METODOLOGIE din 23 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 779 din 25 septembrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 97 29/06/2022
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 192 23/09/2019
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 220 27/10/2008 ART. 8
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 97 29/06/2022
ActulREFERIT DEORDIN 130 15/12/2021
ActulREFERIT DEORDIN 234 16/12/2020
ActulAPROBAT DEORDIN 192 23/09/2019
ActulCONTINUT DEORDIN 192 23/09/2019
ActulREFERIT DEORDIN 192 23/09/2019
ActulREFERIT DEORDIN 231 16/12/2019





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 192 din 23 septembrie 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 25 septembrie 2019.
 + 
Capitolul IScop + 
Articolul 1Prezenta metodologie reglementează modalitatea de fundamentare și de stabilire a venitului reglementat al operatorului pieței de energie electrică, denumit în continuare operator, precum și principiile privind stabilirea tarifului reglementat pentru activitatea reglementată desfășurată de operator pentru participanții la piețele centralizate de energie electrică și de certificate verzi. + 
Articolul 2Prezenta metodologie are în vedere următoarele obiective:a)asigurarea recuperării costurilor justificate și efectuate întro manieră prudentă de către operator pentru activitatea reglementată desfășurată, pentru care se determină venitul reglementat;b)promovarea unor practici eficiente de operare;c)folosirea eficientă a resurselor;d)îmbunătățirea continuă a calității serviciilor prestate;e)asigurarea viabilității financiare și a dezvoltării operatorului;f)stabilirea tarifului reglementat pentru serviciile prestate de operator, în condiții de transparență și nediscriminare.
 + 
Capitolul IIDomeniu de aplicare + 
Articolul 3Prezenta metodologie este utilizată de:a)operator pentru fundamentarea propunerii privind venitul reglementat;b)ANRE pentru aprobarea pentru o perioadă tarifară a venitului reglementat al operatorului;c)operator pentru stabilirea tarifului reglementat practicat de acesta.
 + 
Capitolul IIIDefiniții și abrevieri + 
Articolul 4(1)În înțelesul prezentei metodologii, termenii utilizați au următoarele semnificații:

Activitate reglementată activitate realizată de operator ce face obiectul licenței pentru administrarea piețelor centralizate de energie electrică în condițiile reglementărilor în vigoare
Perioadă tarifară perioadă determinată de timp, în care se aplică tariful reglementat; aceasta este de un an și începe la 1 ianuarie a fiecărui an
Unitate tranzacționată unitate care se vinde/cumpără pe piața centralizată. Unitatea tranzacționată poate fi unitatea de energie electrică (MWh) sau certificatul verde.
Tarif reglementat tariful practicat de operatorul pieței de energie electrică, ce include componente tarifare de înscriere la piețele centralizate, de administrare a piețelor centralizate și de realizare a tranzacțiilor pe piețele centralizate
Tranzacție operațiune comercială încheiată între două părți prin care se realizează activități de vânzare-cumpărare de energie electrică sau de certificate verzi

(2)În prezenta metodologie se folosesc următoarele abrevieri:a)ANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei;b)UT – unitate tranzacționată;c)putere instalată (P_i) – puterea activă nominală indicată de producător și înscrisă pe plăcuța generatorului sau în documentația tehnică a fabricii constructoare, pentru toate generatoarele aflate în exploatare. + 
Capitolul IVReguli generale + 
Articolul 5Venitul reglementat pentru asigurarea serviciilor prestate de operator participanților la piețele centralizate aferent fiecărei perioade tarifare t se determină anterior începerii perioadei tarifare. + 
Articolul 6(1)La calculul venitului reglementat, orice cost justificat asociat activității reglementate desfășurate de operator pe piețele centralizate este luat în considerare o singură dată.(2)În cazul în care se constată că un cost a fost inclus de mai multe ori sau nu a fost inclus în calculul venitului reglementat, acesta va fi scăzut din/adăugat la venitul reglementat aferent următoarei perioade tarifare, sub forma unei corecții.
 + 
Articolul 7Operatorul este obligat să organizeze evidența contabilă separată între activitatea reglementată și activitățile nereglementate. + 
Articolul 8(1)Operatorul este obligat să prezinte ANRE:a)costurile și veniturile realizate separat din activitățile ce fac obiectul licențelor acordate;b)modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor și veniturilor.(2)În cazul cheltuielilor comune operatorul va prezenta ANRE modul de alocare între:a)activitățile ce fac obiectul licențelor acordate operatorului;b)activitatea reglementată și alte activități nereglementate desfășurate de acesta.
 + 
Articolul 9(1)Operatorul este obligat să organizeze evidența contabilă separată pentru:a)participarea la proiecte internaționale de integrare și de cuplare a piețelor de energie, în conformitate cu prevederile regulamentelor europene de directă aplicabilitate;b)participarea în calitate de acționar în cadrul unei societăți comerciale în conformitate cu condițiile licenței pentru administrarea piețelor centralizate de energie electrică.(2)În cazul participării la proiectele prevăzute la alin. (1) lit. a) operatorul furnizează o explicație detaliată privind modul de alocare a costurilor comune/regionale/locale ce rezultă din activitățile desfășurate de operator în cadrul acestor proiecte.
 + 
Capitolul VDeterminarea venitului reglementat + 
Articolul 10(1)Venitul reglementat aferent perioadei tarifare t (V^t_oper) reprezintă venitul necesar acoperirii costurilor justificate aferente activității reglementate desfășurate de către operator în perioada tarifară t și se calculează cu formula:unde:– C^t-1_T reprezintă costurile totale justificate ale operatorului estimate pentru perioada tarifară t-1 (9 luni realizate + 3 luni estimate);– C^t-1_certe reprezintă costurile totale justificate ale operatorului în baza contractelor încheiate și asumate de acesta sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala certă și clară a operatorului aferente perioadei tarifare t-1 și care nu se regăsesc și în perioada tarifară t; – C^t_certe reprezintă costurile totale justificate ale operatorului în baza contractelor încheiate și asumate de acesta sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala certă și clară a operatorului aferente perioadei tarifare t;– p reprezintă rata reglementată a profitului;– Cor_t reprezintă corecții din perioadele anterioare perioadei tarifare t;– V_a reprezintă venituri obținute din alte activități ce utilizează resursele recunoscute pentru desfășurarea activității reglementate.(2)Rata reglementată a profitului pentru activitatea reglementată a operatorului are următoarele valori:a)10% – începând cu prima perioadă de tarifare după data intrării în vigoare a prezentei metodologii și până în a patra perioadă de tarifare după data intrării în vigoare a prezentei metodologii, inclusiv, pentru asigurarea venitului necesar participării în proiectele europene, la care operatorul participă ca partener, precum și în vederea îndeplinirii obligației ce îi revine operatorului de a dezvolta mecanisme de tranzacționare puse la dispoziția participanților la piață;b)5% – începând cu a cincea perioadă de tarifare după data intrării în vigoare a prezentei metodologii.(3)Pentru perioada de tarifare în desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, rata reglementată a profitului este de 10% din costurile totale anuale recunoscute de ANRE, iar corecția aferentă perioadelor tarifare t-1/t-2 se efectuează în cazul în care rata profitului estimat/realizat are abateri mai mari de ±2% față de rata reglementată a profitului. (4)La determinarea venitului reglementat pentru perioada tarifară t, ANRE ia în considerare: a)costurile justificate aferente activității desfășurate de operator în perioada tarifară t-1 diminuate cu costurile care au fost considerate la stabilirea venitului reglementat al operatorului pentru perioada tarifară t-1, justificate în baza contractelor încheiate și asumate de operator sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala certă și clară a operatorului în perioada tarifară t-1 și care nu se regăsesc și în perioada tarifară t;b)costurile noi aferente perioadei tarifare t, justificate în baza contractelor încheiate și asumate de operator sau a documentelor din care să rezulte că în perioada tarifară t operatorul va înregistra în contabilitatea internă o cheltuială certă necesară desfășurării activității reglementate;c)asigurarea ratei de profit stabilite conform prezentei metodologii;d)corecțiile anuale stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii (diferențele între costurile incluse în venitul reglementat, costurile efectiv realizate și înregistrate în contabilitatea internă și profitul reglementat);e)costurile justificate cu participarea în proiecte internaționale necesare desfășurării activității operatorului; f)asigurarea viabilității financiare a operatorului. + 
Articolul 11(1)Costurile justificate luate în considerare la determinarea venitului reglementat sunt costurile necesare desfășurării activității reglementate, pentru perioada de tarifare.(2)Costurile justificate includ în principal următoarele categorii de cheltuieli:a)cheltuielile cu materiile prime, materialele consumabile, combustibilul, materialele nestocate, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar;b)cheltuielile cu energia și apa;c)cheltuielile cu întreținerea și reparațiile, conform prevederilor legale în vigoare;d)alte cheltuieli cu serviciile executate de terți;e)cheltuielile poștale și taxe de comunicații, servicii bancare și asimilate;f)cheltuielile cu primele de asigurare obligatorii, conform prevederilor legale în vigoare;g)cheltuielile cu deplasările;h)cheltuielile cu locațiile de gestiune și chiriile, efectuate întro manieră prudentă; pentru aceste categorii de cheltuieli se va transmite lista documentelor (contracte, facturi, fișe de cont etc.);i)cheltuielile cu personalul – salarii, prime și alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare, cu excepția primelor reprezentând participarea personalului la profit;j)cheltuielile ce nu pot fi controlate și asupra cărora operatorul nu poate acționa direct pentru creșterea eficienței activității desfășurate, denumite în continuare costuri indirecte, reprezentând:(i)contribuții la asigurări sociale, fondul de șomaj și asigurări sociale de sănătate, aferente fondului de salarii;(ii)contribuția bănească percepută de ANRE;(iii)taxe, impozite și contribuții, altele decât cele prevăzute la pct. (i) și (ii), stabilite conform legislației în vigoare;k)costurile justificate și cheltuielile corespunzătoare sumelor neîncasate, reprezentând creanțele comerciale care nu au putut fi recuperate din cauze obiective (deces, hotărâre judecătorească definitivă);l)cheltuielile cu amortizarea fiscală a imobilizărilor corporale și necorporale puse în funcțiune și utilizate în activitățile operatorului;m)cheltuielile cu participarea operatorului la proiecte internaționale;n)cheltuielile financiare;o)cheltuielile cu taxele, contribuțiile și cotizațiile obligatorii către organizațiile neguvernamentale sau asociațiile profesionale, dacă sunt efectuate în scopul desfășurării activității reglementate a operatorului.
 + 
Articolul 12(1)Operatorul furnizează în cadrul documentațiilor de fundamentare a venitului reglementat explicații detaliate și justificări cu privire la identificarea categoriilor de costuri și a activităților, precum și modul de alocare a costurilor conform prevederilor art. 8.(2)ANRE verifică corectitudinea alocării costurilor între activitatea reglementată și alte activități prestate de operator astfel încât să se evite subvenția încrucișată între activitatea reglementată și activitățile nereglementate ale operatorului.(3)În cazul în care ANRE solicită clarificări, informații suplimentare și/sau corecții, operatorul este obligat să transmită datele solicitate în termenul specificat în solicitare.  + 
Articolul 13(1)Operatorul are obligația ca, la înaintarea costurilor realizate/estimate a fi realizate, în vederea recunoașterii în venitul reglementat aferent activității reglementate desfășurate de către acesta, să justifice că acestea au fost sau sunt costuri prudente. (2)Se consideră costuri prudente acele costuri care sunt demonstrate a fi necesare, oportune, eficiente și care reflectă condițiile pieței, astfel:a)„necesar“ – nevoia obiectivă a operatorului de a realiza acel cost;b)„oportun“ – amânarea costului ar fi de natură a produce prejudicii operatorului și/sau participanților la piață;c)„eficient“ – realizarea costului ar fi de natură a aduce beneficii viitoare operatorului și participanților la piață;d)„să reflecte condițiile pieței“ – costul realizat de către operator este raportat la cele mai bune condiții ale pieței, existente la data realizării și în conformitate cu legislația în vigoare.(3)Operatorul are obligația să transmită, la solicitarea ANRE, în termenul stabilit prin solicitare, documentele care justifică îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (2).(4)ANRE are dreptul să refuze motivat recunoașterea integrală sau parțială a unor costuri pentru care nu au fost transmise documentele solicitate conform prevederilor alin. (3) sau cele pentru care, prin documentele transmise de operator conform prevederilor alin. (3), nu se confirmă îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (2).
 + 
Articolul 14(1)În determinarea venitului reglementat nu se includ următoarele costuri:a)cheltuielile aferente altor activități desfășurate de operator, pentru care sunt utilizate mijloace fixe înregistrate în contabilitatea operatorului sau salariații implicați în activitatea reglementată a acestuia;b)cheltuielile cu provizioane și ajustări de orice natură;c)cheltuielile privind activele casate sau cedate și din alte operațiuni de capital;d)cheltuielile cu reclama și publicitatea;e)cheltuielile de judecată și alte cheltuieli asociate (taxă timbru, onorariu expert etc.);f)cheltuielile privind materialele recuperate și refolosibile;g)cheltuielile nedeductibile fiscal, cu excepția cheltuielilor prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. o);h)cheltuielile cu primele reprezentând participarea personalului la profit;i)cheltuielile din reevaluarea imobilizărilor corporale și necorporale;j)cheltuielile cu amenzi, penalități și majorări de întârziere pentru neplata la termen a obligațiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fondurile speciale, bugetele locale și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;k)cheltuielile cu donații, sponsorizări și subvenții acordate de operator;l)cheltuielile de natura imobilizărilor corporale și necorporale, finanțate din fonduri și împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite, subvenții, plusuri la inventar ori alte surse nerambursabile;m)cheltuielile cu penalități, majorări și/sau daune-interese de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;n)cheltuielile aferente plăților compensatorii acordate salariaților cu ocazia încetării contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu, fără a avea la bază un program de restructurare și de reorganizare a societății aprobat de conducerea operatorului, cu excepția situației când salariații se pensionează;o)cheltuielile reprezentând salarii, indemnizații, sume compensatorii acordate în condițiile legii, cu ocazia încetării contractului individual de muncă, raportului de serviciu sau mandatului personalului cu funcții de conducere și persoanelor care au calitatea de membru în consilii de administrație și consilii de conducere, cu excepția salariilor, indemnizațiilor sau sumelor compensatorii acordate angajaților, cu ocazia pensionării, în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă sau când există un program de restructurare aprobat;p)cheltuielile de personal reprezentând sume acordate directorilor generali și membrilor consiliilor de administrație/ supraveghere/directorate și alte consilii de conducere ca bonus, prime etc. pentru îndeplinirea indicatorilor de performanță individuală, precum și alte facilități rezultate din derularea contractelor de mandat, care depășesc 20% din valoarea retribuției acestora;q)cheltuielile de exploatare aferente mijloacelor fixe obținute de operator prin realizarea unor investiții care nu au fost recunoscute de ANRE;r)cheltuielile estimate/prognozate cu amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale, care nu sunt încă puse în funcțiune;s)valoarea, respectiv o parte a acesteia, aferentă imobilizărilor corporale/necorporale pentru care societatea încasează chirie.(2)ANRE are dreptul să refuze operatorului recunoașterea unor costuri sau părți din acestea, altele decât cele prevăzute la alin. (1), pentru care nu s-a justificat faptul că au fost generate de desfășurarea activității reglementate și realizate într-o manieră prudentă, conform prevederilor art. 13.
 + 
Capitolul VICorecții + 
Articolul 15Corecția aferentă perioadelor anterioare perioadei tarifare t, Cor_t, prevăzută la art. 10 alin. (1), include:(i)corecția aferentă perioadei tarifare t-1, stabilită ca diferența între veniturile estimate a fi realizate prin aplicarea tarifului reglementat, costurile justificate estimate (9 luni realizate + 3 luni estimate) și profit;(ii)corecția aferentă perioadei tarifare t-2, stabilită ca diferența între veniturile realizate prin aplicarea tarifului reglementat, costurile justificate realizate și profit;(iii)corecția referitoare la costurile incluse de mai multe ori sau care nu au fost incluse la stabilirea venitului reglementat, prevăzută la art. 6 alin. (2). Corecția poate fi realizată pe o perioadă anterioară de maximum 3 ani.
 + 
Articolul 16În cazul în care componenta de corecție induce o modificare semnificativă a nivelului venitului reglementat pentru perioada tarifară t, ANRE poate decide eșalonarea recuperării/cedării diferenței pe o perioadă mai mare de un an. + 
Articolul 17(1)În cazul venitului reglementat aferent primei perioade tarifare după intrarea în vigoare a prezentei metodologii, corecția aferentă perioadei tarifare t-2 și corecția aferentă perioadei tarifare t-1 se efectuează în cazul în care rata profitului realizat/estimat în perioada tarifară t-2/t-1 are abateri mai mari de ± 2% față de rata reglementată a profitului de 10%, utilizată la stabilirea venitului reglementat pentru perioadele tarifare t-2 și t-1.(2)În cazul venitului reglementat aferent celei de a doua perioade tarifare ulterioare intrării în vigoare a prezentei metodologii, corecția aferentă perioadei tarifare t-2 se efectuează în cazul în care rata profitului realizat în perioada tarifară t-2 are abateri mai mari de ±2% față de rata reglementată a profitului brut de 10%, utilizată la stabilirea venitului reglementat pentru perioada tarifară t-2.
 + 
Capitolul VIIProcedura de stabilire a venitului reglementat aferent activității reglementate desfășurate de operator + 
Articolul 18Venitul reglementat pentru o perioadă tarifară se aprobă prin ordin al președintelui ANRE și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. + 
Articolul 19(1)Pentru fiecare perioadă tarifară t operatorul înaintează ANRE, până la data de 15 noiembrie a perioadei tarifare t-1, documentația privind fundamentarea venitului reglementat.(2)În situația în care documentația înaintată este incompletă, ANRE solicită completarea acesteia în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, operatorul având obligația de a răspunde în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.(3)În perioada de analiză și calcul, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informații și documente, iar operatorul are obligația de a răspunde în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.(4)Aspectele pentru care s-au solicitat informații și documente nu vor fi luate în considerare în cazul în care operatorul nu răspunde solicitărilor ANRE în termenele prevăzute de prezenta metodologie.(5)Venitul reglementat pentru perioada tarifară t se aprobă de către ANRE până la data de 10 decembrie a perioadei tarifare t-1, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. + 
Articolul 20Documentația privind fundamentarea venitului reglementat se referă în principal la:a)valorile realizate aferente perioadei tarifare t-2, în conformitate cu tabelul nr. 1 din anexă;b)valorile estimate a fi realizate în perioada tarifară t-1 (9 luni realizate: ianuarie-septembrie și 3 luni estimate: octombrie-decembrie), în conformitate cu tabelul nr. 1 din anexă;c)costurile justificate în baza contractelor încheiate și asumate de operator sau a documentelor din care a rezultat cheltuiala înregistrată în contabilitatea internă certă și clară a operatorului aferente perioadelor tarifare t-2, t-1 și t, ca urmare a desfășurării unor activități ce constituie drepturi sau obligații ce decurg din implementarea proiectelor europene la care acesta este parte, în conformitate cu tabelul nr. 2 din anexă;d)modul de alocare a costurilor pe activități, astfel după cum acestea sunt prevăzute în tabelul nr. 1 din anexă;e)veniturile realizate în perioada tarifară t-2 și veniturile estimate a fi realizate în perioada tarifară t-1, în conformitate cu tabelul nr. 3 din anexă;f)lista contractelor de prestări de servicii, de furnizare de bunuri sau de lucrări și a societăților comerciale cu care au fost încheiate, aferente desfășurării activității reglementate și a unor activități ce constituie drepturi sau obligații ce decurg din implementarea proiectelor europene la care acesta este parte, cu precizarea perioadei de desfășurare a contractului și a valorilor contractuale pe fiecare contract în parte; suplimentar, pentru toate contractele, se va demonstra prudența costurilor;g)documentele, justificările privind valorile totale și defalcarea acestor valori pe activități, cum ar fi: contracte, oferte, facturi, documente contabile, justificarea investițiilor, costuri cu terți etc.;h)justificarea fiecărui proiect de investiție și valoarea acestuia în funcție de scopul urmărit, cum ar fi:(i)înlocuirea mijloacelor fixe uzate, cu durată de viață depășită;(ii)participarea operatorului în cadrul proiectelor internaționale la care este parte;(iii)îmbunătățirea și eficientizarea activităților desfășurate de operator;(iv)adaptarea și integrarea soluțiilor de cuplare unică a piețelor pentru ziua următoare și intrazilnică;(v)compatibilitate cu noile baze de date;(vi)implementarea prevederilor legislației internaționale etc.;i)calculul corecțiilor venitului reglementat;j)propunerea operatorului privind venitul reglementat aferent activității reglementate. + 
Articolul 21(1)Pe baza documentației și a propunerii înaintate, respectiv în urma analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE stabilește venitul reglementat aferent perioadei tarifare t.(2)Rezultatele analizei efectuate pentru stabilirea venitului reglementat se comunică operatorului în vederea formulării unui punct de vedere.
 + 
Articolul 22(1)Ordinul privind stabilirea venitului reglementat, adoptat de către Comitetul de reglementare al ANRE, se transmite pentru publicare la Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 18, se publică pe pagina de internet a ANRE și se comunică operatorului în termen de 3 zile lucrătoare de la data ședinței Comitetului de reglementare.(2)În situația în care intrarea în vigoare a ordinului președintelui ANRE prevăzut la alin. (1) nu se realizează până la data începerii următoarei perioade tarifare, tariful reglementat stabilit pentru perioada tarifară t-1 rămâne în vigoare până la intrarea în vigoare a noului ordin. Tariful reglementat stabilit pentru perioada tarifară t se aplică începând cu data de întâi a lunii următoare lunii în care intră în vigoare ordinul președintelui ANRE prevăzut la alin. (1), urmând ca operatorul să emită facturi de regularizare pentru componentele tarifare aferente perioadei tarifare t pentru care s-au emis facturi la tariful stabilit pentru perioada tarifară t-1.
 + 
Capitolul VIIIPrincipii pentru stabilirea tarifului reglementat pentru activitățile desfășurate de operator + 
Articolul 23(1)Tariful reglementat practicat de operator se stabilește de către acesta pe baza venitului reglementat aprobat de ANRE pentru perioada tarifară și se publică pe pagina de internet proprie.(2)Tariful reglementat practicat de operator se stabilește pentru fiecare perioadă tarifară t și este alcătuit din următoarele componente:a)componenta de înscriere la piețele centralizate, T_înscr [lei/participant la înscriere]; b)componenta de administrare a piețelor centralizate, T_admin, pentru participanți, cu excepția producătorilor cu Pi ≤ 1 MW [lei/participant/an];c)componenta de administrare a piețelor centralizate, T_admin, pentru producători cu 100 kW d)componenta de administrare a piețelor centralizate, T_admin, pentru producători cu Pi ≤ 100 kW [lei/participant/an];e)componenta de realizare a tranzacțiilor pe piețele centralizate în care operatorul pieței de energie electrică este contraparte, T_tranz contraparte [lei/UT];f)componenta de realizare a tranzacțiilor pe piețele centralizate în care operatorul pieței de energie electrică nu este contraparte T_tranz bilateral [lei/UT]. + 
Articolul 24(1)Pentru producătorii de energie electrică, valoarea componentei de administrare a tarifului reglementat practicat de operator se stabilește de către acesta în funcție de categoria în care se încadrează puterea instalată P_i a centralelor electrice pe care le dețin, după cum urmează:a)pentru P_i >1 MW;b)pentru 1 MW ≥ P_i > 100 kW;c)pentru P_i ≤ 100 kW.(2)Producătorii de energie electrică care dețin centrale electrice cu puteri instalate mai mici sau egale cu 5 MW plătesc anual contravaloarea unei singure componente de administrare, indiferent de numărul de piețe centralizate la care producătorii din această categorie sunt înregistrați.(3)Producătorii de energie electrică au obligația să comunice în scris operatorului orice modificare a puterii instalate a centralelor pe care le dețin, în termen de 5 zile de la apariția modificării, operatorul fiind îndreptățit în acest caz să perceapă pentru perioada rămasă până la sfârșitul anului componenta de administrare a tarifului reglementat corespunzătoare noii puteri instalate, conform clasificării prevăzute la alin. (1).(4)Producătorilor de energie electrică care dețin centrale electrice cu puteri instalate mai mici sau egale cu 5 MW și care sunt și titulari ai licenței de furnizare energie electrică nu li se aplică prevederile alin. (2).(5)Producătorii de energie electrică care au obligația de achiziție de certificate verzi, cărora le sunt aplicabile exclusiv prevederile art. 8 alin. (1) lit. b) și/sau c) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările și completările ulterioare, plătesc componenta de administrare a piețelor centralizate aferentă producătorilor cu Pi ≤ 100 kW.
 + 
Articolul 25(1)Componentele tarifului reglementat trebuie să fie nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective și determinate într-o manieră transparentă. Operatorul elaborează și publică pe pagina de internet proprie o procedură privind modul de calcul al componentelor tarifului reglementat în termen de 40 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, ce va fi supusă procesului de consultare publică.(2)Nivelul componentelor tarifului reglementat aplicate trebuie să asigure obținerea de către operator a venitului necesar pentru acoperirea costurilor justificate, precum și cota de profit prevăzută în prezenta metodologie.
 + 
Capitolul IXDispoziții finale + 
Articolul 26Operatorul stabilește și publică tariful reglementat pe pagina de internet proprie cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de începerea perioadei tarifare, cu excepția situației prevăzute la art. 22 alin. (2). + 
Articolul 27(1)Operatorul poate modifica tariful reglementat în interiorul perioadei tarifare în cazul în care venitul estimat de operator pentru primele 6 luni ale perioadei tarifare t diferă cu cel puțin 5% față de venitul reglementat aferent perioadei de 6 luni, calculat ca fiind jumătate din venitul reglementat aferent perioadei tarifare.(2)Operatorul modifică tariful reglementat având în vedere asigurarea venitului reglementat aprobat de ANRE, valabil la data modificării. (3)În aplicarea prevederilor alin. (1), operatorul modifică doar componentele tarifului reglementat de administrare a piețelor centralizate și de realizare a tranzacțiilor pe piețele centralizate și le publică pe pagina de internet proprie cu cel puțin 5 zile înainte de intrarea în vigoare. + 
Articolul 28Drepturile bănești ale operatorului rezultate din aplicarea tarifului stabilit potrivit prezentei metodologii se obțin de către operator pe baze contractuale, prin încheierea convenției de participare la piețele centralizate. + 
Articolul 29(1)ANRE monitorizează periodic cheltuielile/veniturile aferente activității reglementate desfășurate de operator, pe baza datelor transmise de acesta. (2)Operatorul transmite ANRE, până la data de 1 iunie a fiecărei perioade tarifare, următoarele machete:a)situația costurilor/veniturilor realizate în perioada tarifară t1, după închiderea anului financiar, în formatul prevăzut în tabelul nr. 1 din anexă;b)situația costurilor/veniturilor realizate/estimate la data de 30 iunie a perioadei tarifare t, în formatul prevăzut în tabelele nr. 1-3, după caz, din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie;c)situațiile financiare depuse la Ministerul Finanțelor Publice.
 + 
ANEXĂla metodologie + 
Tabelul nr. 1
Costurile necesare pentru activitățile desfășurate de operator

Nr. crt. Denumirea cheltuielilor Conturi Valori totale Activitate reglementată administrarea piețelor centralizate de energie electrică Activitate licențiată administrarea piețelor centralizate de gaze naturale Alte activități nereglementate
Valoare % Valoare % Valoare %
1. Cheltuielile cu materiile prime, materialele consumabile, combustibilul, materialele nestocate, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar
2. Cheltuielile cu energia și apa
3. Cheltuielile cu întreținerea și reparațiile, conform prevederilor legale în vigoare
4. Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți
5. Cheltuielile poștale și taxe de comunicații, servicii bancare și asimilate
6. Cheltuielile cu primele de asigurare obligatorii, conform prevederilor legale în vigoare
7. Cheltuielile cu deplasările
8. Cheltuielile cu locațiile de gestiune și chiriile
9. Cheltuielile cu personalul – salarii, prime și alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare
10. Contribuții la asigurări sociale, fondul de șomaj și asigurări sociale de sănătate, aferente fondului de salarii
11. Contribuția bănească percepută de ANRE
12. Taxe și impozite, stabilite conform legislației în vigoare
13. Cheltuielile corespunzătoare sumelor neîncasate, reprezentând creanțele comerciale care nu au putut fi recuperate din cauze obiective
14. Cheltuielile cu amortizarea fiscală a imobilizărilor corporale și necorporale puse în funcțiune și utilizate în activitățile operatorului
15. Cheltuielile financiare
16. Cheltuielile cu taxele, contribuțiile și cotizațiile obligatorii către organizațiile neguvernamentale sau asociațiile profesionale
TOTAL (1-16)

 + 
Tabelul nr. 2
Cheltuieli aferente activității reglementate

Denumirea cheltuielilor Conturi Valoare
1. Cheltuielile cu participarea operatorului la proiecte internaționale, din care:
1.1. ……………………………… (se detaliază tipurile de cheltuieli pe fiecare proiect)

 + 
Tabelul nr. 3
Venituri aferente activității reglementate

Denumirea venitului Valoare
1. Venit din tarif
1.1. Venit din înscrierea la piețele centralizate
1.2. Venit din administrarea piețelor centralizate, din care:
1.2.1. – pentru participanți, cu excepția producătorilor cu Pi ≤ 1 MW
1.2.2. – pentru producători cu 100 kW
1.2.3. – pentru producători cu Pi ≤ 100 kW
1.3. Venit din realizarea tranzacțiilor pe piețele centralizate în care operatorul pieței de energie electrică este contraparte
1.4. Venit din realizarea tranzacțiilor pe piețele centralizate în care operatorul pieței de energie electrică nu este contraparte
2. Venituri financiare
3. Venituri din exploatare

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x