdocecitate. +
Articolul 2Scopul intervenției este de a dezvolta la maximum potențialul copilului și de a oferi suport psihopedagogic în formarea și dezvoltarea de abilități funcționale și comportamente adaptative pentru a compensa în cât mai mare măsură posibil efectele dizabilității asupra dezvoltării acestuia. +
Articolul 3Obiectivele intervenției timpurii sunt: să depisteze/să identifice de timpuriu tulburările în dezvoltare și alți factori de risc din mediu; să ofere tuturor copiilor posibilitatea de a-și folosi potențialul la maxim; să inițieze și să formeze abilități funcționale și comportamente adaptative care să deservească cel mai bine nevoile fiecărui copil și ale familiei sau persoanelor care îl îngrijesc; să ofere suport psihopedagogic adecvat nevoilor specifice de dezvoltare ale fiecărui copil; să folosească toate oportunitățile pentru a ajuta copiii să fie integrați familial și sociocomunitar. +
Articolul 4Beneficiarii activităților de intervenție timpurie sunt copiii cu vârste cuprinse între 0 și 3 ani care prezintă întârzieri în dezvoltare, cauzate în principal de dizabilități (de exemplu, dizabilități senzoriale vizuale sau auditive, surdocecitate, dizabilități senzoriale multiple). Intervenția se aplică și copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani care nu au beneficiat anterior de terapii specifice. +
Articolul 5Intervenția timpurie se aplică copiilor care sunt identificați a avea sau sunt în risc de a dezvolta o deficiență care poate conduce la dizabilitate (handicap) sau care prezintă alți factori de risc care le pot afecta dezvoltarea. Această intervenție constă în furnizarea de servicii ce includ programe de natură preventivă sau de abilitare-reabilitare (art. 26 din Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, ratificată prin Legea nr. 221/2010, cu modificările ulterioare) susținute de strategii educaționale și de asistență complexă acordată acestor copii și familiilor lor. +
Articolul 6Organizarea serviciilor de intervenție timpurie se face de către inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în conformitate cu nevoile identificate la nivel local, județean și/sau regional. Serviciile de intervenție timpurie se organizează în unități de învățământ special, acreditate pe nivel preșcolar (au grupe de grădiniță specială), prin grupe de intervenție timpurie. Serviciile de intervenție timpurie destinate copiilor cu deficiențe senzoriale/deficiențe senzoriale multiple sunt gratuite. +
Articolul 7Grupele de intervenție timpurie se organizează, de regulă, pe tipuri de deficiențe: deficiențe senzoriale (auditive sau vizuale), dizabilități senzoriale multiple, surdocecitate. Grupele de intervenție timpurie pot funcționa ca grupe distincte în cadrul unităților de învățământ special sau în cadrul altor forme de organizare, prevăzute la art. 22 alin. (1) din Regulamentul de organizare și funcționare a învățământului special și special integrat, aprobat prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5.573/2011. +
Articolul 8Grupa de intervenție timpurie se organizează pentru copiii cu dizabilități senzoriale auditive sau vizuale, dizabilități senzoriale multiple, surdocecitate, în baza certificatelor de orientare școlară emise de Comisia de orientare școlară și profesională (COSP) din cadrul Centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE) sau a altor forme de certificare a dizabilității eliberate de medicul specialist. +
Articolul 9Inspectoratele școlare, în cooperare cu autoritățile administrației publice locale, au obligația să asigure condițiile necesare ca serviciile de intervenție timpurie să fie accesibile copiilor cu deficiențe senzoriale auditive sau vizuale, dizabilități senzoriale multiple/aflați în situație de risc și familiilor lor, cu satisfacerea cerințelor de intervenție specifică prin abilitare-reabilitare, prin acordarea tuturor serviciilor de sprijin și de asistență educațională și psihologică. În situația în care în localitatea de domiciliu nu există o unitate de învățământ special care să asigure serviciile specifice de intervenție timpurie în funcție de tipul și gradul deficienței/handicapului, iar copilul respectiv a fost orientat spre astfel de servicii, atunci acestea vor fi asigurate de cea mai apropiată unitate de învățământ special de profil sau de alte unități de învățământ care pot asigura acest tip de intervenție. +
Articolul 10Serviciile specializate de intervenție timpurie se asigură în baza contractului educațional, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie, încheiat între unitatea școlară și părinți, în care sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce ale părților, contract realizat în conformitate cu prevederile art. 86 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. În urma încheierii contractului de școlarizare, copilul va fi înscris în Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIR) și în efectivul unității școlare. +
Articolul 11(1)Actele necesare pentru înscrierea copiilor în cadrul grupelor de intervenție timpurie sunt:a)cerere de înscriere; … b)certificat de orientare școlară eliberat de COSP din cadrul CJRAE/CMBRAE de care aparține copilul; … c)anchetă socială; … d)copie a certificatului de naștere al copilului; … e)copii ale cărților de identitate ale părinților; … f)documente medicale care atestă diagnosticele medicale; … g)aviz epidemiologic. … (2)Documentele prevăzute la alin. (1) vor fi menționate și în contractul educațional încheiat cu părinții și fac parte din dosarul copilului. +
Articolul 12Efectivele grupelor de intervenție timpurie din învățământul special sunt de 6-8 copii cu dizabilități senzoriale (auditive sau vizuale)/dizabilități senzoriale multiple (surdocecitate) sau cu deficiențe senzoriale asociate cu alte tipuri de dizabilități. În situații excepționale, Ministerul Educației poate aproba înființarea de grupe cu efective mai reduse. +
Articolul 13(1)Copiii cu deficiențe senzoriale multiple (surdocecitate) sau cu deficiențe senzoriale asociate cu alte tipuri de deficiențe pot beneficia de serviciile de intervenție timpurie maximum 3 ani.(2)Anual, comisiile interne de evaluare continuă din cadrul unităților de învățământ în cadrul cărora funcționează grupele de intervenție timpurie asigură evaluarea psihopedagogică a copiilor beneficiari ai serviciilor de intervenție timpurie și vor recomanda, în funcție de situație și de evoluția individuală a fiecărui copil, fie menținerea serviciilor de intervenție timpurie, fie orientarea spre învățământul preșcolar special sau de masă cu/fără servicii de sprijin educațional, după caz. +
Articolul 14Serviciile specializate de intervenție timpurie sunt asigurate de profesori psihopedagogi și profesori de kinetoterapie cu formare specifică în domeniul intervenției timpurii, în colaborare cu toți factorii implicați. +
Articolul 15(1)Normarea și încadrarea profesorilor psihopedagogi (intervenție timpurie) se realizează astfel: un post pentru o grupă de intervenție timpurie ce include copii cu dizabilități senzoriale/dizabilități senzoriale multiple, surdocecitate sau cu deficiențe senzoriale asociate cu alte tipuri de deficiențe, echivalent normei de predare de 16 ore.(2)Normarea și încadrarea profesorilor de kinetoterapie se realizează astfel: 0,50 normă/post pentru o grupă de intervenție timpurie ce include 6-8 copii cu dizabilități senzoriale/dizabilități senzoriale multiple, surdocecitate sau cu dizabilități senzoriale asociate cu alte tipuri de deficiențe, echivalent a 0,50 normă de predare de 16 ore.(3)Cele 16 ore/săptămână ale profesorului psihopedagog se realizează în activitate directă cu copilul, în săli de stimulare senzorială/multifuncționale din unitatea de învățământ unde este înscris copilul. +
Articolul 16Serviciile de intervenție timpurie pot fi acordate și la domiciliul copilului în condiții excepționale (imposibilitatea deplasării copilului etc.) și în limita fondurilor disponibile pentru deplasarea cadrelor didactice. +
Articolul 17Formele de organizare a activității la grupele de intervenție timpurie sunt:a)activități individuale de intervenție specifică, în prezența părintelui/aparținătorului legal; … b)activități de grup. … +
Articolul 18Durata fiecăreia dintre activitățile/terapiile cuprinse în planul-cadru (de regulă, între 15-45 de minute), modul de organizare a activității de intervenție a profesorului psihopedagog și a profesorului de kinetoterapie se stabilesc de la caz la caz, în funcție de nivelul/gradul deficienței vizate/vârsta copilului, la recomandarea comisiei interne de evaluare continuă. +
Articolul 19Cadrele didactice care lucrează la grupa de intervenție timpurie (profesorul psihopedagog și kinetoterapeutul) au obligația asigurării intervenției psihopedagogice specializate și stimulării precoce a copiilor cu dizabilități senzoriale/dizabilități senzoriale multiple, în scopul asigurării șanselor egale de dezvoltare și de acces la educație. +
Articolul 20În proiectarea și realizarea activităților terapeutice și a diverselor activități educaționale, personalul didactic dă dovadă de flexibilitate și adaptează situațiile de învățare, strategiile, materialele, metodele, mijloacele și resursele pentru realizarea progresului fiecărui copil. +
Articolul 21Înscrierea copiilor în grupele de intervenție timpurie se face, de regulă, la începutul anului școlar sau, în situații deosebite, și pe parcursul anului școlar, în funcție de momentul depistării copiilor, de numărul de locuri rămase disponibile și de planul de școlarizare aprobat. +
Articolul 22Inspectoratele școlare controlează, monitorizează și evaluează modul de implementare a activităților prevăzute în Planul-cadru de învățământ pentru grupele de intervenție timpurie organizate pentru copiii cu dizabilități senzoriale/dizabilități senzoriale multiple, prevăzut în anexa nr. 1 la ordin. +
Articolul 23Structura anului școlar pentru serviciile de intervenție timpurie este aceeași cu cea stabilită și aprobată de către Ministerul Educației pentru învățământul preuniversitar. +
Articolul 24Prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie să se realizeze în conformitate cu dispozițiile Regulamentului nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE. +
ANEXĂla metodologieUnitatea de învățământ ……………………….Nr. ……./……………….
CONTRACT EDUCAȚIONAL
pentru acordarea serviciilor de intervenție timpurieI.Părțile contractante…………………………………….., str. ……………………….., reprezentat de director prof. …………………………..,șiDna/Dnul ……………………………….., în calitate de părinte/reprezentant legal al minorului/minorei ………………………….., născut(ă) la data de ………………….., domiciliat(ă) în ………………………………, beneficiar(ă) al/a serviciilor de intervenție timpurie. … II.Obiectul contractului…………………………………………………….., prin personalul specializat, se obligă:– să asigure serviciile complexe de evaluare funcțională; … – să realizeze sistematic activitățile de terapie complexă: formarea și stimularea limbajului, kinetoterapie, terapie cognitivă, antrenament auditiv-perceptiv și/sau antrenament perceptiv-vizual, consiliere individuală, consiliere parentală și stimulare polisenzorială etc.; … – să reevalueze periodic și să ajusteze planul de intervenție personalizat în raport cu situația copilului, în parteneriat cu familia; … – să monitorizeze progresul copilului. … Beneficiarul se obligă:– să aducă la școală documentele necesare constituirii dosarului din școală (cerere de înscriere; certificat de orientare școlară acordat de COSP din cadrul CJRAE/CMBRAE din județul/municipiul București de proveniență al copilului; anchetă socială; copia certificatului de naștere al copilului; copii ale cărților de identitate ale părinților; documente medicale care atestă diagnosticele medicale; aviz epidemiologic); … – să asigure participarea copilului la toate tipurile de terapii; … – să informeze instituția cu privire la orice modificări apărute în starea de sănătate a copilului; … – să colaboreze cu echipa multidisciplinară a instituției; … – să respecte regulamentul de ordine interioară a instituției. … … III.Durata contractuluiPrezentul contract se încheie pe o perioadă de …………………………, începând cu data de ……………………. și până la data de …………………. … IV.Obiectul contractuluiActivitățile de terapie desfășurate:1.………………………………….., …………. ore/săptămână, prof. ………………………. … 2.………………………………….., …………. ore/săptămână, prof. ………………………. … 3.………………………………….., …………. ore/săptămână, prof. ………………………. … 4.………………………………….., …………. ore/săptămână, prof. ………………………. … … V.Locul desfășurării[ ] La sediul instituției[ ] La domiciliul beneficiarului … VI.Clauze finaleOrice modificare adusă prezentului contract se face prin acordul ambelor părți. În cazul nerespectării din motive obiective a celor stipulate în prezentul contract, se va reevalua situația, stabilindu-se noi modalități de desfășurare a activităților de terapie.În cazul nerespectării prevederilor din prezentul contract, acesta va fi reziliat. … Prezentul contract s-a încheiat în 2 (două) exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.
BENEFICIAR
Nume …………………..
Semnătura …………………..
DIRECTOR
Prof.
……………………………….–-