METODOLOGIE din 3 februarie 2012

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 96 din 7 februarie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 3168 03/02/2012
ActulCONTINUT DEORDIN 3168 03/02/2012

de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional de 2 ani



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta metodologie reglementează organizarea şi funcţionarea învăţământului profesional de 2 ani, în condiţiile legii, pentru perioada 2012-2016.
 + 
Articolul 2Învăţământul profesional de 2 ani, reglementat prin prezenta metodologie, denumit în continuare învăţământ profesional, are următoarele obiective:a) dezvoltarea competenţelor profesionale ale elevilor, specifice unei calificări profesionale de nivel 2 corespunzător nivelului de referinţă 3 al Cadrului european al calificărilor;b) dezvoltarea competenţelor profesionale ale elevilor, preponderent în cadrul stagiilor de pregătire practică organizate la operatori economici.
 + 
Articolul 3(1) Învăţământul profesional este organizat după clasa a IX-a, ca parte a învăţământului liceal, filiera tehnologică.(2) Învăţământul profesional este organizat ca învăţământ cu frecvenţă.(3) Absolvirea celor 2 ani de învăţământ profesional echivalează cu dobândirea competenţelor învăţământului obligatoriu.(4) Învăţământul profesional se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale.(5) Învăţământul profesional reglementat prin prezenta metodologie poate fi desfăşurat şi în limbile minorităţilor naţionale.
 + 
Articolul 4Formarea profesională iniţială prin învăţământul profesional constă în:a) pregătirea profesională generală într-un domeniu profesional, pe parcursul primului an de învăţământ profesional;b) pregătirea profesională de specialitate specifică unei calificări profesionale, pe parcursul celui de-al doilea an de învăţământ profesional.
 + 
Capitolul IIOrganizarea învăţământului profesional + 
Articolul 5(1) Pentru perioada menţionată la art. 1, învăţământul profesional se poate organiza numai în unităţile de învăţământ profesional şi tehnic acreditate sau autorizate să furnizeze formare profesională iniţială pentru calificările de nivel 2 specificate în Nomenclatorul calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătire prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare la data prezentei metodologii, în condiţiile legii.(2) Unităţile de învăţământ care pot organiza învăţământ profesional trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:a) existenţa bazei materiale necesare pentru desfăşurarea pregătirii elevilor pentru dobândirea calificării profesionale;b) existenţa resursei umane calificate prin personal didactic propriu sau personal didactic asociat.
 + 
Articolul 6(1) Învăţământul profesional se organizează numai în unităţile de învăţământ care anexează la propunerea privind planul de şcolarizare pentru primul an de învăţământ profesional contracte-cadru încheiate cu operatorii economici/instituţii publice, prin care se stabilesc obligaţiile privind:a) organizarea şi desfăşurarea procesului de formare pentru obţinerea calificării profesionale a elevilor şi proiectarea curriculumului în dezvoltare locală (stagiile de pregătire practică);b) asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pregătirii practice a elevilor din învăţământul profesional;c) asigurarea condiţiilor tehnice şi a resursei umane necesare pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale a elevilor.(2) Contractele-cadru sunt acorduri generale încheiate de către unităţile de învăţământ cu operatorii economici/instituţiile publice partenere pe o durată de minimum 2 ani, care stau la baza convenţiilor individuale de stagiu pentru pregătirea practică a elevilor din învăţământul profesional.
 + 
Articolul 7(1) Cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional se stabileşte anual, pe baza nevoilor pieţei muncii şi a tendinţelor de dezvoltare, conform documentelor de planificare, respectiv Planul regional de acţiune pentru învăţământ (PRAI) la nivel regional şi Planul local de acţiune pentru învăţământ (PLAI) la nivel local, precum şi pe baza solicitărilor operatorilor economici.(2) Cifra de şcolarizare se stabileşte numai pentru calificări înscrise în Nomenclatorul calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, aprobat prin hotărâre a Guvernului.(3) Cifra de şcolarizare se stabileşte la nivel regional, iar distribuţia pe judeţe a numărului de locuri disponibile pentru învăţământul profesional se realizează, pentru fiecare unitate de învăţământ, în funcţie de domeniul de pregătire şi calificarea/calificările pentru care există cerere, fundamentată conform prevederilor alin. (1), cu respectarea prevederilor metodologiei de fundamentare a cifrei de şcolarizare, aprobată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.(4) Pentru stabilirea cifrei de şcolarizare la nivel regional se constituie la nivel regional un grup de lucru, format din inspectorii şcolari generali ai inspectoratelor şcolare judeţene/ al municipiului Bucureşti, reprezentanţii agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă (AJOFM) în Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) şi reprezentanţii Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) din fiecare regiune. Grupul de lucru este constituit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi este coordonat de un inspector şcolar general nominalizat în acest sens.(5) Coordonatorul regional are obligaţia de a coordona grupul de lucru pentru asigurarea corelării, la nivel regional, a cifrei de şcolarizare cu cererea din partea operatorilor economici şi cu structura reţelei unităţilor de învăţământ care organizează învăţământ profesional.(6) CNDIPT, prin reprezentanţii săi în fiecare regiune, asigură asistenţă metodologică grupului de lucru, coordonatorilor regionali şi inspectorilor şcolari generali în fundamentarea planului de şcolarizare şi stabilirea cifrei de şcolarizare la nivel regional.
 + 
Articolul 8(1) Lista unităţilor de învăţământ care organizează învăţământ profesional se stabileşte anual, pe baza propunerilor unităţilor de învăţământ şi ale operatorilor economici, şi se avizează de către inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.(2) Lista unităţilor de învăţământ profesional şi proiectul planului de şcolarizare se fundamentează numai cu respectarea următoarelor repere:a) prevederile PRAI şi ale PLAI, distribuţia teritorială a ofertei unităţilor de învăţământ şi direcţiile strategice de restructurare a reţelei judeţene, a municipiului Bucureşti, a unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic;b) accesibilitatea unităţilor de învăţământ, stabilită prin analiza distribuţiei în teritoriu a reţelei de învăţământ profesional la nivel regional, în raport cu infrastructura şi cu reţeaua de transport;c) ponderea elevilor cu domiciliul în alte localităţi/unităţi teritorial-administrative care solicită să se pregătească pentru o anumită calificare, în totalul populaţiei şcolare locale, în raport cu posibilităţile de asigurare a transportului elevilor şi/sau a cazării în internate şcolare la nivel regional;d) îndeplinirea, conform standardelor, de către unităţile de învăţământ a prevederilor legale privind: spaţiile de şcolarizare, baza materială, sănătatea şi securitatea muncii, pregătirea personalului didactic;e) existenţa contractelor-cadru, prevăzute la art. 6, încheiate cu operatorii economici/instituţiile publice cu dotări tehnologice şi resurse, capabile să asigure pregătirea practică a elevilor pentru calificările solicitate;f) alte repere, legate de specificul regional şi local, adoptate de inspectoratul şcolar judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti şi avizate de grupul de lucru constituit la nivel regional.(3) Proiectul planului de şcolarizare pentru învăţământul profesional şi lista unităţilor de învăţământ care organizează învăţământ profesional sunt realizate la nivelul fiecărui judeţ, sunt avizate de către CLDPS şi sunt aprobate de către inspectorul şcolar general judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti.
 + 
Articolul 9(1) Încadrarea în învăţământul profesional cu personal didactic se face în funcţie de specializarea acestuia, de prevederile planului-cadru şi ale planurilor de învăţământ, conform prevederilor legale.(2) În învăţământul profesional poate fi încadrat şi personal didactic asociat, în condiţiile legii.(3) Selecţia personalului didactic asociat se realizează conform legislaţiei în vigoare şi respectând metodologia mişcării personalului didactic, aprobate de ministerul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
 + 
Articolul 10(1) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti publică lista cu unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional şi oferta de pregătire a acestora.(2) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti realizează activităţi specifice de prezentare şi promovare a ofertei locale a învăţământului profesional, împreună cu unităţile de învăţământ şi cu operatorii economici/instituţiile publice partenere.(3) Pentru promovarea ofertei locale a învăţământului profesional este obligatorie realizarea următoarelor activităţi:a) organizarea acţiunii "Săptămâna meseriilor" în perioada dedicată activităţilor de consiliere şi orientare profesională a elevilor;b) organizarea acţiunii "Târgul meseriilor" pentru prezentarea ofertei la nivel regional/judeţean;c) promovarea învăţământului profesional şi a numărului de locuri disponibile în mass-media locală.(4) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti prevăd/prevede obligatoriu, în tematica de inspecţie şcolară, cel puţin o activitate care vizează organizarea şi funcţionarea învăţământului profesional.
 + 
Capitolul IIIConţinutul pregătirii prin învăţământul profesional + 
Articolul 11(1) Pentru învăţământul profesional, planul-cadru de învăţământ prevede următoarele ponderi:a) anul I de învăţământ profesional – 40% pregătire teoretică şi 60% pregătire practică;b) anul II de învăţământ profesional – 25% pregătire teoretică şi 75% pregătire practică.(2) Planurile-cadru de învăţământ şi curriculumul pentru fiecare calificare profesională sunt aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.(3) Schemele orare de funcţionare a învăţământului profesional se stabilesc la nivelul unităţii de învăţământ, în funcţie de posibilităţile de organizare a stagiilor de pregătire practică la operatorul economic/instituţia publică partener de practică.(4) Schemele orare reprezintă particularizarea planului-cadru de învăţământ la condiţiile specifice de organizare a pregătirii elevilor la nivel de săptămână, lună sau semestru şcolar. Schemele orare sunt flexibile din punctul de vedere al alocării numărului de ore pentru fiecare disciplină/modul, orele de pregătire putând fi distribuite pe durata anului şcolar sau comasate pe parcursul mai multor săptămâni, cu respectarea numărului total de ore/săptămână şi a numărului total de ore/an pentru fiecare disciplină/modul.
 + 
Articolul 12(1) Pregătirea practică a elevilor din învăţământul profesional se desfăşoară în cadrul orelor de laborator tehnologic, al orelor de instruire practică şi al stagiilor de pregătire practică stabilite prin planul-cadru de învăţământ.(2) Orele de laborator tehnologic şi orele de instruire practică se pot desfăşura atât în laboratoarele şi atelierele unităţii de învăţământ, cât şi la operatorul economic/instituţia publică parteneră pentru pregătirea practică.(3) Durata stagiilor de pregătire practică se stabileşte prin planul-cadru de învăţământ.(4) Stagiile de pregătire practică se realizează la operatorul economic/instituţia publică parteneră. Pentru a răspunde nevoilor angajatorilor din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii, stagiile de pregătire practică pot fi organizate şi în unitatea de învăţământ, dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:a) unitatea de învăţământ dispune de ateliere dotate corespunzător şi de resursa umană calificată pentru desfăşurarea pregătirii practice a elevilor;b) minimum 25% din perioada de pregătire practică aferentă stagiilor este organizată la operatorul economic/instituţia publică parteneră.(5) Pentru organizarea stagiilor de pregătire practică în unitatea de învăţământ, aprobarea este dată de inspectorul şcolar general, la cererea unităţii de învăţământ, avizată de inspectorul de specialitate.(6) Pregătirea practică a elevilor realizată în unitatea de învăţământ se organizează, pentru fiecare calificare profesională, cu grupe de maximum 14 elevi, sub îndrumarea unui cadru didactic desemnat de unitatea de învăţământ.(7) Planificarea orară a pregătirii practice a elevilor organizate la operatorul economic/instituţia publică va fi stabilită de unitatea de învăţământ împreună cu entitatea parteneră, în funcţie de programul de lucru al acesteia, respectând particularităţile de vârstă ale elevilor şi reglementările legale referitoare la sănătatea şi securitatea muncii.
 + 
Articolul 13(1) Stagiile de pregătire practică prevăzute prin planul-cadru de învăţământ se desfăşoară pe baza unei convenţii individuale de stagiu, încheiate între unitatea de învăţământ profesional, operatorul economic/instituţia publică partener de practică, elevul şi/sau părintele/tutorele legal instituit al elevului, conform modelului standard aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.(2) La solicitarea partenerului de practică al unităţii de învăţământ, convenţia de stagiu poate fi încheiată pentru mai mulţi elevi, în situaţia în care aceştia se pregătesc pentru aceeaşi calificare profesională.(3) Stagiile de practică se organizează în perioadele stabilite de unitatea de învăţământ împreună cu operatorul economic/instituţia publică parteneră, astfel încât să se asigure încheierea situaţiei şcolare a elevilor până la data de 31 august.(4) Operatorul economic/Instituţia publică poate organiza pentru elevii care finalizează învăţământul profesional stagii suplimentare de pregătire practică, respectând prevederile legislaţiei muncii. Stagiile suplimentare se organizează pe baza unei convenţii individuale încheiate cu elevul sau părintele/tutorele legal instituit al elevului.(5) Stagiile suplimentare se pot organiza pe durata vacanţelor şcolare ale elevilor sau în timpul anului şcolar, în afara orarului, fără a fi afectată încheierea situaţiei şcolare a elevului şi fără a depăşi finalul anului calendaristic pe durata căruia este organizată pregătirea practică.
 + 
Articolul 14(1) Operatorii economici/Instituţiile publice la care se desfăşoară pregătirea practică a elevilor din învăţământul profesional stabilesc tutorii care coordonează această activitate.(2) Directorul unităţii de învăţământ desemnează câte un cadru didactic coordonator pentru un număr de minimum 12 elevi. Cadrul didactic coordonator este responsabil pentru ducerea la îndeplinire a activităţilor asumate de unitatea de învăţământ prin convenţia de stagiu, pentru fiecare elev din grupa pe care o coordonează, indiferent dacă stagiul de practică se desfăşoară la acelaşi sau la mai mulţi operatori economici/instituţii publice.(3) Pentru buna desfăşurare a pregătirii practice, tutorii colaborează cu cadrele didactice coordonatoare.(4) Responsabilităţile tutorelui şi ale cadrului didactic coordonator sunt stabilite prin convenţia de stagiu.
 + 
Capitolul IVŞcolarizarea în învăţământul profesional + 
Articolul 15(1) Înscrierea elevilor în învăţământul profesional se realizează conform Calendarului pentru selecţia şi înscrierea elevilor în învăţământul profesional de 2 ani.(2) Înscrierea se realizează pe baza dosarului de înscriere la unităţile de învăţământ care organizează învăţământ profesional, sub coordonarea inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(3) Dosarul de înscriere conţine următoarele documente:a) cerere-tip de înscriere;b) copie de pe certificatul de naştere sau de pe cartea de identitate;c) documente care să ateste situaţia şcolară pentru ultimul an de studiu promovat (foaie matricolă pentru clasa a IX-a sau, după caz, certificat de absolvire ori certificat de calificare în urma finalizării şcolii de arte şi meserii).
 + 
Articolul 16(1) Pot opta pentru formare profesională iniţială prin învăţământul profesional următoarele categorii:a) elevii înscrişi în clasa a IX-a învăţământ liceal, indiferent de filieră, profil sau domeniu de pregătire;b) candidaţii din seriile anterioare care au absolvit cel puţin clasa a IX-a învăţământ liceal, fără a finaliza învăţământul profesional sau învăţământul liceal;c) absolvenţii din seriile anterioare care au finalizat şcoala de arte şi meserii, cu sau fără certificat de calificare profesională.(2) Elevii prevăzuţi la alin. (1) lit. a) pot fi înscrişi în învăţământul profesional numai dacă au promovat clasa a IX-a.(3) Candidaţii şi absolvenţii prevăzuţi la alin. (1) lit. b) şi c) pot fi înscrişi în învăţământul profesional dacă nu au împlinit vârsta de 18 ani la data începerii anului şcolar.(4) Opţiunea elevilor pentru învăţământ profesional se realizează în perioada prevăzută de Calendarul pentru selecţia şi înscrierea elevilor în învăţământul profesional de 2 ani.(5) Candidaţii pot opta pentru una dintre calificările profesionale pentru care există locuri disponibile, conform ofertei educaţionale pentru învăţământ profesional realizate la nivel regional şi judeţean.(6) Elevii înscrişi în clasa a IX-a învăţământ liceal pot opta pentru formare profesională iniţială prin învăţământul profesional în unitatea de învăţământ în care sunt înscrişi sau în altă unitate de învăţământ.(7) În cazul în care numărul candidaţilor înscrişi pentru o calificare profesională depăşeşte numărul de locuri disponibile sau dacă există o cerere expresă a operatorului economic/instituţiei publice partenere, se organizează concurs de selecţie.(8) Selecţia candidaţilor pentru învăţământ profesional se realizează pe baza unei proceduri elaborate de către unităţile de învăţământ şi operatorii economici/instituţiile publice care organizează stagiile de pregătire practică aferente calificărilor şcolarizate.(9) Reprezentanţii operatorilor economici/instituţiilor publice partenere participă la selecţia candidaţilor care optează pentru învăţământ profesional.
 + 
Articolul 17(1) Procedura de selecţie se elaborează de către unitatea de învăţământ împreună cu operatorii economici/instituţiile publice partenere.(2) În cazul în care procedura de selecţie prevede probe, tematica acestora este stabilită împreună cu operatorii economici/instituţiile publice partenere şi este aprobată de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ.
 + 
Articolul 18Fiecare unitate de învăţământ afişează, cu cel puţin 30 de zile înainte de data organizării selecţiei, prevederile procedurii de selecţie pentru înscrierea în învăţământul profesional şi tematica probelor de selecţie.
 + 
Articolul 19(1) Pentru realizarea selecţiei elevilor pentru învăţământul profesional, în fiecare unitate de învăţământ se constituie, prin decizia directorului unităţii de învăţământ, o comisie de selecţie, care îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor procedurii de selecţie.(2) Componenţa comisiei de selecţie şi atribuţiile membrilor acesteia, precum şi modul de desfăşurare a selecţiei sunt stabilite în procedura de selecţie.
 + 
Articolul 20Selecţia elevilor care optează pentru învăţământ profesional se realizează în perioada prevăzută de Calendarul pentru selecţia şi înscrierea elevilor în învăţământul profesional de 2 ani.
 + 
Articolul 21(1) Efectivul de elevi al unei formaţiuni de studiu pentru învăţământul profesional respectă prevederile legale în vigoare.(2) O formaţiune de studiu se poate organiza cu elevi de la una sau mai multe calificări profesionale din acelaşi domeniu de pregătire profesională.(3) În cazuri excepţionale şi numai cu aprobarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului se poate organiza o formaţiune de studiu şi pentru calificări profesionale din domenii de pregătire profesională diferite, în interiorul aceluiaşi profil.
 + 
Articolul 22(1) Elevii care optează pentru învăţământul profesional reglementat prin prezenta metodologie pot beneficia de susţinere financiară prin programe naţionale de protecţie socială, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, în conformitate cu prevederile legale.(2) Pe durata pregătirii practice organizate la operatorul economic/instituţia publică, partenerul de practică poate acorda sprijin financiar elevilor, în condiţiile legii.
 + 
Capitolul VEvaluarea şi certificarea rezultatelor învăţării + 
Articolul 23Absolvenţii învăţământului profesional care au finalizat stagiile de pregătire practică stabilite prin planul-cadru de învăţământ au dreptul de a se înscrie la examenul de certificare a calificării profesionale.
 + 
Articolul 24(1) Examenul de certificare a calificării profesionale este organizat de unitatea de învăţământ care a asigurat formarea profesională a absolvenţilor, cu condiţia ca unitatea de învăţământ să fie acreditată conform legii.(2) Probele examenului de certificare a calificării profesionale se organizează la operatorii economicii/instituţiile publice partenere.(3) Comisia de examen va avea în componenţă câte un reprezentant al unităţii de învăţământ şi al operatorului economic/instituţiei publice partenere.(4) Evaluarea în cadrul examenului de certificare a calificării profesionale este realizată atât de evaluatori autorizaţi externi unităţii de învăţământ, cât şi de reprezentanţi ai operatorului economic/instituţiei publice partenere.(5) Monitorizarea organizării şi desfăşurării examenului de certificare este realizată de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.(6) Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale pentru absolvenţii învăţământului profesional este aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
 + 
Articolul 25(1) Absolvenţii învăţământului profesional care promovează examenul de certificare a calificării profesionale dobândesc certificat de calificare profesională şi suplimentul descriptiv al certificatului.(2) Absolvenţii învăţământului profesional pot continua studiile în clasa a XI-a învăţământ liceal, în condiţiile legii.
 + 
Capitolul VIDispoziţii finale + 
Articolul 26Prevederile prezentei metodologii se aplică elevilor înscrişi în clasa a IX-a în învăţământul liceal în anul şcolar 2011-2012 şi elevilor care intră în şcolarizare în învăţământul liceal începând cu anul şcolar 2012-2013.
 + 
Articolul 27Elevii înscrişi în anul şcolar 2011-2012 în clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a din învăţământul liceal îşi continuă şi finalizează ciclul de învăţământ în conformitate cu prevederile legale speciale aplicate la momentul înscrierii în primul an de studiu.__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x