de organizare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a
I. Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a. … (2) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea învăţării, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de învăţare şi preorientarea şcolară către un anumit tip de liceu. … (3) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a este o evaluare la nivel naţional care se organizează pentru toţi elevii clasei a VI-a din unităţile şcolare din învăţământul de stat şi particular. … +
Articolul 2(1) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfăşoară anual, pe parcursul lunii mai. … (2) În anul şcolar 2011-2012, evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfăşoară printr-o administrare-pilot, pe un eşantion de elevi, la data de 16 mai 2012. … (3) Rezultatele evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a sunt detaliate în fişa de evaluare şi sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. … (4) Planurile individualizate de învăţare ale elevilor sunt comunicate părinţilor/tutorilor legal instituiţi ai elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului. … +
Articolul 3În sensul prezentei metodologii se definesc următorii termeni:a) administrator de test: cadru didactic din unitatea de învăţământ, cu specializare din altă arie curriculară decât cele la care se susţin probele, cu atribuţii de administrare în evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a; … b) caietul cadrului didactic: document-tip elaborat de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, denumit în continuare CNEE, care conţine baremele de evaluare şi alte instrumente necesare evaluării; … c) echipă de profesori evaluatori: două-patru cadre didactice din aceeaşi arie curriculară, care evaluează acelaşi test pentru stabilirea rezultatelor evaluării; … d) expert în grupul de lucru: persoană selectată în urma unui apel public, care are responsabilitatea elaborării şi validării itemilor, a probelor şi a baremelor de evaluare pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, în strictă conformitate cu manualul de proceduri; … e) fişă de evaluare: document-tip în care se înregistrează, de către echipa de profesori evaluatori, rezultatele elevului la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a; … f) manual de proceduri: document-tip care orientează cadrele didactice asupra modului de administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a; … g) plan individualizat de învăţare: instrument fundamental de remediere/dezvoltare, care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în vederea orientării şi optimizării învăţării; … h) profesor evaluator: cadru didactic de specialitate, desemnat pentru evaluarea testelor şi abilitat în domeniul evaluării, prin programul "Dezvoltarea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice" propus de CNEE sau prin alte cursuri organizate de Casa Corpului Didactic/alte organisme abilitate în formare profesională; … i) raportul clasei: document-tip întocmit de către echipele de profesori evaluatori, în care sunt centralizate rezultatele elevilor dintr-o clasă, înregistrate în fişele de evaluare; … j) raportul şcolii: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele claselor, întocmit de către comisia din unitatea de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi din clasa a VI-a şi transmis inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ISJ/ISMB; … k) raportul ISJ/ISMB: document-tip în care sunt centralizate rezultatele înregistrate în rapoartele şcolilor, întocmit de către responsabilul judeţean/al municipiului Bucureşti; … l) raportul final: document intern, întocmit de CNEE în colaborare cu Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii şi cu Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, pe baza rapoartelor ISJ/ISMB, şi care cuprinde concluziile privind evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a; … m) testul: instrument de evaluare care conţine itemi/subiecte pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, elaborat de CNEE şi structurat în două secţiuni corespunzătoare probelor menţionate în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. … II. Coordonarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a +
Articolul 4(1) Coordonarea la nivel naţional a proiectării şi a organizării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, precum şi valorificarea rezultatelor acesteia sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, prin CNEE. … (2) Elaborarea procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNEE, în urma consultării direcţiilor de specialitate din MECTS. … +
Articolul 5Pentru organizarea şi desfăşurarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, CNEE îndeplineşte următoarele atribuţii:a) elaborează un manual de proceduri pentru asigurarea calităţii evaluării; … b) organizează procesul de selecţie a membrilor grupului de lucru; … c) organizează stagiile de formare specifice pentru membrii grupului de lucru; … d) organizează stagii de formare pentru inspectorii de specialitate şi pentru resursa umană, inclusiv pentru cadrele didactice care activează în unităţile de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, implicaţi în evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a; … e) postează modele de teste şi bareme pe website-ul dedicat www.subiecte.edu.ro, după administrarea-pilot; … f) elaborează testele şi baremele de evaluare; … g) asigură confidenţialitatea testelor, din momentul efectiv al elaborării acestora, până în momentul în care acestea devin publice; … h) asigură transmiterea către ISJ/ISMB a testelor, a manualului de proceduri şi a caietului cadrului didactic pentru administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a; … i) urmăreşte modul în care inspectoratele şcolare distribuie în şcoli testele, manualul de proceduri şi caietul cadrului didactic; … j) propune, împreună cu direcţiile de specialitate din MECTS, delegaţi pentru monitorizarea activităţilor prevăzute în cadrul evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a; … k) elaborează raportul final, pe baza rapoartelor primite de la ISJ/ISMB, şi prezintă factorilor de decizie din cadrul MECTS concluziile şi recomandările rezultate; … l) propune strategia de comunicare şi de valorificare a rezultatelor evaluării pentru diferitele categorii de beneficiari: inspectori, directori, cadre didactice, elevi, părinţi, comunităţi locale şi face precizări pentru valorificarea rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a. … +
Articolul 6(1) La nivelul ISJ/ISMB, prin decizie a inspectorului şcolar general, se desemnează un responsabil care asigură organizarea şi administrarea evaluării. Pentru buna desfăşurare a activităţii, responsabilul constituie un colectiv de monitori de calitate selecţionaţi din rândul cadrelor didactice de specialitate. În judeţele în care funcţionează unităţi de învăţământ cu predare în limbile minorităţilor naţionale, cel puţin unul dintre monitorii de calitate este cunoscător al limbii minorităţii naţionale în care se face predarea. … (2) În unităţile de învăţământ în care funcţionează mai mult de o clasă a VI-a se înfiinţează comisia pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a, denumită în continuare comisia de evaluare. În celelalte unităţi de învăţământ, responsabilul cu organizarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a este directorul. … +
Articolul 7Responsabilul cu evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a de la nivelul ISJ/ISMB are următoarele atribuţii:a) transmite către unităţile de învăţământ toate informaţiile necesare organizării evaluării în condiţii optime; … b) răspunde de organizarea şi de administrarea evaluării în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie, pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti; … c) propune inspectorului şcolar general, spre aprobare, componenţa colectivului de monitori de calitate/profesori metodişti cu care asigură organizarea evaluării; … d) participă la sesiunile de formare organizate de CNEE; … e) organizează un stagiu de formare cu monitorii de calitate selecţionaţi; … f) organizează formarea responsabililor/membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ cu privire la organizarea şi administrarea evaluării; … g) asigură confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic din momentul primirii şi până în momentul încheierii administrării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a; … h) transmite precizările pentru valorificarea rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a către unităţile de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VI-a; … i) monitorizează administrarea evaluării în condiţiile stabilite prin prezenta metodologie şi în baza prevederilor manualului de proceduri; … j) propune conducerii ISJ/ISMB, în situaţii justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ; … k) centralizează rapoartele primite de la unităţile de învăţământ; … l) întocmeşte raportul ISJ/ISMB şi îl transmite la CNEE în termenele solicitate; … m) analizează şi prelucrează, la solicitarea inspectorului şcolar general, datele oferite de raportul ISJ/ISMB şi de rapoartele şcolilor, în vederea fundamentării unor decizii la nivel de judeţ/al municipiului Bucureşti. … +
Articolul 8(1) Comisia de evaluare din unitatea de învăţământ se compune din: … a) preşedinte – directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ; … b) membri – toate cadrele didactice de specialitate de la disciplinele evaluate, din unitatea de învăţământ care au elevi în clasa a VI-a. … (2) În situaţia în care în unitatea de învăţământ se susţin probe redactate într-o limbă a minorităţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie cadru didactic de specialitate, cunoscător al limbii respective. … +
Articolul 9(1) Comisia de evaluare din unitatea de învăţământ are următoarele atribuţii: … a) răspunde de organizarea şi de administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii; … b) asigură condiţiile tehnice necesare procesului de preluare a testelor, a manualului de proceduri şi a caietului cadrului didactic; … c) asigură confidenţialitatea testelor şi a caietului cadrului didactic până în momentul în care acestea devin publice şi răspunde de securitatea şi integritatea acestora; … d) asigură distribuirea testelor la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din clasa respectivă; … e) întocmeşte raportul şcolii şi îl predă responsabilului judeţean/al municipiului Bucureşti, pe bază de proces-verbal; … f) comunică responsabilului de la nivelul ISJ/ISMB orice situaţie specială sau de încălcare a prevederilor legale. … (2) Pentru unităţile de învăţământ prevăzute cu o singură clasă a VI-a, atribuţiile prevăzute la alin. (1) sunt duse la îndeplinire de către director. … (3) Directorul asigură păstrarea testelor, a manualului de proceduri şi a caietului cadrului didactic în arhiva unităţii de învăţământ, pe toată durata şcolarizării elevului. … III. Elaborarea testelor +
Articolul 10(1) Testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se elaborează de către CNEE, ţinând seama de următoarele cerinţe: … a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare; … b) să aibă un nivel mediu de dificultate; … c) să permită rezolvarea lor în 90 de minute, în două secvenţe de testare de câte 45 de minute fiecare. … (2) Testele conţin două secţiuni corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe. … (3) Baremele de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la evaluare sunt cuprinse în caietul cadrului didactic. … (4) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de la proba de matematică şi ştiinţe atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română. … (5) Modalitatea de transmitere a testelor şi a caietului cadrului didactic la unităţile de învăţământ în care se desfăşoară evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a va fi reglementată printr-o procedură separată. … (6) Testele, baremele de evaluare şi caietul cadrului didactic pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi până în momentul în care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente vor semna un angajament de confidenţialitate. … IV. Organizarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a +
Articolul 11(1) Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfăşoară, printr-o singură administrare, în aceeaşi zi şi la aceeaşi oră în toate unităţile şcolare. … (2) La încheierea primelor 45 de minute în care elevii au avut de rezolvat sarcinile specifice primei secvenţe de evaluare, se acordă o pauză de 10 minute. … (3) Responsabilitatea administrării la clasă a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a aparţine administratorului de test. … (4) Sălile în care se susţine evaluarea elevilor sunt de regulă sălile în care îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit elevii clasei. Acestea sunt adaptate, în prealabil, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul administrării evaluării. … (5) Pregătirea pentru evaluare se realizează prin aşezarea elevilor în bănci, în ordine alfabetică, în fiecare sală de clasă. … (6) Înainte de începerea evaluării, administratorul de test realizează instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluări. Elevii sunt informaţi că se interzice pătrunderea în sală cu orice fel de materiale: manuale, dicţionare, notiţe/însemnări care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea testelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. … (7) Fiecărui elev i se distribuie un test pe care îşi scrie numele şi prenumele. … (8) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se face de către administratorul de test. … (9) Se interzice administratorului de test să ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor şi ale baremelor de evaluare sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor. … (10) Pentru rezolvarea testelor, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru şi instrumente adecvate. … (11) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă. … (12) Administratorul de test soluţionează eventualele abateri de la instructajul realizat înainte de începerea evaluării, astfel: … a) îndepărtează eventualele surse de informare, pentru ca elevul să poată continua rezolvarea sarcinilor de lucru; … b) asigură informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi despre situaţia creată. … (13) La finalizarea activităţii, administratorul de test predă testele, pe bază de proces-verbal, preşedintelui comisiei/directorului. … V. Evaluarea testelor +
Articolul 12(1) Inspectoratele şcolare organizează evaluarea testelor în centre de evaluare la care sunt arondate mai multe unităţi de învăţământ. … (2) Coordonarea evaluării testelor în centrele de evaluare este asigurată de o comisie alcătuită din: … – preşedinte – directorul unităţii de învăţământ stabilite drept centru de evaluare;– secretar – cadru didactic cu competenţe în domeniul informaticii;– 4-16 cadre didactice evaluatoare.(3) Cadrele didactice evaluatoare sunt selectate de la alte unităţi şcolare decât cele din care provin elevii ale căror teste sunt evaluate. … (4) Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele din centrul de evaluare are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru membrii comisiei. … (5) Evaluarea testelor se efectuează în echipă, de către cadre didactice de specialitate, pe baza caietului cadrului didactic, iar rezultatul evaluării se stabileşte prin consens. … (6) Echipele de evaluatori sunt compuse din 2-4 profesori din aceeaşi arie curriculară: limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe. … (7) În timpul evaluării testelor, profesorii evaluatori nu fac sublinieri sau menţiuni pe acestea. Rezultatul evaluării se înregistrează în fişe de evaluare distincte pentru fiecare echipă de profesori evaluatori. … (8) Testele şi fişele de evaluare sunt păstrate în condiţii de securitate, după terminarea evaluării. … +
Articolul 13(1) Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului de evaluare şi a indicaţiilor din caietul cadrului didactic. … (2) Evaluarea testelor se înregistrează în fişa de evaluare, care se semnează de către fiecare profesor evaluator. … (3) După încheierea procesului de evaluare, testele şi fişele de evaluare sunt transmise către cadrele didactice de la clasele a VI-a. … (4) Fişele de evaluare sunt utilizate de către cadrele didactice de specialitate de la clasele a VI-a pentru întocmirea planurilor individualizate de învăţare. … VI. Valorificarea rezultatelor evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a +
Articolul 14(1) Rezultatele obţinute la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a sunt valorificate prin: … a) elaborarea planurilor individualizate de învăţare; … b) consemnarea în portofoliul educaţional al elevului; … c) preorientarea şcolară către un anumit tip de liceu; … d) informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate. … (2) Comisia de evaluare din unitatea de învăţământ asigură procesul de realizare a planurilor individualizate de învăţare şi de informare a elevilor şi părinţilor/tutorilor legal instituiţi. … (3) Planul individualizat de învăţare se supune procedurilor privind confidenţialitatea. Accesul la document şi la informaţiile transmise se limitează la corpul profesoral implicat în procesul educativ, la elev şi la familia acestuia. … (4) După informarea părinţilor/tutorilor legal instituiţi se întocmeşte un proces-verbal, în care părinţii semnează pentru luarea la cunoştinţă a informaţiilor din planul individualizat de învăţare. … VII. Răspunderea disciplinară +
Articolul 15(1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate. … (2) Personalul didactic, cel didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicate în administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, răspund disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei. … (3) Dacă într-o unitate de învăţământ se constată nereguli grave în organizarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, inspectorul şcolar, monitorul de calitate sau preşedintele comisiei va înainta un raport conducerii ISJ/ISMB pentru declanşarea procedurii de cercetare disciplinară. … +
Articolul 16(1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter penal în activitatea de organizare şi de administrare a evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale. … (2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării în comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. … +
Articolul 17În vederea respectării prevederilor din prezenta metodologie şi pentru asigurarea corectitudinii organizării evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a, preşedinţii comisiilor solicită fiecărui membru al comisiei completarea unui angajament scris.VIII. Dispoziţii finale +
Articolul 18Testele administrate în cadrul evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a şi documentele întocmite pentru buna administrare a acesteia se păstrează timp de 2 ani în arhiva unităţii de învăţământ care a organizat evaluarea. +
Articolul 19(1) Comisia de evaluare din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. … (2) Măsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt următoarele: … a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat); … b) mărirea adecvată a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficienţe motorii sau neuromotorii (care îi împiedică să scrie normal) sau de către cei cu deficienţe vizuale grave; … c) asigurarea testelor scrise cu caractere mărite la elevii ambliopi; … d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor din teste; … e) realizarea sarcinilor cuprinse în testele pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a prin dictarea rezolvărilor, de către elevul cu deficienţe, către un al doilea cadru didactic, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă. Se interzice acestuia să corecteze sau să intervină în dictarea realizată de elev. … (3) Elevii cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale. … (4) Responsabilul de la nivelul ISJ/ISMB poate aproba şi alte proceduri de susţinere a probelor la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a pentru elevii cu deficienţe, la propunerea comisiilor din unităţile de învăţământ, cu informarea CNEE. … (5) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferă de boli contagioase, responsabilul de la nivelul ISJ/ISMB poate aproba administrarea evaluării elevilor la finalul clasei a VI-a la locul imobilizării, simultan cu toţi elevii din ţară. Aprobarea se obţine pe baza documentului medical care atestă imposibilitatea deplasării sau a susţinerii probelor în colectivitate. Cazurile înregistrate vor fi menţionate în raportul final. … +
Articolul 20(1) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în şcolile de masă, precum şi cei din învăţământul special, care parcurg curriculumul şcolii de masă, susţin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a în condiţiile prezentei metodologii. … (2) Elevii cu cerinţe educaţionale speciale, fie cei integraţi în şcolile de masă, fie cei din învăţământul special, dar care parcurg curriculumul specific învăţământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizată, susţin evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a numai la solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorilor legal instituiţi. … +
Articolul 21Conducerile unităţilor de învăţământ aduc la cunoştinţa celor interesaţi prevederile prezentei metodologii prin următoarele activităţi:a) afişarea la avizierul şcolii; … b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral; … c) prezentarea în colectivele de elevi din clasa a VI-a; … d) organizarea unor întâlniri cu părinţii/tutorii legal instituiţi, în vederea informării acestora. … +
Articolul 22În vederea bunei organizări a evaluării, MECTS, prin CNEE, elaborează proceduri pentru anumite activităţi specifice ale administrării testelor.__________