METODOLOGIE din 31 august 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 748 bis din 1 septembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 5526 31/10/2006
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 31/08/2006
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.002 din 31 august 2006, publicat în Monitorul Oficial nr. 748 din 1 septembrie 2006.
I.DISPOZITII GENERALE + 
Articolul 1(1)Examenul de bacalaureat este modalitatea esențială de evaluare a cunoștințelor, a competentelor, a nivelului de cultura generală și de specializare, atins de absolventii de liceu.(2)Dreptul de a sustine bacalaureatul îl au elevii care au promovat ultima clasa de liceu, indiferent de forma de invatamant.(3)Ministerul Educatiei și Cercetarii organizeaza în fiecare an scolar, potrivit legii, doua sesiuni de bacalaureat. + 
Articolul 2(1)Promovarea examenului de bacalaureat permite accesul în învățământul superior.(2)În urma promovarii examenului de bacalaureat, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.(3)Absolventii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obținut media 10, primesc diploma de merit. + 
Articolul 3(1)Candidatii proveniti din învățământul de stat au dreptul sa sustina examenul de bacalaureat, fără taxa, de cel mult două ori. Prezentarile ulterioare la examen sunt condiționate de achitarea unor taxe.(2)Candidatii proveniti din învățământul particular vor sustine examenul de bacalaureat, cu taxa, în centrele de examen stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului București.(3)Taxele de examen menționate la alineatele (1) și (2) se stabilesc anual, până la data de 16 aprilie, de către Ministerul Educatiei și Cercetarii. + 
Articolul 4(1)Candidatii care au participat, dar nu au promovat examenul de bacalaureat în sesiunile de bacalaureat organizate începând cu anul 2003, pot solicita recunoasterea unora dintre probele orale, scrise sau practice, promovate în sesiunile din anii menționați.(2)Elevii care, în una din clasele a IX-a – a XII-a, au obținut premii la concursuri/olimpiade scolare internationale recunoscute de către Ministerul Educatiei și Cercetarii, au posibilitatea de a-și echivala, la cerere, proba de examen a carei disciplina a fost inclusa în programa de concurs. Echivalarea se face cu nota maxima.(3)Recunoasterea/echivalarea probelor se face în urma solicitarii scrise a candidatului depuse, în momentul inscrierii, la secretariatul unității de invatamant. + 
Articolul 5În sensul prezentei metodologii, se definesc urmatorii termeni:– procedura – act intern care precizeaza modalitatea prin care trebuie să se desfășoare anumite activități și care cuprinde: standarde, criterii, date-limita, responsabilității și solutii practice pentru realizarea acestora;– sesiune de bacalaureat – perioada prestabilita în care se inscriu candidatii, se sustin probele de examen, se solutioneaza contestațiile și se afișează rezultatele;– proba de examen – forma de examinare programata să se desfășoare la o anumita data, în conformitate cu un anumit calendar, constand în susținerea unui test oral, scris sau practic, la anumite discipline de examen;– disciplina de examen – continuturi/competente studiate/dobandite pe parcursul liceului, reglementate prin programa de bacalaureat, care sunt evaluate pe baza unor subiecte de examen;– Comisie Naționala de Bacalaureat, comisie judeteana de bacalaureat/a municipiului București, comisie de bacalaureat, comisie judeteana de contestatii – grupuri de cadre didactice cu o structura ierarhica, cu atribuții specifice în organizarea și desfășurarea examenului, la nivel național, judetean și, respectiv, local;– subcomisie – grup de cadre didactice subordonat comisiei de bacalaureat din centrul de examen care are atribuții specifice în organizarea și desfășurarea examenului intr-o unitate de invatamant arondata centrului de examen, plasata în alta locatie sau în alta localitate decat cea în care își are sediul centrul de examen;– centru de examen, centru zonal de evaluare – unități de invatamant organizate special pentru desfășurarea examenului;– profesor examinator/evaluator – cadru didactic cu atribuții în examinarea și evaluarea candidaților la probele orale și practice, respectiv în evaluarea lucrărilor scrise, în baza unor bareme de evaluare/de corectare și de notare;– asistent – cadru didactic cu atribuții de supraveghere în salile din centrele de examen;– stagiu de instruire – cursuri de instruire pe problematica specifică evaluării, precum și a organizarii și a desfășurării examenului, care se realizează inaintea sesiunilor de bacalaureat;– fisa-tip informatizata – cerere individuala de inscriere la examen, în format electronic, care cuprinde datele de identificare ale candidatului și lista disciplinelor de examen pentru care acesta a optat;– fisa individuala a candidatului – document-tip, eliberat de centrul de examen pe care îl păstrează candidatul, în care se înregistrează notele probelor orale și practice, sub semnatura profesorilor evaluatori;– borderou de evaluare – document-tip în care se înregistrează, conform baremului de evaluare/de corectare și de notare, punctajul alocat fiecarui răspuns, defalcat unitar la nivel de disciplina în cadrul centrului de examen;– catalog electronic – document oficial de examen, informatizat, instituit la nivelul centrului de examen, care cuprinde datele de identificare ale candidaților și notele obtinute de acestia, precum și numele componentilor comisiei de bacalaureat și ale profesorilor examinatori/evaluatori; pentru oficializarea documentului se realizează doua copii în forma tiparita, semnate de presedinte, vicepresedinte, secretar și profesorii examinatori/evaluatori;– reevaluare a lucrărilor – procesul de reevaluare a unor lucrari, în condiții de resecretizare, de către alti profesori evaluatori decat cei care au realizat evaluarea initiala, cu scopul verificării corectitudinii evaluării initiale;– diploma de bacalaureat – document oficial care atesta promovarea examenului de bacalaureat.II.COORDONAREA METODOLOGICA A EXAMENULUI DE BACALAUREAT + 
Articolul 6(1)Coordonarea pe plan național a modului de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat este asigurata de Comisia Naționala de Bacalaureat, care se constituie, în fiecare an, prin ordin al ministrului și funcționează în cadrul Ministerului Educatiei și Cercetarii.(2)La nivel judetean coordonarea organizarii și desfășurării examenului este asigurata de Comisia Judeteana/a municipiului București de Bacalaureat; aceasta se constituie, prin decizia Inspectoratului Scolar Judetean/al municipiului București, până la data de 30 martie. Componenta nominala a acesteia se transmite, spre informare, la Comisia Naționala de Bacalaureat, la Directia Generală Invatamant Preuniversitar.(3)În centrele de examen și în centrele zonale de evaluare organizarea examenului este asigurata de comisii de bacalaureat numite de comisia judeteana de bacalaureat, în conformitate cu prevederile art 18 din prezenta metodologie.(4)Coordonarea activității în centrele de contestatii este asigurata de comisia judeteana de contestatii numita de comisia judeteana de bacalaureat până la data de 8 iulie pentru prima sesiune și până la data de 1 septembrie pentru a doua sesiune.
 + 
Articolul 7Comisia Naționala de Bacalaureat se compune din:– presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;– vicepresedinti: directorul general al Directiei Generale Invatamant Preuniversitar, directorul general al Directiei Generale Invatamant în Limbile Minoritatilor, directorul general al Directiei Generale Invatamant Superior, directorul Serviciului Național de Evaluare și Examinare;– secretar: un specialist din cadrul Serviciului Național de Evaluare și Examinare;– 5-9 membri: directori, șefi de serviciu, inspectori generali din Ministerul Educatiei și Cercetarii, specialisti din cadrul Serviciului Național de Evaluare și Examinare, profesori din învățământul preuniversitar. + 
Articolul 8Comisia Naționala de Bacalaureat are urmatoarele atribuții:(1)publică, la inceputul anului scolar, calendarul și metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în functie de filiera, de profil, de specializare, precum și programele de examen;(2)aproba lista centrelor de examen și de evaluare pentru examenul de bacalaureat, ca urmare a propunerilor comisiilor judetene/a municipiului București;(3)organizeaza stagii de instruire pentru presedintii comisiilor judetene/a municipiului București de bacalaureat;(4)selecteaza și propune numirea, prin ordin al ministrului, a presedintilor comisiilor de bacalaureat, din listele nominale inaintate Ministerului Educatiei și Cercetarii de către instituțiile de invatamant superior;(5)stabileste fisa de atribuții pentru presedinti, vicepresedinti, secretari, membrii comisiilor de bacalaureat, asistenti și pentru profesorii examinatori/evaluatori;(6)în situații justificate, poate decide, la propunerea comisiilor judetene/a municipiului București de bacalaureat sau a delegatului Comisiei Naționale de Bacalaureat, inlocuirea unor presedinti de comisie;(7)stabileste numărul variantelor de subiecte pentru probele scrise, din care se extrag, prin tragere la sorti, subiectul de examen și subiectul de rezerva;(8)decide, în cazuri justificate, folosirea subiectului de rezerva;(9)controlează modul în care își desfășoară activitatea comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat, comisiile judetene de contestatii și comisiile de examen din centrele de bacalaureat;(10)poate decide evaluarea lucrărilor dintr-un judet în alt judet;(11)decide reevaluarea unor lucrari, în perioada desfășurării examenului sau ulterior sesiunii de bacalaureat, dar nu mai tarziu de un an de la desfășurarea examenului;(12)analizeaza desfășurarea și rezultatele examenului național de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat și prezinta concluziile conducerii Ministerului Educatiei și Cercetarii;(13)propune ministrului Educatiei și Cercetarii, în situații de forta majoră, modificari în modul de organizare și desfășurare a examenului național de bacalaureat.
 + 
Articolul 9Comisia Naționala de Bacalaureat poate delega reprezentanti pe lângă comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat. Delegatul Comisiei Naționale de Bacalaureat are urmatoarele atribuții:a)controlează respectarea prezentei metodologii de către comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat și de către comisia judeteana de contestatii, inspecteaza centrele de examen și centrele zonale de evaluare;b)îndrumă comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat în privinta organizarii și desfășurării examenului de bacalaureat;c)propune comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat sau Comisiei Naționale de Bacalaureat – atunci când constata disfunctii în respectarea metodologiei – schimbari în componenta comisiilor;d)în cazul în care constata abateri în organizarea examenului de bacalaureat, reprezentantul Comisiei Naționale de Bacalaureat poate propune comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat sau Comisiei Naționale de Bacalaureat măsuri de sanctionare a cadrelor didactice în cauza sau suspendarea posibilității de a se organiza, în anul scolar următor, centru de bacalaureat în unitatea scolara respectiva;e)întocmește un raport pe care îl inainteaza Comisiei Naționale de Bacalaureat.
 + 
Articolul 10(1)Comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat se compun din:– presedinte – inspectorul scolar general sau un inspector scolar general adjunct;– vicepresedinte – inspectori generali adjuncți sau inspectori scolari de specialitate;– 1-2 secretari – inspectori scolari de specialitate, directori sau informaticieni/cadre didactice cu abilitati în operarea pe calculator;– 5 membri – inspectori scolari de specialitate, directori de unități de invatamant care scolarizeaza ciclul liceal.(2)Din comisiile judetene de bacalaureat, aflate în județele în care exista candidati care vor sustine probe în limbile minoritatilor naționale, va face parte cel puțin un cadru didactic aparținând minoritatilor naționale respective.
 + 
Articolul 11Comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat au urmatoarele atribuții:(1)nominalizeaza, până la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, și până la data de 26 iulie, pentru a doua sesiune, centrele de examen, unitatile scolare arondate acestora, precum și centrele zonale de evaluare;(2)transmit, în format electronic, Comisiei Naționale de Bacalaureat, la Serviciul Național de Evaluare și Examinare, spre aprobare, lista centrelor de examen și a centrelor zonale de evaluare din judet (municipiul București), până la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, și până la data de 26 iulie, pentru a doua sesiune;(3)controlează și raspund de organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul județului/municipiului București;(4)pot decide asupra organizarii de centre de bacalaureat fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializari;(5)iau măsuri de solutionare a problemelor de finanțare a acțiunilor legate de organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat;(6)iau măsuri pentru dotarea centrelor de bacalaureat cu consumabile, tipizate și logistica necesară pentru buna desfășurare a examenului și a evaluării: copiatoare în stare de functionare, care să permită multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate și a altor documente necesare comisiei, radio, telefon, fax, fiset metalic;(7)poate delega inspectori scolari de specialitate, reprezentanti ai comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat, pentru monitorizarea desfășurării examenului în centrele de bacalaureat;(8)se adreseaza, în scris, direcțiilor judetene de sănătate, pentru a asigura prezenta personalului medical în fiecare centru în care se sustin probe în cadrul examenului de bacalaureat, precum și consiliilor locale, RENEL, operatorilor de cablu, Romtelecom etc., în scopul asigurarii condițiilor corespunzătoare pentru desfășurarea examenului;(9)se adreseaza, în scris, organelor Ministerului Administrației și Internelor, de politie și de jandarmerie, de la nivel judetean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat și la centrele de bacalaureat, pentru paza lucrărilor scrise, pentru pastrarea ordinii publice la centrele de examen și la centrele zonale de evaluare. Prezenta acestora va fi solicitata și pentru transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare, respectiv de la centrele zonale de evaluare la centrele de contestatii și invers;(10)numesc profesorii examinatori/evaluatori, asistenții, secretarii, vicepresedintii și membrii comisiilor de bacalaureat;(11)realizează instruirea presedintilor și a vicepresedintilor comisiilor din centrele de examen, cu cel mult 48 ore inaintea primei probe a examenului de bacalaureat; pentru presedintii și vicepresedintii comisiilor din centrele zonale de evaluare, instruirea se face cu cel mult 48 de ore inaintea primei probe scrise;(12)asigura confectionarea stampilelor-tip pentru examenul de bacalaureat și stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orala și la probele practice. Se confectioneaza doua tipuri de stampile rotunde care vor avea urmatorul continut:a.stampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2007 – C.E.";b.stampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2007 – C.Z.E";Stampilele vor fi rotunde, cu un diametru de 20 mm și nu vor fi numerotate.În situația în care un centru de examen are organizata o subcomisie intr-o alta localitate, se confectioneaza o stampila separata pentru subcomisia respectiva.(13)opereaza, dacă este cazul, schimbari ale vicepresedintilor, ale membrilor, ale profesorilor examinatori/evaluatori, ale secretarilor și asistentilor care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbari vor fi aduse la cunoștința Comisiei Naționale de Bacalaureat. Pot propune Comisiei Naționale de Bacalaureat, în cazuri justificate, schimbarea unor presedinti de comisie;(14)pot decide reevaluarea unor lucrari, în perioada desfășurării examenului sau ulterior, și informeaza Comisia Naționala de Bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluari;(15)sesizeaza imediat Comisiei Naționale de Bacalaureat orice situație a carei rezolvare nu este prevăzută în metodologie și solicita, în cazuri justificate, subiecte de rezerva;(16)transmit zilnic, Comisiei Naționale de Bacalaureat – Directia Generală Invatamant Preuniversitar, situațiile speciale din ziua respectiva;(17)transmit, la sfârșitul fiecarei probe orale sau practice, Comisiei Naționale de Bacalaureat, la Serviciul Național de Evaluare și Examinare, date legate de numărul de candidati inscrisi la proba, numărul de candidati prezenți, numărul candidaților promovati, pe transe de medii, numărul de candidati eliminati, procentajul de prezenta;(18)transmit, la sfârșitul fiecarei probe scrise, Comisiei Naționale de Bacalaureat, la Serviciul Național de Evaluare și Examinare, date legate de numărul de candidati inscrisi la proba, numărul de candidati prezenți, numărul de candidati eliminati, procentajul de prezenta;(19)organizeaza centrul judetean de contestatii și numesc comisia judeteana/a municipiului București de contestatii;(20)organizeaza transportul, în condiții de securitate, a lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare, de la preluarea lor de la una dintre comisii, până la predarea lor către cealalta comisie;(21)primesc lucrarile scrise contestate de la comisiile din centrele zonale de evaluare și organizeaza transportul lor, în deplina securitate la și de la comisia judeteana de contestatii;(22)primesc lucrarile scrise reevaluate de comisia judeteana/a municipiului București de contestatii și le transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare;(23)transmit Comisiei Naționale de Bacalaureat, la Serviciul Național de Evaluare și Examinare, rezultatele examenului de bacalaureat, imediat după afisarea acestora (atât înainte, cat și după contestatii) astfel: numar de candidati inscrisi pentru fiecare proba și în total pe judet, numar de candidati prezentati, numar de candidati eliminati din examen, numar de candidati respinsi, numar de candidati promovati, procentul de promovabilitate (dintre cei prezenți) și repartitia acestora pe transe de medii;(24)elaboreaza și transmit Comisiei Naționale de Bacalaureat, la Directia Generală Invatamant Preuniversitar, în termen de 10 zile de la incheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul final care va cuprinde:a)situația numerica a tuturor candidaților, pe ansamblu și la fiecare proba de examen; situația elevilor promovati, pe transe de medii;b)semnalarea situațiilor deosebite – folosirea subiectelor de rezerva, inlocuirea unor presedinti și a unor membri ai comisiei, alte situații;c)sugestii și solutii pentru perfectionarea organizarii și a desfășurării examenului de bacalaureat;d)analiza modului de desfășurare a contestatiilor și rezultatele statistice ale acestora, concluzii și propuneri;e)informații despre sanctiunile aplicate și numele persoanelor sanctionate, inclusiv despre personalul didactic caruia comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat a decis să-i retraga dreptul de a mai participa la examenele naționale.
 + 
Articolul 12(1)Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:– presedinte – un cadru didactic universitar titular, având titlul științific de doctor, numit prin ordin al ministrului Educatiei și Cercetarii;– 1-2 vicepresedinti – inspectori scolari de specialitate, directori sau profesori având gradul didactic I sau II;– secretar – un cadru didactic cu abilitati în operarea pe calculator/informatician;– membri – 1-5 profesori având gradul didactic I sau II, cu abilitati în operarea pe calculator;– asistenti – cate 2 cadre didactice, de alta specialitate decat cea la care se sustine proba, pentru fiecare sala în care se desfășoară probe scrise de examen;– profesori examinatori – cate doi profesori examinatori pentru fiecare disciplina de examen la care se sustin probe orale/practice.(2)Al doilea vicepresedinte va fi numit la acele comisii de examen la care numărul de candidati depășește 450.(3)Stabilirea numarului de profesori examinatori se face astfel încât fiecare grupa de profesori sa examineze, de regula, cate 100 de candidati. La probele practice, stabilirea numarului de candidati pentru fiecare pereche de profesori examinatori se decide în functie de specificul probei. + 
Articolul 13Comisiile de bacalaureat din centrele de examen au urmatoarele atribuții:(1)organizeaza și raspund de desfășurarea examenului de bacalaureat în centrul respectiv;(2)preiau, sub semnatura presedintilor, de la directorul unității de invatamant în care se afla centrul de examen, documentele necesare desfășurării examenului de bacalaureat. Conducerea unității de invatamant în care este organizat centrul de examen asigura condițiile necesare organizarii și desfășurării examenului – salile de concurs, imprimatele pentru lucrarile scrise, copiatoare, fisete pentru pastrarea documentelor de bacalaureat în deplina siguranța, calculatoare, telefon, fax, radio; conducerea unității preda comisiilor de bacalaureat din centrele de examen variantele de subiecte de la probele orale, scrise și practice de pe pagina oficiala de internet a Ministerului Educatiei și Cercetarii, în forma printata, corespunzător fiecareia dintre probele și disciplinele de examen pentru care exista candidati;(3)verifica autenticitatea actelor de inscriere, respectarea condițiilor de participare la examen și intocmirea listelor de inscriere; conducerile unităților de invatamant arondate centrului de examen raspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de inscriere la examenul de bacalaureat;(4)completeaza cataloagele electronice cu numele, initiala tatalui și prenumele candidaților, disciplinele de examen pe care acestia le sustin;(5)repartizeaza candidatii pe sali, pentru probele scrise, în ordine alfabetica, afișează listele respective, cu 24 de ore înainte de prima proba, la avizierul unității de invatamant și pe usile salilor în care se desfășoară probele; pentru probele D, E și F repartizarea pe sali se va face în ordine alfabetica, indiferent de optiunile candidaților pentru disciplinele de examen aprobate pentru fiecare proba;(6)sesizeaza imediat comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat orice situație deosebită aparuta în timpul desfășurării examenului și solicita, dacă este cazul, subiecte de rezerva;(7)stabilesc, prin tragere la sorti, în dimineata fiecarei probe, repartizarea pe sali a asistentilor și îi instruiesc;(8)multiplica, pentru fiecare candidat, subiectul pentru proba scrisa, imediat după extragerea variantei de examen;(9)distribuie candidaților subiectele multiplicate pentru probele scrise;(10)controlează, îndrumă și asigura organizarea și desfășurarea corespunzătoare a probelor orale/practice și scrise;(11)controlează și îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centru, care au sarcini privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat;(12)iau măsuri pentru ca în spatiile în care își desfășoară activitatea comisia de bacalaureat sau se desfășoară probele scrise de examen, sa nu patrunda persoane straine, neautorizate de comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat, de Comisia Naționala de Bacalaureat sau neprevazute de prezenta metodologie; accesul persoanelor care au atribuții de control în centrele de examen și în centrele zonale de evaluare se reglementeaza printr-o procedură;(13)alcătuiesc și afișează lista alfabetica a candidaților pentru probele orale și practice, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidatii;(14)examineaza candidatii la probele orale și la cele practice; trec nota la fiecare proba orala sau practica în fisa individuala a candidatului, imediat după susținerea acesteia;(15)afișează zilnic rezultatele la probele orale și la cele practice, precum și rezultatele finale, la incheierea evaluării tuturor lucrărilor scrise;(16)înregistrează în catalogul electronic notele la probele orale și practice;(17)înregistrează în catalogul electronic notele obtinute la probele pe care candidatii le-au sustinut în sesiunile anterioare, respectiv notele echivalate pentru disciplinele la care candidatii au obținut premii la concursurile/olimpiadele scolare internationale și pentru care acestia au solicitat recunoasterea în sesiunea respectiva, conform Art. 4, din prezenta metodologie. Inregistrarea în catalogul electronic a acestor note se face pe baza adeverintelor depuse de candidati la inscriere. Adeverintele rămân anexa la printul catalogului electronic și se păstrează permanent. Notele recunoscute din sesiunile anterioare sau echivalate se marcheaza în catalogul electronic cu un asterisc și se va preciza, ca nota de subsol, ca au fost obtinute în sesiunile anterioare sau echivalate;(18)asigura, prin presedinte, insotit de vicepresedinte, de secretar sau de un membru al comisiei, transportul în deplina siguranța și predarea, cu proces-verbal, la centrele zonale de evaluare, a lucrărilor scrise și a catalogului electronic, completat cu numele candidaților și cu denumirea probelor susținute de acestia. Pentru fiecare disciplina și tip de subiect, pentru care s-a sustinut proba scrisa în centrul respectiv de examen, se asigura, pentru centrul zonal de evaluare, o copie a subiectului;(19)primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin presedinte și vicepresedinte, secretar sau un membru al comisiei din centrul de examen, catalogul electronic cu notele obtinute de candidati, asigurand transportul acestora, în deplina siguranța, la centrul de examen;(20)afișează listele cu rezultatele obtinute de candidati, după primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;(21)primesc eventualele contestatii la probele scrise;(22)transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaților care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;(23)afișează rezultatele definitive, după rezolvarea contestatiilor;(24)extrag din catalogul electronic situația la examen a candidaților proveniti de la alte licee decat cel în care este organizat centrul de examen și o transmit liceelor respective, în vederea completarii diplomelor de bacalaureat;(25)elaboreaza și transmit comisiilor judetene/a municipiului București de bacalaureat, în termen de patru zile de la incheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea și desfășurarea acesteia;(26)predau directorului unității de invatamant în care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, catalogul electronic și printul catalogului electronic semnat și stampilat, în doua exemplare, precum și celelalte documente intocmite pentru organizarea examenului. + 
Articolul 14(1)Comisiile de bacalaureat din centrele zonale de evaluare se compun din:– presedinte – un cadru didactic universitar titular, având titlul științific de doctor, numit prin ordin al ministrului Educatiei și Cercetarii;– vicepresedinte – un inspector scolar de specialitate, un director sau un profesor având gradul didactic I sau II;– secretar – un cadru didactic cu abilitati în operarea pe calculator/informatician;– membri – 1-5 profesori având gradul didactic I sau II, cu abilitati în operarea pe calculator;– profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfășoară probe scrise.(2)În functie de numărul de lucrari, în centrul zonal de evaluare, pot fi propusi mai mulți vicepresedinti și secretari în comisie, de regula cate un vicepresedinte, respectiv un secretar la 1000 de lucrari.(3)Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit în functie de numărul lucrărilor scrise care trebuie evaluate în centrul respectiv, prevazand, de regula, 100 de lucrari pentru fiecare pereche de profesori evaluatori. + 
Articolul 15Comisiile de bacalaureat din centrele zonale de evaluare au urmatoarele atribuții:(1)primesc, în zilele în care se sustin probe scrise, prin proces-verbal semnat de presedinte și de un vicepresedinte, secretar sau membru, lucrarile scrise aduse de delegații de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate;(2)raspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se afla în centrul zonal de evaluare;(3)evalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare/corectare și de notare, defalcat la nivel de disciplina în cadrul centrului zonal de evaluare;(4)înregistrează în catalogul electronic notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare candidat arondat centrului;(5)calculeaza mediile generale și le înregistrează în catalogul electronic;(6)predau, prin presedinte și vicepresedinte, cu proces-verbal, doua exemplare din forma tiparita a catalogului electronic completat, semnat de profesorii evaluatori și stampilat, către delegații centrului de examen;(7)primesc, de la delegații centrelor de examen arondate centrului zonal de evaluare, cererile candidaților care contesta notele obtinute la evaluarea initiala;(8)transmit către comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat, în deplina siguranța, lucrarile scrise sigilate, ale caror note initiale au fost contestate;(9)primesc, de la comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat, lucrarile scrise care au fost reevaluate de comisia judeteana de contestatii și o copie a procesului-verbal cuprinzand deciziile acesteia;(10)predau prin proces-verbal, prin presedinte și vicepresedinte, lucrarile scrise, borderourile de evaluare originale și celelalte documente de examen, către directorul unității de invatamant în care s-a organizat centrul zonal de evaluare. + 
Articolul 16(1)Comisia judeteana de contestatii are urmatoarea componenta:– presedinte – inspector scolar general/inspector general adjunct al județului în care se organizeaza centrul, altul decat cel numit în comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului București;– vicepresedinte – un inspector scolar de specialitate;– 1-2 secretari – inspectori scolari de specialitate, profesori;– membri – profesori evaluatori – cate doi profesori, de regula cu grad didactic I, pentru fiecare disciplina și pentru maximum 100 de lucrari contestate. În situații justificate, pot fi numiti evaluatori și profesori cu grad didactic II sau definitiv.(2)În fiecare an, membrii comisiei judetene de contestatii vor fi alti profesori decat cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorti, dintr-o lista de profesori recunoscuti pentru competența profesionala și probitatea lor morala. La dosarul comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat se vor afla atât decizia de numire a profesorilor evaluatori din comisia judeteana de contestatii din anul curent, cat și a celor din anul precedent.(3)Atribuțiile comisiei judetene de contestatii sunt:a)primesc, în zilele prevăzute în graficul de examen, prin proces-verbal semnat de presedinte și de un vicepresedinte, secretar sau membru, lucrarile scrise aduse de delegații de la fiecare centru de evaluare, spre a fi reevaluate;b)raspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se afla în centrul de solutionare a contestatiilor;c)reevalueaza lucrarile scrise, respectand baremul de evaluare/corectare și de notare;d)înregistrează în catalogul de contestatii notele la fiecare proba scrisa, pentru fiecare lucrare contestata;e)predau, prin presedinte și vicepresedinte, cu proces-verbal, doua exemplare din catalogului de contestatii completat, semnat de profesorii evaluatori și stampilat, către delegații centrului de examen;f)transmit către comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat, în deplina siguranța, lucrarile scrise, reevaluate, ale caror note initiale au fost contestate. + 
Articolul 17(1)Presedintii comisiilor de bacalaureat se propun de către universitati din randul cadrelor didactice titulare având titlul de doctor. La selectarea presedintilor comisiilor, Comisia Naționala de Bacalaureat va tine cont de activitatea desfășurată în calitate de presedinte de comisie de bacalaureat, în sesiunile anterioare ale examenului.(2)Vicepresedintii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen, asistenții, profesorii examinatori/evaluatori vor fi selectionati din alte unități scolare decat cele din care provin candidatii arondati centrelor. Aceeasi prevedere este valabila și pentru centrele zonale de evaluare, exceptand situația în care, în judet, este organizat un singur centru de evaluare sau în care specializarea respectiva se preda intr-o singura unitate scolara din judet. În acest caz, dacă nu se poate altfel, profesorii pot fi selectionati și din scolile arondate la centrul zonal de evaluare, dintre cei care nu au predat la clasa a XII-a în anul scolar respectiv.(3)Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la clase de liceu. În situații excepționale, despre care va fi informata Comisia Naționala de Bacalaureat, pot fi numiti ca profesori examinatori/evaluatori și profesori ce predau la gimnaziu, care vor evalua în echipa cu un profesor de liceu.(4)Informaticienii care fac parte în calitate de secretari sau membri, din comisiile de bacalaureat și care administreaza baza de date, conform art. 14, alin. (1), vor fi nominalizati de comisia judeteana/a municipiului București, cel mai tarziu până la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, și până la 16 iulie, pentru sesiunea a doua, de preferinta dintre cadrele didactice de specialitate/informaticienii din unitatea de invatamant în care se organizeaza centrul de examen, respectiv centrul zonal de evaluare.
 + 
Articolul 18(1)Comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului București stabileste, prin tragere la sorti, vicepresedintii și cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen și de evaluare, cu excepția presedintilor. Tragerea la sorti se va efectua, electronic, în fiecare judet/în municipiul București, cu cel mult 48 de ore înainte de începerea examenului, din lista aprobata de comisia judeteana de bacalaureat, urmand ca inspectorul scolar general sa emita decizii scrise. Aceasta lista se alcatuieste la nivel judetean, pe baza listelor transmise de licee, cuprinzand numele profesorilor care doresc sa participe la examenul de bacalaureat și care, în sesiunile anterioare, au respectat prevederile metodologiei de organizare și desfășurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor scolare până la data de 16 aprilie, pentru prima sesiune, și până la data de 16 iulie, pentru a doua sesiune de examen. Comisiile de bacalaureat judetene/a municipiului București aproba lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorti cu cel puțin două saptamani înainte de începerea examenului.(2)Tragerea la sorti se efectueaza în sedinta publică. Repartizarea pe comisii a vicepresedintilor și a cadrelor didactice se consemneaza într-un proces-verbal, în care se vor menționa și persoanele aparținând societatii civile care au participat la sedinta publică de tragere la sorti.(3)În vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie și pentru asigurarea corectitudinii desfășurării examenului de bacalaureat, presedintii comisiilor din centrele de bacalaureat vor solicita declaratii tip scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza că nu are sotul/sotia, o ruda sau un afin, de până la gradul al IV-lea inclusiv, printre candidatii care participa la examenul de bacalaureat în respectiva sesiune de examen și își asuma responsabilitatea pentru respectarea intocmai a prevederilor legale.
III.ORGANIZAREA EXAMENULUI NAȚIONAL DE BACALAUREAT + 
Articolul 19(1)Examenul național de bacalaureat se organizeaza în doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, în care se desfășoară probele scrise, orale și, după caz, cele practice ale examenului, și centre zonale de evaluare.(2)În fiecare centru de bacalaureat se organizeaza, de regula, cate o comisie de bacalaureat, coordonata de un presedinte numit de Ministerul Educatiei și Cercetarii prin ordin al ministrului și, în functie de necesități, se pot organiza și subcomisii conduse de un vicepresedinte.
 + 
Articolul 20(1)Numărul candidaților inscrisi intr-o comisie de examen va fi decis ținând cont de necesitatea desfășurării în condiții optime a examenului și va fi cuprins între 250 și 450 de candidati.(2)Pentru centrele de examen care au arondate unități de invatamant situate la distanta mare de centru, se pot organiza subcomisii, care au un efectiv de cel puțin 75 de candidati, și care își pot desfășura activitatea în alta locatie sau chiar în alta localitate decat cea în care își are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, ca și pentru situațiile în care o parte din candidati sustin proba în alt local decat cel în care își are sediul centrul de examen, vor fi desemnați cel puțin un membru al comisiei de examen și un delegat al comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat care se vor afla la locul desfășurării probelor, pe toata durata examenului.(3)Centrele zonale de evaluare se organizeaza pentru minimum 750 de candidati.(4)Organizarea de comisii, de subcomisii sau de centre zonale de evaluare sub sau peste efectivul prevăzut de prezenta metodologie se poate face, în cazuri justificate, cu aprobarea Comisiei Naționale de Bacalaureat, în urma unei cereri motivate, transmise la Comisia Naționala de Bacalaureat – Directia Generală Invatamant Preuniversitar.(5)În a doua sesiune a examenului de bacalaureat, în cazul în care numărul total de candidati pe judet este mai mic decat 250, se va organiza un singur centru de examen, fără a mai solicita aprobarea Comisiei Naționale de Bacalaureat; în cazul în care numărul total de candidati pe judet este mai mic decat 750, se va organiza un singur centru zonal de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei Naționale de Bacalaureat. + 
Articolul 21Dacă numărul candidaților dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, acestia vor fi, de regula, repartizati de către comisia judeteana/a municipiului București, la centre de examen din alte localități, la care se organizeaza examenul de bacalaureat. În aceste cazuri, inspectoratul scolar judetean este obligat să asigure, la cerere, pe toata durata examenului, cazarea candidaților care se prezinta prima sau a doua oara la examen. + 
Articolul 22În cadrul comisiilor de examen se pot organiza subcomisii pe profiluri, respectiv pe specializari, eventual în functie de limba de predare. În fiecare comisie sau subcomisie, candidatii sunt inscrisi în ordine alfabetica, indiferent de forma de invatamant la care au absolvit ultima clasa. + 
Articolul 23În comisiile organizate pentru candidatii aparținând minoritatilor naționale care au studiat în limba materna și care solicită susținerea probelor de examen în limba respectiva – la obiectele studiate în această limbă în liceu – vor fi numiti profesori de specialitate, care au predat disciplina respectiva în limba materna.
IV.INSCRIEREA CANDIDATILOR + 
Articolul 24(1)La examenul de bacalaureat se pot inscrie atât candidati din seria curenta, cat și din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de bacalaureat.(2)Elevii români care au studiat în strainatate se pot inscrie la examenul de bacalaureat numai după echivalarea studiilor și promovarea examenelor de diferența stabilite de Ministerul Educatiei și Cercetarii, prin Centrul Național de Recunoastere și Echivalare a Diplomelor.(3)Candidatii proveniti din învățământul particular se inscriu la centrul de examen desemnat de comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat.(4)Înscrierea candidaților pentru bacalaureat se face, prin fisa-tip informatizata, la secretariatele liceelor, numai în perioada prevăzută în calendarul examenului, după cum urmeaza:a)pentru candidatii din seria curenta, tabelele de inscriere la prima sesiune de bacalaureat sunt intocmite de profesorii diriginti, în conformitate cu evidentele din licee. Tabelele cuprind optiunile pentru probele de examen și semnatura elevilor. Odata cu tabelele, profesorii diriginti depun și fisa-tip informatizata, listata, pentru fiecare candidat, luand în calcul inclusiv optiunile elevilor care participa la sesiunea de corigente. Înscrierea se face la centrul de examen la care este arondata unitatea de invatamant, de către director și de secretarul acesteia, conform unei programari stabilite de comisia judeteana/a municipiului București.Până la data de 16 martie, toți elevii din clasele liceale terminale își vor exprima, în scris, optiunile pentru obiectele de studiu prevăzute pentru probele la alegere, la care doresc sa sustina examenul de bacalaureat.b)pentru candidatii din anii precedenti și pentru candidatii din seria curenta, în cazul celei de a doua sesiuni, înscrierea se face de secretariatul unității din centrul de examen la care este arondat unitatea scolara pe care candidatii au absolvit-o, pe baza actelor prezentate de acestia (certificat de nastere și, după caz, de căsătorie, un act de identitate, foaia matricola, adeverinta cu notele la probele pentru care solicită recunoasterea notelor).c)pentru candidatii din seriile anterioare – În situația schimbarii domiciliului în alta localitate, mentionata ca atare în buletinul/cartea de identitate, candidatii se pot inscrie pentru a sustine bacalaureatul la o unitate de invatamant de acelasi profil, stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din județul în care se afla noul domiciliu al candidatului. În afara acestei situații, înscrierea în alt judet este permisa numai cu aprobarea Comisiei Naționale de Bacalaureat, în urma unei cereri motivate, transmise la Directia Generală Invatamant Preuniversitar.
 + 
Articolul 25Candidatii care au participat și au fost respinsi la sesiunile de bacalaureat organizate începând cu anul 2003 și care solicită recunoasterea unor probe promovate în aceste sesiuni, vor prezenta la inscriere și o adeverinta, eliberata de unitatea de invatamant pe care candidatul a absolvit-o, din care să reiasă rezultatele obtinute la examenul de bacalaureat în sesiunile menționate. Adeverinta va preciza, pentru fiecare sesiune, disciplina sustinuta și nota obtinuta la fiecare din probele A – F. În cazul în care candidatul nu s-a prezentat la una/la mai multe probe sau a fost eliminat din examen, acest lucru va fi mentionat în adeverinta. Adeverinta va fi semnata de directorul și de secretarul unității de invatamant absolvite și va purta stampila acesteia. + 
Articolul 26(1)Recunoasterea unora dintre probele promovate, pentru sesiunea curenta, este condiționată de solicitarea scrisa de recunoastere a probelor promovate în sesiunile menționate la art. 4., care se face în momentul inscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2007. Candidatii vor preciza în fisa de inscriere probele (A – F) la care doresc sa li se recunoasca rezultatele obtinute în sesiunile menționate la art. 4, precum și disciplinele susținute în cadrul fiecarei probe. În fisa de inscriere se specifică probele, respectiv disciplina pe care doresc sa o sustina la fiecare proba, precum și tipul de subiect pentru disciplina respectiva.(2)Nedepunerea cererii de recunoastere a uneia dintre probele promovate intr-o sesiune, cumulata cu susținerea din nou a acestei probe în alta sesiune, conduc la prescrierea dreptului de a solicita recunoasterea notei initiale. Prin urmare, în cazul în care candidatul a sustinut, în sesiuni succesive, aceeasi proba, la o eventuala noua cerere de recunoastere a probei respective, i se va recunoaste ultima nota obtinuta la această probă.
 + 
Articolul 27Directorii unităților de invatamant liceal centralizeaza optiunile și transmit situația comisiilor judetene/a municipiului București de bacalaureat până la data de 30 martie. + 
Articolul 28(1)Tabelele de inscriere la prima sesiune a examenului de bacalaureat, pentru absolventii din seria curenta, intocmite conform calendarului, se actualizeaza după incheierea semestrului al doilea prin eliminarea candidaților corigenti, repetenti, cu situația neincheiata, exmatriculati, sau eventualele schimbari de optiuni și se transmit, în termen de trei zile de la incheierea cursurilor, semnate și stampilate de director, centrului de examen la care școala este arondata. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen, raspunde directorul unității de invatamant la care candidatii au absolvit cursurile liceale.(2)Pentru a doua sesiune de bacalaureat, înscrierea candidaților se face conform graficului anuntat. Pentru elevii de clasa a XII-a/a XIII-a, care sustin examene de corigenta, se va stabili, în graficul corigentelor, o zi speciala de inscriere pentru sesiunea a doua de bacalaureat.
V.CONTINUTUL EXAMENULUI DE BACALAUREAT ȘI STABILIREA PROBELOR + 
Articolul 29Disciplinele de studiu la care se organizeaza probele pentru examenul de bacalaureat sunt stabilite conform legii. + 
Articolul 30(1)Conform Legii Învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, examenul național de bacalaureat consta în susținerea a doua, respectiv, a trei probe comune și a trei probe diferentiate, în functie de filiera și profil.Probele comune sunt urmatoarele:proba A – limba și literatura română – scris și oral;proba B – una dintre limbile moderne de circulatie internationala, studiate în liceu – oral;proba C – limba materna, scris și oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limbă a minoritatilor naționale;– limba și literatura intr-o limbă de circulatie internationala, scris și oral pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare în limba de circulatie internationala respectiva.Probele de examen, diferentiate în functie de filiera, de profil, de specializare și de opțiunea elevului, sunt urmatoarele:Filiera teoreticaProfil umanist:proba D – istorie (Istoria românilor) sau geografie (Geografia României) – proba scrisa;proba E – o proba, la alegere, din aria curriculara corespunzătoare specializarii – proba scrisa;proba F – o probă, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susținute anterior probă scrisă/probă practică(la 08-12-2006,
Proba F, Filiera teoretică, Profil umanist din Alineatul (1), Articolul 30 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 5.526 din 31 octombrie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 983 din 08 decembrie 2006
)
Profil real:proba D – matematica – proba scrisa;proba E – o proba, la alegere, din aria curriculara corespunzătoare specializarii – proba scrisa;proba F – o probă, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susținute anterior probă scrisă/probă practică(la 08-12-2006,
Proba F, Filiera teoretică, Profil real din Alineatul (1), Articolul 30 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 5.526 din 31 octombrie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 983 din 08 decembrie 2006
)
Filiera tehnologicaproba D – matematica – pentru toate profilurile și specializarile – proba scrisa;proba E – o proba, la alegere, din aria curriculara "Tehnologii", în functie de specializarea aleasa de elev – proba scrisa;proba F – o probă, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susținute anterior probă scrisă/probă practică(la 08-12-2006,
Proba F, Filiera tehnologică din Alineatul (1), Articolul 30 a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 5.526 din 31 octombrie 2006, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 983 din 08 decembrie 2006
)
Filiera vocationalaproba D – istorie (Istoria românilor) sau geografie (Geografia României), respectiv matematica, în functie de profil – proba scrisa;proba E – o proba, la alegere, din ariile curriculare specifice profilului și specializarii– proba scrisa sau practica;proba F - o proba, la alegere, dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decat cele alese anterior - proba scrisa sau practica->
(2)Candidatii pot alege pentru probele D, E și F una dintre disciplinele studiate în liceu, din lista stabilita de Ministerul Educatiei și Cercetarii pentru fiecare filiera/profil/specializare.(3)->Aprobarea listei disciplinelor la alegere menționate în lege, precum și a programelor disciplinelor de examen, se face prin ordin al ministrului Educatiei și Cercetarii.(4)La proba comuna B - una dintre limbile moderne de circulatie internationala studiate în liceu - elevii pot alege oricare limba moderna studiata în liceu, indiferent dacă a fost studiata drept limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, dacă a fost studiata în regim normal, intensiv, bilingv ori dacă a fost disciplina obligatorie sau optionala. Examenul se sustine în conformitate cu programa de bacalaureat pentru limba aleasa, valabila pentru respectiva sesiune de bacalaureat și care corespunde nivelului (L1, L2 sau L3) și formei în care a fost studiata de către candidat limba respectiva (normal, intensiv, bilingv).(5)->Precizarile de la alin. (4) se aplică și în cazul în care candidatul opteaza pentru susținerea unei limbi straine la proba scrisa E sau la proba F.(6)>În cadrul examenului de bacalaureat, elevii nu pot sustine o aceeasi disciplina la probe diferite.
 + 
Articolul 31(1)Pentru candidatii proveniti din promotii de la invatamant de zi, de până în anul 2002 inclusiv, sau de la invatamant seral sau cu frecventa redusa, de până în anul 2003 inclusiv, se va face asimilarea specializarii absolvite cu una dintre specializarile în vigoare pentru promotia curenta.(2)Pentru filiera teoretica, asimilarea specializarilor se face astfel:

Specializare Specializare asimilata
Limbi moderne
Limbi clasice
Filologie

Istorie – stiinte sociale Stiinte sociale
Matematica – fizica Matematica – informatica
Fizica – chimie
Chimie – biologie
Stiinte ale naturii

(3)Pentru filierele tehnologica și vocationala, asimilarea specializarilor se face de către comisia judeteana de bacalaureat, după consultarea Comisiei Naționale de Bacalaureat. + 
Articolul 32(1)Pentru fiecare proba scrisa se stabilesc variante de subiecte, dintre care se alege, prin tragere la sorti, numărul variantei de subiect pentru proba scrisa și al subiectului de rezerva.(2)Subiectele pentru probele de examen se realizează de către Serviciul Național de Evaluare și Examinare și se stabilesc ținându-se seama de urmatoarele criterii:a)să fie în concordanta cu programele scolare și cu programele de bacalaureat, aprobate și publicate de Ministerul Educatiei și Cercetarii;b)să fie proiectate astfel încât tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilitati de analiza, de sinteza și de generalizare din partea candidaților;c)să asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător continutului programelor scolare și programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate în timpul stabilit;d)să permită tratarea lor în timpul acordat candidaților pentru rezolvare la probele scrise: 3 ore;e)baremele să fie elaborate astfel încât să se asigure unitatea de evaluare la nivel național. + 
Articolul 33(1)Variantele de subiecte vor fi facute publice pe site-ul Ministerului Educatiei și Cercetarii până la data de 15 ianuarie(2)Serviciul Național de Evaluare și Examinare asigura traducerea variantelor de subiecte în limbile minoritatilor naționale în cel mult două luni de la publicarea acestora.
 + 
Articolul 34(1)Subiectele pentru probele orale se elaboreaza de către Serviciul Național de Evaluare și Examinare și cuprind teme din programele pentru bacalaureat.(2)Subiectele de pe biletele de examen oral vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute.
VI.ORGANIZAREA ȘI DESFASURAREA PROBELOR + 
Articolul 35(1)La probele orale/practice, candidatii intră în sala de examen în ordinea afisata, respectandu-se ora prevăzută pentru fiecare grupa. Fiecare candidat prezinta comisiei documentul de identitate și fisa individuala pentru consemnarea rezultatelor la examinarile orale și practice. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecarui candidat.(2)La probele orale, candidatul extrage un bilet și primeste hartie stampilata pentru ciorna. El are dreptul la un al doilea bilet, caz în care nota va fi scazuta cu un punct.(3)Pentru elaborarea raspunsurilor se acordă fiecarui candidat 10-15 de minute. + 
Articolul 36(1)Desfășurarea probelor orale are caracter public. În unele situații, președintele poate dispune intreruperea examinarii și eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine și comportament necorespunzatoare.(2)Presa poate realiza înregistrări/fotografii/preluari de imagine în timpul desfășurării probelor orale, doar cu acceptul persoanelor care apar în materialele respective.
 + 
Articolul 37La probele scrise, salile vor fi, în prealabil, adaptate acestor activități, prin:a)dotarea corespunzătoare; se va avea în vedere amenajarea salilor astfel încât în fiecare sala de examen sa existe cel puțin 15 candidati;b)eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe candidati în elaborarea raspunsurilor orale sau a lucrărilor scrise;c)afisarea pe usa fiecarei sali a listei nominale cu candidatii repartizati în sala respectiva și a prevederilor metodologiei care îi informeaza pe acestia ca patrunderea în sala cu materiale ajutatoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de frauda atrag după sine eliminarea din examen;d)afisarea, pe usa fiecarei sali, a prevederilor din metodologie care îi informeaza pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu subiectele fotocopiate nu se iau în considerare. + 
Articolul 38(1)Inaintea intrarii în sali, președintele comisiei din centrul de examen instruieste asistenții în legătură cu indatoririle ce le revin, cu prevederile Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat, cu informațiile pe care trebuie să le furnizeze candidaților aflati în sali. Instructajul va avea un scenariu standard, obligatoriu, care va fi reglementat printr-o procedură.(2)La incheierea instructajului, participantii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva, alaturi de celelalte documente ale examenului.(3)Repartizarea în sali a celor doi asistenti – cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine disciplina, din alta unitate de invatamant decat cea din care provin candidatii, se face de către președintele comisiei, prin tragere la sorti în ziua fiecarei probe, cu trei sferturi de ora înainte de începerea acesteia, luandu-se măsuri sa nu ramana aceleasi formatii de asistența în zile diferite și nici aceiasi asistenti pentru aceleasi sali, la probe diferite.(4)Asistenții, care intră în sali după ce au fost instruiti și au semnat fisa de atribuții, primesc din partea presedintelui listele cu candidatii, modelul de proces-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, hartie tipizata pentru lucrari și hartie stampilata pentru ciorne. Numărul de coli de examen și numărul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare sala de examen, vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare asistent în parte și de președintele comisiei.(5)Se interzice asistentilor sa patrunda în sala cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, precum și cu ziare, reviste, cărți. + 
Articolul 39(1)Accesul candidaților în sali este permis pe baza actului de identitate, cel mai tarziu cu 30 de minute înainte de începerea probei.(2)Se interzice candidaților sa patrunda în sala cu orice fel de lucrari: manuale, dictionare, notite, insemnari etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Candidatii pot introduce în sali și folosi în timpul examenului doar acele materiale a caror posibilitate de utilizare este mentionata explicit în metodologie și pe foaia care contine subiectul de examen, respectiv dictionar la disciplina limba latina, sau planul de conturi la disciplina contabilitate. Asistenții vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în sali. Nerespectarea dispozițiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de către președintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, și, după caz, la sanctionarea asistentilor.(3)Înainte de aducerea subiectelor în sali, asistenții vor explica elevilor modul de desfășurare a probei și modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata.(4)Candidatii se aseaza cate unul în banca, în ordine alfabetica, conform listelor afisate. Fiecare candidat primeste o coala de hartie tipizata, pe care își scrie cu majuscule numele, prenumele tatalui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate și completeaza citet celelalte date de pe coltul ce urmeaza a fi lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în sali, numai după ce asistenții din sali au verificat identitatea candidaților și completarea corecta a tuturor datelor prevăzute și după ce acestia semneaza în interiorul portiunii care urmeaza a fi sigilata. Colturile lucrărilor vor fi lipite numai după ce candidatii au inceput sa scrie pe foaia de concurs rezolvarea subiectelor. Candidatii vor primi atatea coli tipizate și ciorne marcate cu stampila "Bacalaureat 2007 – C.E." cate le sunt necesare și vor completa pe fiecare dintre acestea datele personale, în coltul care urmeaza să fie lipit. Pentru lipirea coltului lucrării se va folosi lipici sau acelasi tip de etichete autocolante, pentru toate centrele de examen dintr-un judet.Președintele comisiei aplica stampila-tip "Bacalaureat 2007 – C.E." peste coltul inchis și lipit al lucrării. În cazul în care se organizeaza o subcomisie în alta locatie, stampila este aplicata de către membrul comisiei de examen, desemnat pentru a participa la examen în acea subcomisie. Aceste operații se vor incheia inaintea iesirii primului candidat din sala de examen.(5)Înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afara rubricii care se sigileaza, precum și orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrării, atrag după sine anularea lucrării scrise respective.
 + 
Articolul 40(1)După anuntarea variantei de subiect extrasa de Comisia Naționala de Bacalaureat, se multiplica subiectele în numar egal cu numărul candidaților, urmand ca acestea să fie distribuite în sali. Candidatii care sustin probele în limbile minoritatilor naționale vor primi simultan subiectul atât în limba materna, cat și în limba română.(2)Comisia de examen va lua toate masurile pentru a pregati în mod corespunzător operatia de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil cate un subiect pentru fiecare candidat.(3)Asistenții primesc subiectele multiplicate și secretizate, în plicuri, de la presedinte, vicepresedinte, secretar sau un membru al comisiei și le distribuie fiecarui candidat. La incheierea acestor operațiuni, începe rezolvarea subiectelor de către candidati.(4)Niciun membru al comisiei nu poate părăsi centrul de examen până la incheierea probei, exceptand cazurile speciale – cazuri medicale, accidente, situații de forta majoră. Candidatii pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o ora și jumătate de la distribuirea subiectelor în sali.
 + 
Articolul 41(1)Președintele, vicepresedintele, secretarul sau un membru al comisiei verifica, în toate salile de examen, dacă subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete și lizibile, respectiv dacă ele corespund cu filiera, profilul, specializarea și opțiunea candidatului.(2)Se interzice presedintelui, vicepresedintelui, secretarului și membrilor comisiei sa dea candidaților indicatii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa faca modificari ale subiectelor sau ale baremelor;(3)Din momentul distribuirii subiectelor, niciun candidat nu mai poate intră în sala și niciun candidat nu poate părăsi sala, decat dacă preda lucrarea scrisa și semneaza de predarea acesteia. Candidatii care nu se afla în sala în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.(4)În cazuri excepționale, dacă un candidat se simte rau și solicita parasirea temporara a salii, el este insotit de unul dintre asistenti, până la inapoierea în sala de examen; în aceasta situație timpul alocat rezolvarii subiectelor nu va fi prelungit.
 + 
Articolul 42(1)Timpul destinat elaborarii unei lucrari scrise este de trei ore, socotit din momentul în care s-a incheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.(2)Pentru elaborarea lucrării scrise, candidatii folosesc numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor și a desenelor folosesc numai creion negru.(3)Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se folosește numai hartia distribuita candidaților de către asistenti.(4)Candidatii care doresc sa corecteze o greseala taie fiecare rand din pasajul greșit cu o linie orizontala. În cazul în care unii candidati, din diferite motive, doresc să-și transcrie lucrarea, fără să depășească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenti în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite initial se anulează pe loc de către asistenti, mentionandu-se pe ele "anulat", se semneaza de către asistenti și se păstrează în condițiile stabilite pentru lucrarile scrise.
 + 
Articolul 43(1)În timpul desfășurării probelor scrise, asistenții nu dau candidaților nicio indicatie, nu discuta între ei și nu rezolva subiectul de examen. Unul dintre asistenti sta în fața clasei, celalalt în spatele clasei și nu au alte preocupari în afară de supraveghere. În cazul în care acestia încalcă aceste dispozitii, președintele comisiei poate decide inlocuirea lor și, dacă este cazul, poate face și propunere de incepere a procedurii de cercetare disciplinara.(2)În timpul desfășurării probelor scrise, asistenții raspund de asigurarea ordinii și a linistii în sala de clasa, de respectarea de către candidati a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenții au obligația sa verifice dacă elevii au patruns în sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen și sa ia masurile ce se impun. De asemenea, asistenții nu permit candidaților sa comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul și sesizeaza președintele comisiei asupra oricarei încălcări a prezentei metodologii.(3)Eventualele tentative de frauda, alte nereguli în desfășurarea examenului, semnalate asistentilor de către candidati sau sesizate chiar de asistenti, vor fi comunicate imediat presedintelui comisiei. Acesta este obligat sa verifice și sa ia masurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidatului din examen.(4)Comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat va fi informata, imediat, despre orice situație speciala.(5)În timpul desfășurării probelor scrise, în salile de examen au voie să între numai:a)președintele, vicepresedintele, secretarul și membrii comisiei din centrul de examen;b)persoane delegate de către Comisia Naționala de Bacalaureat sau de comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat pentru a controla desfășurarea corecta a examenului. + 
Articolul 44(1)După ce își incheie lucrarile, candidatii numeroteaza foile, sub indrumarea asistentilor, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în coltul din dreapta, indicand pagina curenta și numărul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar cateva randuri, partea nescrisa fiind barata de către asistenti. După incheierea numerotarii, candidatii predau asistentilor lucrarile și semneaza pentru confirmarea predarii lucrării și a numarului de pagini.(2)La expirarea celor trei ore acordate, candidatii predau lucrarile în faza în care se afla, fiind interzisa depășirea timpului stabilit. Trei candidati rămân în sala până la predarea ultimei lucrari.(3)La predarea lucrărilor, asistenții bareaza spatiile nescrise, verifica numărul de pagini și îl trec în procesele-verbale de predare-primire pe care le semneaza candidatii, precum și în rubrica prevăzută pe prima pagina a lucrării.(4)Ciornele și lucrarile anulate se strang separat și se păstrează în centrul de examen.(5)La finalizarea probei scrise, asistenții predau, sub semnatura, lucrarile scrise presedintelui și celorlalți membri ai comisiei. Acestia verifica dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise și dacă numărul de pagini al fiecarei lucrari coincide cu cel inscris pe lucrare și în procesul-verbal.
VII.EVALUAREA CANDIDATILOR + 
Articolul 45(1)Examinarea orala/practica se realizează de către cei doi profesori examinatori de specialitate, membri ai comisiei.(2)La probele orale profesorii examinatori pot interveni cu intrebari lamuritoare sau suplimentare, de regula după ce candidatul și-a prezentat raspunsurile.(3)Examinarea la probele orale/practice se desfășoară în prezenta a cel puțin 3 candidati. + 
Articolul 46(1)Fiecare profesor examinator evalueaza răspunsul candidatului de la probele orale/practice cu note intregi de la 1 la 10, în functie de baremul de evaluare, astfel încât diferența dintre notele celor doi profesori evaluatori sa nu depășească 1 punct.(2)Nota finala la proba respectiva se calculeaza ca medie aritmetica cu doua zecimale, fără rotunjire, din notele acordate de cei doi examinatori.(3)Fiecare profesor trece în borderou nota acordată. Nota finala la examenul oral/practic se înregistrează în catalogul electronic și în fisa individuala a candidatului, cu semnatura celor doi profesori examinatori. La fiecare proba orala/practica, fisa individuala pentru consemnarea rezultatelor la examinarile orale și practice se inmaneaza candidatului, după consemnarea notei.(4)După susținerea probei orale, candidatul preda biletul de examen și ciorna semnata.(5)Un candidat se considera promovat la proba orala/practica dacă a obținut minimum nota finala 5 (cinci) la respectiva proba. În caz contrar, candidatul este declarat "respins" la proba orala respectiva.(6)Probele orale sunt eliminatorii. Candidatul care a obținut o nota sub 5 (cinci) sau nu s-a prezentat la o proba orala este declarat "respins", respectiv "neprezentat" la examenul de bacalaureat și nu mai participa la probele urmatoare.
 + 
Articolul 47Notele de la probele practice se trec în fisa individuala a candidatului, imediat după incheierea sustinerii probei de către acesta. Apoi, fisa se inmaneaza candidatului. + 
Articolul 48Pe măsură ce se incheie susținerea probelor scrise, toate lucrarile scrise se transporta și se predau, de către presedinte, insotit de vicepresedinte, de secretar sau de un membru al comisiei centrului de examen, pe bază de proces-verbal, presedintelui și vicepresedintelui din centrul zonal de evaluare. După incheierea ultimei probe, se preda la centrul zonal de evaluare și catalogul electronic. + 
Articolul 49(1)Președintele și vicepresedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe bază de proces-verbal, lucrarile scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate.(2)Toate lucrarile primite în centrul zonal de evaluare la aceeasi disciplina, din cadrul aceleiasi probe de examen, având acelasi tip de subiect, sunt amestecate de către președintele și vicepresedintele comisiei, apoi sunt grupate în pachete și numerotate de la 1 la n. De regula, pachetele cuprind 100 de lucrari. Pachetele de lucrari se introduc în dosare/plicuri, după ce pe fiecare lucrare s-a scris și numărul de ordine al dosarului/plicului.(3)Dosarele cu lucrarile numerotate sunt predate de presedinte sau de vicepresedinte, cu proces-verbal de predare-primire, profesorilor evaluatori desemnați de presedinte. Procesul-verbal contine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrari, disciplina de examen, numărul lucrărilor predate/preluate și numerele de ordine ale acestora.(4)Înainte de începerea corectarii, președintele și vicepresedintele din centrul zonal de evaluare au obligația de a asigura, pentru fiecare disciplina la care se organizeaza evaluarea, o sesiune de instruire pentru evaluatori. Scopul acestei instruiri este de a diminua diferentele dintre evaluatori în aplicarea baremului de corectare și notare.(5)Evaluarea și notarea lucrărilor scrise din fiecare pachet se efectueaza, pe baza borderourilor de evaluare, defalcate unitar la nivel de disciplina în cadrul centrului zonal de evaluare de doi profesori evaluatori, care lucreaza în mod obligatoriu în sali separate, stabilite de președintele comisiei. În fiecare sala se afla cel puțin trei profesori evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea și invers se va face în prezenta presedintelui sau a vicepresedintelui comisiei, mentionandu-se datele de identificare a evaluatorului: numele și numerele lucrărilor corectate.(6)Pe perioada evaluării au voie să între în sali, în afara evaluatorilor insisi, doar președintele și vicepresedintele comisiei judetene/a municipiului București bacalaureat, președintele și vicepresedintele centrului zonal de evaluare, reprezentantii Comisiei Naționale de Bacalaureat, persoane delegate de către comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat pentru a controla desfășurarea bacalaureatului.(7)Toate borderourile, insotite de listele cu numerele lucrărilor și distributia acestora pe evaluatori se arhiveaza de către vicepresedintele comisiei și vor fi puse la dispoziția Comisiei Naționale de Bacalaureat pentru sondaje și analize post-examen.(8)Lucrarile se evalueaza și se apreciaza de fiecare evaluator, separat, respectandu-se baremele de evaluare/corectare și de notare stabilite de către Comisia Naționala de Bacalaureat – Serviciul Național de Evaluare și Examinare.Evaluarea și notarea pe baza baremului se înregistrează în borderourile de evaluare, separat pentru fiecare evaluator.(9)Zilnic, după terminarea programului de evaluare și de notare, pachetele de lucrari și borderourile individuale de notare, închise în plicuri sigilate, se predau, cu proces-verbal asemanator celui de la alin. (3), presedintelui sau vicepresedintelui, pentru a fi pastrate în case de fier sau în dulapuri metalice, închise și sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen și se păstrează în acelasi regim cu lucrarile scrise. Cheile și sigiliul de la fisetele în care sunt depozitate lucrarile scrise și celelalte documente de bacalaureat vor fi pastrate separat de către presedinte/vicepresedinte și de unul dintre membrii comisiei.
 + 
Articolul 50(1)După incheierea, de către ambii profesori, a actiunii de evaluare, borderourile intocmite și semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate presedintelui comisiei, odata cu lucrarile evaluate. După ce președintele comisiei se asigura ca între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este o diferența de cel mult un punct, notele obtinute se trec, pe fiecare lucrare în parte, cu cerneala rosie, de către profesorii evaluatori și se semneaza de acestia. Media finala se trece pe lucrare, în prezenta profesorilor evaluatori, de către președintele comisiei. Președintele comisiei calculeaza media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, și semneaza alaturi de evaluatori.(2)În cazul în care se constata o diferența mai mare de un punct între notele celor doi evaluatori, președintele repartizeaza lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate, care, în prezenta profesorilor evaluatori initiali, stabileste nota finala a lucrării. Nota rezultata în urma reevaluarii este nota care se trece pe lucrare; sub nota vor semna cei trei evaluatori și președintele comisiei. Numărul pachetului și numărul de ordine al lucrărilor care necesita a treia evaluare sunt consemnate într-un proces-verbal, semnat de cei amintiti anterior.
 + 
Articolul 51(1)După ce toate lucrarile scrise la o disciplina au fost evaluate și notate, acestea se deschid, în prezenta presedintelui, a vicepresedintelui, a secretarului, a membrilor comisiei din centrul zonal de evaluare și a profesorilor evaluatori, iar notele finale se înregistrează imediat în catalogul electronic.(2)Catalogul electronic, în forma tiparita, se preda de la centru zonal de evaluare la centrul de examen. Predarea-primirea se face între presedinti/vicepresedinti/membrii comisiilor. Forma tiparita a catalogului electronic complet, în doua exemplare, cu notele de la probele scrise și cu media generală, stampilat și semnat de profesorii evaluatori la rubrica prevăzută în acest scop și de președintele, vicepresedintele și secretarul comisiei din centrul zonal de evaluare se preda, cu proces-verbal, presedintelui și celui de-al doilea delegat al comisiei din centrul de examen.
VIII.STABILIREA REZULTATELOR FINALE ȘI REZOLVAREA CONTESTATIILOR + 
Articolul 52(1)După incheierea probelor din cadrul examenului de bacalaureat și după evaluarea și notarea tuturor lucrărilor scrise, se comunică rezultatele finale pentru toți candidatii.(2)Pentru fiecare candidat care a obținut cel puțin nota 5 (cinci) la toate probele orale, scrise sau practice de examen, se calculeaza media generală de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fără rotunjire, din notele obtinute la respectivele probe.(3)Pentru candidatii din seriile precedente, care au solicitat recunoasterea unor probe orale care au fost evaluate cu calificativul "admis", și care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare din celelalte probe, se calculeaza media generală de bacalaureat ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fără rotunjire, din notele obtinute la probele orale, scrise sau practice de examen, care au fost apreciate cu note.(4)Nu se calculeaza media generală pentru candidatii care nu au promovat una sau mai multe probe, care nu s-au prezentat la toate probele sau care au fost eliminati la o proba.(5)Se considera promovat la examenul de bacalaureat, candidatul care a obținut cel puțin nota 5 sau calificativul "admis" la fiecare proba orala, a obținut cel puțin nota 5 la fiecare proba scrisa sau practica de examen și are media generală minimum 6 (șase). În acest caz, candidatul este declarat "reusit".Pentru candidatii care obtin media generală 5,99, media generală se rotunjeste la 6,00.(6)Candidatii care s-au prezentat la toate probele de examen, dar nu indeplinesc simultan condițiile menționate la alin. (5) sunt declarati „respinsi”.(7)Candidatii care au fost eliminati de la o proba, nu mai pot participa la probele urmatoare și sunt declarati "eliminati din examen", fără posibilitatea recunoasterii notelor pentru sesiunile urmatoare. Se considera ca acesti candidati nu au promovat examenul de bacalaureat.(8)Pentru comunicarea rezultatelor finale ale bacalaureatului se intocmesc și se afișează liste nominale care cuprind: numele și prenumele candidaților, notele obtinute la fiecare proba scrisa, practica sau orala, media generală, acolo unde este cazul, și rezultatul final: "reusit"/"respins"/"neprezentat"/"eliminat din examen". + 
Articolul 53Pentru candidatii proveniti de la alte licee decat cel în care este organizat centrul de examen, comisia de examen întocmește extrase din catalog, care cuprind situația lor la examen și le transmit liceelor respective, în vederea completarii diplomelor de bacalaureat. + 
Articolul 54(1)La probele orale și practice, nu se admit contestatii, cu excepția probei de dicteu melodic și armonic, de la profilul artistic – muzica.(2)Contestațiile la probele scrise se depun și se înregistrează la centrul de examen, în perioada prevăzută de calendarul examenului de bacalaureat.(3)Președintele, împreună cu unul dintre vicepresedinti, secretarul sau un membru al comisiei din centrul de examen, primesc contestațiile și le înregistrează.(4)Cererile prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, insotite de un borderou în care se precizeaza numele contestatarilor și probele, respectiv, disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestația se inainteaza comisiei din centrul zonal de evaluare, de către un delegat al comisiei din centrul de examen.(5)După centralizarea cererilor prin care se contesta notele obtinute la evaluarea initiala, lucrarile se secretizeaza. Secretizarea se face, în toate centrele zonale de evaluare din judet, pe acelasi tip de hartie pusa la dispoziție de comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat.După aceasta, se aplică stampila "Bacalaureat 2007 – C.Z.E.", iar lucrarile se inainteaza, prin delegat, comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat. Aceasta transmite lucrarile comisiei judetene/a municipiului București de contestatii, singura în măsura sa acorde o noua nota lucrării. Totodata, se transmite un borderou în care se menționează proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numărul de ordine al lucrărilor și numărul de pagini pentru fiecare lucrare contestata.(6)Comisia Naționala de Bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestatii la nivel regional. Componenta comisiei de contestatii din centrele regionale este stabilita de comisia judeteana de bacalaureat din județul unde a fost stabilit sediul centrului de contestatii, cu acordul Comisiei Naționale de Bacalaureat.(7)Candidatul poate solicita să își vada lucrarea/lucrarile numai după afisarea rezultatelor finale după contestatii.
 + 
Articolul 55(1)Comisiile judetene/a municipiul București de contestatii reevalueaza lucrarile primite și acorda note lucrărilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise.(2)Toate procedurile privind desfășurarea activității în centrele zonale de evaluare, sunt respectate și în cazul comisiei judetene de contestatii.(3)După terminarea evaluării și deschiderea lucrărilor, președintele comisiei de contestatii analizeaza notele acordate după reevaluare, în comparatie cu cele acordate initial. În situația în care se constata diferente de notare mai mari de 1,50 puncte, în plus sau în minus, între notele de la evaluarea initiala și cele de la contestatii, președintele comisiei de contestatii decide reevaluarea lucrărilor respective de către o a treia comisie, formata din alti profesori cu experienta, altii decat cei care au evaluat initial lucrarile în centrul de contestatii. Reevaluarea se va face după o noua secretizare a lucrărilor, respectand cu strictete baremul de evaluare și de notare și toate procedurile de evaluare. Nota acordată de a treia comisie este nota care va fi acordată de comisia de contestatii.(4)Hotărârile comisiei judetene/a municipiului București de contestatii se consemneaza într-un proces-verbal care se semneaza de către membrii comisiei și de presedinte.(5)Lucrarile scrise se restituie centrelor zonale de evaluare, împreună cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal în care sunt consemnate deciziile comisiei de contestatii este predata delegatului fiecarui centru de examen care a inaintat cereri de reevaluare a lucrărilor scrise. Borderourile de evaluare de la comisia de contestatii și procesul-verbal se păstrează la sediul inspectoratului scolar respectiv timp de doi ani.(6)Pentru lucrarile care au primit initial note cuprinse între 4,50-4,99, inclusiv notele de 4,50 și 4,99, sau o nota cel puțin egala cu 9,50, nota definitivă este nota acordată de către comisia de contestatii.(7)Pentru lucrarile care au primit initial, la comisia din centrul zonal de evaluare, alte note decat cele menționate la aliniatul (6), nota definitivă este nota acordată de comisia judeteana/a municipiului București de contestatii, dacă între nota initiala și nota acordată la contestatii se va constata o diferența de cel puțin 0,50 puncte. Dacă diferența dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota definitivă este nota initiala, acordată de comisia din centrul zonal de evaluare.(8)Nota definitivă, acordată în conformitate cu procedura mentionata la alin. (6) și (7) nu mai poate fi modificata și reprezinta nota obtinuta de candidat la proba respectiva.(9)În perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior, Comisia Naționala de Bacalaureat poate desemna comisii de reevaluare prin sondaj a unui numar de lucrari, urmarindu-se corectitudinea respectarii baremelor. + 
Articolul 56(1)Comisiile de bacalaureat din centrele de examen opereaza în catalogul electronic schimbările care se impun după aflarea rezultatelor la contestatii, recalculeaza, după caz, media generală de bacalaureat și rectifica în mod corespunzător rezultatul examenului.(2)Rezultatele la contestatii se comunică celor în drept prin afisare la avizierul centrului de examen, conform calendarului.
IX.RASPUNDEREA DISCIPLINARA + 
Articolul 57(1)Respectarea intocmai a metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceasta activitate. Incalcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinara. Personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, precum și cel de conducere, de indrumare și de control din invatamant, implicat în desfășurarea examenului de bacalaureat raspund disciplinar pentru incalcarea indatoririlor ce le revin, precum și pentru incalcarea normelor de comportare, prin care dauneaza interesului învățământului și prestigiului institutiei.(2)În cazul în care se constata diferente mai mari de 1,50 puncte – în plus sau în minus – între nota initiala și nota obtinuta la contestatii, inspectoratele scolare analizeaza situația, în termen de 30 de zile de la terminarea contestatiilor. În situații justificate, se va declansa procedura de cercetare disciplinara, conform prezentei metodologii, pentru sanctionarea celor care se fac vinovati de comiterea abaterilor.
 + 
Articolul 58Sanctiunile disciplinare care se pot aplica personalului implicat în comisiile de bacalaureat, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:a)observatie scrisa;b)avertismentc)diminuarea salariului de baza, cumulat, când este cazul, cu indemnizatia de conducere, de indrumare și de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;d)neselectionarea cadrelor didactice respective în vederea participării la comisiile de examen în sesiunile urmatoare;e)destituirea din functia de conducere, de indrumare și de control din invatamant;f)desfacerea disciplinara a contractului de muncă.Cadrele didactice care, în perioada examenului, comit fapte cu caracter infractional, respectiv furnizarea solutiilor problemei, inlocuiri de lucrari, falsificari de lucrari sau care au manifestari care atesta neglijenta în indeplinirea atribuțiilor ce le revin, sunt sanctionate în conformitate cu prevederile Codului penal. În astfel de cazuri, Comisia Naționala de Bacalaureat sau după caz comisia judeteana/a municipiului București va sesiza în scris organele de cercetare penala. + 
Articolul 59(1)Sancțiunea disciplinara se aplică numai după efectuarea cercetării faptei sesizate, având la baza procesul-verbal al comisiei de control, audierea celui în cauza și verificarea sustinerilor facute de acesta, în aparare.(2)Pentru cercetarea abaterilor savarsite de personalul didactic prevăzut la art. 57 se constituie comisii formate din 3-5 membri, dintre care unul reprezinta organizația sindicala din care face parte persoana aflata în discutie sau un reprezentant al salariatilor, iar ceilalti sunt cadre didactice care au functia didactica cel puțin egala cu a celui care a savarsit abaterea. În comisiile de cercetare a abaterilor personalului didactic din învățământul preuniversitar pot fi inclusi și inspectori scolari de specialitate.(3)Comisiile de cercetare sunt numite de ministrul Educatiei și Cercetarii, pentru functiile prevăzute la art. 25 lit. b) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, și respectiv, de către inspectorul scolar general pentru celelalte cadre didactice. + 
Articolul 60(1)Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control. În cadrul cercetării abaterii prezumate se stabilesc faptele și urmarile acestora, imprejurarile în care au fost savarsite, existenta sau inexistenta vinovatiei, precum și orice alte date concludente. Audierea celui cercetat și verificarea apararii acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, desi a fost instiintat în scris cu minimum 48 de ore înainte, precum și de a da declaratii scrise se constata prin proces-verbal și nu împiedica finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetării și să-și produca probe în aparare.(2)Inspectoratul scolar va face comunicarea, prin decizie scrisa către unitatea de invatamant de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizeaza abaterea constatata și sancțiunea dispusa urmand ca unitatea de invatamant respectiva sa duca la indeplinire aplicarea acesteia.(3)Abaterile savarsite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile pentru examenul de bacalaureat sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual. + 
Articolul 61(1)Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfășurarea activității unei comisii de bacalaureat aduce după sine diminuarea cu 20-70% a indemnizatiei vicepresedintelui și a presedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la inlocuirea din comisie a vinovatilor. În cazul inlocuirii din comisie, pentru abateri grave, persoana inlocuita nu primeste indemnizatia cuvenita respectivei functii din comisia de bacalaureat.(2)Presedintii de comisii, cadre didactice universitare, care nu își indeplinesc oblibațiile ce le revin în conformitate cu prezenta metodologie, vor fi excluse din baza de date a Ministerului Educatiei și Cercetarii și, de asemenea, nu vor mai participa la sesiunile urmatoare ale examenului de bacalaureat.
 + 
Articolul 62(1)În vederea respectarii prevederilor din prezenta metodologie și pentru asigurarea corectitudinii desfășurării examenului de bacalaureat, presedintii comisiilor din centrele de bacalaureat vor solicita declaratii scrise de la fiecare membru al comisiei. În declaratia-tip, cadrul didactic precizeaza că nu are sot/sotie, ruda sau afin, până la gradul al patrulea, dintre candidatii care participa la examenul de bacalaureat în centru de examen unde își desfășoară activitatea și își asuma responsabilitatea pentru respectarea intocmai a prevederilor legale.(2)De asemenea, declaratia cadrului didactic cuprinde mențiunea ca, în cazul constatarii unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei, stie ca se vor lua măsuri de sanctionare, care pot merge până la excluderea din invatamant, în functie de gravitatea abaterii, în conformitate cu prezenta metodologie.
X.DISPOZITII FINALE + 
Articolul 63Comisiile de bacalaureat din centrele de examen și din centrele zonale de evaluare precum și comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat au obligația sa informeze telefonic în cel mai scurt timp Comisia Naționala de Bacalaureat cu privire la neregulile care apar în organizarea și desfășurarea bacalaureatului, precum și despre neprezentarea unor presedinti sau vicepresedinti, în vederea inlocuirii acestora. + 
Articolul 64(1)Toate documentele intocmite în centrul de examen pentru bacalaureat se păstrează în arhiva unității scolare în care a fost organizat centrul de examen, până la sfârșitul anului scolar următor.(2)Lucrarile scrise, autentificate prin semnatura de presedintii centrelor zonale de evaluare, și borderourile de notare, semnate de evaluatori, se predau, cu proces verbal, directorului unității de invatamant în care s-a organizat centrul zonal de evaluare și se păstrează până la sfârșitul anului scolar următor.
 + 
Articolul 65(1)Diplomele de bacalaureat se completeaza cu datele din catalogul electronic numai de către secretarii liceelor la care absolventii au promovat ultima clasa și vor fi semnate de către acestia și de către președintele comisiei din centrul de examen în termen de cel mult 10 de zile de la terminarea examenului de bacalaureat.(2)În cazuri justificate, diplomele pot fi semnate de către președintele comisiei judetene/a municipiului București de bacalaureat.(3)Pentru candidatii care au sustinut examenul de bacalaureat în alt centru de examen decat unitatea de invatamant absolvita, inclusiv pentru cei care au sustinut bacalaureatul în alt judet, completarea diplomei se face de către secretarul unității de invatamant la care candidatul a absolvit ultima clasa de liceu, în baza extrasului din forma tiparita a catalogului electronic primit de la centrul de examen la care candidatul a sustinut bacalaureatul. Diploma va fi semnata de secretarul unității de invatamant la care candidatul a absolvit clasa a XII-a/a XIII-a și de către președintele din centrul de examen la care a fost arondat unitatea scolara la care candidatul a absolvit cursurile liceale. + 
Articolul 66(1)Până la data de 1 octombrie, inspectoratele scolare vor alcatui un raport special despre examenul național de bacalaureat din anul în curs, care va fi trimis în copie și la Ministerul Educatiei și Cercetarii, la Directia Generală Invatamant Preuniversitar. Raportul anual va fi facut public.(2)Raportul va cuprinde informații despre monitorizarea desfășurării acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrari reevaluate la decizia comisiei naționale sau judetene. Comisia judeteana va decide reevaluarea de lucrari la cel puțin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numărul minim de lucrari reevaluate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul scolar. Inspectorii scolari de specialitate vor coordona evaluarea esantioanelor și vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluari.
 + 
Articolul 67(1)La organizarea și desfășurarea bacalaureatului în unitatile de invatamant cu sectiile de liceu pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii și auditive se fac urmatoarele precizări speciale:a)Pentru un numar de candidati care corespunde cel puțin efectivului unei clase speciale de liceu se organizeaza subcomisii de bacalaureat.b)Președintele comisiei de bacalaureat va fi, de regula, un cadru didactic universitar cu specialitatea psiho-pedagogie speciala, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I sau II, având una dintre specialitatile menționate anterior.c)Comisiile de bacalaureat vor asigura condiții de egalizare a sanselor pentru candidatii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în functie de particularitatile individuale și de cele specifice deficientei respective.(2)Exemple de asemenea adaptari sunt:a)asigurarea posibilității de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevazatori, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurarii, după caz, a unui interpret autorizat);b)marirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidatii cu deficiente motorii sau neuro-motorii, care îi împiedica sa scrie normal, sau de către cei cu deficiente vizuale grave;c)asigurarea scrisului cu caractere marite la candidatii ambliopi;d)transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiente, a informațiilor corespunzătoare subiectelor de examen afisate/prezentate vizual;e)realizarea probei scrise prin dictarea continutului acesteia, de către candidatul cu deficiente, către un profesor asistent, de alta specialitate decat cea la care se desfășoară proba respectiva.(3)Candidatii cu deficiente din liceele obisnuite pot beneficia, după caz, de prevederile punctului anterior, în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiții de egalizare a sanselor, candidatii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-o unitate de invatamant cu secție de liceu de invatamant special.(4)Comisia Naționala de Bacalaureat poate aproba și alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidatii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judetene/a municipiului București de bacalaureat.
 + 
Articolul 68În situații excepționale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, pentru cei scolarizati la domiciliu, ca și pentru cei care sufera de boli contagioase, comisiile judetene/a municipiului București de bacalaureat pot organiza susținerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toți candidatii din tara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei Naționale de Bacalaureat, la cererea candidatului și în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasarii sau a sustinerii probei în colectivitate. + 
Articolul 69În situația în care, în comisiile de examen sau de evaluare, sunt cadre didactice cu domiciliul în alta localitate, comisia judeteana/a municipiului București de bacalaureat va lua toate masurile pentru a asigura, la cererea acestora, cazarea în spatii aparținând sistemului de invatamant sau în alte spatii care să permită incadrarea în baremul prevăzut pentru cazare, conform prevederilor legale. + 
Articolul 70(1)Se interzice cu desavarsire colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la parintii acestora sau de la orice persoană care are rude în randul candidaților, fonduri care au ca destinatie asigurarea cazarii, a meselor sau a altor beneficii pentru membrii comisiilor din centrele de testare sau de evaluare.(2)Conducerile unităților de invatamant vor lua toate masurile pentru informarea cadrelor didactice, elevilor și parintilor referitor la prevederile menționate la alin. (1) și pentru a nu permite incalcarea acestora.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x