METODOLOGIE din 29 august 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 162 din 7 martie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4319 29/08/2001

privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat 2002



I. Dispoziţii generale1. Examenul de bacalaureat este modalitatea esenţială de evaluare a sistemului de învăţământ liceal, a nivelului de cultura generală şi de specializare atins de absolvenţii de liceu. Examenul de bacalaureat permite acestora accesul către învăţământul superior.2. Dreptul de a susţine bacalaureatul îl au promovatii ultimei clase de liceu, învăţământ liceal de zi, seral şi fără frecventa.3. Candidaţii proveniţi din învăţământul de stat au dreptul sa susţină examenul de bacalaureat, fără taxa, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea unor taxe.La fiecare prezentare candidaţii susţin examenul de bacalaureat integral.Candidaţii din învăţământul particular vor susţine examenul de bacalaureat, cu taxa, în centre de examen stabilite de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.Taxa de examen va fi stabilită de fiecare inspectorat şcolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate cheltuielile pentru fiecare candidat.4. În fiecare an şcolar Ministerul Educaţiei şi Cercetării organizează doua sesiuni de bacalaureat.5. Conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, examenul naţional de bacalaureat consta în susţinerea a doua, respectiv trei probe comune şi a trei probe diferenţiate, în funcţie de filiera şi de profil.Probele comune sunt:a) limba şi literatura română – scris şi oral;b) una dintre limbile moderne de circulaţie internationala studiate în liceu – oral;c) – limba maternă – scris şi oral – pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;– limba şi literatura într-o limbă de circulaţie internationala, pentru elevii care au urmat studiile liceale cu limba de predare în limba de circulaţie internationala respectiva.Probele de examen, diferenţiate în funcţie de filiera, profil, specializare şi de opţiunea elevului, sunt:Filiera teoreticăProfil umanist:d) istorie sau geografie – proba scrisă;e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzătoare specializării – proba scrisă;f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior – proba scrisă sau educaţie fizica – proba practica.Profil real:d) matematica – proba scrisă;e) o proba la alegere din aria curriculara, corespunzătoare specializării – proba scrisă;f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele susţinute anterior – proba scrisă sau educaţie fizica – proba practica.Filiera tehnologicăd) matematica – pentru toate profilurile şi specializările – proba scrisă;e) o proba la alegere din aria curriculara "Tehnologii", în funcţie de specializarea aleasă de elev – proba scrisă;f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior – proba scrisă sau educaţie fizica – proba practica.Filiera vocationalad) istorie sau geografie ori o disciplina socioumană, respectiv matematica sau ştiinţe, în funcţie de profil – proba scrisă;e) o proba la alegere din ariile curriculare specifice profilului şi specializării – proba scrisă sau practica;f) o proba la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare, alta decât cele alese anterior – proba scrisă sau educaţie fizica – proba practica.Stabilirea listei disciplinelor la alegere menţionate în lege, precum şi a programelor disciplinelor de examen se face printr-un ordin separat.Pentru filierele tehnologică şi vocationala studiile liceale se pot încheia şi cu un examen de certificare a competentelor profesionale, separat de examenul de bacalaureat, în condiţiile legii.6. În urma promovării examenului de bacalaureat absolventului i se eliberează diploma de bacalaureat.Absolvenţilor de liceu fără bacalaureat li se eliberează, la cerere, certificat de absolvire şi copie de pe foaia matricola.II. Organizarea examenului naţional de bacalaureat7. Coordonarea pe plan naţional privind organizarea bacalaureatului este asigurata de Comisia Naţionala de Bacalaureat, care se constituie în fiecare an prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi funcţionează în Ministerul Educaţiei şi Cercetării. În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie anual comisii judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, şi comisii de examen în centrele de examen şi în centrele zonale de corectare, în conformitate cu prezenta metodologie.8. Comisia Naţionala de Bacalaureat coordonează organizarea şi desfăşurarea acţiunilor pentru examenul de bacalaureat din fiecare an. Comisia Naţionala de Bacalaureat se compune din:– preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;– vicepreşedinţi: directorul general pentru învăţământ preuniversitar, directorul general pentru învăţământ în limbile minorităţilor naţionale, directorul general pentru coordonarea învăţământului superior, directorul Serviciului naţional de examinare şi evaluare;– secretar: un specialist din cadrul Serviciului naţional de examinare şi evaluare;– 5-9 membri: directori generali adjuncţi, şefi de serviciu, inspectori de specialitate la Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, Direcţia generală pentru învăţământ în limbile minorităţilor, specialişti din cadrul Serviciului naţional de examinare şi evaluare, profesori din învăţământul preuniversitar.Componenta nominală a acestei comisii se aproba anual, până la data de 15 martie, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.9. Comisia Naţionala de Bacalaureat are următoarele atribuţii:– publică, la începutul anului şcolar, Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, lista disciplinelor de examen, în funcţie de filiera, profil, specializare şi programele de examen;– aproba centrele de examen şi de corectare pentru examenul de bacalaureat, pe baza propunerilor comisiilor judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti;– instruieste preşedinţii comisiilor judeţene de bacalaureat;– primeşte de la inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, necesarul de plicuri, rezultat al opţiunii candidaţilor, centralizat pe judeţ;– selecteaza şi numeşte, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, preşedinţii comisiilor de bacalaureat, pe baza propunerilor instituţiilor de învăţământ superior şi a convenţiilor civile semnate de către candidaţii pentru funcţia de preşedinte de comisie de bacalaureat;– în situaţii deosebite poate decide, la propunerea comisiilor judeţene de bacalaureat sau la propunerea delegatului Comisiei Naţionale de Bacalaureat, înlocuirea unor presedinti de comisie;– coordonează elaborarea subiectelor pentru probele orale şi stabileşte o grila orientativa de evaluare a acestora;– coordonează elaborarea unui număr de variante de subiecte pentru probele scrise şi a baremelor corespunzătoare, folosind şi propuneri ale inspectorilor şi profesorilor din ţara; din variantele elaborate se vor extrage, prin tragere la sorţi, subiectul de examen şi subiectul de rezerva;– coordonează multiplicarea subiectelor, în funcţie de numărul centrelor de examen şi de necesarul de plicuri comunicat de judeţe;– decide, în cazuri deosebite, folosirea subiectelor de rezerva;– controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat;– controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene de bacalaureat şi de contestaţii, comisiile de examen din centrele de bacalaureat;– analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului naţional de bacalaureat, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, şi prezintă concluziile conducerii Ministerului Educaţiei şi Cercetării;– propune ministrului educaţiei şi cercetării eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat;– poate decide recorectarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior.NOTĂ:––Comisia Naţionala de Bacalaureat nu se ocupa de soluţionarea contestaţiilor referitoare la probele de examen.10. Comisia Naţionala de Bacalaureat poate delega, pe o perioadă limitată de timp, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti. Delegatul Comisiei Naţionale de Bacalaureat are următoarele atribuţii:– controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisia judeteana de bacalaureat şi comisia judeteana de contestaţii, respectiv ale municipiului Bucureşti, şi inspecteaza centrele de examen şi de corectare, verificand modul de cunoaştere şi respectare a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat;– consiliaza comisiile judeţene de bacalaureat şi de contestaţii, comisiile din centrele de examen şi de corectare, în privinta organizării şi desfăşurării examenului de bacalaureat;– propune comisiei judeţene de bacalaureat sau Comisiei Naţionale de Bacalaureat, atunci când constata abateri de la metodologie, schimbări în componenta comisiilor (supraveghetori, examinatori, vicepreşedinţi, presedinti);– verifica numărul de plicuri comandat de comisia judeteana de bacalaureat;– în cazul în care constata disfunctii serioase în organizarea examenului de bacalaureat, delegatul Comisiei Naţionale de Bacalaureat poate propune comisiei judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, sau Comisiei Naţionale de Bacalaureat, conform Statutului personalului didactic, măsuri de sancţionare a cadrelor didactice în cauza sau suspendarea posibilităţii de a se organiza în anul şcolar următor un centru de bacalaureat în unitatea şcolară respectiva;– în situaţii deosebite poate propune comisiei judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, sau Comisiei Naţionale de Bacalaureat recorectarea unor lucrări;– analizează şi interpretează toate datele obţinute şi informează în scris Comisia Naţionala de Bacalaureat.11. Comisiile judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, se compun din:– preşedinte – inspector şcolar general;– vicepreşedinte – inspector general adjunct sau inspector şcolar de specialitate;– 2-3 secretari – inspectori şcolari de specialitate;– 4-5 membri – inspectori şcolari de specialitate, directori de liceu.Componenta nominală a acestor comisii se transmite Ministerului Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar pentru avizare, până la data de 15 martie, şi se aproba, până la data de 31 martie, prin decizie a inspectorului şcolar general.Din comisiile judeţene de bacalaureat aflate în judeţele în care exista candidaţi care vor susţine probe în limbile minorităţilor naţionale va face parte cel puţin un specialist aparţinând minorităţilor naţionale.12. Comisiile judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, au următoarele atribuţii:– stabilesc centrele de examen pe judeţ, respectând prevederile prezentei metodologii, precum şi numărul centrelor zonale de corectare;– nominalizeaza, până la data de 15 aprilie, centrele în care se susţin probele de examen, denumite în continuare centre de examen, centrele zonale de corectare, precum şi unităţile şcolare arondate acestora;– transmit Comisiei Naţionale de Bacalaureat şi Direcţiei generale pentru învăţământ preuniversitar, spre aprobare, lista centrelor de examen şi a centrelor de corectare din judeţ, respectiv din municipiul Bucureşti, până la data de 1 mai 2002;– organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de bacalaureat pe tot teritoriul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti;– pot decide asupra organizării de centre de examen şi/sau de corectare fie pe licee sau grupuri de licee, fie pe filiere, profiluri, specializări;– iau măsuri de rezolvare a problemelor de finanţare a acţiunilor legate de organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat;– iau măsuri pentru dotarea centrelor de examen şi de corectare cu logistica necesară pentru buna desfăşurare a examenului şi a corectării (copiatoare în stare de funcţionare, calculatoare pentru elaborarea listelor cu rezultate şi a altor documente necesare comisiei, televizor sau radio, telefon etc.);– desemnează reprezentanţi ai comisiei judeţene de bacalaureat care pot controla desfăşurarea bacalaureatului în centrele de examen;– se adresează inspectoratelor judeţene de sănătate pentru a asigura prezenta personalului medical în fiecare centru în care se susţin probe în cadrul examenului de bacalaureat;– se adresează organelor Ministerului de Interne, de poliţie şi jandarmerie de la nivel judeţean, pentru a asigura prezenta politistilor sau a jandarmilor la sediul comisiei judeţene de bacalaureat, la centrele de examen şi în timpul transportului lucrărilor scrise de la centrele de examen la cele de corectare şi invers, pentru paza subiectelor şi lucrărilor scrise, pentru păstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de corectare;– numesc vicepreşedinţii, profesorii examinatori, secretarii comisiilor de bacalaureat, precum şi cadrele didactice care asigura supravegherea în sălile de examen;– stabilesc fişa de atribuţii pentru fiecare membru în comisiile de bacalaureat;– realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de bacalaureat cu 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de bacalaureat;– confectioneaza stampilele-tip pentru examenul de bacalaureat şi stabilesc modelul fisei individuale a candidatului pentru consemnarea rezultatelor la examinarea orala şi la probele practice; se vor confecţiona doua tipuri de ştampile, care vor avea următorul conţinut:a) pentru centrele de examen: "Bacalaureat 2002 – C.E.";b) pentru centrele zonale de corectare: "Bacalaureat 2002 – C.Z.C."; stampilele nu vor fi numerotate;– preiau de la Serviciul naţional de examinare şi evaluare, pe bază de delegaţie nominală, prin preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat şi unul dintre secretarii acesteia, plicurile cu subiectele pentru probele scrise şi orale şi baremele de corectare şi de notare;– păstrează, în deplina siguranţa, plicurile cu subiecte şi baremuri şi transmit comisiilor de bacalaureat din centrele de examen plicurile cu subiecte, cu cel mult o zi înainte de fiecare proba scrisă;– multiplica şi distribuie comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi de corectare baremurile de corectare şi notare primite de la Comisia Naţionala de Bacalaureat; distribuirea se face după deschiderea subiectelor de examen, în timp util, pentru a putea fi afişate în centrele de examen;– controlează modul de organizare şi de desfăşurare a examenului naţional de bacalaureat în centrele de examen şi de corectare din teritoriu;– efectuează, dacă este cazul, schimbări ale vicepreşedinţilor, profesorilor examinatori, secretarilor şi profesorilor supraveghetori, care fac parte din comisiile din centrele de examen sau de corectare; pot propune Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în cazuri deosebite, schimbarea unor presedinti de comisie;– pot decide recorectarea unor lucrări, în perioada desfăşurării examenului sau ulterior, şi informează Comisia Naţionala de Bacalaureat despre rezultatele acestor recorectari (vezi pct. 52);– sesizează imediat Comisia Naţionala de Bacalaureat despre orice situaţie deosebită a carei rezolvare nu este prevăzută în metodologie, precum şi despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea sigiliului unui plic etc.) şi solicita în acest caz subiecte de rezerva;– pot decide, în funcţie de condiţiile meteorologice, schimbarea orarului probei practice de educaţie fizica, pentru a asigura desfăşurarea ei în condiţii optime şi protejarea sănătăţii candidaţilor; aceasta schimbare poate insemna inclusiv prelungirea cu o zi a probei practice de educaţie fizica;– organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de examen la centrele de corectare şi invers şi răspund de asigurarea securităţii acestora de la preluarea lor de la comisia de bacalaureat din centrul de examen/centrul de corectare şi până la predarea lor către comisia de bacalaureat din centrul de corectare/centrul de examen;– organizează comisia judeteana de contestaţii, respectiv a municipiului Bucureşti;– primesc contestaţiile şi lucrările scrise contestate de la comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi le prezintă comisiei judeţene de contestaţii, respectiv a municipiului Bucureşti;– primesc de la comisiile de bacalaureat din licee rapoarte analitice detaliate şi transmit Serviciului naţional de examinare şi evaluare datele parţiale ale examenului de bacalaureat, o dată cu încheierea fiecărei probe orale, astfel: numărul de candidaţi înscrişi, numărul de candidaţi prezenţi, numărul de candidaţi promovati, numărul de candidaţi cu note între 5,00 şi 5,99, numărul de candidaţi cu note între 9,00 şi 10 şi numărul de candidaţi eliminati din examen;– transmit Serviciului naţional de examinare şi evaluare rezultatele examenului de bacalaureat imediat după afişarea acestora (înainte şi după contestaţii), astfel: numărul de candidaţi înscrişi, numărul de candidaţi prezenţi şi numărul de candidaţi promovati;– elaborează şi transmit Comisiei Naţionale de Bacalaureat, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a bacalaureatului, raportul cu privire la rezultatele examenului (conform pct. 51).13. Se stabilesc doua tipuri de centre de bacalaureat: centrele de examen, în care se desfăşoară probele scrise, orale şi, eventual, cele practice ale examenului, şi centrele zonale de corectare. În fiecare centru de bacalaureat (de examen şi de corectare) se organizează câte o comisie de bacalaureat, coordonata de un preşedinte numit de Ministerul Educaţiei şi Cercetării prin ordin al ministrului.Comisiile de bacalaureat din centrele de examen se compun din:● preşedinte – cadru didactic universitar de predare, având titlul ştiinţific de doctor, numit prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării;● vicepreşedinte – director sau director adjunct ori profesor cu gradul I;● secretar – secretar de şcoala sau cadru didactic; pentru funcţia de secretar vor fi propuse cu precădere persoane care au competente în operarea pe calculator; vor fi desemnaţi câte un secretar pentru fiecare comisie de examen şi câte un secretar pentru fiecare comisie din centrele zonale de corectare;● membri: – câte doi supraveghetori pentru fiecare sala în care se desfăşoară probe scrise de examen;– câte doi profesori examinatori pentru fiecare disciplina de examen la care se susţin probe orale sau practice.Pentru comisiile de bacalaureat din centrele zonale de corectare se păstrează aceeaşi structura, cu excepţia membrilor, care se înlocuiesc cu profesori corectori pentru fiecare disciplina de examen la care se desfăşoară probe scrise. Numărul profesorilor corectori din fiecare centru de corectare, pe discipline, va fi stabilit în funcţie de numărul lucrărilor scrise care trebuie corectate în centrul respectiv, dar nu mai puţin de 100 de lucrări pentru un profesor corector.Profesorii care examinează probele orale sau practice în centrele de examen fac parte şi din comisia de bacalaureat din centrul de corectare la care este arondat centrul de examen (dacă la disciplina respectiva se susţine şi proba scrisă).Preşedinţii comisiilor de bacalaureat vor fi propuşi de către universităţi din rândul cadrelor didactice având titlul de doctor, recunoscute prin probitate şi competenţa profesională. Se va ţine seama de starea de sănătate a acestora, precum şi de calendarul activităţilor ce trebuie desfăşurate în cadrul examenului, care presupun prezenta şi activitatea pe întreg parcursul zilei în centrul de bacalaureat.Vicepreşedinţii, secretarii şi membrii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sau de corectare vor fi selecţionaţi din alte unităţi şcolare decât cele din care provin candidaţii arondati centrelor. Lista profesorilor examinatori (corectori) cuprinde profesori de specialitate care predau la liceu, de regula cu gradul I sau II. În situaţii excepţionale, despre care va fi informată Comisia Naţionala de Bacalaureat, pot fi numiţi ca profesori corectori şi profesori care predau la gimnaziu, care vor corecta în echipa cu un profesor de liceu.Membrii comisiilor de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de corectare, cu excepţia preşedinţilor, se stabilesc prin tragere la sorţi. Tragerea la sorţi se va efectua, în fiecare judeţ, cu cel mult două zile înainte de începerea examenului, în şedinţa publică, din lista aprobată de comisia judeteana de bacalaureat, urmând ca inspectorul şcolar general sa emita decizii scrise. Aceasta lista se alcătuieşte la nivel judeţean, pe baza propunerilor transmise de licee, cuprinzând numele profesorilor care doresc sa participe la bacalaureat şi care în sesiunile anterioare au respectat spiritul şi exigenţele examenului. Aceste propuneri vor fi transmise inspectoratelor şcolare cu cel puţin 30 de zile înaintea începerii examenului naţional de bacalaureat. Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, aproba lista profesorilor care vor participa la tragerea la sorţi cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea examenului. Lista aprobată va cuprinde cadre didactice cu prestanta şi autoritate profesională şi morala.Nu vor fi numite în comisiile de bacalaureat şi nu vor primi nici o sarcina legată de examen persoanele care au rude în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor de bacalaureat vor da declaraţii scrise în acest sens, care vor fi păstrate împreună cu celelalte documente de examen.14. a) Numărul candidaţilor înscrişi ce revin unei comisii de examen de bacalaureat nu poate fi mai mic de 150. Fiecare comisie din centrele de examen se poate organiza în subcomisii coordonate de un vicepreşedinte subordonat preşedintelui comisiei. Subcomisia are componenta şi atribuţiile unei comisii de bacalaureat, cu excepţia semnării diplomelor de bacalaureat şi a listei cu rezultatele finale. Numărul de candidaţi ce revin unei subcomisii nu poate fi mai mic de 75. Organizarea de comisii sau subcomisii sub efectivul prevăzut nu se poate face decât în cazuri foarte bine justificate, cu aprobarea Comisiei Naţionale de Bacalaureat.În cazul în care una dintre subcomisii îşi desfăşoară activitatea în alta localitate sau în alt local decât în centrul de examen, pe lângă vicepreşedintele răspunzător de desfăşurarea examenului comisia de bacalaureat judeteana deleagă un membru al său pe toată perioada desfăşurării examenului.b) Centrele zonale de corectare se organizează pentru minimum 1.000 de candidaţi.15. Dacă numărul candidaţilor dintr-o localitate este sub efectivul minim stabilit pentru a organiza o comisie sau o subcomisie, aceştia vor fi de regula repartizaţi de către comisia judeteana de bacalaureat la centre de examen din alte localităţi, la care se organizează bacalaureatul. În aceste cazuri inspectoratul şcolar judeţean este obligat să asigure pe toată durata examenului cazarea candidaţilor care se prezintă prima data sau a doua oara la bacalaureat.16. De regula comisiile/subcomisiile de bacalaureat se organizează pe profiluri, respectiv pe specializări, eventual în funcţie de limba de predare. În fiecare comisie sau subcomisie de bacalaureat candidaţii sunt înscrişi în ordine alfabetica, indiferent de forma de învăţământ la care au absolvit ultima clasa – învăţământ de zi, seral sau fără frecventa.17. În comisiile de bacalaureat organizate pentru candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale, care au studiat în limba maternă şi solicita susţinerea probelor de examen în limba respectiva – la obiectele studiate în această limbă în liceu -, vor fi numiţi profesori de specialitate care cunosc bine limba maternă a candidaţilor şi care au predat disciplina respectiva în limba maternă. Comisia judeteana de bacalaureat va desemna un profesor care a predat disciplina respectiva în limba maternă pentru a fi prezent la fiecare dintre probele pentru care sunt necesare traduceri, pentru a gira corectitudinea acestora.18. Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele de examen sunt următoarele:– organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de bacalaureat în centrul respectiv;– preiau, sub semnatura preşedinţilor, de la directorul unităţii de învăţământ în care se afla centrul de examen de bacalaureat documentele necesare desfăşurării examenului de bacalaureat. Conducerile unităţilor de învăţământ răspund de corectitudinea datelor transmise, a actelor predate şi a listelor de înscriere la bacalaureat. Conducerea unităţii de învăţământ asigura condiţiile necesare pentru organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului – sălile de concurs, imprimatele pentru lucrările scrise, multiplicatoare, o sala cu fisete pentru păstrarea documentelor de bacalaureat în deplina securitate;– verifica autenticitatea actelor, respectarea condiţiilor de participare la examen şi întocmirea listelor de înscriere;– completează cataloagele de examen tipizate cu numele, iniţială tatălui şi prenumele candidaţilor, cu disciplinele de examen pe care aceştia le susţin. Cataloagele de examen tipizate se completează în doua exemplare identice, se numeroteaza şi se stampileaza pe fiecare pagina;– repartizează candidaţii pe sali pentru probele scrise, în ordine alfabetica, şi afişează listele respective, cu 24 de ore înainte de prima proba, la avizierul liceului şi pe uşile salilor în care se desfăşoară probele;– preiau, sub semnatura preşedintelui şi a unui delegat, plicurile cu subiecte şi le păstrează, în condiţii de securitate deplina, la sediul unităţii de învăţământ în care se găseşte centrul de examen, în case de fier sau în fisete metalice sigilate; comisiile de bacalaureat vor respecta metodologia păstrării secretului, a deschiderii şi a resigilarii, după caz, a plicurilor;– sesizează imediat comisia judeteana de bacalaureat despre orice situaţie care impune anularea unor subiecte (pierderea unui plic, deteriorarea sau desfacerea sigiliului unui plic etc.) sau despre orice alta situaţie deosebită aparuta în timpul desfăşurării probelor;– stabilesc prin tragere la sorţi repartizarea pe sali a cadrelor didactice supraveghetoare;– instruiesc cadrele didactice care asigura supravegherea în sălile de examen;– multiplica subiectele pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de examen, sigiland apoi originalul;– asigura traducerea subiectelor în limbile minorităţilor naţionale, pentru acele discipline care au fost studiate în limba respectiva; pentru ca traducerea să se facă în timp cat mai scurt, asigura un număr corespunzător de cadre didactice care efectuează traducerea; distribuie candidaţilor care au studiat în limbile minorităţilor naţionale atât subiectul în limba română, cat şi în limba maternă;– controlează, îndrumă şi asigura organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor scrise;– controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din liceu care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului;– iau măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de bacalaureat sau în care se desfăşoară probele scrise de examen sa nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisia judeteana de bacalaureat sau de Comisia Naţionala de Bacalaureat;– alcătuiesc şi afişează lista alfabetica a candidaţilor pentru probele orale şi practice, cu precizarea orei la care aceştia trebuie să se prezinte;– examinează şi noteaza candidaţii la probele orale şi la cele practice;– afişează zilnic rezultatele la probele orale şi practice, precum şi rezultatele finale, la încheierea corectării tuturor lucrărilor scrise;– transcriu în catalog notele la probele orale sau practice;– prin preşedinte şi vicepreşedinte asigura transportul în deplina siguranţa şi predarea, cu proces-verbal, a lucrărilor scrise şi a cataloagelor de examen, completate cu numele candidaţilor şi cu probele susţinute de aceştia, la centrele zonale de corectare;– preşedintele şi vicepreşedintele centrului de examen primesc de la centrele zonale de corectare, cu proces-verbal, lucrările scrise corectate şi cataloagele completate cu notele obţinute de candidaţi, asigurând transportul acestora, în deplina siguranţa, la centrul de examen;– calculează mediile generale, conform prevederilor prezentei metodologii, le trec în catalog şi precizează rezultatul final pentru fiecare candidat: reuşit, respins, neprezentat, eliminat din examen;– afişează listele cu rezultate, după primirea acestora de la centrele zonale de corectare;– primesc eventualele contestaţii la probele scrise şi soluţionează prima etapa a acestora;– transmit către comisia judeteana de contestaţii, în deplina siguranţa, lucrările scrise sigilate, ale căror note au fost contestate de către candidaţi/părinţii acestora;– afişează rezultatele definitive, după rezolvarea contestaţiilor la comisia judeteana de contestaţii;– dispun completarea diplomelor de bacalaureat (vezi pct. 50);– elaborează şi transmit comisiilor judeţene de bacalaureat, în cel mai scurt timp, rapoarte privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat;– predau directorului unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul de examen, cu proces-verbal, lucrările scrise, copiile de pe borderourile cu note, autentificate de preşedintele comisiei centrului de corectare, şi celelalte documente întocmite pentru organizarea examenului.19. Atribuţiile comisiilor de bacalaureat din centrele zonale de corectare sunt următoarele:– desemnează, prin decizie a preşedintelui centrului de corectare, câte un profesor pentru fiecare disciplina şi pentru fiecare centru de examen arondat, care se va deplasa, în ziua probei scrise, la centrul respectiv pentru verificarea corectitudinii subiectelor prezentate elevilor;– primesc, prin proces-verbal semnat de preşedinte şi de vicepreşedinte, lucrările scrise aduse de delegaţii de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi corectate;– asigura securitatea lucrărilor scrise, pe perioada în care acestea se afla în centrul de corectare, din momentul preluării şi până la predarea lor spre a fi transportate la centrele de examen;– corecteaza lucrările scrise, respectând baremul de corectare şi de notare (conform pct. 35);– calculează şi înscriu pe lucrări notele celor doi profesori corectori şi nota finala;– transcriu în cataloage notele la fiecare proba scrisă, pentru fiecare candidat arondat centrului;– predau, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, cu proces-verbal, lucrările scrise corectate şi cataloagele de examen completate şi semnate de profesorii corectori către preşedintele şi vicepreşedintele din centrul de examen;– predau cu proces-verbal, prin preşedinte şi vicepreşedinţi, borderourile de corectare originale către directorul unităţii de învăţământ în care s-a organizat centrul zonal de corectare.III. Înscrierea candidaţilor20. Înscrierea candidaţilor pentru bacalaureat se face la secretariatele liceelor, în perioada prevăzută în grafic, după cum urmează:– pentru candidaţii din seria curenta tabelele sunt întocmite de profesorii diriginti, în conformitate cu evidentele din licee;– pentru candidaţii din anii precedenti înscrierea se face de secretarii liceelor la care candidaţii au absolvit, pe baza actelor prezentate de aceştia (certificate de naştere şi, după caz, de căsătorie, foaia matricola şi situaţia şcolară din clasele liceale). În situaţia schimbării domiciliului în alta localitate, menţionată ca atare în buletinul de identitate, candidaţii din seriile precedente se pot înscrie pentru a susţine bacalaureatul la un liceu de acelaşi profil, stabilit de comisia judeteana de bacalaureat din judeţul în care se afla noul domiciliu al candidatului.În situaţia în care liceul la care candidatul a absolvit este arondat unui alt centru de examen, înscrierea se face direct la secretariatul centrului de examen respectiv.21. Până la data de 15 martie toţi elevii din clasa a XII-a (a XIII-a) învăţământ de zi şi a XIII-a învăţământ seral sau cu frecventa redusă îşi vor exprima în scris opţiunile pentru obiectele de studiu prevăzute cu probe la alegere la care doresc sa susţină bacalaureatul.22. Directorii de licee centralizează opţiunile şi transmit situaţia inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, până la data de 1 aprilie.23. Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, centralizează opţiunile comunicate de licee şi transmit Serviciului naţional de examinare şi evaluare necesarul de plicuri până la data de 1 mai.Tabelele întocmite iniţial se actualizează după încheierea semestrului al II-lea, prin eliminarea candidaţilor corigenti, repetenti, cu situaţia neincheiata sau exmatriculati, şi se transmit în termen de 3 zile de la încheierea cursurilor, semnate şi stampilate de director, centrului de examen la care şcoala este arondata.Pentru a doua sesiune de bacalaureat înscrierile candidaţilor se fac conform graficului anuntat, iar numărul de centre şi necesarul de plicuri se transmit Serviciului naţional de examinare şi evaluare cu cel puţin 15 zile înainte de începerea sesiunii.IV. Conţinutul examenului de bacalaureat24. Disciplinele de studiu la care se organizează probele pentru bacalaureat sunt anunţate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Precizarea exactă a acestora, a temelor alese din programa şcolară şi a manualelor şcolare valabile se realizează prin ordin special al ministrului.V. Stabilirea subiectelor pentru probele de examen25. Pentru fiecare proba scrisă se stabilesc variante de subiecte (probleme) din care se aleg, prin tragere la sorţi, subiectul probei scrise şi subiectul de rezerva.Subiectele pentru probele de examen se realizează la Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se stabilesc ţinându-se seama de următoarele criterii:– să fie în concordanta cu conţinutul programelor de bacalaureat aprobate şi publicate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;– să fie astfel formulate încât tratarea lor sa angajeze cat mai multe posibilităţi de analiza, de abstractizare şi de generalizare ale candidaţilor, stimuland competentele acestora;– să asigure o cuprindere echilibrata a materiei studiate, să aibă grad de complexitate la nivelul conţinutului programelor şi manualelor şcolare, pentru a fi tratate în timpul stabilit;– subiectele şi baremurile se vor elabora astfel încât să se asigure unitatea de evaluare şi notare la nivel naţional.26. Subiectele pentru probele orale se elaborează, pentru fiecare disciplina de studiu, la nivel naţional şi cuprind teme (probleme) din programele pentru bacalaureat. Acestea vor fi făcute publice şi transmise inspectoratelor şcolare cu cel puţin 30 de zile înaintea începerii probelor.Comisiile de examen vor asigura, prin profesorii examinatori, întocmirea biletelor de examene în preziua începerii probelor orale.Biletele de examen vor avea un grad de complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 10-15 minute.VI. Desfăşurarea probelor, corectarea şi notarea27. Sălile pentru susţinerea probelor vor fi în prealabil adaptate acestor activităţi, prin:– dotarea corespunzătoare;– eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa candidaţii în elaborarea lucrărilor;– afişarea pe usa fiecărei sali a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectiva şi a prevederilor care îi informează pe aceştia ca pătrunderea în sala cu materiale ajutatoare, frauda sau tentativa de frauda atrage eliminarea din examen (conform pct. 29).Probele scrise–––––28. Repartizarea pe sali a personalului de supraveghere – cadre didactice de alta specialitate decât cea la care se susţine proba, din alt liceu decât cel din care provin candidaţii – se face de preşedintele comisiei de bacalaureat prin tragere la sorţi – câte doi pentru fiecare sala – în ziua fiecărei probe, cu o ora înainte de începerea acesteia, luându-se măsuri sa nu rămână aceleaşi formaţii de supraveghere pentru aceleaşi sali, la probe diferite.Supraveghetorii care intră în sali, după ce au fost instruiti şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul de proces-verbal de predare a lucrărilor scrise, hârtie tipizata pentru lucrări şi hârtie stampilata pentru ciorne.29. Accesul candidaţilor în sali este permis, pe baza buletinului de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei. Se interzice candidaţilor sa pătrundă în sala cu orice fel de lucrări, manuale, dictionare, notite, însemnări, tabele de logaritmi etc. (cu excepţia celor prevăzute în mod expres în foaia cu subiectele de examen), care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau comunicare. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea din sala a candidatului de către preşedintele de comisie.Înainte de aducerea subiectelor în sali supraveghetorii vor explica elevilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata. Se va insista asupra faptului ca rezolvarea subiectelor se face exclusiv pe foaia tipizata şi ca soluţiile scrise pe ciorne sau pe foaia cu subiectele nu se iau în considerare.Candidaţii se asaza câte unul în banca, în ordine alfabetica, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o coala de hârtie tipizata pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe coltul ce urmează să fie lipit. Coltul colii tipizate va fi lipit numai după ce profesorii care supraveghează în sali au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corecta a tuturor datelor prevăzute.Pentru lipirea coltului lucrării se va folosi acelaşi tip de etichete pentru toate centrele de examen din judeţ.Coltul lipit al fiecărei lucrări va fi semnat de către preşedinte sau vicepreşedinte, iar secretarul comisiei de bacalaureat va pune ştampila "Bacalaureat 2002" peste semnatura autorizata.Înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate în afară rubricii care se sigileaza şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării atrag anularea lucrării scrise respective. Pentru ciorne candidaţii vor primi coli obişnuite de hârtie, marcate cu ştampila "Bacalaureat 2002".NOTĂ:––Se interzice atât candidaţilor, cat şi profesorilor supraveghetori pătrunderea în sala de examen cu telefoane mobile.30. a) În prezenta preşedintelui şi a vicepreşedinţilor, a reprezentantului comisiei de corectare, cadru didactic de specialitate desemnat pentru a participa la proba scrisă respectiva, se verifica integritatea plicului cu subiecte primit de la comisia judeteana de bacalaureat, pentru fiecare proba scrisă. Un membru al comisiei extrage varianta anunţată, după care plicul se resigileaza, se semnează de toţi cei prezenţi şi este păstrat în condiţii de securitate deplina în casa de fier sau în dulap metalic sigilat. La deschiderea plicurilor se va alcătui un proces-verbal semnat de către toţi cei prezenţi.b) În cazul centrelor de examen în care exista candidaţi care au studiat în limbile minorităţilor naţionale, subiectele vor fi traduse în limbile respective de către membrii comisiei desemnaţi în acest scop.c) Se multiplica subiectele în număr egal cu numărul salilor de examen sau cu numărul candidaţilor, după care se introduc în plicuri care se sigileaza, urmând să fie distribuite în sali. Candidaţii care susţin probele în limbile minorităţilor naţionale vor primi atât subiect în limba maternă, cat şi subiect în limba română.d) Profesorul de specialitate, membru al comisiei de corectare, rămâne în sala în care s-a efectuat multiplicarea până la terminarea distribuirii plicurilor în sălile de examen.Nici un membru al comisiei nu poate părăsi centrul şi nu poate comunică în afară conţinutul subiectelor de examen până la ieşirea primului candidat din centrul de examen. Candidaţii pot părăsi centrul de examen cel mai devreme după o ora şi jumătate de la distribuirea subiectelor în sali.e) Supraveghetorii de sali primesc plicurile cu subiecte de la preşedinte sau vicepreşedinte, verifica integritatea acestora, le deschid şi transcriu subiectele pe tabla sau distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat.f) Punctajul acordat fiecărui subiect se va transmite candidaţilor o dată cu subiectul, iar baremul de corectare va fi afişat la avizierul unităţii de învăţământ după încheierea probei scrise.31. Preşedintele sau vicepreşedintele, însoţit de către profesorul de la disciplina respectiva, verifica în toate sălile de examen exactitatea transcrierii subiectelor pe tabla, cu excepţia situaţiei în care fiecare candidat a primit un subiect xeroxat. Dacă subiectele se traduc în limbi ale minorităţilor naţionale, se verifica şi exactitatea traducerii.Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai poate intră în sala şi nici un candidat nu poate părăsi sala decât dacă preda lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Candidaţii care nu se afla în sala în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectiva. În cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rau şi solicita părăsirea temporară a sălii, el va fi însoţit de unul dintre profesorii care supraveghează, până la înapoierea în sala de examen.32. Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de 3 ore, socotit din momentul în care s-a încheiat scrierea subiectelor pe tabla sau distribuirea subiectelor xeroxate pentru fiecare candidat.Pentru elaborarea lucrării scrise candidaţii vor folosi numai cerneala sau pasta de culoare albastra, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor folosi numai creion negru. Se interzice folosirea în timpul probelor scrise a minicalculatoarelor, a riglelor de calcul, a altor mijloace de calcul. Nu se va folosi alta hârtie decât cea distribuita candidaţilor de către supraveghetori.Fiecare candidat va primi atâtea coli tipizate sau de ciorna câte îi sunt necesare.În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive (corecturi numeroase şi greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere), doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, vor primi alte coli tipizate. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat", se semnează de către cei doi supraveghetori şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.33. În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de sali nu vor da candidaţilor nici o indicaţie, nu vor discuta între ei şi nu vor rezolva subiectul de examen. Unul dintre supraveghetori va sta în faţa clasei, celălalt în spatele ei şi nu vor avea alte preocupări. În cazul în care aceştia încalcă dispoziţiile anterioare, vicepreşedintele sau preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacă este cazul, poate face şi propuneri de sancţionare.În timpul desfăşurării probelor scrise supraveghetorii de sali răspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de clasa, de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii.Supraveghetorii au obligaţia sa verifice dacă elevii au patruns în sala cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau le-ar facilita rezolvarea subiectelor de examen. De asemenea, supraveghetorii nu vor permite candidaţilor sa comunice în nici un fel între ei şi îl vor sesiza pe preşedintele comisiei despre orice încălcare a prezentei metodologii.În timpul desfăşurării probelor scrise, în sălile de examen au voie să între numai:– preşedintele;– vicepreşedintele;– profesorul de specialitate din comisia de corectare, însoţit de unul dintre cei doi menţionaţi anterior, pentru eventuale corecturi;– reprezentanţii Comisiei Naţionale de Bacalaureat;– persoane împuternicite cu delegaţie de către comisia judeteana de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru a controla desfăşurarea bacalaureatului.34. Pe măsura ce îşi încheie lucrările candidaţii le vor preda supraveghetorilor. La expirarea celor 3 ore acordate candidaţii vor preda lucrările în faza în care se afla, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Ultimii trei candidaţi vor rămâne în sala până la predarea ultimei lucrări.La predarea lucrărilor supraveghetorii bareaza spaţiile nescrise, verifica numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale de predare pe care le semnează candidaţii, precum şi în rubrica prevăzută pe prima pagina a lucrării.Ciornele şi lucrările anulate se strang separat şi se păstrează în centrul de examen. Supraveghetorii, în prezenta membrilor comisiei, predau lucrările scrise, sub semnatura, preşedintelui sau vicepreşedintelui, care verifica dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnaturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise şi dacă numărul de pagini al fiecărei lucrări coincide cu cel înscris pe lucrare şi în procesul-verbal.Pe măsura ce se încheie susţinerea probelor scrise toate lucrările scrise se transporta şi se predau de către preşedintele şi vicepreşedintele centrului de examen, pe bază de proces-verbal, preşedintelui şi vicepreşedintelui comisiei din centrul zonal de corectare.35. a) Preşedintele şi vicepreşedintele comisiei din centrul zonal de corectare primesc, pe bază de proces-verbal, lucrările scrise aduse de la fiecare centru de examen arondat, spre a fi corectate.b) Toate lucrările de la aceeaşi disciplina, din cadrul aceleiaşi probe de examen, având acelaşi tip de subiect, sunt amestecate de către preşedintele şi vicepreşedintele comisiei de corectare, apoi sunt grupate în seturi şi numerotate de la 1 la n.Seturile de lucrări se introduc în dosare (plicuri), după ce pe fiecare lucrare s-a scris şi numărul de ordine al dosarului (plicului).c) Dosarele cu lucrările numerotate sunt predate de preşedinte sau vicepreşedinte, cu proces-verbal de predare-primire, pentru corectare, profesorilor corectori desemnaţi de preşedinte. Procesul-verbal va conţine data, ora, numele persoanelor care predau/preiau lucrări, disciplina de examen, numărul lucrărilor predate/preluate şi numerele de ordine ale acestora.Profesorii corectori nu vor cunoaşte de la care centru de examen provin lucrările pe care trebuie să le corecteze.d) Corectarea şi notarea lucrărilor scrise se efectuează de cei doi profesori examinatori, în mod obligatoriu în încăperi separate, stabilite de preşedintele comisiei. În fiecare sala de corectare se vor afla cel puţin trei profesori corectori. Schimbarea lucrărilor de la mana I la mana a II-a şi invers se va face în prezenta preşedintelui sau a vicepreşedintelui comisiei. Pe perioada corectării au voie să între în sali, în afară profesorilor corectori, doar preşedintele şi vicepreşedintele comisiei judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, preşedintele şi vicepreşedintele centrului zonal de corectare, reprezentanţii Comisiei Naţionale de Bacalaureat, persoane împuternicite cu delegaţie de către comisia judeteana de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti, pentru a controla desfăşurarea bacalaureatului.e) Fiecare lucrare se corecteaza şi se apreciază de fiecare profesor corector, separat, cu note de la 10 la 1, respectându-se baremurile de corectare şi notare stabilite de Comisia Naţionala de Bacalaureat.Corectarea şi notarea, pe baza baremului, se înregistrează în borderouri separate pentru fiecare profesor corector.f) Zilnic, după terminarea programului de corectare, seturile de lucrări şi borderourile individuale de notare, închise în plicuri sigilate, se predau, cu proces-verbal asemănător celui de la lit. c), preşedintelui sau vicepreşedintelui pentru a fi păstrate în case de fier sau dulapuri metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu lucrările scrise.Cheile şi sigiliul de la fisetele în care sunt depozitate lucrările scrise şi celelalte documente de bacalaureat vor fi păstrate separat de către preşedinte şi unul dintre vicepreşedinţi.36. După încheierea de către ambii profesori corectori a acţiunii de corectare şi notare borderourile întocmite şi semnate de fiecare profesor examinator sunt predate preşedintelui comisiei o dată cu lucrările corectate. După ce preşedintele comisiei verifica dacă sunt diferenţe mai mari de un punct între notele acordate de cei doi profesori examinatori notele obţinute se înscriu pe fiecare lucrare, cu cerneala roşie, de către profesorii corectori şi se semnează de aceştia. Media finala se înscrie pe lucrare, în prezenta profesorilor corectori, de către preşedintele comisiei. Preşedintele comisiei verifica media finala, ca medie aritmetica cu doua zecimale fără rotunjire, şi semnează alături de profesorii corectori.În cazul în care se constata o diferenţa mai mare de un punct între notele celor doi profesori corectori, preşedintele repartizează lucrarea spre recorectare unui alt profesor de specialitate, care, în prezenta profesorilor corectori iniţiali, stabileşte nota finala a lucrării. Nota data la recorectare este nota care se înscrie pe lucrare şi va fi semnată de către cei trei profesori corectori şi de către preşedintele comisiei. Aceste situaţii care necesita o a treia corectare sunt consemnate într-un proces-verbal semnat de cei amintiti anterior.37. După ce toate lucrările scrise au fost corectate acestea se deschid, în prezenta preşedintelui, vicepreşedintelui şi a tuturor profesorilor corectori, iar notele finale se înregistrează imediat în cataloagele de examen de către secretari, cu cerneala sau pasta albastra. Eventualele corecturi de transcriere a notelor finale în cataloagele de examen se fac numai cu cerneala roşie de către persoana din comisie care a greşit, sub semnatura, iar preşedintele comisiei contrasemnează şi stampileaza.Lucrările scrise corectate şi cataloagele completate cu notele de la probele scrise şi semnate de către profesorii corectori pe fiecare pagina, de preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei de corectare se predau, cu proces-verbal, preşedintelui şi vicepreşedintelui comisiilor din centrele de examen, pentru a fi transportate la centrele respective.Probele orale––––-38. Candidaţii intră în sala de examen în ordinea afişată, respectându-se ora prevăzută pentru fiecare grupa. Comisia de bacalaureat verifica identitatea fiecărui candidat.Candidatul ia un bilet şi primeşte hârtie stampilata pentru ciorna. El are dreptul sa ia un al doilea bilet în cazul în care constata, după o reflectie de 1-2 minute, ca temele înscrise pe bilet nu îi sunt cunoscute. În acest caz în catalogul de examen sunt înscrise numerele ambelor bilete, iar candidatului i se scade nota cuvenită cu 2 (doua) puncte.Pentru elaborarea soluţiilor se acordă fiecărui candidat 15-20 de minute.Examinarea orala se realizează de către cei doi profesori examinatori, membri ai comisiei. Profesorii examinatori pot interveni cu întrebări lamuritoare sau suplimentare, de regula după ce candidatul şi-a prezentat răspunsurile.39. Subiectele pentru oral vor conţine un punctaj orientativ în aprecierea şi notarea elevului; punctele acordate pentru fiecare subiect vor fi consemnate într-un borderou de lucru al profesorilor, care va rămâne la dosarul comisiei de bacalaureat.Fiecare profesor examinator apreciază răspunsul candidaţilor cu note întregi de la 10 la 1. Dacă baremul conduce la punctaje fractionare, acestea se rotunjesc la cel mai apropiat întreg (în cazul fracţiunilor de 50 de sutimi rotunjirea se face în favoarea elevului). Diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori examinatori nu poate fi mai mare de un punct. Preşedintele comisiei mediază situaţiile în care diferenţa de notare este mai mare de un punct, iar hotărârea sa este definitivă.Fiecare profesor înscrie în catalog nota acordată, iar preşedintele sau vicepreşedintele, nota finala.Nota finala la examenul oral se înscrie în catalog şi în fişa individuală a candidatului, cu semnatura celor doi profesori examinatori. Fişa se înmânează candidatului după consemnarea notei la fiecare proba orala sau practica.După susţinerea probei orale candidatul preda biletul de examen şi ciorna semnată.40. Desfăşurarea probelor orale şi practice are caracter public. În unele situaţii preşedintele poate dispune întreruperea examinării şi eliminarea din sala a persoanelor cu atitudine şi comportament necorespunzătoare.41. Notele de la probele practice se înscriu în fişa individuală a candidatului imediat după încheierea sustinerii probei de către acesta.VII. Stabilirea şi comunicarea rezultatelor42. După încheierea probelor din cadrul bacalaureatului şi după corectarea tuturor lucrărilor scrise se comunică rezultatele finale pentru toţi candidaţii.Pentru candidaţii care au obţinut note de promovare (cel puţin 5) la toate probele de examen se calculează media generală de bacalaureat, ca medie aritmetica cu doua zecimale fără rotunjire, din notele obţinute la probele de examen.Nu se calculează media generală pentru candidaţii care nu au promovat una sau mai multe probe sau care nu s-au prezentat la toate probele.Candidaţilor declaraţi respinsi li se consemnează aceasta pe foaia matricola. În cazul candidaţilor proveniţi de la alte unităţi de învăţământ secretariatul comisiei de examen va anunta în scris rezultatul la liceul de unde provine candidatul.Sunt declaraţi reusiti candidaţii care au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare proba de examen şi media generală minima 6,00.Pentru candidaţii care obţin media generală 5,99 se rotunjeste media generală la 6,00.Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile menţionate sunt declaraţi respinsi sau, după caz, neprezentati sau eliminati din examen.Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat se întocmesc şi se afişează liste nominale care cuprind: numele şi prenumele candidaţilor, notele obţinute la fiecare proba scrisă şi orala, media generală şi rezultatul final ("reuşit", "respins", "neprezentat", "eliminat din examen"). Un candidat se considera neprezentat dacă a absentat la cel puţin una dintre probele de examen.43. Pentru candidaţii proveniţi de la alte licee decât cele arondate centrului de examen comisia de examen întocmeşte extrase din catalog, care cuprind situaţia lor la examen, şi le transmite liceelor respective în vederea completării diplomelor de bacalaureat.VIII. Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor44. Nu se admit contestaţii la probele orale sau practice. Contestaţiile la probele scrise se depun şi se înregistrează la centrul de examen, în ziua prevăzută de graficul de desfăşurare a examenului de bacalaureat. Ele se rezolva în doua etape distincte:– la comisia de bacalaureat din centrul de examen, unde nota nu poate fi modificată;– la comisia judeteana de bacalaureat.În prima etapa preşedintele comisiei de bacalaureat din centrul de examen repartizează contestaţiile de la fiecare disciplina profesorilor de specialitate, cu recomandarea de a revedea lucrările. Profesorii de specialitate sunt nominalizaţi de preşedintele centrului de corectare la care a fost arondat centrul de examen respectiv, dintre profesorii corectori ai acestui centru.Profesorii de specialitate prezintă candidatului lucrarea în cauza, urmărind exactitatea aplicării baremurilor de corectare şi de notare şi precizia calculelor efectuate pentru stabilirea notei. La convorbirea cu candidaţii pot asista şi părinţii, fără dreptul de a interveni în discuţii. În cazul în care între nota iniţială şi nota de la recorectare exista diferenţe de notare mai mici de 0,50 puncte, concluziile sunt comunicate candidaţilor, cu argumentatia necesară care să dovedească netemeinicia contestaţiei. Candidatul consemnează pe cerere dacă îşi menţine sau îşi retrage contestaţia. În cazul în care se constata o diferenţa de cel puţin 0,50 puncte între nota iniţială şi nota de la recorectare sau în cazul în care candidaţii ale căror lucrări nu prezintă diferenţe în notare de cel puţin 0,50 puncte îşi menţin totuşi cererea de contestaţie, lucrările contestate se inchid pentru a deveni secrete atât în ceea ce priveşte numele candidatului, cat şi notele acordate; se aplică ştampila de bacalaureat şi se înaintează, cu baremele de corectare şi de notare, prin delegat, comisiei judeţene sau a municipiului Bucureşti, singura în măsura sa acorde o noua nota lucrării. Secretizarea se va face cu acelaşi tip de hârtie pus la dispoziţie de comisia judeteana, respectiv a municipiului Bucureşti.Totodată se transmite un borderou în care se menţionează obiectul de studiu, numărul de ordine al lucrărilor şi numărul de pagini pentru fiecare lucrare.45. Comisiile judeţene de contestaţii, respectiv a municipiului Bucureşti, au următoarea componenta:● preşedinte – inspector şcolar general adjunct al inspectoratului judeţean respectiv, altul decât cel numit eventual în comisia judeteana de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti;● vicepreşedinte – inspector şcolar de specialitate;● 1-2 secretari – inspectori şcolari, cadre didactice;● membri – câte doi profesori pentru fiecare disciplina şi pentru maximum 100 de lucrări contestate.În fiecare an membrii comisiei de contestaţii vor fi alţi profesori decât cei din anul anterior. Alegerea profesorilor corectori se face prin tragere la sorţi dintr-o lista de profesori recunoscuţi pentru competenţa profesională şi probitatea lor morala şi care nu au făcut parte în sesiunea respectiva din comisiile centrelor de examen şi de corectare.46. Comisiile judeţene de contestaţii, respectiv a municipiului Bucureşti, recorecteaza lucrările primite şi acorda note lucrărilor contestate, conform baremurilor pentru probele scrise.Nota acordată iniţial se modifica, prin creştere sau descrestere, dacă între nota iniţială şi nota acordată de comisia de contestaţii se va constata o diferenţa de cel puţin 0,50 puncte până la nota 9,50. Dacă diferenţa dintre cele doua note este mai mica de 0,50 puncte, nota iniţială rămâne neschimbata pentru notele de până la 9,50. Pentru lucrările corectate cu note de peste 9,50 se acordă nota de la recorectare.Hotărârile comisiei judeţene de contestaţii, respectiv a municipiului Bucureşti, se consemnează într-un proces-verbal care este semnat de către toţi membrii comisiei şi de preşedinte.Lucrările scrise, baremurile de corectare şi de notare şi borderourile se restituie comisiilor din centrele de examen împreună cu o copie de pe procesul-verbal. În cazul în care se constata diferenţe mai mari de 1,50 puncte – în plus sau în minus – între nota iniţială şi nota de la contestaţii, inspectoratele şcolare analizează situaţia în termen de 30 de zile de la terminarea contestaţiilor, consultând profesorii corectori din ambele comisii (cea din centrul zonal de corectare şi cea de contestaţii) şi decid sancţionarea celor vinovaţi. Comisia Naţionala de Bacalaureat va fi instiintata de sancţiunile aplicate până la data de 1 octombrie a anului în care s-a desfăşurat examenul.În perioada de corectare a probelor scrise sau ulterior Comisia Naţionala de Bacalaureat poate desemna, după caz, comisii de recorectare prin sondaj a unui număr de lucrări, urmărindu-se corectitudinea respectării baremelor. Comisia Naţionala de Bacalaureat poate propune inspectoratelor şcolare sancţiuni în cazul constatării unor nereguli flagrante.47. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen operează în cataloage schimbările ce se impun după aflarea rezultatelor la contestaţii, recalculează, după caz, media generală de bacalaureat şi rectifica în mod corespunzător rezultatul examenului.Rezultatele la contestaţii se comunică celor în drept prin afişare la avizierul centrului de examen, conform graficului.IX. Dispoziţii finale48. Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi din centrele zonale de corectare şi comisiile judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au obligaţia sa informeze telefonic şi în cel mai scurt timp Comisia Naţionala de Bacalaureat cu privire la neregulile care apar în organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului, precum şi despre neprezentarea unor presedinti, în vederea înlocuirii acestora.49. Toate documentele şi lucrările scrise din cadrul examenului de bacalaureat se păstrează în arhiva centrului de examen timp de 2 ani, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.Plicurile care se deschid la comisiile din centrele de examen vor purta semnăturile preşedintelui, vicepreşedintelui şi ale membrilor comisiei, ora şi data deschiderii; ele vor fi stampilate şi se vor păstra timp de 2 ani în arhiva centrului.50. Diplomele de bacalaureat se completează cu datele din cataloagele de examen numai de către secretarii liceelor la care absolvenţii au promovat ultima clasa şi vor fi semnate de preşedintele comisiei din centrul de examen, în termen de cel mult 15 zile de la terminarea examenului de bacalaureat. În cazuri excepţionale diplomele pot fi semnate de preşedintele comisiei judeţene de bacalaureat.51. Raportul comisiei judeţene privind rezultatele examenului de bacalaureat organizat şi desfăşurat în liceele din judeţ se transmite, prin delegat sau prin posta, Ministerului Educaţiei şi Cercetării – Direcţia generală pentru învăţământ preuniversitar, în doua exemplare, în termen de 10 zile de la afişarea rezultatelor.Raportul va cuprinde:– situaţia numerică a tuturor candidaţilor, pe ansamblu şi la fiecare proba de examen;– semnalarea situaţiilor deosebite – folosirea subiectelor de rezerva, înlocuirea unor presedinti şi a unor membri ai comisiei;– numărul plicurilor care nu s-au deschis;– aprecieri cu privire la subiectele probelor scrise din punct de vedere al complexităţii, al concordanţei cu programele şcolare, cu privire la modul în care subiectele au solicitat capacitatile intelectuale ale candidaţilor etc.;– sugestii şi soluţii pentru perfecţionarea organizării şi a desfăşurării examenului de bacalaureat;– analiza modului de desfăşurare a contestaţiilor şi rezultatele statistice ale acestora, concluzii şi propuneri.Anexele 9 şi 10 vor fi trimise şi prin posta electronică la Direcţia de informatizare din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.52. Până la data de 1 noiembrie inspectoratele şcolare vor alcătui un raport special despre examenele naţionale din anul în curs, care va fi trimis în copie şi Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Un exemplar al raportului anual va fi trimis fiecărei unităţi şcolare din judeţ.Raportul va cuprinde informaţii despre monitorizarea desfăşurării acestui examen, inclusiv date despre esantioanele de lucrări recorectate la decizia Comisiei Naţionale de Bacalaureat sau judeţene. Comisia judeteana de bacalaureat va decide recorectarea de lucrări la cel puţin trei discipline de examen, pentru examenul de bacalaureat. Numărul minim de lucrări recorectate la o disciplina va fi de 50, iar criteriile de selectare a lucrărilor vor fi stabilite de inspectoratul şcolar. Inspectorii şcolari de specialitate vor coordona corectarea esantioanelor şi vor prezenta în scris inspectorului şcolar general concluziile acestei recorectari. În urma recorectarii inspectorul şcolar general poate decide, în situaţii bine justificate, aplicarea de sancţiuni conform Statutului personalului didactic şi prezentei metodologii. Raportul anual va cuprinde informaţii despre sancţiunile aplicate şi numele persoanelor sancţionate, inclusiv despre personalul didactic căruia comisia judeteana a decis să-i retragă dreptul de a participa la examenele naţionale.53. Respectarea întocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în examen.Orice abatere comisă şi dovedită cu probe se sancţionează după cum urmează:– candidaţii care în timpul desfăşurării probelor de examen au introdus în sălile de examen materiale ajutatoare sau mijloace electronice, care sunt surprinsi copiind ori transmitand soluţii ale subiectelor sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva;– cadrele didactice care în timpul supravegherii candidaţilor comit fapte cu caracter infractional (furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări) sau au manifestări care atesta neglijenţa în îndeplinirea atribuţiilor de supraveghetor (tolerarea unor acţiuni sau intentii de frauda ale candidaţilor, părăsirea nejustificată a sălii de examen, transcrierea subiectelor pe tabla cu erori care le aparţin etc.) vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile Statutului personalului didactic sau, după caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare;– profesorii corectori care savarsesc fapte cu caracter infractional (înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, modificări de note etc.) sau manifesta neglijenţa în îndeplinirea raspunderilor de examinator sau profesor corector vor fi sancţionaţi conform prevederilor Statutului personalului didactic şi, după caz, ale Codului penal; acestor cadre didactice li se va interzice participarea în comisiile de examen în sesiunile următoare.Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii unei comisii de bacalaureat duce la diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui.Sancţiunile vor fi aplicate de inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, în baza unui proces-verbal de constatare alcătuit de organele de control (membrii Comisiei Naţionale de Bacalaureat, delegaţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării, membrii comisiei judeţene de bacalaureat, respectiv a municipiului Bucureşti). Pentru personalul didactic care a încălcat prevederile prezentei metodologii comisia judeteana de bacalaureat va face comunicare scrisă către unitatea de învăţământ de la care provine cadrul didactic respectiv, în care se vor preciza abaterea constatată şi eventuala sancţiune acordată. Aceste abateri vor fi luate în considerare la acordarea calificativului anual.54. Candidaţii care au fost înscrişi fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la examen sau care au beneficiat de partinire frauduloasă constatată de organele în drept sunt eliminati din examen, pierzand sesiunea respectiva sau, după caz, li se anulează diploma.55. La organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat în liceele (secţiile de liceu) pentru elevii cu deficiente vizuale, motorii şi auditive se fac următoarele precizări speciale:– Pentru un număr de candidaţi care corespunde cel puţin efectivului unei clase speciale de liceu se organizează subcomisii de bacalaureat.– Vicepreşedintele comisiei de bacalaureat (din liceu/secţie) va fi de regula un cadru didactic universitar cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau un profesor cu gradul didactic I, având una dintre specialitatile menţionate anterior.– Comisiile de bacalaureat vor asigura condiţii de egalizare a sanselor pentru candidaţii cu deficiente, prin adaptarea procedurilor de examinare la subiectele de concurs unice, în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficientei respective.Exemple ale unor asemenea adaptari sunt:– asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gesticular la elevii cu deficiente de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);– mărirea cu 1-2 ore a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidaţii cu deficiente fizice (motorii) sau vizuale;– asigurarea scrisului cu caractere mărite la candidaţii ambliopii:– transmiterea prin dictare, elevilor cu anumite deficiente, a informaţiilor corespunzătoare subiectelor de examen afişate/prezentate vizual;– realizarea probei scrise prin dictarea conţinutului acesteia de către candidatul cu deficiente unui profesor asistent, de alta specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectiva.Candidaţii cu deficiente din licee obişnuite pot beneficia, după caz, de prevederile punctului anterior, în baza certificatului de handicap sau a unei adeverinte medicale. Acolo unde nu se pot realiza condiţii de egalizare a sanselor candidaţii vor fi orientati spre comisia de bacalaureat dintr-un liceu special.Comisia Naţionala de Bacalaureat poate aproba şi alte proceduri de sustinere a examenului de bacalaureat pentru candidaţii cu deficiente/handicap, la propunerea comisiilor judeţene de bacalaureat.56. În situaţii excepţionale, pentru elevii imobilizati la pat, temporar sau definitiv, comisiile judeţene de bacalaureat pot organiza susţinerea probelor la locul imobilizarii, simultan cu toţi candidaţii din ţara. Organizarea acestor probe se face cu avizul Comisiei Naţionale de Bacalaureat, la cererea candidatului şi în baza unui document medical care să ateste imposibilitatea deplasarii.57. Inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pun la dispoziţie candidaţilor, prin unităţile de învăţământ, fise individuale ale candidaţilor pentru notarea probelor orale şi a probelor practice. Fişele individuale stampilate cu ştampila "Bacalaureat 2002" se înmânează candidaţilor la prima proba orala. Imediat după încheierea sustinerii de către candidat a fiecărei probe orale sau practice profesorii examinatori înscriu nota acordată în fişa individuală şi semnează.58. Pentru marcarea documentelor de bacalaureat – lucrări scrise, cataloage, bilete pentru examenul oral, fise individuale pentru examinarea orala – inspectoratele şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, confectioneaza ştampile rotunde, speciale, cu înscrisul "Bacalaureat 2002", care se pun la dispoziţie preşedintelui fiecărei comisii de examen.59. Se interzice cu desăvârşire colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţi sau de la orice persoană care are rude în rândul candidaţilor la bacalaureat. Cei care vor fi dovediţi ca încalcă aceasta dispoziţie vor fi sancţionaţi conform Statutului personalului didactic.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x