METODOLOGIE din 25 iulie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR PERSOANELOR CU DIZABILITATI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 768 din 2 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1114 04/12/2023
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 25/07/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 635 din 25 iulie 2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 768 din 2 august 2022.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta metodologie stabilește cadrul procedural pentru modificarea planului de restructurare a centrelor rezidențiale pentru persoanele adulte cu handicap, cu o capacitate mai mare de 50 de locuri, ale cărui activități au fost planificate până la 31 decembrie 2021 și nu au fost implementate, aflate în coordonarea metodologică a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, denumite în continuare centre rezidențiale supuse restructurării. + 
Articolul 2Planul de restructurare concentrează elementele de programare, organizare și coordonare ale acțiunilor care compun procesul de dezinstituționalizare de la nivel național și include atât transferul persoanelor adulte cu handicap din centrele rezidențiale supuse restructurării, cât și dezvoltarea de servicii alternative de tip familial sau rezidențial și alte măsuri preventive înființate/dezvoltate în cadrul comunității. + 
Articolul 3Procesul de dezinstituționalizare constituie o prioritate la nivel național pentru sistemul de protecție a persoanelor adulte cu handicap și se realizează ținând cont de nevoile individuale ale beneficiarilor.
 + 
Capitolul IIDomeniul de aplicare + 
Articolul 4Prezenta metodologie se aplică activităților inițiate și desfășurate în perioada 2022-2024 de direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului București și de furnizorii de servicii sociale privați acreditați, în vederea modificării, respectiv a implementării planului de restructurare a centrelor rezidențiale supuse restructurării pentru a asigura transferul persoanelor cu handicap în alternative de tip familial sau rezidențial înființate sau dezvoltate în cadrul comunității.(la 21-12-2023,
Articolul 4, Capitolul II a fost modificat de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
 + 
Capitolul IIIDocumente de referință și conexe + 
Articolul 5Principalele documente de referință sau conexe pentru realizarea procesului de restructurare sunt:a)Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare;c)Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, cu modificările ulterioare;d)Hotărârea Guvernului nr. 234/2022 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;e)Hotărârea Guvernului nr. 490/2022 pentru aprobarea Strategiei naționale privind drepturile persoanelor cu dizabilități „O Românie echitabilă“ 2022-2027.
 + 
Capitolul IVTermeni, expresii, acronime + 
Articolul 6În înțelesul prezentei metodologii, termenii și expresiile folosite au următoarele semnificații:– ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități;– DGASPC – direcția generală de asistență socială și protecția copilului de la nivelul județului, respectiv al sectorului municipiului București.
 + 
Capitolul VObiective generale, specifice și rezultate așteptate + 
Articolul 7Obiectivul general al procesului de restructurare este de a asigura persoanelor adulte cu dizabilități serviciile specifice de care au nevoie, în alternative de tip familial sau rezidențial cu capacitate maximă de 50 de locuri, adaptate nevoilor lor, sigure din punctul de vedere al securității personale, în vederea integrării în comunitate și participării la viața acesteia. + 
Articolul 8Obiectivele specifice sunt:a)analiza obiectivă a situației prezente, stabilirea priorităților și a modalităților de implementare a procesului de restructurare pe baza prelucrării informațiilor din evaluarea persoanelor cu handicap din centrele rezidențiale supuse restructurării;b)stabilirea modalităților de asigurare a transferului persoanelor adulte cu handicap din centrele rezidențiale supuse restructurării. + 
Articolul 9Rezultatele așteptate cuprind:a)realizarea unei planificări realiste a etapelor de restructurare, a resurselor și activităților pentru perioada 2022-2024 pe baza listei de nevoi specifice ale beneficiarilor din centrele rezidențiale supuse restructurării;(la 21-12-2023,
Litera a), Articolul 9, Capitolul V a fost modificată de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
b)asigurarea nevoilor specifice ale persoanelor adulte cu handicap prin servicii specifice;c)îmbunătățirea colaborării la nivel local și județean.
 + 
Capitolul VI Modificarea planului de restructurare + 
Articolul 10(1)Planul de restructurare, elaborat potrivit Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizablități nr. 878/2018 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare a planului de restructurare a centrelor rezidențiale pentru persoanele adulte cu handicap, aprobat până la 31 decembrie 2021 de consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București și, după caz, de consiliul director al organizației neguvernamentale, denumit în continuare consiliul director, reprezintă documentul în baza căruia centrele rezidențiale supuse restructurării vor funcționa în perioada de implementare a acestuia.(2)În situația în care planul de restructurare prevăzut la alin. (1) necesită modificarea termenelor de implementare a etapelor de restructurare, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați elaborează secțiunea referitoare la Planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale și umane și a modalităților de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidențial și măsurilor preventive dezvoltate în comunitate, pentru perioada 2022-2023, care va fi transmisă ANPDPD în vederea avizării, împreună cu o solicitare în acest sens, și care va fi supusă procedurii de aprobare de către consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București și, după caz, de către consiliul director, constituindu-se ca anexă la planul de restructurare inițial aprobat.(2^1)În situația în care planul de restructurare prevăzut la alin. (1) necesită prelungirea termenelor de implementare a etapelor de restructurare, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2024, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați elaborează secțiunea referitoare la Planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale și umane și a modalităților de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidențial și măsurilor preventive dezvoltate în comunitate, pentru perioada 2023-2024, care va fi transmisă ANPDPD în vederea avizării, împreună cu o solicitare în acest sens, și care va fi supusă procedurii de aprobare de către consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București și, după caz, de către consiliul director, constituindu-se ca anexă la planul de restructurare inițial aprobat.(la 21-12-2023,
Articolul 10, Capitolul VI a fost completat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
(2^2)Copia hotărârii consiliului județean, respectiv local al sectorului municipiului București sau, după caz, a consiliului director prevăzute la alin. (2^1) va fi transmisă ANPDPD în termen de 30 de zile de la data aprobării.(la 21-12-2023,
Articolul 10, Capitolul VI a fost completat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
(3)În situația în care planul de restructurare prevăzut la alin. (1) necesită modificarea uneia sau a mai multor soluții cuprinse în acesta și a termenelor de implementare a acestora, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați elaborează Planul de restructurare pentru perioada 2022-2023, care va fi transmis la ANPDPD în vederea avizării, împreună cu o solicitare în acest sens, și care va fi supus procedurii de aprobare de către consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București și, după caz, de către consiliul director, constituindu-se ca anexă la planul de restructurare inițial aprobat.(3^1)În situația în care planul de restructurare prevăzut la alin. (1) necesită modificarea uneia sau a mai multor soluții cuprinse în acesta, precum și prelungirea termenelor de implementare a acestora în anul 2024, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați elaborează Planul de restructurare pentru perioada 2023-2024, care va fi transmis la ANPDPD în vederea avizării, împreună cu o solicitare în acest sens, până la 31 decembrie 2023 și care va fi supus procedurii de aprobare de către consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București și, după caz, de către consiliul director, constituindu-se ca anexă la planul de restructurare inițial aprobat.(la 21-12-2023,
Articolul 10, Capitolul VI a fost completat de Punctul 4., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
(4)Structura planului de restructurare prevăzut la alin. (3) cuprinde cel puțin următoarele secțiuni:a)prezentarea situației actuale a centrului rezidențial supus restructurării;b)evaluarea beneficiarilor din centrul rezidențial supus restructurării;c)planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale și umane, pentru perioada 2022-2023, și a modalităților de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidențial, măsurilor preventive nou-înființate/dezvoltate în comunitate;d)măsuri și acțiuni de prevenire a (re)instituționalizării;e)evaluarea internă/externă a procesului de restructurare, modalități de corectare a disfuncționalităților;f)monitorizarea procesului de restructurare.(5)Structura planului de restructurare prevăzut la alin. (3^1) cuprinde cel puțin următoarele secțiuni:a)prezentarea situației actuale a centrului rezidențial supus restructurării, inclusiv situația intrării-ieșirii beneficiarilor pe perioada 1 ianuarie-1 decembrie 2023, motivele ieșirilor/intrărilor; b)planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale și umane, pentru perioada 2023-2024, precum și a modalităților de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidențial, măsurilor preventive nou-înființate/dezvoltate în comunitate;c)măsuri și acțiuni de prevenire a (re)instituționalizării;d)evaluarea internă/externă a procesului de restructurare, modalități de corectare a disfuncționalităților;e)monitorizarea procesului de restructurare.(la 21-12-2023,
Articolul 10, Capitolul VI a fost completat de Punctul 5., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
 + 
Articolul 11Secțiunea referitoare la prezentarea situației actuale a centrului rezidențial supus restructurării include cel puțin următoarele subsecțiuni:a)date de identificare și de contact: nume, cod conform Hotărârii Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, adresa fizică și de poștă electronică;b)capacitate existentă;c)intrări-ieșiri pe perioada 1 ianuarie-1 decembrie 2021, motivele ieșirilor/intrărilor;d)date statistice referitoare la beneficiari: grupe de vârstă, sex, grade și tipuri de handicap, proveniența (din județ sau din alte județe, conform adresei de domiciliu/reședință);e)prezentarea structurii de personal și a calificării acestuia (număr personal de specialitate, număr personal de asistență și îngrijire, număr personal de întreținere/administrativ).
 + 
Articolul 12Secțiunea referitoare la evaluarea beneficiarilor (persoane adulte cu handicap) din centrul rezidențial de tip vechi include următoarele subsecțiuni:a)evaluarea nevoilor specifice ale persoanelor adulte cu handicap din centrul rezidențial supus restructurării;b)prelucrarea datelor și informațiilor obținute din evaluare;c)sintetizarea concluziilor evaluării în vederea realizării planificării etapelor de restructurare pentru perioada 2022-2023.
 + 
Articolul 13(1)Evaluarea se realizează de către o echipă multidisciplinară de evaluare formată din cel puțin 3 membri ai personalului din centrul rezidențial supus restructurării, dintre care unul cu rol de coordonator.(2)În cazul în care serviciul de asistență socială pentru persoanele adulte cu handicap este contractat, evaluarea se realizează de către o echipă de evaluare formată din cel puțin 3 membri ai furnizorului de servicii sociale privat, dintre care unul cu rol de coordonator, la care se adaugă un membru din partea DGASPC.(3)La nivelul unui centru rezidențial supus restructurării pot fi constituite mai multe echipe de evaluare. + 
Articolul 14Personalul implicat în procesul de evaluare poate fi: asistent social, medic, asistent medical, psiholog, psihopedagog, pedagog de recuperare, terapeut ocupațional, consilier vocațional, alți terapeuți, după caz. + 
Articolul 15Membrii echipei de evaluare, precum și coordonatorul acesteia sunt desemnați de conducerea DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat, care stabilește totodată și atribuțiile acestora. + 
Articolul 16(1)Prelucrarea datelor obținute în urma evaluării se face de membrii echipei/echipelor de evaluare, împreună cu personalul desemnat de către DGASPC sau furnizorii de servicii sociale privați, în condiții de confidențialitate.(2)În urma prelucrării datelor, echipa de lucru realizează un raport sintetic care constituie baza planificării etapelor de restructurare pentru perioada 2022-2023.(3)Raportul sintetic cuprinde concluziile evaluării, precum și propuneri de măsuri (de exemplu: integrare în familie, plasarea la asistent personal profesionist), activități și servicii pentru grupuri de beneficiari, în corelare cu profilul centrului rezidențial și cu standardele specifice de calitate. Raportul sintetic este înaintat conducerii DGASPC/furnizorului de servicii sociale privat care administrează centrul rezidențial supus restructurării.(4)Echipa multidisciplinară a centrului rezidențial supus restructurării va completa planul personalizat cu obiectivul referitor la transferul/la acordarea de servicii specifice pentru a acoperi nevoile identificate prin aplicarea fișei de evaluare.
 + 
Articolul 17(1)Secțiunea referitoare la planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale și umane și a modalităților de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidențial și măsurilor preventive dezvoltate în comunitate, pentru perioada 2022-2023, include următoarele subsecțiuni:a)realizarea listei de priorități a problemelor și oportunităților care vor fi luate în considerare în operaționalizarea anexei la planul de restructurare, pe baza raportului sintetic obținut în urma prelucrării datelor din evaluarea beneficiarilor;b)formularea aspectelor tehnice și operaționale pentru perioada 2022-2023;c)planificarea soluțiilor în termeni de ieșiri, activități, efecte și impact;d)estimarea resurselor financiare și materiale necesare;e)estimarea resurselor umane necesare;f)planificarea necesarului de instruire și formare a personalului;g)evidențierea potențialelor dificultăți de implementare și a factorilor de risc;h)identificarea de soluții în caz de eșec/nereușită al/a unei soluții propuse (de exemplu, imposibilitatea identificării și/sau angajării numărului estimat de asistenți personali profesioniști).(2)În formularea aspectelor tehnice și operaționale pentru perioada 2022-2023 prevăzute la alin. (1) lit. b), DGASPC planifică soluții concrete pentru a asigura activitățile și serviciile corespunzătoare nevoilor identificate în urma evaluării, fie prin acordarea acestora din resurse proprii, fie prin contractare.(3)În situația contractării, serviciile sociale respectă cerințele de proximitate astfel încât DGASPC să poată asigura managementul de caz.(4)Secțiunea cuprinsă la art. 10 alin. (5) lit. b) referitoare la planificarea etapelor de restructurare, a resurselor financiare, materiale și umane și a modalităților de implementare în corelare cu stabilirea obiectivelor serviciilor, alternativelor de tip familial sau rezidențial și măsurilor preventive dezvoltate în comunitate, pentru perioada 2023-2024, include următoarele subsecțiuni:a)formularea aspectelor tehnice și operaționale pentru perioada 2023-2024;b)planificarea soluțiilor în termeni de ieșiri, activități, efecte și impact;c)estimarea resurselor financiare și materiale necesare;d)estimarea resurselor umane necesare;e)planificarea necesarului de instruire și de formare a personalului;f)evidențierea potențialelor dificultăți de implementare și a factorilor de risc;g)identificarea de soluții în caz de eșec/nereușită al/a unei soluții propuse (de exemplu, imposibilitatea identificării și/sau angajării numărului estimat de asistenți personali profesioniști).(la 21-12-2023,
Articolul 17, Capitolul VI a fost completat de Punctul 6., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
(5)În formularea aspectelor tehnice și operaționale pentru perioada 2023-2024 prevăzute la art. 10 alin. (3^1), DGASPC planifică soluții concrete pentru a asigura activitățile și serviciile corespunzătoare nevoilor identificate în urma evaluării, fie prin acordarea acestora din resurse proprii, fie prin contractare.(la 21-12-2023,
Articolul 17, Capitolul VI a fost completat de Punctul 6., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
 + 
Articolul 18Secțiunea referitoare la măsurile și acțiunile de prevenire a (re)instituționalizării include următoarele subsecțiuni:a)prezentarea modalităților de acțiune (de exemplu, monitorizarea de către managerul de caz pe o perioadă de 6 luni etc.);b)stabilirea și menținerea relațiilor cu serviciile de specialitate din comunitate;c)stabilirea și menținerea relațiilor cu serviciile sociale în care a fost transferat beneficiarul;d)consolidarea colaborării cu autoritățile publice locale, cu organizațiile neguvernamentale etc.
 + 
Capitolul VIIAprobarea Planului de restructurare pentru perioada 2022-2023 + 
Articolul 19(1)După avizarea de către ANPDPD a Planului de restructurare pentru perioada 2022-2023 și aprobarea acestuia de către consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București sau, după caz, de către consiliul director, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați includ acest plan în strategia și planul anual de dezvoltare/de acțiune privind serviciile sociale.(1^1)După avizarea de către ANPDPD a Planului de restructurare pentru perioada 2023-2024 și aprobarea acestuia de către consiliul județean, respectiv local al sectorului municipiului București sau, după caz, de către consiliul director, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați includ acest plan în strategia și planul anual de dezvoltare/de acțiune privind serviciile sociale.(la 21-12-2023,
Articolul 19, Capitolul VII a fost completat de Punctul 7., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
(2)Copia hotărârii consiliului județean, respectiv local al sectorului municipiului București sau, după caz, a consiliului director prevăzute la alin. (1) și (1^1) va fi transmisă ANPDPD în termen de 30 de zile de la data aprobării.(la 21-12-2023,
Alineatul (2), Articolul 19, Capitolul VII a fost modificat de Punctul 8., Articolul I din ORDINUL nr. 1.114 din 4 decembrie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1159 din 21 decembrie 2023
)
 + 
Capitolul VIIIEvaluarea procesului de restructurare + 
Articolul 20(1)Evaluarea internă/externă a procesului de restructurare reprezintă o activitate complexă ce conține cercetări, informații, analize și luarea în considerare a tuturor elementelor care au contribuit la realizarea lui, în vederea obținerii unui punct de vedere obiectiv cu privire la gradul de îndeplinire a obiectivelor și a rezultatelor așteptate.(2)Evaluatorii sunt desemnați prin hotărâre/decizie a organului de conducere stabilit prin lege pentru centrul rezidențial supus restructurării.(3)Evaluatorii realizează raportul de evaluare, care cuprinde atât punctul de vedere cu privire la gradul de îndeplinire a obiectivelor și a rezultatelor așteptate ale procesului de restructurare, cât și propuneri de corectare a disfuncționalităților constatate.(4)Conducerea DGASPC/furnizorilor de servicii sociale privați se preocupă de identificarea măsurilor prin care riscurile potențiale ale implementării procesului de restructurare să fie diminuate constant, iar disfuncționalitățile să fie eliminate.(5)În situația în care planul de restructurare prevăzut la art. 10 alin. (2) sau cel prevăzut la art. 10 alin. (3) trebuie actualizat prin completare sau modificare, DGASPC/furnizorii de servicii sociale privați elaborează un document prin care justifică intervențiile propuse și reiau procesul de modificare și aprobare descris în prezenta metodologie.
 + 
Capitolul IXMonitorizarea procesului de restructurare + 
Articolul 21(1)Monitorizarea procesului de restructurare cuprinde colectarea și analiza datelor despre modul în care acesta s-a realizat, astfel încât beneficiarii centrului rezidențial supus restructurării să aibă asigurate servicii specifice corespunzătoare nevoilor lor identificate prin evaluare.(2)Monitorizarea procesului de restructurare se realizează de către ANPDPD.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x