de organizare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a
I. Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a. … (2) Evaluarea se administrează, conform legii, pentru scris-citit şi matematică. … (3) Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se organizează pentru elevii de clasa a II-a din unităţile învăţământului de stat şi particular şi are ca rezultat elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor, acolo unde este cazul. … +
Articolul 2(1) Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfăşoară anual, pe parcursul lunii mai. … (2) În anul şcolar 2011-2012, evaluarea competenţelor fundamentale scris-citit şi matematică la finalul clasei a II-a se desfăşoară printr-o administrare-pilot, pe un eşantion de elevi, în zilele de 22 şi 23 mai 2012. … (3) Rezultatele evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt detaliate în fişa de evaluare şi sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. … (4) Planurile individualizate de învăţare ale elevilor sunt comunicate părinţilor/tutorilor legal instituiţi ai elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului. … +
Articolul 3În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:a) administrator de test: învăţător/institutor/profesor pentru învăţământul primar de la clasă, care administrează evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi întocmeşte documentele menţionate în manualul de proceduri; … b) cadru didactic evaluator: învăţător/institutor/profesor pentru învăţământul primar, care evaluează teste şi completează fişa de evaluare, pe baza baremului şi a indicaţiilor din caietul cadrului didactic; … c) caietul cadrului didactic: document-tip elaborat de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE, care conţine baremele de evaluare şi alte instrumente necesare evaluării; … d) expert în grupul de lucru: persoană selectată în urma unui apel public, care are responsabilitatea elaborării şi validării itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în strictă conformitate cu procedurile asumate; … e) fişă de evaluare: document-tip în care se înregistrează rezultatele elevului la Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, de către cadrul didactic evaluator; … f) manual de proceduri: document-tip care orientează administratorul de test asupra modului de administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi care conţine un set de documente standardizate; … g) plan individualizat de învăţare: instrument fundamental de remediere/dezvoltare care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în vederea orientării şi optimizării învăţării; … h) raportul clasei: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în fişele de evaluare, întocmit de către administratorul de test; … i) raportul şcolii: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de către comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a II-a şi transmis inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ISJ/ISMB; … j) raportul ISJ/ISMB: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele şcolilor, întocmit de către responsabilul judeţean/al municipiului Bucureşti; … k) raportul final: document intern, întocmit de CNEE în colaborare cu Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii şi cu Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, pe baza rapoartelor judeţene transmise de inspectoratele şcolare şi care cuprinde concluziile privind evaluarea de la finalul clasei a II-a; … l) testul: instrument de evaluare, elaborat de către CNEE, care conţine itemi/subiecte pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a. … II. Coordonarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a +
Articolul 4(1) Coordonarea la nivel naţional a proiectării şi a organizării evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, precum şi valorificarea rezultatelor acesteia, sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin CNEE. … (2) Elaborarea procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNEE în urma consultării direcţiilor de specialitate din MECTS. … +
Articolul 5Pentru organizarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, CNEE îndeplineşte următoarele atribuţii:a) elaborează un manual de proceduri pentru asigurarea calităţii evaluării; … b) organizează procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru; … c) organizează stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru; … d) organizează stagii de formare pentru inspectorii de specialitate pentru învăţământul primar şi pentru resursa umană, inclusiv pentru cadrele didactice care activează în unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, implicată în evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a; … e) postează modele de teste şi bareme pe website-ul dedicat www.subiecte.edu.ro, după administrarea-pilot; … f) elaborează testele şi baremele de evaluare; … g) asigură confidenţialitatea testelor din momentul efectiv al elaborării acestora până în momentul în care acestea devin publice; … h) asigură transmiterea către ISJ/ISMB a testelor şi a caietului cadrului didactic pentru administrarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a; … i) urmăreşte modul în care se realizează distribuirea în şcoli, de către inspectoratele şcolare, a testelor şi a caietului cadrului didactic; … j) propune, împreună cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegaţi pentru monitorizarea activităţilor prevăzute în cadrul evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a; … k) elaborează raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ/ISMB şi prezintă factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandările rezultate; … l) propune strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluării pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, părinţi, comunităţi locale şi face precizări pentru valorificarea rezultatelor evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a. … +
Articolul 6(1) La nivelul ISJ/ISMB, prin decizie a inspectorului şcolar general, se desemnează un responsabil care asigură organizarea şi administrarea evaluării. Pentru buna desfăşurare a activităţii, responsabilul desemnat constituie un colectiv de monitori de calitate selecţionaţi din rândul cadrelor didactice de specialitate. În judeţele în care funcţionează unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, cel puţin unul dintre monitorii de calitate este cunoscător al limbii minorităţii naţionale în care se face predarea. … (2) Responsabilul cu evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a de la nivelul ISJ/ISMB colaborează cu monitorii de calitate în vederea realizării atribuţiilor care îi revin. … (3) În unităţile de învăţământ în care funcţionează mai mult de o clasă a II-a se înfiinţează comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a. În celelalte unităţi de învăţământ, coordonarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a revine directorului şcolii. … +
Articolul 7Responsabilul cu evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a de la nivelul ISJ/ISMB are următoarele atribuţii:a) transmite către unităţile de învăţământ toate informaţiile necesare organizării evaluării în condiţii optime; … b) răspunde de organizarea şi de administrarea evaluării în condiţiile stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti; … c) propune inspectorului şcolar general spre aprobare componenţa colectivului de monitori de calitate/profesori metodişti cu care asigură organizarea evaluării; … d) participă la sesiunile de formare organizate de CNEE; … e) organizează un stagiu de formare cu monitorii de calitate selecţionaţi; … f) organizează formarea responsabililor/membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ cu privire la organizarea şi administrarea evaluării; … g) asigură confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic din momentul primirii şi până în momentul încheierii administrării evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a; … h) transmite precizările pentru valorificarea rezultatelor evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a către unităţile de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a II-a; … i) monitorizează administrarea evaluării, în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie şi în baza prevederilor manualului de proceduri; … j) propune conducerii ISJ/ISMB, în situaţii justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ; … k) centralizează rapoartele primite de la fiecare unitate de învăţământ; … l) întocmeşte raportul ISJ/ISMB şi îl transmite CNEE, în termenele solicitate, după avizarea lui de către inspectorul şcolar general; … m) analizează şi prelucrează, la solicitarea inspectorului şcolar general, datele oferite de rapoartele şcolilor şi de raportul ISJ/ISMB, în vederea fundamentării unor decizii la nivel de judeţ/al municipiului Bucureşti. … +
Articolul 8(1) Comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învăţământ se compune din: … a) preşedinte – directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ; … b) membri – toate cadrele didactice din unitatea de învăţământ care au elevi cuprinşi în clasa a II-a. … (2) În situaţia în care în unitatea de învăţământ se susţin probe redactate într-o limbă a minorităţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie cadru didactic de specialitate cunoscător al limbii respective. … (3) În situaţii excepţionale, bine justificate, în care cadrul didactic al clasei nu poate participa la administrarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, acesta va fi înlocuit cu un alt cadru didactic, numit de preşedintele comisiei. … +
Articolul 9(1) Comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a are următoarele atribuţii: … a) răspunde de organizarea şi administrarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii; … b) asigură condiţiile tehnice necesare procesului de preluare a testelor şi a caietului cadrului didactic; … c) asigură confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic până în momentul în care acestea devin publice şi răspunde de securitatea şi integritatea acestora; … d) asigură distribuirea testelor la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din clasa respectivă; … e) întocmeşte raportul şcolii şi îl predă responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti, pe bază de proces-verbal; … f) comunică imediat responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti orice situaţie specială sau de încălcare a prevederilor legale; … (2) Pentru unităţile de învăţământ prevăzute cu o singură clasă a II-a, atribuţiile prevăzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de către director. … (3) Directorul asigură păstrarea testelor şi a caietului cadrului didactic în arhiva unităţii de învăţământ pe toată durata şcolarizării elevului. … III. Elaborarea testelor +
Articolul 10(1) Testele pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se elaborează de către CNEE, ţinând seama de următoarele cerinţe: … a) să fie formulate clar, precis şi în concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu; … b) să aibă un nivel mediu de dificultate; … c) să permită administrarea în două secvenţe de evaluare; … d) durata cumulată a secvenţelor de evaluare să nu depăşească un total de 50 de minute. … (2) Testele conţin două secţiuni. O primă secţiune vizează competenţele de receptare-producere a mesajelor şi cea de-a doua abordează competenţe de matematică. … (3) Baremele, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare sunt cuprinse în caietul cadrului didactic. … (4) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile clasei a II-a, conform legii, în limba maternă, li se asigură testele la matematică atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română. … (5) Modalitatea de transmitere a testelor la unităţile de învăţământ pentru desfăşurarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a este reglementată prin procedură separată. … (6) Testele, baremele şi caietul cadrului didactic pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi până în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente semnează un angajament de confidenţialitate, în condiţiile legii. … IV. Desfăşurarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a +
Articolul 11(1) Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se desfăşoară pe parcursul a două zile, în timpul orelor de curs. … (2) Responsabilitatea administrării la clasă a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a aparţine administratorului de test. Pe toată durata evaluării, administratorul de test este asistat de un al doilea cadru didactic, care nu are ore la acea clasă şi care este desemnat de preşedintele comisiei. … (3) Sălile în care se susţine evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de secvenţa de evaluare planificată, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrării evaluării. … (4) Administratorul de test pregăteşte evaluarea urmărind aşezarea obişnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă. … (5) Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluări, într-o manieră motivantă, stimulându-le încrederea de sine. … (6) Fiecărui elev i se distribuie un test pe care îşi scrie numele şi prenumele. … (7) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se face de către administratorul de test. … (8) La încheierea timpului alocat secvenţei de evaluare, administratorul de test recuperează testele, conform manualului de proceduri. … (9) Se interzice administratorului de test să ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor. … (10) Pentru rezolvarea testelor, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea desenelor folosesc numai creion negru şi instrumente adecvate. … (11) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă. … (12) Administratorul de test soluţionează eventualele abateri de la instructajul realizat înainte de începerea evaluării, astfel: … a) îndepărtează eventualele surse de informare, pentru ca elevul să poată continua rezolvarea sarcinilor de lucru; … b) asigură informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi despre situaţia creată. … (13) La încheierea perioadei de administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, administratorii de test predau testele, pe bază de proces-verbal, preşedintelui comisiei/directorului. … V. Evaluarea testelor +
Articolul 12(1) Inspectoratele şcolare organizează evaluarea testelor în centre de evaluare la care sunt arondate mai multe unităţi de învăţământ. … (2) Coordonarea evaluării testelor în centrele de evaluare este asigurată de o comisie alcătuită din: … – preşedinte – directorul unităţii de învăţământ stabilite drept centru de evaluare;– secretar – cadru didactic cu competenţe în domeniul informaticii;– 3-15 cadre didactice evaluatoare.(3) Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unităţi şcolare decât cele din care provin elevii ale căror teste sunt evaluate. … (4) Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru membrii comisiei. … (5) Rezultatele evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a se înregistrează în fişele de evaluare. … (6) În fiecare dintre cele două zile prevăzute, după terminarea administrării, testele şi fişele de evaluare sunt păstrate în condiţii de securitate. … +
Articolul 13(1) Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului şi a indicaţiilor din caietul cadrului didactic. … (2) Evaluarea se concretizează prin stabilirea nivelului de performanţă şi se înregistrează în fişa de evaluare, care se semnează de către cadrul didactic evaluator. … (3) După încheierea procesului de evaluare, fişele de evaluare sunt transmise către cadrele didactice de la clasele a II-a. … VI. Valorificarea rezultatelor evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a +
Articolul 14(1) Rezultatele obţinute la evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt valorificate prin: … a) elaborarea planurilor individualizate de învăţare; … b) consemnarea în portofoliul educaţional al elevului; … c) informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate. … (2) Comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învăţământ urmăreşte procesul de stabilire a planurilor individualizate de învăţare şi de informare a elevilor şi a părinţilor/tutorilor legal instituiţi. … (3) Planul individualizat de învăţare se supune procedurilor privind confidenţialitatea. Accesul la document şi informaţiile transmise se limitează la corpul profesoral implicat în procesul educativ, la elev şi la familia acestuia. … (4) După informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi, se întocmeşte un proces-verbal, în care aceştia semnează pentru luarea la cunoştinţă a informaţiilor din planul individualizat de învăţare. … VII. Răspunderea disciplinară +
Articolul 15(1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate. … (2) Cadrele didactice, didactic auxiliar, precum şi cele de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicate în administrarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a răspund disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei. … (3) Dacă într-o unitate de învăţământ se constată nereguli grave în organizarea şi administrarea evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, persoana care le constată – inspectorul şcolar responsabil, monitorul de calitate sau preşedintele comisiei va înainta un raport conducerii ISJ/ISMB pentru declanşarea procedurii de cercetare disciplinară. … +
Articolul 16(1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter penal în activitatea de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale. … (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. … +
Articolul 17În vederea respectării prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii administrării evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, preşedinţii comisiilor solicită fiecărui membru al comisiei completarea unui angajament scris.VIII. Dispoziţii finale +
Articolul 18Testele administrate în cadrul evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a şi documentele întocmite pentru buna administrare a acesteia se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ care a organizat evaluarea. +
Articolul 19(1) Comisia de organizare şi administrare a evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. … (2) Măsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt următoarele: … a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat); … b) mărirea adecvată a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficienţe motorii sau neuromotorii, care îi împiedică să scrie normal sau de către cei cu deficienţe vizuale grave; … c) mărirea adecvată a timpului alocat testelor; … d) asigurarea testelor scrise cu caractere mărite la elevii ambliopi; … e) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor din teste; … f) realizarea sarcinilor de lucru pentru evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a prin dictarea rezolvărilor, de către elevul cu deficienţe, către un al doilea cadru didactic, pe parcursul desfăşurării testului. … (3) Elevii cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale. … (4) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferă de boli contagioase, responsabilul judeţean poate decide susţinerea testelor din cadrul evaluării competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a la locul imobilizării sau prin reprogramare. Aprobarea se obţine pe baza documentului medical care atestă imposibilitatea deplasării sau a susţinerii testelor în colectivitate şi se comunică în scris responsabilului judeţean. … (5) Elevii şcolarizaţi la domiciliu susţin proba de evaluare la domiciliu. … (6) Reprogramarea elevilor menţionaţi la alineatele anterioare se face până la finalul anului şcolar. … +
Articolul 20(1) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masă, precum şi cei din învăţământul special care parcurg curriculumul şcolii de masă susţin evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a, în condiţiile prezentei metodologii. … (2) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, fie cei integraţi în şcolile de masă, fie cei din învăţământul special, dar care parcurg curriculumul specific învăţământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizată, susţin evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a cu teste elaborate la nivel local prin adaptarea testelor de la nivel naţional. … +
Articolul 21Conducerile unităţilor de învăţământ aduc la cunoştinţa celor interesaţi prevederile prezentei metodologii prin următoarele activităţi:a) afişarea la avizierul şcolii; … b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral; … c) prezentarea în colectivele de elevi în clasa a II-a; … d) organizarea unor întâlniri cu părinţii/tutorii legal instituiţi în vederea informării acestora. … +
Articolul 22În vederea bunei organizări a acestei evaluări, MECTS, prin CNEE, elaborează proceduri pentru anumite activităţi specifice ale administrării testelor.––––