privind utilizarea sistemului naţional de management al tranzacţiilor Eurodac(actualizată la data de 22 iulie 2015*)
–––- +
Capitolul IDispoziţii generale +
Articolul 1Sistemul naţional de management al tranzacţiilor Eurodac, denumit în continuare Sistemul naţional Eurodac, este autorizat să funcţioneze în condiţiile prevăzute de lege, pentru procesarea amprentelor papilare în vederea stabilirii identităţii mai multor categorii de străini, conform Regulamentului Eurodac. +
Articolul 2Sistemul naţional Eurodac funcţionează ca o bază de date operativă, informatizată, constituită şi coordonată la nivelul Direcţiei azil şi integrare din cadrul O.R.I. +
Articolul 3Prin implementarea Sistemului naţional Eurodac, pentru unităţile din cadrul M.A.I. se stabilesc 29 de zone de lucru dotate cu staţii de amprentare, care asigură activităţile specifice de prelevare a amprentelor papilare, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.–––-Art. 3 din metodologie a fost modificat de lit. a) a pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 71 din 6 aprilie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 11 aprilie 2011. +
Articolul 4Datele de interes operativ despre persoanele aflate în una dintre categoriile Eurodac se transmit simultan către Sistemul Central Eurodac şi către sistemul AFIS naţional şi apoi se înregistrează în baza de date a O.R.I., căruia îi revine responsabilitatea gestionării bazelor de date cu tranzacţii Eurodac.–––-Art. 4 din metodologie a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 80 din 21 iulie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 22 iulie 2015, prin înlocuirea unor sintagme. +
Articolul 5Abrogat.–––-Art. 5 din metodologie a fost abrogat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 80 din 21 iulie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 22 iulie 2015. +
Capitolul IIOrganizarea şi funcţionarea Sistemului naţional Eurodac +
Articolul 6Amprentele papilare prelevate la staţiile de amprentare conectate la Eurodac sunt stocate în baza de date Eurodac naţională şi în sistemul AFIS naţional. +
Articolul 7Prin intermediul Sistemului naţional Eurodac pot fi comparate, în vederea identificării, amprente papilare cu înregistrările din baza de date existentă în Sistemul Central Eurodac. Staţiile de amprentare – Livescan/Cardscan trimit fişiere NIST-RO ce conţin înregistrări ale unor amprente papilare şi în sistemul AFIS naţional, în scopul stabilirii identităţii persoanelor.–––-Art. 7 din metodologie a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 80 din 21 iulie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 22 iulie 2015, prin înlocuirea unor sintagme. +
Articolul 8Amprentarea persoanelor constă în prelevarea amprentelor papilare digitale şi palmare direct pe LiveScaner sau pe fişe decadactilare tip Eurodac – dactilocarta europeană, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie. +
Articolul 9(1) Amprentarea persoanelor pentru Eurodac poate fi realizată: … a) electronic, prin facilităţile sistemului la staţiile de amprentare din dotarea unităţilor din cadrul M.I.R.A.; … b) manual, cu tuş negru tipografic pe fişe dactiloscopice decadactilare tip Eurodac, ce pot fi introduse în sistem prin scanare. … (2) La amprentarea electronică trebuie respectate următoarele reguli tehnice privind calitatea acestei operaţiuni: … a) verificarea mâinilor celui amprentat în sensul de a fi perfect curate; … b) orientarea verticală a amprentelor pe blocul optic; … c) rularea completă a suprafeţei falangetelor fără întoarcere la punctul de plecare; … d) plasarea desenelor papilare strict în spaţiile delimitate de dreptunghiul de încadrare de pe ecran şi în ordinea cerută de program; … e) completarea obligatorie a câmpurilor alfanumerice reprezentând datele demografice ale persoanei; … f) ştergerea suprafeţei de sticlă a blocului optic, după amprentarea fiecărui deget sau ori de câte ori suprafaţa este murdară. … (3) La amprentarea manuală trebuie respectate următoarele reguli tehnice privind calitatea acestei operaţiuni: … a) verificarea mâinilor celui amprentat în sensul de a fi perfect curate; … b) imprimarea zonei reliefului papilar numai cu tuş negru tipografic la amprentarea clasică, repartizat uniform pe suprafaţa degetelor şi palmelor; … c) orientarea verticală a amprentelor pe formular; … d) apăsarea şi rularea completă a suprafeţei falangetelor fără întoarcere la punctul de plecare; … e) plasarea desenelor papilare strict în spaţiile delimitate pe formular, excluzând inversarea degetelor sau mâinilor (stânga-dreapta), evitând astfel înregistrările duble; … f) completarea obligatorie a rubricilor de pe aversul şi reversul imprimatelor pe care sunt prelevate amprentele papilare cu date corecte, citeţ şi cu litere majuscule. … +
Articolul 10Responsabilitatea privind amprentarea persoanelor care se încadrează într-una din categoriile Eurodac, verificarea datelor de identificare ale acestora şi completarea câmpurilor aplicaţiei instalate pe Livescan şi/sau a rubricilor de pe imprimatele destinate amprentării numai cu litere majuscule revine personalului specializat din structurile O.R.I., I.G.P.F. sau I.G.P.R. +
Articolul 11Responsabilitatea cu privire la pregătirea agenţilor şi ofiţerilor de poliţie în ceea ce priveşte tehnica amprentării persoanelor şi efectuarea acestei activităţi revine specialiştilor de la serviciile criminalistice sau persoanelor anume desemnate pentru această activitate din structurile operative ale unităţilor din cadrul M.I.R.A. +
Capitolul IIIMetodologia de lucru la staţiile de amprentare +
Articolul 12(1) La O.R.I se organizează şi funcţionează baza de date naţională Eurodac care cuprinde înregistrările amprentelor papilare prelevate de la categoriile de persoane prevăzute în Regulamentul Eurodac. … (2) Fiecare înregistrare are atribuit un identificator format Eurodac cu lungimea de 19 digiţi. … (3) Structura identificatorului format Eurodac este: … ┌──┬──┬────┬───┬───┬───────────┬─────┬─────┬───┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐│ T│ T│ N │ J │ J │ N1 │ X │ X │ C │ A│ A│ L│ L│ Z│ Z│ H│ H│ M│ M│├──┴──┼────┼───┴───┼───────────┼─────┴─────┼───┼──┴──┼──┴──┼──┴──┼──┴──┼──┴──┤│ţară │cat.│ judeţ │autoritatea│nr. staţiei│tip│ an │lună │ zi │ oră │minut│└─────┴────┴───────┴───────────┴───────────┴───┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┘unde:a) TT reprezintă codul de ţară unde s-a făcut amprentarea; … b) N reprezintă categoria Eurodac (1, 2, 3); … c) JJ reprezintă codul judeţului; … d) N1 reprezintă autoritatea care amprentează:"0"-O.R.I.-D.A.I.; "1"-O.R.I.-D.M.; "2"-I.G.P.F.; "3"-I.G.P.R.; … e) XX reprezintă numărul staţiei de amprentare al autorităţii din judeţul respectiv; … f) C reprezintă tipul de amprentare (T – fişă dactiloscopică; L – urma); … g) AA-LL-ZZ-HH-MM reprezintă anul-luna-ziua-ora-minutul când s-a făcut amprentarea. … +
Articolul 13La completarea dosarelor electronice, operatorii staţiilor de amprentare au obligaţia de a introduce datele conform cu manualul de utilizare al Livescanerului, iar în cazul când se foloseşte scanarea fişei, trebuie verificat modul cum au fost completate menţiunile privind datele de identificare ale persoanei de pe imprimatele pe care au fost prelevate amprentele papilare. +
Articolul 14Autorităţile care au în dotare staţii de amprentare pentru Eurodac au obligaţia:a) să respecte prevederile legale privind prelucrarea şi protecţia datelor cu caracter personal ale persoanelor amprentate; … b) să verifice ca fiecare tranzacţie către Eurodac să parcurgă corect întregul flux de lucru, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta metodologie, şi să contacteze în maximum 24 de ore administratorul local al staţiei de amprentare sau Serviciul Dublin şi Eurodac din cadrul O.R.I – Direcţia azil şi integrare pentru orice neregulă apărută în fluxul de lucru; … c) în perioada de garanţie, să notifice în scris la O.R.I. şi la Alcatel România orice defecţiune hardware sau software apărută în timpul funcţionării echipamentelor care fac obiectul contractului Eurodac – România; … d) în perioada de postgaranţie, să asigure condiţiile necesare pentru continuarea mentenanţei echipamentelor. … +
Capitolul IVDispoziţii finale +
Articolul 15În locaţiile unde sunt staţii de amprentare pentru Eurodac se vor desemna, de către şefii structurilor care au în dotare staţiile de amprentare respective, ofiţeri sau agenţi care prin pregătirea de specialitate sunt în măsură să asigure monitorizarea funcţionării corespunzătoare a staţiilor de amprentare, să constate şi să menţioneze în registrul tehnic al staţiei orice defecţiune apărută la staţia de amprentare şi să informeze în maximum 24 de ore:– ofiţerii administratori de sistem ai autorităţii de care aparţin, care vor interveni, după caz, pentru remedierea disfuncţionalităţilor; sau– administratorii Sistemului naţional Eurodac din cadrul Direcţiei azil şi integrare din O.R.I.; sau– reprezentanţii Alcatel România care asigură suportul tehnic în perioada de garanţie. +
Articolul 16I.G.P.R. şi I.G.P.F. comunică O.R.I., în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii, datele de contact ale ofiţerilor administratori de sistem, ale personalului specializat care utilizează şi răspunde de funcţionarea fiecărei staţii şi ale înlocuitorilor acestora. +
Articolul 17O.R.I. comunică I.G.P.R. şi I.G.P.F. datele de contact ale administratorilor Sistemului naţional Eurodac, pentru asigurarea suportului tehnic necesar. +
Anexa 1la metodologieDISTRIBUŢIA STAŢIILOR DE AMPRENTARE ┌────┬──────────────┬───────────────────────────────────┬────────┬───────────┐ │Nr. │Judeţul/Oraşul│ Nume Livescan/Cardscan │Codul LS│Autoritatea│ │crt.│ │ │ │ │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 1. │Arad │O.R.I. Arad │ AR101 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 2. │Botoşani │I.J.P.F. Botoşani │ BT201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 3. │Bucureşti │O.R.I. Centrul Bucureşti 1 │ BU001 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 4. │Bucureşti │O.R.I. Centrul Bucureşti 2 │ BU003 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 5. │Bucureşti │O.R.I. "Nicolae Iorga" │ BU101 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 6. │Bucureşti │O.R.I. Otopeni │ IF101 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 7. │Bucureşti │P.T.F. AEROPORT BUCUREŞTI BĂNEASA │ BU201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 8. │Bucureşti │P.T.F. Aeroport Bucureşti Otopeni │ IF201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │ 9. │Caraş-Severin │P.T.F. Naidaş │ CS201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │10. │Cluj │P.T.F. Aeroport Cluj │ CJ201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │11. │Constanţa │P.T.F. Constanţa Port │ CT001 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │12. │Dolj │P.T.F. Calafat │ DJ201 │ I.G.P.F.│ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │13. │Galaţi │P.T.F. Oancea │ GL202 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │14. │Galaţi │O.R.I. Galaţi │ GL001 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │15. │Galaţi │P.T.F. Galaţi │ GL201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │16. │Iaşi │P.T.F. Sculeni │ IS201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │17. │Maramureş │O.R.I. Şomcuta Mare │ MM001 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │18. │Maramureş │P.T.F. Sighetu Marmaţiei │ MM201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │19. │Mehedinţi │P.T.F. Porţile de Fier 1 │ MH201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │20. │Satu Mare │P.T.F. Halmeu │ SM201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │21. │Sibiu │P.T.F. Aeroport Sibiu │ SB201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │22. │Suceava │O.R.I. Rădăuţi │ SV001 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │23. │Suceava │P.T.F. Siret │ SV201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │24. │Timiş │O.R.I. Timişoara │ TM001 │ O.R.I. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │25. │Timiş │P.T.F. Aeroport Timişoara │ TM201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │26. │Timiş │P.T.F. Moraviţa │ TM202 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │27. │Timiş │P.T.F. Jimbolia │ TM203 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │28. │Tulcea │I.J.P.F. Tulcea │ TL201 │ I.G.P.F. │ ├────┼──────────────┼───────────────────────────────────┼────────┼───────────┤ │29. │Vaslui │P.T.F. Albiţa │ VS201 │ I.G.P.F. │ └────┴──────────────┴───────────────────────────────────┴────────┴───────────┘–––-Anexa 1 la metodologie a fost înlocuită cu anexa 1 din ORDINUL nr. 71 din 6 aprilie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 11 aprilie 2011, conform lit. b) a pct. 2 al art. I din acelaşi act normativ. +
Anexa 2la metodologieFişa dactiloscopică – tip EurodacFIŞA DACTILOSCOPICĂ┌────┬─────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────┐│ 1.│ Număr de referinţă │ │├────┼─────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤│ 2.│ Locul amprentării │ │├────┼─────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤│ 3.│ Data aplicării │ │├────┼─────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤│ 4.│ Sex │ │├────┼─────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤│ 5.│ Data amprentării │ │├────┼─────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┤│ 6.│ Data transmiterii │ │└────┴─────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────┘IMPRESIUNI DIGITALE RULATE*Font 9*┌───────────────┬──────────────────┬──────────────────┬─────────────────┬──────────────┐│1. MARE DREPT │2. ARĂTĂTOR DREPT │3. MIJLOCIU DREPT │4. INELAR DREPT │5. MIC DREPT │├───────────────┼──────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────┤│ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │├───────────────┼──────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────┤│6. MARE STÂNG │7. ARĂTĂTOR STÂNG │8. MIJLOCIU STÂNG │9. INELAR STÂNG │10. MIC STÂNG │├───────────────┼──────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────┤│ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │└───────────────┴──────────────────┴──────────────────┴─────────────────┴──────────────┘IMPRESIUNI DIGITALE DE CONTROL┌───────────────┬──────────────────────────────────────────┬───────────────┐│ MÂNA STÂNGĂ │ DEGETELE MARI │ MÂNA DREAPTĂ ││ ├────────────────────┬─────────────────────┤ ││ │ STÂNGA │ DREAPTA │ ││ ├────────────────────┼─────────────────────┤ ││ │ │ │ ││ │ │ │ ││ │ │ │ ││ │ │ │ │└───────────────┴────────────────────┴─────────────────────┴───────────────┘Atenţie: imaginea fişei este reprezentativă, fişa este în format A4. +
Anexa 3la metodologieFLUXpentru realizarea unui dosar nou pe staţiile Livescan-Cardscan1. Selectarea tipului de activitate: amprentare cu blocul optic (livescan) sau prin scanare fişă (cardscan)2. Selectarea categoriei Eurodac3. Introducerea datelor demografice alfanumerice4. Achiziţia imaginii faciale (fotografia)5. Achiziţia amprentelor de degete şi palmă6. Achiziţia semnăturii electronice (opţional)7. Salvarea dosarului8. Expedierea dosarului (Se face automat în momentul salvării dosarului.)9. Imprimarea dosarelor create cu blocul optic10. Verificarea stării dosarului şi primirea rezultatului de la EurodacÎn "Lista de aşteptare pentru transmisie" în coloana "Stare" se poate vedea starea dosarului creat.Valorile acestui câmp se actualizează automat astfel:● lipsă conexiune – eroare de comunicaţie – staţia nu poate comunica cu serverul Eurodac;● în aşteptare – dosarul nu a fost trimis către serverul Eurodac România;● aşteptare ACK – aşteaptă confirmarea expedierii cu succes a dosarului;● aşteptare raport – dosarul a fost trimis cu succes şi se aşteaptă un răspuns;● aşteptare validare – apare în momentul când s-a primit un răspuns de la Eurodac şi se aşteaptă validarea operatorului pentru închiderea dosarului.În cazul apariţiei mesajului "lipsă conexiune" se va contacta imediat administratorul staţiei Livescan şi/sau administratorul de reţea.Dacă dosarul se află în starea "aşteptare raport", în "Lista de aşteptare pentru transmisie" pe coloana "Rezultat" va fi afişat rezultatul comparării amprentelor cu baza de date Eurodac.Răspunsul poate fi:● "coincidenţă", "lipsă coincidenţă" sau "eroare" pentru categoriile 1 şi 3;● "OK" sau "eroare" pentru categoria 2.În cazul apariţiei mesajului "eroare" se vor contacta, în cel mult 24 de ore, administratorii Sistemului naţional Eurodac pentru instrucţiuni suplimentare.În cazul în care nu se primeşte nici un rezultat de la Eurodac (în "Lista de aşteptare pentru transmisie" în coloana "Rezultat") în termen de 3 zile calendaristice se vor contacta administratorii Sistemului naţional Eurodac.11. Validare rezultat: operatorul (cu drept de administrator de aplicaţie) trebuie să închidă dosarul respectiv prin apăsarea butonului "Validare" din "Lista de aşteptare pentru transmisie".Observaţie:Un dosar este considerat complet dacă s-a primit un răspuns de "coincidenţă", "OK" sau "lipsă coincidenţă" de la Eurodac şi operatorul a închis dosarul respectiv, validând acest rezultat. Odată cu crearea unui dosar staţia de amprentare trebuie să rămână pornită până la primirea unui răspuns ("coincidenţă", "lipsă coincidenţă" sau "eroare" pentru categoriile 1 şi 3; "OK" sau "eroare" pentru categoria 2) în "Lista de aşteptare pentru transmisie" în coloana "Rezultat".–––-Anexa 3 la metodologie a fost înlocuită cu anexa 2 din ORDINUL nr. 71 din 6 aprilie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 254 din 11 aprilie 2011, conform lit. c) a pct. 2 al art. I din acelaşi act normativ.––-