de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2009-2010
I. Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale care va fi susţinută de elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2009-2010. … (2) Evaluarea naţională pentru elevii clasei a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare internă sumativă a competenţelor dobândite pe parcursul învăţământului gimnazial. … +
Articolul 2(1) Evaluarea naţională se desfăşoară anual, într-o singură sesiune, cu două perioade. … (2) În caz de absentare de la evaluarea naţională, aceasta poate fi susţinută într-o sesiune ulterioară. … (3) Atât candidaţii proveniţi din învăţământul de stat, cât şi cei din învăţământul particular au dreptul să susţină evaluarea naţională, fără taxă. … +
Articolul 3În sensul prezentei metodologii, se definesc următorii termeni:– asistent – cadru didactic, învăţător/institutor sau profesor de altă specialitate decât cea la care se susţine evaluarea, cu atribuţii de supraveghere în sălile în care se desfăşoară proba scrisă;– catalogul evaluării naţionale – document informatizat, instituit la nivelul unităţii de învăţământ, care cuprinde datele de identificare a elevilor şi notele obţinute de aceştia la evaluare şi care este utilizat la crearea bazei de date pentru admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în clasa a IX-a. Pentru oficializarea documentului se realizează două copii în formă tipărită, semnate de preşedintele, de membrii şi de profesorii evaluatori;– notă finală – nota calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de profesorii evaluatori. Această notă este cea care se va lua în calcul pentru media generală la evaluarea naţională;– perioada evaluării naţionale – interval de timp prestabilit în care candidaţii susţin probele de evaluare, se soluţionează contestaţiile şi se afişează rezultatele;– perioada specială de evaluare – interval de timp prestabilit în care susţin evaluarea naţională elevii absenţi sau amânaţi de la perioada de evaluare;– profesor evaluator – cadru didactic, desemnat pentru evaluarea probelor scrise, după caz, abilitat în domeniul evaluării, prin programul acreditat propus de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar – "Dezvoltarea competenţelor de evaluare ale cadrelor didactice", prin cursuri organizate de casa corpului didactic sau de alte organisme abilitate în formare profesională sau având experienţă în evaluare;– evaluare naţională – formă de evaluare, organizată în anul şcolar 2009-2010, pentru elevii din clasa a VIII-a, constând în susţinerea unor probe scrise, fiecare cu durata de 120 de minute, care se desfăşoară la datele prevăzute în calendarul de desfăşurare a evaluării naţionale.II. Coordonarea organizării şi desfăşurării evaluării naţionale +
Articolul 4(1) Coordonarea pe plan naţional a organizării şi a desfăşurării evaluării naţionale este asigurată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (M.E.C.I.), prin Comisia Naţională de Organizare a Evaluării Naţionale, care se constituie, la începutul anului şcolar, prin ordin al ministrului şi care funcţionează în cadrul M.E.C.I. … (2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale, denumită în continuare comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti. … (3) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti asigură aplicarea riguroasă a prevederilor metodologiei, organizează şi coordonează desfăşurarea evaluării naţionale. … (4) În fiecare unitate de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VIII-a se constituie şi funcţionează o comisie, responsabilă pentru organizarea şi desfăşurarea, la nivelul unităţii de învăţământ, a evaluării naţionale, numită în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonată de către un preşedinte. Elevii din mediul rural, care provin din unităţi de învăţământ cu mai puţin de 10 elevi la clasa a VIII-a, se arondează la şcolile coordonatoare. … +
Articolul 5Comisia Naţională de Organizare a Evaluării Naţionale, denumită în continuare Comisia Naţională, se compune din:– preşedinte – un secretar de stat din M.E.C.I., responsabil cu învăţământul preuniversitar;– vicepreşedinţi – directorul general al Direcţiei generale educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, directorul general al Direcţiei generale învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, directorul general al Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar;– secretar – un specialist din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar;– 4-6 membri – directori, şefi de serviciu, inspectori generali de specialităţile la care se susţine evaluarea naţională, din M.E.C.I., specialişti din cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar. +
Articolul 6Componenţa Comisiei Naţionale pentru organizarea evaluării naţionale se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, la începutul anului şcolar. +
Articolul 7Comisia Naţională are următoarele atribuţii:1. publică, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale, precum şi programele pentru evaluarea naţională;2. stabileşte numărul variantelor de subiecte pentru evaluarea naţională, din care se extrage, prin tragere la sorţi, subiectul pentru evaluare;3. coordonează organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale;4. controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti şi comisiile din unităţile de învăţământ;5. decide reevaluarea unor lucrări, în vederea monitorizării calităţii evaluării lucrărilor şi pentru stabilirea unor eventuale măsuri, la nivel naţional sau judeţean. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obţinute iniţial, la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, de către candidatul în cauză;6. decide delegarea unor reprezentanţi ai Comisiei Naţionale, pentru monitorizarea tuturor activităţilor din cadrul evaluării naţionale;7. stabileşte modalităţile de raportare de către comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti şi de centralizare a datelor;8. analizează desfăşurarea şi rezultatele evaluării naţionale, în baza rapoartelor transmise de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti, şi prezintă concluziile conducerii M.E.C.I.;9. propune ministrului educaţiei, cercetării şi inovării modificări şi completări la calendarul şi la metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale. +
Articolul 8(1) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti se compun din: … – preşedinte – un inspector şcolar general/inspector şcolar general adjunct;– membri – 1-3 inspectori şcolari pentru ariile curriculare din care fac parte disciplinele la care se susţine evaluarea naţională; în municipiul Bucureşti pot fi numiţi suplimentar 1-2 membri pentru fiecare sector;– informatician – un informatician din inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(2) În judeţele în care se susţin probe în limbile minorităţilor naţionale, din comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti face parte şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale. … (3) Componenţa nominală a acestor comisii se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general, cel mai târziu până la data de 15 octombrie. … +
Articolul 9Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:1. nominalizează unităţile de învăţământ din mediul rural care sunt arondate altor unităţi de învăţământ;2. răspund de organizarea şi de desfăşurarea evaluării naţionale în condiţiile stabilite prin metodologie, pe tot teritoriul judeţului/al municipiului Bucureşti;3. răspund de soluţionarea problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale, sesizate de către directorii de şcoli;4. coordonează dotarea şcolilor cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a evaluării naţionale – copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor pentru fiecare elev, computer, telefon, fax, consumabile;5. propun consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, respectând principiile competenţei în evaluare şi al compatibilităţii, membrii comisiilor din unităţile de învăţământ, în vederea numirii acestora, prin decizie a inspectorului şcolar general, cu 48 de ore înainte de data stabilită pentru evaluarea naţională;6. deleagă inspectori şcolari de specialitate, reprezentanţi ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, pentru monitorizarea tuturor activităţilor din cadrul evaluării naţionale;7. se adresează, în scris, direcţiilor judeţene de sănătate pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare unitate şcolară, în perioada desfăşurării evaluării naţionale, precum şi consiliilor locale, operatorilor de energie electrică, operatorilor de cablu, operatorilor de telefonie etc., în scopul asigurării condiţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea evaluării;8. realizează instruirea preşedinţilor comisiilor din unităţile de învăţământ cu privire la desfăşurarea evaluării naţionale, cu cel mult 48 de ore înaintea declanşării activităţilor specifice fiecărei comisii;9. coordonează activităţile de preluare şi de transmitere a subiectelor şi a baremelor pentru evaluarea naţională către unităţile de învăţământ;10. asigură confidenţialitatea subiectelor din momentul primirii şi până în momentul terminării probei;11. operează, în situaţii justificate, schimbări ale membrilor comisiilor din unităţile de învăţământ;12. transmit Comisiei Naţionale, în cel mai scurt timp posibil, situaţiile speciale din ziua respectivă;13. sesizează imediat Comisiei Naţionale orice situaţie a cărei rezolvare nu este prevăzută în metodologie sau care depăşeşte atribuţiile specificate de metodologie pentru comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti;14. transmit Comisiei Naţionale situaţii statistice, în conformitate cu modul de raportare şi termenele solicitate de către aceasta;15. preiau cataloagele evaluării naţionale de la comisiile din unităţile de învăţământ, pentru a constitui baza de date în vederea admiterii elevilor în ciclul inferior al liceului;16. decid reevaluarea unor lucrări, în vederea monitorizării calităţii evaluării lucrărilor şi pentru stabilirea unor eventuale măsuri, la nivel naţional sau judeţean. Reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obţinute iniţial, la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, de către candidatul în cauză;17. elaborează şi transmit Comisiei Naţionale, în termen de 10 zile de la încheierea evaluării naţionale, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia. +
Articolul 10Comisiile din unităţile de învăţământ se compun din:– preşedinte – directorul unităţii de învăţământ;– membri – 1-3 cadre didactice din unitatea de învăţământ. În situaţia în care în unitatea de învăţământ se susţin probe redactate într-o limbă a minorităţilor, cel puţin unul dintre membrii comisiei trebuie să fie bun cunoscător al limbii respective;– asistenţi;– evaluatori. +
Articolul 11Comisiile din unităţile de învăţământ au următoarele atribuţii:1. organizează desfăşurarea evaluării naţionale, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;2. asigură pregătirea sălilor în care se susţin probele, într-un număr optim, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, şi afişează pe uşa fiecărei săli lista nominală cu elevii repartizaţi, în ordine alfabetică;3. completează catalogul electronic al evaluării naţionale cu datele de identificare a unităţii de învăţământ, cu numele, iniţiala tatălui, prenumele elevilor, cu numele disciplinelor la care aceştia susţin probe;4. asigură existenţa, în număr suficient, a copiatoarelor pentru multiplicarea variantei de subiecte;5. asigură, sub coordonarea preşedintelui comisiei judeţene, numărul corespunzător al colilor tipizate şi consumabilele necesare bunei desfăşurări a evaluării naţionale;6. realizează, sub semnătură, instruirea asistenţilor cu privire la desfăşurarea evaluării naţionale, decid repartizarea acestora în săli şi predau fiecăruia fişa de atribuţii;7. întocmesc borderoul de predare/primire în care semnează elevii pentru a confirma numărul de pagini ale lucrării elaborate;8. asigură confidenţialitatea subiectelor din momentul primirii şi până în momentul terminării probei;9. multiplică varianta de subiecte într-un număr egal cu numărul elevilor;10. asigură distribuirea în plicuri sigilate a variantei de subiecte extrase la fiecare clasă, în număr egal cu numărul elevilor din clasa respectivă;11. aplică ştampila şcolii peste colţul închis şi lipit al lucrării, fără a semna lucrarea, înainte de ieşirea primului elev din sala în care se susţine proba;12. nu permit ca în spaţiile în care se desfăşoară evaluarea naţională să pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sau neprevăzute de prezenta metodologie;13. primesc de la asistenţi, cu proces-verbal, lucrările de evaluat;14. preşedintele comisiei amestecă lucrările, le numerotează de la 1 la n şi le repartizează profesorilor evaluatori, odată cu borderourile de evaluare;15. asigură evaluarea lucrărilor;16. asigură o sesiune de instruire pentru evaluatori, pentru fiecare disciplină la care se susţin probe, cu scopul de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului de evaluare şi de notare;17. stabilesc sălile în care lucrează profesorii evaluatori, ţinând cont că în fiecare sală trebuie să se afle cel puţin 3 cadre didactice – evaluatori şi/sau membri ai comisiei;18. stabilesc sălile în care lucrează profesorii evaluatori, ţinând cont că 2 profesori care evaluează acelaşi set de lucrări trebuie să lucreze în săli diferite şi că în fiecare sală trebuie să se afle cel puţin 3 cadre didactice;19. desecretizează lucrările evaluate şi înregistrează în catalogul electronic, pentru fiecare elev, nota obţinută, calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 evaluatori;20. stabilesc, prin verificare, concordanţa dintre notele înscrise pe lucrări şi cele din catalogul electronic;21. verifică corectitudinea calculului notelor finale, precum şi concordanţa dintre notele înscrise pe lucrări şi cele din cataloagele electronice;22. afişează notele obţinute la evaluarea naţională în loc vizibil;23. primesc eventualele contestaţii;24. resecretizează lucrările ale căror note au fost contestate şi le transmit centrelor desemnate pentru rezolvarea contestaţiei;25. afişează notele obţinute la lucrări, în urma rezolvării contestaţiilor, în loc vizibil;26. asigură reevaluarea lucrărilor ale căror note au fost contestate, dacă unitatea de învăţământ respectivă a fost desemnată de inspectoratul şcolar pentru rezolvarea contestaţiilor;27. completează catalogul electronic cu notele rezultate în urma reevaluării lucrărilor ale căror note au fost contestate;28. desecretizează lucrările reevaluate şi înregistrează, pentru fiecare elev, în catalogul electronic şi în cel tipărit nota obţinută în urma reevaluării, calculată ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 evaluatori;29. răspund de organizarea şi de desfăşurarea evaluării naţionale, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii şi a celorlalte prevederi legale;30. răspund de asigurarea securităţii şi a integrităţii lucrărilor scrise;31. comunică imediat comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti orice situaţie specială sau încălcare a prevederilor legale;32. asigură păstrarea lucrărilor în arhiva unităţii de învăţământ timp de 2 ani;33. predau reprezentanţilor comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, pe bază de proces-verbal, catalogul electronic şi două exemplare tipărite ale acestuia, completate cu notele obţinute la evaluare. Cataloagele tipărite sunt semnate de preşedinte, un membru al comisiei şi de profesorii evaluatori şi ştampilate cu ştampila unităţii de învăţământ;34. elaborează şi transmit comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, în termen de 3 zile de la încheierea activităţii în unitatea de învăţământ, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acesteia.III. Disciplinele la care se susţine evaluarea naţională +
Articolul 12Disciplinele la care se susţin probe pentru evaluarea naţională pentru elevii clasei a VIII-a sunt următoarele:a) Limba şi literatura română; … b) Limba şi literatura maternă – pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă; … c) Matematică. … IV. Elaborarea subiectelor +
Articolul 13(1) Subiectele pentru evaluarea naţională se elaborează în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, ţinându-se seama de următoarele cerinţe: … a) să fie formulate după modelul evaluărilor internaţionale; … b) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele pentru evaluarea naţională; … c) să aibă un nivel mediu de dificultate; … d) să permită rezolvarea în 120 de minute. … (2) Modalitatea de transmitere a subiectelor la unităţile de învăţământ în care se desfăşoară evaluarea naţională va fi reglementată printr-o procedură separată. … (3) Baremul de evaluare şi de notare pentru fiecare subiect se elaborează în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar şi se postează pe website-ul M.E.C.I., după desfăşurarea probei. … (4) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat, conform legii, în limba maternă cursurile disciplinelor la care se susţin probe, li se asigură subiectele atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română. … +
Articolul 14(1) Subiectele pentru evaluarea naţională se clasifică în categoria documentelor secret de serviciu, din momentul demarării acţiunii de elaborare a acestora şi până în momentul în care devin publice. … (2) Toate persoanele care intră în contact cu subiectele pentru evaluarea naţională vor da o declaraţie în acest sens. … V. Desfăşurarea evaluării naţionale +
Articolul 15(1) Sălile în care se susţine evaluarea naţională vor fi, în prealabil, adaptate prin: … a) amenajarea acestora, astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică; … b) eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în elaborarea lucrărilor scrise; … c) afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu elevii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor metodologiei care îi informează pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul ori de comunicare, frauda sau tentativa de fraudă atrage eliminarea din sală şi acordarea notei 1 la lucrarea respectivă. … (2) Supravegherea este asigurată, pentru fiecare sală, de 2 asistenţi, cadre didactice de altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine proba, proveniţi din unitatea de învăţământ. … (3) Înaintea intrării în săli, preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ instruieşte asistenţii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze elevilor aflaţi în săli. … (4) Asistenţii care intră în săli după ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii primesc din partea preşedintelui listele cu numele elevilor, procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, hârtie tipizată pentru lucrări şi hârtie ştampilată pentru ciorne. Numărul de coli tipizate şi numărul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare sală de clasă, vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent şi de preşedintele comisiei. … (5) Înainte de aducerea subiectelor în săli, asistenţii vor explica elevilor modul de desfăşurare a evaluării naţionale şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizată. De asemenea, elevii sunt informaţi că se interzice pătrunderea în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de clasă duce la eliminarea elevului din clasă de către preşedintele comisiei, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, după caz, la sancţionarea asistenţilor. … (6) Elevii se aşază câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare elev primeşte o coală de hârtie tipizată, pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate, şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce asistenţii din săli au verificat completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce aceştia semnează în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată. Colţurile lucrărilor vor fi lipite numai după ce elevii au început să scrie pe foaie rezolvarea subiectelor. Elevii vor primi atâtea coli tipizate şi ciorne marcate cu ştampila şcolii câte le sunt necesare. Aceştia vor completa, pe fiecare dintre colile tipizate utilizate, datele personale, în colţul care urmează să fie lipit. Pentru lipirea colţului lucrării se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante, pentru toţi elevii din unitatea de învăţământ. … (7) După anunţarea variantei de subiect extrase de Comisia Naţională, se multiplică subiectele în număr egal cu numărul elevilor, urmând ca acestea să fie distribuite în săli. Comisia din unitatea de învăţământ va lua toate măsurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil câte un subiect pentru fiecare elev. … (8) Asistenţii primesc subiectele multiplicate şi secretizate, în plicuri, de la preşedinte sau de la un membru al comisiei şi le distribuie fiecărui elev. La încheierea acestor operaţiuni, începe rezolvarea subiectelor de către elevi. Durata fiecărei probe scrise este de 120 de minute din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev. … (9) Se interzice preşedintelui, membrilor comisiei, asistenţilor sau delegaţilor Comisiei Naţionale ori ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti să dea elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, să facă modificări ale subiectelor sau ale baremelor de evaluare şi de notare. … (10) Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intră în sală şi niciun elev nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Elevii care nu se află în sală în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai susţine evaluarea naţională în perioada respectivă. În cazuri excepţionale, dacă un elev se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala de clasă. În această situaţie timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit. … (11) Pentru elaborarea lucrării scrise, elevii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru. Pentru proba de la disciplina "Matematică", elevii pot să utilizeze instrumente de desen. Se interzice folosirea, în timpul probelor, a mijloacelor de calcul. Se folosesc numai colile distribuite de către asistenţi. … (12) Elevii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii elevi, din diferite motive – corectări numeroase, greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere – doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenţi în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc, menţionându-se pe ele "Anulat" şi se semnează de către cei 2 asistenţi. … (13) În timpul desfăşurării evaluării naţionale, asistenţii nu dau elevilor nicio indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectele. Unul dintre asistenţi stă în faţa clasei, celălalt în spatele clasei şi nu au alte preocupări în afară de supraveghere. … (14) În timpul desfăşurării evaluării naţionale, asistenţii răspund de asigurarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă, de respectarea de către elevi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenţii au obligaţia să verifice dacă elevii au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori facilita rezolvarea subiectelor şi să ia măsurile ce se impun. De asemenea, asistenţii nu permit elevilor să comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul şi sesizează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii. … (15) Eventualele fraude sau tentative de fraudă, alte nereguli în desfăşurarea evaluării naţionale, semnalate asistenţilor de către elevi ori sesizate de membrii comisiei, de asistenţi sau de către delegaţii Comisiei Naţionale ori ai comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti, vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei. Acesta este obligat să verifice şi să ia măsurile ce se impun conform prezentei metodologii. Aceste situaţii sunt consemnate în procese verbale, care se arhivează împreună cu documentele comisiei. Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti va fi informată imediat despre orice situaţie specială. … (16) În situaţia în care, potrivit prevederilor prezentei metodologii, un elev este eliminat din sală, preşedintele marchează pe lucrare, cu cerneală sau pix roşu, "fraudă", pune nota 1 (unu) şi semnează. … (17) În timpul desfăşurării evaluării naţionale, în sălile în care se desfăşoară proba scrisă au voie să între numai: … a) preşedintele şi membrii comisiei din unitatea de învăţământ; … b) persoane delegate de către Comisia Naţională sau de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru a controla desfăşurarea corectă a evaluării naţionale. … (18) După ce îşi încheie lucrările, elevii numerotează foile, sub îndrumarea asistenţilor, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total 5 pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv cele pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenţi. După încheierea numerotării, elevii predau asistenţilor lucrările şi semnează pentru confirmarea predării lucrării şi a numărului de pagini. … (19) La primirea lucrărilor, asistenţii barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de predare-primire pe care le semnează elevii, precum şi în rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării. … (20) La expirarea celor 120 de minute acordate, elevii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Trei elevi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări. … (21) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în unitatea de învăţământ. … (22) La finalizarea desfăşurării probei, asistenţii predau, sub semnătură, lucrările scrise preşedintelui şi celorlalţi membri ai comisiei. Aceştia verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise, dacă numărul de pagini ale fiecărei lucrări coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal şi dacă spaţiile nescrise au fost barate. … +
Articolul 16Formatul foilor tipizate şi modalitatea completării acestora se stabilesc de către Comisia Naţională.VI. Evaluarea lucrărilor +
Articolul 17(1) Evaluarea fiecărei lucrări se face de către 2 profesori evaluatori din unitatea respectivă de învăţământ, de regulă unitate şcolară cu personalitate juridică. În cazul în care în unitatea de învăţământ nu există câte 2 profesori la disciplinele la care se susţine evaluarea naţională pentru elevii clasei a VIII-a, se solicită un cadru didactic din cea mai apropiată unitate de învăţământ. … (2) Evaluarea lucrărilor se face cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte din oficiu. După evaluare, fiecare profesor stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire, şi o trece pe lucrare. … (3) În cazul în care diferenţa dintre notele celor 2 evaluatori este de cel mult un punct, se calculează şi se trece pe lucrare nota finală, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 profesori evaluatori. Această notă este cea care se va lua în calcul pentru media de admitere în clasa a IX-a. … (4) În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de către cei 2 profesori din centrul de evaluare este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi 2 profesori evaluatori, stabiliţi de preşedintele comisiei, şi nota acordată de aceştia, calculată conform alin. (3), va fi nota finală. … (5) Nota finală se trece pe lucrare şi se semnează de preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ. … +
Articolul 18Desfăşurarea activităţii de evaluare1. Activitatea de evaluare durează, în unitatea de învăţământ, maximum 5 zile de şcoală, astfel încât comunicarea rezultatelor să se facă în maximum 6 zile de şcoală de la susţinerea probei.2. Înainte de începerea evaluării, preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ are obligaţia de a asigura, pentru fiecare disciplină la care se organizează evaluarea, prezentarea subiectelor şi a baremelor de evaluare şi de notare, atenţionând asupra obligativităţii de a se respecta întocmai baremul de evaluare şi de notare. Scopul acestei atenţionări este de a diminua diferenţele dintre evaluatori în aplicarea baremului de evaluare şi de notare. Se interzic interpretările personale şi efectuarea de modificări în baremul de evaluare şi de notare.3. În unitatea de învăţământ în care se realizează evaluarea, lucrările de la aceeaşi disciplină sunt amestecate de preşedinte şi de ceilalţi membri ai comisiei, sunt numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi aproximativ egale.4. Profesorii evaluatori primesc lucrările de la preşedintele comisiei şi realizează evaluarea acestora.5. Profesorii evaluatori evidenţiază răspunsurile greşite prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie.6. Profesorii evaluează lucrările respectând prevederile art. 17.7. Profesorul evaluator trece punctajul obţinut de elev, conform prevederilor prezentei metodologii, în borderoul întocmit în baza baremului de evaluare şi de notare şi transcrie pe fiecare lucrare nota acordată.8. Fiecare profesor care participă la evaluare semnează notele acordate lucrărilor evaluate şi borderoul de evaluare şi le predă preşedintelui comisiei din unitatea de învăţământ.9. Preşedintele comisiei din unitatea de învăţământ calculează şi trece pe lucrare nota finală, calculată conform prevederilor art. 17.VII. Rezolvarea contestaţiilor +
Articolul 19(1) Reevaluarea lucrărilor ale căror rezultate au fost contestate se realizează în unităţile de învăţământ stabilite de fiecare inspectorat şcolar, respectând prevederile pct. 3-9 ale art. 18. Organizarea se face astfel încât, de la data depunerii contestaţiei şi până la anunţarea rezultatelor finale, după contestaţii, să nu treacă mai mult de 5 zile lucrătoare. … (2) Nota definitivă este cea acordată la reevaluare, dacă între nota iniţială şi nota obţinută la reevaluare este o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,50 puncte, nota definitivă a lucrării este nota iniţială. … (3) Pentru lucrările care au primit iniţial o notă finală cel puţin egală cu 9,50, nota definitivă este nota acordată în urma reevaluării. … VIII. Răspunderea disciplinară +
Articolul 20(1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii clasei a VIII-a în anul şcolar 2009-2010 este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate. … (2) Încălcarea de către cadrele didactice a normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare-învăţare, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ, implicat în desfăşurarea evaluării naţionale, răspunde disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei. … +
Articolul 21(1) Cadrele didactice care comit fapte cu caracter infracţional, legate de organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale, cum ar fi furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, care permit sau favorizează fraudarea probei sau care au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale. După caz, Comisia Naţională sau comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti sesizează în scris organele de cercetare penală. … (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor care au contribuit la elaborarea sau transmiterea subiectelor/baremelor de evaluare şi de notare pentru evaluarea naţională şi au întreprins acţiuni care au constat în divulgarea parţială sau integrală a subiectelor/baremelor de evaluare şi de notare. … (3) În cazul în care se constată diferenţe mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între notele acordate iniţial şi notele obţinute la contestaţii ori la reevaluările stabilite prin prezenta metodologie, inspectoratele şcolare analizează situaţia, pentru a stabili cauzele şi eventualii vinovaţi pentru aceste situaţii. În cazuri justificate, se va declanşa procedura de cercetare disciplinară, pentru sancţionarea vinovaţilor. … (4) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. … (5) Comisia naţională, respectiv comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot decide ca persoanelor care încalcă prevederile prezentei metodologii să li se interzică dreptul de a participa în sesiunile ulterioare la comisiile organizate pentru evaluările naţionale sau la alte examene naţionale. … IX. Dispoziţii finale +
Articolul 22Lucrările de la evaluarea naţională şi documentele întocmite pentru buna desfăşurare a acesteia se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ în care se susţine evaluarea naţională, pe o perioadă de 2 ani. +
Articolul 23(1) Elevii surprinşi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinşi copiind în timpul desfăşurării evaluării naţionale, comunicând cu ceilalţi elevi sau comiţând alte fapte menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor primesc nota 1 la lucrarea respectivă; tentativa de fraudă se pedepseşte în acelaşi mod. … (2) În situaţia în care frauda este dovedită după evaluarea lucrării, nota obţinută prin fraudă se anulează şi se înlocuieşte cu nota 1. … (3) Orice abatere comisă de elevi şi dovedită cu probe se sancţionează conform regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar. … +
Articolul 24(1) Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti decide reevaluarea, prin sondaj, a unui număr de lucrări relevant statistic, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi de notare. … (2) Comisia Naţională poate decide reevaluarea, prin sondaj, a unui număr de lucrări, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi de notare. … (3) Notele obţinute de elevi la evaluarea naţională nu se modifică în urma acestor reevaluări. … (4) Pe baza raportului privind rezultatul acestor reevaluări, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti ia măsuri conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. … +
Articolul 25(1) Comisia din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective. … (2) Exemple de asemenea adaptări sunt: … a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat); … b) mărirea cu cel mult o oră a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficienţe motorii sau neuromotorii, care îi împiedică să scrie normal, sau de către cei cu deficienţe vizuale grave; … c) asigurarea scrisului cu caractere mărite la elevii ambliopi; … d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor afişate/prezentate vizual; … e) realizarea evaluării prin dictarea conţinutului acesteia de către elevul cu deficienţe către un profesor asistent, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă. Se interzice profesorului asistent să corecteze dictarea realizată de elev. … (3) Elevii cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale. … (4) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti pot aproba şi alte proceduri de susţinere a probelor evaluării naţionale pentru elevii cu deficienţe, la propunerea comisiilor din unităţile de învăţământ, cu informarea Comisiei Naţionale. … (5) În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, precum şi pentru cei care suferă de boli contagioase, comisiile judeţene pot organiza susţinerea probelor evaluării naţionale la locul imobilizării, simultan cu toţi elevii din ţară. Aprobarea se dă pe baza documentului medical care atestă imposibilitatea deplasării sau a susţinerii probei în colectivitate şi se comunică în scris Comisiei Naţionale. … +
Articolul 26(1) Elevii cu cerinţe educative speciale, integraţi în şcolile de masă, precum şi cei din învăţământul special, care parcurg curriculumul şcolii de masă, susţin evaluarea naţională. … (2) Elevii cu cerinţe educative speciale, integraţi în şcolile de masă, precum şi cei din învăţământul special, care parcurg curriculumul specific învăţământului special sau care beneficiază de adaptări curriculare, în baza planurilor de intervenţie personalizată, susţin evaluarea naţională numai la solicitarea scrisă a părinţilor sau a întreţinătorilor legali. … +
Articolul 27La organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pot participa, numai în calitate de observatori, fără a avea dreptul de a interveni, reprezentanţi ai asociaţiilor de părinţi. +
Articolul 28Conducerile unităţilor de învăţământ asigură popularizarea prezentei metodologii prin următoarele categorii de activităţi:a) afişarea la avizierul şcolii; … b) prezentarea în cadrul consiliului profesoral; … c) prezentarea în colectivele de elevi ai clasei a VIII-a; … d) organizarea unor întâlniri cu părinţii în vederea informării acestora; … e) alte activităţi menite a aduce la cunoştinţa celor interesaţi prevederile referitoare la evaluarea naţională. … +
Articolul 29(1) Conducerea fiecărei unităţi de învăţământ în care se susţine evaluarea naţională este responsabilă pentru stabilirea programului şcolar pentru zilele în care sunt programate probele specifice evaluării naţionale. … (2) Stabilirea programului şcolar pentru zilele în care sunt programate probele specifice evaluării naţionale se va face astfel încât să fie asigurată parcurgerea integrală a curriculumului la toate disciplinele. … (3) Conducerea unităţii de învăţământ este obligată să informeze elevii, părinţii şi inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti cu privire la programul adaptat, stabilit pentru zilele în care se desfăşoară evaluarea naţională. … +
Articolul 30(1) Se interzice cu desăvârşire colectarea sau favorizarea acţiunii de colectare a unor fonduri materiale ori băneşti de la elevi, de la părinţii acestora sau de la orice persoană care are rude în rândul elevilor, fonduri care au ca destinaţie asigurarea meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din unităţile de învăţământ. … (2) Conducerile unităţilor de învăţământ vor lua toate măsurile pentru informarea cadrelor didactice, elevilor şi părinţilor cu privire la prevederile menţionate la alin. (1) şi pentru a nu permite încălcarea acestora. … +
Articolul 31În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării evaluării naţionale, preşedinţii comisiilor vor solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale şi că, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei, ştie că se vor lua măsuri de sancţionare, care pot merge până la excluderea din învăţământ, în funcţie de gravitatea abaterii, în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic şi ale art. 292 din Codul penal.–––