METODOLOGIE din 28 septembrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 21 noiembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5248 31/08/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 5248 31/08/2011
ActulAPROBAT DEORDIN 2268 28/09/2007
ActulCONTINUT DEORDIN 2268 28/09/2007

privind organizarea procesului de învăţământ în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar are ca scop sprijinirea copiilor/tinerilor/adulţilor pentru recuperarea învăţământului primar, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat acest nivel de studii şi care au depăşit cu cel puţin 4 ani vârsta de şcolarizare corespunzătoare învăţământului primar.(2) Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar este o continuare şi o completare a Programului de combatere a marginalizării şi excluderii sociale şi profesionale a tinerilor care au abandonat învăţământul obligatoriu şi nu au dobândit competenţele minime necesare ocupării unui loc de muncă, derulat conform ordinelor ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.(3) În anul şcolar 2005-2006 programul s-a derulat experimental în judeţele în care s-a implementat Programul PHARE "Acces la educaţie pentru grupuri dezavantajate".(4) Pe baza experienţei câştigate în perioada de pilotare, în urma evaluării şi monitorizării, programul a fost revizuit, astfel încât să se poată extinde la nivel naţional.
 + 
Articolul 2(1) Şcolile interesate pot înfiinţa clase în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar, cu acordul inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv a Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.(2) Pentru a se putea organiza o clasă în Programul "A doua şansă", numărul minim este de 8 elevi şi numărul maxim, de 15 elevi. În situaţii excepţionale, se pot organiza clase cu un număr mai mic sau mai mare de elevi, cu aprobarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, acordată la solicitarea inspectoratelor şcolare. Pe durata standard a programului este permisă funcţionarea claselor sub sau peste efectivul prevăzut la constituirea lor, în scopul asigurării programului de pregătire individualizat al elevilor.(3) Nivelul de studiu al elevilor cuprinşi în fiecare clasă poate fi diferit, forma de organizare fiind în regim simultan.
 + 
Articolul 3În funcţie de necesităţile locale, Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar se poate desfăşura în limbile minorităţilor naţionale, în condiţiile în care există minimum 8 solicitări în acest sens, consemnate în cererile de înscriere ale candidaţilor, şi dacă unitatea de învăţământ poate asigura resursele umane necesare şi traducerea, prin eforturi proprii, în limba minorităţii naţionale a materialelor elaborate în cadrul programului.
 + 
Articolul 4(1) Forma de organizare a procesului de învăţământ în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar poate fi în regim de zi, seral, comasat şi intensiv, conform deciziei luate de către consiliul de administraţie al fiecărei şcoli, după consultarea elevilor înscrişi în program.(2) În cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar, învăţământul primar poate fi parcurs în 2 ani. Durata de şcolarizare se poate micşora sau mări pentru fiecare elev în parte, în funcţie de competenţele dovedite în domeniul educaţiei de bază, conform prevederilor prezentei metodologii.
 + 
Capitolul IIÎnscrierea în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar + 
Articolul 5(1) În Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar se pot înscrie persoane care au depăşit cu cel puţin 4 ani vârsta de şcolarizare corespunzătoare învăţământului primar şi care se află în una dintre următoarele situaţii:(i) nu au parcurs nicio clasă din învăţământul primar;(îi) au abandonat pe parcurs şi au depăşit vârsta maximă legală pentru reînscrierea în învăţământul primar.(2) Înscrierea se face la unităţile de învăţământ care organizează Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar, pe baza dosarelor de înscriere.(3) Pentru persoanele care solicită înscrierea în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar la nivelul I (corespunzător clasei I), înscrierea se face automat, prin completarea cererii şi depunerea actelor solicitate.(4) Candidaţii care declară că au competenţe peste nivelul I de studiu pot solicita unităţilor de învăţământ înscrierea într-un nivel superior. Acordul va fi dat de către comisia de evaluare, în urma evaluării iniţiale prezentate la art. 12.(5) Un candidat poate consemna în fişa de înscriere opţiunea pentru studierea programului în limba maternă.
 + 
Articolul 6(1) La nivelul unităţilor şcolare organizatoare ale Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar se va constitui o comisie de înscriere în program, alcătuită din:– director/director adjunct;– secretar-şef;– un învăţător;– mediator şcolar, dacă există;– coordonatorul Programului "A doua şansă" de la nivelul unităţii şcolare.(2) Atribuţiile comisiei de înscriere în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar sunt:– anunţă în comunitate începerea programului, condiţiile de organizare (numărul de locuri disponibile, documentele necesare înscrierii, planificarea activităţilor etc.);– centralizează cererile de înscriere;– verifică dosarele participanţilor;– colaborează cu comisia de evaluare, definită la art. 13, pentru planificarea şi organizarea procesului de evaluare a cunoştinţelor anterior dobândite;– centralizează cererile şi alcătuieşte grupele de cursanţi, după încheierea procesului de evaluare;– analizează cazurile deosebite (cereri ale persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale) şi propune soluţii pentru integrarea acestora în program;– propune alternative de programe flexibile pentru derularea programului, în conformitate cu cerinţele educaţiei adulţilor şi cu nevoile personale ale participanţilor la program.
 + 
Articolul 7(1) Un candidat se poate înscrie în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar la începutul anului şcolar, conform art. 8 alin. (4).(2) Înscrierea în program se face pe bază de cerere, depusă la secretariatul fiecărei şcoli organizatoare, însoţită de următoarele acte:a) certificatul de naştere, în copie şi în original; în cazul inexistenţei documentelor de naştere, o adeverinţă eliberată de autorităţile locale;b) certificatul de căsătorie, dacă este cazul, în copie şi în original;c) actul de identitate, în copie şi în original;d) foaie matricolă sau adeverinţe care să ateste parcurgerea anumitor clase;e) fişa medicală; în cazul inexistenţei documentului, fişele vor fi alcătuite ulterior înscrierii;f) adeverinţă de serviciu, dacă este cazul.(3) În cazul în care persoanele doritoare să se înscrie în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar nu au documente de identitate, acestea sunt acceptate, urmând să finalizeze procedurile pentru obţinerea documentelor până la sfârşitul nivelului IV. Şcoala se va adresa autorităţilor locale/ poliţiei pentru a solicita sprijinul în vederea obţinerii documentelor de identitate.
 + 
Capitolul IIIOrganizarea procesului de învăţământ în cadrul programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar + 
Articolul 8(1) Programul se poate organiza în regim de zi/seral (cu frecventarea cursurilor în mod zilnic, dimineaţa ori după-amiaza), în regim intensiv (la sfârşit de săptămână) sau comasat ( în perioada vacanţelor şcolare).(2) Pentru organizarea programului în regim de zi/seral, fiecărui an de studiu îi corespunde un semestru şcolar cu un număr de 16-17 săptămâni. În acest mod, un cursant care nu a frecventat niciun an din ciclul primar poate finaliza recuperarea învăţământului primar în 2 ani.(3) Pentru organizarea programului în regim comasat sau intensiv, pentru calcularea numărului de ore se va ţine seama de numărul estimat de săptămâni menţionat la alin. (4) şi de numărul de ore din planul-cadru.(4) Structura anului şcolar în Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar este următoarea:Semestrul 1:– începerea cursurilor: luna octombrie;– durata cursurilor – 16 săptămâni.Semestrul 2– începerea cursurilor: luna februarie;– durata cursurilor – 17 săptămâni.
 + 
Articolul 9Structura menţionată la art. 8 poate fi adaptată condiţiilor locale, decizia aparţinând consiliului de administraţie al fiecărei şcoli, în urma consultării elevilor înscrişi în program, cu condiţia parcurgerii orelor prevăzute în planul-cadru pentru fiecare semestru.
 + 
Articolul 10Fiecare nivel de studiu include un număr de module/discipline de studiu obligatorii şi opţionale (conform planului-cadru din anexa nr. 2), definite pe baza curriculumului naţional şi a finalităţilor învăţământului primar, esenţializate, adaptate nevoilor elevilor, astfel încât să faciliteze învăţarea transdisciplinară.
 + 
Articolul 11(1) Frecventarea modulelor este obligatorie şi se consemnează în documentele de evidenţă şcolară, cu excepţia situaţiei în care elevul a promovat modulele educaţiei de bază în sesiunea de evaluare iniţială, programată la înscrierea în program.(2) Absenţele se înregistrează în catalog. Motivarea absenţelor se poate face în baza unei scutiri medicale, obţinută în condiţii legale, a unei învoiri scrise din partea cadrului didactic sau în baza unei adeverinţe de la locul de muncă, pentru cei care lucrează.
 + 
Capitolul IVEvaluarea iniţială + 
Articolul 12(1) La înscrierea în program, evaluarea iniţială se aplică doar acelor candidaţi care solicită înscrierea la alt nivel decât nivelul I.(2) Evaluarea iniţială constă în susţinerea unui interviu şi a unor probe orale şi scrise.(3) Pentru cuprinderea candidatului la nivelul II, respectiv III, evaluarea va viza doar competenţele fundamentale, corespunzătoare disciplinelor Limba română şi Matematică.(4) Pentru cuprinderea candidatului la nivelul IV sau pentru încheierea studiilor corespunzătoare învăţământului primar, evaluarea iniţială va viza toate disciplinele corespunzătoare acestor niveluri, prevăzute în Planul-cadru pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar.(5) Un elev cuprins în urma evaluării la nivelul III sau IV are responsabilitatea de a studia individual sau de a participa la orele de curs ale colegilor înscrişi la nivelurile anterioare, pentru a recupera modulele de limbă străină corespunzătoare nivelurilor anterioare de studiu.(6) În cadrul interviurilor, candidaţii se autoevaluează, în funcţie de numărul de clase primare urmate şi de competenţele personale, şi definesc nivelul la care doresc să fie (re)înscrişi.(7) Pentru recunoaşterea competenţelor corespunzătoare unui nivel, se susţin probe orale şi scrise pentru disciplinele prevăzute în Planul-cadru pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar, specifice nivelului solicitat.(8) Probele de evaluare se construiesc în funcţie de autoevaluarea candidatului şi pe baza standardelor de evaluare pentru fiecare nivel, standarde specificate în programele şcolare aprobate. Probele de evaluare sunt concepute de comisiile de evaluare din fiecare şcoală, definite conform art. 13.(9) Rezultatele evaluării iniţiale se înregistrează în procesul-verbal care rămâne în unitatea în care elevul urmează să frecventeze cursurile.(10) În cazul în care nivelul de pregătire a elevului pentru cele două discipline este diferit (de exemplu, la limba română, nivelul III, iar la matematică, nivelul II), elevul se va înscrie pentru parcurgerea modulului de la nivelul inferior, cu posibilitatea de a urma cu o altă grupă de cursanţi modulul la care este evaluat ca avansat.
 + 
Articolul 13Organizarea evaluării iniţiale se face de către o comisie de evaluare care este alcătuită din:– învăţător metodist;– directorul şcolii;– coordonatorul Programului "A doua şansă" de la nivelul unităţii şcolare;– 2 învăţători;– profesori pentru disciplinele prevăzute în Planul-cadru pentru Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar.
 + 
Capitolul VEvaluarea curentă + 
Articolul 14(1) Pentru nivelurile corespunzătoare învăţământului primar evaluarea curentă se face folosindu-se calificative.(2) Evaluarea la sfârşitul fiecărui modul se va derula în sesiuni speciale, stabilite de consiliul de administraţie al fiecărei şcoli. La acestea vor participa toţi cursanţii, indiferent de forma de învăţământ parcursă.(3) Probele de evaluare pot fi probe orale, scrise sau practice, concepute pe baza standardelor de evaluare corespunzătoare fiecărui modul. Ele sunt stabilite de învăţătorii, respectiv profesorii care predau în cadrul Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar şi sunt anunţate cursanţilor de la începerea cursurilor. Rezultatele finale vor fi consemnate în cataloage.(4) Elevii care nu promovează testul de absolvire a unui modul se pot reînscrie în semestrul următor pentru reluarea modulului. Sunt permise reînscrieri pentru fiecare modul.(5) Un modul se consideră promovat dacă se obţine minimum calificativul "suficient".
 + 
Capitolul VICertificare + 
Articolul 15(1) În urma promovării fiecărui modul se eliberează o adeverinţă de promovare a modulului.(2) În urma promovării fiecărui nivel, se eliberează o adeverinţă de promovare a nivelului.(3) În urma promovării tuturor nivelurilor corespunzătoare învăţământului primar, se eliberează un certificat de absolvire a învăţământului obligatoriu de nivel primar.(4) În cazul în care elevii absolvă nivelul 4 (corespunzător clasei a IV-a), aceştia au aceleaşi drepturi cu absolvenţii învăţământului primar de masă.
 + 
Capitolul VIIDispoziţii finale + 
Articolul 16(1) Cadrele didactice încadrate la clasele din Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar vor fi: cadre didactice calificate; cel puţin cu grad definitiv; participante la programele de formare continuă organizate în cadrul Programului "A doua şansă" sau la alte programe de formare continuă.(2) Plata cadrelor didactice pentru clasele Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar se poate face prin plata cu ora sau prin cumul. Crearea de posturi în cadrul Programului "A doua şansă" se poate face cu asumarea responsabilităţii inspectoratelor şcolare, în urma unui studiu atent privind viabilitatea acelui post, cu acordul cadrului didactic interesat şi cu încadrarea în numărul de posturi aprobat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
 + 
Articolul 17(1) În fiecare şcoală în care funcţionează Programul "A doua şansă" pentru învăţământul primar, consiliul de administraţie al şcolii alege/numeşte un coordonator al Programului "A doua şansă", care coordonează atât programul derulat pentru învăţământul primar, cât şi cel destinat învăţământului secundar inferior, dacă există.(2) Atribuţiile coordonatorului Programului "A doua şansă" pentru învăţământul primar de la nivelul fiecărei unităţi şcolare sunt:– participă la activităţi de formare care au ca subiect programele de tip "A doua şansă";– informează comunitatea în legătură cu beneficiile programului (împreună cu mediatorul şcolar);– se implică în organizarea activităţii comisiei de înscriere şi a comisiei de evaluare de la nivelul şcolii;– monitorizează intern desfăşurarea programului.(3) Activitatea coordonatorului Programului "A doua şansă" de la nivelul unităţii şcolare va fi monitorizată la nivelul inspectoratelor judeţene de către coordonatorul programului "A doua şansă" de la nivel judeţean. Acesta va colabora cu persoanele abilitate de la nivel judeţean, precum: inspectorul pentru romi, inspectorul pentru învăţământul primar, inspectorul pentru învăţământ special, formatori, directorul casei corpului didactic.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x