METODOLOGIE din 22 iulie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 22 august 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAHG 858 16/08/2002
ART. 1REFERIRE LALEGE 196 20/12/1999
ART. 1REFERIRE LAOG 87 25/08/1998
ART. 5REFERIRE LAHG 858 16/08/2002 ANEXA 1
ART. 5REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 4
ART. 5REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 7
ART. 5REFERIRE LALEGE 196 20/12/1999
ART. 5REFERIRE LAOG 87 25/08/1998 ART. 9
ART. 7REFERIRE LAHG 858 16/08/2002 ANEXA 1
ART. 7REFERIRE LAREGULAMENT 16/08/2002 ART. 4
ART. 8REFERIRE LALEGE 196 20/12/1999
ART. 8REFERIRE LAOG 87 25/08/1998 ART. 17
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4655 22/07/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 4655 22/07/2005

privind evaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar în vederea acreditării



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Activitatea de evaluare în vederea acreditării este realizată de Comisia Naţională de Evaluare şi Acreditare a Învăţământului Preuniversitar, denumită în continuare Comisia naţională, şi de comisiile de evaluare şi acreditare a învăţământului preuniversitar judeţene şi a municipiului Bucureşti, denumite în continuare comisii judeţene, care funcţionează în subordinea acesteia.(2) Activitatea Comisiei naţionale şi a comisiilor judeţene se desfăşoară cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 858/2002.
 + 
Capitolul IIEvaluarea în vederea acreditării + 
Articolul 2Unităţile de învăţământ preuniversitar autorizate au obligaţia de a solicita acreditarea după absolvirea a 4 promoţii.
 + 
Articolul 3(1) În vederea obţinerii acreditării, unitatea de învăţământ preuniversitar autorizată depune la Comisia naţională sau la comisiile judeţene, după caz, o cerere-tip, însoţită de un raport de autoevaluare, care trebuie să cuprindă următoarele documente:a) studiu privind stadiul de dezvoltare a unităţii de învăţământ preuniversitar, precum şi eficienţa internă şi externă a acesteia (de la autorizarea de încredere până la momentul respectiv);b) noul proiect de dezvoltare instituţională, în baza diagnozei realizate şi prin comparaţie cu proiectul iniţial; proiectul va fi realizat pe termen de 5 ani şi va fi avizat de consiliul local şi, după caz, de comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social pentru formarea profesională;c) fişă instituţională-tip;d) copie de pe autorizaţia de încredere;e) acte patrimoniale, respectiv lista spaţiilor deţinute în proprietate (se vor anexa copii de pe actele de provenienţă) şi lista obiectelor de inventar şi a mijloacelor fixe aflate în proprietatea unităţii de învăţământ (se va menţiona provenienţa acestora, respectiv data de înregistrare);f) acte privind baza materială închiriată (copii de pe contractele de închiriere, valabile cel puţin 2 ani sau cu posibilităţi de prelungire);g) acte privind asigurarea condiţiilor de securitate şi igienico-sanitare, respectiv copie de pe autorizaţia sanitară de funcţionare pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (vizată pentru anul şcolar în curs) şi copie de pe avizul PSI pentru fiecare dintre spaţiile utilizate în procesul instructiv-educativ (în perioada de valabilitate);h) acte privind încadrarea cu personal de conducere, personal didactic, personal didactic auxiliar, personal administrativ, de la data obţinerii autorizării de încredere până la data solicitării acreditării (copii de pe statele de funcţii), şi acte care atestă participarea acestora la cursuri de formare continuă;i) copie de pe planul de şcolarizare aprobat şi realizat de la data obţinerii autorizării de încredere până la data solicitării acreditării;j) acte privind curriculumul utilizat pe ultimul ciclu de învăţământ (se va anexa declaraţia directorului unităţii de învăţământ privitoare la curriculumul utilizat; în cazul în care se folosesc planuri şi programe de învăţământ alternative, acestea se vor anexa în copie; de asemenea, se va anexa copie de pe curriculumul în dezvoltare locală, cu avizul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti);k) acte financiar-contabile, respectiv certificatul de înregistrare fiscală a unităţii de învăţământ autorizate, bilanţul contabil pentru fiecare an financiar de la data obţinerii autorizării de încredere până la data solicitării acreditării, ultima balanţă analitică de verificare financiar-contabilă, tipul de contract de şcolarizare încheiat cu părinţii/elevii în fiecare an din ultimul ciclu de învăţământ (dacă este cazul) şi copia rapoartelor anuale de activitate şi financiar-contabile;l) acte privind rezultatele elevilor, performanţele obţinute la concursuri şi olimpiade şcolare, rezultatele obţinute la testările naţionale, examenele de bacalaureat şi de finalizare a studiilor, după caz, şi situaţiile privind inserţia absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă, după caz;m) acte privind inspecţiile şi controalele efectuate în unitatea de învăţământ în perioada de funcţionare provizorie, conform Registrului de procese-verbale de inspecţii, precum şi rapoartelor de constatare;n) copii de pe protocoalele/acordurile de colaborare, de pe declaraţiile de parteneriat între şcoală şi autorităţile locale sau alte organisme, instituţii, agenţi economici, de la data obţinerii autorizării de încredere până la data solicitării acreditării;o) copie de pe ordinul de plată a taxei de evaluare.(2) Datele conţinute în raportul de autoevaluare sunt asumate, sub semnătură şi cu aplicarea sigiliului şcolii, de către conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar.(3) Raportul de autoevaluare este înregistrat şi verificat de personalul din aparatul propriu al Comisiei naţionale, respectiv de preşedinţii comisiilor judeţene, după caz.(4) În cazul în care din documentaţia depusă lipsesc documente dintre cele menţionate la alin. (1), se comunică unităţii de învăţământ preuniversitar necesitatea completării documentaţiei, în termen de 15 zile de la înregistrare, sub sancţiunea respingerii cererii de acreditare ca inadmisibilă.
 + 
Articolul 4(1) Experţii din aparatul propriu al Comisiei naţionale, respectiv preşedinţii comisiilor judeţene, după caz, întocmesc fişa de expertiză a documentelor din raportul de autoevaluare, în maximum 20 de zile de la înregistrarea acestuia.(2) Raportul de autoevaluare se completează, după caz, cu datele şi informaţiile suplimentare solicitate de Comisia naţională, în conformitate cu criteriile şi cu standardele naţionale de evaluare şi de acreditare.(3) Preşedinţii comisiilor judeţene pot solicita sprijinul personalului din aparatul propriu al Comisiei naţionale în realizarea expertizei documentaţiei de evaluare. După întocmirea fişei de expertiză, preşedinţii comisiilor judeţene comunică în scris Comisiei naţionale, în maximum 5 zile, principalele date privind cererea adresată, numărul raportului de autoevaluare şi solicită un observator pentru desfăşurarea vizitei de evaluare.(4) Fişa de expertiză se pune la dispoziţia membrilor Comisiei naţionale, respectiv ai comisiilor judeţene, după caz.
 + 
Articolul 5(1) Procedurile de evaluare în vederea acreditării se derulează în conformitate cu prevederile art. 7 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 858/2002, în baza criteriilor şi a standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare.(2) Comisia naţională se organizează pe subcomisii de evaluare şi acreditare, denumite în continuare subcomisii, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999, şi ale art. 4 alin. (1) lit. c) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 858/2002.(3) Subcomisiile efectuează vizite în teren, în baza deciziei preşedintelui, emisă conform hotărârii Comisiei naţionale.(4) În cadrul vizitelor de evaluare subcomisiile verifică documentaţia cuprinsă în raportul de autoevaluare, îndeplinirea criteriilor şi a standardelor naţionale de evaluare şi de acreditare, precum şi respectarea legislaţiei în domeniul învăţământului de către unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă.(5) Subcomisiile întocmesc un raport de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională evaluat/evaluată.
 + 
Articolul 6(1) Pentru unităţile de învăţământ de nivel liceal şi postliceal, Comisia naţională, întrunită în şedinţă ordinară, analizează rapoartele de evaluare întocmite de subcomisiile desemnate şi propune acordarea/neacordarea acreditării pentru fiecare specializare/calificare profesională evaluată.(2) Propunerea Comisiei naţionale se înaintează ministrului educaţiei şi cercetării în vederea emiterii ordinului de acordare/neacordare a acreditării pentru fiecare specializare/calificare profesională evaluată.
 + 
Articolul 7(1) Pentru unităţile de învăţământ de nivel preşcolar, primar, gimnazial, precum şi pentru şcolile de arte şi meserii, preşedinţii comisiilor judeţene înaintează Comisiei naţionale propunerea acestora de acordare/ neacordare a acreditării, raportul de autoevaluare al unităţii de învăţământ evaluate şi copia de pe raportul de evaluare întocmit, în maximum 15 zile de la încheierea vizitei de evaluare.(2) Preşedintele Comisiei naţionale, în baza verificării documentelor menţionate la alin. (1), precum şi în baza raportului de constatare întocmit de membrul Comisiei naţionale desemnat ca observator, în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. g) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 858/2002, validează/invalidează propunerea comisiilor judeţene pentru nivelul respectiv.(3) Validarea propunerii de acordare/neacordare a acreditării se comunică în scris preşedinţilor comisiilor judeţene, în termen de 15 zile de la primirea documentelor.(4) În cazul invalidării propunerii, preşedintele Comisiei naţionale comunică în scris preşedinţilor comisiilor judeţene, în termen de 15 zile de la primirea documentelor, motivele de invalidare.(5) Preşedinţii comisiilor judeţene prezintă inspectorului şcolar general raportul de evaluare, propunerea comisiilor judeţene pentru nivelul respectiv şi comunicarea de validare a propunerii, primită de la preşedintele Comisiei naţionale. În situaţia invalidării propunerii, preşedinţii comisiilor judeţene au obligaţia de a prezenta inspectorului şcolar general motivele de invalidare comunicate de preşedintele Comisiei naţionale.(6) În baza documentelor menţionate la alin. (5) inspectorul şcolar general emite decizia de acordare/ neacordare a acreditării pentru unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă.
 + 
Articolul 8(1) Rapoartele de evaluare în vederea acreditării constituie înscrisuri publice, cu toate consecinţele prevăzute de lege, şi se aduc la cunoştinţă unităţii de învăţământ preuniversitar evaluate, în termen de 30 de zile de la emiterea ordinului ministrului educaţiei şi cercetării, respectiv a deciziei inspectorului şcolar general privind acordarea/neacordarea acreditării.(2) Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării privind acreditarea/neacreditarea unităţii de învăţământ preuniversitar evaluate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Decizia inspectorului şcolar general privind acreditarea grădiniţelor, şcolilor primare, gimnaziale, precum şi a şcolilor de arte şi meserii se face publică la nivel local, în conformitate cu prevederile art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 87/1998, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 196/1999.
 + 
Articolul 9Acreditarea, acordată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării pentru învăţământul liceal şi postliceal sau prin decizie a inspectorului şcolar general pentru învăţământul preşcolar, primar, gimnazial, precum şi pentru şcolile de arte şi meserii, după caz, recunoaşte valabilitatea activităţii desfăşurate de unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă până la data acordării acesteia.
 + 
Articolul 10(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular cu specializări/calificări profesionale acreditate sunt persoane juridice de drept privat cu capacitate deplină de exerciţiu. Pentru specializările/calificările profesionale acreditate, acestea pot organiza examene de absolvire, pot gestiona şi emite diplome şi/sau alte acte de studii.(2) Diplomele eliberate de unităţile de învăţământ preuniversitar pentru absolvenţii specializărilor/calificărilor profesionale acreditate sunt recunoscute de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
 + 
Articolul 11Unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi se supun controlului efectuat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Comisia naţională, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, comisiile judeţene şi de alte organe abilitate de lege, în vederea asigurării calităţii procesului instructiv-educativ.
 + 
Capitolul IIIMonitorizarea şi controlul unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate + 
Articolul 12(1) În primii 5 ani după obţinerea acreditării, unităţile de învăţământ preuniversitar acreditate se supun controalelor anuale ale Comisiei naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, după caz, pentru asigurarea calităţii procesului de învăţământ. Pentru aceste controale nu se percep taxe.(2) Controalele care vor fi efectuate în unităţile de învăţământ acreditate pot fi anunţate instituţiilor în cauză cu cel mult 3 zile înaintea efectuării lor.(3) Comisia de control este alcătuită din 1-2 persoane, membre ale Comisiei naţionale sau ale comisiilor judeţene, după caz.(4) În comisia de control pot fi desemnate persoane cu atribuţii în domeniu din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi/sau al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti.(5) Rapoartele de constatare ale comisiilor de control se aduc la cunoştinţă unităţilor de învăţământ controlate, în termen de 30 de zile de la finalizarea controlului.
 + 
Capitolul IVEvaluarea periodică din 5 în 5 ani + 
Articolul 13Procedurile de evaluare periodică se declanşează la cererea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, a unităţii de învăţământ preuniversitar sau din propria iniţiativă a Comisiei naţionale ori a comisiilor judeţene, după caz, şi se efectuează în conformitate cu criteriile şi cu standardele naţionale de evaluare şi de acreditare.
 + 
Articolul 14(1) Unităţile de învăţământ preuniversitar care se supun evaluării periodice depun, la solicitarea Comisiei naţionale sau a comisiilor judeţene, după caz, documentaţia corespunzătoare prevăzută la art. 3.(2) În vederea verificării datelor din raportul de autoevaluare şi a definitivării rapoartelor de evaluare, preşedintele Comisiei naţionale sau preşedinţii comisiilor judeţene pot dispune efectuarea vizitelor de evaluare.(3) Rapoartele de evaluare devin înscrisuri publice, după analizarea şi aprobarea lor în plenul Comisiei naţionale, cu toate consecinţele prevăzute de lege.
 + 
Articolul 15În mod expres, pentru evaluarea periodică, taxa de evaluare este de 3 salarii lunare brute de educatoare, învăţător sau profesor, după caz, din învăţământul de stat, cu gradul didactic I, cu vechime maximă.
 + 
Capitolul VDispoziţii finale + 
Articolul 16(1) Hotărârile Comisiei naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, cu privire la acordarea/neacordarea acreditării pentru fiecare nivel de învăţământ se adoptă prin vot secret, cu o majoritate simplă din numărul total al membrilor.(2) Şedinţele ordinare ale Comisiei naţionale sunt statutar constituite în cazul întrunirii a cel puţin două treimi din numărul total al membrilor.
 + 
Articolul 17(1) Subcomisiile sunt alcătuite, de regulă, din 3-4 membri ai Comisiei naţionale sau ai comisiei judeţene, pentru nivelul de învăţământ solicitat, după caz.(2) Subcomisiile, respectiv comisiile judeţene, după caz, efectuează în cursul unui an şcolar cel puţin două vizite de evaluare, în baza deciziei preşedinţilor acestora, emisă conform hotărârii Comisiei naţionale. La aceste vizite pot participa şi alţi membri decât cei desemnaţi iniţial.(3) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti efectuează la unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă inspecţii şcolare succesive la toate disciplinele cuprinse în planul de învăţământ, în cursul anului şcolar în care se solicită acreditarea.(4) Copiile de pe procesele-verbale ale inspecţiilor şcolare efectuate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti constituie anexă la raportul de evaluare al Comisiei naţionale sau al comisiilor judeţene, după caz.(5) La activităţile de evaluare ale Comisiei naţionale participă, cu statut de observator, preşedinţii comisiilor judeţene sau, în situaţii excepţionale, unul dintre inspectorii şcolari, membru în comisiile judeţene, special desemnat de către preşedinţi.(6) La activităţile de evaluare ale comisiilor judeţene participă, cu statut de observator, un membru al Comisiei naţionale, în baza deciziei preşedintelui acesteia, emisă conform hotărârii Comisiei naţionale.(7) La activităţile de evaluare/control ale Comisiei naţionale, respectiv ale comisiilor judeţene, după caz, poate participa, cu statut de observator, reprezentantul organizaţiei sindicale care este majoritară în unitatea de învăţământ preuniversitar respectivă.
 + 
Articolul 18Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti au obligaţia de a face publică reţeaua actualizată a unităţilor de învăţământ preuniversitar de pe raza judeţului respectiv sau a municipiului Bucureşti, precum şi statutul acestora (acreditate/neacreditate).
 + 
Articolul 19Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x