METODOLOGIE din 4 august 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 24 august 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 851 18/12/1997
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHG 851 18/12/1997
ActulAPROBAT DEHG 390 04/08/1993
ActulCONTINUT DEHG 390 04/08/1993

privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative



 + 
Capitolul 1Cu privire la proiectele de legi, ordonante sau hotărâri ale Guvernului + 
Articolul 1(1) În conformitate cu prevederile Constituţiei României, masurile generale de conducere şi organizare a activităţii de stat, economice şi sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament – unica autoritate legiuitoare în România.(2) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonante.Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor şi dispoziţiilor cuprinse în lege.Ordonantele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta. În situaţiile prevăzute de art. 114 din Constitutia României, Guvernul poate, în mod excepţional, adopta ordonante de urgenta.(3) Fiecare proiect de act normativ trebuie să fie elaborat în conformitate cu prevederile Constituţiei României şi corelat cu dispozitiile celorlalte acte normative, astfel incit să se integreze organic în sistemul general al legislaţiei.
 + 
Articolul 2(1) Au dreptul sa faca propuneri de acte normative Guvernului României şi urmatoarele autorităţi publice:– ministerele şi celelalte organe de specialitate sau autorităţi publice centrale;– prefecturile, consiliile judetene, Consiliul sectorului agricol Ilfov şi Consiliul municipiului Bucureşti – prin Departamentul pentru Administratie Publică Locala.(2) Propunerile de acte normative facute de organele prevăzute la art. 2 alin. (1) se elaboreaza, potrivit cu importanţa şi complexitatea problemelor supuse reglementarii, pe baza unor studii şi lucrari de documentare aprofundate, inclusiv de legislatie comparata, urmarindu-se concordanta reglementarilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social şi economic ale legislaţiei în vigoare, insuficientele sau neajunsurile acesteia şi va fi evidentiata necesitatea unei noi reglementari.Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante şi vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementari, cu prezentarea efectelor previzibile ale solutiilor preconizate.(3) În vederea definitivarii concluziilor şi, pe aceasta baza, a propunerilor de act normativ, initiatorul va atrage la activitatea de elaborare toţi factorii interesati şi va consulta organele care vor aviza reglementarile respective.(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi, în mod obligatoriu, elaborate cu acordul acestora.
 + 
Articolul 3Propunerile de acte normative vor fi redactate în forma prescriptiva, într-un stil clar şi concis, care să excluda orice echivoc. Cuvintele vor fi folosite în înţelesul lor curent din limba română. Neologismele se vor folosi numai dacă sunt de larga circulatie.
 + 
Articolul 4(1) Proiectul de act normativ are, de regula, urmatoarele părţi: titlu, dispozitii generale, dispozitii de continut, dispozitii finale şi, dacă este cazul, dispozitii tranzitorii.(2) Titlul, ca element principal de identificare, trebuie să fie scurt şi sa exprime în mod sintetic obiectul reglementarii.(3) Dispozitiile generale determina obiectul, scopul şi sfera relatiilor reglementate prin actul normativ, cuprinzind, totodata, şi unele prevederi de natura sa orienteze întreaga reglementare.(4) Dispozitiile de continut cuprind reglementarea propriu-zisa ce formeaza obiectul actului normativ.Dacă în cuprinsul actului normativ este prevăzută realizarea anumitor activităţi, reglementarea va urma ordinea logica a desfăşurării acestora; se va avea în vedere ca dispozitiile de drept material sa preceada pe cele de ordin procedural, iar dispozitiile cuprinzind sancţiuni vor fi grupate în ultima parte.(5) În dispozitiile finale se determina data intrarii în vigoare, numai dacă aceasta are loc la o dată ulterioară datei publicarii actului normativ în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 5(1) Elementul structural de baza al proiectului de act normativ îl constituie articolul. Pentru identificare, articolele se numeroteaza cu cifre arabe.În cazul actelor normative care au ca obiect modificari sau completari ale altor acte normative, articolele se numeroteaza cu cifre române, pastrindu-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele de modificare sau de completare.(2) Fiecare articol cuprinde, de regula, o dispoziţie de sine stătătoare.Articolele pot fi formate din mai multe alineate, marcate prin indici cu cifre arabe.(3) Articolele pot fi grupate, în functie de amploarea reglementarii şi tinind seama de legătură organica dintre norme, în paragrafe, capitole şi titluri.(4) În cazul în care prin actul normativ principal se prevede elaborarea unor acte normative subordonate, proiectele acestora vor fi, atunci când este cazul, intocmite concomitent cu proiectul actului normativ de baza.
 + 
Articolul 6(1) După intocmire, propunerea de act normativ se trimite de către initiator spre avizare organelor interesate, astfel:– proiectele de legi, insotite de o expunere de motive;– proiectele de hotărâri şi de ordonante ale Guvernului, insotite de o nota de fundamentare.Proiectele de acte normative insotite de expunerea de motive şi, respectiv, de nota de fundamentare vor fi, în mod obligatoriu, analizate şi avizate de către ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale cărora şi se stabilesc atribuţii şi sarcini, ori a caror activitate are contingenta cu viitoarea reglementare sau, după caz, de către Departamentul pentru Administratie Publică Locala, pentru problemele care intereseaza activitatea acestuia sau a administraţiei publice locale.Eventualele observatii ale organelor solicitate sa avizeze vor fi rezolvate în mod direct de către acestea, împreună cu initiatorul.(2) Propunerile de acte normative vor fi, în mod obligatoriu, avizate de urmatoarele organe, astfel:– Propunerile de acte normative elaborate în aplicarea strategiei de reforma economico-sociala a Programului de guvernare vor fi inaintate de initiatori, spre avizare, la Consiliul pentru Coordonare, Strategie şi Reforma Economica.– Propunerile de acte normative care, prin reglementarile propuse, au implicatii economico-financiare vor fi inaintate, spre avizare, Ministerului Finanţelor.– Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalităţii, de către Ministerul Justiţiei.Avizul Ministerului Justiţiei incheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare.(3) Concomitent cu trimiterea la organele de avizare, propunerile de acte normative vor fi transmise de initiatori şi celorlalţi membri ai Guvernului, urmind ca acestia să se pronunte în scris în termen de 3 – 7 zile de la primire. Eventualele observatii vor fi rezolvate de acestia direct cu initiatorii.(4) Expunerea de motive sau, după caz, nota de fundamentare va contine în final, în mod obligatoriu, precizarea ca proiectul de act normativ, în forma prezentată, a fost insusit de toate organele interesate.(5) Este interzisa transmiterea la Secretariatul General al Guvernului a propunerilor de acte normative fără toate avizele prevăzute în prezenta metodologie şi cele avizate sub condiţie sau cu observatii nepuse de acord. În situaţii deosebite, Secretariatul General al Guvernului va media eventualele divergente între initiatori şi organele de avizare.
 + 
Articolul 7(1) Propunerea de act normativ, dactilografiata la un rind şi jumătate, cu caractere mari, pe o singura faţa, va fi inaintata Secretariatului General al Guvernului cu cel puţin 5-7 zile inaintea sedintei de Guvern.Propunerea de act normativ va fi însoţită de expunerea de motive sau de nota de fundamentare, semnata de conducatorul organului care a elaborat propunerea şi avizata de organele prevăzute la art. 6 alin. (1), precum şi de documentaţia necesară fundamentarii proiectului de act normativ.Textele documentelor cu caracter international, care se supun aprobării Guvernului sau care se trimit Parlamentului spre ratificare, se prezinta dactilografiate, în condiţiile aratate mai sus, prin grija ministerului initiator, care va stampila fiecare pagina şi va atesta pe ultima pagina, prin stampila şi sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.(2) Secretariatul General al Guvernului va analiza în termen de 3-5 zile propunerea de act normativ inaintata la Guvern, din punct de vedere al legalităţii şi al respectarii prevederilor prezentei metodologii.Propunerile de acte normative care intrunesc condiţiile menţionate mai sus vor fi prezentate primului-ministru de către secretarul general al Guvernului, în vederea inscrierii lor pe ordinea de zi a sedintei de Guvern, cu cel puţin 2-3 zile inaintea sedintei respective.Proiectele care nu corespund tuturor acestor cerinţe vor fi restituite organelor care le-au elaborat, în vederea refacerii acestora.
 + 
Articolul 8(1) Propunerea unui act normativ care presupune, prin natura sa, reglementarea la nivel de lege, devine proiect de lege după insusirea sa de către Guvern.(2) Propunerea de act normativ care are ca obiect elaborarea unei hotărâri sau a unei ordonante a Guvernului devine, după caz, proiect de hotărâre sau de ordonanţa, după aprobarea de către primul-ministru a inscrierii acestei propuneri pe ordinea de zi a sedintei de Guvern.(3) După intocmirea ordinii de zi, copiile proiectelor de acte normative se transmit, prin grija Secretariatului General al Guvernului, tuturor membrilor Guvernului şi, după caz, invitatilor sau altor persoane stabilite de primul-ministru.(4) Secretariatul General al Guvernului va efectua, cu 1-2 zile inaintea sedintei de Guvern, o ultima analiza a proiectelor, la care vor participa ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, un secretar general adjunct al Guvernului, un consilier al primului-ministru, un secretar de stat din Ministerul Justiţiei, un secretar de stat din Ministerul Finanţelor, directorul Directiei analiza şi avizare juridica din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi directorul Directiei legislatie din cadrul Departamentului pentru Administratie Publică Locala.Dacă în urma acestei analize rezultă probleme de fond, acestea vor fi solutionate de initiatori. Problemele de forma se vor rezolva pe loc, cu informarea initiatorului.
 + 
Articolul 9Proiectele de hotărâri şi de ordonante insusite de Guvern vor fi contrasemnate de ministrii care au obligaţia punerii lor în executare, după care vor fi prezentate, spre semnare, primului-ministru, de către secretarul general al Guvernului.
 + 
Articolul 10Proiectele de legi cu privire la care Guvernul a hotarit să-şi exercite dreptul de iniţiativa legislativa vor fi inaintate Parlamentului de către Secretariatul General al Guvernului, insotite de hotărârea de adoptare şi expunerea de motive, semnate de primul-ministru.
 + 
Articolul 11Hotărârile şi ordonantele adoptate de Guvern se transmit spre publicare la Monitorul Oficial al României de către Secretariatul General al Guvernului.
 + 
Articolul 12Lucrarile documentare şi de fundamentare, variantele şi formele succesive ale propunerilor şi proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se păstrează la Secretariatul General al Guvernului, astfel incit să se asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
 + 
Articolul 13(1) Pe intregul parcurs al elaborarii propunerilor şi proiectelor de acte normative este interzisa initiatorilor cit şi celor care avizeaza furnizarea în afara instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la actele normative respective.(2) Proiectele de acte normative vor fi elaborate şi definitivate cu participarea nemijlocita a compartimentelor juridice din cadrul autorităţilor publice respective.
 + 
Articolul 14Periodic, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza stadiul aplicarii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerinţele impuse de evolutia vietii economico-sociale.
 + 
Capitolul 2Cu privire la ordinele şi instrucţiunile emise de conducătorii autorităţilor publice + 
Articolul 15(1) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se pot emite numai pe baza şi în executarea legilor şi a hotărârilor Guvernului.(2) Ordinele şi instrucţiunile se emit, de regula, atunci când printr-o dispoziţie legala se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresa a temeiului legal.(3) Ordinele şi instrucţiunile vor fi elaborate cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii publice respective şi vor fi, în mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu. Ele vor fi structurate potrivit prevederilor prezentei metodologii.(4) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se pot emite numai cu avizul Ministerului Justiţiei.(5) Ordinele şi instrucţiunile se semneaza numai de titularii autorităţilor publice emitente, respectiv de către ministri şi prefecti.
 + 
Articolul 16(1) Autorităţile publice vor reanaliza în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii toate ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile emise, urmind sa abroge pe cele care nu sunt conforme dispoziţiilor legale sau a caror aplicare nu mai este necesară.Autorităţile publice vor inainta Ministerului Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la terminarea actiunii, un tabel cuprinzind ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile rămase în vigoare.(2) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se vor comunică, de către autoritatea publică emitenta, Ministerului Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului.Ministerul Justiţiei va sesiza autoritatea publică emitenta şi, respectiv, Guvernul, în cazul în care ordinele cu caracter normativ sau instrucţiunile nu respecta, în totalitate, reglementarile legale în vigoare.(3) Autoritatea publică emitenta va transmite spre publicare la Monitorul Oficial al României, Partea I, toate ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile emise.(4) Prefecturile vor publică ordinele emise în monitoarele oficiale ale judetelor respective, potrivit reglementarilor în vigoare.–––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x