METODOLOGIE din 30 octombrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU DIZABILITATI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1013 din 29 noiembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 877 30/10/2018
ART. 7REFERIRE LAHG 655 14/09/2016
ART. 7REFERIRE LAANEXĂ 14/09/2016
ART. 7REFERIRE LALEGE 197 01/11/2012
ART. 7REFERIRE LALEGE 221 11/11/2010
ART. 7REFERIRE LAHG 268 14/03/2007
ART. 7REFERIRE LANORMA 14/03/2007
ART. 7REFERIRE LACONVENTIE 26/09/2007
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 448 06/12/2006
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEDECIZIE 877 30/10/2018
ActulCONTINUT DEDECIZIE 877 30/10/2018
ActulREFERIT DEDECIZIE 877 30/10/2018





Notă
Aprobată prin Decizia nr. 877 din 30 octombrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.013 din 29 noiembrie 2018.
 + 
Capitolul I Dispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta metodologie stabilește cadrul procedural pentru desfășurarea procesului de reorganizare a centrelor rezidențiale pentru persoanele adulte cu handicap publice sau private, cu capacitate mai mică sau egală cu 50 de locuri, aflate în coordonarea metodologică a Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, denumite în continuare centre rezidențiale. + 
Articolul 2Scopul procesului de reorganizare a centrelor rezidențiale este asigurarea condițiilor pentru respectarea drepturilor persoanelor adulte cu handicap și a nevoilor lor individuale specifice. + 
Articolul 3Procesul de reorganizare se realizează la nivel național, pentru centrele rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap aflate în coordonarea metodologică a Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, ținând cont de nevoile individuale ale beneficiarilor corelate cu standardele specifice de calitate, în vigoare. + 
Articolul 4Reorganizarea implică totodată identificarea factorilor care necesită schimbarea, în sensul eliminării disfuncționalităților și îmbunătățirii condițiilor de viață pentru persoanele adulte cu handicap.
 + 
Capitolul IIDomeniul de aplicare + 
Articolul 5Procesul de dezinstituționalizare reprezintă o prioritate pentru sistemul de protecție a persoanelor adulte cu handicap, concomitent cu diversificarea măsurilor de prevenire a instituționalizării și de susținere a traiului în comunitate. + 
Articolul 6Prezenta metodologie se aplică activităților inițiate și desfășurate de autoritățile administrației publice locale și de furnizorul de servicii sociale privat, după caz, în domeniul serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu handicap, pentru a asigura caracterul unitar al procesului de reorganizare.
 + 
Capitolul IIIDocumente de referință și conexe + 
Articolul 7Principalele documente de referință sau conexe pentru realizarea procesului de reorganizare sunt:a)Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 448/2006;b)Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare HG nr. 268/2007;c)Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, cu modificările ulterioare;d)Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;e)Hotărârea Guvernului nr. 655/2016 pentru aprobarea Strategiei naționale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități“ 2016-2020 și a Planului operațional privind implementarea Strategiei naționale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități“ 2016-2020.
 + 
Capitolul IVPrincipii + 
Articolul 8Procesul de reorganizare are la bază următoarele principii:a)respectarea demnității inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertății de a face propriile alegeri, și a independenței persoanelor cu dizabilități;b)crearea parteneriatului local: reorganizarea este un demers colectiv, ce necesită capacitarea și coordonarea resurselor existente, implicarea structurilor administrative și asigurarea susținerii din partea societății civile;c)planificarea într-o manieră integrată a activităților realizate la toate nivelurile, pentru a asigura o imagine completă a resurselor și responsabilităților;d)consultarea și implicarea persoanelor cu dizabilități, a reprezentanților și a organizațiilor lor, în acord cu principiul „Nimic pentru noi, fără noi!“.
 + 
Capitolul VTermeni, expresii, acronime + 
Articolul 9În înțelesul prezentei metodologii, termenii și expresiile folosite au următoarele semnificații:

ANPD Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități
CAbR Centru de abilitare și reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilități
CIA Centru de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu dizabilități
CPVI Centru pentru viață independentă pentru persoane adulte cu dizabilități
CRes/CCdz Centru respiro pentru persoane adulte cu dizabilități (CRes)/Centru de criză pentru persoane adulte cu dizabilități (CCdz)
DGASPC direcția de asistență socială și protecția copilului de la nivelul județului, respectiv al sectorului municipiului București
LP locuință protejată pentru persoane adulte cu dizabilități
LmP locuință protejată (minim) pentru persoane adulte cu dizabilități
LMP locuință protejată (maxim) pentru persoane adulte cu dizabilități

 + 
Capitolul VIObiective generale, specifice și rezultate așteptate + 
Articolul 10Obiectivul general al procesului de reorganizare este de a asigura persoanelor adulte cu dizabilități serviciile specifice de care au nevoie, identificate în baza evaluării individuale, ținând cont de opinia lor și de prevederile standardelor minime specifice de calitate. + 
Articolul 11Obiectivele specifice sunt:a)evaluarea nevoilor specifice ale persoanelor adulte cu handicap, pe baza unui instrument unic de evaluare la nivel național;b)analiza și prelucrarea datelor obținute prin evaluare în vederea stabilirii profilului centrului;c)realizarea demersurilor pentru asigurarea funcționării serviciului social reorganizat.
 + 
Articolul 12Rezultatele așteptate cuprind:a)realizarea unei „hărți“ privind nevoile specifice ale beneficiarilor din centrele rezidențiale;b)asigurarea nevoilor specifice prin servicii specifice din instituțiile de asistență socială de tip rezidențial;c)îmbunătățirea instrumentului unic de evaluare; d)îmbunătățirea colaborării la nivel local și județean.
 + 
Capitolul VIIEtapele procesului de reorganizare + 
Articolul 13Etapele procesului de reorganizare sunt:a)pregătirea activității;b)consultarea la nivel local și județean;c)realizarea procesului de reorganizare;d)monitorizarea procesului de reorganizare. + 
Articolul 14Prima etapă are ca scop crearea cadrului de planificare pentru demararea procesului de reorganizare și include activități pregătitoare, de exemplu: stabilirea unui grup de lucru, analiza datelor statistice referitoare la serviciile sociale, identificarea instituțiilor cu responsabilități, stabilirea calendarului și a principalelor acțiuni. + 
Articolul 15Consultarea la nivel local și județean presupune comunicarea și cooperarea între instituțiile cu responsabilități în domeniul serviciilor sociale, sănătății și dizabilității cu serviciile publice locale de asistență socială, organizate la nivel de comună, oraș, municipiu, județ, precum și cu reprezentanții societății civile care desfășoară activități în domeniu și cu reprezentanții furnizorilor de servicii sociale privați. + 
Articolul 16(1)Procesul de reorganizare este centrat pe stabilirea profilului centrului rezidențial și include acțiunile de evaluare și prelucrare a datelor referitoare la profilul beneficiarilor, stabilirea denumirii și realizarea demersurilor necesare pentru asigurarea funcționării serviciului social reorganizat.(2)Nivelul de referință a calității serviciilor sociale reorganizate îl constituie standardele specifice de calitate minime obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu handicap, aprobate prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale.
 + 
Capitolul VIIIEvaluarea + 
Articolul 17(1)Evaluarea nevoilor specifice ale persoanelor adulte cu handicap din centrele rezidențiale se realizează utilizând fișa de evaluare a beneficiarului, denumită în continuare fișa de evaluare, care constituie anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie. (2)Pentru fiecare centru rezidențial, conducătorul/ coordonatorul centrului rezidențial completează fișa centrului rezidențial, care constituie anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta metodologie. (3)Fișa de evaluare a beneficiarului și fișa centrului rezidențial, menționate în prezentul articol, reprezintă documentele în baza cărora se întocmește nota de fundamentare prevăzută la art. 25 alin. (1), art. 26 alin. (1) și art. 27 alin. (1). + 
Articolul 18(1)Evaluarea persoanelor din centrele rezidențiale se realizează de către o echipă multidisciplinară de evaluare formată din cel puțin 3 membri ai personalului din centrul rezidențial care se reorganizează, dintre care unul cu rol de coordonator. (2)La evaluarea persoanelor din centrele rezidențiale poate participa un reprezentant al unei organizații neguvernamentale cu activitate în protecția și promovarea drepturilor omului sau care reprezintă interesele persoanelor cu handicap, în calitate de observator, conform unei proceduri proprii a DGASPC.(3)În cazul în care serviciul de asistență socială pentru persoanele adulte cu handicap este contractat, evaluarea se realizează de către o echipă de evaluare formată din cel puțin 3 membri ai furnizorului de servicii sociale privat, dintre care unul cu rol de coordonator, la care se adaugă un membru din partea DGASPC. (4)La nivelul unui centru rezidențial pot fi constituite mai multe echipe de evaluare.
 + 
Articolul 19Personalul implicat în procesul de evaluare poate fi: asistent social, medic, asistent medical, psiholog, psihopedagog, pedagog de recuperare, terapeut ocupațional, consilier vocațional, alți terapeuți, după caz. + 
Articolul 20(1)Conducerea DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat desemnează membrii echipei de evaluare și coordonatorul acesteia și stabilește atribuțiile. (2)Membrii echipei/echipelor de evaluare se reunesc în ședință pregătitoare, analizează fișa de evaluare și își clarifică opțiunile de întrebare/răspuns. (3)Pe perioada de evaluare, membrii echipei/echipelor de evaluare pot solicita dosarul personal al beneficiarului și/sau sprijinul altor membri ai personalului. (4)Evaluarea permite o analiză detaliată a activităților derulate, a impactului acestora asupra beneficiarului, a modului în care resursele sunt folosite.
 + 
Articolul 21(1)Fișa de evaluare se aplică individual, pentru fiecare dintre beneficiarii centrului rezidențial.(2)Echipa multidisciplinară de evaluare se preocupă ca persoana adultă cu handicap să își exprime opinia și ține cont de aceasta. (3)În cazul în care beneficiarul are desemnat reprezentant legal, acesta are obligația de a participa la evaluare și a răspunde la întrebări în prezența persoanei cu handicap. (4)În cazul în care reprezentantul legal nu poate participa din motive bine întemeiate (de exemplu, internare în spital), acesta transmite acordul pentru evaluare centrului rezidențial.
 + 
Articolul 22(1)Aplicarea fișei de evaluare se face în condiții de siguranță și confidențialitate pentru beneficiar. (2)Echipa de evaluare desfășoară interviu cu beneficiarul și acordă acestuia timp suficient de răspuns; atunci când este cazul, coordonatorul echipei solicită prezența unui interpret de limbaj mimico-gestual și/sau a unuia dintre membrii personalului care cunosc cel mai bine persoana evaluată. (3)Spațiul pus la dispoziție de conducătorul centrului rezidențial pentru evaluare este prietenos și confortabil.
 + 
Capitolul IXPrelucrarea datelor + 
Articolul 23(1)Prelucrarea datelor obținute în urma evaluării se face de membrii echipei/echipelor de evaluare, împreună cu personal desemnat de către DGASPC sau de furnizorii de servicii sociale privați, în condiții de confidențialitate. (2)În urma prelucrării datelor, echipa de lucru realizează un raport sintetic, finalizat cu propunerea de reorganizare a centrului rezidențial sub una dintre denumirile: locuință protejată (minim) pentru persoane adulte cu dizabilități (LmP), locuință protejată (maxim) pentru persoane adulte cu dizabilități (LMP), centru pentru viață independentă pentru persoane adulte cu dizabilități (CPVI), centru de abilitare și reabilitare pentru persoane adulte cu dizabilități (CAbR), centru de îngrijire și asistență pentru persoane adulte cu dizabilități (CIA), centru respiro pentru persoane adulte cu dizabilități (CRes), Centru de criză pentru persoane adulte cu dizabilități (CCdz). (3)În situația în care centrul rezidențial are și un alt nume (de exemplu, „Sf. Andrei“), acesta se adaugă după denumirea stabilită la alin. (2). (4)Raportul este înaintat conducerii DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat care administrează centrul rezidențial respectiv.
 + 
Capitolul XÎnființarea centrului rezidențial + 
Articolul 24Propunerea de profil a centrului rezidențial, evidențiată prin propunerea de denumire a acestuia, are la bază analiza datelor obținute prin evaluare care relevă faptul că aproximativ 60% dintre beneficiari au nevoie de activități și servicii specifice dintre cele prevăzute în standardele specifice minime obligatorii de calitate, aprobate prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale. + 
Articolul 25(1)În situația în care centrul rezidențial public se înființează în subordinea consiliilor județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București, în structura DGASPC, conducerea DGASPC întocmește nota de fundamentare care are la bază datele obținute din evaluare, pe care o înaintează consiliului județean, respectiv local al sectorului municipiului București, pentru emiterea proiectului de hotărâre privind înființarea centrului rezidențial.(2)Proiectul de hotărâre privind înființarea centrului rezidențial conține în mod obligatoriu denumirea centrului în conformitate cu prevederile art. 23 și capacitatea acestuia, precum și avizul de legalitate al secretarului județului/sectorului municipiului București.
 + 
Articolul 26(1)În situația în care centrul rezidențial public se înființează în subordinea autorității administrației publice locale, la nivel de municipiu, oraș sau comună, în structura serviciului public de asistență socială, conducerea serviciului public de asistență socială întocmește nota de fundamentare care are la bază datele obținute din evaluare, pe care o înaintează consiliului local, pentru emiterea proiectului de hotărâre privind înființarea centrului rezidențial. (2)Proiectul de hotărâre privind înființarea centrului rezidențial conține în mod obligatoriu denumirea centrului în conformitate cu prevederile art. 23 și capacitatea acestuia, precum și avizul de legalitate al secretarului consiliului local.
 + 
Articolul 27(1)În situația în care centrul rezidențial se înființează de către un furnizor de servicii sociale privat, autorizat în condițiile legii, acesta întocmește nota de fundamentare care are la bază datele obținute din evaluare și pe care o înaintează conducerii care emite hotărârea/dispoziția de înființare a centrului rezidențial. (2)Hotărârea/Dispoziția de înființare a centrului rezidențial conține în mod obligatoriu denumirea centrului în conformitate cu prevederile art. 23 și capacitatea acestuia.
 + 
Articolul 28Nota de fundamentare prevăzută la art. 25 alin. (1), art. 26 alin. (1) și art. 27 alin. (1) conține cel puțin următoarele:a)descrierea proximității din punctul de vedere al mijloacelor de transport, modalitatea prin care se realizează accesul la serviciile din comunitate (medicale, educaționale, poștă, biserică etc.);b)activitățile ce urmează a fi desfășurate în centrul rezidențial reorganizat în corelare cu cerințele standardelor specifice minime obligatorii de calitate;c)structura personalului care va asigura activitățile și serviciile;d)rezultatele obținute din prelucrarea datelor cuprinse în fișele de evaluare pe baza cărora s-a stabilit profilul centrului rezidențial. + 
Articolul 29(1)Conducerea DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat se preocupă de actualizarea documentelor referitoare la centrul rezidențial reorganizat, de exemplu: actualizarea regulamentului de organizare și funcționare, a regulamentului intern, a procedurii privind circuitul documentelor, a fișelor de post și altele. (2)Conducerea DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat se preocupă să organizeze grupe de beneficiari care au nevoie de servicii specifice suplimentare sau complementare celor pe care centrul rezidențial le furnizează.
 + 
Capitolul XIMonitorizare + 
Articolul 30(1)Monitorizarea procesului de reorganizare cuprinde colectarea și analiza datelor despre modul în care acesta s-a realizat astfel încât centrul rezidențial să asigure beneficiarilor săi servicii specifice, în conformitate cu prevederile standardelor specifice minime obligatorii de calitate.(2)Monitorizarea procesului de reorganizare se face de către ANPD.
 + 
Anexa nr. 1 la metodologie
FIȘA DE EVALUARE A BENEFICIARULUI
Numele persoanei evaluate

Prenume: Prenume II: Nume:


Sursa informațiilor
(membri ai familiei, profesioniști, alte persoane consultate în completarea acestei fișe de evaluare)

Nr. curent Calitatea persoanei
1.
2.


Termeni și explicații

Termeni utilizați Abrevieri Explicații
continuu C Persoana necesită sprijin și îndrumare fără întrerupere.
regulat R Persoana necesită sprijin și îndrumare zilnic, în intervale orare stabilite și cunoscute (de exemplu: servirea mesei).
secvențial S Persoana necesită sprijin și îndrumare din când în când, în anumite situații (de exemplu: igiena personală, plimbare, altele) pentru perioade scurte de timp.
minim M Persoana necesită sprijin și îndrumare în anumite momente, pentru operațiuni pe care le execută într-o perioadă mare de timp (de exemplu: legatul șireturilor)
deloc D Persoana nu necesită acordarea de sprijin și îndrumare.

 + 
Modulul 1: Date demografice1.1.Sexul: [] masculin             [] feminin1.2.Vârsta, la data completării chestionarului (în ani împliniți) ……… ani 1.3.Educație: (bifați una sau mai multe opțiuni, luând în considerare studii finalizate cu diplomă/certificat, NU studii începute și nefinalizate)[] studii postuniversitare[] studii universitare[] studii postliceale[] studii liceale[] școală profesională[] studii primare (1-4 clase)[] studii generale[] învățământ special[] fără studii[] analfabet (nu știe să scrie/să citească)[] alte tipuri de educație ……………………………….Alte informații relevante, după caz ……………………………………………1.4.Stare civilă, la data completării chestionarului:[] necăsătorit[] căsătorit[] divorțat[] văduv[] partener într-o relație neoficializată/concubinAlte informații relevante, după caz ……………………………………1.5.Etnie:[] română[] alta: ……………………………………………………………….Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..1.6.Religie: (dacă este cazul, specificați orice nevoi particulare în acest sens)………………………………………………………………………………………Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………..1.7.Limba/Comunicare:1.7.1.Limba maternă: ………………………………………………………1.7.2.Are nevoie de interpret în limbaj mimico-gestual[] DA [] NU1.7.3.Are nevoie de asistență Braille[] DA [] NU1.7.4.Are nevoie de dispozitive speciale de comunicare[] DA [] NUAlte informații relevante, după caz ……………………………………..1.8.Statut profesional:[] elev/elevă[] angajat cu normă întreagă[] angajat cu normă parțială[] prestează munci ocazionale[] nu este angajat într-o formă de muncă[] pensionarAlte informații relevante, după caz …………………………………………………………1.9.Situația găzduirii:1.9.1.Care este aranjamentul de găzduire preferat de persoana evaluată:[] să rămână acolo unde este[] să se mute cu familia[] să se mute în propria locuință[] să se mute într-o locuință protejată[] să se mute într-un alt centru rezidențial[] să se mute în altă instituție medicală de îngrijire[] nu știe/nu se pronunță cu siguranțăAlte informații relevante, după caz ……………………………………………1.9.2.Care este preferința/părerea reprezentantului legal cu privire la aranjamentele de găzduire pentru persoana evaluată:Important: În situația în care răspunde reprezentantul legal, răspunsurile sunt date în prezența și împreună cu persoana cu handicap. Echipa de evaluare, apelând, după caz, și la alți specialiști, va evita pe cât posibil ca decizia să fie luată numai de reprezentantul legal.[] să rămână acolo unde este[] să se mute cu familia[] să se mute în propria locuință[] să se mute într-o locuință protejată[] să se mute într-un alt centru rezidențial[] să se mute în altă instituție medicală de îngrijire[] nu știe/nu se pronunță cu siguranțăAlte informații relevante, după caz ………………………………………………….

1.10.Relația cu familia și cu familia lărgităInformații relevante, după caz …………………………………………………………….1.11.Hobby-uri, interese și preocupări……………………………………………………………………….Alte informații relevante, după caz …………………………………………………………..1.12.Dorințe de viitor Informații relevante, după caz ……………………………………………………… + 
Modulul 2: Asistență pentru sănătate2.1.Beneficiarul are nevoie de:

Tip serviciu Informații Observații particulare
Servicii de medicină generală  o dată pe an, pentru evaluarea anuală a stării de sănătate de mai multe ori pe an, pentru diagnosticare și tratament stare acută
Servicii medicale/Terapii furnizate în comunitate:– stomatologice– oftalmologice– ORL– dermatologice– altele (precizați)  Da Nu
Servicii specializate pentru teme ca: HIV/SIDA, relații intime și sex, reproducere și planificare familială, dependența de substanțe ilegale, alcool sau tutun  Da Nu
Servicii medicale specializate pentru boli cronice, de exemplu endocrine/metabolice, cardiace/circulatorii, respiratorii, infecțioase/ ale sistemului imunitar, digestive, altele Număr de internări și/sau consultații medicale pe parcursul anului 2018
Servicii psihiatrice specializate Număr de internări și/sau consultații specializate pe parcursul anului 2018

2.2.Beneficiarul are probleme complexe de sănătate și are un plan de prevenire, intervenție și recuperare individualizat, realizat de specialiști, care trebuie urmărit în centrul rezidențial:[] DA [] NU2.3.Beneficiarul are probleme de sănătate mintală ca, de exemplu: anxietate (fobii, stres post-traumatic, tulburări obsesiv-compulsive), tulburare bipolară/maniac-depresivă, depresie, schizofrenie, tulburări de personalitate, tulburare din spectrul autist)[] DA [] NU2.4.Beneficiarul are nevoie în mod regulat de internări și/sau servicii psihiatrice specializate:[] nu este cazul[] zilnic[] o dată pe săptămână[] de 2 sau mai multe ori pe săptămână[] o dată pe lună[] de 2 sau mai multe ori pe lună[] cel puțin o dată pe an2.5.Beneficiarul are nevoie de îngrijire sau supraveghere peste noapte:[] nu[] da; în medie o intervenție pe parcursul nopții[] da; în medie mai mult de o intervenție pe parcursul nopții2.6.Beneficiarul are afecțiuni neurologice ca, de exemplu: boala Alzheimer, distrofie musculară, epilepsie, altele, și are nevoie în mod regulat de internări în servicii specializate:[] nu este cazul[] zilnic[] o dată pe săptămână[] de 2 sau mai multe ori pe săptămână[] o dată pe lună[] de 2 sau mai multe ori pe lună[] cel puțin o dată pe anAlte informații relevante, după caz ………………………………………………….Beneficiarul are nevoie de sprijin:[] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin) + 
Modulul 3: Nevoia de servicii psihologice (consiliere psihologică, terapii de suport)

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru a-și controla stările emoționale: C R S M D
3.1. poate deveni anxios, depresiv sau mânios în absența oricărui stimul extern evident, dar poate fi calmat fără tratament medicamentos
3.2. poate deveni un pericol pentru sine și/sau pentru alții.

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………….

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru a-și exprima adecvat emoțiile: C R S M D
3.3. pare să fie „lipsit de emoții“ sau este prea afectuos, fără a-i afecta pe ceilalți
3.4. este extrem de reținut sau are tendința de a avea izbucniri emoționale nepotrivite
3.5. uneori este cuprins de mânie sau devine agresiv

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin în vederea conștientizării de sine: C R S M D
3.6. încrederea poate fi ușor subminată de eșecuri minore sau de răspunsuri indiferente din partea altora
3.7. este temător și dependent când trebuie să îndeplinească sarcini nefamiliare și tinde să se retragă chiar în situații familiare
3.8. are un concept de sine foarte puțin dezvoltat și tinde să stea pasiv în lipsa unei persoane care să-i dea indicații

Alte informații relevante, după caz …………………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin în vederea evitării situațiilor de izolare socială și depresie, menținerii echilibrului psiho-afectiv: C R S M D
3.9. poate deveni stresat sau agresiv când rutinele sunt schimbate
3.10. are o anxietate sau un comportament obsesiv-compulsiv, diagnosticate clinic
3.11. consideră că orice schimbare a rutinelor bine învățate este intolerabilă

Alte informații relevante, după caz …………………………………………………Beneficiarul are nevoie de sprijin [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 4: Menținerea/Dezvoltarea aptitudinilor cognitive

Nr. crt. Beneficiarul folosește simțurile în interacțiunea cu obiecte: Da Nu
4.1. urmărește cu privirea obiecte, persoane etc. folosind simțul văzului
4.2. ascultă la radio, muzică, povești etc. folosind simțul auzului
4.3. explorează obiecte cu mâinile, degetele etc. folosind simțul tactil
4.4. explorează obiecte folosind simțul olfactiv
4.5. explorează gustul alimentelor folosind simțul gustativ

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul și-a însușit elemente din învățarea de bază: Da Nu
4.6. imită sau mimează imediat o acțiune sau un comportament
4.7. pune întrebări/dorește să afle informații despre persoane, lucruri și evenimente
4.8. are dobândit limbajul
4.9. are capacitatea de a repeta după cineva (de exemplu, pentru a învăța un text)
4.10. înțelege și utilizează concepte legate de caracteristicile (dimensiune, formă, cantitate, lungime etc.) lucrurilor, persoanelor sau evenimentelor
4.11. are deprinderea de a folosi instrumente de scris
4.12. are deprinderea de a cunoaște și utiliza cifre și de a lucra cu numere

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………….

Nr. crt. Beneficiarul are deprinderea de a citi: Da Nu
4.13. recunoaște scrisul
4.14. își recunoaște numele scris pe o hârtie
4.15. poate citi mesaje scrise, la TV
4.16. poate interpreta simboluri, de exemplu: pericol, ieșire în caz de urgență etc.

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are deprinderea de a scrie: Da Nu
4.17. scrie numele și adresa fără ajutor
4.18. scrie notițe scurte (de exemplu, o listă de cumpărături)
4.19. scrie prin copiere
4.20. desenează
4.21. scrie utilizând tehnologie asistivă
4.22. scrie folosind instrumente de scris

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul: Da Nu
4.23. se poate concentra asupra aceleiași sarcini pentru aproximativ 5 minute
4.24. se poate concentra asupra aceleiași sarcini/activități pentru o perioadă mare de timp (o oră cel puțin)
4.25. trebuie să ia periodic (de exemplu, la fiecare 15-20 minute) pauze scurte de la sarcina asupra căreia se concentrează

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………….

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru a lua decizii în timp util: Da Nu
4.26. identifică existența unei probleme și poate formula soluții la aceasta
4.27. poate lua decizia de a îndeplini o sarcină dintre mai multe și de a o pune în practică
4.28. poate lua decizii numai cu sprijin și îndrumare

Alte informații relevante, după caz …………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 5: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor zilnice

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin în vederea realizării programului zilnic pentru: C R S M D
5.1. a exprima timpul în ore și minute cu ajutorul ceasului
5.2. a anticipa anumite acțiuni din timpul zilei (ședința de consiliere, începutul unei emisiuni etc.)
5.3. a lua decizii în situații de rutină
5.4. a lua decizii atunci când se confruntă cu sarcini sau situații noi
5.5. a planifica activități
5.6. a îndeplini (a finaliza) o sarcină

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru a face față responsabilităților, stresului sau urgenței: C R S M D
5.7. în acțiuni simple
5.8. în acțiuni complexe

Alte informații relevante, după caz …………………………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru autocontrolul comportamentului și exprimarea de emoții adecvate: C R S M D
5.9. în situații sau experiențe noi
5.10. în relația cu o persoană

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin) + 
Modulul 6: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de comunicare

Nr. crt. Beneficiarul are capacitatea generală de comunicare: Da Nu
6.1. vorbește bine și inteligibil, utilizând un limbaj care poate fi înțeles
6.2. are anumite dificultăți de vorbire: lipsă de claritate și fluență (are tendința să se bâlbâie), însă utilizează un limbaj care poate fi înțeles
6.3. este înțeles doar de persoanele care îl cunosc foarte bine
6.4. se folosește de limbaj nonverbal atunci când dorește să comunice
6.5. cunoaște limbajul mimico-gestual și comunică astfel
6.6. comunică fără glas, prin utilizarea scrisului sau a tehnologiilor asistive

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul are abilitatea de a comunica prin producerea de mesaje nonverbale: Da Nu
6.7. utilizează limbajul trupului pentru a transmite mesaje (zâmbet, încruntare, dă din cap pentru a-și exprima acordul/dezacordul)
6.8. utilizează semne și simboluri pentru a transmite idei și mesaje (iconuri, panou Bliss, alte simboluri)
6.9. transmite mesaje prin desen, pictură, schițe, diagrame, fotografii etc.

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are abilitatea de a purta o conversație: Da Nu
6.10. inițiază, menține și finalizează un schimb de idei, cu ajutorul limbajului vorbit, scris, al semnelor și cu sprijin redus
6.11. are unele dificultăți în a iniția o conversație, dar o poate susține dacă este încurajat
6.12. se angajează în conversații unilaterale care nu au legătură cu subiectul atins de cealaltă persoană
6.13. nu se angajează niciodată în conversații cu alte persoane, cu excepția situațiilor când este solicitat expres de un membru al personalului

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………………

Nr. crt. Beneficiarul are abilitatea de a-și exprima punctul de vedere în mod adecvat: Da Nu
6.14. își exprimă punctul de vedere sau preferințele într-o manieră potrivită
6.15. are tendința de a cădea repede de acord cu orice se propune
6.16. este fie foarte pasiv, fie foarte agresiv în exprimarea preferințelor și are nevoie de îndrumare pentru a găsi tonul adecvat

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin) + 
Modulul 7: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de mobilitate

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru: C R S M D
7.1. a-și schimba poziția corpului din poziția culcat, pe vine sau în genunchi în poziția stând jos sau în picioare, cu schimbarea centrului de greutate a corpului
7.2. a-și menține poziția corpului (culcat, ghemuit, în genunchi, așezat, în picioare), atât cât este necesar
7.3. a trece de pe o suprafață pe alta, prin „alunecare“ (trecerea de pe scaun pe pat)
7.4. ducerea și manipularea obiectelor, folosind mâna, brațul, alte părți ale corpului

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru: C R S M D
7.5. a realiza mișcările mâinii și degetelor
7.6. a ridica sau a lua obiecte mici
7.7. activități zilnice: descheie/încheie nasturi, taie cu foarfeca, bagă ața în ac, leagă șireturi, colorează, folosește tacâmuri etc.
7.8. a realiza acțiuni coordonate de manevrare a obiectelor folosind laba și degetele piciorului

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru: C R S M D
7.9. a merge
7.10. a parcurge, pas cu pas, distanțe scurte sau lungi, pe diverse suprafețe
7.11. a se deplasa utilizând echipamente (scaun rulant, cârje, cadru etc.)
7.12. a urca și coborî scări

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………….

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru: C R S M D
7.13. pentru a învăța o rută de transport
7.14. a face legături ca să ajungă la destinația dorită
7.15. a călători cu un mijloc de transport

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………..7.16.Beneficiarul are nevoie să folosească transportul adaptat:[] continuu [] regulat [] secvențial [] minim [] delocAlte informații relevante, după caz ……………………………………………………….Beneficiarul are nevoie de sprijin [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin) + 
Modulul 8: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de autoîngrijire

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru: C R S M D
8.1. a se spăla pe întregul corpului
8.2. a se șterge
8.3. toaleta intimă
8.4. a se îmbrăca
8.5. a-și alege haine potrivite
8.6. a se dezbrăca
8.7. a se încălța
8.8. a-și alege încălțămintea potrivită
8.9. a se descălța
8.10. a-și aduce aminte ce are de făcut

Alte informații relevante, după caz ……………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin pentru: C R S M D
8.11. a mânca (a duce la gură hrana, a mesteca etc.)
8.12. a folosi ustensile adecvate (tacâmuri)
8.13. a deschide sticle sau conserve
8.14. a bea (a duce la gură paharul)
8.15. a turna lichide pentru a bea
8.16. a folosi ustensile adecvate (pai)

Alte informații relevante, după caz …………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin: [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 9: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de îngrijire a propriei sănătăți9.1.Beneficiarul are tendința de a pleca fără să informeze: [] continuu [] regulat [] secvențial [] minim [] delocAlte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..9.2.Beneficiarul manifestă comportamente de autorănire: [] nu este cazul[] zilnic[] o dată pe săptămână[] de 2 sau mai multe ori pe săptămână[] o dată pe lună[] de 2 sau mai multe ori pe lună[] cel puțin o dată pe an9.3.Beneficiarul manifestă comportamente ofensive sau violente față de alte persoane: [] nu este cazul[] zilnic[] o dată pe săptămână[] de 2 sau mai multe ori pe săptămână[] o dată pe lună[] de 2 sau mai multe ori pe lună[] cel puțin o dată pe an

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru: C R S M D
9.4. a diferenția temperatura (cald/frig)
9.5. a diferenția lumină/întuneric
9.6. a diferenția starea de foame/sațietate
9.7. pentru a evita situații periculoase (foc, mașină mergând etc.)
9.8. a NU face abuz de tutun, alcool sau alte substanțe
9.9. a-și lua medicamentele
9.10. a urma serviciile/activitățile recomandate

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin: [] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 10: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de autogospodărire

Nr. crt. Beneficiarul are abilități de autogospodărire: Da Nu
10.1. selectează și achiziționează singur bunuri, pe baza unei liste
10.2. realizează sarcini simple și reiterative (face patul etc.)
10.3. își întreține dispozitivele asistive (curăță ochelarii, fotoliul rulant etc.)
10.4. folosește aparate de uz casnic
10.5. mătură, face ordine, șterge pe jos, colectează și aruncă gunoiul, face alte operațiuni legate de treburile casnice etc.

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru: C R S M D
10.6. a face cumpărături de produse alimentare
10.7. a selecta produse necesare pentru a pregăti un fel de mâncare
10.8. a pregăti feluri simple de mâncare fără utilizarea aragazului (gustări)
10.9. a pregăti feluri simple de mâncare care necesită utilizarea aragazului
10.10. a executa operațiuni de cojire, feliere, frământare, combinare, prezentare alimente
10.11. a aranja masa
10.12. a lucra cu alte persoane la planificarea, organizarea, prepararea și servirea de mâncăruri
10.13. a desfășura activități în bucătărie sau gospodăria anexă

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul ajută alte persoane: Da Nu
10.14. să se îngrijească
10.15. să se deplaseze
10.16. să comunice
10.17. să-și păstreze starea de sănătate
10.18. cu hrănirea/alimentația

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin:[] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 11: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de interacțiune/de relaționare interpersonală

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru: C R S M D
11.1. a se implica la nivel personal cu alții
11.2. a acționa în conformitate cu regulile și convențiile sociale
11.3. a nu răspunde agresiv la critici

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru: C R S M D
11.4. a se angaja în legături cu persoane necunoscute, într-un anumit scop
11.5. a crea și menține relații specifice în spații formale (loc de muncă)
11.6. a stabili relații obișnuite cu persoane care locuiesc în aceeași reședință
11.7. a menține relațiile de rudenie cu membrii familiei de bază, cu membrii familiei extinse etc.

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..11.8.Beneficiarul are relații intime cu altă persoană din centrul rezidențial:[] DA [] NUAlte informații relevante, după caz ………………………………………………………..

11.9.Beneficiarul este izolat și i se pare foarte dificil să gestioneze situațiile sociale:[] DA [] NUAlte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin:[] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin) + 
Modulul 12: Menținerea/Dezvoltarea deprinderilor de a realiza tranzacții economice

Nr. crt. Beneficiarul are abilități de a realiza tranzacții economice: Da Nu
12.1. cunoaște banii
12.2. utilizează banii în mod responsabil
12.3. poate da o sumă exactă și poate verifica restul
12.4. sortează banii în funcție de valoare, dar nu îi folosește în tranzacții
12.5. utilizează cardul bancar

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..

Nr. crt. Beneficiarul are nevoie de sprijin și îndrumare pentru: C R S M D
12.6. a se implica în orice formă de tranzacție economică simplă
12.7. estimarea lucrurilor pe care le poate cumpăra cu o anumită sumă de bani
12.8. a utiliza instrumente de plată

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin:[] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 13: Menținerea/Dezvoltarea abilităților sociale

Nr. crt. Beneficiarul se implică/participă în/la: Da Nu
13.1. grupuri profesionale
13.2. activitățile comunității
13.3. jocuri, programe de relaxare etc.
13.4. jocuri competitive, evenimente sportive, individual sau de grup
13.5. vizite la teatru, cinema, muzee
13.6. meșteșuguri (olărit, tricotat, confecționare de jucării, obiecte din lemn)
13.7. întâlniri informale sau ocazionale cu ceilalți (întâlniri cu rude, prieteni, în locuri publice etc.)
13.8. călătorii de plăcere

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………….

Nr. crt. Beneficiarul Da Nu
13.9. realizează lucrări de artă
13.10. citește de plăcere
13.11. cântă la un instrument muzical
13.12. dansează
13.13. scrie beletristică sau alte tipuri de materiale
13.14. participă la slujbe, practici religioase
13.15. colecționează monede, timbre etc.
13.16. joacă șah, cărți, table sau alt tip de joc cu reguli
13.17. face parte/frecventează o organizație neguvernamentală
13.18. își exercită dreptul la vot

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin:[] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)

 + 
Modulul 14: Interesul pentru activități lucrative

Nr. crt. Beneficiarul demonstrează interes/atitudine pozitivă pentru activități lucrative: Fără asistență Cu asistență minimă Cu asistență intensivă Nu
14.1. este conștient de ceea ce presupune activitatea de a munci
14.2. are interese/hobbyuri (preferința față de anumite activități și domenii ale cunoașterii – ce îi place să facă)
14.3. își exprimă alegerile și refuzurile într-o manieră potrivită
14.4. are o atitudine pozitivă față de muncă
14.5. deprinde ușor noi modele comportamentale
14.6. este conștient de conceptul de calitate
14.7. poate copia acțiunile altei persoane
14.8. este independent în inițierea de acțiuni
14.9. poate dobândi rapiditate și acuratețe în îndeplinirea sarcinilor
14.10. poate face față responsabilităților primite
14.11. este conștient de propriile abilități/nevoi
14.12. este conștient de riscuri și pericole
14.13. își folosește timpul liber în mod constructiv
14.14. este motivat să ia parte la învățarea de lucruri noi
14.15. poate tolera/acceptă schimbarea rutinelor

Alte informații relevante, după caz ………………………………………………………………………………………..Beneficiarul are nevoie de sprijin:[] continuu[] regulat[] secvențial[] minim[] deloc (nu are nevoie de sprijin)Echipa de evaluare …………………………………………………

Coordonator al echipei de evaluare …………………………..Data completării ……………………………………………. + 
Anexa nr. 2la metodologie
FIȘA CENTRULUI REZIDENȚIAL
……. (nume complet)……………
Informații despre evaluare

Județ: Data completării: (zz/ll/aaaa) / /
Localitatea:
Distanțe: a) centru rezidențial – centrul comunității b) centru rezidențial – orașul cel mai apropiat
Numele membrilor echipei de evaluare (nume + ocupație) Coordonator (nume + ocupație + date de contact): Atribuții coordonator: – asigură asistență pentru membrii echipei de evaluare – se asigură că sunt completate toate rubricile

 + 
Date cu caracter informativ

Denumirea actuală a serviciului social rezidențial (centrului rezidențial)
Codul conform Nomenclatorului serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015, cu modificările și completările ulterioare
Situație juridică: a) în subordinea ……………. b) în coordonarea ………….. c) alta …………………………….
Anul construcției
Anii în care s-au efectuat modernizări, reabilitări
Tip organizare: a) clădire tip monobloc b) clădire tip pavilionar
Număr personal: a) total b) pe specialități
Adresa serviciului social
Telefon
E-mail
Șef centru
Telefon
Alte informații relevante, după caz

 + 
Date cu privire la beneficiarii serviciului social

Capacitatea serviciului social: a) aprobată b) efectivă, la data completării chestionarului a) b)
Numărul total de beneficiari la data completării chestionarului

Numărul total de beneficiari la data completării chestionarului, pe grupe de vârstă și sex a) femei b) bărbați

Numărul total de beneficiari, pe județe de domiciliu

Numărul de locuri disponibile la data completării chestionarului
Numărul de persoane aflate pe lista de așteptare, defalcat pe perioade de așteptare, astfel: – 1-3 luni – 4-6 luni – peste 6 luni

Grupa de vârstă Număr Grupa de vârstă Număr
18-19 55-59
20-24 60-64
25-29 65-69
30-34 70-74
35-39 75-79
40-44 80-84
45-49 85 ani și peste
50-54

Din județul în care se află centrul rezidențial Din alte județe

Conducătorul/coordonatorul centrului rezidențial,…………………………………………Data completării…………………………..

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x