METODOLOGIE din 22 martie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 296 din 4 aprilie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 4042 22/03/2024
ART. 8REFERIRE LALEGE 199 04/07/2023 ART. 121
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4042 22/03/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 4042 22/03/2024
ActulREFERIT DEORDIN 4042 22/03/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.042 din 22 martie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 4 aprilie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta metodologie reglementează modul de organizare și funcționare a centrelor de consiliere și orientare în carieră, denumite în continuare CCOC, constituite ca structuri fără personalitate juridică la nivelul instituțiilor de învățământ superior de stat sau particulare din România.(2)CCOC-urile desfășoară, prin personal specializat angajat, activități de consiliere educațională și vocațională, consiliere și orientare în carieră, consiliere în scop de optimizare personală și servicii de consiliere psihologică, adresate studenților, elevilor, absolvenților și altor membri ai comunității academice, cu respectarea legislației în vigoare.(3)Activitățile prevăzute la alin. (2) au la bază principiul dreptului la asistență și la servicii complementare gratuite în învățământul superior de stat, în conformitate cu prevederile legale. + 
Articolul 2Activitatea de consiliere se adresează:a)studenților instituției de învățământ superior, indiferent de programul de studii la care aceștia sunt înmatriculați sau de forma de învățământ, inclusiv studenților internaționali veniți la studii prin programe de mobilități;b)elevilor din anii terminali de liceu, prin parteneriate încheiate cu unități din învățământul preuniversitar sau în urma solicitărilor individuale ale acestora;c)absolvenților proprii sau ai altor instituții de învățământ superior, precum și oricăror persoane interesate să urmeze un program de studii universitare sau postuniversitare în cadrul instituției de învățământ superior.
 + 
Articolul 3(1)CCOC are ca obiectiv fundamental sprijinirea tinerilor în vederea alegerii unui parcurs educațional și profesional potrivit. Astfel, activitățile CCOC au rolul de a sprijini studenții, respectiv elevii și absolvenții în alegerea unui traseu educațional și a unui traseu de carieră în raport cu propriile interese și abilități, de a le facilita angajarea, de a organiza activități menite să dezvolte abilitățile transversale necesare pentru integrarea pe piața muncii și mărirea gradului de angajabilitate prin următoarele tipuri de activități:a)informarea cu privire la carieră, care se referă la oferirea tuturor informațiilor necesare pentru a planifica, a obține și a păstra un anumit loc de muncă;b)educația cu privire la carieră, prin oferirea de informații privind piața muncii, interrelaționare, dezvoltarea abilităților de a face alegeri privind educația, formarea, munca și viața, în general, oportunitățile de a experimenta diverse roluri din viața comunității sau din cea profesională, precum și instrumentele pentru planificarea carierei;c)clarificarea scopurilor și aspirațiilor astfel încât tinerii să își înțeleagă propriul profil educațional, să ia decizii informate, să fie responsabili pentru propriile acțiuni și să își gestioneze cariera și procesul de tranziție în diferite momente;d)sprijinirea integrării absolvenților învățământului liceal în mediul universitar;e)sprijinirea integrării studenților internaționali în comunitatea academică, pe durata studiilor lor în România, alături de departamentele/structurile interne care se ocupă de organizarea și buna funcționare a acestor programe de mobilități;f)sprijinirea reducerii abandonului universitar cauzat de motive de adaptare la mediul universitar sau de orientare în carieră;g)orientarea vocațională a studenților astfel încât aceștia să fie capabili să își poată planifica și gestiona în mod optim propriul traseu educațional;h)oferirea de sprijin studenților cu cerințe educaționale speciale, cu tulburări de învățare, proveniți din medii dezavantajate sau care se confruntă cu probleme de natură psihoemoțională pentru parcurgerea cu succes a studiilor universitare;i)oferirea de sprijin studenților cu dizabilități pentru accesibilizarea învățământului superior, respectiv pentru parcurgerea studiilor;j)dezvoltarea abilităților de integrare pe piața muncii ale studenților și proaspeților absolvenți;k)asigurarea stării de bine a studenților.(2)Activitățile CCOC vizează:a)activitățile de informare, consiliere și orientare pentru studenți, individuale sau de grup, după caz, vizează:(i)consiliere vocațională și educațională;(ii)consiliere în scop de optimizare personală;(iii)consiliere și evaluare psihologică, cu respectarea legislației în vigoare;(iv)consiliere în carieră și evaluarea aptitudinală;b)activitățile legate de creșterea gradului de inserție pe piața muncii a studenților și absolvenților vizează:(i)suport pentru întocmirea unui portofoliu de angajare – CV, scrisoare de intenție, simularea interviului de angajare, sprijin și consultanță în alegerea unui loc de muncă în funcție de profilul studentului;(ii)facilitarea relației dintre studenți și piața muncii, astfel încât aceștia să cunoască nevoile și provocările reale ale pieței muncii, inclusiv prin organizarea de prezentări ale potențialilor angajatori în fiecare an universitar;(iii)sesiuni de formare pentru dezvoltarea competențelor transversale ale studenților, desfășurate în urma unor analize de nevoi desfășurate periodic în rândul studenților;(iv)realizarea de studii și analize periodice privind abandonul universitar, integrarea absolvenților pe piața muncii și impactul serviciilor de consiliere și orientare profesională, precum și propunerea de măsuri pentru reducerea ratei de abandon;(v)elaborarea și aplicarea de instrumente specifice în scopul monitorizării inserției pe piața muncii a absolvenților instituției de învățământ superior;(vi)organizarea de activități dedicate studenților cu participarea unor alumni;c)activitățile legate de educația cu privire la carieră vizează informarea și consilierea studenților asupra rutelor educaționale din cadrul instituțiilor de învățământ superior, pentru programele de studii universitare organizate la toate ciclurile și formele de învățământ superior, inclusiv prin organizarea, cel puțin o dată pe semestru, a unui târg de prezentare a ofertelor programelor de studii din cadrul instituției de învățământ superior;d)activitățile privind informarea și consilierea elevilor asupra rutelor educaționale și ocupaționale disponibile în oferta universitară, a sistemului de credite transferabile la nivel universitar, în conformitate cu Registrul național al calificărilor în învățământul superior și Cadrul național al calificărilor, astfel încât aceștia să fie capabili să își poată planifica și gestiona în mod optim propriul traseu educațional, vizează:(i)sesiuni de prezentare în cadrul activităților de tip „zilele porților deschise“, târguri educaționale sau vizite tematice etc.;(ii)webinare, workshopuri, ateliere tematice;e)acțiunile de combatere a abandonului universitar vizează:(i)organizarea unor programe de introducere în mediul universitar destinate studenților din anul I sau sprijinirea activităților organizațiilor studențești care desfășoară activități orientate spre familiarizarea studenților din anul I cu mediul academic;(ii)realizarea de studii și analize periodice privind abandonul universitar și cauzele acestuia, precum și propunerea de măsuri pentru reducerea acestui fenomen;(iii)susținerea, prin activități specifice, a implementării proiectelor de reintegrare a studenților, de tip „A doua șansă“, și a celor de sprijinire a studenților din medii dezavantajate, de tipul „Primul student din familie“;(iv)organizarea de ședințe gratuite de consiliere psihologică, individuale și de grup, după caz, cu condiția ca în cadrul CCOC să existe personal specializat în acest sens, cu respectarea legislației în vigoare;(v)organizarea de sesiuni de informare privind sănătatea mintală și starea de bine a studenților, relația studenților cu instituția de învățământ superior;(vi)activități de sprijinire a studenților cu dizabilități și cerințe educaționale speciale, precum și de monitorizare a parcursului lor educațional;(vii)activități de sprijinire a integrării în colectivitatea academică a studenților care provin din grupuri sociale dezavantajate;(viii)activități de reducere a fenomenului de violență – bullying în cadrul instituției de învățământ superior.
 + 
Capitolul IIComponența CCOC + 
Articolul 4(1)Din cadrul CCOC pot face parte următoarele categorii de personal specializat, fără ca enumerarea să fie limitativă:a)psihologi;b)consilieri în carieră;c)sociologi;d)cadre didactice cu expertiză în domeniul de specializare al studenților și absolvenților.(2)Numărul angajaților din cadrul CCOC se stabilește pornind de la numărul de studenți înmatriculați în cele patru cicluri de studii. Raportul minim acceptat este de cel puțin 1 angajat specializat/2.000 de studenți înmatriculați.
 + 
Articolul 5(1)CCOC se subordonează academic senatului universității și administrativ rectorului.(2)CCOC este condus de un cadru didactic coordonator sau de o persoană încadrată ca personal didactic auxiliar care are formarea profesională inițială ori continuă în unul dintre domeniile: psihologie, sociologie, științele educației, desemnată prin decizie a rectorului, cu avizul consiliului de administrație.(3)Coordonatorul CCOC întocmește anual și prezintă consiliului de administrație un raport asupra activității desfășurate și a serviciilor oferite, publicat apoi pe site-ul instituțiilor de învățământ superior.(4)Colectarea și centralizarea datelor statistice referitoare la numărul de elevi, studenți și absolvenți consiliați și la încadrarea cu personal a CCOC-urilor se realizează cu ajutorul platformei informatice ANS (Platforma națională de colectare a datelor statistice pentru învățământul superior). Instituțiile de învățământ superior au obligația de a furniza Ministerului Educației datele solicitate de acesta, cu respectarea prevederilor legale. Refuzul sau raportarea falsă încalcă principiul răspunderii publice și duce la sancțiunile prevăzute de lege.(5)CCOC vor întocmi anual un raport de activitate și un plan de activități pentru anul universitar următor. Acestea vor fi prezentate și aprobate de senatul universitar.(6)CCOC poate derula activități de colectare de feedback din partea beneficiarilor de servicii oferite de către CCOC cu scopul de a-și îmbunătății serviciile oferite.(7)Prin excepție de la prevederile alin. (6), CCOC poate colecta informații și din partea celorlalți studenți care nu au beneficiat de servicii, pentru a-și actualiza și îmbunătăți permanent oferta de servicii și activități. + 
Articolul 6(1)În vederea întocmirii planului anual de activități și în desfășurarea activităților curente, CCOC colaborează cu organizațiile studențești legal constituite și cu studenții reprezentanți în structurile de conducere ale instituției de învățământ superior, precum și cu reprezentanți ai angajatorilor sau ai altor instituții care desfășoară activități relevante pentru atingerea obiectivelor CCOC.(2)CCOC poate organiza consultări periodice, cel puțin semestriale, cu privire la activitatea sa, la care pot participa organizații studențești legal constituite și studenții reprezentanți în structurile de conducere ale instituției de învățământ superior. Consultările periodice vor fi anunțate pe site-ul universității cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de data desfășurării lor.(3)CCOC va organiza sesiuni de informare anuale – sau ori de câte ori este necesar – pentru cadrele didactice sau structurile responsabile de calitatea actului educațional/de predare, din cadrul instituțiilor de învățământ superior, privind observațiile sau concluziile activității de consiliere psihologică și sprijin educațional derulate de către CCOC.(4)În implementarea planului anual de activități, CCOC poate stabili, prin intermediul instituției de învățământ superior, parteneriate sau protocoale de colaborare cu organizații nonguvernamentale, cu organizații studențești, cu organizații/ structuri de reprezentare a elevilor, cu reprezentanți ai mediului de afaceri și ai angajatorilor pentru a promova activitățile centrului sau pentru a desfășura activități comune.
 + 
Articolul 7Baza materială necesară desfășurării activităților CCOC se asigură de către instituția de învățământ superior organizatoare.
 + 
Capitolul IIIDispoziții finale + 
Articolul 8(1)Finanțarea CCOC se face prin bugetul consolidat al universității și prin fonduri dedicate de la bugetul de stat, acordate de Ministerul Educației în vederea implementării Programului național de reducere a abandonului universitar, conform art. 121 alin. (8) lit. b) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(2)În scopul asigurării/dezvoltării activității CCOC, instituția de învățământ superior poate atrage fonduri nerambursabile și alte resurse extrabugetare. Instituțiile de învățământ superior au posibilitatea de a depune anual proiecte specifice de dezvoltare instituțională în vederea obținerii de finanțare care vizează activitatea CCOC.
 + 
Articolul 9În maximum 3 luni de la publicarea prezentei metodologii în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiecare instituție de învățământ superior va elabora propria metodologie, aprobată de către senatul universității, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x