METODOLOGIE din 31 august 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 130 din 10 februarie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 117
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 118
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 119
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 120
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 121
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 122
ART. 53REFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 123
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 3972 27/04/2005
ActulAPROBAT DEORDIN 4595 31/08/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 4595 31/08/2004

de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat – 2005



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Examenul naţional de bacalaureat este modalitatea esenţială de evaluare a cunoştinţelor, a competenţelor, a nivelului de cultură generală şi de specializare atins de absolvenţii de liceu. Examenul naţional de bacalaureat le permite acestora accesul către învăţământul superior sau către piaţa muncii.(2) Dreptul de a susţine examenul naţional de bacalaureat îl au elevii care au promovat ultima clasă de liceu, învăţământ liceal de zi, seral sau cu frecvenţă redusă.(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării organizează două sesiuni ale examenului naţional de bacalaureat în fiecare an şcolar.(4) Pentru anumite filiere, profiluri şi specializări, stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării prin ordin al ministrului, studiile liceale se pot încheia şi cu un examen de certificare/atestare a competenţelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, în condiţiile legii. Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare/ atestare a competenţelor profesionale se aprobă prin ordin separat.
 + 
Articolul 2(1) Candidaţii proveniţi din învăţământul de stat au dreptul să susţină examenul naţional de bacalaureat, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.(2) Candidaţii proveniţi din învăţământul particular vor susţine examenul de bacalaureat, cu taxă, în centrele de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.(3) Taxele de examen menţionate la alin. (1) şi (2) se stabilesc de fiecare inspectorat şcolar. Stabilirea cuantumului taxelor se face diferenţiat, în funcţie de numărul de probe pe care le susţine candidatul şi luându-se în calcul toate cheltuielile necesare pentru fiecare candidat.
 + 
Articolul 3(1) Candidaţii care nu au promovat examenul de bacalaureat în sesiunile anului 2003 sau ale anului 2004 pot solicita recunoaşterea unora dintre probele orale, scrise sau practice promovate în sesiunile menţionate.(2) Recunoaşterea unora dintre probele promovate este condiţionată de solicitarea scrisă de recunoaştere a probelor promovate în sesiunile menţionate la alin. (1), care se face în momentul înscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2005. Candidaţii vor preciza în cererea scrisă probele [a)-f)] la care doresc să li se recunoască rezultatele obţinute în sesiunile menţionate la alin. (1), precum şi disciplinele susţinute în cadrul fiecărei probe. Aceştia vor preciza, de asemenea, care sunt probele, respectiv disciplina, pe care doresc să o susţină la fiecare probă, precum şi tipul de subiect pentru disciplina respectivă.(3) Nedepunerea cererii de recunoaştere a uneia dintre probele promovate într-o sesiune, cumulată cu susţinerea din nou a acestei probe în altă sesiune, conduce la prescrierea dreptului de a solicita recunoaşterea notei iniţiale. Aşadar, în cazul în care candidatul a susţinut, în sesiuni succesive, aceeaşi probă, la o eventuală nouă cerere de recunoaştere a probei respective i se va recunoaşte ultima notă obţinută la probă.
 + 
Articolul 4(1) Conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea a două, respectiv a trei probe comune, şi a trei probe, diferenţiate în funcţie de filieră şi profil.Probele comune sunt următoarele:a) limba şi literatura română – scris şi oral;b) una dintre limbile moderne de circulaţie internaţională studiate în liceu – oral;c) – limba maternă – scris şi oral, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;– limba şi literatura într-o limbă de circulaţie internaţională, pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare în limba de circulaţie internaţională respectivă.Probele de examen, diferenţiate în funcţie de filieră, profil, specializare şi de opţiunea elevului, sunt următoarele:Filiera teoreticăProfil umanist:d) istorie sau geografie – probă scrisă;e) o probă la alegere din aria curriculară, corespunzătoare specializării – probă scrisă;f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior – probă scrisă sau practică;Profil real:d) matematică – probă scrisă;e) o probă la alegere din aria curriculară, corespunzătoare specializării – probă scrisă;f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior – probă scrisă sau practică;Filiera tehnologicăd) matematică – pentru toate profilurile şi specializările – probă scrisă;e) o probă la alegere din aria curriculară "Tehnologii", în funcţie de specializarea aleasă de elev – probă scrisă;f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior – probă scrisă sau practică;Filiera vocaţionalăd) istorie sau geografie ori o disciplină socioumană, respectiv matematică sau ştiinţe, în funcţie de profil – probă scrisă;e) o probă la alegere din ariile curriculare specifice profilului şi specializării – probă scrisă sau practică;f) o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior – probă scrisă sau practică.(2) Stabilirea listei disciplinelor la alegere menţionate în lege, precum şi a programelor disciplinelor de examen se face prin ordin separat.(3) La proba comună b) – una dintre limbile moderne de circulaţie internaţională studiate în liceu – elevii pot alege oricare limbă modernă studiată, indiferent dacă este limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, dacă a fost studiată în regim normal, intensiv, bilingv sau opţional. Examenul se susţine în conformitate cu programa de bacalaureat pentru limba aleasă, valabilă pentru respectiva sesiune de bacalaureat.(4) Precizările alin. (3) se aplică şi în cazul în care candidatul optează pentru susţinerea unei limbi străine la proba scrisă e) sau la proba f).
 + 
Articolul 5(1) Pentru candidaţii proveniţi din promoţii de până în anul 2002 inclusiv, de la învăţământ de zi, sau de până în anul 2003 inclusiv, de la învăţământ seral ori cu frecvenţă redusă, se va face asimilarea specializării absolvite cu una dintre specializările în vigoare pentru promoţia 2005.(2) Pentru filiera teoretică, asimilarea specializărior se face astfel:

  Specializare Specializare asimilată
  Limbi moderne Filologie
  Limbi clasice  
  Istorie – ştiinţe sociale Ştiinţe sociale
  Matematică-fizică Matematică-informatică
  Fizică-chimie Ştiinţe ale naturii
  Chimie-biologie  

(3) Pentru filierele tehnologică şi vocaţională, asimilarea specializărilor se face de către comisia judeţeană de bacalaureat, după consultarea comisiei naţionale. + 
Articolul 6(1) Finalizarea studiilor liceale se atestă printr-un certificat de absolvire, care conferă dreptul de acces, în condiţiile legii, la învăţământul postliceal, dreptul de susţinere a examenului de bacalaureat, respectiv a examenului de certificare/atestare a competenţelor profesionale.(2) Absolvenţilor de liceu fără diplomă de bacalaureat li se eliberează, la cerere, şi copie de pe foaia matricolă.(3) În urma promovarii examenului de bacalaureat, absolventului i se elibereaza diploma de bacalaureat.(4) Absolvenţii care au promovat toate clasele liceale cu medii generale de minimum 9,50, iar la examenul de bacalaureat au obţinut media 10, primesc diplomă de merit.
 + 
Capitolul IIOrganizarea examenului naţional de bacalaureat + 
Articolul 7Coordonarea pe plan naţional privind organizarea examenului naţional de bacalaureat este asigurată de Comisia naţională de bacalaureat, care se constituie în fiecare an prin ordin al ministrului şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării. În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual centre de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi, după caz, cele practice, şi centre zonale de evaluare, precum şi comisii judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti, comisii de examen în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare, în conformitate cu prezenta metodologie.
 + 
Articolul 8(1) Comisia naţională de bacalaureat coordonează organizarea şi desfăşurarea acţiunilor pentru examenul naţional de bacalaureat. Comisia naţională de bacalaureat se compune din:– preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;– vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar, directorul general al Direcţiei generale pentru învăţământ în limbile minorităţilor naţionale şi accesul la educaţie, directorul general al Direcţiei generale învăţământ superior, directorul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare;● secretar: un specialist din cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare;● 5-9 membri: directori, şefi de serviciu, inspectori de specialitate la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, Direcţia generală pentru învăţământ în limbile minorităţilor naţionale şi accesul la educaţie, specialişti din cadrul Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare, profesori din învăţământul preuniversitar.(2) Componenţa nominală a acestei comisii se aprobă anual, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Articolul 9Comisia naţională de bacalaureat are următoarele atribuţii:1. publică, la începutul anului şcolar, calendarul şi metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în funcţie de filieră, profil, specializare, precum şi programele de examen;2. aprobă lista centrelor de examen şi de evaluare pentru examenul naţional de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti;3. instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti;4. primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene de bacalaureat/al municipiului Bucureşti necesarul de subiecte, centralizat pe judeţ;5. selectează şi numeşte, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, preşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor instituţiilor de învăţământ superior şi a convenţiilor civile semnate de către candidaţii pentru funcţia de preşedinte al comisiei de bacalaureat;6. selectează şi numeşte vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene de bacalaureat;7. în situaţii deosebite, poate decide, la propunerea comisiilor judeţene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei naţionale de bacalaureat, înlocuirea unor preşedinţi de comisie;8. coordonează şi răspunde de elaborarea subiectelor pentru probele orale şi stabileşte o grilă orientativă de evaluare a acestora;9. coordonează şi asigură elaborarea unui număr de variante de subiecte pentru probele scrise, a baremelor de evaluare corespunzătoare, folosind şi propuneri ale inspectorilor şi ale profesorilor din ţară; din variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezervă;10. coordonează multiplicarea subiectelor, în funcţie de numărul centrelor de examen şi de necesarul de subiecte comunicat de judeţe;11. decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezervă;12. controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat;13. controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene de bacalaureat, comisiile de contestaţii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat;14. poate decide evaluarea lucrărilor dintr-un judeţ în alt judeţ;15. stabileşte judeţele în care se organizează centre regionale de contestaţii şi modul de arondare a judeţelor la aceste centre;16. analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti, şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;17. propune ministrului educaţiei şi cercetării eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat;18. decide recorectarea unor lucrări în perioada desfăşurării examenului sau ulterior;19. Comisia naţională de bacalaureat nu se ocupă de soluţionarea contestaţiilor referitoare la notele obţinute de candidaţi la probele de examen.
 + 
Articolul 10Comisia naţională de bacalaureat poate delega, pe o perioadă limitată de timp, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti. Delegatul Comisiei naţionale de bacalaureat are următoarele atribuţii:1. controlează respectarea prezentei metodologii de către comisia judeţeană de bacalaureat şi comisia de contestaţii, inspectează centrele de examen şi de evaluare, verificând modul de cunoaştere şi de respectare a prezentei metodologii;2. consiliază comisiile judeţene de bacalaureat şi comisiile de contestaţii, comisiile din centrele de examen şi de evaluare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului naţional de bacalaureat;3. propune comisiei judeţene sau Comisiei naţionale de bacalaureat – atunci când constată abateri de la metodologie – schimbări în componenţa comisiilor (supraveghetori, examinatori, vicepreşedinţi, preşedinţi);4. verifică numărul de subiecte comandat de comisia judeţeană de bacalaureat/a municipiului Bucureşti, respectiv numărul de subiecte folosit în cadrul judeţului;5. în cazul în care constată disfuncţii serioase în organizarea examenului naţional de bacalaureat, reprezentantul Comisiei naţionale de bacalaureat poate propune comisiei judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti sau Comisiei naţionale de bacalaureat măsuri de sancţionare a cadrelor didactice în cauză, conform Statutului personalului didactic, sau suspendarea posibilităţii de a se organiza în anul şcolar următor centru de bacalaureat în unitatea şcolară respectivă;6. în situaţii deosebite, poate propune comisiei judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti sau Comisiei naţionale de bacalaureat recorectarea unor lucrări;7. analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia naţională de bacalaureat.
 + 
Articolul 11(1) Comisiile judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti se compun din:● preşedinte – inspectorul şcolar general;● vicepreşedinte – un inspector general adjunct sau un inspector şcolar de specialitate;● 2 secretari – inspectori şcolari de specialitate;● 5 membri – inspectori şcolari de specialitate, directori de liceu, informaticieni.(2) Componenţa nominală a acestor comisii se stabileşte, până la data de 31 martie, prin decizie a inspectorului şcolar general şi se transmite Ministerului Educaţiei şi Cercetării, la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, spre informare.(3) Din comisiile judeţene de bacalaureat aflate în judeţele în care există candidaţi care vor susţine probe în limbile minorităţilor naţionale va face parte cel puţin un specialist aparţinând minorităţilor naţionale respective.
 + 
Articolul 12Comisiile judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii:1. nominalizează, până la data de 15 aprilie, centrele de examen, unităţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare;2. transmit Comisiei naţionale de bacalaureat, în scris, la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, şi în format electronic, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, spre aprobare, lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare judeţene/al municipiului Bucureşti, până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune, şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune;3. transmit, pentru Comisia naţională de bacalaureat, în scris, la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, şi în format electronic, la Direcţia generală logistică, administrativ şi resurse umane, lista cuprinzând propunerile de cadre didactice din rândul cărora Comisia naţională de bacalaureat va desemna vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat; lista va fi transmisă până la data de 1 mai, pentru prima sesiune, şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;4. transmit în scris şi în format electronic, pentru Comisia naţională de bacalaureat, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, necesarul de subiecte, până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune, şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen;5. răspund de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judeţului/municipiului Bucureşti;6. pot decide asupra organizării de centre de examen fie pe grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializări;7. iau măsuri de rezolvare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat;8. iau măsuri pentru dotarea centrelor de examen şi de evaluare pentru bacalaureat cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a examenului şi a evaluării (copiatoare în stare de funcţionare, care să permită multiplicarea subiectelor de examen pentru fiecare candidat, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon etc.);9. desemnează reprezentanţi ai comisiei judeţene care pot controla desfăşurarea examenului în centrele de bacalaureat;10. se adresează, în scris, inspectoratelor judeţene de sănătate pentru a asigura prezenţa personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului naţional de bacalaureat;11. se adresează, în scris, organelor Ministerului Administraţiei şi Internelor, de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean, pentru a asigura prezenţa poliţiştilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judeţene de bacalaureat, la centrele de bacalaureat şi în timpul transportului lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, pentru paza subiectelor şi a lucrărilor scrise, pentru păstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare;12. numesc profesorii examinatori/evaluatori, profesorii supraveghetori şi membrii comisiilor de bacalaureat;13. stabilesc fişa de atribuţii pentru preşedinţii, vicepreşedinţii, membrii comisiilor de bacalaureat, pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori;14. realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de bacalaureat cu 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului naţional de bacalaureat;15. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru examenul naţional de bacalaureat şi stabilesc modelul fişei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orală şi la probele practice. Se vor confecţiona două tipuri de ştampile care vor avea următorul conţinut:a) ştampila pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2005 – C.E.";b) ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Bacalaureat 2005 – C.Z.E.";ştampilele nu vor fi numerotate;16. preiau, în deplină siguranţă, de la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, pe bază de delegaţie nominală, prin preşedintele comisiei judeţene şi unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare;17. asigură, în urma nominalizării de către Comisia naţională de bacalaureat a judeţului respectiv, traducerea subiectelor de examen în limbile minorităţilor naţionale, pentru acele discipline care au fost studiate în respectiva limbă. Pentru ca traducerea să se facă în timp cât mai scurt, asigură un număr corespunzător de cadre didactice care efectuează traducerea;18. păstrează, în deplină siguranţă, subiectele şi baremele de evaluare şi transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen subiectele, cu cel mult o zi înaintea fiecărei probe scrise;19. distribuie baremele de evaluare şi de notare comisiilor din centrele zonale de evaluare;20. controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat în centrele de examen şi de evaluare din judeţ, respectiv din municipiul Bucureşti;21. efectuează, dacă este cazul, schimbări ale vicepreşedinţilor, membrilor, profesorilor examinatori, secretarilor şi profesorilor supraveghetori care fac parte din comisiile din centrele de examen sau din centrele zonale de evaluare. Aceste schimbări vor fi aduse la cunoştinţă Comisiei naţionale de bacalaureat. Pot propune Comisiei naţionale de bacalaureat, în cazuri deosebite, schimbarea unor preşedinţi de comisie;22. pot decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, şi informează Comisia naţională de bacalaureat despre rezultatele acestor reevaluări;23. sesizează imediat Comisiei naţionale de bacalaureat orice situaţie deosebită, a cărei rezolvare nu este prevăzută în metodologie, precum şi orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) şi solicită, în acest caz, subiecte de rezervă;24. pot decide, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educaţie fizică, pentru a asigura desfăşurarea ei în condiţii optime şi a proteja sănătatea candidaţilor; această schimbare poate însemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educaţie fizică;25. organizează, la solicitarea Comisiei naţionale de bacalaureat, centrele judeţene sau regionale de contestaţii şi numesc comisiile de contestaţii pentru aceste centre;26. organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele judeţene/zonale de evaluare şi invers şi răspund de securitatea acestora, de la preluarea lor de la una dintre comisii până la predarea lor celeilalte comisii;27. primesc lucrările scrise contestate de la comisiile din centrele de evaluare şi organizează transportul lor în deplină securitate la şi de la comisia din centrul judeţean sau regional de contestaţii, desemnat de Comisia naţională de bacalaureat;28. primesc lucrările scrise reevaluate de comisia de contestaţii şi le transmit comisiilor din centrele de evaluare;29. primesc de la comisiile de bacalaureat din centrele de examen rapoarte analitice detaliate şi transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare datele parţiale ale examenului naţional de bacalaureat, o dată cu încheierea fiecărei probe orale, astfel: număr de candidaţi înscrişi pentru susţinerea probei, număr de candidaţi prezentaţi, număr de candidaţi eliminaţi din examen, număr de candidaţi admişi, număr de candidaţi respinşi, procent de promovabilitate (din prezenţi), rezultatele pe tranşe de medii;30. transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare rezultatele examenului naţional de bacalaureat imediat după afişarea acestora (înainte şi după contestaţii) astfel: număr de candidaţi înscrişi pentru susţinerea probei, număr de candidaţi prezentaţi, număr de candidaţi eliminaţi din examen, număr de candidaţi respinşi, număr de candidaţi promovaţi, procentul de promovabilitate (din prezenţi) şi repartiţia acestora pe tranşe de medii;31. elaborează şi transmit Comisiei naţionale de bacalaureat, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare şi la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului naţional de bacalaureat, raportul cu privire la rezultatele examenului.
 + 
Articolul 13(1) Se stabilesc două tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi, după caz, cele practice ale examenului, şi centre zonale de evaluare. În fiecare centru de bacalaureat (de examen şi de evaluare) se organizează câte o comisie de bacalaureat coordonată de un preşedinte numit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării prin ordin al ministrului.(2) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:● preşedinte – un cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului;● vicepreşedinte – un inspector şcolar, un director sau un profesor având gradul didactic I sau II;● secretar – un cadru didactic. Pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precădere persoane care au competenţe în operarea pe calculator;● un informatician sau un cadru didactic având competenţe de nivel avansat în operarea pe calculator, care va gestiona baza de date din centru;● membri – 3-5 profesori având gradul didactic I sau II, persoane care au capacitate organizatorică recunoscută şi competenţe în operarea pe calculator;● supraveghetori – câte 2 supraveghetori, cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine proba, pentru fiecare sală în care se desfăşoară probe scrise de examen;● profesori examinatori – câte 2 profesori examinatori pentru fiecare disciplină de examen la care se susţin probe orale sau practice. Subcomisia de examen la disciplina educaţie fizică şi sport este formată din 4 cadre didactice. Stabilirea numărului de profesori examinatori se va face astfel încât fiecare grupă de 2, respectiv 4 (în cazul educaţiei fizice şi sportului) profesori să examineze, de regulă, 100 de candidaţi.(3) Comisiile din centrele zonale de evaluare se compun din:● preşedinte – un cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului;● vicepreşedinte – un inspector şcolar, un director sau un profesor având gradul didactic I, persoane care au capacitate organizatorică recunoscută;● secretar – un cadru didactic. Pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precădere persoane care au competenţe în operarea pe calculator;● profesori evaluatori pentru fiecare disciplină de examen la care se desfăşoară probe scrise. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare, pe discipline, va fi stabilit în funcţie de numărul lucrărilor scrise care trebuie evaluate în centrul respectiv, prevăzând, de regulă, 100 de lucrări pentru fiecare pereche de profesori evaluatori.În funcţie de numărul de lucrări din centrul zonal de evaluare, pot fi propuşi mai mulţi vicepreşedinţi şi secretari în comisiile din centrele de evaluare.(4) Preşedinţii comisiilor de bacalaureat vor fi propuşi de către universităţi din rândul cadrelor didactice având titlul de doctor, recunoscute prin probitate şi competenţă profesională. Se va ţine cont de starea de sănătate a acestora, precum şi de calendarul activităţilor desfăşurate în cadrul examenului, fapt care presupune prezenţa şi activitatea preşedinţilor pe întreg parcursul zilei în centrul de bacalaureat. La selectarea preşedinţilor comisiilor, Comisia naţională de bacalaureat va ţine cont de activitatea desfăşurată în calitate de preşedinte de comisie de bacalaureat în sesiunile anterioare ale examenului.(5) Vicepreşedinţii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare vor fi numiţi de Comisia naţională de bacalaureat, fiind aleşi, prin tragere la sorţi, din lista propusă de comisiile judeţene de bacalaureat.(6) Vicepreşedinţii, secretarii, membrii comisiilor din centrele de examen, supraveghetorii, profesorii examinatori/evaluatori vor fi selecţionaţi din alte unităţi şcolare decât cele din care provin candidaţii arondaţi centrelor. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru centrele de evaluare, exceptând situaţia în care în judeţ este organizat un singur centru de evaluare sau în care specializarea respectivă se predă într-o singură unitate şcolară din judeţ. În acest caz, profesorii vor fi selecţionaţi dintre cei care nu au predat la clasa a XII-a în anul şcolar 2004-2005.(7) Lista profesorilor examinatori/evaluatori cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, având, de regulă, gradul didactic I sau II. În situaţii excepţionale, despre care va fi informată Comisia naţională de bacalaureat, pot fi numiţi ca profesori examinatori/evaluatori şi profesori care predau la gimnaziu, având gradul didactic I sau II, care vor evalua în echipă cu un profesor de liceu.(8) Comisia judeţeană de bacalaureat stabileşte, prin tragere la sorţi, cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de evaluare, cu excepţia preşedinţilor şi a vicepreşedinţilor. Tragerea la sorţi se va efectua, în fiecare judeţ, cu cel mult două zile înainte de începerea examenului, în şedinţă publică, din lista aprobată de comisia judeţeană de bacalaureat, urmând ca inspectorul şcolar general să emită decizii scrise. Această listă se alcătuieşte la nivel judeţean pe baza listelor transmise de licee, cuprinzând numele profesorilor care doresc să participe la examenul de bacalaureat şi care în sesiunile anterioare au respectat prevederile metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor şcolare până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune, şi până la data de 15 iulie, pentru a doua sesiune de examen. Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti aprobă lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorţi cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea examenului. Lista aprobată va cuprinde cadre didactice cu prestanţă şi autoritate profesională şi morală.(9) Tragerea la sorţi se efectuează în şedinţă publică. Repartizarea pe comisii a cadrelor didactice se consemnează într-un proces-verbal, în care se vor menţiona şi persoanele aparţinând societăţii civile care au participat la şedinţa publică de tragere la sorţi.(10) Informaticienii care fac parte din comisiile de bacalaureat, conform alin. (2), vor fi nominalizaţi de comisia judeţeană cel mai târziu până la data de 15 aprilie.(11) Nu vor fi numite în comisiile de bacalaureat şi nu vor primi nici o sarcină legată de examen persoanele care au rude sau soţul/soţia în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaraţii scrise în acest sens, declaraţii care vor fi păstrate alături de celelalte documente de examen.
 + 
Articolul 14(1) Numărul candidaţilor înscrişi într-o comisie de examen va fi cuprins între 250 şi 450; numărul de elevi pe centru va fi decis ţinându-se cont de desfăşurarea în condiţii optime a examenului. În cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 sau mai mult de 450 de elevi, cu aprobarea Comisiei naţionale de bacalaureat.(2) Pentru centrele de examen care au arondate unităţi de învăţământ situate la distanţă mare de centru, se pot organiza subcomisii, având un efectiv de cel puţin 75 de candidaţi, care îşi pot desfăşura activitatea în altă localitate decât cea în care îşi are sediul centrul de examen. Pentru aceste subcomisii, precum şi pentru situaţiile în care o parte din candidaţi susţin proba în alt local decât cel în care îşi are sediul centrul de examen, va fi desemnat un membru al comisiei de examen care se va afla la locul desfăşurării probei, pe toată durata acesteia. Alături de acesta, va fi delegat, pe toată perioada desfăşurării examenului naţional de bacalaureat, şi un membru al comisiei judeţene de bacalaureat.(3) Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 750 de candidaţi.(4) Organizarea de comisii, subcomisii sau centre zonale de evaluare sub efectivul prevăzut nu se poate face decât în cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei naţionale de bacalaureat.(5) În a doua sesiune a examenului naţional de bacalaureat, în cazul în care numărul total de candidaţi pe judeţ este mai mic de 250, respectiv 750 de candidaţi, comisia judeţeană va organiza un singur centru de examen, respectiv de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei naţionale de bacalaureat.
 + 
Articolul 15Dacă numărul candidaţilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, aceştia vor fi, de regulă, repartizaţi de către comisia judeţeană la centre de examen din alte localităţi, la care se organizează examenul naţional de bacalaureat. În aceste cazuri, inspectoratul şcolar judeţean este obligat să asigure, pe toată durata examenului, cazarea candidaţilor care se prezintă prima sau a doua oară la examenul naţional de bacalaureat.
 + 
Articolul 16În cadrul comisiilor de examen se pot organiza subcomisii pe profiluri, respectiv pe specializări, eventual în funcţie de limba de predare. În fiecare comisie sau subcomisie, candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabetică, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasă – învăţământ de zi, seral sau cu frecvenţă redusă.
 + 
Articolul 17În comisiile organizate pentru candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale care au studiat în limba maternă şi care solicită susţinerea probelor de examen în limba respectivă – la obiectele studiate în această limbă în liceu – vor fi numiţi profesori de specialitate care cunosc bine limba maternă a candidaţilor şi care au predat disciplina respectivă în limba maternă. Comisia judeţeană va desemna un profesor care a predat disciplina respectivă în limba maternă pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a sprijini profesorii de specialitate la realizarea traducerii.
 + 
Articolul 18Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt următoarele:1. organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat în centrul respectiv;2. preiau, sub semnătura preşedinţilor, de la directorul unităţii de învăţământ în care se află centrul de examen, documentele necesare desfăşurării examenului naţional de bacalaureat. Conducerile unităţilor de învăţământ arondate centrului de examen răspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate, a listelor de înscriere la examenul naţional de bacalaureat. Conducerea unităţii de învăţământ în care este organizat centrul de examen asigură condiţiile necesare organizării şi desfăşurării examenului naţional de bacalaureat – sălile de concurs, imprimatele pentru lucrările scrise, fotocopiatoare, fişete pentru păstrarea documentelor de bacalaureat în deplină siguranţă;3. verifică autenticitatea actelor, respectarea condiţiilor de participare la examen şi întocmirea listelor de înscriere;4. completează cataloagele de examen tipizate cu numele, iniţiala tatălui şi prenumele candidaţilor, disciplinele de examen pe care aceştia le susţin. Cataloagele de examen tipizate se completează în două exemplare identice: se numerotează şi se ştampilează fiecare pagină;5. repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, în ordine alfabetică, afişează listele respective, cu 24 de ore înainte de prima probă, la avizierul liceului şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;6. preiau, la momentul stabilit de către Comisia naţională de bacalaureat sau de cea judeţeană, sub semnătura preşedintelui şi a unui membru al comisiei, subiectele şi baremele de evaluare, pe care le păstrează în condiţii de securitate deplină, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de examen, în case de fier sau în fişete metalice sigilate. Comisiile vor respecta prevederile metodologiei în ceea ce priveşte păstrarea secretă a subiectelor şi a baremelor de evaluare, deschiderea acestora şi resigilarea lor;7. sesizează imediat comisiei judeţene orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea, deteriorarea, desecretizarea unui subiect etc.) sau orice altă situaţie apărută în timpul desfăşurării examenului naţional de bacalaureat;8. stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe săli a cadrelor didactice supraveghetoare;9. instruiesc cadrele didactice care asigură supravegherea în sălile de examen;10. multiplică subiectele pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de examen, sigilând apoi originalul;11. distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;12. controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor scrise;13. controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centru care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat;14. iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de bacalaureat sau se desfăşoară probele scrise de examen să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeţeană, de Comisia naţională de bacalaureat sau neprevăzute de prezenta metodologie;15. alcătuiesc şi afişează lista alfabetică a candidaţilor pentru probele orale şi practice, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii;16. examinează candidaţii la probele orale şi la cele practice; trec rezultatele la probele orale, precum şi notele la probele practice în fişa individuală a candidatului, imediat după susţinerea acestora;17. afişează zilnic rezultatele la probele orale şi la cele practice, precum şi rezultatele finale, la încheierea evaluării tuturor lucrărilor scrise;18. transcriu în catalog rezultatele la probele orale, precum şi notele la probele practice;19. transcriu în catalog notele obţinute la probele pe care candidaţii le-au susţinut în sesiunile anterioare şi pentru care aceştia au solicitat recunoaşterea în sesiunea respectivă, conform art. 2 alin. (2). Transcrierea în catalog a acestor note se face pe baza adeverinţelor depuse de candidaţi la înscriere. Adeverinţele rămân anexă la cataloagele de examen şi se păstrează permanent, ca şi acestea. Notele recunoscute din sesiunile anterioare se marchează în catalog cu un asterisc şi se va preciza, ca notă de subsol, că au fost obţinute în sesiunile anterioare;20. asigură, prin preşedinte şi un membru al comisiei, transportul în deplină siguranţă şi predarea, cu proces-verbal, la centrele zonale de evaluare, a lucrărilor scrise şi a cataloagelor de examen, completate cu numele candidaţilor şi denumirea probelor susţinute de aceştia. Pentru fiecare disciplină şi tip de subiect, pentru care s-a susţinut probă scrisă în centrul respectiv de examen, se asigură pentru centrul zonal de evaluare o copie a subiectului;21. preiau de la centrele zonale de evaluare, cu ocazia predării lucrărilor scrise, baremele de evaluare şi de notare şi le afişează în centrul de examen, după încheierea probei scrise respective;22. primesc de la centrele zonale de evaluare, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru al comisiei din centrul de examen, cataloagele completate cu notele obţinute de candidaţi, asigurând transportul acestora, în deplină siguranţă, la centrul de examen;23. afişează listele cu rezultate, după primirea acestora de la centrele zonale de evaluare;24. primesc eventualele contestaţii la probele scrise;25. transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială;26. afişează rezultatele definitive, după rezolvarea contestaţiilor la comisia de contestaţii;27. întocmesc extrase din catalog, care cuprind situaţia la examen a candidaţilor proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, şi le transmit liceelor respective, în vederea completării diplomelor de bacalaureat;28. elaborează şi transmit comisiilor judeţene, în termen de 4 zile de la încheierea respectivei sesiuni de examen, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea acestuia;29. predau directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, cataloagele şi celelalte documente întocmite pentru organizarea examenului naţional de bacalaureat.
 + 
Articolul 19Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de evaluare sunt următoarele:1. preiau de la comisia judeţeană de bacalaureat, prin preşedinte şi vicepreşedinte, plicurile cu baremele de evaluare şi de notare şi le păstrează în condiţii de securitate deplină, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de evaluare, în case de fier sau în fişete metalice sigilate;2. primesc, în zilele în care se susţin probe scrise, prin proces-verbal semnat de preşedinte şi de vicepreşedinte, lucrările scrise aduse de delegaţii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate, şi predau acestora baremele de evaluare şi de notare, pentru a fi afişate în centrul de examen;3. răspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se află în centrul de evaluare;4. evaluează lucrările scrise, respectând baremul de evaluare şi de notare;5. calculează şi trec pe lucrări notele celor 2 evaluatori şi nota finală;6. transcriu în cataloage notele la fiecare probă scrisă, pentru fiecare candidat arondat centrului;7. calculează mediile generale şi le trec în cataloagele de examen;8. predau, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, cu proces-verbal, cataloagele de examen completate şi semnate de profesorii evaluatori, delegaţiilor centrului de examen;9. primesc de la delegaţii centrelor de examen arondate centrului de evaluare cererile candidaţilor care contestă notele obţinute la evaluarea iniţială;10. transmit comisiei judeţene de bacalaureat, în deplină siguranţă, lucrările scrise sigilate, ale căror note iniţiale au fost contestate;11. primesc de la comisia judeţeană de bacalaureat lucrările scrise care au fost reevaluate de comisia de contestaţii şi o copie de pe procesul-verbal cuprinzând deciziile acesteia;12. predau cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, lucrările scrise, borderourile de evaluare originale şi celelalte documente de examen directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare.
 + 
Capitolul IIIÎnscrierea candidaţilor + 
Articolul 20(1) Înscrierea candidaţilor pentru examenul naţional de bacalaureat se face la secretariatele liceelor, numai în perioada prevăzută în calendarul examenului, după cum urmează:a) pentru candidaţii din seria curentă, tabelele de înscriere sunt întocmite de profesorii diriginţi, în conformitate cu evidenţele din licee. Tabelele cuprind opţiunile pentru probele de examen şi semnătura elevilor;b) pentru candidaţii din anii precedenţi, înscrierea se face de secretarii liceului din centrul de examen la care este arondat liceul pe care candidaţii l-au absolvit, pe baza actelor prezentate de aceştia (certificate de naştere şi, după caz, de căsătorie, foaia matricolă şi situaţia şcolară din clasele liceale). În situaţia schimbării domiciliului în altă localitate, menţionată ca atare în buletinul de identitate, candidaţii din seriile precedente se pot înscrie pentru a susţine examenul naţional de bacalaureat la un liceu de acelaşi profil, stabilit de comisia judeţeană de bacalaureat din judeţul în care se află noul domiciliu al candidatului.(2) Candidaţii care au fost respinşi la examenul naţional de bacalaureat în sesiunile anului 2003 sau ale anului 2004 şi care solicită recunoaşterea unor probe promovate în aceste sesiuni vor prezenta la înscriere şi o adeverinţă eliberată de liceul pe care candidatul l-a absolvit, din care să reiasă rezultatele obţinute la examenul de bacalaureat în sesiunile menţionate. Adeverinţa va preciza, pentru fiecare sesiune, disciplina susţinută şi nota obţinută la fiecare dintre probele a)-f) şi va indica probele pentru care s-a solicitat recunoaşterea rezultatelor din sesiunile anterioare. În cazul în care candidatul nu s-a prezentat sau a fost eliminat la una ori mai multe probe, acest lucru va fi menţionat în adeverinţă. Adeverinţa va fi semnată de directorul şi de secretarul unităţii de învăţământ absolvite şi va purta sigiliul acesteia.
 + 
Articolul 21Până la data de 15 martie toţi elevii din clasele liceale terminale îşi vor exprima în scris opţiunile pentru obiectele de studiu prevăzute pentru probele la alegere, la care doresc să susţină examenul naţional de bacalaureat.
 + 
Articolul 22Directorii unităţilor de învăţământ liceal centralizează opţiunile şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, până la data de 1 aprilie.
 + 
Articolul 23(1) Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, centralizează opţiunile comunicate de licee şi transmit Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare necesarul de subiecte până la data de 15 aprilie, pentru prima sesiune de examen, şi până la data de 25 iulie, pentru a doua sesiune de examen.(2) Tabelele de înscriere la prima sesiune a examenului naţional de bacalaureat, pentru absolvenţii din seria curentă, întocmite conform calendarului, se actualizează după încheierea semestrului al doilea (prin eliminarea candidaţilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiată sau exmatriculaţi) şi se transmit, în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor, semnate şi ştampilate de director, centrului de examen la care şcoala este arondată. De corectitudinea datelor transmise centrului de examen răspunde directorul unităţii de învăţământ la care candidaţii au absolvit cursurile liceale.(3) Pentru a doua sesiune a examenului naţional de bacalaureat, înscrierea candidaţilor se face conform graficului anunţat. Pentru elevii de clasa a XII-a, care susţin examene de corigenţă, se va stabili în graficul corigenţelor o zi specială de înscriere pentru sesiunea a doua a examenului naţional de bacalaureat. Lista centrelor de examen cu unităţile arondate şi a centrelor zonale de evaluare se transmite, în scris, la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi, în format electronic, la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, până la data de 25 iulie. Lista cadrelor didactice din rândul cărora se vor desemna vicepreşedinţii comisiilor din centrele de examen se transmite, în scris, la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi, în format electronic, la Direcţia generală logistică, administrativ şi resurse umane, până la data de 25 iulie.
 + 
Capitolul IVConţinutul examenului + 
Articolul 24Disciplinele de studiu la care se organizează probele pentru examenul naţional de bacalaureat sunt stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Precizarea exactă a acestora, precum şi a programelor de examen se face printr-un ordin separat al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Capitolul VStabilirea subiectelor pentru probele de examen + 
Articolul 25(1) Pentru fiecare probă scrisă se stabilesc variante de subiecte din care se alege, prin tragere la sorţi, numărul subiectului probei scrise şi al subiectului de rezervă.(2) Subiectele pentru probele de examen se realizează la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare şi se stabilesc ţinându-se seama de următoarele criterii:a) să fie în concordanţă cu programele şcolare şi cu programele de bacalaureat aprobate şi publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;b) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare din partea candidaţilor;c) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului programelor şcolare şi programelor de bacalaureat, pentru a fi tratate în timpul stabilit;d) să permită tratarea lor în timpul acordat candidaţilor pentru rezolvare – 3 ore;e) subiectele şi baremele se vor elabora astfel încât să se asigure unitatea de evaluare la nivel naţional.
 + 
Articolul 26(1) Subiectele pentru probele orale se elaborează la nivel naţional şi cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Tematica şi cerinţele detaliate/subiectele vor fi făcute publice şi transmise inspectoratelor şcolare cu cel puţin 15 zile înaintea începerii probelor.(2) Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, întocmirea biletelor de examen în preziua începerii probelor orale.(3) Subiectele de pe biletele de examen vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute.
 + 
Capitolul VIPregătirea sălilor, desfăşurarea probelor, evaluarea şi notarea + 
Articolul 27Sălile pentru susţinerea probelor vor fi, în prealabil, adaptate acestor activităţi, prin:a) dotarea corespunzătoare – se va avea în vedere amenajarea sălilor astfel încât în fiecare sală de examen să existe cel puţin 15 candidaţi;b) eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe candidaţi în elaborarea răspunsurilor orale sau a lucrărilor scrise;c) afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor metodologiei care îi informează pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, fraudă ori tentativă de fraudă atrage eliminarea din examen;d) afişarea, pe uşa fiecărei săli a prevederilor din metodologie care îi informează pe elevi că subiectele rezolvate pe ciornă sau pe foaia cu subiectele fotocopiate nu se iau în considerare.Probele scrise
 + 
Articolul 28(1) Înaintea intrării în săli, preşedintele comisiei din centrul de examen instruieşte supraveghetorii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile prezentei metodologii şi cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în săli.(2) La încheierea instructajului participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva alături de celelalte documente ale examenului.(3) Repartizarea pe săli a personalului de supraveghere – cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine proba, din altă unitate de învăţământ decât cea din care provin candidaţii – se face de preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi – câte 2 pentru fiecare sală – în ziua fiecărei probe, cu trei sferturi de oră înainte de începerea acesteia, luându-se măsuri să nu rămână aceleaşi formaţii de supraveghere în zile diferite şi nici aceiaşi supraveghetori pentru aceleaşi săli, la probe diferite.(4) Supraveghetorii care intră în săli după ce au fost instruiţi şi care au semnat fişa de atribuţii primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul procesului-verbal de predare/primire a lucrărilor scrise, hârtie tipizată pentru lucrări şi hârtie ştampilată pentru ciorne. Numărul de coli de examen şi numărul de coli pentru ciorne primite pentru fiecare sală de examen vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor şi de preşedintele comisiei de examen.(5) Se interzice supraveghetorilor să pătrundă în sală cu telefoane mobile, precum şi cu ziare, reviste, cărţi etc.
 + 
Articolul 29(1) Accesul candidaţilor în săli este permis, pe baza buletinului/cărţii de identitate sau a paşaportului, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei.(2) Se interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări (manuale, dicţionare, notiţe, însemnări, tabele de logaritmi etc., cu excepţia celor prevăzute în mod expres în foaia cu subiectele de examen), care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Candidaţii pot introduce în săli şi pot folosi în timpul examenului naţional de bacalaureat acele materiale (dicţionar la disciplina Limba latină, planul de conturi la disciplina Contabilitate) a căror posibilitate de utilizare este menţionată explicit pe subiectul de examen. Profesorii supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la sancţionarea supraveghetorilor şi la eliminarea din sală a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu.(3) Înainte de aducerea subiectelor în săli supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizată. Se va insista asupra faptului că rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizată şi că soluţiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în considerare.(4) Candidaţii se aşază câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o coală de hârtie tipizată pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce cadrele didactice care supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce supraveghetorii semnează în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată. Pentru lipirea colţului lucrării se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de examen dintr-un judeţ. Preşedintele comisiei va semna şi va pune ştampila-tip "Bacalaureat 2005 – C.E." peste colţul închis şi lipit al lucrării. Aceste operaţii se vor încheia înaintea ieşirii primului elev din sala de examen.(5) Înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive, care ar permite identificarea lucrării, atrag anularea lucrării scrise respective.(6) Pentru ciorne, candidaţii vor primi coli obişnuite de hârtie, marcate cu ştampila "Bacalaureat 2005 – C.E."
 + 
Articolul 30(1) După anunţarea variantei de subiect extrase de Comisia naţională de bacalaureat, preşedintele şi membrii acesteia verifică dacă subiectele primite de la comisia judeţeană pentru respectiva probă scrisă au fost păstrate secrete. Un membru al Comisiei naţionale de bacalaureat extrage varianta anunţată, după care plicul cu celelalte variante se sigilează, se semnează de toţi cei prezenţi şi este păstrat în condiţii de securitate deplină în casa de fier sau în dulap metalic sigilat. La deschiderea subiectelor se va alcătui un proces-verbal semnat de toţi cei prezenţi.(2) Se multiplică subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, după care se introduc în plicuri care se sigilează, urmând să fie distribuite în săli. Candidaţii care susţin probele în limbile minorităţilor naţionale vor primi simultan atât subiect în limba maternă, cât şi subiect în limba română.(3) Nici un membru al Comisiei naţionale de bacalaureat nu poate părăsi centrul de examen şi nu poate comunică în exterior conţinutul subiectelor de examen până la încheierea probei. Candidaţii pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o oră şi jumătate de la distribuirea subiectelor în săli.(4) Supraveghetorii de săli primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte, vicepreşedinte sau un membru al comisiei de examen, verifică integritatea acestora, le deschid şi distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat. La încheierea acestor operaţii, începe rezolvarea subiectelor de către candidaţi.(5) Punctajul acordat fiecărui subiect se va transmite candidaţilor o dată cu subiectul, iar baremul de evaluare va fi afişat la avizierul centrului de examen după încheierea probei scrise.(6) Comisia de examen va lua toate măsurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil un subiect pentru fiecare candidat.
 + 
Articolul 31(1) Preşedintele, vicepreşedintele sau un membru al comisiei de examen verifică, în toate sălile de examen, dacă subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete şi corespund cu filiera, profilul, specializarea şi opţiunea candidatului. Dacă subiectele se traduc în limbi ale minorităţilor naţionale, se verifică acelaşi lucru şi pentru subiectele traduse.(2) Nu este permis preşedintelui, vicepreşedintelui şi membrilor comisiei de examen să dea elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, să facă modificări ale subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte se discută direct cu Comisia naţională de bacalaureat.(3) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intră în sală şi nici un candidat nu o poate părăsi decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predare a acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.(4) În cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre profesorii care supraveghează, până la înapoierea în sala de examen.
 + 
Articolul 32(1) Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de 3 ore, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.(2) Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru.(3) Se interzice folosirea în timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul şi a altor mijloace de calcul. Nu se foloseşte altă hârtie decât cea distribuită candidaţilor de supraveghetori. Fiecare candidat primeşte atâtea coli tipizate câte îi sunt necesare.(4) Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive (corectări numeroase şi greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere), doresc să îşi transcrie lucrarea fără să depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat", se semnează de cei 2 supraveghetori şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.(5) Fiecare candidat primeşte atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare.
 + 
Articolul 33(1) În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de săli nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectul de examen. Unul dintre supraveghetori stă în faţa clasei, celălalt în spatele ei şi nu au alte preocupări în afară de supraveghere. În cazul în care aceştia încalcă aceste dispoziţii, preşedintele comisiei de examen poate decide înlocuirea lor şi, dacă este cazul, face şi propuneri de sancţionare.(2) În timpul desfăşurării probelor scrise, supraveghetorii de săli răspund de asigurarea ordinii şi a liniştii în sala de examen, precum şi de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Supraveghetorii au obligaţia să verifice dacă elevii au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite ori le-ar facilita rezolvarea subiectelor de examen şi să ia măsurile ce se impun. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidaţilor să comunice în nici un fel între ei şi sesizează preşedintele comisiei de examen asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii.(3) În timpul desfăşurării probelor scrise, în sălile de examen au voie să între numai:a) preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei din centrul de examen;b) membrii comisiei din centrul de examen;c) persoane împuternicite cu delegaţie de către Comisia naţională de bacalaureat sau de comisia judeţeană de bacalaureat/a municipiului Bucureşti pentru a controla desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat.
 + 
Articolul 34(1) Pe măsură ce îşi încheie lucrările, candidaţii le predau supraveghetorilor.(2) La expirarea celor 3 ore acordate, candidaţii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Trei candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.(3) La predarea lucrărilor, supraveghetorii barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de predare-primire pe care le semnează candidaţii, precum şi în rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării.(4) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în centrul de examen.(5) Supraveghetorii duc lucrările scrise din sala de examen la sala în care se află preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei de examen şi le predau acestora sub semnătură. Aceştia verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise şi dacă numărul de pagini al fiecărei lucrări coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal.(6) Pe măsură ce se încheie susţinerea probelor scrise, toate lucrările scrise se transportă şi se predau de către preşedinte şi un membru al comisiei centrului de examen, pe bază de proces-verbal, preşedintelui şi vicepreşedintelui din centrul zonal de evaluare. După încheierea ultimei probe, se predau la centrul zonal de evaluare şi cataloagele de examen, în două exemplare.
 + 
Articolul 35(1) Preşedintele şi vicepreşedintele din centrul zonal de evaluare primesc, pe bază de proces-verbal, lucrările scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi evaluate.(2) Toate lucrările primite în centrul de examen la aceeaşi disciplină, din cadrul aceleiaşi probe de examen, având acelaşi tip de subiect, sunt amestecate de preşedintele şi vicepreşedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate în seturi şi numerotate de la 1 la n. De regulă, seturile cuprind 100 de lucrări. Seturile de lucrări se introduc în dosare (plicuri), după ce pe fiecare lucrare s-a scris şi numărul de ordine al dosarului (plicului).(3) Dosarele cu lucrările numerotate sunt predate de preşedinte sau de vicepreşedinte, cu proces-verbal de predare-primire, profesorilor evaluatori desemnaţi de preşedinte. Procesul-verbal conţine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrări, disciplina de examen, numărul lucrărilor predate/primite şi numerele de ordine ale acestora. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrările pe care trebuie să le evalueze.(4) Evaluarea şi notarea lucrărilor scrise din fiecare set se efectuează de 2 profesori evaluatori, care lucrează în mod obligatoriu în încăperi separate, stabilite de preşedintele comisiei centrului de evaluare. În fiecare sală se află cel puţin 3 profesori evaluatori. Schimbarea lucrărilor de la primul evaluator la al doilea şi invers se va face în prezenţa preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei centrului de evaluare. Pe perioada evaluării au voie să între în săli, în afara evaluatorilor înşişi, doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti, preşedintele şi vicepreşedintele centrului de evaluare, reprezentanţii Comisiei naţionale de bacalaureat, persoane împuternicite cu delegaţie de către comisia judeţeană de bacalaureat/a municipiului Bucureşti pentru a controla desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat.(5) Fiecare lucrare se evaluează şi se apreciază de fiecare evaluator, separat, cu note de la 10 la 1, respectându-se baremele de evaluare şi de notare stabilite de Comisia naţională de bacalaureat. Greşelile vor fi evidenţiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie. Evaluarea şi notarea pe baza baremului se înregistrează în borderouri separate pentru fiecare evaluator.(6) Zilnic, după terminarea programului de evaluare şi de notare, seturile de lucrări şi borderourile individuale de notare (închise în plicuri sigilate) se predau, cu proces-verbal asemănător celui de la alin. (3), preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în case de fier sau în dulapuri metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu lucrările scrise. Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate lucrările scrise şi celelalte documente ale examenului naţional de bacalaureat vor fi păstrate separat de preşedinte şi de unul dintre vicepreşedinţi.
 + 
Articolul 36(1) După încheierea de către ambii profesori a acţiunii de evaluare şi de notare, borderourile întocmite şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei centrului de evaluare o dată cu lucrările evaluate. După ce preşedintele comisiei centrului de evaluare se asigură că între notele acordate de cei 2 profesori evaluatori este o diferenţă de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe fiecare lucrare, cu cerneală roşie, de profesorii evaluatori şi se semnează de aceştia. Media finală se trece pe lucrare, în prezenţa profesorilor evaluatori, de către preşedintele comisiei centrului de evaluare centrului de evaluare. Preşedintele comisiei centrului de evaluare verifică media finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, şi semnează alături de evaluatori.(2) În cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între notele celor 2 evaluatori, preşedintele repartizează lucrarea spre reevaluare unui alt profesor de specialitate care, în prezenţa profesorilor evaluatori iniţiali, stabileşte nota finală a lucrării. Nota dată la reevaluare este nota care se trece pe lucrare; sub notă vor semna cei 3 evaluatori şi preşedintele comisiei centrului de evaluare. Numărul setului şi numărul de ordine al lucrărilor care necesită a treia evaluare sunt consemnate într-un proces-verbal, semnat de cei amintiţi anterior.
 + 
Articolul 37(1) După ce toate lucrările scrise au fost evaluate şi notate, acestea se deschid, în prezenţa preşedintelui, a vicepreşedintelui din centrul de evaluare şi a profesorilor evaluatori de la disciplina respectivă, iar notele finale se înregistrează imediat în cataloagele de examen de către secretari, cu cerneală albastră sau neagră.(2) Eventualele corectări ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneală roşie sau cu pix roşu, de către persoana din comisia centrului de evaluare care a greşit, sub semnătură, iar preşedintele comisiei centrului de evaluare contrasemnează şi ştampilează.(3) Cataloagele completate cu notele de la probele scrise şi media generală, semnate de profesorii evaluatori la rubrica prevăzută în acest scop şi de preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei de evaluare pe fiecare pagină, se predau, cu proces-verbal, preşedintelui şi celui de-al doilea delegat al comisiei din centrul de examen, pentru a fi transportate la centrul respectiv.Probele orale şi practice
 + 
Articolul 38(1) Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectându-se ora prevăzută pentru fiecare grupă. Fiecare candidat prezintă comisiei de examen documentul de identitate şi fişa individuală pentru consemnarea rezultatelor la examinările orale şi practice. Comisia de bacalaureat verifică identitatea fiecărui candidat.(2) Candidatul la probele orale extrage un bilet şi primeşte hârtie ştampilată pentru ciornă. El are dreptul să ia un al doilea bilet, caz în care nota va fi scăzută cu două puncte.(3) Pentru elaborarea răspunsurilor se acordă fiecărui candidat 15-20 de minute.(4) Examinarea orală se realizează de către cei 2 profesori examinatori membri ai comisiei de examen. Profesorii examinatori pot interveni cu întrebări lămuritoare sau suplimentare, de regulă după ce candidatul şi-a prezentat răspunsurile.(5) Examinarea la probele orale se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 3 candidaţi.
 + 
Articolul 39(1) Fiecare profesor examinator evaluează răspunsul candidatului de la probele orale cu note întregi de la 1 la 10, în funcţie de punctajul orientativ de evaluare. Dacă baremul conduce la punctaje fracţionare, acestea se rotunjesc la cel mai apropiat întreg (în cazul fracţiunilor de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului). Punctajul de evaluare va fi consemnat pe borderourile individuale ale profesorilor examinatori.(2) Dacă între notele celor 2 examinatori există o diferenţă de cel mult un punct, atunci se calculează nota finală la proba orală respectivă, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire din notele acordate de cei 2 examinatori. Preşedintele comisiei de examen mediază situaţiile în care diferenţa dintre notele celor 2 evaluatori este mai mare de un punct şi hotărârea sa, fundamentată pe punctajul acordat candidatului de cei 2 examinatori, este definitivă. Situaţiile în care este necesară medierea preşedintelui sunt consemnate într-un proces-verbal, la care se ataşează copii de pe evaluările celor 2 examinatori.(3) Fiecare profesor trece în borderou nota acordată, iar preşedintele nota finală. Nota finală la examenul oral se trece în catalog şi în fişa individuală a candidatului, cu semnătura celor 2 profesori examinatori. La fiecare probă orală fişa individuală pentru consemnarea rezultatelor la examinările orale şi practice se înmânează candidatului, după consemnarea notei.(4) După susţinerea probei orale, candidatul predă biletul de examen şi ciorna semnată.(5) Un candidat se consideră promovat la proba orală dacă a obţinut minimum nota finală 5 (cinci) la respectiva probă. În caz contrar, candidatul este declarat "respins" la proba orală respectivă.(6) Probele orale sunt eliminatorii. Candidatul care a obţinut o notă sub 5 (cinci) sau nu s-a prezentat la o probă orală este declarat "respins", respectiv "neprezentat", la examenul naţional de bacalaureat şi nu mai participă la probele următoare.
 + 
Articolul 40Desfăşurarea probelor orale are caracter public. În unele situaţii, preşedintele poate dispune întreruperea examinării şi eliminarea din sală a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzătoare.
 + 
Articolul 41Notele de la probele practice se trec în fişa individuală a candidatului, imediat după încheierea susţinerii probei de către acesta. Apoi fişa se înmânează candidatului.
 + 
Capitolul VIIStabilirea şi comunicarea rezultatelor + 
Articolul 42(1) După încheierea probelor din cadrul examenului naţional de bacalaureat şi după evaluarea şi notarea tuturor lucrărilor scrise, se comunică rezultatele finale pentru toţi candidaţii.(2) Pentru fiecare candidat care a obţinut cel puţin nota 5 (cinci) la toate probele orale, scrise sau practice de examen, se calculează media generală de bacalaureat ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la probele orale, scrise sau practice de examen.(3) Pentru candidaţii din seriile precedente, care au solicitat recunoaşterea unor probe orale care au fost evaluate cu calificativul "admis" şi care au obţinut cel puţin nota 5 (cinci) la fiecare dintre celelalte probe, se calculează media generală de bacalaureat ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la probele orale, scrise sau practice de examen, care au fost apreciate cu note.(4) Nu se calculează media generală pentru candidaţii care nu au promovat una sau mai multe probe, care nu s-au prezentat la toate probele sau care au fost eliminaţi la o probă.(5) Se consideră că un candidat a promovat toate probele şi deci a promovat examenul de bacalaureat, dacă acesta îndeplineşte simultan următoarele condiţii: a obţinut cel puţin nota 5 sau calificativul "admis" la fiecare probă orală, a obţinut cel puţin nota 5 la fiecare probă scrisă sau practică de examen şi are media generală minimum 6,00. În acest caz, candidatul este declarat "reuşit". Pentru candidaţii care obţin media generală 5,99, media generală se rotunjeşte la 6,00.(6) Candidaţii care s-au prezentat la toate probele de examen, dar nu îndeplinesc simultan condiţiile menţionate la alin. (4) sunt declaraţi "respinşi".(7) Candidaţii care au promovat probele orale, dar au lipsit la cel puţin o probă scrisă de examen sunt declaraţi "neprezentaţi". Un candidat care a absentat la o probă scrisă se poate prezenta la probele scrise următoare, dar nu i se calculează media generală. Se consideră că aceşti candidaţi nu au promovat examenul naţional de bacalaureat.(8) Candidaţii care au fost eliminaţi de la o probă nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi "eliminaţi din examen". Se consideră că aceşti candidaţi nu au promovat examenul naţional de bacalaureat.(9) Candidaţilor declaraţi "respinşi", "neprezentaţi" sau "eliminaţi din examen" li se consemnează aceasta pe foaia matricolă. Menţiunea respectivă se face şi în registrul matricol. În cazul candidaţilor proveniţi de la alte unităţi de învăţământ, comisia de examen va anunţa în scris rezultatul la liceele de unde provin candidaţii.(10) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului naţional de bacalaureat se întocmesc şi se afişează liste nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare probă scrisă, practică sau orală, media generală (acolo unde este cazul) şi rezultatul final ("reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen").(11) Pentru candidaţii care au solicitat recunoaşterea unor probe promovate în sesiunile anterioare, în lista menţionată la alin. (10), notele recunoscute din sesiunile anterioare se marchează cu un asterisc şi se precizează, ca notă de subsol, faptul că au fost obţinute în sesiunile anterioare.
 + 
Articolul 43Pentru candidaţii proveniţi de la alte licee decât cel în care este organizat centrul de examen, comisia de examen întocmeşte extrase din catalog, care cuprind situaţia lor la examen şi le transmite liceelor respective, în vederea completării diplomelor de bacalaureat.
 + 
Capitolul VIIIDepunerea şi rezolvarea contestaţiilor + 
Articolul 44(1) Nu se admit contestaţii la probele orale şi practice, cu excepţia probei de dicteu melodic şi armonic, de la profilul artistic – muzică.(2) Contestaţiile la probele scrise se depun şi se înregistrează la centrul de examen, în perioada prevăzută de calendarul examenului naţional de bacalaureat.(3) Preşedintele împreună cu un membru al comisiei din centrul de examen primesc contestaţiile şi le înregistrează.(4) Cererile prin care se contestă notele obţinute la evaluarea iniţială, însoţite de un borderou în care se precizează numele contestatarilor şi probele, respectiv disciplina/disciplinele, pentru care este depusă contestaţia, se înaintează comisiei din centrul zonal de evaluare, de un delegat al comisiei din centrul de examen.(5) După primirea de la centrele de examen a cererilor prin care se contestă notele obţinute la evaluarea iniţială, în centrul zonal de evaluare, lucrările candidaţilor care au depus contestaţii se închid pentru a deveni secrete în ceea ce priveşte centrul de examen, numărul acordat iniţial lucrării, numele candidatului şi notele acordate. Secretizarea se face, în toate centrele zonale de evaluare din judeţ, cu acelaşi tip de hârtie pusă la dispoziţie de comisia judeţeană de bacalaureat/a municipiului Bucureşti. După aceasta se aplică ştampila "Bacalaureat 2005 – C.Z.E.", iar lucrările se înaintează, prin delegat, comisiei judeţene de bacalaureat. Aceasta transmite lucrările comisiei de contestaţii nominalizate de Comisia naţională de bacalaureat, singura în măsură să acorde o nouă notă lucrării. Totodată, se transmite un borderou în care se menţionează proba de examen, disciplina, tipul de subiect, numărul de ordine al lucrărilor şi numărul de pagini pentru fiecare lucrare.(6) Comisia naţională de bacalaureat poate stabili organizarea de centre de contestaţii la nivel judeţean sau regional. Componenţa comisiei de contestaţii din centrele judeţene sau regionale este stabilită de comisia judeţeană de bacalaureat cu acordul Comisiei naţionale de bacalaureat.(7) Comisia naţională de bacalaureat stabileşte şi transmite comisiilor judeţene de bacalaureat în care judeţ trebuie transmise lucrările pentru contestaţii. Comisia judeţeană de bacalaureat transmite la comisia de contestaţii indicată de Comisia naţională de bacalaureat lucrările ale căror note iniţiale au fost contestate în centrele de examen din judeţ.
 + 
Articolul 451) Comisiile judeţene sau regionale de contestaţii au următoarea componenţă:– preşedinte – un inspector şcolar general adjunct al judeţului respectiv, altul decât cel numit eventual în comisia judeţeană de bacalaureat/a municipiului Bucureşti;– vicepreşedinte – un inspector şcolar de specialitate;– 1-2 secretari – inspectori şcolari, cadre didactice;– membri – câte 2 profesori pentru fiecare disciplină şi pentru maximum 100 de lucrări contestate.(2) În fiecare an, membrii comisiei de contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior. Alegerea evaluatorilor se face prin tragere la sorţi, dintr-o listă de profesori recunoscuţi pentru competenţa profesională şi probitatea lor morală. La dosarul comisiei judeţene se vor afla atât deciziile de numire ale profesorilor evaluatori din comisia de contestaţii din anul curent, cât şi ale celor din anul precedent.
 + 
Articolul 46(1) Comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti sau regionale de contestaţii reevaluează lucrările primite şi acordă note lucrărilor contestate, conform baremelor pentru probele scrise.(2) Pentru lucrările care au primit la comisia de evaluare note de până la 9,50, nota acordată iniţial se modifică , prin creştere sau descreştere, dacă între nota iniţială şi nota acordată de comisia de contestaţii se va constata o diferenţă de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică de 0,05 puncte, nota iniţială rămâne neschimbată.(3) Pentru lucrările care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitivă este nota acordată de comisia de contestaţii.(4) Notele stabilite de comisia de contestaţii, conform alin. (2) şi (3), sunt definitive după validarea lor de către preşedintele comisiei. Deciziile comisiei de contestaţii se consemnează într-un proces-verbal care este semnat de către toţi membrii comisiei.(5) Lucrările scrise se restituie comisiilor judeţene de bacalaureat de la care provin, care le distribuie centrelor de evaluare, împreună cu o copie de pe procesul-verbal. O copie a procesului-verbal în care sunt consemnate deciziile comisiei de contestaţii este predată delegatului fiecărui centru de examen care a înaintat cereri de reevaluare a lucrărilor scrise. Borderourile de corectare de la comisia de contestaţii şi procesul-verbal se păstrează la sediul inspectoratului şcolar respectiv timp de 2 ani.(6) În cazul în care se constată diferenţe mai mari de 1,50 puncte – în plus sau în minus – între nota iniţială şi nota de la contestaţii, inspectoratele şcolare analizează situaţia în termen de 30 de zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii evaluatori din ambele comisii (cea din centrul zonal de evaluare şi cea de la contestaţii) şi decid sancţionarea celor vinovaţi. Comisia naţională de bacalaureat va fi înştiinţată de sancţiunile aplicate, până la data de 1 noiembrie a anului în care s-a desfăşurat examenul.(7) În perioada de evaluare a probelor scrise sau ulterior, Comisia naţională de bacalaureat poate desemna, după caz, comisii de reevaluare prin sondaj a unui număr de lucrări, urmărindu-se corectitudinea respectării baremelor. Comisia naţională de bacalaureat propune inspectoratelor şcolare sancţiuni, în cazul constatării unor nereguli flagrante. Reevaluarea nu conduce la modificarea notelor candidaţilor.
 + 
Articolul 47(1) Comisiile de bacalaureat din centrele de examen operează în cataloage schimbările care se impun după aflarea rezultatelor la contestaţii, recalculează, după caz, media generală de bacalaureat şi rectifică în mod corespunzător rezultatul examenului.(2) Rezultatele la contestaţii se comunică celor în drept prin afişare la avizierul centrului de examen, conform calendarului examenului naţional de bacalaureat.
 + 
Capitolul IXDispoziţii finale + 
Articolul 48Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare şi din comisiile judeţene de bacalaureat/a municipiului Bucureşti au obligaţia să informeze telefonic în cel mai scurt timp Comisia naţională de bacalaureat cu privire la neregulile care apar în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat, precum şi despre neprezentarea unor preşedinţi, în vederea înlocuirii acestora.
 + 
Articolul 49(1) Toate documentele întocmite în centrul de examen pentru bacalaureat se păstrează în arhiva unităţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen, până la sfârşitul anului şcolar următor, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.(2) Subiectele care se deschid la comisiile din centrele de examen se vor introduce în plicuri care vor purta semnăturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi ştampilate şi se vor păstra timp de un an în arhiva unităţii şcolare în care a fost organizat centrul de examen.(3) Lucrările scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se păstrează până la sfârşitul anului şcolar următor.
 + 
Articolul 50(1) Diplomele de bacalaureat se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii liceelor la care absolvenţii au promovat ultima clasă şi vor fi semnate de preşedintele comisiei din centrul de examen, în termen de cel mult 10 zile de la terminarea examenului naţional de bacalaureat.(2) În cazuri excepţionale, diplomele pot fi semnate de către preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat.
 + 
Articolul 51(1) Raportul comisiei judeţene de bacalaureat privind rezultatele examenului naţional de bacalaureat organizat şi desfăşurat în liceele din judeţ se transmite, prin delegat sau prin poştă, la Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor. Raportul va cuprinde:a) situaţia numerică a tuturor candidaţilor, pe ansamblu şi la fiecare probă de examen; situaţia elevilor promovaţi, pe tranşe de medii;b) semnalarea situaţiilor deosebite – folosirea subiectelor de rezervă, înlocuirea unor preşedinţi şi a unor membri ai comisiei;c) aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexităţii, al concordanţei cu programele şcolare, asupra modului în care subiectele au solicitat capacităţile intelectuale ale candidaţilor etc.;d) sugestii şi soluţii pentru perfecţionarea organizării şi a desfăşurării examenului naţional de bacalaureat;e) analiza modului de desfăşurare a contestaţiilor şi rezultatele statistice ale acestora, concluzii şi propuneri;f) informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană de bacalaureat a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale de bacalaureat.(2) Un exemplar al raportului va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.(3) Situaţia menţionată la alin. (1) lit. a) se trimite şi prin poşta electronică la Direcţia generală logistică, administrativ şi resurse umane din Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi la Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor.
 + 
Articolul 52(1) Până la data de 1 noiembrie, inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenul naţional de bacalaureat din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.(2) Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării examenului naţional de bacalaureat, inclusiv date despre eşantioanele de lucrări reevaluate la decizia Comisiei naţionale de bacalaureat sau judeţene. Comisia judeţeană de bacalaureat va decide reevaluarea de lucrări la cel puţin 3 discipline de examen, pentru examenul naţional de bacalaureat. Numărul minim de lucrări reevaluate la o disciplină va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea eşantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului general concluziile acestei reevaluări. În urma reevaluării, inspectorul şcolar general poate propune, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeţeană a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale de bacalaureat.
 + 
Articolul 53(1) Respectarea întocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat.(2) Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează:a) candidaţii care în timpul desfăşurării probelor de examen au introdus în sălile de examen materiale ajutătoare sau mijloace electronice de calcul ori de comunicare sau care sunt surprinşi copiind ori transmiţând soluţii ale subiectelor sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă;b) cadrele didactice care, în perioada examenului, comit fapte cu caracter infracţional (furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări) sau au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a sălii de examen etc.) sunt sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, după caz, ale Codului penal; aceste cadre didactice vor fi imediat înlocuite din comisie şi li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare;c) profesorii evaluatori care săvârşesc fapte cu caracter infracţional (înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, modificări de note etc.) sau care manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor de examinator/evaluator se sancţionează conform prevederilor Statutului personalului didactic şi, după caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare.(3) Procedura de sancţionare pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control. În baza aceluiaşi proces-verbal, inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizează abaterea constatată şi propunerea de sancţionare. Abaterile săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la comisiile pentru examenul naţional de bacalaureat sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii unei comisii de bacalaureat atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui. De asemenea, constatarea de nereguli grave duce la înlocuirea din comisie a vinovaţilor. În cazul înlocuirii din comisie pentru abateri grave, persoana înlocuită nu primeşte indemnizaţia cuvenită respectivei funcţii din comisia de bacalaureat.
 + 
Articolul 54Candidaţii care au fost înscrişi fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la examenul naţional de bacalaureat sau care au beneficiat de părtinire frauduloasă, constatată de organele în drept, sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă sau, după caz, acestora li se anulează diploma.
 + 
Articolul 55(1) La organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat în liceele (secţiile de liceu) pentru elevii cu deficienţe vizuale, motorii şi auditive se fac următoarele precizări speciale:a) pentru un număr de candidaţi care corespunde cel puţin efectivului unei clase speciale de liceu se organizează subcomisii de bacalaureat;b) preşedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/secţie) va fi, de regulă, un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, având una dintre specialităţile menţionate anterior;c) comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a şanselor pentru candidaţii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.(2) Exemple de asemenea adaptări sunt:● asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gesticular la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);● mărirea cu 1-1,5 ore a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficienţe fizice (motorii) sau vizuale;● asigurarea scrisului cu caractere mărite la candidaţii ambliopi;● transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;● realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia, de către candidatul cu deficienţe, către un profesor asistent de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă.(3) Candidaţii cu deficienţe din liceele obişnuite pot beneficia, după caz, de prevederile alin. (2), în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinţe medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiţii de egalizare a şanselor, candidaţii vor fi orientaţi spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.(4) Comisia naţională de bacalaureat poate aproba şi alte proceduri de susţinere a examenului naţional de bacalaureat pentru candidaţii cu deficienţe/handicap, la propunerea comisiilor judeţene.
 + 
Articolul 56În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizaţi la pat, temporar sau definitiv, pentru cei şcolarizaţi la domiciliu, comisiile judeţene de bacalaureat pot organiza susţinerea probelor la locul imobilizării, simultan cu toţi candidaţii din ţară. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei naţionale de bacalaureat, la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasării.
 + 
Articolul 57Se interzice cu desăvârşire colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii acestora sau de la orice persoană care are rude în rândul candidaţilor la examenul naţional de bacalaureat. Cei dovediţi încălcând această dispoziţie vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic sau Codului penal, după caz.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x