METODOLOGIE din 4 aprilie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 19 aprilie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 18 29/03/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 67 04/04/2018
ART. 10REFERIRE LALEGE 160 02/10/2012
ART. 10REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012
ART. 10REFERIRE LAOUG 33 04/05/2007
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 18 29/03/2023
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 24/07/2019
ActulAPROBAT DEORDIN 67 04/04/2018
ActulCONTINUT DEORDIN 67 04/04/2018
ActulREFERIT DEORDIN 67 04/04/2018
ART. 31REFERIT DEMETODOLOGIE 24/07/2019





Notă
Aprobată prin Ordinul nr. 67 din 4 aprilie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 342 din 19 aprilie 2018.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Secţiunea 1Scop + 
Articolul 1Prezenta metodologie de monitorizare a pieței angro de energie electrică (metodologie) are drept scop stabilirea modului în care Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) monitorizează funcționarea pieței angro de energie electrică din România pentru evaluarea nivelului de performanță, eficiență, concurență și transparență pe piață, pentru prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurențiale, a abuzului de piață, inclusiv a practicilor care pot afecta siguranța sistemului energetic național. + 
Articolul 2Aplicarea prezentei metodologii asigură premisele pentru desfășurarea etapei de analiză preliminară a suspiciunilor de abuz de piață sesizate de ACER, de participanții la piața angro de energie electrică, de „persoanele care efectuează tranzacții cu titlu profesional“, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie (REMIT) sau care pot rezulta din activitatea proprie de monitorizare desfășurată de ANRE. + 
Articolul 3Obiectivele urmărite prin aplicarea prezentei metodologii sunt: a)evaluarea nivelului de performanță, eficiență și concurență pe fiecare componentă a pieței angro de energie electrică, cu identificarea acelor elemente care conduc la scăderea acestora;b)creșterea nivelului de transparență a pieței angro de energie electrică, cu efect direct asupra promovării și asigurării mediului concurențial; c)urmărirea respectării reglementărilor emise de ANRE cu privire la organizarea și funcționarea pieței angro de energie electrică în ansamblu și pe fiecare dintre componentele sale, în condițiile aplicării unui tratament egal și nediscriminatoriu tuturor participanților la piață;d)supravegherea comportamentului participanților la piața angro de energie electrică din punctul de vedere al respectării legislației primare și secundare aferente domeniului energiei electrice;e)identificarea posibilelor comportamente de piață anormale și/sau inadecvate, precum și ale practicilor anticoncurențiale sau de abuz de piață, cu sesizarea Consiliului Concurenței, ACER sau a altor organisme abilitate, atunci când există suspiciunea încălcării legislației aplicabile în vigoare;f)asigurarea cooperării cu organismele interne și internaționale din domeniul energiei electrice sau domenii conexe (de exemplu: concurență, financiar) în vederea respectării prevederilor legislației primare naționale și a reglementărilor europene aplicabile. + 
Articolul 4Prin aplicarea prezentei metodologii se urmărește îndeplinirea obiectivelor menționate anterior, inclusiv prin:a)actualizarea bazei de date organizate la nivel național specifică sectorului energiei electrice, cuprinzând date/informații care caracterizează piața angro de energie electrică, necesare atât desfășurării activității ANRE, cât și furnizării de informații altor organisme interne și internaționale din domeniul energiei electrice;b)stabilirea sistemului unitar de indicatori utilizați de ANRE în activitatea de monitorizare a pieței angro de energie electrică;c)stabilirea obligațiilor de raportare a datelor și informațiilor necesare în activitatea de monitorizare a pieței, a formatului și frecvenței de raportare, inclusiv a fluxului de date în vederea evitării dublei raportări de către participanții la piața angro de energie electrică în condițiile aplicării prevederilor REMIT;d)stabilirea obligațiilor de transparență privind rezultatele funcționării pieței angro de energie electrică pe fiecare dintre componentele sale, ca urmare a desfășurării activității de monitorizare a pieței.
 + 
Secţiunea a 2-aDomeniu de aplicare + 
Articolul 5Prezenta metodologie creează cadrul procedural specific activității de monitorizare a pieței angro de energie electrică desfășurată de compartimentul de monitorizare de la nivelul ANRE în colaborare cu entitățile de monitorizare de la nivelul OPEE și, respectiv, OTS. + 
Articolul 6Prezenta metodologie este utilizată drept instrument de lucru în activitatea proprie a ANRE de monitorizare a pieței angro și stabilește reperele principale pentru activitățile de supraveghere a piețelor centralizate aflate în administrarea OPEE și OTS, în conformitate cu legislația națională și reglementările europene direct aplicabile. + 
Articolul 7Prezenta metodologie se aplică OPEE, OTS, în calitate de operatori ai piețelor centralizate și titularilor de licențe emise de ANRE, și persoanelor juridice străine cu drept de participare la piețele de energie electrică din România, considerați în sensul prezentei metodologii, „participanți la piață“, după cum urmează:a)producători de energie electrică deținători de unități de producere dispecerizabile (conform clasificării pe categorii de putere din regulamentul aplicabil);b)furnizori;c)traderi;d)PRE;e)operatori de distribuție concesionari;f)operator de transport și sistem (în calitate de participant la piețele centralizate);g)clienți finali dispecerizabili.
 + 
Secţiunea a 3-aDefiniții și abrevieri + 
Articolul 8În înțelesul prezentei metodologii, termenii și expresiile folosite au semnificațiile următoare:

abuz de piață comportament al participantului la piață care implică utilizarea informațiilor privilegiate în cursul tranzacționării unui produs angro, respectiv manipularea sau tentativa de manipulare a pieței de energie – concept reglementat de prevederile art. 3 și 5 din REMIT
abuz de poziție dominantă practică comercială anticoncurențială în care un participant cu poziție dominantă se poate angaja pentru a-și menține sau întări poziția pe o piață, interzisă de legislația din domeniul concurenței
compartiment de monitorizare entitate organizatorică distinctă în cadrul ANRE cu atribuții de monitorizare a pieței angro de energie electrică
comportament de piață anormal comportament caracterizat de neconcordanța dintre intențiile de tranzacționare ale unui participant pe o componentă a pieței de energie electrică într-un anumit moment (exprimate prin oferte, notificări) și manifestările sale anterioare sau datele publice care caracterizează momentul respectiv
comportament de piață inadecvat comportament care se abate de la reglementările în vigoare și de la procedurile conexe, putând avea un efect negativ asupra eficienței pieței angro de energie electrică
date partajate de ACER setul de date privind produsele energetice angro de energie electrică, raportabile în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.348/2014 pentru contractele standardizate și nestandardizate care, conform memorandumului de înțelegere încheiat între ACER și autoritățile naționale de reglementare din UE, vor fi puse la dispoziția ANRE în mod continuu, în formate prestabilite, doar în cazul îndeplinirii condițiilor stricte de securitate și confidențialitate impuse de ACER
entitate de monitorizare entitate organizatorică distinctă la nivelul OPEE/OTS, cu atribuții de monitorizare a piețelor de energie electrică aflate în administrare
machetă de monitorizare format prelucrabil, postat pe site-ul www.anre.ro, proiectat pe tip de participant la piață, operator de piață sau operator de transport și sistem, destinat completării datelor și informațiilor solicitate de ANRE în scopul determinării indicatorilor necesari în activitatea de monitorizare
persoană care efectuează tranzacții cu titlu profesional concept invocat în REMIT și detaliat în Ghidul de aplicare al REMIT
raportare lunară de monitorizare machetă de monitorizare completată lunar, în mod individual, de fiecare participant la piață căruia i se aplică prevederile prezentei metodologii și care se încarcă pe portalul ANRE, destinat culegerii de date de la operatorii economici raportori (în conformitate cu instrucțiunile de completare publicate pe site-ul www.anre.ro)

 + 
Articolul 9Abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarele semnificații:

ACER Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei
ANRE Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei
ATC Capacitate disponibilă de interconexiune
CEER Consiliul European al Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei
FUI Furnizor de ultimă instanță
NTC Capacitate netă de interconexiune
OD Operator de distribuție
OPEE Operator al pieței de energie electrică – Opcom – S.A.
OTS Operator de transport și sistem – CNTEE Transelectrica – S.A.
PACI Piața de alocare a capacității de interconexiune a SEN cu sistemele electroenergetice vecine
PAM Piața cu amănuntul de energie electrică
PAN Piața angro de energie electrică
PC-OTC Piața centralizată cu negociere dublă continuă a contractelor bilaterale de energie electrică
PCC Piețele centralizate de contracte bilaterale organizate la nivelul Opcom – S.A.
PCCB-LE Piața centralizată a contractelor bilaterale de energie electrică – modalitatea de tranzacționare prin licitație extinsă
PCCB-NC Piața centralizată a contractelor bilaterale de energie electrică – modalitatea de tranzacționare prin negociere continuă
PCCB-PC Piața centralizată a contractelor bilaterale de energie electrică – modalitatea de tranzacționare prin contracte de procesare
PCSU Piața centralizată pentru serviciul universal
PE Piața de echilibrare
PI Piața intrazilnică
PMC Piața de energie electrică pentru clienții finali mari
PRE Parte responsabilă cu echilibrarea
PSTS Piața serviciilor tehnologice de sistem
PZU Piața pentru ziua următoare
REMIT Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie
TTC Capacitate totală de interconexiune

 + 
Articolul 10Definițiile, termenii specifici și noțiunile utilizate au semnificațiile cuprinse în:a)Legea energiei electrice și gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;b)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările și completările ulterioare;c)Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu completările și modificările ulterioare;d)Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie (REMIT);e)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1.348/2014 al Comisiei din 17 decembrie 2014 privind raportarea de date, pentru punerea în aplicare a articolului 8 alineatele (2) și (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului privind integritatea și transparența pieței angro de energie [Regulamentul (UE) nr. 1.348/2014];f)Regulamentul (UE) nr. 543/2013 al Comisiei din 14 iunie 2013 privind transmiterea și publicarea datelor pe piețele energiei electrice și de modificare a anexei I la Regulamentul nr. 714/2009 al Parlamentului European și al Consiliului [Regulamentul (UE) nr. 543/2013];g)Codul comercial al pieței angro de energie electrică, cu modificările și completările ulterioare;h)Ghidul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea și transparența pieței angro de energie – document fără caracter obligatoriu (Ghidul de aplicare al REMIT).
 + 
Capitolul IIPrincipii generale ale activității de monitorizare + 
Secţiunea 1Responsabilități + 
Articolul 11Pentru îndeplinirea atribuției ANRE de monitorizare a funcționării pieței de energie electrică în vederea evaluării nivelului de eficiență, transparență și concurență a acesteia este necesară determinarea:a)modului în care se aplică și se respectă legislația incidentă și regulile de piață în vigoare;b)comportamentului participanților pe piețele componente ale pieței angro de energie electrică;c)eficienței ansamblului de reglementări și structurii actuale a pieței;d)gradului de îndeplinire a obligațiilor de asigurare a transparenței informațiilor;e)gradului de păstrare a integrității pieței angro de energie electrică.
 + 
Articolul 12În vederea asigurării atribuției de monitorizare a pieței angro de energie electrică, în etapa de supraveghere și, respectiv, de evaluare a performanțelor piețelor componente, ANRE (prin compartimentul de monitorizare) se află într-o relație strânsă de colaborare cu OPEE și, respectiv, OTS (prin entitățile de monitorizare, distinct organizate la nivelul celor doi operatori pe bază de proceduri proprii specifice), cu scopul de a asigura eficiența activității de monitorizare a pieței angro de energie electrică în ansamblul său. + 
Articolul 13Responsabilitatea monitorizării permanente a elementelor precizate revine compartimentului de monitorizare din ANRE și entităților de monitorizare din cadrul OPEE și OTS, în limitele precizate de legislația națională primară și secundară și a legislației europene aplicabile direct. + 
Articolul 14Activitatea de monitorizare a pieței angro de energie electrică desfășurată de ANRE prin compartimentul de monitorizare se concentrează în principal pe identificarea influențelor reciproce dintre componentele pieței angro, pe analiza interdependenței dintre piața angro și cea cu amănuntul de energie electrică și a efectelor piețelor conexe asupra pieței angro de energie electrică (de exemplu, piețele de certificate verzi). Activitatea la nivelul ANRE se bazează în principal pe datele și informațiile colectate ulterior momentului tranzacționării produselor energetice pe diferitele piețe de energie electrică sau momentului livrării energiei electrice. + 
Articolul 15În scopul îndeplinirii obligațiilor de monitorizare, participanții la piață au obligația să transmită datele și informațiile solicitate pe bază de machete de monitorizare, dezvoltate conform prezentei metodologii, în mod corect, complet și la timp, în formatele specificate pentru fiecare etapă de culegere a datelor.  + 
Articolul 16În plus față de datele obținute în urma procesului de culegere lunară pe baza machetelor de monitorizare, ANRE poate solicita respectivilor participanți la piață, în scris, cu motivarea necesității și specificarea conținutului și formatelor solicitate, alte date și informații privind propria activitate desfășurată pe piața angro de energie electrică.  + 
Articolul 17În vederea îndeplinirii obligațiilor din Regulamentul (UE) nr. 543/2013, compartimentul de monitorizare din ANRE desfășoară verificări ale modului în care OTS și furnizorii de date prevăzuți în respectivul regulament european transmit datele către platforma centrală pentru transparență a informațiilor (EMFIP), din punctul de vedere al asigurării ritmicității, calității și completitudinii datelor transmise. La solicitarea ANRE, OTS prezintă eventualele disfuncționalități apărute în asigurarea fluxului de date și propuneri de remediere a acestora. + 
Articolul 18Activitatea de monitorizare desfășurată de entitățile de monitorizare din cadrul OPEE și OTS se referă la monitorizarea piețelor centralizate de energie electrică aflate în administrare. În virtutea acestui rol, pornind de la setul de indicatori prevăzuți în prezenta metodologie, entitățile de monitorizare din cadrul OPEE și OTS evaluează, prin intermediul unor seturi de indicatori stabiliți prin proceduri interne proprii, funcționarea piețelor administrate, identifică situațiile de disfuncționalitate și cauzele acestora, eventualele comportamente de piață inadecvate, anormale, eventuale suspiciuni de abuz de poziție dominantă, detectează orice alte situații sau acțiuni care ar putea afecta concurența pe piața analizată. + 
Articolul 19Entitățile de monitorizare din cadrul OPEE și OTS depun eforturi pentru realizarea unei monitorizări proactive, de tip preventiv a piețelor centralizate aflate în administrare. În acest sens, entitățile de monitorizare din cadrul OPEE și OTS au responsabilitatea identificării unor eventuale comportamente de piață anormale ale participanților la piețele administrate din etapa de ofertare, anterioară momentului tranzacționării/livrării. Atunci când ofertele nu corespund unui comportament normal de ofertare, entitățile de monitorizare din OPEE și OTS analizează în regim de urgență situația respectivă și aplică un set de măsuri, mergând până la blocarea de la tranzacționare a respectivelor oferte. În paralel, acestea informează în cel mai scurt timp ANRE asupra evenimentelor respective și a măsurilor luate. Măsurile necesare și condițiile în care acestea se aplică în caz de comportament anormal de ofertare sunt detaliate prin procedurile interne proprii prevăzute la art. 18. + 
Articolul 20Pentru îndeplinirea obligațiilor care le revin în calitate de persoane care efectuează tranzacții cu titlu profesional, OPEE și OTS implementează propriile strategii specifice de monitorizare a piețelor din administrarea fiecăruia, pentru identificarea posibilelor încălcări ale prevederilor art. 3, 4 și 5 din REMIT, pornind de la Ghidul de aplicare a REMIT și documentele adiacente (ultimele versiuni publicate pe portalul REMIT), bazându-se pe dezvoltarea sistemelor de monitorizare (colectare, stocare, prelucrare și diseminare a informațiilor) pe care OPEE și OTS le dețin.  + 
Articolul 21În acest sens, entitățile de monitorizare din cadrul OPEE și OTS descriu în proceduri proprii, distincte de cele de la art. 18, demersurile de îndeplinire a obligațiilor respective, în concordanță cu etapele descrise ca bună practică în acest domeniu în Ghidul de aplicare a REMIT (versiunea actualizată, publicată pe portalul REMIT).  + 
Articolul 22În vederea îndeplinirii obligațiilor de monitorizare și a celor de „persoane care efectuează tranzacții cu titlu profesional“, OPEE și OTS se asigură că sunt îndeplinite toate premisele organizării corespunzătoare a activității la nivelul entităților de monitorizare de la nivelul celor doi operatori, inclusiv accesul permanent la toate datele rezultate din procesul de operare a piețelor din competența proprie. Sistemele de analiză și cele informatice ale OPEE și OTS sunt adaptate corespunzător cerințelor supravegherii pieței și comportamentului, conform REMIT.
 + 
Secţiunea a 2-aPremise pentru desfășurarea activității de monitorizare + 
Articolul 23ANRE colaborează cu compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței, în conformitate cu prevederile protocolului de colaborare încheiat între cele două instituții, în scopul prevenirii și descurajării practicilor anticoncurențiale pe piețele de energie electrică. În măsura în care consideră necesar, ANRE poate solicita colaborarea Consiliului Concurenței în etapa de monitorizare a modului de funcționare a piețelor de energie electrică în vederea identificării situațiilor de încălcare a legislației din domeniul concurenței și în etapa de analiză preliminară a cazurilor de suspiciune a încălcării prevederilor REMIT.  + 
Articolul 24În virtutea protocolului de colaborare încheiat și a prevederilor REMIT, ANRE informează Consiliul Concurenței atunci când, ulterior analizelor efectuate, are motive întemeiate să suspecteze că pe o piață angro de energie se săvârșesc/s-au săvârșit acte care ar putea constitui încălcări ale legislației în domeniul concurenței.  + 
Articolul 25ANRE colaborează cu compartimentele de specialitate din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară, în conformitate cu prevederile Protocolului de colaborare încheiat între cele două instituții, în scopul abordării coordonate a modalităților de asigurare a aplicării prevederilor REMIT șimonitorizării modului de funcționare a piețelor de energie electrică în vederea identificării situațiilor de încălcare a legislației specifice. + 
Articolul 26Participanții la piață, OPEE, OTS sau orice altă persoană fizică/juridică pot face sesizări către ANRE cu privire la funcționarea componentelor piețelor de energie electrică, comportamentul participanților pe respectivele piețe sau existența unui posibil abuz de piață.  + 
Articolul 27În vederea respectării principiului confidențialității datelor/informațiilor, sesizările referitoare la existența unui posibil abuz de piață pe piața angro de energie electrică, conform REMIT, vor fi transmise prin completarea unui formular pe platforma de notificare REMIT, pusă la dispoziție de ACER (pe portalul www.acer-remit.eu/portal/notification-platform și link pe www.anre.ro), încărcarea fiind în acest mod considerată ca transmisă către ANRE. Pentru celelalte tipuri de sesizări transmiterea se face direct către ANRE, prin mijloacele de comunicare cunoscute (formate letric și/sau electronic).
 + 
Capitolul IIIDate și informații necesare pentru monitorizarea pieței angro de energie electrică + 
Secţiunea 1Modalități de culegere + 
Articolul 28Activitățile de supraveghere, de evaluare a performanțelor pieței angro de energie electrică și de determinare a comportamentului participanților pe piețe, realizate de ANRE prin intermediul compartimentului de monitorizare, se bazează în principal pe culegerea de date/informații specifice activității de tranzacționare a participanților la piață definiți la art. 7, pe componentele pieței angro de energie electrică. + 
Articolul 29Categoriile de date/informații solicitate sunt organizate în machete de monitorizare, în funcție de tipul fiecărui participant la piață și, respectiv, pentru OTS și OPEE. În anexe sunt detaliate toate tipurile de date/informații conținute de machetele de monitorizare.  + 
Articolul 30În funcție de conținutul lor și de necesitățile de analiză identificate în activitatea de monitorizare, datele/informațiile colectate pot avea frecvență zilnică, săptămânală, lunară, semestrială sau anuală. La cererea scrisă și justificată a ANRE, datele pot fi colectate punctual, în funcție de solicitările de raportare sau analiză transmise de diverse instituții naționale și/sau europene sau de necesitățile proprii de reglementare/monitorizare/raportare. + 
Articolul 31Având în vedere faptul că o parte din datele colectate direct de ANRE de la operatorii economici prevăzuți la art. 7 lit. a)-f) pe baza machetelor de monitorizare sunt raportate direct către ACER conform REMIT și pentru a reduce obligațiile de raportare ale acestora la un nivel minim, se definesc trei etape ale procesului de culegere a datelor aferente tranzacționării produselor angro de energie electrică: etapa I – caracterizată prin menținerea culegerii directe a datelor și informațiilor de la participanții la piața angro/OPEE/OTS;etapa a II-a – caracterizată prin existența în paralel a culegerii directe prin machetele de monitorizare (conform etapei I) și demararea procesului de preluare din baza de date ACER a datelor de tranzacționare/ofertare a produselor angro de energie electrică, raportabile conform REMIT; etapa a III-a – caracterizată prin preluarea integrală din baza de date ACER a datelor de tranzacționare/ofertare a produselor angro de energie electrică, raportabile conform REMIT; în plus, datele/informațiile care nu sunt raportabile conform REMIT vor fi colectate în continuare în mod direct de la participanții la piața angro/OPEE/OTS.
 + 
Etapa I + 
Articolul 32Până la finalizarea procesului de adaptare a sistemului informatic al ANRE la setul de cerințe de securitate solicitate de ACER, inclusiv testarea proceselor de preluare și prelucrare a datelor primite de la ACER la necesitățile de monitorizare a pieței angro de energie electrică în conformitate cu legislația națională, procesul de culegere a datelor se desfășoară pe baza culegerii directe de date de la participanți/OPEE/OTS. + 
Articolul 33Datele se colectează prin machete de monitorizare individualizate pe fiecare tip de participant la piața angro, realizate în funcție de tipul de licență deținut. Astfel, participanții la piață prevăzuți la art. 7 lit. a)-g) transmit lunar datele solicitate, pe format electronic (prin încărcarea formatului prelucrabil pe portalul ANRE) și letric (până la implementarea mecanismului de semnătură electronică), în condițiile și termenele prevăzute în instrucțiunile de completare, conform machetelor de monitorizare cuprinse în anexa nr. 1 și în anexa nr. 3 (macheta A1), postate pe site-ul www.anre.ro. + 
Articolul 34Participanții la piață respectă întocmai termenele de transmitere, formatele precizate și celelalte solicitări privind modul de transmitere și de completare a datelor cuprinse în instrucțiunile de completare atașate fiecărui tip de model de machetă de monitorizare postată pe site-ul www.anre.ro. + 
Articolul 35De îndată ce devin activi pe una dintre componentele pieței angro, participanții la piață prevăzuți la art. 7 lit. a)-c) sunt obligați să transmită către compartimentul de monitorizare din ANRE o înștiințare privind demararea activității de producere/tranzacționare a energiei electrice sau de furnizare către clienții finali. În urma primirii înștiințării respective, compartimentul de monitorizare întreprinde demersurile necesare ca în cel mai scurt timp (maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii respectivei înștiințări) participantul la piață să își poată încărca, în contul propriu de pe portalul ANRE, datele proprii în una dintre machetele de monitorizare, în funcție de tipul principal de activitate pe care îl desfășoară (producere, furnizare, trading).  + 
Articolul 36În cazul în care un producător de energie electrică deținător de unități de producere dispecerizabile are și licență de furnizare de energie electrică separată, emisă de ANRE, acesta raportează pe macheta de monitorizare specifică producătorilor dispecerizabili inclusiv datele și informațiile care îi caracterizează activitatea în calitate de furnizor. + 
Articolul 37În cazul în care un titular de licență de furnizare de energie electrică deține unități de producere nedispecerizabile, acesta raportează datele și informațiile care îi caracterizează activitatea în calitate de furnizor, pe macheta de monitorizare specifică furnizorilor de energie electrică. + 
Articolul 38Culegerea datelor de la participanții la piață se face de ANRE prin intermediul portalului ANRE, în contul fiecărui participant și în mod excepțional, în cazul unor necesități de analiză pe care ANRE le identifică, pe adresa de e-mail destinată primirii raportărilor de la participanții la piață. Datele sunt preluate automat în baza de date națională organizată la nivelul ANRE conform prevederilor legale. + 
Articolul 39Machetele de monitorizare se revizuiesc anual, pentru a reflecta prevederile cadrului de reglementare în vigoare sau necesitățile de preluare în baza de date. Acestea se publică pe site-ul ANRE în locațiile clar definite, fiind însoțite de instrucțiuni de completare specifice. ANRE informează în scris toți participanții la piață activi la acel moment asupra publicării setului revizuit de machete lunare de monitorizare, cu precizarea modificărilor efectuate. + 
Articolul 40În scopul desfășurării activității de monitorizare a ANRE, OPEE și OTS transmit electronic (pe adresa de e-mail dedicată primirii raportărilor de monitorizare), cu frecvență zilnică/săptămânală/lunară (în funcție de specificul datelor transmise) datele/informațiile prevăzute în anexa nr. 2 și în anexa nr. 3 (cu excepția machetei A1). În funcție de necesitățile de monitorizare, ANRE precizează/agreează împreună cu OPEE sau OTS formatul în care se vor transmite datele. + 
Articolul 41În plus față de raportările periodice de date, la solicitarea scrisă și justificată a ANRE, OPEE și OTS transmit și alte tipuri de date referitoare la piețele centralizate administrate și la activitatea participanților pe respectivele piețe, în formatul solicitat de ANRE și cu termenele de transmitere convenite de ambele părți. Datele respective pot include și rezultate ale unor simulări ale funcționării piețelor administrate, în ipoteze prestabilite, solicitate de ANRE.
 + 
Etapa a II-a + 
Articolul 42După îndeplinirea de către ANRE a întregului set de condiții de securitate prevăzute de ACER pentru trasmiterea datelor/informațiilor pe canal securizat și obținerea din partea ACER a permisiunii de accesare a datelor raportate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.348/2014, se demarează etapa a II-a, în cadrul căreia se realizează tranziția de la monitorizarea pe baza datelor de tranzacționare colectate direct de la participanții la piață la monitorizarea pe baza culegerii din sursă combinată a datelor (etapa a II-a sau a III-a).  + 
Articolul 43În etapa a II-a, participanții la piață prevăzuți la art. 7 lit. a)-g) și OPEE/OTS continuă să transmită datele/informațiile conform cerințelor din etapa I-a, în aceleași condiții și cu păstrarea acelorași obligații de raportare, formatul de transmitere solicitat fiind exclusiv cel electronic, prin mecanismul de semnătură electronică. + 
Articolul 44La cererea scrisă și motivată a ANRE, participanții la piața angro transmit și formatul hârtie al raportărilor lunare de monitorizare. + 
Articolul 45Etapa a II-a reprezintă etapa de testare a calității datelor partajate de ACER din punctul de vedere al corectitudinii și completitudinii, comparativ cu datele raportate direct de participanții la piața angro cu obligații de raportare conform REMIT și OPEE/OTS.  + 
Articolul 46Culegerea datelor/informațiilor aferente participanților la piața angro care nu dețin obligații de raportare conform REMIT se face potrivit celor descrise la etapa I.  + 
Articolul 47În acest scop, compartimentul de monitorizare din ANRE, cu sprijinul serviciului IT, va prelucra în paralel atât datele partajate de ACER, cât și pe cele primite direct de la participanții la piață, în vederea obținerii indicatorilor urmăriți în activitatea proprie de monitorizare. ANRE va determina în ce măsură setul de date partajat asigură calitativ și cantitativ necesitățile de calcul și analiză a indicatorilor utilizați de ANRE în activitatea de monitorizare desfășurată conform prevederilor legale în vigoare.  + 
Articolul 48Etapa tranzitorie durează până când sistemul de achiziție a datelor de la ACER, inclusiv integrarea lor în baza de date ANRE, devine complet funcțional, iar verificarea calității datelor primite este finalizată.  + 
Articolul 49Încheierea etapei tranzitorii și trecerea la etapa a III-a va fi anunțată pe site-ul www.anre.ro cu cel puțin 3 luni înainte. De asemenea, ANRE va posta pe site-ul propriu noile machete de monitorizare, destinate culegerii directe de la participanții la piață a acelor tipuri de date care nu se regăsesc în datele partajate de ACER. + 
Articolul 50ANRE va depune toate diligențele pentru încheierea cât mai rapidă a etapei tranzitorii de culegere a datelor.
 + 
Etapa a III-a + 
Articolul 51Datele partajate de ACER în conformitate cu prevederile REMIT sunt transmise în formate specifice printr-un canal securizat dedicat, cu frecvență zilnică de descărcare. Acestea sunt integrate în baza de date la nivel național organizată de ANRE și prelucrate în vederea obținerii indicatorilor urmăriți în activitatea de monitorizare de ANRE, împreună cu datele colectate în continuare direct de la participanții la piață/OPEE/OTS, pe bază de machete de monitorizare dedicate. + 
Articolul 52În această etapă, monitorizarea se desfășoară pe baza setului de date partajate de ACER către ANRE în conformitate cu prevederile REMIT și a unui set de date suplimentare, care, nefiind raportate conform REMIT sau având conținut diferit/insuficient detaliat, se colectează în mod direct de la participanții la piață/OPEE/OTS.  + 
Articolul 53În vederea îndeplinirii obligațiilor legale de monitorizare ale ANRE, datele suplimentare celor primite prin intermediul ACER se referă cel puțin la contractele negociate de cumpărare de la producători nedispecerizabili, vânzările pe contracte de furnizare către clienții finali noncasnici/casnici alimentați în regim concurențial (pe tranșe de consum), date privind energia electrică produsă și livrată de producătorii prevăzuți la art. 7 lit. a), consumul de combustibil și stocurile disponibile. Se colectează în continuare informațiile cu privire la piața de echilibrare, decontarea dezechilibrelor PRE, valorile rezultate din redistribuirea veniturilor/costurilor suplimentare provenite din echilibrarea sistemului, decontarea internă a PRE. + 
Articolul 54Obligațiile de raportare privind formatul, termenele de raportare, modul de completare a datelor și de transmitere a raportărilor lunare rezultate vor fi detaliate în instrucțiunile de completare atașate fiecărui tip de machetă de monitorizare destinată etapei a III-a. + 
Articolul 55Ulterior intrării în etapa a III-a de culegere a datelor, compartimentul de monitorizare al ANRE actualizează procedura internă de desfășurare a activității de monitorizare, pentru a reflecta modificările intervenite.
 + 
Secţiunea a 2-aIndicatori utilizați în activitatea de monitorizare + 
Articolul 56Supravegherea funcționării pieței angro de energie electrică, evaluarea nivelului de concurență și transparență a acesteia, cu identificarea cauzelor unor eventuale disfuncționalități apărute, sunt elemente esențiale în promovarea unei piețe naționale de energie electrică sigure, competitive și durabile, integrată la nivel european. Determinarea se realizează în mod obiectiv prin setul de indicatori prezentați în prezenta metodologie, care constituie instrumente de lucru pentru compartimentul de monitorizare din ANRE, respectiv entitățile de monitorizare din OPEE și OTS. + 
Articolul 57Indicatorii utilizați sunt considerați relevanți pentru gradul actual de dezvoltare a pieței de energie electrică din România și reflectă atât cerințele legislației naționale în domeniu, cât și necesitățile de transparență și integrare în piața unică de energie electrică precizate în reglementările în vigoare la nivelul Uniunii Europene. + 
Articolul 58Pornind de la setul de indicatori prezentați în metodologie, entitățile de monitorizare de la nivelul OPEE și OTS:a)stabilesc, prin procedurile proprii de monitorizare, indicatorii utilizați privind eficiența funcționării piețelor supravegheate, structura/concentrarea piețelor și comportamentul de tranzacționare al participanților pe respectivele piețe, identifică și analizează situațiile care prezintă risc de tentativă de manipulare a pieței și ofertele/ordinele de tranzacționare/tranzacțiile suspectate ca fiind realizate pe bază de informații privilegiate sau care prezintă indicii de manipulare/tentativă de manipulare a pieței;b)urmăresc evoluția în timp a indicatorilor definiți;c)realizează comparații ale indicatorilor realizați pe plan național cu indicatorii similari de pe piețele internaționale;d)asigură stocarea valorilor indicatorilor definiți;e)publică rapoarte de sinteză pe baza indicatorilor relevanți pentru fiecare din piețele de energie electrică supravegheate.
 + 
Articolul 59Suplimentar indicatorilor prevăzuți la articolul precedent, entitățile de monitorizare de la OPEE și OTS își dezvoltă propriile seturi de indicatori și sisteme de analiză, în vederea identificării și analizării situațiilor care prezintă risc de tentativă de manipulare a pieței, a tranzacțiilor care pot fi suspectate de abuz de piață, cu respectarea cerințelor referitoare la persoanele care efectuează tranzacții cu titlu profesional cuprinse în Ghidul de aplicare a prevederilor REMIT (document public actualizat pe portalul REMIT).
A.Indicatori de structură a pieței + 
Articolul 60Concentrarea unei piețe este determinată de numărul de participanți existenți pe piață și de cotele de piață aleacestora pe piața respectivă. Indicatorii din această categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitării puterii de piață, pornind de la premisa că un grad mare de concentrare a pieței constituie un mediu prielnic pentru exercitarea puterii de piață. Cei mai utilizați indicatori de concentrare a pieței sunt:a)Cota de piață a celui mai mare participant la piață – C1 (%)Semnificația valorilor indicatorului C1 este:C1 > 20% concentrare îngrijorătoare pentru piață;C1 > 40% posibila existență a unei poziții dominante pe piață;C1 > 50% indicarea existenței unei poziții dominante pe piață.b)Suma cotelor de piață ale celor mai mari trei participanți – C3 (%)Semnificația valorilor indicatorului C3 este:40% C3 > 70% concentrare ridicată a puterii de piață.c)Indicele Herfindahl-Hirschman – HHIIndicele HHI se calculează prin însumarea pătratelor cotelor de piață ale participanților:în care:j = participantul la piață;N = numărul total de participanți la piață;i = intervalul de timp pentru care se calculează;Qj(i) este cota de piață a participantului j, în intervalul de timp i, exprimată în procente.Semnificația valorilor indicelui HHI:HHI tinde la 0 – concurență perfectă;HHI <1000 – piață neconcentrată; 1000 HHI > 1800 – piață cu concentrare ridicată (excesiv concentrată); HHI = 10000 – monopol. + 
Articolul 61Complementar legislației din domeniul concurenței, entitățile de monitorizare din OPEE și OTS pot considera fiecare dintre piețele administrate drept piețe relevante în vederea calculării indicatorilor de concentrare. În funcție de necesitățile de analiză, acestea pot calcula respectivii indicatori de concentrare și pentru instrumente/produse tranzacționate în cadrul aceleiași piețe. ANRE calculează indicatorii de concentrare pentru componentele pieței angro și ansamblul sistemului, în corelare cu datele disponibile. + 
Articolul 62Alți indicatori utilizați pentru încorporarea condițiilor referitoare la cerere în determinarea puterii de piață potențiale a unui producător/participant la piață sunt indicatorii producătorului determinant (PSI – pivotal supplier index și RSI – residual supplier index), care măsoară limita până la care puterea unui producător/participant la piață este necesară pentru a asigura cererea sistemului, după luarea în considerare a puterilor celorlalți producători/participanți la piață. Acestea se definesc similar și pentru energia electrică livrată.a)Indicatorul PSI la nivel de sistem se definește pentru fiecare producător/participant la piață:în care:j = producătorul/participant la piață;CAPtot(i) = puterea totală disponibilă în sistem în intervalul orar i;CAPj(i) = puterea disponibilă a producătorului/participantului la piață j în intervalul orar i;CERERE(i) = sarcina totală a sistemului în intervalul orar i. PSI poate avea valorile 1 sau 0. Se definește ca având valoarea 1 dacă raportul r este subunitar și având valoarea 0, dacă raportul este supraunitar sau echiunitar. Semnificația valorii 1 este aceea că producătorul/participantul la piață pentru care sa calculat raportul r este considerat determinant pentru acoperirea sarcinii sistemului (pivotal), caz în care acesta poate controla prețul. Indicatorul este relevant în special pentru orele de vârf.PSI se calculează de către OTS pentru fiecare participant, pe baza puterii disponibile pentru piața de echilibrare pe tipuri de reglaje a producătorilor participanți la PE și energiei de echilibrare totale efectiv livrate pe tipuri de reglaje, determinându-se astfel intervalele în care participantul a fost absolut necesar acoperirii cererii de energie de echilibrare; ulterior determinării participantului cu cea mai mare ofertă, se calculează în mod similar și RSI.b)Indicatorul RSI este o variantă a lui PSI, calculat pentru cel mai mare producător/participant la piață (producătorul care deține C1) al fiecărui interval orar.Pentru particularizarea la nivelul diferitelor piețe, RSI se poate determina pe baza cantităților ofertate/vândute la nivel orar pe fiecare din piețele analizate, conform formulei:în care:j = producătorul/participant la piață care deține C1;i = intervalul orar pentru care se calculează;k = producătorul/participantul la piață;N = numărul total de producători/participanți la piață, inclusiv producătorul/participantul j;Ok(i) = cantitatea ofertată de producătorul/participantul k în intervalul orar i;Oj(i) = cantitatea ofertată de producătorul/participantul j în intervalul orar i;Vk(i) = cantitatea vândută de producătorul/participantul k la piață în ora i.Pentru interpretarea rezultatelor se aplică testul Sheffrin: o piață este considerată ca având o concurență corectă dacă valoarea procentuală a indicatorului RSI este mai mică de 110% pentru mai puțin de 5% din intervalele orare ale unui an calendaristic.
 + 
Articolul 63Un alt indicator este numărul minim al producătorilor/participanților la piață (dat de numărul de ordine al ultimului producător/participant determinant) care împreună sunt strict necesari pentru asigurarea cererii sistemului/pieței într-un anumit interval orar. Acest indicator poate oferi informații cu privire la posibilitatea realizării unor înțelegeri ilicite între producători/participanții la piață.Indicatorul NPS rezultă după echilibrarea relației:în care:j = producătorul/participant la piață (ordonare descrescătoare, după mărime, j = 1 producătorul/participantul care deține C1);NPS = numărul de ordine al producătorului/participantului la piață a cărui putere/ofertă echilibrează relația, fiind esențială pentru a acoperi necesarul de energie electrică în intervalul orar i; Oferta_tot(i) = oferta totală disponibilă în sistem în intervalul orar i;Ofertaj(i) = oferta producătorului/participantului la piață j în intervalul orar i;Elivrată/vândută(i) = Energia electrică efectiv livrată în sistem sau energia electrică vândută pe piață în intervalul orar i.
 + 
Articolul 64Pentru determinarea gradului de concentrare pe piața angro de energie electrică, compartimentul de monitorizare din ANRE urmărește cel puțin următorii indicatori și evoluția acestora:

Nr. crt. Indicator Interval procesare Tip valori
1 Energia electrică produsă/livrată în rețele lunar/anual lunare
2 C1, C3, HHI pentru energia electrică livrată în rețele lunar/anual lunare/anuale

 + 
Articolul 65Pentru determinarea gradului de concentrare pe piețele administrate, OPEE urmărește cel puțin următorii indicatori și evoluția acestora:

Nr. crt. Indicator Interval procesare Tip valori
1 Cota de piață a fiecărui participant pe PZU (la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
2 C1, C3, HHI pe PZU(la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
3 Cota de piață a fiecărui participant pe PI (la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
4 C1, C3, HHI pe PI(la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
5 Cota de piață a fiecărui participant pe PCCB-LE (pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
6 C1, C3, HHI pe PCCB-LE(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
7 Cota de piață a fiecărui participant pe PCCB-NC (pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
8 C1, C3, HHI pe PCCB-NC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
9 Cota de piață a fiecărui participant pe PC-OTC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
10 C1, C3, HHI pe PC-OTC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
11 Cota de piață a fiecărui participant pe PCSU(la cumpărare/vânzare, pe volume tranzacționate/aflate în livrare în luna analizată) lunar/anual lunare/anuale
12 C1, C3, HHI pe PCSU(la cumpărare/vânzare, pe volume tranzacționate/aflate în livrare în luna analizată) lunar/anual lunare/anuale
13 Cota de piață a fiecărui participant la PCCB-PC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
14 C1, C3, HHI pe PCCB-PC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
15 Cota de piață a fiecărui participant la PMC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale
16 C1, C3, HHI pe PMC(pentru luna de tranzacționare, la cumpărare/vânzare, pe volume ofertate/tranzacționate) lunar/anual lunare/anuale

 + 
Articolul 66Pentru determinarea gradului de concentrare pe piețele administrate și pe total sistem, OTS urmărește cel puțin următorii indicatori:

Nr. crt. Indicator Interval procesare Tip valori
1 Puterea instalată a fiecărui producător anual anuale (finale)
2 C1, C3, HHI pe capacități instalate anual anuale (finale)
3 PSI pentru fiecare participant la PE (pe tipuri de reglaje) lunar/anual orare
4 RSI pe PE (pe tipuri de reglaje) lunar/anual orare
5 NPS pe PE (pe tipuri de reglaje) lunar/anual orare
6 Cota fiecărui participant pe PE, pe tipuri de reglaje (ofertat/tranzacționat) lunar/anual pe intervale orare relevante*/lunare/anuale
7 C1, C3, HHI pe PE, pe tipuri de reglaje (ofertat/tranzacționat) lunar/anual pe intervale orare relevante*/lunare/anuale
8 C1, C3, HHI pentru componentele pieței de servicii tehnologice de sistem lunar/anual lunare/anuale
9 Cota fiecărui participant la piața de alocare a capacităților de interconexiune, pe graniță și direcție lunar/anual pe intervale de alocare/lunare/anuale
10 C1, C3, HHI pe piața de alocare a capacităților de interconexiune, pe graniță și direcție lunar/anual pe intervale de alocare/lunare/anuale

* Pe intervale orare de gol de noapte, ore de zi, ore de vârf, zile de lucru, zile de sărbătoare.B.Indicatori de eficiență/performanță a pieței + 
Articolul 67Indicatorii din această categorie au rolul de a aprecia efectele concurenței asupra pieței angro de energie electrică, reflectate în principal în nivelul prețurilor rezultate.  + 
Articolul 68Pentru evaluarea funcționării pieței angro de energie electrică și a modului de integrare a componentelor sale, ANRE urmărește cel puțin următorii indicatori și evoluția acestora:

Nr. crt. Indicator Interval procesare Tip valori
1 Cantitățile livrate în luna/an de raportare pe fiecare componentă a pieței angro de energie electrică comparativ cu consumul intern lunar/anual lunare
2 Prețurile medii aferente tranzacțiilor încheiate pe fiecare componentă a pieței angro de energie electrică lunar/anual medii lunare
3 Prețurile pe PZU, comparativ cu prețurile pe PE/prețurile dezechilibrelor lunar/anual medii lunare
4 Cantitățile tranzacționate la export și import, cu evidențierea cantităților tranzacționate prin PZU cuplat lunar/anual lunare
5 Costurile congestiilor raportate la costurile totale ale energiei de echilibrare lunar/anual lunare
6 Diferența dintre prețul pe piața angro (PIP pe PZU) și prețul la clienții finali – categoria ID (exclusiv taxe, tarife de rețea, tarife de sistem, certificate verzi, cogenerare etc.) anual anuale
7 Gradul de corelare dintre prețurile medii pe tranzacțiile încheiate pe contractele bilaterale (reglementate/negociate), PCC și PIP mediu pe PZU lunar/anual medii lunare
8 Cantitatea de energie electrică la care se aplică componentele tarifului de transport lunar/anual lunare
9 Structura energiei electrice livrate în rețele pe tipuri de resurse lunar/anual lunare
10 Structura consumului de combustibil în centralele termoelectrice ale producătorilor deținători de unități dispecerizabile lunar/anual lunare
11 Stocurile de combustibil ale centralelor termoelectrice ale producătorilor deținători de unități dispecerizabile lunar/anual lunare
12 Rezerva totală de energie hidro din marile lacuri de acumulare/gradul mediu de umplere lunar/anual zilnice
13 Prețuri medii pe cele 4 piețe cuplate pentru ziua următoare (Opcom, HUPX, OKTE, OTE)* lunar/anual lunare
14 Diferența dintre PIP PZU România și PIP PZU Ungaria* lunar/anual orare
15 Fluxurile transfrontaliere rezultate din PZU cuplat lunar/anual orare
16 Evoluția prețurilor medii spot pe alte burse europene de energie lunar/anual orare
17 Prețuri medii orare de deficit și excedent și comparația cu PIP mediu pe PZU lunar/anual orare/zilnice/lunare

* Și alte piețe spot vecine, în funcție de etapele integrării României în piețele regionale conform reglementărilor UE.

 + 
Articolul 69Pentru evaluarea funcționării piețelor administrate, OPEE urmărește cel puțin următorii indicatori și evoluția acestora:

Nr. crt. Indicator Interval procesare Tip valori
1 PIP pe PZU zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
2 Volumele ofertate la vânzare/la cumpărare, tranzacționate, medii/maxime/minime pe PZU zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
3 Gradul de corelare între PIP și volumele tranzacționate pe PZU lunar/anual orare/medii lunare pe intervale/medii zilnice
4 Gradul de corelare între PIP și consumul intern lunar/anual orare/medii lunare pe intervale/medii zilnice
5 Volatilitatea PIP lunar/anual orare
6 Reziliența* PZU lunar orare
7 Prețurile pe contractele încheiate pe piața centralizată (PCC) zilnic/lunar medii lunare
8 Volumele ofertate pe PCC, pe tipuri de oferte, produse, instrumente zilnic/lunar/anual lunare
9 Volumele tranzacționate pe PCC, pe tipuri de oferte, produse, instrumente zilnic/lunar/anual lunare
10 Gradul de corelare între prețurile PCC și volumele tranzacționate pe PCC lunar/anual lunare
11 Volatilitatea prețurilor pe PCC lunar/anual lunare
12 ATC disponibil pe PZU, pe granițe și direcție săpt./lunar/anual orare
13 Fluxurile pe PZU în regim cuplat, pe granițe și direcție zilnic/lunar/anual orare
14 Gradul de utilizare al ATC disponibil pe PZU, pe granițe și direcție zilnic/lunar/anual orare
15 Prețurile orare minime/maxime în regim cuplat pe PZU zilnic/lunar/anual orare
16 Distribuția prețurilor orare PIP pe PZU în regim cuplat în cele 4 țări membre 4M MC zilnic/lunar/anual orare
17 Convergența PIP pe PZU în regim cuplat zilnic/lunar/anual orare
18 Volumul tranzacțiilor în regim cuplat în cele 4 țări membre 4M MC, cota zilnică a tranzacțiilor din consumul intern, valori extreme ale cotelor zilnice zilnic/lunar/anual orare
19 Prețurile spot medii orare și volumele medii orare tranzacționate pe piețe europene zilnic/lunar orare
20 Volumele tranzacționate, medii, maxime și minime orare pe PI zilnic/lunar orare
21 Prețurile medii ponderate la nivel orar pe PI zilnic/lunar orare

* Reziliența se definește ca sensibilitatea prețului de închidere la creșterea cererii, fiind o măsură a lichidității pe piață; în funcție de lichiditatea pieței, treptele de creștere a cererii se stabilesc la propunerea OPEE.

 + 
Articolul 70Pentru evaluarea funcționării piețelor administrate, OTS urmărește cel puțin următorii indicatori și evoluția acestora:

Nr. crt. Indicator Interval procesare Tip valori
1 Consumul intern zilnic/lunar/anual orare/zilnice/lunare
2 Prețurile ofertate/tranzacționate pe PE (pe tipuri de energie de echilibrare) zilnic/lunar/anual orare/lunare
3 Volume ofertate/tranzacționate pe PE (pe tipuri de energie de echilibrare) zilnic/lunar/anual orare/lunare
4 Gradul de corelare între prețurile pe PE și volumele tranzacționate lunar/anual orare/lunare
5 Gradul de corelare între prețurile pe PE/deficit/excedent și consumul intern lunar/anual orare/lunare
6 Volatilitatea prețurilor de deficit și excedent lunar/anual orare/lunare
7 Prețurile pe contractele de servicii tehnologice de sistem (pe tipuri de rezerve și participanți) lunar/anual orare/lunare
8 Volumele ofertate/tranzacționate pe piața de servicii tehnologice de sistem (pe tipuri de rezerve) lunar/anual orare/lunare
9 Capacitatea de interconexiune determinată pe destinații (import/export) și granițe: TTC/NTC/ATC zilnic/lunar/anual orare/medii pe intervale relevante/lunare
10 Capacitatea de interconexiune alocată, pe destinații (import/export) și granițe: TTC/NTC/ATC zilnic/lunar/anual orare/medii pe intervale relevante/lunare
11 Prețurile pentru capacitățile de interconexiune alocate, pe destinații (import/export) și granițe zilnic/lunar/anual orare/medii pe intervale relevante/lunare
12 Gradul de utilizare a capacității de transfer pe liniile de interconexiune pe destinații (import/export) și granițe anual medii anuale
13 Volatilitatea prețului capacităților de interconexiune alocate, pe destinații și granițe lunar/anual orare (intervale relevante)
14 Energia importată/exportată, totală și pe granițe (schimburi comerciale, tehnice, fizice) lunar/anual orare (intervale relevante)
15 Rezerva de putere disponibilă la vârful de sarcină al sistemului anual orare
16 Capacitate de producere disponibilă/indisponibilă în sistem zilnic/lunar/anual orare/medii lunare la vârf
17 Capacitate de producere nou-instalată în cursul anului de raportare anual anual
18 Capacitate de producere scoasă din funcțiune în cursul anului de raportare anual anual

 + 
Articolul 71Constituie elemente de maxim interes care trebuie supravegheate și analizate de compartimentul de monitorizare din ANRE și entitățile de monitorizare din OPEE și OTS, după caz, următoarele:– valorile neobișnuite ale prețurilor ofertate și/sau tranzacționate pe fiecare din componentele pieței angro;– influența activității participanților pe alte piețe conexe asupra prețurilor și cantităților tranzacționate în piața angro de energie electrică;– impactul asupra pieței a schimbărilor intervenite în reglementări (în special în ceea ce privește regulile de piață, tarifare, licențiere, tehnice).
C.Indicatori de comportament al participanților la piață + 
Articolul 72ANRE, OPEE și OTS urmăresc comportamentul participanților la piețele componente ale pieței angro, având în vedere în principal:a)evoluția modului de ofertare al fiecărui participant pe piețele componente ale pieței angro de energie electrică și schimbările importante în modul de ofertare al participanților, în special:– ofertele la prețuri excesive ale participanților la piață, care pot avea ca scop restrângerea în acest fel a ofertei reale de vânzare pe piața respectivă;– volumele neobișnuite ofertate/tranzacționate de un participant pe orice piață componentă a pieței angro;– ofertele fixe pentru pornire pe PE ale participanților;b)cazurile de indisponibilitate neprogramată a unităților de producere dispecerizabile – necesită o analiză a cauzelor care le-au determinat pentru a detecta dacă se datorează unor condiții tehnice sau reprezintă o restrângere deliberată a capacităților de producție puse la dispoziția sistemului în scopul influențării prețurilor;c)schimbările intervenite în programele de funcționare ale unităților de producere dispecerizabile;d)puterea disponibilă pentru echilibrare pentru fiecare unitate de producție dispecerizabilă și în fiecare interval de dispecerizare, în special cea pentru reglajul secundar și cel terțiar rapid comparativ cu cele contractate ca servicii tehnologice de sistem;e)notificările în dezechilibru;f)greșelile frecvente în întocmirea ofertelor/notificărilor;g)curba clasată anuală a valorilor orare ale PSI. + 
Articolul 73Elementele precizate constituie obiectul de analiză permanentă al OTS și OPEE, care își dezvoltă permanent sistemele proprii de prelucrare și analiză adecvate (inclusiv cele informatice), în conformitate cu gradul de dezvoltare a pieței administrate.
 + 
Capitolul IV + 
Secţiunea 1Rezultatele monitorizării + 
Articolul 74În conformitate cu prezenta metodologie, rezultatele activității de monitorizare fac obiectul rapoartelor publice, informărilor/analizelor interne întocmite de compartimentul de monitorizare din ANRE și de entitățile organizatorice de monitorizare din OPEE și OTS.  + 
Articolul 75Modul în care sunt obținute rezultatele activității de monitorizare, fluxurile de date/informații și detalierea indicatorilor utilizați sunt dezvoltate prin proceduri proprii. + 
Articolul 76Informările/Analizele interne sunt aduse la cunoștința conducerilor instituțiilor respective ori de câte ori se consideră necesar, conform regulamentelor proprii de organizare și funcționare și procedurilor specifice, în vederea analizării și luării măsurilor care se impun. + 
Articolul 77Din punctul de vedere al conținutului, informările/analizele interne includ, după caz: a)aprecieri cu privire la structura și performanțele piețelor supravegheate, bazate pe analizarea seturilor de indicatori stabiliți;b)identificarea cazurilor de disfuncționalitate a piețelor cu determinarea posibilelor cauze;c)analiza cazurilor de comportament de piață anormal, inadecvat sau posibil anticoncurențial (susceptibil a constitui o încălcare a legislației din domeniul concurenței) al participanților la piață, împreună cu acțiunile întreprinse/informațiile culese în scopul analizării situației semnalate;d)analiza cazurilor suspectate de posibil abuz de piață conform REMIT;e)analize pe probleme specifice componentelor pieței angro de energie electrică; f)soluții propuse pentru remedierea abaterilor și încălcărilor constatate, cu posibilitatea comunicării acestora către ANRE. + 
Articolul 78(1)Soluțiile de remediere a abaterilor și încălcărilor constatate pot fi înaintate de entitățile de monitorizare din OPEE și OTS către conducerile proprii și pot cuprinde propuneri privind:a)modificarea cadrului de reglementare aplicabil în vigoare privind organizarea piețelor centralizate administrate și a procedurilor interne conexe acestora, în scopul eliminării cauzelor care au determinat evenimente/evoluții negative pe piață;b)solicitarea de informații suplimentare de la participanții la piețele administrate și eventuale explicații privind comportamentul acestora pe piață;c)comunicarea către ANRE a cazurilor de funcționare inadecvată a piețelor centralizate administrate, a cazurilor susceptibile a constitui încălcări ale legislației din domeniul concurenței și a celor de posibil abuz de piață conform REMIT.(2)În cazul ANRE, propunerile înaintate conducerii proprii pot cuprinde:a)modificarea cadrului de reglementare aplicabil privind organizarea și funcționarea diferitelor componente ale pieței de energie electrică;b)demararea unor acțiuni de control;c)demararea acțiunilor de investigație în conformitate cu procedura proprie ANRE.
 + 
Articolul 79Entitățile de monitorizare din OPEE și OTS elaborează și transmit către ANRE:a)raportări de date/informații – frecvență zilnică, săptămânală, lunară, anuală; b)rapoarte de monitorizare/supraveghere privind funcționarea piețelor administrate – frecvență săptămânală și lunară (documente de sinteză destinate informării ANRE asupra performanțelor piețelor și evoluțiilor indicatorilor pe piețele administrate, precum și a comportamentului participanților, recomandări/propuneri de eliminare a cauzelor care au determinat evenimente/evoluții negative). + 
Articolul 80Prin derogare de la prevederile art. 79 lit. a), în etapa a III-a de culegere a datelor, entitățile de monitorizare din OPEE și OTS nu transmit datele/informațiile pe care ANRE le primește partajat de la ACER, cu condiția ca acestea să aibă același nivel de detaliere ca cel din etapele I și a II-a. + 
Articolul 81Rapoartele de monitorizare/supraveghere cu frecvență săptămânală sunt transmise de entitățile de monitorizare de la nivelul OPEE și OTS în cea de-a doua zi lucrătoare a săptămânii curente pentru săptămâna anterioară de raportare. Acestea cuprind informații privind:a)evenimentele deosebite care au avut loc pe piețele supravegheate în săptămâna anterioară;b)evoluția prețurilor pe respectivele piețe, cu precizarea motivelor pe baza datelor deținute;c)alte elemente considerate importante privind funcționarea piețelor supravegheate.
 + 
Articolul 82Rapoartele de monitorizare/supraveghere cu frecvență lunară sunt transmise de entitățile de monitorizare de la nivelul OPEE și OTS, în format electronic și letric, până la sfârșitul lunii curente pentru luna precedentă de raportare, conținând în principal:a)indicatori de apreciere a funcționării pieței, de structură/concentrare și de comportament, conform prezentei metodologii și procedurilor proprii;b)situațiile de funcționare deficitară/disfuncționalitate a pieței și cauzele acestora;c)eventualele comportamente anormale, inadecvate sau acțiuni cu posibil caracter anticoncurențial ale participanților la piață;d)prezentarea în sinteză a cazurilor suspectate de manipulare de piață sau tentativă de manipulare de piață;e)aprecieri privind situațiile de neconformitate identificate în cursul monitorizării, observații privind modul de ofertare, greșelile frecvente ale participanților, situațiile de neîndeplinire a obligațiilor aferente tranzacțiilor încheiate;f)acțiunile întreprinse de operator în vederea depistării, analizării și eventual remedierii acestor situații, și dacă situația o cere, cu informarea altor instituții naționale (de exemplu, Consiliul Concurenței) și/sau europene (de exemplu, ACER);g)propuneri privind modificarea cadrului de reglementare aplicabil.
 + 
Articolul 83Raportul de monitorizare elaborat de OTS în luna curentă pentru luna precedentă, conform prevederilor art. 82, va fi transmis doar în format electronic și nu va cuprinde aspectele/analizele specifice PE pentru luna de raportare, urmând ca acestea să fie cuprinse în forma completă a raportului de monitorizare pentru luna de raportare, având în vedere decalarea prevăzută în cadrul de reglementare aplicabil pentru finalizarea decontărilor pe PE. Forma completă a raportului de monitorizare OTS se transmite către ANRE atât în format electronic, cât și letric. + 
Articolul 84Toate tipurile de rapoarte de sinteză elaborate de entitățile de monitorizare din cadrul OPEE și OTS destinate informării ANRE conțin atât date/informații publice, cât și confidențiale, transmiterea electronică făcându-se pe adresa electronică instituită de ANRE în scopul primirii raportărilor de piață. Conținutul acestora și gradul de detaliere a informației sunt stabilite pe baza procedurilor proprii ale OPEE și OTS. + 
Articolul 85Atunci când este cazul, entitățile de monitorizare de la OPEE și OTS înștiințează ANRE în cel mai scurt timp posibil, în afara rapoartelor periodice, în format letric sau electronic (e-mail), cu privire la:a)modificarea semnificativă a prețului pe una dintre piețele centralizate supravegheate;b)orice suspiciune de comportament anormal, inadecvat sau practică anticoncurențială a participanților la piață;c)orice comportament care se abate de la/încalcă reglementările în vigoare și procedurile conexe.
 + 
Articolul 86Orice suspiciune de manipulare sau tentativă de manipulare a pieței de către unul sau mai mulți participanți și orice suspiciune de tranzacție efectuată în baza informațiilor privilegiate sunt comunicate de OPEE și OTS, în calitatea lor de persoane care efectuează tranzacții cu titlu profesional, către ANRE, respectiv către ACER, conform cerințelor REMIT. + 
Articolul 87Pe lângă datele obținute din propria activitate de monitorizare și datele/informațiile primite de la OPEE și OTS, compartimentul de monitorizare din ANRE poate utiliza și date/informații culese de alte compartimente din ANRE (de exemplu, referitoare la PAM, funcționarea SEN, PSTS ș.a.). + 
Articolul 88Compartimentul de monitorizare din ANRE, pe baza prezentei metodologii, identifică posibile cazuri de comportament de piață anormal, inadecvat, de posibile practici anticoncurențiale (inclusiv cazuri de suspiciune de abuz de poziție dominantă) sau cazuri de abuz de piață (manipulare sau tentativă de manipulare de piață, tranzacționare pe bază de informații privilegiate nepublicate), pe baza:a)sesizărilor bazate pe analize și/sau rapoartelor periodice, primite de la OPEE sau OTS;b)sesizărilor venite din partea altor persoane fizice/juridice, inclusiv cele în formate prestabilite conform prevederilor REMIT;c)solicitărilor de informații primite de la ACER;d)rezultatelor activității proprii de monitorizare;e)informațiilor provenite din alte surse, de exemplu, presa.
 + 
Articolul 89Atunci când un posibil caz de încălcare a prevederilor art. 3 și/sau 5 din REMIT este adus la cunoștința ANRE sau reiese din activitatea de monitorizare desfășurată, compartimentul de monitorizare din ANRE demarează etapa de analiză preliminară a datelor și informațiilor respective, utilizând toate rezultatele disponibile din activitatea de monitorizare proprie și din cea a OPEE și OTS, inclusiv cele puse la dispoziție de ACER. ANRE poate solicita OPEE și OTS date suplimentare, analize și puncte de vedere, inclusiv simulări de tranzacționare privind cazurile suspectate, în ipotezele stabilite de ANRE. Acestea sunt transmise ANRE în formatul, canalul de transmitere și termenul solicitate, în scopul îndeplinirii obligațiilor prevăzute de REMIT în cel mai scurt timp, cu o fundamentare corespunzătoare. + 
Articolul 90Etapele de desfășurare a analizei preliminare a unui caz de posibil abuz de piață și principiile avute în vedere fac obiectul unei proceduri interne proprii elaborate de ANRE. + 
Articolul 91Dacă din analiza preliminară realizată de compartimentul de monitorizare din ANRE conform prevederilor paragrafului precedent reiese faptul că există elemente rezonabile pentru a suspecta o încălcare a prevederilor art. 3 și/sau 5 din REMIT, compartimentul de monitorizare din ANRE întocmește o notă de fundamentare către conducerea instituției, cu propunerea de informare a ACER asupra faptelor identificate și eventual, de deschidere a unei investigații de către compartimentul de specialitate din ANRE.
 + 
Secţiunea a 2-aAsigurarea transparenței informațiilor + 
Articolul 92Raportul public lunar elaborat de compartimentul de monitorizare din ANRE se publică în format bilingv și cuprinde sinteza indicatorilor care caracterizează componentele pieței angro de energie electrică din punctul de vedere al funcționării și evoluției acestora pe diferite perioade de timp și indicatori calculați pe categoriile de participanți la piață monitorizați. Raportul public al lunii decembrie a fiecărui an cuprinde și date de sinteză care caracterizează întregul an de analiză. + 
Articolul 93Indicatorii sunt calculați pe baza datelor agregate, cu păstrarea confidențialității informațiilor sensibile din punct de vedere comercial (pe baza principiului neidentificării integrale a tranzacției, cu respectarea reglementărilor europene aplicabile), în măsura în care legislația națională nu prevede altfel. + 
Articolul 94Pentru primul raport public de monitorizare al fiecărui an calendaristic, compartimentul de monitorizare din ANRE analizează oportunitatea introducerii de noi indicatori de sinteză care să caracterizeze nivelul de dezvoltare a pieței angro de energie electrică din România la acel moment, în corelare cu indicatorii urmăriți de ACER și CEER la nivel european. + 
Articolul 95Compartimentul de monitorizare din ANRE contribuie la elaborarea raportului anual al ANRE cu indicatori de sinteză la nivelul anului analizat și evoluții pe diferite perioade de timp. Capitolul dedicat pieței angro include aprecieri cu privire la modul de funcționare a componentelor acesteia și asupra comportamentului participanților la piață. + 
Articolul 96Compartimentul de monitorizare din ANRE în colaborare cu entitățile de monitorizare din OPEE și OTS asigură contribuția României la Raportul anual privind rezultatele monitorizării pieței interne de energie electrică elaborat de ACER și CEER, pe baza solicitărilor privind indicatorii urmăriți anual de instituțiile europene menționate. + 
Articolul 97Entitățile de monitorizare de la nivelul OPEE și OTS publică pe site-urile proprii rapoarte de piață cu frecvență lunară și/sau săptămânală, care conțin în sinteză principalii indicatori care caracterizează piețele administrate, conform procedurilor proprii.  + 
Articolul 98OPEE și OTS publică pe site-urile proprii informațiile privind funcționarea pieței angro de energie electrică, în conformitate cu cadrul de reglementare aplicabil la nivel național și european în vigoare, cu frecvența și în formatul specificate în acestea și detaliate în procedurile proprii. + 
Articolul 99Compartimentul de monitorizare din ANRE supraveghează respectarea prevederilor privind tipul și formatul informațiilor publicate de OPEE și OTS, momentul publicării și durata de disponibilitate a acestora, în conformitate cu reglementările specifice fiecărei componente a pieței angro de energie electrică și procedurile conexe. OPEE și OTS colaborează cu ANRE pentru identificarea și eliminarea cât mai rapidă a eventualelor cauze care ar prejudicia informarea corectă, completă și la timp a publicului. + 
Articolul 100În conformitate cu prevederile legale în vigoare, ANRE, OPEE și OTS păstrează secretul profesional asupra tuturor datelor transmise/primite/analizate în cadrul activității de monitorizare desfășurate. Este interzisă, de asemenea, divulgarea oricăror informații confidențiale legate de cazurile de suspiciune de abuz de piață/tentativă de abuz de piață, suspiciune de abuz de poziție dominantă a unui participant/categorie de participanți/grup de participanți, aflate în curs de analiză sau pentru care ANRE derulează activitatea de investigație.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Articolul 101Nerespectarea prevederilor prezentei metodologii atrage sancționarea conform prevederilor legale în vigoare din domeniul energiei electrice. + 
Articolul 102Prezenta metodologie va fi revizuită în funcție de eventualele modificări care vor interveni în etapa a II-a de colectare a datelor și informațiilor și/sau de modificările apărute în reglementările europene incidente (inclusiv în documentele adiacente). ANRE, OPEE și OTS își actualizează procedurile proprii interne de desfășurare a activității de monitorizare/supraveghere în funcție de prevederile prezentei metodologii. + 
Articolul 103Culegerea de date de la participanții la piața de energie electrică pe machete de monitorizare dezvoltate în conformitate cu alte regulamente europene cu aplicare directă nu face obiectul prezentei metodologii. + 
Articolul 104Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
 + 
Anexa nr. 1la metodologie + 
Machete de monitorizare destinate culegerii de date de la producătorii dispecerizabili

Macheta de monitorizare a contractelor
Anexa Denumire machetă Conținut
A1-I Detaliere tranzacții cu energie Detalii de tranzacționare privind vânzările și achizițiile lunare pe toate contractele bilaterale de vânzare-cumpărare a energiei electrice încheiate de producătorul dispecerizabil cu partenerii contractuali, defalcate pe piețe, produse, instrumente* – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, iar pentru contractele negociate și numărul de identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului; Macheta cuprinde cantitățile totale, prețuri medii și valorile totale pentru energia electrică vândută/cumpărată pe PZU și PI la nivel lunar. Se raportează consumul propriu tehnologic din producția proprie și decontarea internă la alte locuri de consum.
A1-II Tranzacții angro pe piața concurențială de energie electrică, încheiate cu producători SRE nedispecerizabili, în conformitate cu legislația aplicabilă Detalii de tranzacționare privind achizițiile de energie electrică ale producătorilor dispecerizabili de la producătorii nedispecerizabili care îndeplinesc condițiile de vânzare pe contracte negociate direct exceptate de la regula tranzacționării centralizate conform legislației aplicabile – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, număr identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului
A2-I Prețuri medii de revenire pentru categorii de clienți finali noncasnici alimentați în regim concurențial** Consumul lunar înregistrat pe fiecare tranșă de consum, bilanțul lunar al nr. de clienți pe fiecare tranșă de consum, prețul mediu lunar detaliat pe componentele energie și furnizare, tarife servicii de rețea, impozite/comisioane/taxe/alte tarife
A2-II Prețuri medii de revenire pentru categorii de clienți finali casnici alimentați în regim concurențial** Consumul lunar înregistrat pe fiecare tranșă de consum, bilanțul lunar al nr. de clienți pe fiecare tranșă de consum, prețul mediu lunar detaliat pe componentele energie și furnizare, tarife servicii de rețea, impozite/comisioane/taxe/alte tarife

* Raportarea se realizează la nivel de tranzacție, indiferent dacă au fost încheiate mai multe tranzacții cu același partener contractual, pe același instrument sau pe același produs.** Tranșele de consum standard ale clienților finali sunt cele definite conform legislației aplicabile.

Macheta de monitorizare a datelor tehnice
Anexa Denumire machetă Conținut
Producători dispecerizabili de energie electrică din surse clasice de producere, inclusiv biomasă
B1 Date privind energia produsă și consumul de combustibil Detalierea pe fiecare centrală a energiei produse, livrate, din care cea vândută la barele centralelor, energia termică livrată la gardul centralei, inclusiv defalcarea pe tipuri de combustibil a consumului total de combustibil și a consumului în surse de producere separată a energiei termice și, respectiv, a energiei electrice
B2 Situația stocurilor de combustibil din centrale Detalierea pe fiecare centrală a stocurilor disponibile la sfârșitul lunii de raportare, inclusiv capacitățile de stocare a combustibilului la dispoziția centralei
Producători dispecerizabili de energie electrică din surse hidro de producere
C1 Date privind producția de energie electrică Detalierea pe fiecare centrală a energiei produse și livrate, inclusiv a energiei electrice utilizate pentru acoperirea CPT propriu al centralei
C2 Date privind acumulările de apă în marile lacuri Date tehnice privind marile amenajări de lacuri
C3 Date privind rezerva totală zilnică de energie în marile lacuri de acumulare Rezerva pe zile calendaristice de energie electrică din marile amenajări de lacuri
Producători dispecerizabili de energie electrică din surse nucleare, eoliene, fotovoltaice de producere
D1 Date privind energia electrică produsă și livrată Detalierea pe fiecare centrală a energiei produse și livrate; se raportează datele pentru toate grupurile aflate în proprietatea producătorului dispecerizabil raportor (inclusiv cele nedispecerizabile aflate în proprietatea sa)

 + 
Macheta de monitorizare destinată culegerii de date de la furnizori concurențiali și traderi

Macheta de monitorizare a contractelor
Anexa Denumire machetă Conținut
A1-I Tranzacții angro pe piața concurențială cu energie electrică Detalii de tranzacționare privind vânzările și achizițiile lunare pe toate contractele bilaterale de energie electrică încheiate de furnizorul concurențial/trader, defalcate pe piețe, produse, instrumente* – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, iar pentru contractele negociate și numărul de identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului Macheta cuprinde cantități, prețuri medii și valori pentru energia vândută/cumpărată lunar pe PZU și PI. Se raportează și producția din surse proprii, în cazul în care furnizorul concurențial deține și grupuri de producere nedispecerizabile de energie electrică.
A1-II Tranzacții angro pe piața concurențială de energie electrică, încheiate cu producători SRE nedispecerizabili, în conformitate cu legislația aplicabilă Detalii de tranzacționare privind achizițiile furnizorului concurențial de energie electrică de la producătorii nedispecerizabili care îndeplinesc condițiile de vânzare pe contracte negociate direct, exceptate de la regula tranzacționării centralizate, conform legislației aplicabile – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, număr identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului
A1-III Tranzacții angro pe piața concurențială cu energie electrică încheiate cu producători nedispecerizabili, în conformitate cu legislația aplicabilă Detalii de tranzacționare privind achizițiile furnizorului concurențial de energie electrică de la producătorii nedispecerizabili care nu îndeplinesc condițiile de vânzare pe contracte negociate direct exceptate de la regula tranzacționării centralizate, conform legislației aplicabile (numai contracte încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare) – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, număr identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului
A2-I*** Prețuri medii de revenire pentru categorii de clienți finali noncasnici alimentați în regim concurențial** Consumul lunar înregistrat pe fiecare tranșă de consum, bilanțul lunar nr. de clienți pe fiecare tranșă de consum, nivelul prețului mediu lunar detaliat pe componentele energie și furnizare, tarife servicii de rețea, impozite/comisioane/taxe/alte tarife
A2-II*** Prețuri medii de revenire pentru categorii de clienți finali casnici alimentați în regim concurențial** Consumul lunar înregistrat pe fiecare tranșă de consum, bilanțul lunar al nr. de clienți pe fiecare tranșă de consum, prețul mediu lunar detaliat pe componentele energie și furnizare, tarife servicii de rețea, impozite/comisioane/taxe/alte tarife

* Raportarea se realizează la nivel de tranzacție, indiferent dacă au fost încheiate mai multe tranzacții cu același partener contractual, pe același instrument sau produs.** Tranșele de consum standard ale clienților finali sunt cele definite conform legislației aplicabile.*** Macheta se va completa doar de furnizorii concurențiali.

 + 
Macheta de monitorizare destinată culegerii de date de la furnizorii de ultimă instanță

Macheta de monitorizare a contractelor
Anexa Denumire machetă Conținut
A1 Achiziție energie electrică pentru clienții finali alimentați în regim reglementat Detalii de tranzacționare privind achiziția reglementată destinată furnizării de energie electrică către clienții finali alimentați în regim reglementat, inclusiv activitatea pe PZU și PI – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare
A1-CPC Achiziție energie electrică pentru CPC Detalii de tranzacționare privind achiziția aferentă componentei CPC – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare
A1-UI Achiziție energie electrică pentru furnizare la clienți finali în regim UI Detalii de tranzacționare privind achiziția de pe piețele concurențiale destinată furnizării de energie electrică către clienții finali în regim de ultimă instanță defalcate pe piețe, produse, instrumente*, inclusiv parte din achiziția negociată de la producătorii nedispecerizabili care îndeplinesc condițiile de vânzare pe contracte negociate direct,
    exceptate de la regula tranzacționării centralizate, conform legislației aplicabile – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare
A2-I Tranzacții angro pe piața concurențială cu energie electrică pentru clienții finali alimentați în regim concurențial Detalii de tranzacționare privind vânzările și achizițiile lunare concurențiale pe toate contractele bilaterale de energie electrică încheiate de furnizorul de ultimă instanță, defalcate pe piețe, produse, instrumente* – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, iar pentru contractele negociate și numărul de identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului Macheta cuprinde cantități, prețuri medii și valori pentru energia vândută/cumpărată lunar pe PZU și PI. În cazul în care furnizorul respectiv deține și grupuri de producere nedispecerizabile de energie electrică, se raportează producția din surse proprii.
A2-II Tranzacții angro pe piața concurențială de energie electrică, încheiate cu producători SRE nedispecerizabili, în conformitate cu legislația aplicabilă Detalii de tranzacționare privind achizițiile de energie electrică de la producătorii nedispecerizabili care îndeplinesc condițiile de vânzare pe contracte negociate direct exceptate de la regula tranzacționării centralizate conform legislației aplicabile – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, număr identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului
A2-III Tranzacții angro pe piața concurențială cu energie electrică încheiate cu producători nedispecerizabili, în conformitate cu legislația aplicabilă Detalii de tranzacționare privind achizițiile de energie electrică de la producătorii nedispecerizabili care nu îndeplinesc condițiile de vânzare pe contracte negociate direct exceptate de la regula tranzacționării centralizate conform legislației aplicabile (numai contracte încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare) – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare, număr identificare contract, data de intrare în vigoare și de expirare a contractului
A3-I Prețuri medii de revenire pentru categorii de clienți finali noncasnici alimentați în regim concurențial** Consumul lunar înregistrat pe fiecare tranșă de consum, bilanțul lunar nr. de clienți pe fiecare tranșă de consum, nivelul prețului mediu lunar detaliat pe componentele energie și furnizare, tarife servicii de rețea, impozite/comisioane/taxe/alte tarife
A3-II Prețuri medii de revenire pentru categorii de clienți finali casnici alimentați în regim concurențial** Consumul lunar înregistrat pe fiecare tranșă de consum, bilanțul lunar al nr. de clienți pe fiecare tranșă de consum, prețul mediu lunar detaliat pe componentele energie și furnizare, tarife servicii de rețea, impozite/comisioane/taxe/alte tarife
A4 Date privind rezultatele contabile Venituri și cheltuieli totale defalcate pe activitatea principală și pe alte tipuri de activități

* Raportarea se realizează la nivel de tranzacție, indiferent dacă au fost încheiate mai multe tranzacții cu același partener contractual, pe același instrument sau pe același produs.** Tranșele de consum standard ale clienților finali sunt cele definite conform legislației aplicabile. + 
Macheta de monitorizare destinată culegerii de date de la operatorii de distribuție

Macheta de monitorizare a contractelor
Anexa Denumire machetă Conținut
A1 Achiziție energie electrică pentru consumul propriu tehnologic în rețelele de distribuție Detalii de tranzacționare privind achizițiile lunare pe toate contractele bilaterale de energie electrică încheiate pe piața concurențială, defalcate pe piețe, produse, instrumente* – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare Macheta cuprinde cantități, prețuri medii și valori pentru energia vândută/cumpărată lunar pe PZU și PI.
A2 Date privind rezultatele contabile Venituri și cheltuieli totale defalcate pe activitatea principală și pe alte tipuri de activități

* Raportarea se realizează la nivel de tranzacție, indiferent dacă au fost încheiate mai multe tranzacții cu același partener contractual, pe același instrument sau pe același produs.

 + 
Macheta de monitorizare destinată culegerii de date de la PRE

Anexa Denumire machetă Conținut
A1 Sinteza lunară a calculului de decontare a dezechilibrelor PRE pe fiecare participant Date privind alocarea internă pe fiecare participant din PRE a dezechilibrelor pozitive și negative cantitative și valorice și a valorii rezultate din redistribuirea veniturilor/costurilor suplimentare provenite din echilibrarea sistemului

 + 
Anexa nr. 2la metodologie + 
Machete de monitorizare destinate culegerii lunare de date de la Operatorul Pieței de Energie Electrică – Opcom – S.A.

Anexa Denumire machetă Conținut
A1 Situația cantităților și valorilor energiei electrice tranzacționate de fiecare participant pe PZU Date cu privire la rezultatele tranzacționării pe PZU în luna analizată, cu detalii de cantitate tranzacționată și valoare rezultată, pentru vânzările și cumpărările fiecărui participant, în ore RO și ore CET
A2 Situația cantităților și valorilor energie electrice tranzacționate de fiecare participant pe PI Date cu privire la rezultatele tranzacționării pe PI în luna analizată, cu detalii de cantitate tranzacționată și valoare rezultată, pentru vânzările și cumpărările fiecărui participant, în ore RO și ore CET
A3 Tranzacții realizate pe PCCB-LE Date cu privire la tranzacțiile încheiate de participanții la PCCB-LE în luna analizată, cu detalii referitoare la data încheierii tranzacției (cu marca de timp), caracteristicile ofertei depuse – participantul care a depus oferta, sensul și tipul acesteia, puterea orară ofertată, tipul livrării și cantitatea totală ofertată, prețul propus, data de început și de sfârșit a livrării, starea ofertei în urma desfășurării licitației, prețul de închidere a licitației, cantitatea orară și cea totală atribuite în urma licitației desfășurate
A4 Tranzacții realizate pe PCCB-NC Date cu privire la tranzacțiile încheiate de participanții la PCCB-NC în luna analizată, cu detalii referitoare la data încheierii tranzacției (cu marca de timp), instrumentul tranzacționat, partenerii contractuali, prețul la care s-a încheiat tranzacția, nr. de contracte și cantitatea totală tranzacționată
A5 Tranzacții realizate pe PC-OTC Date cu privire la tranzacțiile încheiate de participanții pe PC-OTC în luna analizată, cu detalii referitoare la tipul intermedierii (dacă este cazul), data încheierii tranzacției (cu marca de timp), partenerii contractuali, instrumentul și tipul de produs tranzacționat, volumul tranzacționat și prețul la care s-a încheiat tranzacția
A6 Tranzacții realizate pe PCCB-PC Date cu privire la tranzacțiile încheiate de participanții pe PCCB-PC în luna analizată, cu detalii referitoare la data încheierii tranzacției (cu marca de timp), partenerii contractuali, volumul tranzacționat și prețul la care s-a încheiat tranzacția
A7 Tranzacții realizate pe PMC Date cu privire la tranzacțiile încheiate de participanții pe PMC în luna analizată, cu detalii referitoare la data încheierii tranzacției (cu marca de timp), partenerii contractuali, volumul tranzacționat și prețul la care s-a încheiat tranzacția
A8 Situația lunară a dezechilibrelor cantitative și valorice ale PRE Date cu privire la decontarea lunară a dezechilibrelor fiecărei PRE – suma lunară a dezechilibrelor pozitive și negative (cantitative și valorice), soldul dezechilibrului (cantitativ și valoric), valoarea rezultată din redistribuirea veniturilor sau costurilor suplimentare provenite din echilibrarea sistemului
A9 Sinteza calculului pentru decontare pentru fiecare participant la PE Energia de echilibrare efectiv livrată și contravaloarea acesteia pentru fiecare participant la PE, pe fiecare tip de reglaj și sens, inclusiv soldul valoric
A10 Sinteza penalizărilor pentru livrarea parțială a energiei de echilibrare pentru fiecare participant la PE Energia de echilibrare angajată, energia de echilibrare efectiv livrată și penalizările pentru nelivrarea energiei angajate aferente fiecărui participant la PE pe fiecare tip de reglaj și sens
A11 Sinteza sumelor de plată pentru dezechilibrele de la notificare pentru fiecare participant la PE Detalii privind dezechilibrele de la notificare anunțate și neanunțate, inclusiv sumele de plată aferente pentru fiecare participant la PE
A12 Prețuri de decontare pe PE pentru deficit și excedent de energie electrică Prețurile orare de deficit și excedent pe fiecare interval orar pentru fiecare zi din lună

 + 
Machete de monitorizare destinate culegerii zilnice* de date de la Operatorul Pieței de Energie Electrică – Opcom – S.A.

Anexa Denumire machetă Conținut
B1 Ofertele de vânzare pe PZU Perechile preț/cantitate la nivel orar conținute în oferta de vânzare a fiecărui participant la PZU, ofertele bloc
B2 Ofertele de cumpărare pe PZU Perechile preț/cantitate la nivel orar conținute în oferta de vânzare a fiecărui participant la PZU, ofertele bloc
B3 Ordinea de merit pe PZU Detalii privind curbele agregate ale cererii și ofertei pe fiecare interval de tranzacționare – cantitatea și prețul ofertate de fiecare participant pe fiecare tip de agregare (vânzare/cumpărare), prețul de închidere al pieței pe intervalul de tranzacționare respectiv
B4 Tranzacțiile participanților la PZU Vânzările și cumpărările la nivel orar ale fiecărui participant la PZU și însumat pe zi, cu specificarea prețului de închidere al pieței pe fiecare interval orar
B5 Ordinele de tranzacționare pe PI Detalii privind ordinele introduse – evenimentul și tipul ordinului, instrumentul tranzacționat, volumul și prețul ofertate, starea ordinului, numele participantului care a introdus ordinul de tranzacționare și durata de păstrare a ordinului ș.a.
B6 Tranzacțiile încheiate pe PI Detalii privind tranzacțiile încheiate – tipul tranzacției și instrumentul tranzacționat, volumul și prețul de tranzacție, data tranzacției, starea tranzacției, participantul, nr. ordinului de tranzacționare ș.a.

* Transmiterea către ANRE se face electronic (pe adresa de e-mail pusă la dispoziție de ANRE în acest scop) în următoarea zi lucrătoare celei la care se referă raportarea.

 + 
Anexa nr. 3la metodologie1.Machete de monitorizare destinate culegerii lunare de date de la Operatorul de Transport și Sistem – Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica – S.A.

Macheta de monitorizare a contractelor
Anexa Denumire machetă Conținut
A1 Tranzacții cu energie electrică pentru acoperirea CPT în RET Detalii de tranzacționare privind achizițiile lunare pe toate contractele bilaterale de energie electrică încheiate pe piața concurențială, defalcate pe piețe, produse, instrumente* – parteneri contractuali, cantități livrate lunar, prețuri medii lunare, valoarea cantității livrate, tip livrare. Macheta cuprinde și cantitățile, prețurile medii și valorile aferente energiei vândute/cumpărate lunar pe PZU și PI.
Macheta de monitorizare a serviciului de transport
Anexa Denumire machetă Conținut
A2 Serviciul de transport Detalii privind energia electrică livrată în RET de producătorii cu care Transelectrica a încheiat contract de transport (indiferent dacă se facturează componenta de injecție a tarifului de transport sau nu), inclusiv cantitățile importate comercial (fără tranzite) – cantitate lunară și acolo unde este cazul, tarif și valoare lunară. Detalii privind energie electrică extrasă din RET de operatorii economici cu care Transelectrica a încheiat contract de transport, inclusiv cantitățile exportate comercial (fără tranzite) – cantitate lunară, tarif și valoare lunară (separat pentru furnizorii de ultimă instanță pentru zona proprie de licență și alte zone, operatorii de distribuție, producători în cazul energiei extrase pentru alte locuri de consum, furnizori concurențiali pentru energia destinată alimentării în regim concurențial a clienților finali și separat clienții finali care încheie contracte directe de transport al energiei electrice)
Macheta de monitorizare a alocării pe termen lung a capacității de interconexiune cu sistemele electroenergetice vecine
Anexa Denumire machetă Conținut
A3 Alocarea capacității de interconexiune pe termen lung Detalierea capacităților alocate la licitația anuală și lunară, pe intervale de alocare, pentru fiecare graniță și direcție, cu precizarea participanților la piața de alocare care au câștigat capacitățile respective și prețurile rezultate în urma licitațiilor (în euro); se precizează transferurile de capacitate
Machete de monitorizare PE
Anexa Denumire machetă Conținut
A4 Sinteza lunară a energiei de echilibrare pentru fiecare participant la PE Detalii cantitative privind energia de echilibrare angajată și, respectiv, efectiv livrată, pe fiecare tip de reglaj și sens pentru fiecare participant la PE
A5 Sinteza lunară a calculului contravalorii aferente managementului congestiilor interne defalcată pe participanți la PE Energia electrică achiziționată de OTS de pe piața de echilibrare pentru managementul congestiilor (marcată ca fiind utilizată pentru managementul congestiilor) și contravaloarea aferentă, pe fiecare tip de reglaj și sens pentru fiecare participant la PE

* Raportarea se realizează la nivel de tranzacție, indiferent dacă au fost încheiate mai multe cu același partener contractual, pe același instrument sau produs.2.Lista datelor zilnice transmise** de Operatorul de Transport și Sistem – Compania Națională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica – S.A.1.Notificările fizice transmise de PRE-uri pe fiecare interval de dispecerizare, cuprinzând următoarele:• producția planificată agregată pentru toate unitățile de producție;• producția planificată pe fiecare unitate dispecerizabilă de producție;• consumul prognozat agregat al consumatorilor de energie electrică;• schimburile bloc ale fiecărei PRE cu celelalte PRE-uri din zona națională de tranzacționare;• schimburile bloc ale fiecărei PRE cu partenerii săi din celelalte sisteme electroenergetice vecine, rezultate în urma alocărilor pe piața de alocare a capacităților de interconexiune;• exporturile și importurile separat pentru fiecare graniță.2.Notificările în dezechilibru ale PRE-urilor3.Declarațiile de disponibilitate ale unităților dispecerizabile4.Ofertele zilnice transmise de participanții la piața de echilibrare pe fiecare interval de dispecerizare (la creștere/reducere de putere)5.Ofertele fixe pentru pornire pe PE și menținerea în rezervă caldă transmise de participanți6.Energia disponibilă pentru echilibrare pentru fiecare unitate dispecerizabilă de producție, în fiecare interval de dispecerizare, separat pentru reglajul secundar și terțiar rapid/lent7.Ofertele orare acceptate (dispozițiile de dispecer) pe piața de echilibrare, pe tipuri de reglaje la creștere/reducere de putere pe fiecare interval de dispecerizare, cuprinzând următoarele informații:– prețuri marginale pentru energia de echilibrare corespunzătoare reglajului secundar;– prețurile acceptate pentru energia de echilibrare corespunzătoare reglajului terțiar rapid/lent al fiecărei unități dispecerizabile de producție;– cantitățile tranzacționate pentru fiecare unitate dispecerizabilă de producție.8.Ofertele fixe pentru pornire și menținere în rezervă caldă acceptate pe intervalele orare solicitate, pentru acoperirea necesarului de energie de echilibrare corespunzătoare reglajului terțiar lent de creștere/reducere de putere9.Situația acumulărilor de apă în marile lacuri de acumulare, cote zilnice, cote de siguranță, cote de atenționare, volum util, grad de umplere, debit, rezerve de energie10.Evenimente deosebite privind dispozițiile de dispecer, pornirile/opririle, privind centralele dispecerizabile eoliene și fotovoltaice, mărimea rezervei de putere la vârf de sarcină, pe tipuri de rezerve și centrale.** Transmiterea către ANRE se face electronic (pe adresa de e-mail pusă la dispoziție de ANRE în acest scop) în următoarea zi lucrătoare celei la care se referă raportarea.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x