METODOLOGIE din 29 septembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 999 din 14 octombrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 5735 29/09/2022
ART. 2REFERIRE LAHG 918 20/11/2013
ART. 3REFERIRE LAHG 918 20/11/2013
ART. 7REFERIRE LAORDIN 3177 18/02/2019
ART. 7REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/02/2019
ART. 7REFERIRE LAORDIN 3023 08/01/2018
ART. 7REFERIRE LAORDIN 5293 24/09/2015
ART. 7REFERIRE LAHG 918 20/11/2013
ART. 8REFERIRE LAORDIN 37 11/01/2022
ART. 8REFERIRE LAPROCEDURA 11/01/2022
ART. 10REFERIRE LAORDIN 3177 18/02/2019
ART. 10REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/02/2019
ART. 10REFERIRE LAORDIN 3023 08/01/2018
ART. 10REFERIRE LAORDIN 5293 24/09/2015
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5735 29/09/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 5735 29/09/2022
ActulREFERIT DEORDIN 5735 29/09/2022





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 5.735 din 29 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 999 din 14 octombrie 2022.
 + 
Capitolul IGeneralități + 
Articolul 1Prezenta metodologie reglementează elaborarea și actualizarea calificărilor profesionale școlarizate prin învățământul preuniversitar. + 
Articolul 2Metodologia se elaborează în baza Cadrului național al calificărilor din România, denumit în continuare CNC, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013, cu modificările și completările ulterioare. Cadrul național al calificărilor este un instrument pentru stabilirea calificărilor, în conformitate cu un set de criterii care corespund unor niveluri specifice de învățare atinse, și care permite recunoașterea, măsurarea și relaționarea tuturor rezultatelor învățării dobândite prin formarea profesională inițială și continuă, în contexte de învățare formale, nonformale și informale. + 
Articolul 3Calificarea reprezintă un rezultat formal al unui proces de evaluare și validare, care este obținut atunci când un organism competent stabilește că o persoană a obținut, ca urmare a învățării, rezultate la anumite standarde prestabilite. Fiecare calificare se definește prin rezultatele învățării exprimate în termeni de cunoștințe, aptitudini, responsabilitate și autonomie, conform Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare, dobândite de o persoană pe parcursul ciclului respectiv de studii. + 
Articolul 4Cadrul național al calificărilor din România, prin corelare cu Cadrul european al calificărilor, stabilește 8 niveluri de calificare. Prin învățământul preuniversitar se pot obține nivelurile 3-5 CNC. + 
Articolul 5Operatorii economici, asociațiile profesionale și alți parteneri economici interesați pot solicita Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic elaborarea unor noi calificări profesionale sau actualizarea celor existente, pentru a fi școlarizate prin învățământul preuniversitar.
 + 
Capitolul IIElaborarea calificărilor din învățământul preuniversitar + 
Articolul 6Pentru elaborarea unor noi calificări profesionale care au ocupații corespondente în Clasificarea ocupațiilor din România, denumită în continuare COR, este necesară parcurgerea următoarelor etape:– etapa 1 – informarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic de către operatorii economici, asociațiile profesionale și alți parteneri economici interesați privind necesitatea și oportunitatea elaborării unei calificări;– etapa 2 – justificarea nevoii de elaborare a calificării;– etapa 3 – alocarea nivelului de calificare conform CNC, a domeniului de pregătire profesională și a domeniului de educație și formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F;– etapa 4 – elaborarea proiectului standardului de pregătire profesională, denumit în continuare SPP;– etapa 5 – avizarea SPP de către Autoritatea Națională pentru Calificări;– etapa 6 – aprobarea SPP prin ordin al ministrului educației;– etapa 7 – elaborarea curriculumului (planul de învățământ și programa școlară);– etapa 8 – aprobarea curriculumului prin ordin al ministrului educației;– etapa 9 – înscrierea calificării profesionale în Registrul național al calificărilor profesionale din România. + 
Articolul 7Activitățile desfășurate în cadrul fiecărei etape enumerate la art. 6 sunt:Etapa 1: Operatorii economici, asociațiile profesionale sau alți parteneri economici interesați, în parteneriat cu unități de învățământ preuniversitar, transmit către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic o adresă de informare privind intenția de a elabora o calificare profesională pentru a fi școlarizată prin învățământul preuniversitar.Etapa 2: Adresa de informare este însoțită de justificarea nevoii de pregătire în calificarea profesională propusă. Justificarea trebuie să cuprindă următoarele aspecte:1.datele de identificare ale instituțiilor/operatorilor economici care solicită școlarizarea pentru calificarea profesională propusă – numele complet, reprezentantul legal, adresa paginii oficiale de internet;2.activitățile desfășurate de instituțiile/operatorii economici care solicită școlarizarea pentru calificarea profesională solicitată, relevante pentru calificarea solicitată;3.necesitatea și oportunitatea calificării față de piața muncii din perspectiva dezvoltării economice: 3.1.elemente de fundamentare a calificării:a)relevanța calificării față de piața muncii;b)relevanța calificării față de cerințele tinerilor pe termen mediu și lung;c)studii de piață, analiza evoluției pieței muncii din sectorul economic specific, rapoarte, prognoze care justifică viitoarea școlarizare a calificării profesionale solicitate;d)prezentarea organizațiilor consultate pentru identificarea și analiza competențelor calificării propuse: comitete sectoriale, specialiști, patronate etc.;e)locuri de muncă disponibile în sectorul economic specific;f)proiecția cererii de absolvenți solicitați de piața muncii la nivel regional/național din sectorul economic specific;g)concluzii din analiza pieței muncii;3.2.alte informații relevante pentru susținerea propunerii;4.descrierea calificării profesionale propuse:4.1.nivelul CNC alocat pentru calificare, prin intermediul descriptorilor de nivel prevăzuți în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului național al calificărilor, cu modificările și completările ulterioare;4.2.ocupațiile COR care pot fi practicate pe piața muncii de către absolventul certificat în calificarea propusă. Ocupațiile trebuie să facă parte din aceeași grupă de bază COR și să includă codurile COR;4.3.descrierea atribuțiilor și sarcinilor persoanei calificate, inclusiv din perspectiva responsabilității și a autonomiei la locul de muncă, a echipamentelor și uneltelor utilizate, precum și descrierea condițiilor de muncă și a riscurilor asociate;4.4.referințe privind competențele necesare absolventului, generale, specializate și sociale, precum și referințe cu privire la conținuturi tehnice specifice calificării;4.5.corespondența cu alte calificări acordate în Uniunea Europeană.Etapa 3: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic solicită Autorității Naționale pentru Calificări un punct de vedere privind nivelul de calificare corespunzător CNC pentru calificarea propusă și încadrarea acesteia într-un domeniu de pregătire profesională, respectiv de educație și formare profesională, conform ISCED 2013 F.Pentru facilitarea procesului de analiză, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic comunică Autorității Naționale pentru Calificări informații și date relevante cuprinse în documentația întocmită de către instituțiile/operatorii economici care solicită școlarizare pentru calificarea profesională propusă.Autoritatea Națională pentru Calificări verifică și confirmă corectitudinea nivelului de calificare propus de operatorii economici în etapa 2, domeniul de pregătire profesională și domeniul de educație și formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F și comunică concluziile Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.Etapa 4: Sub coordonarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic se constituie un grup de lucru în vederea elaborării proiectului SPP pentru calificarea propusă.Grupul de lucru va fi alcătuit din reprezentanți ai operatorilor economici, asociațiilor profesionale sau altor parteneri economici interesați care au solicitat calificarea profesională și cadre didactice de specialitate. Proiectul de SPP pentru calificarea propusă este elaborat de către grupul de lucru, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. 5.293/2015 privind aprobarea Structurii standardului de pregătire profesională din învățământul profesional și tehnic, sub coordonarea metodologică a Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, pe baza standardelor ocupaționale, denumite în continuare SO, aprobate de Autoritatea Națională pentru Calificări, aferente ocupațiilor vizate. Pentru cazul în care ocupațiile vizate nu au standarde ocupaționale, SPP se realizează prin consultare cu operatorii economici.Etapa 5: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.023/2018 privind controlul standardelor de pregătire profesională și înregistrarea acestora în Registrul Național al Calificărilor Profesionale din Educație (RNCPE), Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic transmite Autorității Naționale pentru Calificări proiectul SPP pentru avizare. În cazul în care în urma analizării proiectului de SPP la nivelul Autorității Naționale pentru Calificări, a consultării comitetelor sectoriale, a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și a altor instituții abilitate în domeniu sunt necesare rectificări, propunerile vor fi transmise către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, care va asigura coordonarea procesului de revizuire.Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic transmite Autorității Naționale pentru Calificări proiectul de SPP revizuit, în vederea avizării. Etapa 6: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic înaintează Ministerului Educației spre aprobare, prin ordin, SPP avizat de Autoritatea Națională pentru Calificări.Etapa 7: După aprobarea SPP prin ordin al ministrului educației se va elabora curriculumul pentru calificarea propusă. Curriculumul va fi elaborat de către grupul de lucru constituit la etapa 4, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. 5.293/2015 privind aprobarea Structurii standardului de pregătire profesională din învățământul profesional și tehnic, sub coordonarea metodologică a Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.Etapa 8: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic înaintează Ministerului Educației spre aprobare, prin ordin, curriculumul elaborat.Etapa 9: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educației naționale și al ministrului muncii și justiției sociale nr. 3.177/660/2019 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, actualizare și gestionare a Registrului național al calificărilor profesionale din România, cu modificările ulterioare, Autoritatea Națională pentru Calificări înscrie calificarea în Registrul național al calificărilor profesionale din România. În cazul în care calificarea vizează ocupații pentru care există standarde ocupaționale în cadrul cărora nivelul de calificare este stabilit conform CNC, se va proceda la aprobarea acesteia prin decizie a președintelui Autorității Naționale pentru Calificări. În cazul în care pentru ocupațiile vizate de calificare nu au fost elaborate/aprobate standarde ocupaționale sau standardele ocupaționale aferente au mai mult de 10 ani de la aprobare sau sunt arhivate, Autoritatea Națională pentru Calificări introduce calificarea în Registrul național al calificărilor profesionale, conform Ordinului ministrului educației naționale și al ministrului muncii și justiției sociale nr. 3.177/660/2019 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, actualizare și gestionare a Registrului național al calificărilor profesionale din România, cu modificările ulterioare, prin elaborarea fișei calificării și solicitarea avizului Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.
 + 
Articolul 8Dacă se solicită elaborarea de calificări profesionale care nu au ocupații corespondente existente în COR este necesar ca operatorul economic/asociațiile profesionale, respectiv partenerul economic interesat să includă în COR ocupația/ocupațiile corespondentă(e) calificării profesionale solicitate, conform prevederilor Ordinului ministrului muncii și solidarității sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 37/83/2022 pentru aprobarea Procedurii de actualizare a Clasificării ocupațiilor din România. După introducerea în COR a ocupației/ocupațiilor corespondente calificării profesionale solicitate se parcurg etapele precizate la art. 7 din prezenta metodologie.
 + 
Capitolul IIIActualizarea calificărilor din învățământul preuniversitar + 
Articolul 9Pentru actualizarea unor calificări profesionale este necesară parcurgerea următoarelor etape:– etapa 1 – informarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic de către operatorii economici, asociațiile profesionale și alți parteneri economici interesați privind necesitatea actualizării unei calificări;– etapa 2 – justificarea necesității de actualizare a calificării;– etapa 3 – verificarea nivelului de calificare conform CNC, a domeniului de pregătire profesională și a domeniului de educație și formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F;– etapa 4 – actualizarea SPP;– etapa 5 – avizarea SPP actualizat de către Autoritatea Națională pentru Calificări;– etapa 6 – aprobarea SPP avizat prin ordin al ministrului educației;– etapa 7 – actualizarea curriculumului (planul de învățământ și programa școlară); – etapa 8 – aprobarea curriculumului actualizat prin ordin al ministrului educației;– etapa 9 – actualizarea calificării profesionale în Registrul național al calificărilor profesionale din România. + 
Articolul 10Activitățile desfășurate în cadrul fiecărei etape enumerate la art. 9 sunt:Etapa 1: Operatorii economici, asociațiile profesionale sau alți parteneri economici interesați, în parteneriat cu unități de învățământ preuniversitar, transmit către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic o adresă de informare privind intenția de a actualiza o calificare profesională școlarizată prin învățământul preuniversitar.Etapa 2: Adresa de informare este însoțită de justificarea necesității de actualizare a calificării. Justificarea trebuie să cuprindă următoarele aspecte:1.datele de identificare ale instituțiilor/operatorilor economici care solicită actualizarea calificării profesionale – numele juridic complet, reprezentantul legal, adresa paginii oficiale de internet;2.elemente de fundamentare a solicitării:a)relevanța actualizării calificării corelate cu cerințele pieței muncii, cu precizarea și argumentarea aspectelor care necesită modificări;b)prezentarea organizațiilor consultate pentru identificarea modificărilor solicitate: comitete sectoriale, specialiști, patronate etc.Etapa 3: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic solicită Autorității Naționale pentru Calificări un punct de vedere privind nivelul de calificare corespunzător CNC pentru calificarea actualizată. Autoritatea Națională pentru Calificări verifică și confirmă corectitudinea nivelului de calificare corespunzător CNC pentru calificarea actualizată, domeniul de pregătire profesională și domeniul de educație și formare profesională a calificării conform ISCED 2013 F și comunică concluziile Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.Etapa 4: Sub coordonarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic se constituie un grup de lucru, pentru actualizarea SPP corelat cu modificările solicitate.Grupul de lucru va fi alcătuit din reprezentanți ai operatorilor economici, asociațiilor profesionale sau altor parteneri economici interesați care au solicitat actualizarea calificării și cadre didactice de specialitate. SPP actualizat este elaborat de către grupul de lucru, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. 5.293/2015, sub coordonarea metodologică a Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.Etapa 5: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educației naționale nr. 3.023/2018 privind controlul standardelor de pregătire profesională și înregistrarea acestora în Registrul Național al Calificărilor Profesionale din Educație (RNCPE), Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic transmite Autorității Naționale pentru Calificări SPP actualizat, pentru avizare. În cazul în care, în urma analizării SPP la nivelul Autorității Naționale pentru Calificări, a consultării comitetelor sectoriale, a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și a altor instituții abilitate în domeniu, sunt necesare rectificări, propunerile vor fi transmise către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, care va asigura coordonarea procesului de revizuire și retransmitere către Autoritatea Națională pentru Calificări a SPP, în vederea avizării, cu avizul consultativ al Consiliului Național al Calificărilor.Etapa 6: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic înaintează Ministerului Educației spre aprobare, prin ordin, SPP actualizat .Etapa 7: După aprobarea SPP prin ordin al ministrului educației, se va actualiza curriculumul, în conformitate cu structura SPP aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării științifice nr. 5.293/2015, de către grupul de lucru constituit la etapa 4, sub coordonarea metodologică a Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic.Etapa 8: Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic înaintează Ministerului Educației spre aprobare, prin ordin, curriculumul actualizat.Etapa 9: În temeiul prevederilor Ordinului ministrului educației naționale și al ministrului muncii și justiției sociale nr. 3.177/660/2019 privind aprobarea Metodologiei de elaborare, actualizare și gestionare a Registrului național al calificărilor profesionale din România, cu modificările ulterioare, Autoritatea Națională pentru Calificări actualizează calificarea în Registrul național al calificărilor profesionale din România.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x