METODOLOGIE din 23 august 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 874 din 30 august 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 6194 23/08/2024
ART. 6REFERIRE LALEGE 199 04/07/2023
ART. 15REFERIRE LALEGE 199 04/07/2023 ART. 196
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 6194 23/08/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 6194 23/08/2024
ActulREFERIT DEORDIN 6194 23/08/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 6.194 din 23 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 30 august 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare și validare, care este obținut atunci când un organism competent stabilește că o persoană a dobândit, ca urmare a învățării, rezultate la anumite standarde prestabilite. + 
Articolul 2(1)Rezultatul formal al procesului de evaluare și validare este un document care certifică încheierea cu succes a acestuia.(2)Documentul menționat la alin. (1) poartă numele de act de studii și poate fi diplomă/certificat/atestat, după caz.(3)Actele de studii pot fi oferite absolventului pe suport fizic – hârtie sau digital.(4)Actul de studii este cel care dovedește unui angajator că o persoană a obținut o calificare în urma unui proces de evaluare și validare recunoscut de sistemul de educație și formare profesională național.
 + 
Articolul 3(1)Procesul de evaluare și validare trebuie să cuprindă în clar:a)ce se evaluează: rezultatele învățării;b)cum se evaluează: teoretic, practic, mixt;c)care sunt regulile: rezultatele învățării care se evaluează și notarea acestora – răspunsurile;d)modul de evaluare: față în față/online;e)validarea: condiția minimă pentru a se putea considera evaluarea promovată.(2)Procesul de evaluare trebuie să fie transparent, toate cele enumerate la alin. (1) să fie publice, cunoscute de candidații la evaluare.(3)Procesul de evaluare poate cuprinde toate rezultatele învățării/competențele aferente unei calificări sau doar o parte dintre acestea, în cazul unei calificări parțiale.(4)Actele de studii pentru rezultatele învățării validate, aferente unei calificări parțiale, se emit sub formă de certificate de calificare parțială prin microcertificare. + 
Articolul 4(1)Autoritatea competentă este o persoană fizică sau o organizație care este învestită în mod oficial cu autoritatea, capacitatea sau competența de a îndeplini o anumită funcție.(2)Organismul competent în educație și formare profesională pentru a recunoaște procesul de evaluare și validare, precum și certificarea calificării printr-un act formal este orice instituție legal constituită, care are ca activitate educația și formarea profesională, îndeplinește condițiile legale de funcționare și condițiile legale de asigurare a calității în educație și formare profesională.(3)Condițiile legale pentru asigurarea calității sunt: autorizarea/acreditarea instituției, ceea ce presupune învestitura ei oficială cu capacitatea de a susține procesul de evaluare și validare însoțit și de cel de certificare, prin eliberare de acte de studii și recunoaștere a calificării totale sau parțiale.(4)Autorizarea/Acreditarea se realizează conform legislației specifice, de instituții care au această capacitate și autoritate la nivel național.(5)Instituțiile neautorizate/neacreditate nu pot elibera acte de studii recunoscute la nivel național care certifică dobândirea rezultatelor învățării/competențelor aferente unei calificări. + 
Articolul 5(1)Rezultatele învățării sunt enunțuri care se referă la ceea ce cunoaște, înțelege și este capabil să facă un cursant la terminarea unui proces de învățare, fiind definite sub formă de cunoștințe, abilități/aptitudini, responsabilitate și autonomie.(2)Metodologia pentru identificarea, descrierea, evaluarea, validarea și certificarea rezultatelor învățării obținute în contexte nonformale și informale se aprobă prin ordin al ministrului educației.(3)Prin aplicarea rezultatelor învățării validate în condiții de muncă/studii/dezvoltare profesională/dezvoltare personală, se obțin competențele absolventului aferente unei calificări.(4)Deținerea de competențe presupune capacitatea de rezolvare a unor probleme profesionale, personale sau sociale, în mod eficient, datorită cunoștințelor, responsabilității, autonomiei, aptitudinilor/abilităților deținute de o persoană calificată. (5)Rezultatele învățării și competențele aferente se pot dobândi în mod formal, informal și nonformal.(6)Recunoașterea formală a rezultatelor învățării reprezintă procesul în baza căruia o autoritate competentă acordă un statut oficial rezultatelor învățării dobândite, în vederea unor studii suplimentare sau a încadrării în muncă, prin: a)acordarea de calificări (certificate, diplome sau atestate); b)validarea învățării nonformale și informale; c)acordarea de echivalențe, de credite sau de derogări.(7)Recunoașterea europeană a unei calificări se realizează când în definirea ei sunt utilizate standarde, precum:a)Clasificarea Internațională Standard a Educației, denumită în continuare ISCED; b)Clasificarea Internațională Standard a Ocupațiilor, denumită în continuare ISCO-08; c)Clasificarea Aptitudinilor, Competențelor, Calificărilor și Ocupațiilor Europene, denumită în continuare ESCO. + 
Articolul 6(1)Standardele prestabilite și metodologiile fiecăruia se aprobă prin ordin al ministrului educației și pot fi, după caz:a)standardul de calificare, denumit în continuare SC, este documentul național de referință ce reprezintă descrierea activităților profesionale în termeni de sarcini, nivel de autonomie și responsabilitate a muncii și stabilește competențele și cerințele profesionale pentru a îndeplini cu succes activitățile similare cerute de ocupațiile dintr-o grupă de bază conform Clasificării ocupațiilor din România (COR)/ISCO și include: rezultatele învățării aferente competențelor, modul de evaluare și validare a acestora, precum și creditele aferente în vederea recunoașterii calificării. SC dau pregătirea pentru a putea rezolva sarcinile similare/comune care caracterizează ocupațiile din aceeași grupă de bază, conform COR, și sunt baza standardelor ocupaționale. Calificarea obținută trebuie completată cu pregătirea de specialitate aferentă cel puțin unei ocupații, conform unui SO/SPP, pentru a intra pe piața muncii.SC aferent unei grupe de bază se va utiliza în procesele de educație și formare profesională, în contextul în care în baza acestuia sunt dezvoltate SO pentru ocupațiile din respectiva grupă și ulterior SPP aferente calificărilor care vizează respectivele ocupații.Prin SC se stabilește o relație între piața muncii și formarea profesională, exprimată, pe de o parte, prin cerințele pieței muncii, descrise prin activități/sarcini și competențele/abilitățile necesare practicării unei ocupații, iar, pe de altă parte, prin elementele definitorii ale educației și formării profesionale, exprimate prin cunoștințe, aptitudini, nivel de calificare, nivel educațional, plan și programă de educație și formare profesională teoretică și practică, rezultatele învățării, durată, credite ECTS, condiții de acces, în condiții de asigurare a calității sistemului. b)standardul ocupațional, denumit în continuare SO, este documentul național de referință ce reprezintă descrierea activităților profesionale în termeni de sarcini, nivel de autonomie și responsabilitate a muncii și stabilește competențele și cerințele profesionale pentru a îndeplini cu succes sarcinile cerute în cadrul practicării unei ocupații, din perspectiva angajatorului. SO include activitățile și condițiile de învățare prevăzute într-un program de educație și formare profesională care asigură dobândirea de către o persoană a deprinderilor și cunoștințelor necesare pentru a putea îndeplini cu succes sarcinile cerute în cadrul practicării ocupației. Prin standardele ocupaționale se obține pregătirea de specialitate necesară pentru practicarea unei ocupații, acestea fiind baza elaborării standardelor de pregătire profesională – SPP. Structura, elaborarea, validarea, aprobarea și gestionarea SO se aprobă conform legislației în vigoare. c)standardul de pregătire profesională – SPP este documentul național de referință pentru formarea profesională inițială, ce are la bază SO și stabilește rezultatele învățării tehnice generale și profesionale conform SC și SO, necesare pentru a dobândi o calificare profesională și pentru practicarea de ocupații aferente acesteia. SPP dau pregătirea necesară pentru practicarea a 1-3 ocupații dintr-o grupă de bază din COR și au la bază standardele ocupaționale aferente acestora. SPP sunt dezvoltate pornind de la activitățile definite în standardele ocupaționale și includ rezultatele învățării, care asigură dobândirea de către o persoană a abilităților/ aptitudinilor, cunoștințelor, respectiv gradului de autonomie și responsabilitate necesare pentru a putea activa/presta la un nivel agreat în cadrul ocupației/ocupațiilor. Structura, elaborarea, aprobarea și gestionarea SPP se aprobă prin ordin al ministrului educației, conform legislației în vigoare. (2)Standardele prestabilite pentru învățământul superior poartă numele de programe de studii și sunt organizate conform metodologiilor în vigoare aprobate de senatul universității și evaluate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, denumită în continuare ARACIS. În învățarea pe tot parcursul vieții în învățământul superior se pot utiliza și standarde ocupaționale de nivelul Cadrului Național al Calificărilor (CNC) corespunzător.(3)Conform SC, o calificare este descrisă prin competențe-cheie, transversale și profesionale fundamentale și de domeniu, cu rezultatele învățării aferente fiecăreia. Competența reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoștințe, atitudini și abilități personale, sociale și/sau metodologice în situații de muncă sau de studiu, pentru dezvoltarea profesională și personală. (4)Un standard de calificare cuprinde, conform Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, următoarele tipuri de competențe:a)cheie, de bază sau generale, notate cu C1 – acele competențe de care au nevoie toți cetățenii pentru împlinirea și dezvoltarea personală, ocuparea unui loc de muncă, incluziune socială, un stil de viață durabil, o viață de succes în cadrul unor societăți pașnice, o gestionare a vieții care ține seama de aspecte legate de sănătate și cetățenie activă. Acestea sunt dezvoltate în perspectiva învățării pe tot parcursul vieții, prin intermediul învățării formale, nonformale și informale, în toate contextele, inclusiv familie, școală, loc de muncă, vecinătate și alte comunități. Sunt comune pe fiecare secțiune CAEN și nivel CNC.b)transversale, notate cu C2, care conform Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, reprezintă achiziții valorice și atitudinale care depășesc un anumit domeniu/program de studiu și se exprimă prin următorii descriptori: autonomie și responsabilitate, interacțiune socială, dezvoltare personală și profesională. Acestea sunt comune pe fiecare grupă/subgrupă majoră și, de regulă, se preiau din ESCO;c)profesionale: (i)fundamentale – comune la locul de muncă, notate cu C3.1;(ii)de domeniu – tehnice generale, notate cu C3.2, care sunt definite conform Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, ca fiind un ansamblu unitar și dinamic de cunoștințe și abilități; cunoștințele se exprimă prin următorii descriptori: cunoaștere, înțelegere și utilizare a limbajului specific, explicare și interpretare, iar abilitățile se exprimă prin următorii descriptori: aplicare, transfer și rezolvare de probleme, reflecție critică și constructivă, creativitate și inovare.(5)Calificarea profesională presupune pregătire teoretică și practică într-un anumit domeniu de activitate profesională și dă dreptul la: practicarea unei ocupații/profesii, o carieră profesională și deținerea unui grad sau titlu profesional. În continuare, prin termenul de calificare se înțelege o calificare profesională. (6)Un standard ocupațional va cuprinde standardul de calificare corespunzător grupei de bază căreia îi aparține ocupația pentru care se elaborează SO, la care se vor adăuga competențele profesionale ocupaționale sau de specialitate, notate cu C3.3, definite conform Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(7)În cazul în care se elaborează standard ocupațional pentru o ocupație prevăzută în COR în grupa majoră 1 „Membri ai corpului legislativ, ai executivului, înalți conducători ai administrației publice, conducători și funcționari superiori“, în cadrul acestuia se vor dezvolta în mod obligatoriu competențe manageriale (notate cu C4.1), suplimentar competențelor-cheie, transversale și profesionale, acestea fiind considerate competențe de specialitate. (8)Un standard de pregătire profesională va cuprinde/prelua și dezvolta competențele prevăzute în standardele ocupaționale corespunzătoare a 1-3 ocupații, la care se vor adăuga, după caz, competențele de specializare pentru conducerea/utilizarea unor echipamente/utilaje/programe etc., notate cu C4.2.(9)Calificarea parțială reprezintă unitatea/grupul de rezultate ale învățării ca parte a unei calificări întregi, care cuprinde un set coerent de cunoștințe și aptitudini/abilități, autonomie și responsabilitate, ce pot fi evaluate și validate.
 + 
Articolul 7(1)Scopul calificării profesionale este practicarea unei ocupații pe piața muncii.(2)Ocupația, conform Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, este definită ca fiind activitatea utilă, aducătoare de venit, pe care o desfășoară o persoană într-o unitate economico-socială. Aceasta se desfășoară în mai multe locuri de muncă ce implică sarcini similare și care necesită un set de abilități ce au sursa în calificarea deținută. Ocupația unei persoane poate fi exprimată prin funcția sau meseria exercitată de aceasta.(3)O persoană calificată conform SC poate activa în piața muncii pentru una sau mai multe ocupații, conform COR/ISCO-08, din aceeași grupă de bază, dacă are și pregătire specifică, dobândită conform reglementărilor în vigoare.(4)Pregătirea specifică pentru fiecare ocupație se face în baza unui standard ocupațional sau de pregătire profesională care certifică și competențele profesionale ocupaționale/de specialitate, notate cu C3.3.(5)Pentru funcțiile de conducere, specifice grupei majore 1 din COR, precum și pentru exercitarea unor meserii, conform alin. (2), este necesară dobândirea, prin programe de educație și formare, și a unor competențe de specializare, notate cu C4, care sunt: fie manageriale, notate cu C4.1, fie pentru conducerea/utilizarea unor echipamente/utilaje/programe etc., notate cu C4.2. + 
Articolul 8Toate programele de calificare, indiferent de standardul urmat, se înscriu în Registrul Național al Calificărilor, respectiv Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior sau Registrul Național al Calificărilor Profesionale – RNCP, conform metodologiilor în vigoare.
 + 
Capitolul IIProcesul de elaborare a calificării + 
Articolul 9(1)Modelul procesului de elaborare a calificării are la bază modelul calificării prin competențe, prezentat în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta metodologie.(2)Următorii actori sunt implicați în procesul de calificare bazat pe rezultatele învățării:a)piața muncii, prin reprezentanții ei din domeniu: patronate, sindicate, comitete sectoriale, după caz;b)furnizorul de educație și formare, ca instituție cu personalitate juridică, instituții publice și private, furnizori de educație și formare profesională sau centre de evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale;c)cadrele didactice de specialitate/specialiști recunoscuți/ formatori;d)cursantul/elevul;e)instituția competentă de asigurare a calității în educație și formare profesională.  + 
Articolul 10(1)Procesul calificării bazat pe competențe și rezultatele învățării, conform modelului calificării prin competențe menționat la art. 9, vizează:1.elaborarea calificării prin colaborare și creativitate între piața muncii și educație, care reprezintă trecerea de la competențele solicitate de piața muncii la rezultatele învățării specifice educației. Această etapă cuprinde primele activități de realizare a calificării, respectiv:a)stabilirea necesității și oportunității unei calificări de către piața muncii și ocupațiile aferente;b)încadrarea calificării într-o grupă de bază, minoră, subgrupă majoră din ISCO-08/COR;c)stabilirea competențelor calificării de către piața muncii, ca rezultat al atribuțiilor și sarcinilor menționate în fișa calificării de către cei care solicită calificarea;d)stabilirea nivelului de calificare;e)stabilirea rezultatelor învățării/competențelor, conform metodologiei existente, în echipe mixte formate din reprezentanți ai pieței muncii și din domeniul educației și formării profesionale;f)stabilirea modului de evaluare și validare a rezultatelor învățării;2.elaborarea curriculumului/disciplinelor/programelor de studii, inclusiv predarea și instruirea – este specifică educației și formării profesionale și are ca rezultat următoarele:a)stabilirea unui curriculum/program de studii pe bază de rezultate ale învățării/competențe/module, metode de predare și evaluare;b)stabilirea programului de educație și formare pentru dobândirea calificării, în mod logic și taxonomic, astfel încât la finalizarea lui absolventul să poată dovedi dobândirea rezultatelor învățării sau competențelor necesare la locul de muncă;c)organizarea programului de educație și formare, pe baza standardelor în acord cu metodologiile aplicabile aprobate conform legii. Acest program este specific calificării și instituției de formare;d)desfășurarea activităților de predare/instruire sau parcurgerea programului de calificare prin predare și învățare/ instruire. Este etapa reprezentativă pentru cursanți, palpabilă, prezentă, în care fiecare încearcă să își însușească și să acumuleze cunoștințe, să transforme aptitudini în abilități și să înțeleagă ce înseamnă responsabilitate și autonomie;e)rezultatele acestei etape sunt: curricula, programul și activitățile de educație și formare aferente, organizarea acestuia, susținerea procesului educației și formării profesionale;3.administrarea calificării – aparține instituției de educație și formare și cuprinde: a)organizarea procesului de asigurare a calității interne: instituționale și a programului, inclusiv înscrierea în RNC a calificării;b)organizarea procesului de evaluare, validare și certificare a rezultatelor învățării; acestea se pot dobândi în mod formal, informal, nonformal și dual;c)certificare prin certificate sau diplome, după caz;d)activitățile conexe de evidență și raportare;4.intrarea pe piața muncii a cursantului calificat și certificat și dovedirea de către acesta a competențelor și pregătirii în condiții concrete de muncă;5.monitorizarea aplicării calificării în piața muncii – aparține instituției de educație și formare și presupune verificarea dacă:a)absolventul calificat conform nivelului de calificare și în domeniul programului/standardului absolvit este angajat, reprezentând recunoașterea/acceptarea de către piața muncii a pregătirii lui, bazată pe rezultate ale învățării, și faptul că acestea corespund cu cerințele pieței din domeniul specific de muncă;b)absolventul calificat poate ocupa un loc de muncă corespunzător nivelului calificării dovedite;c)absolventul calificat mai trebuie să se perfecționeze pentru a corespunde cererii pieței;d)calificarea este în declin și se recomandă ca absolventul să facă o conversie pentru noi ocupații din aceeași calificare sau chiar să facă o reconversie profesională.(2)Recunoașterea/Acceptarea calificării dovedește buna cooperare între piața muncii și furnizorul de educație în construcția programului de calificare și calitatea activităților conexe.(3)Criteriul de măsurare a recunoașterii/acceptării calificării de către piața muncii, prevăzută la alin. (2), se numește angajabilitate și reprezintă raportul dintre numărul absolvenților unui program de calificare recunoscuți – angajați de piața muncii și numărul total al acestora pentru un domeniu și nivel de calificare la același furnizor de educație și formare.(4)Feedbackul poate fi:a)pozitiv, calificarea este căutată, absolventul își găsește de lucru, angajabilitatea este bună;b)negativ: absolvenții nu sunt angajați în domeniul absolvit, caz în care se iau măsuri: (i)privind utilitatea calificării – atunci instituția furnizoare de educație și formare profesională trebuie să analizeze necesitatea și oportunitatea menținerii calificării;(ii)privind competențele și dacă este necesară perfecționare/conversie sau reconversie profesională, situație în care trebuie să se reia ciclul și să se revizuiască calificarea, începând de la competențe și rezultatele învățării până la disciplină și program de educație și formare, pe modelul prezentat.(5)Calificarea trebuie să fie dinamică, flexibilă și deschisă la schimbare urmărind ciclul ei de viață care cuprinde trei etape: a)apariția/intrarea pe piață;b)maturitatea, care durează zeci de ani;c)declinul, când nu se mai actualizează rezultatele învățării.
 + 
Articolul 11(1)Nivelul de calificare se descrie prin descriptori de nivel, respectiv: cunoștințe, aptitudini/abilități, responsabilitate și autonomie, conform reglementărilor în vigoare.(2)Când o calificare apare pe piață, cu titlul ei aferent, trebuie să i se acorde și un nivel de calificare de către reprezentanții pieței muncii din domeniu pe baza descriptorilor de la alin. (1).(3)Pentru acordarea nivelului de calificare se ține seama, în special, de descriptorul responsabilitate și autonomie, ceilalți adaptându-se nivelului stabilit.(4)Fiecare calificare are un titlu specific grupei de bază ISCO-08 și un nivel de calificare CNC. Corelarea nivelului de competență profesională ISCO-08 cu nivelurile de educație ISCED și nivelurile de calificare EQF/CNC se aprobă prin decizie a președintelui Autorității Naționale pentru Calificări (ANC), care se publică pe site-ul propriu.
 + 
Articolul 12(1)Rezultatul procesului de elaborare a unei calificări se concretizează prin fișa calificării prevăzută în anexa nr. 2, elaborată/actualizată și gestionată de către ANC împreună cu comitetele sectoriale.(2)Standardul de calificare se realizează conform legislației în vigoare. (3)Procesul de elaborare a unei calificări, conform art. 9, este realizat pentru a facilita în perspectivă dobândirea unei calificări internaționale.(4)O calificare internațională este o calificare acordată de un organism internațional legal constituit (asociație, organizație, sector sau companie) sau de un organism național acționând în numele unui organism internațional, care este utilizată în cel puțin două țări și care include rezultate ale învățării evaluate prin trimitere la standarde stabilite de un organism internațional.
 + 
Articolul 13(1)Recunoașterea calificărilor se realizează prin echivalarea rezultatelor învățării.(2)Recunoașterea rezultatelor învățării reprezintă procesul prin care se acordă un statut oficial rezultatelor învățării, care sunt evaluate și validate prin dobândirea de credite ECTS, în vederea acordării certificatului de calificare profesională.(3)Rezultatele învățării diferă prin descriptorii nivelurilor de calificare.(4)Fiecare nivel de calificare are propriii săi descriptori.(5)Nivelul de calificare este propus de reprezentanții pieței muncii/ai sectorului de activitate CAEN, conform metodologiilor specifice și descriptorilor de nivel de calificare, prevăzuți la art. 11.(6)Aceeași competență, definită/enunțată identic, diferă de la un nivel de calificare la altul prin rezultatele învățării, respectiv descriptorii aferenți.(7)Programele de calificare conțin competențe și rezultate ale învățării utile pieței muncii, de regulă în număr de 6-10 profesionale, prin care se rezolvă probleme concrete ale locului de muncă. (8)Competențele/Rezultatele învățării se perfecționează continuu prin învățarea permanentă.
 + 
Articolul 14(1)Calificările se actualizează prin refacerea fișei aferente prezentate în anexa nr. 2 la prezenta metodologie și implicit ulterior a standardului.(2)Evoluția tehnologică conduce la necesitatea actualizării/modernizării standardului de calificare la minimum 5 ani, dar acest interval poate fi îmbunătățit pe parcurs.(3)Lipsa de flexibilitate și adaptabilitate la cerințele pieței accelerează declinul unui program de educație și formare, făcându-l caduc pentru piața muncii, astfel impunându-se actualizarea sau eliminarea lui.
 + 
Capitolul IIICalificarea prin competențe + 
Articolul 15(1)Modelul de elaborare și actualizare a calificărilor bazat pe modelul calificării prin competențe se înscrie pe trendul european în materie de competențe și are următoarele caracteristici:a)calificarea este flexibilă la schimbările pieței și oferă posibilități de adaptare în piață prin absolvirea de programe de: perfecționare, specializare, conversie/reconversie și recalificare profesională;b)modelul calificărilor prin competențe este flexibil pe orizontală și modulat, permițând utilizarea certificatelor de calificare parțială prin microcertificare pentru calificări parțiale;c)îmbină standardul legat de piața muncii ISCO-08 cu cel legat de educație ISCED-F 2013; în acest sens, în anexa nr. 3 la prezenta metodologie se prezintă o corelare între grupele de bază ISCO-08 și domeniile de specializare a cunoașterii ISCED-F 2013, lucru ce de regulă sprijină și susține necesitatea corelării denumirii calificării cu cea a grupei de bază din ISCO-08 și domeniului detaliat ISCED-F 2013;d)îmbină cerința de competențe a pieței muncii europene reprezentate prin ESCO și ocupațiile aferente din COR/ISCO-08 cu cerințele educației în materie și, respectiv, domeniile de specializare a cunoașterii ISCED-F 2013, prin procesul de elaborare și actualizare a unei calificări.(2)Modelul calificărilor prin competențe propus este flexibil pe verticală și răspunde la: a)cerințele europene în materie de competențe digitale, verzi și antreprenoriale; b)cerințele europene de dezvoltare a competențelor pe patru niveluri profesionale, care sunt prezentate în anexa nr. 4 la prezenta metodologie, corelate cu nivelurile CNC;c)necesitatea crescândă din piața muncii și viața socială pentru competențe transversale;d)promovarea competențelor-cheie, transversale și profesionale internaționale, identificate în recomandările europene și portalul ESCO;e)crearea unui parcurs logic al calificărilor pentru dezvoltarea competențelor profesionale de muncă, care are la bază rezultate ale învățării/discipline: fundamentale și de domeniu;f)solicitările privind competențele profesionale practice și manageriale, notate cu C4, în afara celor profesionale sau la locul de muncă, care s-au dovedit că sunt necesare și utile în activitățile profesionale și sociale/personale.(3)Corelarea grupelor de bază ISCO-08 cu domeniile de specializare a cunoașterii ISCED-F 2013 se aprobă prin decizie a președintelui ANC și se publică pe site-ul oficial al ANC.(4)Se recomandă ca educația și formarea profesională să fie realizate fie după standardele ocupaționale/de pregătire profesională care sunt realizate în baza standardelor de calificare de specialiști ai domeniului și avizate/validate de asociații profesionale din domeniul calificării, fie după programe de studii care au la bază modelul calificării prin competențe și rezultate ale învățării aferente.(5)Pentru ocupațiile de specialist în sisteme de calificare și de evaluator de competențe profesionale/extern/de evaluatori, standardele de calificare/ocupaționale, precum și rutele profesionale aferente se reglementează de ANC, în conformitate cu prevederile art. 196 alin. (8) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(6)Specialiștii în sisteme de calificare participă și contribuie la elaborarea și actualizarea calificărilor profesionale în instituțiile de învățământ superior și în educația și formarea profesională, conform prevederilor art. 196 alin. (10) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(7)Pentru formarea profesională inițială ordinal se aplică începând cu anul școlar 2026-2027. + 
Articolul 16Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
 + 
Anexa nr. 1*)la metodologie *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
MODELUL CALIFICĂRII PRIN COMPETENȚE + 
 
 + 
Anexa nr. 2la metodologie
FIȘA CALIFICĂRII*
…………………….
* Se trece, de regulă, denumirea grupei de bază care reprezintă și calificarea.

Țara:
1. Titlul calificării:
2. Domeniu de educație, conform ISCED-F 2013:
3. Denumire: (grupa de bază – COR sau alte reglementări specifice)
4. Denumirea și codul grupei majore (conform COR):
5. Descrierea calificării: – A. Prin competențe/rezultatele învățării
6. Denumirea și codul secțiunii CAEN căreia îi aparține calificarea:
7. Competențe-cheie comune pe toate secțiunile CAEN și pe nivel de calificare (C1):
7.1. Comune la toate secțiunile CAEN, diferențiate pe nivel de calificare prin nivelul de competență 1/2/3/4 (conform anexei nr. 4 la metodologie):
7.1.1. Competențe digitale C.1.1 – conform The Digital Competence Framework for Citizens
7.1.2. Competențe verzi C1.2 – conform EU.Green.Comp.
7.2. Competențe C1.3 și C1.4 – cheie – personale – sunt conform Recomandării EU privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, altele decât C1.1 și C1.2, specifice fiecărei secțiuni CAEN, diferențiate pe nivel de calificare și prin nivelul profesional de competență 1/2/3/4, conform anexei nr. 4 la metodologie
8. Denumirea și codul subgrupei majore (conform COR):
9. Descriere și sarcini specifice subgrupei majore, conform ISCO-08:
10. Competențe transversale – de bază (C2), din ESCO:
– C2.1 și C2.2 specifice fiecărei subgrupe majore, diferențiate pe nivel de calificare și prin nivelul profesional de competență 1/2/3/4, conform anexei nr. 4 la metodologie
11. Denumirea și codul grupei minore (conform COR):
12. Descriere și sarcini specifice grupei minore, conform ISCO-08:
13. Competențe profesionale fundamentale comune la locul de muncă – specifice sarcinilor și activităților comune ocupațiilor din aceeași grupă minoră (C3.1):
14. Denumirea și codul grupei de bază (conform COR):
15. Descriere și sarcini specifice grupei de bază, conform ISCO-08:
16. Competențe profesionale de domeniu și tehnice generale – specifice sarcinilor și activităților comune ocupațiilor din aceeași grupă de bază (C3.2):

Instrucțiuni pentru scrierea fișei calificării1.Alegerea ocupațiilor/Descrierea sarcinilor și atribuțiilor lor se face pe baza descrierii ocupațiilor cuprinse în COR sau ISCO-08.2.Competențele și aptitudinile principale ale calificării, precum și cele opționale se regăsesc pentru ocupațiile recunoscute la nivel european în ESCO (Clasificarea Europeană a Abilităților, Competențelor, Calificărilor și Ocupațiilor – European Classification of Skills, Competences, Qualifications and Occupations) sau în fișa ocupației, de introducere în COR.3.Raportarea statisticilor din domeniul educației și formării profesionale la nivelul UE se realizează prin corelare cu domeniile ISCED-F 2013 și activitățile din CAEN.4.COR/ISCO-08, ESCO, ISCED-F 2013, CAEN sunt sisteme internaționale bazate pe modelul taxonometric și, pe cale de consecință, rezultatele învățării au un caracter taxonometric. Acestea ajută la identificarea și scrierea rezultatelor învățării.5.Competențele C1, C2 și C4 se regăsesc descrise și dezvoltate pe nivele de competență, conform anexei nr. 4 la metodologie, pe site-ul ANC, care răspunde de actualizarea acestora conform documentelor europene în materie. + 
Anexa nr. 3la metodologie
CORELAREA
grupelor ISCO-08 cu domeniul de specializare a cunoașterii ISCED-F 2013

COR/ISCO-08 ISCED-F 2013 Observații
Grupă majoră
Subgrupă majoră Domeniu larg
Grupă minoră Domeniu restrâns
Grupă de bază Domeniu detaliat Se identifică cu calificarea.
Ocupația Specialitate

 + 
Anexa nr. 4la metodologie
NIVELURI
profesionale de competență

Nivel de aptitudine, conform ISCO-08 Nivel de competență profesională, conform cadrelor europene de competențe Nivel de calificare, conform CNC
1 1 – Bază 1 CNC – bază începător; 2 CNC – bază
2 2 – Intermediar 3 CNC – intermediar; 4 CNC – intermediar competent
3 3 – Avansat 5 CNC – avansat; 6 CNC – avansat competent
4 4 – Specialist 7 CNC – specialist; 8 CNC – specialist competent

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x