Notă …
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 1.563 din 4 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1249 din 11 decembrie 2024. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1În sistemul național de educație funcționează atât servicii standard, cât și servicii complementare pentru educație timpurie, adresate copiilor cu vârste între 3 luni și 6 ani. +
Articolul 2Serviciile de educație timpurie complementare vizează o serie de aspecte care se constituie în premise ale competențelor-cheie formate, dezvoltate și diversificate pe traseul școlarizării ulterioare:a)dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul propriu și de nevoile sale, sprijinind formarea autonomă și creativă a acestuia; … b)dezvoltarea capacității de a interacționa cu alți copii, cu adulții și cu mediul pentru a dobândi cunoștințe, deprinderi, atitudini și conduite noi; … c)încurajarea explorărilor, exercițiilor, încercărilor și experimentărilor, ca experiențe autonome de învățare; … d)descoperirea, de către fiecare copil, a propriei identități și a autonomiei și dezvoltarea unei imagini de sine pozitive; … e)sprijinirea copilului în achiziționarea de cunoștințe, capacități, deprinderi și atitudini necesare la intrarea în ciclul școlar următor și pe tot parcursul vieții. … +
Articolul 3(1)Antepreșcolarii și preșcolarii din serviciile de educație timpurie complementare care nu sunt înscriși la alte forme de învățământ beneficiază de costul standard per antepreșcolar/preșcolar stabilit anual, potrivit prevederilor art. 138 alin. (2) lit. b), alin. (3) și (4) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.(2)Pentru antepreșcolarii și preșcolarii din serviciile de educație timpurie complementare înființate în cadrul proiectelor cu finanțare europeană, finanțarea pe perioada de implementare a proiectului se poate asigura și din fondurile proiectului. (3)Unitățile administrativ-teritoriale pot contribui din venituri proprii la finanțarea de bază și complementară a unităților de învățământ preuniversitar de stat, precum și a unităților de educație extrașcolară, inclusiv prin finanțarea serviciilor de educație timpurie complementare de tip grădiniță comunitară și servicii de tip ludotecă/grup de joacă.(4)Finanțarea serviciilor complementare se va face prin intermediul costului standard, bugetului local sau al proiectelor cu finanțare europeană. Antepreșcolarii și preșcolarii care nu sunt înscriși la alte forme de învățământ beneficiază de costul standard, iar antepreșcolarii și preșcolarii care sunt deja înscriși în serviciile standard de educație timpurie beneficiază de finanțare de la bugetul local și din proiectele cu finanțare europeană. +
Capitolul IIOrganizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare +
Secţiunea 1Înființarea serviciilor de educație timpurie complementare +
Articolul 4(1)Serviciile de educație timpurie complementare se înființează la inițiativa unităților administrativ-teritoriale sau a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în situația în care nu există suficiente creșe și/sau grădinițe ori în situația în care numărul de locuri din creșe și grădinițe disponibil este mai mic decât numărul de copii de vârstă antepreșcolară sau preșcolară din circumscripția școlară sau din unitatea administrativ-teritorială respectivă. Acestea funcționează ca structuri ale unităților de învățământ din acea unitate administrativ-teritorială sau din alte unități administrativ-teritoriale. (2)Serviciile de educație timpurie complementare pot fi înființate și organizate în sistem public și privat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu cel puțin două grupe de copii. (3)În cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se respectă standardele pentru serviciile de educație timpurie aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, la propunerea Agenției Române pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar (ARACIIP). +
Articolul 5(1)Serviciile de educație timpurie complementare particulare, ca structuri ale unităților de învățământ preuniversitar particular cu personalitate juridică, acreditate pentru nivelul de învățământ preșcolar, își organizează și își desfășoară activitățile specifice în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, cu respectarea acelorași criterii, standarde și indicatori de performanță ca cei pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat.(2)Serviciile de educație timpurie complementare particulare dispun de autonomie organizatorică și economico-financiară, în conformitate cu prevederile art. 27 din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 6(1)Evidența serviciilor de educație timpurie complementare se gestionează în aplicația informatizată Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR) de către inspectoratele școlare județene/al municipiului București.(2)Serviciile de educație timpurie complementare și serviciile standard de educație timpurie se regăsesc în documentele strategice de dezvoltare locală, la secțiunea „Educație“. +
Secţiunea a 2-aOrganizarea serviciilor de educație timpurie complementare. Structura anului școlar +
Articolul 7(1)Activitatea unităților de învățământ cu personalitate juridică, publice și private, care au nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar și care au înființat, ca structură, un serviciu de educație timpurie complementar se organizează în baza prevederilor prezentei metodologii, ale Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar și ale regulamentului propriu de organizare și funcționare, aprobat de consiliul de administrație.(2)Regulamentul propriu de organizare și funcționare stabilește normele cu caracter de obligativitate pentru întregul personal didactic de predare, didactic auxiliar și nedidactic din unitatea respectivă, pentru părinții sau reprezentanții legali ai copiilor, precum și norme pe domenii de activitate, particularizând aspectele specifice serviciului de educație timpurie complementar.(3)Personalul didactic și nedidactic din serviciul de educație timpurie complementar își desfășoară activitatea în conformitate cu Proiectul de dezvoltare instituțională (PDI) al unității de învățământ cu personalitate juridică căreia îi este asociat acest serviciu. +
Articolul 8(1)Activitatea cu copiii din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se organizează pe grupe. Grupele pot fi omogene sau eterogene ca vârstă și pot conține inclusiv copii antepreșcolari și preșcolari. (2)Numărul de copii la grupă este în medie 15, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20. (3)Programul de funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare urmărește acoperirea nevoilor copiilor și a părinților acestora și poate fi flexibil, însă nu poate depăși 5 ore pe zi.(4)Prin excepție de la prevederile alin. (3), programul serviciilor de educație timpurie complementare înființate în cadrul proiectelor cu finanțare europeană poate fi de maximum 10 ore pe zi.(5)Programul-cadru zilnic de activități al unui serviciu de educație timpurie complementar se elaborează de conducerea unității de învățământ cu personalitate juridică în cadrul căreia funcționează și se aprobă de către inspectoratul școlar. +
Articolul 9(1)Serviciile de educație timpurie complementare, structuri în cadrul unităților de învățământ preuniversitar, sunt:a)servicii tip grădiniță comunitară; … b)servicii tip ludotecă și/sau grup de joacă. … (2)Serviciile de educație timpurie complementare tip grădiniță comunitară oferă un program educațional pentru copiii cu vârste cuprinse între 4 și 6 ani care urmărește parcurgerea integrală a Curriculumului pentru educația timpurie.(3)Serviciile de educație timpurie complementare tip ludotecă și/sau grup de joacă oferă un program educațional pentru copiii antepreșcolari și, în mod excepțional, pentru preșcolarii până la 4 ani, cu activități de joc și recreative specifice fiecărei grupe de vârstă, care urmăresc dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic, cognitiv, socioemoțional, precum și din punctul de vedere al dezvoltării limbajului în conformitate cu nivelul minimal menționat în Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul preșcolar, parte a Curriculumului pentru educația timpurie.(4)Serviciile prevăzute la alin. (1) implică și servicii de informare și consiliere a părinților, servicii de terapie logopedică și servicii de asistență psihopedagogică oferite, după caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educație timpurie complementar și de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională/ centrelor județene de resurse și asistență educațională, denumite în continuare CMBRAE/CJRAE.(5)Serviciile de educație timpurie complementare funcționează ca structuri arondate unor unități de învățământ preuniversitar. Serviciile de educație timpurie complementare se oferă în baza unui contract educațional încheiat între părinții sau reprezentanții legali ai copiilor și conducerea unității de învățământ preuniversitar care are, ca structură, serviciul de educație timpurie complementar. +
Articolul 10(1)La nivelul serviciului de educație timpurie complementar există următoarele documente de evidență:a)registru de evidență/prezență a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu; … b)registru de evidență a meniurilor pentru serviciul tip grădiniță comunitară; … c)registru de evidență a stării de sănătate a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu; … d)dosar personal pentru fiecare copil din fiecare tip de serviciu. … (2)Dosarul personal al copilului cuprinde cel puțin următoarele documente:a)cerere de înscriere; … b)copie de pe certificatul de naștere al copilului; … c)copie de pe actele de identitate ale părinților sau reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii judecătorești de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției; … d)adeverința de înscriere în colectivitate și dovada de (re)vaccinare, eliberate de medicul de familie sau de medicul colectivității din care provine copilul, în cazul transferului, conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. a) din anexa la Ordinul ministrului sănătății nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, cu modificările ulterioare; … e)contractul educațional încheiat între părintele/ reprezentantul legal al copilului și conducerea unității. … +
Articolul 11Structura anului școlar pentru serviciile de educație timpurie complementare prevăzute la art. 9 alin. (1) este aceeași cu cea stabilită pentru învățământul preuniversitar, respectiv pentru educația antepreșcolară și pentru învățământul preșcolar, și se stabilește de Ministerul Educației, conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. r) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 12(1)Planul de școlarizare se stabilește anual de către inspectoratele școlare județene/al municipiului București și se înaintează Ministerului Educației în vederea aprobării cifrelor de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar.(2)Planul de școlarizare pentru serviciile de educație timpurie complementare particulare se stabilește de către persoana juridică inițiatoare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, și se avizează de către inspectoratul școlar. (3)Planul de școlarizare pentru serviciile de educație timpurie complementare aprobat/avizat de către inspectoratul școlar județean/al municipiului București este adus la cunoștința părinților/reprezentanților legali prin afișare la avizier sau prin postare pe site-ul unității respective. +
Articolul 13(1)Serviciile de educație timpurie complementare funcționează pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice. (2)Serviciile de educație timpurie complementare își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție. +
Secţiunea a 3-aÎnscrierea, transferul, scoaterea din evidență a copiilor în/din serviciile de educație timpurie complementare +
Articolul 14(1)Înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare se face conform precizărilor și calendarului specific transmise anual de Ministerul Educației, criteriilor specifice stabilite de consiliul de administrație al unității de învățământ sau, după caz, de autoritatea administrației publice locale. Copiii antepreșcolari și preșcolari pot fi înscriși în serviciile de educație timpurie complementare în timpul anului școlar.(2)Condițiile și criteriile generale pentru înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare sunt stabilite, anual, de către Ministerul Educației.(3)La înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie complementare nu se percep taxe de înscriere.(4)Este interzis refuzul înscrierii copiilor în serviciile de educație timpurie complementare pe criterii discriminatorii bazate pe rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, gen, dizabilitate ori apartenența la o categorie defavorizată. +
Articolul 15(1)Actele necesare înscrierii copiilor în serviciile de educație timpurie complementare sunt prevăzute la art. 10 alin. (2).(2)Cererea de înscriere se depune conform calendarului prevăzut la art. 14 alin. (1).(3)În cazul absenței copilului din serviciul de educație timpurie complementar pentru o perioadă mai mare de 3 zile consecutive, se va prezenta avizul epidemiologic eliberat de către medicul de familie al copilului, cu maximum 48 de ore înainte de întoarcerea în colectivitate. (4)Datele personale extrase din actele cuprinse în dosarul de înscriere se consemnează în Registrul de evidență a copiilor.(5)Registrul prevăzut la alin (4) cuprinde numele și prenumele copilului, data nașterii, domiciliul, data intrării copilului în unitate și o rubrică de observații, unde se vor scrie data transferului copilului și unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidențele unității și motivul acesteia.(6)Prelucrarea datelor cu caracter personal în procesul de înscriere/transfer/scoatere din evidență a/al copiilor se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare. +
Articolul 16Scoaterea copilului din evidența serviciului de educație timpurie complementar se face în următoarele situații:a)în cazul unor afecțiuni cronice, la recomandarea medicului; … b)în cazul în care copilul absentează 4 săptămâni consecutive fără motivare; … c)la cererea părintelui sau a reprezentantului legal al copilului. … +
Secţiunea a 4-aAsigurarea mediului educațional adecvat în serviciile de educație timpurie complementare +
Articolul 17Spațiile aferente serviciilor de educație timpurie complementare prevăzute la art. 9 alin. (1) respectă Normele de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, aprobate prin ordin al ministrului sănătății, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 18Spațiul din serviciul de educație timpurie complementar trebuie amenajat primitor și atractiv și trebuie să fie organizat astfel încât să existe cel puțin două săli de grupă, un spațiu în aer liber, o încăpere pentru primire – vestiar, un spațiu pentru servirea mesei, în cazul serviciului tip grădiniță comunitară, și o cameră/un centru de resurse pentru părinți. +
Articolul 19(1)Încăperea pentru primirea copiilor din serviciile de educație timpurie complementare, respectiv vestiarul trebuie iluminat și ventilat natural și trebuie dotat cu mobilier funcțional, adaptat vârstei copiilor și ușor de igienizat.(2)Încăperea trebuie să aibă acces direct la un grup sanitar dotat/echipat cu cel puțin o chiuvetă și să fie dotată/echipată cu cuiere la înălțimea copiilor, dulapuri pentru păstrarea îmbrăcăminții copiilor și bănci de dimensiuni adecvate. +
Articolul 20(1)Spațiul sălii de grupă din cadrul serviciului de educație timpurie complementar tip grădiniță comunitară trebuie să fie împărțit în cel puțin două zone: zona pentru joc liber, unde se pot desfășura activități mai zgomotoase, și zona pentru activitate/învățare, unde se vor desfășura activitățile care necesită liniște și concentrare, așa cum prevede Curriculumul pentru educația timpurie, aprobat prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2)În sala de grupă din cadrul serviciului de educație timpurie complementar tip ludotecă și/sau grup de joacă mobilierul trebuie să ofere suficient spațiu pentru mișcare și joc, dar și spații de învățare pentru copiii care beneficiază de acest serviciu. +
Articolul 21Microclimatul din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare trebuie să respecte normele de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor prevăzute la art. 17. +
Capitolul IIIConținutul educativ al activității din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare +
Articolul 22Educația timpurie pentru copiii de la 3 luni la 6 ani se realizează pe baza Curriculumului pentru educația timpurie, aprobat prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 23(1)În activitatea educațională care se derulează în serviciile de educație timpurie complementare se respectă dreptul copilului la joc ca formă de activitate, metodă, procedeu și mijloc de realizare a demersurilor educaționale la vârste timpurii, precum și ca metodă de stimulare a capacității și creativității copilului, ca un drept al acestuia și ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.(2)Categoriile/Tipurile de activități de învățare din cadrul serviciului de educație timpurie complementar tip grădiniță comunitară sunt aceleași cu cele prezente în planul de învățământ pentru nivelul antepreșcolar și/sau preșcolar, prevăzute în Curriculumul pentru educația timpurie în vigoare.(3)Categoriile/Tipurile de activități de învățare din cadrul serviciului de educație timpurie complementar tip ludotecă și/sau grup de joacă vizează dezvoltarea fizică, cognitivă, socioemoțională și a limbajului și sunt:a)activități și jocuri de mișcare, individuale sau în grup; … b)jocuri de socializare; … c)jocuri senzoriale, individuale sau în grup; … d)jocuri imitative, individuale sau în grup; … e)jocuri muzicale și jocuri cu text și cânt, în grup; … f)jocuri didactice și jocuri-exercițiu, individuale sau în grup; … g)jocuri individuale cu jucăria preferată; … h)activități artistico-plastice și practice, individuale sau în grup; … i)activități cu cartea, ca de exemplu povești, lecturi după imagini, memorizări și altele asemenea, desfășurate în grup; … j)rutine și tranziții. … (4)Categoriile/Tipurile de activități de învățare din cadrul serviciului de educație timpurie complementar tip grădiniță comunitară pot fi aceleași cu cele prezente în planul de învățământ pentru nivelul antepreșcolar și/sau preșcolar, prevăzute în Curriculumul pentru educația timpurie, în limitele date de specificul programului educativ menționat la art. 9 alin. (4).(5)Ministerul Educației poate elabora și transmite sugestii metodice pentru derularea activităților de învățare din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare tip ludotecă și/sau grup de joacă și tip grădinița de vacanță și, după caz, elaborează scrisori metodice periodice sau ghiduri metodice.(6)Suplimentar, în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se derulează și activități de consiliere a părinților cu privire la dezvoltarea copiilor în perioada copilăriei timpurii, tipurile de jocuri și jucării utilizate pentru stimularea dezvoltării acestora în funcție de vârstă și importanța adultului în dezvoltarea socială și emoțională a copilului mic.(7)Durata activităților poate varia, în funcție de particularitățile copiilor și, implicit, de interesul manifestat de copil/grupul de copii pentru acestea, de conținutul lor, precum și de maniera de desfășurare. +
Articolul 24Activitățile educaționale destinate copiilor antepreșcolari și preșcolari în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se desfășoară pe baza unei planificări care vizează proiectarea tuturor activităților în care sunt implicați copiii. +
Articolul 25(1)Scopul evaluării progresului copiilor antepreșcolari și preșcolari din serviciile de educație timpurie complementare este acela de a orienta și de a optimiza dezvoltarea și învățarea copilului de la 3 luni la 6 ani.(2)Evaluarea progresului copiilor antepreșcolari și preșcolari din serviciile de educație timpurie complementare se face pe baza standardelor naționale specifice din Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani, aprobate prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3)CJRAE, respectiv CMBRAE constituie echipe multidisciplinare de intervenție timpurie, menite să realizeze evaluarea copiilor, precum și monitorizarea, depistarea și asistența precoce corespunzătoare a celor cu cerințe educaționale speciale sau cu risc în dezvoltarea competențelor personale. În componența echipelor multidisciplinare de intervenție timpurie sunt cuprinse și cadrele didactice din unitățile care oferă servicii de educație timpurie, inclusiv din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare.(4)Echipa multidisciplinară de intervenție timpurie evaluează anual toți copiii din unitatea de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, inclusiv din cadrul serviciului de educație timpurie complementar, structură a acesteia, pentru a depista eventualele dificultăți/deficiențe în dezvoltarea competențelor personale ale acestora. +
Capitolul IVResursa umană angajată în serviciile de educație timpurie complementare +
Articolul 26(1)Structura personalului didactic din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare este formată, după caz, din:a)două educatoare/doi profesori pentru educație timpurie sau doi educatori/doi profesori pentru educație timpurie; … b)o educatoare și un profesor pentru educație timpurie sau un educator și un profesor pentru educație timpurie sau o educatoare și un educator; … c)o educatoare/un educator/un profesor pentru educație timpurie și un pedagog școlar/instructor-animator/instructor pentru educație extrașcolară. … (2)Normarea personalului didactic din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare înființate în cadrul proiectelor cu finanțare europeană în care programul de funcționare poate fi de maximum 10 ore pe zi se adaptează corespunzător. +
Articolul 27(1)Asigurarea personalului didactic de predare din serviciile de educație timpurie complementare se realizează de către inspectoratul școlar în colaborare cu unitatea de învățământ respectivă.(2)Asigurarea personalului didactic de predare din serviciile de educație timpurie complementare particulare se realizează de către persoana juridică fondatoare.(3)Asigurarea și normarea personalului administrativ din serviciile de educație timpurie complementare publice și particulare sunt în responsabilitatea angajatorului și se fac în conformitate cu Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.(4)Angajarea personalului didactic în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare se realizează doar cu contract individual de muncă pe perioadă determinată sau în regim de plată cu ora pentru personalul didactic de predare, respectiv cumul pentru personalul didactic auxiliar, conform prevederilor art. 181 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 35 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5)Personalul didactic/didactic auxiliar care derulează activități în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare beneficiază de concediu de odihnă în conformitate cu prevederile legale în vigoare. +
Articolul 28Personalul didactic din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare are, în principal, următoarele atribuții:a)realizează, conform Curriculumului pentru educația timpurie, activități de îngrijire și de stimulare psihomotorie a copiilor în vederea creșterii gradului de independență, activități care vizează dezvoltarea comportamentului socioafectiv, activități care vizează formarea și perfecționarea comportamentului verbal, precum și activități care urmăresc creșterea receptivității generale la stimuli în vederea dezvoltării cognitive și, suplimentar, pentru serviciul tip grădiniță comunitară, pentru dezvoltarea capacităților și a atitudinilor în învățare; … b)înregistrează progresele realizate de copil în Caietul de observații și în Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul preșcolar sau, după caz, în Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învățământul primar; … c)comunică părinților/reprezentanților legali ai copiilor, prin orice mijloace de comunicare, ori de câte ori este necesar, următoarele informații: progresele realizate de copii pe domenii de dezvoltare, starea emoțională și afectivă a copiilor, dificultăți/deficiențe identificate, orice alte elemente care necesită luarea unor măsuri sau a căror cunoaștere de către părinți/reprezentanți legali este necesară pentru dezvoltarea armonioasă, optimă a copiilor; … d)colaborează activ cu părinții sau reprezentanții legali ai copiilor care frecventează programul serviciului de educație timpurie complementar și derulează programe de informare și formare a acestora, în vederea dezvoltării competențelor parentale. … +
Capitolul VRelația cu părinții și comunitatea +
Articolul 29Părinților sau reprezentanților legali li se pun la dispoziție numele și numerele de telefon ale persoanelor responsabile din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare, precum și regulamentul propriu de organizare și funcționare al acestora. +
Articolul 30(1)Părinții sau reprezentanții legali ai copilului au dreptul la:a)consiliere și sprijin din partea personalului unității de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, având ca structură un serviciu de educație timpurie complementar, pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea ce privește educația copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia, precum și pentru probleme de ordin medical și/sau social; … b)primirea oricăror informații necesare dezvoltării armonioase a copilului, pe care personalul le poate furniza, în funcție de evoluția copilului. … (2)Părinții sau reprezentanții legali ai copilului au următoarele obligații:a)să comunice reprezentanților unității de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, având ca structură un serviciu de educație timpurie complementar, orice informații cu privire la starea de sănătate a copilului, precum și informații necesare dezvoltării armonioase, optime a copilului; … b)să respecte regulamentul propriu de organizare și funcționare al unității de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar care are asociat un serviciu de educație timpurie complementar. … +
Articolul 31(1)Unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care înființează servicii de educație timpurie complementare dezvoltă în cadrul strategiilor proprii de creare a unor comunități de învățare o rețea de suport profesional.(2)Următoarele instituții publice sau private pot face parte din rețeaua de suport profesional a acestor unități de învățământ:a)inspectoratul școlar județean/al municipiului București; … b)CJRAE/CMBRAE; … c)casa corpului didactic; … d)direcția generală de asistență socială și protecția copilului; … e)direcția de sănătate publică; … f)agenția județeană de plăți și inspecție socială; … g)inspectoratul județean de poliție/Direcția Generală de Poliție a Municipiului București; … h)inspectoratul pentru situații de urgență județean/al municipiului București; … i)serviciul public de asistență socială; … j)autorități ale administrației publice locale; … k)instituții de cult; … l)organisme private acreditate să desfășoare activități în domeniul protecției copilului; … m)alte entități publice sau private acreditate de Ministerul Educației, de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse. … +
Articolul 32(1)În vederea formării unor rețele de sprijin comunitar pentru serviciile de educație timpurie complementare, conducerea și personalul unităților de învățământ pot orienta intervenția către:a)îndrumarea și consilierea părinților; … b)organizarea unor cursuri de educație parentală sau a altor cursuri solicitate de părinții sau reprezentanții legali ai copiilor; … c)elaborarea unor materiale-suport, ca de exemplu broșuri, cărți, studii, postere, pliante și altele asemenea, pentru informarea părinților/reprezentanților legali și a altor membri ai comunității asupra dezvoltării copilului și a cerințelor educaționale ale acestuia; … d)consilierea părinților/reprezentanților legali în vederea identificării de soluții la problemele identificate în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale. … (2)Serviciile prevăzute la alin. (1) pot fi oferite independent de către serviciile de educație timpurie complementare, în cazul în care au centre de resurse pentru părinți, centre de resurse pentru educație și dezvoltare, centre de resurse și perfecționare și/sau centre de documentare și informare, ori în parteneriat cu entitățile prevăzute la art. 31 alin. (2). +
Capitolul VIMonitorizarea activității din serviciile de educație timpurie complementare +
Articolul 33Controlul respectării reglementărilor din standardele naționale de evaluare a progresului copiilor antepreșcolari și preșcolari din unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar care înființează servicii de educație timpurie complementare se realizează prin inspecție școlară realizată de Ministerul Educației și de inspectoratele școlare județene/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București în conformitate cu Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 34Inspectoratul școlar județean/al municipiului București îndeplinește următoarele atribuții specifice privind activitatea serviciilor de educație timpurie complementare:a)asigură încadrarea cu personal didactic de predare pe baza metodologiei specifice, aprobată prin ordin al ministrului educației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; … b)asigură formarea continuă a personalului didactic din cadrul serviciului de educație timpurie complementar; … c)realizează îndrumarea metodologică și monitorizarea activității personalului didactic din cadrul serviciului de educație timpurie complementar; … d)asigură, prin centrul județean de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, servicii specializate pentru copiii cu cerințe educaționale speciale; … e)monitorizează, prin inspecție școlară, aplicarea curriculumului național specific și a Reperelor fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani. … +
Capitolul VIIDispoziții tranzitorii și finale +
Articolul 35În cadrul serviciilor de educație timpurie complementare, înscrierea copiilor în Sistemul informatic integrat al învățământului din România se poate realiza în oricare perioadă a anului școlar, independent de calendarul de înscriere, astfel încât grupele și formațiunile de studiu să se poată constitui în funcție de numărul copiilor înscriși în timpul anului școlar. +
Articolul 36Prevederile prezentei metodologii sunt aplicabile tuturor serviciilor de educație timpurie complementare, publice sau particulare. +
Articolul 37Autoritățile administrației publice locale, în colaborare cu inspectoratele școlare județene/al municipiului București, cu participarea părinților, a operatorilor economici, a organizațiilor neguvernamentale și a altor persoane fizice sau juridice, asigură condițiile necesare organizării și funcționării serviciilor de educație timpurie complementare, cu respectarea legislației în vigoare. +
Articolul 38Începând cu data reorganizării instituțiilor subordonate Ministerului Educației, denumirea „inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București“ se va înlocui cu denumirea „direcția județeană de învățământ preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar“.