METODOLOGIE din 30 august 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 406 din 10 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 4119 09/06/2003
ActulAPROBAT DEORDIN 4327 30/08/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 4327 30/08/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 4857 01/11/2002

de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate 2003



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Potrivit art. 22 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, studiile gimnaziale se încheie cu susţinerea unui examen naţional de capacitate, structurat pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi date publicităţii până la data începerii anului şcolar, la Limba şi literatura română, Matematica şi la o proba din Istoria românilor sau Geografia României. Elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care frecventează cursurile gimnaziale în limba maternă, susţin şi o proba la limba şi literatura maternă.(2) Conform art. 38 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în învăţământul de arta şi în învăţământul sportiv examenul de capacitate include şi o proba practica, specifică domeniului artistic sau sportiv studiat.
 + 
Articolul 2La examenul naţional de capacitate se pot prezenta elevii care au promovat clasa a VIII-a de gimnaziu din seria curenta şi din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.
 + 
Articolul 3(1) Examenul naţional de capacitate se susţine anual în doua sesiuni.(2) În caz de nepromovare a examenului naţional de capacitate, acesta poate fi susţinut în oricare dintre sesiunile ulterioare.(3) Candidaţii proveniţi din învăţământul de stat pot susţine examenul naţional de capacitate, fără taxa, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.(4) Candidaţii proveniţi din învăţământul particular vor susţine examenul de capacitate, cu taxa, în centre de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene (al municipiului Bucureşti).(5) Taxele prevăzute la alin. (3) şi (4) sunt stabilite de inspectoratele şcolare judeţene, potrivit legii.La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pe candidat.
 + 
Articolul 4Elevilor care promovează examenul naţional de capacitate li se acordă certificat de capacitate. Celor care nu promovează examenul naţional de capacitate li se eliberează, la cerere, copie de pe foaia matricola.
 + 
Capitolul 2Organizarea examenului naţional de capacitate + 
Articolul 5Coordonarea pe plan naţional a acţiunilor privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate este asigurata de Comisia naţionala de capacitate, care se constituie anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
 + 
Articolul 6(1) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de capacitate.(2) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate asigura aplicarea riguroasă a normelor metodologice, organizează şi coordonează desfăşurarea examenului de capacitate în fiecare judeţ (în municipiul Bucureşti).(3) În fiecare judeţ se constituie centre în care se susţin probele examenului de capacitate, denumite în cele ce urmează centre de examen, şi centre în care se realizează evaluarea lucrărilor scrise, denumite în cele ce urmează centre zonale de evaluare. Se recomanda organizarea unui singur centru zonal de evaluare pe judeţ. În fiecare centru de examen şi în fiecare centru zonal de evaluare se constituie şi funcţionează comisii de examen, numite în conformitate cu prezenta metodologie şi coordonate de un preşedinte.
 + 
Articolul 7(1) Comisia naţionala de capacitate se compune din:    preşedinţe – secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;    vicepreşedinţi – directorul general al Direcţiei generale pentru                     învăţământ preuniversitar;                   – directorul Serviciului naţional de evaluare şi                     examinare;                   – directorul general al Direcţiei generale pentru                     învăţământ în limbile minorităţilor;    secretar – un specialist din cadrul Serviciului naţional de                     evaluare şi examinare;    membri – directori generali adjuncţi, inspectori de                     specialitate din minister, specialişti din cadrul                     Serviciului naţional de evaluare şi examinare,                     profesori din învăţământul preuniversitar.(2) Componenta nominală a acestei comisii se aproba anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
 + 
Articolul 8(1) Comisia naţionala de capacitate are următoarele atribuţii:a) publică, la începutul anului şcolar, Calendarul şi Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de capacitate, precum şi programele de examen valabile pentru disciplinele la care se susţin probe;b) instruieste preşedinţii comisiilor judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate;c) elaborează formularele-tip pentru centralizarea rezultatelor examenului naţional de capacitate şi le distribuie în teritoriu prin intermediul comisiilor judeţene de capacitate (a municipiului Bucureşti);d) aproba lista centrelor de examen şi a centrelor zonale de evaluare din fiecare judeţ;e) coordonează elaborarea subiectelor pentru probele scrise şi a baremelor de evaluare, selectand şi valorificand propuneri ale profesorilor şi inspectorilor şcolari din judeţe;f) asigura traducerea subiectelor pentru proba de matematica în limbile minorităţilor naţionale, la sediul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, şi oferă membrilor comisiilor din centrele de examen consultanţa în ceea ce priveşte traducerea;g) coordonează multiplicarea subiectelor în funcţie de numărul centrelor de examen;h) decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;i) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de capacitate;j) poate decide evaluarea şi notarea lucrărilor scrise dintr-un judeţ în alt judeţ, atât pentru evaluarea iniţială, cat şi pentru contestaţii;k) analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;l) propune ministrului educaţiei şi cercetării eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate;m) poate decide reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior;n) elaborează modele de procese-verbale orientative necesare desfăşurării examenului naţional de capacitate.(2) Comisia naţionala de capacitate nu se ocupa de soluţionarea contestaţiilor referitoare la lucrările de examen.
 + 
Articolul 9(1) Comisia naţionala de capacitate poate delega, pe o perioadă limitată, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate.(2) Delegatul Comisiei naţionale de capacitate are următoarele atribuţii:a) controlează respectarea metodologiei de examen de către comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de contestaţii;b) inspecteaza centrele de examen şi centrele zonale de evaluare, verificand modul de cunoaştere şi de respectare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate;c) consiliaza comisiile judeţene de capacitate, comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, în privinta organizării şi desfăşurării examenului de capacitate;d) propune comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate – atunci când constata abateri de la regulament – schimbări în componenta comisiilor (supraveghetori, evaluatori, secretari, examinatori, vicepreşedinţi, presedinti);e) în cazul în care constata disfunctii serioase în organizarea examenului, reprezentantul Comisiei naţionale de capacitate propune inspectoratului şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti), conform Statutului personalului didactic, sanctionari ale cadrelor didactice în cauza, interzicerea participării acestora ca membri în comisiile pentru examenele naţionale de capacitate sau propune suspendarea dreptului de a organiza centru de examen în unitatea respectiva, în anul şcolar următor;f) verifica prin sondaj, după comunicarea rezultatelor, dacă lucrările scrise de la centrele de examen arondate centrului zonal de evaluare au fost amestecate;g) analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia naţionala de capacitate.
 + 
Articolul 10(1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate se compun din:    preşedinţe – unul dintre inspectorii şcolari generali adjuncţi;    vicepreşedinte – un inspector şcolar (în municipiul Bucureşti poate                     fi numit un vicepreşedinte pentru fiecare sector);    secretari – 2-3 inspectori şcolari;    membri – inspectori şcolari de specialitate; directori de                     instituţii de învăţământ şi profesori de                     specialitate pentru fiecare disciplina de învăţământ                     la care se susţine proba.(2) În judeţele în care se susţin probe în limbile minorităţilor naţionale, din comisia de capacitate va face parte, în calitate de secretar, şi inspectorul care coordonează învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale.(3) Componenta nominală a acestor comisii se aproba anual, prin decizie a inspectorilor şcolari generali judeţeni (al municipiului Bucureşti).
 + 
Articolul 11Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate au următoarele atribuţii:a) organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de capacitate pe tot teritoriul judeţului (al municipiului Bucureşti);b) iau măsuri de asigurare a fondurilor financiare necesare în vederea organizării şi desfăşurării examenului naţional de capacitate, de dotare a centrelor de examen şi de evaluare, după caz, cu un număr suficient de copiatoare, calculator, telefon etc.; se va tine cont de faptul ca fiecare candidat trebuie să primească subiect fotocopiat;c) se adresează direcţiilor judeţene de sănătate publică (a municipiului Bucureşti) pentru a asigura prezenta personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de capacitate şi obţin confirmarea scrisă a acestora;d) se adresează inspectoratelor judeţene de poliţie pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de evaluare şi invers, pentru păstrarea în siguranţa a plicurilor cu subiecte şi a lucrărilor scrise, pentru respectarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare şi obţin confirmarea scrisă a acestora;e) stabilesc lista centrelor de examen şi a centrelor de evaluare pe judeţ (municipiul Bucureşti) şi emit decizii corespunzătoare, după aprobarea acesteia de către Comisia naţionala de capacitate;f) nominalizeaza centrele unde se organizează susţinerea probelor examenului naţional de capacitate, unităţile şcolare arondate acestora, precum şi centrele zonale de evaluare; transmit Comisiei naţionale de capacitate – Serviciul naţional de evaluare şi examinare lista centrelor menţionate anterior, până la data de 1 mai pentru prima sesiune şi până la data de 11 iulie pentru a doua sesiune de examen;g) transmit Comisiei naţionale de capacitate, în scris şi pe suport electronic, lista profesorilor propuşi ca presedinti ai centrelor de examen şi ai centrelor zonale de evaluare, precum şi lista profesorilor propuşi ca membri în comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare, până la data de 1 aprilie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 11 iulie pentru a doua sesiune de examen;h) alcătuiesc un model de legitimatii de examen pentru candidaţi, valabil în judeţul respectiv, şi asigura numărul de legitimatii necesar pentru fiecare centru de examen, în funcţie de numărul de candidaţi arondati;i) numesc profesorii supraveghetori din centrele de examen, precum şi profesorii evaluatori din centrele zonale de evaluare;j) instruiesc preşedinţii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;k) iau măsuri de asigurare a transportului elevilor la centrele de examen;l) confectioneaza doua tipuri de ştampile, inscriptionate după cum urmează:1. ştampila pentru centrele de examen: "Capacitate 2003 – C.E.";2. ştampila pentru centrele zonale de evaluare: "Capacitate 2003 – C.Z.E.";m) preiau, în condiţii de securitate, de la Comisia naţionala de capacitate – Serviciul naţional de evaluare şi examinare, pe bază de delegaţie nominală, prin preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de capacitate şi unul dintre secretarii acesteia, subiectele pentru probele scrise pentru fiecare centru de examen şi baremele de evaluare şi notare pentru fiecare centru de evaluare;n) păstrează, în deplina siguranţa, subiectele şi baremele de evaluare şi de notare;o) transmit comisiilor de examen din centrele de examen subiectele pentru fiecare proba scrisă, cu cel mult 24 de ore înaintea sustinerii acesteia;p) transmit comisiilor de evaluare din fiecare centru zonal de evaluare baremele de evaluare şi notare, în dimineata fiecărei probe scrise;q) efectuează, dacă este cazul, schimbări ale preşedinţilor şi/sau membrilor comisiilor de examen din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;r) distribuie în teritoriu formularele-tip elaborate de Comisia naţionala de capacitate, în care se consemnează rezultatele examenului de capacitate;s) sesizează imediat Comisia naţionala de capacitate despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte şi solicita subiecte de rezerva;s) controlează modul de organizare şi de desfăşurare a examenului naţional de capacitate în centrele de examen şi în centrele zonale de evaluare din teritoriu;t) decid reevaluarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, şi informează Comisia naţionala de capacitate despre rezultatele acestor reevaluari;t) organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele zonale de evaluare şi înapoi şi răspund de securitatea lucrărilor scrise, de la preluarea lor de la comisia din centrul de examen/centrul zonal de evaluare şi până la predarea lor către comisia din centrul zonal de evaluare/centrul de examen;u) organizează comisii judeţene (a municipiului Bucureşti) de soluţionare a contestaţiilor;v) centralizează rezultatele cerute de Comisia naţionala de capacitate pentru examenul naţional de capacitate, prin formulare-tip;w) transmit Serviciului naţional de evaluare şi examinare rezultatele examenului naţional de capacitate, imediat după afişarea acestora (înainte şi după contestaţii), astfel: număr de candidaţi înscrişi, număr de candidaţi prezenţi şi număr de candidaţi promovati, pe transe de medii;x) analizează modul de desfăşurare a examenului naţional de capacitate, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare;y) elaborează şi transmit Comisiei naţionale de capacitate, în termen de 7 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului naţional de capacitate, raportul cu privire la rezultatele acestuia şi propun modificări sau completări în Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţionale de capacitate.
 + 
Articolul 12(1) Comisiile pentru examenul de capacitate din centrele de examen se compun din:a) preşedinte – un profesor cu gradul I din alta unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, ales prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti);b) membri – 2 profesori din alta unitate de învăţământ decât cele arondate centrului, aleşi prin tragere la sorţi din lista propusă de unităţile şcolare şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti). Alegerea acestora se va face ţinându-se cont şi de competentele de operare pe calculator;c) profesori supraveghetori – câte doua cadre didactice pentru fiecare sala în care se desfăşoară probe, cadre didactice de alta specialitate decât cea la care se susţine examen, alese prin tragere la sorţi din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului. Supraveghetorii vor fi aleşi, de regula, unul dintre cadrele didactice care predau la şcoala generală şi celălalt dintre cadrele didactice care predau la liceu.(2) Pentru centrele zonale de evaluare stabilite la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti) se păstrează aceeaşi structura, cu excepţia profesorilor supraveghetori, care se înlocuiesc cu:– profesori evaluatori pentru fiecare disciplina de examen – cadre didactice calificate, alese din alte unităţi de învăţământ decât cele arondate centrului de evaluare. Numărul profesorilor evaluatori din fiecare centru de evaluare va fi stabilit în funcţie de numărul de lucrări care trebuie evaluate în centrul respectiv, avându-se în vedere ca, în măsura posibilului, fiecare evaluator sa evalueze cel puţin 100 de lucrări. De regula, vor fi numiţi pentru fiecare echipa de evaluatori câte un profesor care preda la şcoala generală şi unul care preda la liceu.(3) În legătură cu comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare se fac următoarele precizări:a) preşedinţii şi membrii comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare sunt aleşi prin tragere la sorţi de către Comisia naţionala de capacitate, din lista transmisă de comisia judeteana de capacitate;b) în funcţie de numărul lucrărilor repartizate la centrul zonal de evaluare, în comisia din respectivul centru pot fi numiţi mai mulţi membri.(4) Comisiile din centrele de examen şi din centrele zonale de evaluare vor fi alcătuite din cadre didactice cu prestanta şi cu autoritate profesională (pe cat posibil, cu gradul I sau II). Nu vor fi numiţi în comisiile de examen sau de evaluare şi nu vor primi nici o alta atribuţie legată de examen persoanele care au rude în rândul candidaţilor. De asemenea, nu vor primi nici o atribuţie legată de examen persoanele care în sesiunile anterioare de examen au desfăşurat activităţi necorespunzătoare (ca profesori supraveghetori sau evaluatori, ca presedinti sau membri).(5) În vederea respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii examenului naţional de capacitate, preşedintele comisiei de examen din centrele de examen/evaluare va solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. Declaraţiile-tip vor conţine asumarea responsabilităţii cadrului didactic pentru respectarea întocmai a prevederilor legale, pentru declaraţia că nu are rude în rândul candidaţilor şi vor cuprinde menţiunea ca, în cazul constatării unor nereguli în activitatea sa din cadrul comisiei de examen, ştie ca se vor lua măsuri de sancţionare, care pot merge până la excluderea din învăţământ.(6) Componenta nominală a comisiilor se stabileşte prin tragere la sorţi din lista propusă de consiliile de administraţie ale şcolilor şi aprobată de consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar. Lista conţinând propunerile de cadre didactice care doresc sa participe la examenul naţional de capacitate se înaintează de unităţile şcolare inspectoratului şcolar până la data de 15 martie pentru prima sesiune de examen şi până la data de 1 iulie pentru a doua sesiune de examen.(7) Tragerea la sorţi a preşedinţilor şi membrilor comisiilor din centrele de examen şi din centrele zonale de corectare se face la Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Tragerea la sorţi pentru profesorii supraveghetori şi pentru profesorii evaluatori se face la nivelul inspectoratului şcolar şi are loc, în şedinţa publică, cu cel mult 48 de ore înaintea începerii examenului, urmând ca inspectorul şcolar general sa emita decizii scrise. Stabilirea repartizării profesorilor supraveghetori pentru fiecare sala de examen se face în centrul de examen, prin tragere la sorţi, în prezenta tuturor membrilor comisiei, în dimineata fiecărei probe.(8) Comisiile de examen se întrunesc pentru instruire cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea primei probe.
 + 
Articolul 13(1) Organizarea centrelor de examen se face după cum urmează:a) în mediul urban elevii vor fi grupati pe centre de examen, de regula, astfel încât într-un centru sa nu fie mai puţin de 250 de elevi; numărul de elevi pe centru va fi decis ţinându-se cont de desfăşurarea în condiţii optime a examenului naţional de capacitate; în cazuri excepţionale, bine motivate, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 250 de elevi, cu aprobarea Comisiei naţionale de capacitate;b) în mediul rural unităţile şcolare cu mai puţin de 100 de absolvenţi ai clasei a VIII-a vor fi arondate, împreună cu altele, la centre (municipii, oraşe, comune), în funcţie de distanta pe care aceştia o au de parcurs şi de mijloacele de transport existente. În acest caz o atenţie deosebită trebuie acordată problemei transportului elevilor;c) în mediul rural, în cazuri excepţionale, se pot organiza şi centre de examen cu mai puţin de 100 de candidaţi, cu aprobarea Comisiei naţionale de capacitate.(2) În a doua sesiune a examenului naţional de capacitate, în cazul în care numărul total de candidaţi pe judeţ este mai mic de 250, comisia judeteana de capacitate va organiza un singur centru de examen, respectiv un singur centru zonal de evaluare, fără a mai solicita aprobarea Comisiei naţionale de capacitate.
 + 
Articolul 14Comisiile din centrele de examen au următoarele atribuţii:a) organizează şi răspund de desfăşurarea examenului naţional de capacitate în centrele respective;b) primesc cererile de înscriere şi verifica autenticitatea actelor şi respectarea condiţiilor de participare la examen;c) eliberează fiecărui candidat legitimatia de examen, cu fotografie şi ştampila, care permite acestuia accesul în sala de examen;d) preiau de la comisiile judeţene de capacitate, în condiţii de securitate, cu cel mult 24 de ore înaintea probei scrise, prin presedinti însoţiţi de un membru din comisie, subiectele şi le păstrează în condiţii de securitate deplina, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigileaza. Iau măsuri ca accesul la subiecte să se poată face doar în prezenta a cel puţin două persoane simultan şi răspund de păstrarea secreta şi în siguranţa a subiectelor până în momentul distribuirii lor în clasa. Întocmesc procese-verbale în legătură cu securitatea subiectelor, de fiecare data când se deschid dulapurile în care se afla acestea;e) organizează desfăşurarea probelor scrise, conform graficului elaborat de Comisia naţionala de capacitate;f) întocmesc lista absolvenţilor care participa la examen, îi repartizează pe sali, în ordine alfabetica şi ţinând cont de opţiunea pentru proba de Istorie sau de Geografie, de limba în care se susţin probele, şi afişează listele la avizierul centrului de examen şi pe uşile salilor de examen, cu 24 de ore înainte de începerea examenului naţional de capacitate;g) stabilesc, prin tragere la sorţi, repartizarea pe sali a supraveghetorilor şi instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea în sălile în care se susţin probele scrise;h) multiplica subiectele de examen, sigiland apoi originalul, pentru păstrarea secretului;i) sesizează comisia judeteana de capacitate despre orice situaţie în care impune anularea unor subiecte şi solicita subiecte de rezerva;j) controlează şi îndrumă activitatea tuturor cadrelor didactice din centrele de examen, care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea probelor;k) preşedintele răspunde de transportul în deplina siguranţa şi predarea, cu proces-verbal, a lucrărilor scrise la centrele zonale de evaluare; lucrările sunt însoţite pe perioada transportului de preşedinte şi un membru al comisiei de examen, împreună cu un reprezentant al poliţiei sau jandarmeriei;l) primesc de la centrul zonal de evaluare, cu ocazia predării lucrărilor scrise, baremele de evaluare şi notare pentru proba din ziua respectiva, pentru a fi afişate în centrul de examen;m) după încheierea operaţiilor de evaluare şi notare, primesc cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinte, cataloagele de la centrele speciale de evaluare; asigura transportul acestora în deplina siguranţa la centrele de examen;n) afişează listele cu rezultatele examenului, după primirea cataloagelor de la centrele de evaluare;o) primesc eventualele contestaţii pentru probele scrise;p) transmit comisiilor din centrele zonale de evaluare cererile candidaţilor care contesta notele obţinute la evaluarea iniţială;q) afişează listele cu rezultatele definitive, după primirea de la comisia judeteana de contestaţii a copiei de pe procesul-verbal în care sunt consemnate deciziile acestei comisii;r) întocmesc, prin secretarii comisiilor, extrase din catalog, cuprinzând rezultatele la examen, şi le transmit şcolilor arondate centrului de examen;s) predau pentru arhivare, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ unde se susţine examenul, toate documentele examenului de capacitate;t) preşedintele centrului de examen verifica şi semnează toate documentele privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate.
 + 
Articolul 15Comisiile din centrele zonale de evaluare au următoarele atribuţii:a) preiau de la comisiile judeţene de capacitate, în dimineata fiecărei probe scrise, prin presedinti, însoţiţi de un membru din comisie, plicurile cu bareme de evaluare şi le păstrează, în condiţii de deplina securitate, în casa de fier sau în dulapuri metalice care se sigileaza, până la încheierea probei scrise respective. Iau măsuri ca accesul la plicurile cu bareme să se poată face în prezenta a cel puţin două persoane simultan;b) primesc, cu proces-verbal semnat de preşedinte şi membri, lucrările scrise aduse de la centrele de examen de către preşedintele comisiei şi un membru al acesteia, spre a fi evaluate;c) predau delegaţilor din centrele de examen baremele de evaluare, spre a fi afişate în centrele respective;d) răspund de securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care se afla în centrul de evaluare;e) evalueaza lucrările, respectând baremul de evaluare şi notare;f) calculează şi scriu pe lucrări şi în cataloage notele şi mediile;g) calculează mediile generale şi le trec în cataloage;h) predau, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru, cataloagele de examen, preşedintelui şi vicepreşedinţilor din centrul de examen, spre a fi depuse la centrele de examen;i) transmit către comisia judeteana de contestaţii, în deplina siguranţa, lucrările scrise ale căror note au fost contestate de candidaţi/părinţi;j) preiau de la comisiile de contestaţii lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate, după reevaluarea acestora;k) predau, cu proces-verbal, prin preşedinte şi un membru, lucrările scrise, borderourile detailate şi de sinteza şi celelalte documente ale examenului naţional de capacitate, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de evaluare.
 + 
Articolul 16Cadrele didactice şi personalul tehnico-administrativ implicat în examen au obligaţia de a respecta cu stricteţe normele privind organizarea şi desfăşurarea acestuia; persoanele care se abat de la normele stabilite vor fi înlocuite imediat şi sancţionate, conform reglementărilor în vigoare.
 + 
Capitolul 3Înscrierea candidaţilor pentru susţinerea examenului naţional de capacitate + 
Articolul 17(1) La examenul naţional de capacitate se pot înscrie elevii care au promovat clasa a VIII-a de gimnaziu din seria curenta şi din seriile anterioare, care nu au promovat examenul de capacitate, indiferent de vârsta candidatului.(2) Elevii români care au studiat în străinătate se pot înscrie la susţinerea examenului de capacitate numai după echivalarea studiilor şi promovarea examenelor de diferenţa stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.(3) Înscrierea candidaţilor din seriile anterioare sau a celor pentru sesiunea a doua se face la centrul de examen de care aparţine şcoala generală absolvită.(4) În cazul candidaţilor din seria curenta, aceştia depun actele necesare pentru înscriere la prima sesiune de capacitate la secretariatul şcolii pe care au absolvit-o, unde va fi verificat dosarul fiecărui candidat, înscrierea se face la centrul de examen la care este arondata unitatea, de către director, însoţit de secretarul şcolii menţionate, conform unei programari stabilite de comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de capacitate.(5) În cazul schimbării domiciliului în alta localitate, candidaţii se vor adresa inspectoratului şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti) al judeţului în care au noul domiciliu şi se vor înscrie la centrul de examen stabilit de comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de capacitate a respectivului judeţ.(6) Candidaţii proveniţi din învăţământul particular se înscriu la centrul de examen desemnat de comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de capacitate.
 + 
Articolul 18Înscrierea pentru examenul naţional de capacitate se face pe baza următoarelor documente:a) cerere-tip de înscriere;b) buletinul de identitate (respectiv certificatul de naştere, pentru absolvenţii care nu au buletin de identitate) în original şi în copie autentificată de secretarul care face înscrierea;c) foaia matricola pentru clasele I-VIII;d) doua fotografii recente, tip buletin/carte de identitate, care se vor aplica una pe cererea de înscriere şi cealaltă pe legitimatia de examen.
 + 
Capitolul 4Conţinutul examenului naţional de capacitate + 
Articolul 19(1) Probele la care se va susţine examenul naţional de capacitate sunt următoarele:● Limba şi literatura română – proba scrisă, din materia claselor V-VIII, conform programei de examen;● Matematica – proba scrisă, din materia claselor V-VIII, conform programei de examen;● Istoria românilor sau Geografia României (la alegere) – proba scrisă, din materia clasei a VIII-a, conform programei de examen.(2) Candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, susţin şi o proba la:● Limba şi literatura maternă – proba scrisă, din materia claselor V-VIII, conform programei de examen.(3) Absolvenţii învăţământului gimnazial de arta şi sportiv susţin şi proba practica specifică domeniului artistic sau sportiv studiat, obligatorie pentru obţinerea certificatului de capacitate; proba se susţine în timpul celui de-al doilea semestru al clasei a VIII-a. Rezultatele obţinute la această probă se consemnează în certificatul de capacitate, dar nu intră în calculul mediei finale a examenului de capacitate (vezi anexa la prezenta metodologie).
 + 
Articolul 20Aprecierea probelor scrise sau practice se face cu note de la 10 la 1; nota minima de promovare la fiecare proba scrisă sau practica este 5.
 + 
Capitolul 5Elaborarea subiectelor de examen + 
Articolul 21Subiectele probelor de examen şi baremele de evaluare şi notare se elaborează în cadrul Serviciului naţional de evaluare şi examinare, ţinându-se seama de următoarele cerinţe:a) să fie formulate clar, precis şi în stricta concordanta cu programele şcolare şi cu programele de examen în vigoare pentru examenul naţional de capacitate 2003;b) să permită efectuarea în doua ore;c) să aibă un grad mediu de dificultate.
 + 
Capitolul 6Organizarea salilor de examen, accesul şi repartizarea în sali a elevilor, a supraveghetorilor, desfăşurarea, evaluarea şi notarea probelor + 
Articolul 22Organizarea salilor de examen, accesul şi repartizarea în sali a supraveghetorilor şi a elevilor se fac după cum urmează:A. Pregătirea salilor de examenSălile destinate pentru susţinerea probelor de examen vor fi adaptate activităţilor legate de examen, prin:a) dotarea corespunzătoare;b) eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa elevii în elaborarea lucrărilor;c) afişarea pe usa fiecărei sali a listei nominale alfabetice cu elevii repartizaţi în sala respectiva, avizată de preşedintele comisiei;d) afişarea pe usa fiecărei sali a prevederilor din regulament, care îi informează pe elevi ca pătrunderea în sali cu materiale ajutatoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de frauda atrag eliminarea din examen;e) afişarea pe usa fiecărei sali a prevederilor din regulament, care îi informează pe elevi ca subiectele rezolvate pe ciorna sau pe foaia cu subiectele xeroxate nu se iau în considerare;B. Repartizarea pe sali a supraveghetorilora) Înaintea intrării în sali preşedintele comisiei din centrul de examen instruieste supraveghetorii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în sali.b) La încheierea instructajului participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva alături de celelalte documente ale examenului naţional de capacitate.c) Repartizarea pe sali a cadrelor didactice care supraveghează se face de către preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi – câte doua cadre didactice pentru fiecare sala – cu trei sferturi de ora înainte de începerea fiecărei probe, luându-se măsuri sa nu rămână aceleaşi formaţii de supraveghere pentru aceleaşi sali la probe diferite, iar cadrele didactice sa nu fie de specialitatea probei la care supraveghează.d) Supraveghetorii intră în sali după ce au primit din partea secretarului comisiei listele cu candidaţi, procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise, hârtie tipizata şi hârtie stampilata pentru ciorne; numărul de coli de examen şi numărul de coli pentru ciorne, primite pentru fiecare sala de examen, vor fi consemnate în procesul-verbal de instruire, care va fi semnat de fiecare supraveghetor, de secretarul şi de preşedintele comisiei.e) Se interzice supraveghetorilor intrarea în sălile de examen cu telefoane mobile.C. Accesul şi repartizarea în sali a candidaţilora) Accesul candidaţilor în sali este permis pe baza buletinului/cărţii de identitate (a certificatului de naştere, în cazul în care candidatul nu are buletin/carte de identitate) şi a legitimatiei de examen, până cel târziu cu o jumătate de ora înaintea începerii probei. Candidaţii care nu au asupra lor buletinul de identitate (certificatul de naştere, pentru candidaţii care nu au buletin/carte de identitate) şi legitimatia de examen nu sunt primiţi în sala.b) În cazuri excepţionale, comisia de examen poate accepta în sala de concurs candidaţi care nu au documentele menţionate anterior, cu condiţia ca aceştia să fie recunoscuţi de un cadru didactic sau de 2 candidaţi şi sub rezerva prezentării documentelor până a doua zi. În caz contrar, lucrarea candidatului va fi anulată şi candidatul va fi eliminat din examen. Situaţia va fi menţionată într-un proces-verbal special, care se va păstra alături de celelalte documente de examen. Comisia judeteana va fi informată despre situaţia creata.c) Se interzice intrarea în sali cu manuale şcolare, materiale scrise sau cu alte materiale care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare cu exteriorul. Profesorii supraveghetori vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în sali. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea din sala a candidatului de către preşedintele comisiei de examen, indiferent dacă materialele respective au fost folosite sau nu, şi la sancţionarea supraveghetorilor.d) Candidaţii se asaza câte unul în fiecare banca, în ordine alfabetica, conform listelor afişate.Fiecare elev primeşte o coala tipizata pentru examen, pe care îşi scrie cu majuscule numele, iniţială tatălui şi prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe coltul care urmează să fie lipit. Candidaţii vor primi atâtea coli tipizate câte le sunt necesare şi vor completa pe fiecare dintre acestea datele personale, în coltul care urmează să fie lipit.e) Înainte de începerea probei scrise profesorii supraveghetori vor explica elevilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor generale sau personale de pe foaia tipizata. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizata şi ca soluţiile scrise pe ciorne sau pe foaia xeroxata cu subiecte nu se iau în considerare.f) Coltul colii/colilor tipizate va fi lipit după distribuirea subiectelor în sali, numai după ce supraveghetorii au verificat identitatea candidaţilor, precum şi completarea corecta a tuturor datelor prevăzute. Supraveghetorii vor semna fiecare lucrare în locul prevăzut pentru semnături, în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată. Pentru lipirea coltului lucrării se va folosi lipici sau acelaşi tip de etichete autocolante pentru toate centrele de examen din judeţ. Preşedintele comisiei de examen va pune ştampila tip "Capacitate 2003 – C.E." peste coltul închis şi lipit al lucrării. Aceste operaţii se vor încheia înaintea iesirii primului elev din sali.g) Înscrierea numelui candidaţilor pe foile tipizate, în afară rubricii care se sigileaza, şi orice alt semn distinctiv care ar permite identificarea lucrării atrag anularea acesteia.h) Pentru ciorne candidaţii vor primi atâtea coli stampilate cu ştampila "Capacitate 2003 – C.E." câte le sunt necesare.
 + 
Articolul 23Desfăşurarea probelor de examen va avea loc după cum urmează:a) În prezenta preşedintelui şi a membrilor comisiei de examen, a delegaţilor comisiei judeţene sau naţionale de capacitate se verifica faptul ca subiectele primite de la comisia judeteana (a municipiului Bucureşti) de capacitate au fost păstrate secrete. După comunicarea de către Comisia naţionala de capacitate a numărului variantei de examen se extrage varianta de examen, apoi plicul se resigileaza, se semnează de către toţi membrii comisiei şi se păstrează în condiţii de perfecta securitate, în fiset metalic. După extragere, în prezenta preşedintelui şi a membrilor comisiei, se multiplica subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, copiile se introduc în plicuri care se sigileaza, apoi sunt distribuite în sali de către preşedintele comisiei de examen. La deschiderea plicurilor pentru fiecare proba de examen se încheie proces-verbal semnat de toţi cei prezenţi.b) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte sau de la un membru al comisiei de examen, verifica integritatea acestora, le deschid şi distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat. La încheierea acestor operaţii începe rezolvarea subiectelor de către candidaţi.Preşedintele şi membrii comisiei de examen verifica în toate sălile de examen dacă subiectele multiplicate pentru fiecare elev sunt complete. Aceştia nu pot da elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor.c) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un elev nu mai poate intră în sala şi nici un elev nu poate părăsi sala decât dacă preda lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Elevii care nu se afla în sala în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectiva. În cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rau şi solicita părăsirea temporară a sălii, el va fi însoţit de unul dintre profesorii care supraveghează, până la înapoierea în sala de examen.d) Nici un membru al comisiei de examen nu poate părăsi centrul de examen şi nu poate comunică în afară şcolii conţinutul subiectelor până la încheierea examenului naţional de capacitate.e) Pentru elaborarea lucrării scrise elevii vor folosi numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi numai creion negru. Se interzice folosirea în timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul sau a dictionarelor, hartilor etc. Pentru redactarea lucrărilor, precum şi pentru ciorne nu se va folosi alta hârtie decât cea distribuita elevilor de către supraveghetori.f) În cazul în care unii elevi, din diferite motive (corecturi numeroase, greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere etc.), doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat" şi se semnează de către cei doi supraveghetori.g) În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de sali nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu rezolva subiectul de examen, nu discuta între ei. Unul dintre supraveghetori sta în faţa clasei, celălalt în spatele ei.h) În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de sali răspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de clasa, de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii, având în acelaşi timp un comportament calm, echilibrat, adecvat unui cadru didactic şi situaţiei de examen. Supraveghetorii verifica dacă elevii au intrat în sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen. De asemenea, supraveghetorii nu permit candidaţilor sa comunice în nici un fel între ei sau cu exteriorul şi informează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii.i) Eventualele tentative de frauda, orice alte nereguli în desfăşurarea examenului, semnalate de elevi profesorilor supraveghetori, precum şi cele sesizate de supraveghetori vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei, care este obligat sa verifice şi sa ia măsurile ce se impun. Comisia judeteana va fi informată imediat despre orice situaţie specială.j) Încălcarea prevederilor de mai sus poate duce la înlocuirea profesorilor supraveghetori şi, după caz, la sancţionarea lor, mergand până la desfacerea contractului de muncă.k) În timpul desfăşurării probelor scrise, în sălile de examen au voie să între numai preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), preşedintele şi membrii comisiei centrului de examen, precum şi reprezentanţii Comisiei naţionale de capacitate şi ai comisiei judeţene de capacitate, împuterniciţi cu delegaţie. Aceştia nu dau elevilor nici un fel de indicaţie referitoare la rezolvarea subiectelor. Un comportament contrar poate duce la sancţionarea persoanelor vinovate, conform prevederilor prezentei metodologii.l) După ce îşi încheie lucrările, elevii le predau supraveghetorilor. La expirarea timpului acordat, elevii predau lucrările în faza în care se afla, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Ultimii 3 elevi rămân în sala până la predarea ultimei lucrări. La predarea lucrărilor, elevii semnează pentru confirmarea predării lucrării şi a numărului de pagini.m) La primirea lucrărilor de la candidaţi supraveghetorii bareaza spaţiile nescrise, verifica numărul total de pagini scrise (şi randuri, pentru paginile incomplete) şi îl trec în listele nominale, precum şi în rubrica specială prevăzută în acest scop pe prima pagina a lucrării.Confirma prin semnatura primirea lucrării şi numărul de pagini.n) Ciornele şi lucrările anulate se strang separat. Subiectele rezolvate pe ciorne sau pe foaia xeroxata cu subiecte nu se iau în considerare. Aceasta informaţie va fi transmisă candidaţilor, în mod obligatoriu, de către supraveghetori, la începutul probei scrise şi în momentul preluării lucrărilor.o) Operaţiunile menţionate la lit. m) şi n) se efectuează de către supraveghetori în faţa candidatului, după care acesta semnează listele nominale.p) Supraveghetorii duc lucrările scrise din sala de examen la sala în care se afla preşedintele şi ceilalţi membri ai comisiei şi le predau acestora, sub semnatura. De asemenea, se predau/preiau listele nominale, semnate de elevi şi de cei 2 supraveghetori, colile de examen nefolosite, ciornele şi foile anulate, precum şi foile de ciorna nefolosite. Preşedintele sau un membru al comisiei verifica dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnaturilor de pe lista şi dacă numărul paginilor scrise coincide cu cel transcris în rubrica specială de pe prima pagina a lucrării şi în lista nominală şi semnează de primire pe listele nominale. Aceştia numara şi colile de examen nefolosite, ciornele şi foile anulate, precum şi foile de ciorna nefolosite, inscriind numărul lor în procesul-verbal de predare-primire, care va fi semnat de supraveghetori şi de preşedinte şi vicepreşedinte.q) Toate lucrările scrise se predau, prin preşedinte şi un membru al comisiei de examen, pe bază de proces-verbal, persoanei autorizate din centrul zonal de evaluare. După ultima proba scrisă, alături de lucrările scrise se predau la centrul zonal de evaluare şi cele doua cataloage de la centrul de examen, completate cu numele candidaţilor, iniţială tatălui şi şcoala de provenienţă.r) După încheierea fiecărei probe scrise comisia din centrul de examen afişează baremele de evaluare, preluate de la centrul de evaluare.s) Pe perioada desfăşurării probelor scrise (începând cu momentul extragerii numărului variantei de examen în Comisia naţionala de capacitate şi până la plecarea delegaţilor cu lucrările către centrul de evaluare) în centrul de examen nu se pot afla decât candidaţii, membrii comisiei de capacitate prevăzuţi de prezenta metodologie şi un delegat al unităţii şcolare în care este organizat centrul de examen, care asigura asistenţa tehnica pentru copiatoare, calculatoare şi care pune la dispoziţie comisiei foi de examen, foi de ciorna, lipici, etichete etc. Delegatul menţionat anterior nu pătrunde în sălile de examen şi în sălile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de examen şi nu are acces la subiectele de examen.
 + 
Articolul 24Desfăşurarea activităţii în centrele zonale de evaluare:a) Preşedintele şi membrii comisiei primesc, pe bază de proces-verbal de predare-primire, lucrările scrise aduse de la fiecare centru de examen de către preşedinte şi un membru al comisiei acestuia, spre a fi evaluate.b) Lucrările de la aceeaşi proba de examen sunt amestecate de preşedinte şi membrii comisiei, numerotate de la 1 la n şi grupate în seturi.c) Seturile de lucrări se introduc în plicuri (dosare) numerotate, cu menţionarea numărului de lucrări din fiecare plic. Pe fiecare lucrare se înscriu numărul de ordine al plicului (dosarului) şi numărul de ordine al lucrării. Plicurile cu lucrările numerotate sunt predate cu proces-verbal de preşedinte sau vicepreşedinte profesorilor desemnaţi sa evalueze şi sa noteze lucrările.d) Fiecare lucrare este evaluată de 2 profesori evaluatori, desemnaţi de preşedintele comisiei.De regula, unul dintre evaluatori este profesor la şcoala generală, iar celălalt la liceu. Profesorii evaluatori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrările scrise pe care le evalueaza.e) Evaluarea şi notarea lucrărilor scrise se efectuează de către cei 2 profesori evaluatori în sali separate, stabilite de preşedintele comisiei, în fiecare sala de evaluare se vor afla cel puţin 3 profesori evaluatori în acelaşi timp. Pe perioada evaluării, în sălile de evaluare au voie să între pe lângă evaluatori doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti), membrii comisiei centrului zonal de evaluare, precum şi reprezentanţii Comisiei naţionale de capacitate şi ai comisiei judeţene de capacitate, împuterniciţi cu delegaţie.f) Fiecare lucrare se evalueaza şi se apreciază independent de către profesorii evaluatori din comisie, cu note de la 10 la 1, respectându-se cu stricteţe baremele de evaluare şi notare transmise de Comisia naţionala de capacitate. Greşelile vor fi evidentiate prin subliniere cu pix, stilou sau creion de culoare roşie.Fiecare evaluator înregistrează în borderouri punctajele şi notele acordate pentru fiecare lucrare.g) Zilnic, după terminarea programului de evaluare, seturile de lucrări şi borderourile individuale de notare se predau cu proces-verbal preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în casa de fier sau în dulapuri metalice, închise şi sigilate. Cheia şi sigiliul vor fi păstrate separat de preşedinte şi de unul dintre membri.h) După încheierea de către ambii evaluatori a acţiunii de evaluare şi notare borderourile întocmite conform baremului de evaluare şi notare şi semnate de fiecare profesor evaluator sunt predate preşedintelui comisiei o dată cu lucrările evaluate. După ce preşedintele comisiei se asigura ca diferenţa dintre notele acordate de cei 2 evaluatori este de cel mult un punct, notele obţinute se trec pe lucrare cu cerneala roşie. Media finala se trece pe lucrare, în prezenta profesorilor evaluatori, de preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale, fără rotunjire, între notele acordate de cei 2 evaluatori, şi semnează alături de aceştia.i) În cazul în care preşedintele comisiei constata ca între notele acordate unei lucrări de către cei 2 profesori evaluatori exista o diferenţa mai mare de un punct, o repartizează pentru reevaluare şi notare unui alt profesor de specialitate. Reevaluarea se va face în prezenta profesorilor care au acordat iniţial notele. Nota data la reevaluare este nota care se trece pe lucrare şi va fi semnată de către cei 3 profesori şi de preşedintele comisiei. Aceste situaţii, care necesita o a treia evaluare, vor fi consemnate într-un proces-verbal semnat de cei amintiti anterior.j) Cataloagele de examen tipizate se completează cu numele candidaţilor, iniţială tatălui şi şcoala de provenienţă, pe centre de examen, în doua exemplare identice, de către secretarii comisiei de examen. Cele doua exemplare se numeroteaza, se stampileaza şi, după înscrierea notelor pentru toate probele de examen, se semnează de către toţi profesorii evaluatori pe prima pagina şi de către preşedinte şi membrii comisiei pe fiecare pagina.k) După ce toate lucrările scrise au fost evaluate, acestea se deschid în prezenta profesorilor evaluatori, a preşedintelui şi a membrilor comisiei. Notele finale se înregistrează imediat în cataloagele de examen, cu cerneala sau pasta albastra, de către un membru al comisiei. Preşedintele comisiei verifica corectitudinea transcrierii notelor de pe lucrări în catalog.Eventualele corecturi ale erorilor de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneala sau pasta roşie de către preşedintele comisiei. Preşedintele semnează alături de modificarea facuta şi stampileaza.l) După încheierea evaluării tuturor lucrărilor scrise şi trecerea notelor în catalog, cataloagele de examen se predau de către preşedinte şi un membru al comisiei din centrul de evaluare preşedintelui şi unui membru al comisiei din fiecare centru de examen, pentru a fi transportate la centrele respective. Lucrările scrise şi borderourile se predau, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare, după încheierea etapei de contestaţii.
 + 
Capitolul 7Stabilirea şi comunicarea rezultatelor finale + 
Articolul 25a) Un candidat este considerat reuşit dacă obţine cel puţin nota 5 la fiecare proba scrisă sau practica.b) Media generală se calculează în centrele de examen după încheierea tuturor probelor, pentru fiecare candidat care a obţinut minimum nota 5 la fiecare proba de examen.c) Media generală se calculează ca medie aritmetica, cu doua zecimale, fără rotunjire, din notele obţinute la cele 3 probe scrise (respectiv 4 probe scrise, pentru candidaţii care susţin şi proba scrisă la limba şi literatura maternă).
 + 
Articolul 26Tabelul nominal cu notele şi media obţinute de fiecare elev se va afişa la fiecare centru de examen, în dreptul fiecărui candidat se va scrie, după caz, şi rezultatul final: "reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen". Un candidat este considerat neprezentat dacă nu a fost prezentat la cel puţin una dintre probele de examen.
 + 
Capitolul 8Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor + 
Articolul 27(1) Eventualele contestaţii cu privire la rezultatul probelor de examen se depun în ziua prevăzută de graficul de desfăşurare a examenului de capacitate.(2) Contestaţiile se înregistrează la secretariatele centrelor de examen şi se analizează la comisia de contestaţii.(3) Candidaţii pot contesta numai notele la propriile lucrări.
 + 
Articolul 28(1) Preşedintele împreună cu un membru al comisiei din centrul de examen primesc contestaţiile şi le înregistrează.(2) Cererile prin care se contesta notele obţinute la evaluarea iniţială, însoţite de un borderou în care se precizează numele contestatarilor şi disciplina/disciplinele pentru care este depusa contestaţia, se înaintează de un delegat al comisiei din centrul de examen comisiei din centrul zonal de evaluare.(3) După primirea cererilor prin care se contesta notele obţinute la evaluarea iniţială, de la centrele de examen în centrul zonal de evaluare, lucrările candidaţilor care au depus contestaţii se inchid pentru a deveni secrete, atât în ceea ce priveşte numele candidatului, centrul de examen, cat şi notele acordate, se aplică ştampila "Capacitate 2003 – C.Z.E." şi se înaintează, prin delegat, comisiilor de contestaţii. Totodată se transmite un borderou în care se menţionează numărul de ordine al lucrărilor, proba de examen şi numărul de pagini al fiecărei lucrări.(4) De sigilarea lucrărilor contestate şi de securitatea transmiterii lor la comisia de contestaţii răspunde preşedintele comisiei din centrul de evaluare.(5) Comisia naţionala de capacitate va stabili şi va transmite comisiilor judeţene de capacitate în ce judeţ trebuie transmise lucrările pentru contestaţii.(6) Comisia naţionala de capacitate poate stabili, de asemenea, organizarea de centre de contestaţii la nivel regional. În acest caz componenta comisiei de contestaţii va fi stabilită de Comisia naţionala de capacitate, cu consultarea comisiilor judeţene de capacitate.
 + 
Articolul 29(1) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii au următoarea componenta:preşedinte – inspectorul şcolar general;secretari – inspectori şcolari;membri – câte 2 profesori pentru fiecare disciplina de examen şi pentru maximum 100 de lucrări contestate.(2) Criteriul pentru selectarea profesorilor evaluatori va fi competenţa profesională deosebită (gradele I şi II), probitatea morala şi faptul că nu au făcut parte în sesiunea respectiva din comisiile de evaluare. În fiecare an membri ai comisiei de contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior.(3) Comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii sigileaza numărul de ordine acordat de şcoala, reevalueaza lucrările primite şi acorda note lucrărilor contestate, conform baremelor de evaluare şi notare.(4) Pentru lucrările care au primit la comisia de evaluare note de până la 9,50, nota acordată iniţial se modifica, prin creştere sau descrestere, dacă între nota iniţială şi nota acordată de comisia de contestaţii se va constata o diferenţa de cel puţin 0,50 puncte. Dacă diferenţa dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota iniţială rămâne neschimbata.(5) Pentru lucrările care au primit iniţial cel puţin nota 9,50, nota definitivă este nota acordată de comisia de contestaţii.(6) Nota acordată după contestaţii rămâne definitivă, după validarea ei de către preşedintele comisiei de contestaţii.(7) În situaţia în care se constata diferenţe de notare mai mari de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între notele de la evaluarea iniţială şi cele de la contestaţii, preşedintele comisiei de contestaţii analizează situaţia şi sesizează inspectoratului şcolar pentru luarea măsurilor ce se impun.(8) Hotărârile comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti) de contestaţii se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de către membrii comisiei şi de preşedinte.(9) Lucrările scrise se restituie comisiilor din centrele de examen, împreună cu o copie de pe procesul-verbal. Borderourile de evaluare de la comisia de contestaţii şi procesul-verbal se păstrează la sediul inspectoratului şcolar care a organizat comisia de contestaţii, timp de 2 ani.(10) După primirea lucrărilor de la comisia de contestaţii, comisiile din centrele de examen operează în cataloage schimbările ce se impun, recalculează, după caz, media generală şi rectifica în mod corespunzător rezultatul.(11) Modificările se înscriu în catalog cu cerneala roşie şi sunt semnate de preşedintele centrului de examen.(12) Rezultatele la contestaţii se comunică candidaţilor prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului anuntat.
 + 
Capitolul 9Dispoziţii finale + 
Articolul 30Comisiile de examen din centrele de examen, centrele zonale de evaluare, precum şi comisiile judeţene (a municipiului Bucureşti) au obligaţia sa informeze imediat Comisia naţionala de capacitate cu privire la situaţiile deosebite care apar în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate.
 + 
Articolul 31(1) Documentele întocmite pentru examenul de capacitate se păstrează în arhiva centrului de examen până la sfârşitul anului şcolar următor, iar cataloagele de examen, permanent.(2) Plicurile cu subiecte, care se deschid în centrele de examen, vor purta semnăturile preşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi stampilate şi se vor păstra timp de un an în arhiva centrului de examen.(3) Lucrările scrise şi borderourile de notare, autentificate de preşedinţii centrelor zonale de evaluare, se predau, cu proces-verbal, directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de evaluare şi se păstrează până la sfârşitul anului şcolar următor.
 + 
Articolul 32(1) Certificatele de capacitate se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii unităţilor de învăţământ la care titularii au promovat ultimul an de studiu şi vor fi semnate de preşedintele comisiei centrului de examen, în termen de cel mult 15 zile de la încheierea examenului de capacitate. În cazuri excepţionale certificatele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene (a municipiului Bucureşti).(2) Pentru eliberarea foilor matricole absolvenţii se vor adresa secretariatelor şcolilor unde au absolvit clasa a VIII-a.
 + 
Articolul 33Respectarea întocmai a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de capacitate este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.
 + 
Articolul 34Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează:a) candidaţii surprinsi având asupra lor materiale care ar putea fi folosite pentru copiat sau mijloace de comunicare cu exteriorul, cei surprinsi copiind în timpul desfăşurării probelor sau comitand alte fraude menite să le favorizeze rezolvarea subiectelor sunt eliminati din examen pentru sesiunea respectiva. Tentativa de frauda se pedepseşte în acelaşi mod;b) cadrele didactice angajate în organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de capacitate, care comit fapte cu caracter infractional (furnizand soluţiile problemelor, inlocuind lucrări, falsificand lucrări, modificând nejustificat note, facilitand acţiuni sau intentii de frauda ale elevilor etc.) sau care manifesta neglijenţa în îndeplinirea raspunderilor, vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, după caz, ale Codului penal;c) în cazul în care frauda este dovedită de organele în drept, după încheierea probei sau a examenului, candidaţii care au beneficiat de partinire frauduloasă sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva sau, după caz, li se anulează certificatul de capacitate.
 + 
Articolul 35(1) În perioada de evaluare a lucrărilor sau ulterior Comisia naţionala de capacitate poate desemna la nivel central sau la nivelul fiecărui judeţ (municipiului Bucureşti) o comisie de reevaluare, prin sondaj, a unui număr de lucrări din fiecare disciplina de examen, urmărindu-se astfel corectitudinea respectării baremelor de evaluare şi notare.(2) Raportul privind rezultatul acestor reevaluari va fi trimis de Comisia naţionala de capacitate către inspectoratul şcolar, care are obligaţia de a-l transmite şi de a urmări analizarea sa în fiecare unitate şcolară care a participat, prin personalul ei, la organizarea examenului naţional de capacitate.(3) Notele obţinute de elevi în cadrul examenului naţional de capacitate nu se modifica în urma acestor reevaluari.(4) În cazul în care se constata diferenţe mari de notare, inspectoratul şcolar propune sancţionarea vinovatilor conform prevederilor Statutului personalului didactic.(5) Procedura de sancţionare pentru abaterile personalului didactic menţionate în prezenta metodologie se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 117-123 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Punctul de plecare al cercetării este procesul-verbal alcătuit de organele de control. În baza aceluiaşi proces-verbal inspectoratul şcolar propune sancţiunea. Inspectoratul şcolar va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se precizează abaterea constatată şi propunerea de sancţionare.
 + 
Articolul 36(1) Până la data de 1 noiembrie inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenul naţional de capacitate din anul în curs, care va fi trimis în copie şi la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi la Serviciul naţional de evaluare şi examinare. Un exemplar al raportului special va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.(2) Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării acestor examene, inclusiv date despre esantioanele de lucrări reevaluate la decizia comisiei naţionale sau judeţene de capacitate.(3) Comisia judeteana de capacitate va decide reevaluarea de lucrări la cel puţin două discipline. Numărul minim de lucrări reevaluate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona evaluarea esantioanelor şi vor prezenta în scris inspectoratului şcolar general concluziile acestei reevaluari. De asemenea, vor fi reevaluate automat, la toate disciplinele, acele lucrări la care diferenţa dintre notarea iniţială şi cea finala (de la contestaţii) este mai mare de 1,00 punct.(4) În urma reevaluarii inspectoratul şcolar general poate decide, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni, conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeteana de capacitate a decis sa îi retragă dreptul de a participa la examenele naţionale de capacitate.
 + 
Articolul 37(1) Comisiile de capacitate vor asigura condiţii de egalizare a sanselor pentru candidaţii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficientei respective.(2) Exemple de asemenea adaptari sunt:a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gesticular pentru elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);b) mărirea cu până la o ora a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale grave;c) asigurarea scrierii cu caractere mărite a subiectelor pentru candidaţii ambliopi;d) transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficiente vizuale, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;e) realizarea probei scrise, prin dictarea conţinutului acesteia, de către candidatul cu deficiente, către un profesor asistent, de alta specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectiva, în prezenta altor doua cadre didactice.(3) În situaţia în care unitatea şcolară la care este înscris candidatul nu poate asigură realizarea adaptarilor menţionate, inspectoratul şcolar poate aproba înscrierea candidatului la un centru organizat pentru absolvenţii învăţământului special sau poate decide organizarea unei subcomisii speciale cu acest specific.(4) Candidaţii cu deficiente pot beneficia de prevederile alin. (2) în baza certificatului de handicapat sau a unei adeverinte medicale, în urma hotărârii comisiei judeţene de capacitate. Comisia naţionala de capacitate poate aproba şi alte proceduri de sustinere a examenului de capacitate pentru candidaţii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judeţene de capacitate.
 + 
Articolul 38În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizati la pat temporar sau definitiv, comisiile judeţene de capacitate pot organiza, la cererea candidatului şi cu avizul Comisiei naţionale de capacitate, susţinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toţi candidaţii din ţara. Organizarea acestor probe se face la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasarii acestuia.
 + 
Anexă––-la metodologie–––––ORGANIZAREAprobei practice din cadrul examenului naţional de capacitate pentru absolvenţii şcolilor cu program integrat/suplimentar de arta şi sportiv + 
Articolul 1(1) Pentru şcolile cu program integrat sau suplimentar de arta şi sportiv, comisiile pentru proba practica specifică domeniului artistic sau sportiv studiat, din cadrul examenului naţional de capacitate, vor fi alcătuite din profesori din unitatea şcolară respectiva, specializaţi în disciplinele/probele studiate de elevi.(2) Componenta nominală a comisiei de examinare pentru proba practica este propusă de unitatea de învăţământ, cu avizul inspectorului de specialitate, şi se aproba de inspectoratul şcolar judeţean (al municipiului Bucureşti) cu 3 zile înaintea începerii probei.(3) Comisia de examinare pentru proba practica se compune din:a) preşedinte – directorul şcolii;b) secretar – secretarul şcolii;c) profesori examinatori – câte 2 profesori de specialitate sau specialităţi înrudite din unitatea respectiva.
 + 
Articolul 2Comisia de examinare pentru proba practica are următoarele atribuţii:a) întocmeşte graficul privind organizarea şi desfăşurarea probei şi îl afişează cu doua zile înainte de începerea probei (programarea candidaţilor în ordinea alfabetica, pe zile, ore, clase, specialităţi);b) pregăteşte documentaţia şi asigura condiţiile normale de desfăşurare a probei;c) organizează şi efectuează examinarea şi notarea candidaţilor;d) afişează rezultatele după încheierea probelor;e) asigura asistenţa medicală pentru probele sportive.
 + 
Articolul 3Conţinutul probei practice din cadrul examenului naţional de capacitate se stabileşte după cum urmează:a) Pentru arte plastice:Compoziţie dinamica cu personaje: exprimare la alegere, în culoare (pictura) sau volum (modelaj). La pictura – compozitia va fi realizată valorificand un contrast cromatic studiat în ciclul gimnazial (la decizia comisiei), va avea minimum 3-5 personaje şi va fi realizată în culori de apa, pe suport hârtie format A3.La modelaj – lucrarea va avea minimum 3 personaje şi va fi realizată în lut; înălţimea maxima a lucrării va fi de 25 cm.Criterii de apreciere:– compunerea spaţiului plastic;– evidentierea dinamismului compozitional prin mijloacele de expresie invatate;– nota personală a lucrării.Comisiile se vor orienta spre titluri sugestive, precum: sport, balet, circ, carnaval, activităţi de muncă, joc de copii etc.b) Pentru muzica:1. proba de instrument (pentru toate instrumentele), care consta din două lucrări, la alegere, diferite ca stil, caracter şi forma;2. proba de teorie -solfegiu-dicteu:– un solfegiu la prima vedere, de dificultate medie, diferenţiat pentru corzi grave, suflatori-percutie, instrumente populare, conform programei;– dicteu melodic de 8-12 măsuri de dificultate medie, diferenţiat pentru corzi grave, suflatori -percutie, instrumente populare, conform programei.Pentru proba de teorie-solfegiu-dicteu subiectele vor fi elaborate de un colectiv al catedrei din specialitatea respectiva, numit prin decizie a inspectoratului şcolar general, la propunerea conducătorului de unitate şi avizată de inspectorul de specialitate; subiectele se elaborează cu o ora înaintea probei, în prezenta preşedintelui/vicepreşedintelui şi a inspectorului de specialitate.c) Pentru coregrafie:1. proba de dans clasic (conform programei);2. proba cu elemente de dans românesc (conform programei).d) Pentru învăţământul sportiv:– probele de examen vor fi stabilite conform metodologiei "Evaluarea şi examinarea elevilor din învăţământul sportiv", elaborata de Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar şi Serviciul naţional de evaluare şi examinare.
 + 
Articolul 4(1) Fiecare profesor examinator apreciază răspunsul/performanta candidaţilor cu note de la 10 la 1.(2) Dacă diferenţa între notele acordate de cei 2 examinatori la proba practica este mai mare de un punct, preşedintele comisiei de examinare mediază situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, iar hotărârea sa este definitivă.(3) Nota finala reprezintă media aritmetica cu doua zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei 2 examinatori.(4) Fiecare profesor înscrie în catalog nota acordată, iar preşedintele înscrie nota finala.(5) Cataloagele de examen tipizate pentru proba practica se completează în doua exemplare identice, se numeroteaza, se semnează şi se stampileaza pe fiecare pagina.
 + 
Articolul 5Media minima de promovare a probei practice este 5,00 (cinci).
 + 
Articolul 6La probele practice nu se admit contestaţii.
 + 
Articolul 7(1) La învăţământul de arta probele practice nu sunt publice.(2) Probele practice pentru învăţământul sportiv se desfăşoară în zone special amenajate, numite zone de concurs. La desfăşurarea lor poate participa public spectator, care se va afla într-o zona special desemnată de comisia de examinare.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x