METODOLOGIE din 21 septembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 878 din 30 septembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 4
ActulREFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 5
ActulREFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 6
ActulREFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 9
ActulREFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ANEXA 1
ActulREFERIRE LAHG 430 25/04/2001
ActulREFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
ActulREFERIRE LASTRATEGIE 25/04/2001
ActulREFERIRE LALEGE (R) 129 25/06/1998
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 1128 29/09/2005
ActulCONTINUT DEMEMORANDUM 21/09/2005

privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţării din fondurile cuprinse în Programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005»"



I. CADRUL LEGAL DE IMPLEMENTARE ŞI MONITORIZARE A STRATEGIEI DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A SITUAŢIEI ROMILOR1.1. IstoricÎmbunătăţirea situaţiei romilor continuă să fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de Guvernare 2005-2008, Capitolul 25, cuprinde referiri speciale la problematica legată de comunitatea romilor, subliniind necesitatea implementării eficiente a strategiei naţionale pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor, completând prevederile din H.G. nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei colaborări fructuoase între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, continuată şi în etapele de implementare a acesteia şi are la bază principiile consensualităţii, utilităţii sociale, diviziunii sectoriale, descentralizării în execuţie, egalităţii şi diferenţierii identitare.Strategia Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor are o durată de 10 ani şi cuprinde 10 mari domenii sectoriale: 1. Administraţie publică şi dezvoltare comunitară, 2. Locuinţe, 3. Securitate socială, 4. Sănătate, 5. Economie, 6. Justiţie şi ordine publică, 7. Protecţia copilului, 8. Educaţie, 9. Cultură şi culte, 10. Comunicare şi participare civică.Conform principiului diviziunii sectoriale şi al descentralizării în execuţie, Strategia Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor prevede o structură de organizare, coordonare şi control a acestui act normativ, precum şi responsabilităţi specifice instituţiilor, autorităţilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale în implementarea Planului general de măsuri.În perioada 2000-2002, un fond de 900.000 Euro a fost alocat proiectelor dezvoltate în parteneriat de către autorităţile publice locale şi ONG-urile care se ocupă de problemele romilor, ca parte a programului PHARE RO9803.01. Dintr-un număr de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost declarate câştigătoare – 11 din partea organizaţiilor neguvernamentale ale romilor, 12 din partea altor organizaţii neguvernamentale, 13 din partea Primăriilor, iar 5 din partea altor instituţii publice.În februarie 2002, a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO 0004.02.02, "Dezvoltarea societăţii civile 2000", cu o componentă de granturi destinată "Îmbunătăţirii situaţiei romilor", în valoare de 1.000.000 Euro, la care s-au depus 300 de cereri de finanţare. În iulie 2002, a fost dată publicităţii lista proiectelor selectate spre finanţare în cadrul programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finanţare au fost implementate în 10 luni, în perioada 2002-2003, vizând domeniile: Administraţie publică şi dezvoltare comunitară, Educaţie, Sănătate, Securitate Socială, Comunicare şi participare civică.În decembrie 2002, a fost semnat Memorandumul de finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Europeană, pentru Programul PHARE RO 2002/000-586.01.02, denumit "Sprijin pentru Strategia naţională de îmbunătăţire a situaţiei romilor", în valoare totală de 7,6 Meuro,(6 milioane Euro Comisia Europeana şi 1,6 milioane Euro, contribuţia Guvernului României)La componenta de granturi a Programului PHARE 2002, au fost depuse de către autorităţile publice 531 de proiecte, dintre care, 65 au primit o finanţare, pe următoarele domenii: formare profesionala şi activităţi aducătoare de venituri, 34 proiecte; mica infrastructura şi locuinţe sociale, 14 proiecte; sănătate, 17 proiecte.Guvernul a introdus în anul 2003, prin Legea bugetului de stat nr. 631/2002, cofinanţarea în moneda naţională la Programul PHARE 2002, în valoare de 1,6 MEURO, destinată susţinerii activităţilor programului denumit „Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2003”, cu care au fost finanţate şi implementate 26, în domeniile mica infrastructura şi locuire, activităţi generatoare de venituri, achiziţie de terenuri şi cultivarea lor.În decembrie 2004, s-a semnat Memorandumul de finanţare între Guvernul României şi Comisia Europeană, pentru Programului Multianual PHARE 2004-2006, care cuprinde şi subprogramul criteriul politic, minorităţi şi prevede o estimare financiară de 44.160.000 Euro (35 Meuro, Comisia Europeana la care se adaugă contribuţia Guvernului de 9,16 Meuro).Pentru acest program au fost identificate şase priorităţi acoperind domeniile: acte de identitate pentru romi, programe de conştientizare şi informare publică legate de romi şi problemele lor, dezvoltarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale pentru Romi şi a structurilor locale implicate în implementarea şi monitorizarea Strategiei Guvernamentale, dezvoltare comunitară, sănătate şi educaţie.Prima fişă sectorială a Programului Multianual a fost aprobata în decembrie 2004 şi prevede alocarea sumei de 8,5 Meuro, pentru doua proiecte:– dezvoltarea instituţională a structurii de implementare a H.G. nr. 430/2001, în valoare de 4,5 Meuro,– dezvoltarea capacităţii instituţionale şi îmbunătăţirea mediului educaţional în anumite şcoli, în valoare de 4 Meuro. Proiectul se afla în faza de pregătire a licitaţiilorÎn anul 2004, Secretariatul General al Guvernului împreună cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare au cofinanţat şi administrat programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004", în valoare 6.400.000 lei (RON). În cadrul acestui program au fost finanţate şi implementate 17 proiecte în comunităţile de romi.1.2. Obiectivele programului şi priorităţile pentru anul 2005Obiectivul general al Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2005", este îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în comunităţile de romi din România.Programul va sprijini Guvernul României în consolidarea criteriilor politice de aderare la Uniunea Europeană prin oferirea de sprijin financiar la nivel local pentru proiecte care respectă priorităţile programului de aderare a României şi care se concentrează pe facilitarea participării active a membrilor comunităţilor de romi la viaţa economică, socială, culturală şi politică românească.Obiectivele specifice ale programului sunt:a) punerea în practică a Planului de măsuri al strategiei prin sprijinirea iniţiativelor dezvoltate de către autorităţile şi instituţiile publice locale, împreună cu reprezentanţii romilor;b) sprijinirea dezvoltării de parteneriate durabile între administraţia publică locală şi organizaţiile neguvernamentale;c) stimularea participării active a romilor la viaţa economică, socială, educaţională, culturală şi politică a comunităţilor locale.1.3. Suma disponibilă pentru finanţare oferită de ordinatorul de crediteSuma globală indicativă disponibilă pentru oferta de proiecte de finanţare din 2005 este de 1.810.000 lei (RON).Programul va fi administrat şi monitorizat de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) din România.Mărimea finanţăriiOrice sumă acordată în cadrul acestor programe trebuie să se încadreze între următoarele sume minime şi maxime:● suma minimă: 50.000 lei (RON);● suma maximă: 200.000 lei (RON).Finanţarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depăşi 90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa de 10% din valoarea totală a proiectului trebuie să fie acoperită din resursele proprii ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia, sau din alte surse decât suma solicitată Secretariatului General al Guvernului.Contribuţia solicitantului poate fi financiară şi/sau în natură. Contribuţia în natură poate fi reprezentată de bunuri (terenuri, clădiri, utilaje, echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, muncă voluntară, servicii (utilităţi, transport), aşa cum este prevăzut în capitolele de buget (vezi Anexa B – Bugetul proiectului).II. REGULI REFERITOARE LA PREZENTA CERERE DE OFERTĂ DE PROIECTE DE FINANŢARE2.1. Criterii de eligibilitateExistă patru seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referă la:● instituţiile care pot solicita o finanţare nerambursabilă;● parteneriatele, care constituie o condiţie pentru acordarea finanţării;● proiectele pentru care se poate acorda finanţare;● tipurile de costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare.2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate depune o cerere de finanţare● Solicitanţii trebuie să fie instituţii ale administraţiei publice locale. Parteneriatul dintre instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, precum şi grupurile de iniţiativă din comunităţile de romi este obligatoriu. Grupurile de iniţiativă trebuie să fie organizate, funcţionale şi să acţioneze în conformitate cu reglementările legale în vigoare.● Solicitanţii să fie direct responsabili de elaborarea şi managementul proiectului.● Solicitanţii să aibă surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea instituţiei lor pe perioada derulării proiectului şi să participe la finanţarea proiectului.● Solicitanţii să aibă experienţă şi să poată demonstra capacitatea de a conduce activităţi de amploarea proiectului pentru care se solicită finanţarea.● Solicitanţii să recruteze forţa de muncă necesară derulării proiectelor din rândul membrilor comunităţilor de romi în cuantum de minim 30% din forţa de muncă totală angajată în implementarea proiectului.Potenţialii solicitanţi nu au dreptul să participe la cererea de ofertă de proiecte sau să primească o finanţare nerambursabilă dacă:● au încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze Secretariatul General al Guvernului şi/sau Agenţia Naţională pentru Romi, în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare;● sunt subiect al unui conflict de interese2.1.2. Eligibilitatea partenerilor● Parteneriatul dintre aplicant şi o organizaţie neguvernamentală a romilor/grup de iniţiativă este o condiţie obligatorie pentru acordarea finanţării.● Sunt eligibili ca parteneri organizaţiile neguvernamentale (asociaţii, fundaţii) din localitatea în care se desfăşoară proiectul● În cazul în care în localitatea respectivă nu există o organizaţie neguvernamentală a romilor, sunt eligibili ca parteneri grupurile de iniţiativă ale romilor din comunitatea respectivă, constituite conform Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată.● Pe toată durata proiectului, partenerul rom (grup de iniţiativă sau ONG) va organiza întâlniri cu comunitatea de romi în care se desfăşoară proiectul, cel puţin o dată pe lună. În cadrul acestor întâlniri comunitatea va fi informată despre progresele realizate în cadrul proiectului şi se va promova implicarea directă şi activă a beneficiarilor în desfăşurarea proiectului. La aceste întâlniri va participa şi coordonatorul de proiect (sau o altă persoană din partea autorităţilor publice locale). De asemenea, partenerul rom va întocmi, în urma acestor întâlniri cu comunităţile de romi, un document în care se vor specifică clar (şi se vor măsura) nevoile comunităţii respective, precum şi propunerile de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă în comunitate.● Pe parcursul implementării proiectului, grupul de iniţiativă din comunitatea romă se va transforma în organizaţie neguvernamentală (ONG).● Partenerii din proiect nu pot avea şi calitatea de subcontractanţi ai activităţilor din cadrul proiectului.2.1.3. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o cerere de finanţareDimensiunea financiară a proiectelorOrice sumă acordată în cadrul acestui program trebuie să se încadreze între valoarea minimă şi maximă stabilite la punctul 1.3.Durata proiectelorDurata proiectelor este perioada dintre data şi luna semnării contractului şi ultima lună în care obligatoriu se vor face raportările narative şi financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 30 noiembrie 2005.Durata unui proiect nu poate depăşi termenul de 30 noiembrie 2005.Sectoare sau domenii de activitateProgramul oferă finanţare nerambursabilă pentru proiecte de dezvoltare locală menite să îmbunătăţească situaţia membrilor comunităţilor de romi, activităţi care să sprijine facilitarea participării active a romilor la viaţa economică, socială, culturală şi politică din România în următoarele domenii:– activităţi generatoare de venit;– mică infrastructură;– reabilitare de locuinţe;– achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora;– pregătire vocaţionalăTipuri de activităţi eligibile (propunerile nu trebuie să se limiteze doar la acestea)1. Activităţi generatoare de venit (AGV)Aceste activităţi aducătoare de venit pot include – fără a se limita la – următoarele:– achiziţii de terenuri agricole şi cultivarea acestora;– meserii tradiţionale (cărămidărie, prelucrarea lemnului, a metalului etc) şi produse artizanale;– ateliere profesionale (croitorie, fierărie, cărămidărie etc);– ateliere de producţie (lăptărie, măcelărie etc);– producţii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc);– micro-ferme (pui, vaci, porci etc);– construcţii necesare tipurilor de activităţi menţionate mai sus;– unelte şi echipamente specifice tipurilor de activităţi menţionate mai sus;– mica infrastructură, specifică tipului de activităţi aducătoare de venituri.2. Activităţile de mică infrastructură pot include, dar nu sunt limitate la:– introducerea reţelelor şi/sau conectarea la reţelele existente de apă, gaze, electricitate, sisteme de canalizare;– repararea şi/sau construirea de drumuri şi poduri mici;– renovarea de şcoli, dispensare, policlinici aflate în zone cu o densitate mare de populaţie de etnie romă.3. Reabilitarea locuinţelor, inclusiv mică infrastructură.La finalizarea proiectului, aplicantul va emite o Hotărâre a Consiliului Local în care va transfera dreptul de proprietate, unde este cazul a bunurilor achiziţionate în perioada proiectului către ONG-ul/grupul de iniţiativă transformat în ONG, partener în proiect4. Achiziţie terenurilor agricole şi cultivarea acestora– Organizarea membrilor comunităţilor de romi în asociaţii agricole;– Achiziţie unelte şi echipamente specifice tipurilor de activităţi agricole;Beneficiarii acestor activităţi vor trebui:– să fie implicaţi direct în desfăşurarea activităţilor agricole;– să primească în folosinţă îndelungată (5 ani) terenurile agricole, uneltele şi echipamentele;Unul din criteriile de împroprietărire a romilor, după trecerea perioadei de folosinţa de 5 ani, îl constituie utilizarea cu bună credinţă a terenurilor date în folosinţă. Alte criterii în vederea dobândirii dreptului de proprietate pot fi stabilite de către autorităţile locale, cu obligaţia de a fi stipulate în proiect, precum şi în Hotărârile Consiliilor locale/orăşeneşti/judeţene.Membrii comunităţilor de romi, beneficiari direcţi ai acestor programe, trebuie să participe nemijlocit la tipurile de activităţi menţionate mai sus, constituind forţa de muncă în proiect. Se recomandă ca beneficiarii direcţi, să fie membrii unor familii numeroase şi cu venituri reduse.Hotărârile Consiliilor locale/orăşeneşti/judeţene în care se va stipula momentul, modalităţile şi condiţiile transferului dreptului de proprietate către beneficiarii direcţi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea proiectului, respectiv a împroprietăririi acestora, vor constitui baza încheierii contractelor de finanţare dintre Secretariatul General al Guvernului şi solicitantul principal.5. Pregătire vocationalaPregătire formală (diplomă) (care include introducerea de tehnologii îmbunătăţite) pentru meserii tradiţionale – cum ar fi zidăria, tâmplăria şi pentru a facilita accesul pe piaţa muncii şi/sau pentru a asigura practicarea legală a respectivei meserii.Activităţi neeligibileUrmătoarele tipuri de activităţi nu sunt eligibile:● sponsorizări individuale pentru participare la ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;● burse de studiu individuale, cursuri de specializare;● activităţi de cercetare, studii de fezabilitate, planuri de afaceri;● activităţi de re-finanţare nerambursabile, credite sau împrumuturi;● activităţi curente ale instituţiei solicitantului.Beneficiarii proiectuluiBeneficiarii direcţi ai proiectului sunt membrii comunităţilor de romi, în principal cei care provin din familii numeroase şi care au venituri reduse.Cel puţin 30% din forţa de muncă angajată şi plătită în cadrul proiectului se va recruta din rândul comunităţii de romi.Numărul de cereri pe care le poate înainta un solicitant:● un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finanţare;● un solicitant nu poate primi mai mult de o finanţare nerambursabilă în cadrul acestei licitaţii de proiecte.2.1.4. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţareDoar "costurile eligibile" pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezintă o estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie să acorde o mare atenţie faptului că aceste costuri eligibile trebuie să se bazeze pe costuri reale şi nu pot lua forma unor sume globale.Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de verificare ce precede semnarea unui contract, nu relevă probleme care necesită schimbări ale bugetului, în urma acestei verificări se pot cere clarificări şi, unde este cazul responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea PNUD va propune reducerea/refacerea bugetului.Este în interesul solicitantului să prezinte un buget realist şi eficient din punctul de vedere al costurilor.În cadrul proiectului, contribuţia solicitantului trebuie să fie de minim 10% din valoarea totală a proiectului, financiară şi/sau în natură.Costuri direct eligibilePentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie:● să fie necesare pentru derularea proiectului şi să fie în concordanţă cu principiile unui management financiar sănătos cu un raport optim cost/eficienţă;● să fie efectuate în timpul perioadei de execuţie a proiectului şi după semnarea contractului;● să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, să fie identificabile şi verificabile şi să fie dovedite cu documente originale.Următoarele costuri directe sunt eligibile:● costul pentru personalul angajat pentru proiect, inclusiv taxele pentru asigurări sociale şi alte costuri aferente remunerării (nu mai mult de 3 persoane);● costuri pentru achiziţionarea de terenuri;● costuri pentru achiziţionarea de unelte şi echipamente (noi sau folosite), precum şi pentru transportul acestora;● costuri pentru auditarea proiectului.Costuri neeligibileUrmătoarele costuri sunt neeligibile:● rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;● dobânzi datorate;● costuri pentru studii pregătitoare sau activităţi pregătitoare;● costuri pentru consumabile, bunuri şi utilităţi necesare pentru realizarea activităţilor proiectului;● costuri pentru diseminarea informaţiilor despre proiect;● costuri pentru remunerarea funcţionarilor publici/demnitarilor din instituţia contractantă, precum şi a partenerilor în proiect.2.2. Cum trebuie completată cererea de finanţare şi procedurile care trebuie urmate2.2.1. Cererea de finanţare şi documentele care o însoţescCererea de finanţare trebuie înaintată conform formularului cererii de finanţare anexat la prezenta "Metodologie" (Anexa A), cerere de finanţare care poate fi găsită şi pe următoarea pagină de Internet: www.undp.org. Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finanţare şi ordinea paginilor.Cererea de finanţare se completează cu atenţie şi cât mai clar posibil pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura claritatea, în special privind modul în care obiectivele proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.Cererile de finanţare scrise de mână nu vor fi acceptate.Documentele care însoţesc cererile de finanţareCererile de finanţare trebuie însoţite de următoarele documente:1. Buget detaliat cu finanţare pe capitole şi subcapitole (vezi Anexa B).2. Statut ONG / act constitutiv şi de înregistrare a grupului de iniţiativă3. CV-urile echipei proiectului4. Declaraţie de parteneriat, semnată de toţi partenerii – în original5. Declaraţie de imparţialitate6. Documentele de proprietate sau contractele de închiriere pentru acele proiecte care prevăd lucrări de reparaţii şi/sau renovări (dacă este cazul) – copie7. Documente care să demonstreze angajamentul solicitantului, precum şi ale partenerilor în programele de îmbunătăţire a situaţiei romilor8. Plan de afaceri, în cazul în care propunerea de proiect se referă la activităţi generatoare de venit9. Proiect tehnic/studiu de fezabilitate pentru activităţile de mică infrastructură şi reabilitarea locuinţelorCopii după următoarele documente care pot demonstra angajamentul în programe de îmbunătăţire a situaţiei romilor (exemple):● copii după procese verbale care arată că situaţia romilor a fost luată în considerare în şedinţele oficiale ale Consiliilor locale/orăşeneşti/judeţene;● articole din presa locală care fac referire la iniţiativele autorităţii locale în soluţionarea problemelor cu care se confruntă comunităţile de romi;● rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la soluţionarea problemelor cu care se confruntă romii din comunităţile locale.Cererea de finanţare trebuie să fie completă, incluzând toate documentele solicitate.2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţareCererile de finanţare trebuie trimise într-un plic sigilat prin poştă recomandată, mesagerie expresă sau livrate personal (o confirmare de primire semnată şi datată va fi înmânată la livrare) la adresa următoare: Secretariatul General al Guvernului – Unitatea de Implementare a Proiectelor PHARE pentru Romi, Piaţa Victoriei nr. 1, sector 1, Bucureşti.Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de exemplu prin fax sau prin e-mail) sau livrate la alte adrese decât cea menţionată, şi neînregistrate la Agenţia Naţională pentru Romi, nu vor fi luate în considerare.Cererile de finanţare (formularul de cerere de finanţare şi anexele) trebuie înaintate în original şi o copie, precum şi pe suport electronic (pe CD).Pe plic se va specifică:pentru Programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"● numele complet al solicitantului● adresa poştală completă2.2.3. Data limită de depunere şi de încheiere a proiectelorCererile de finanţare se vor depune în termen de 30 de zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României a Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Memorandumului de Înţelegere referitor la cofinanţarea şi administrarea programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"dintre Secretariatul General al Guvernului (SGG) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Această data va fi comunicată ulterior de către PNUD şi Agenţia Naţională pentru Romi prin mijloace mass-media, precum şi pe căile oficiale de comunicare ale Guvernului României. Data limită de încheiere a activităţilor proiectelor şi de depunere a rapoartelor finale de activităţi (narative şi financiare) este 30 noiembrie 2005.2.2.4. Informaţii suplimentareSolicitanţii pot adresa întrebări prin e-mail, telefon sau fax la următoarea adresă.Programul Naţiunilor Unite pentru DezvoltareE-mail: florin.banateanu@undp.orgTelefon: 021 201 78 21, 021 201 78 27Fax: 021 201 78 28După evaluarea proiectelor, în termen de 20 zile, fiecare solicitant va primi o adresă de răspuns cu privire la decizia de finanţare sau respingere a finanţării proiectului.2.3. Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţareCererile de finanţare vor fi examinate şi evaluate de către o comisie de evaluare. Componenta Comisiei de evaluare va fi stabilită prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului:– 2 membri, reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului;– 2 membri, reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi;– 3 membri delegaţi de organizaţiile neguvernamentale ale romilor.Preşedintele Comisiei de evaluare şi secretarul, vor fi desemnaţi de PNUD şi nu au drept de vot.Numai cererile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse procesului de evaluare.Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform următoarelor criterii:(1) conformitatea administrativă;(2) calitatea tehnică;(3) calitatea financiară;(4) rezultatele aşteptate;(5) continuitatea/sustenabilitatea proiectului;(6) capacitatea şi expertiza managerială.O evaluare a calităţii propunerilor, inclusiv a bugetului propus va fi efectuată în conformitate cu criteriile de evaluare din Grila de evaluare prezentată în continuare în "Metodologie".Informaţii importanteNotă asupra secţiunii RelevantaDacă punctajul total obţinut la secţiune este mai mic de 28 de puncte (bun), propunerea nu va fi evaluată mai departe.Notă privind acordarea punctajuluiCriteriile de evaluare sunt împărţite în secţiuni şi subsecţiuni. Fiecărei subsecţiuni i se va acorda un punctaj între 1 şi 5 în conformitate cu următoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab ; 3 = satisfăcător; 4 = bun; 5 = foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obţinut cele mai mari punctaje.

Secţiunea

Punctaj
maxim
Punctaj
obţinut
1. Relevanţă 30
1.1. Cât de relevantă este propunerea pentru nevoile
şi constrângerile specifice localităţii/regiunii
vizate?
5

1.2. Cât de clar sunt definite şi strategic alege
grupurile ţintă ?
5
1.3. Cât de relevantă este propunerea pentru nevoile
grupului ţintă propus ?
5
1.4. Cât de relevanţă este propunerea pentru
obiectivele şi pentru una sau mai multe dintre
priorităţile programului ? Notă: un punctaj de 5
(foarte bun) va fi alocat numai în cazul în care
propunerea acoperă cel puţin o prioritate.
5

1.5. Cât de coerente adecvate şi practice sunt
activităţile propuse?
5
1.6. În ce măsura propunerea conţine elemente
specifice care măresc valoarea, cum ar fi abordări
inovative, modele de buna practică ?
5

2. Metodologie 25
2.1. Cât de coerent este planul general al
proiectului?
(Inclusiv pregătirea pentru evaluare)
2×5

2.2. Cât de satisfăcător este nivelul de implicare şi
activitatea beneficiarilor ? Sunt necesare informaţii
relevante despre acest aspect.
5

2.3. Cât de clar şi fezabil este planul de acţiune? 5
2.4. În ce măsura propunerea conţine indicatori
verificabili în mod obiectiv pentru rezultatele
proiectului ?
5

3. Asigurarea continuităţii proiectului 20
3.1. În ce măsură proiectul va avea un impact tangibil
asupra grupurilor ţintă ?
5
3.2. În ce măsură propunerea conţine posibile efecte
multiplicatoare? (Inclusiv posibilitatea replicării şi
extinderii rezultatelor proiectului, diseminarea
informaţiilor)
5

3.3. În ce măsura rezultatele proiectului propus sunt
durabile: financiar (cum vor fi finanţate activităţile
după încheierea finanţării SGG?) instituţional (Struc-
turile care permit desfăşurarea activităţilor vor
continua să existe la sfârşitul acestui proiect) la
nivelul politicilor (unde este cazul) (care va fi
impactul structural al proiectului – de ex.: va
conduce la îmbunătăţirea legislaţiei, a codurilor de
conduită, a metodelor etc?)
10

4. Bugetul şi Eficienţa costurilor 10
4.1. În ce măsură bugetul este clar şi detailat? 5
4.2. În ce măsura cheltuielile propuse sunt necesare
pentru implementarea proiectului?
5
5. Capacitatea şi Expertiza Managerială 15
5.1. Cât de satisfăcătoare este experienţa anterioara
a solicitantului în domeniul managementului de
proiect ?
Notă: dacă solicitantul nu a avut experienţe anteri-
oare de management de proiect punctajul va fi 1.
5

5.2. Cât de satisfăcătoare este expertiza tehnică a
solicitantului? (ex. Cunoaşterea problemelor care vor
fi abordate)
5

5.3. Cât de satisfăcătoare este capacitatea actuală de
management a solicitantului (inclusiv personalul,
echipamentul şi abilitatea de a administra bugetul
proiectului)?
5

Punctajul total maxim 100

2.4. Informaţii referitoare la decizia Secretariatului General al Guvernului de a acorda finanţări nerambursabileSolicitanţii vor fi informaţi în scris de către PNUD asupra deciziei referitoare la cererea de finanţare. Decizia de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare se va baza pe următoarele motive:● cererea de finanţare este incompletă sau neconformă cu condiţiile administrative prestabilite;● solicitantul nu este eligibil în conformitate cu secţiunea 2.1.1.;● proiectul nu este eligibil (propunerea depăşeşte durata maximă permisă, contribuţia solicitată este mai mică decât suma minimă permisă, în conformitate cu secţiunea 2.1.3, eligibilitatea costurilor);● relevanţa şi calitatea tehnică a propunerii este considerată mai slabă decât cea a propunerilor selectate;● calitatea financiară a propunerii este considerată supradimensionată sau insuficientă;● activităţile propuse nu corespund priorităţilor identificate pentru derularea fondului.Decizia Comisiei de Evaluare de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare este finală.2.5. Condiţii aplicabile în faza de implementare a proiectului, ulterior deciziei de acordare a finanţăriiDupă decizia de selectare în vederea, finanţării, se va efectua o vizită de precontractare de către o echipă formată din reprezentanţi ai PNUD şi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi, în care se vor evalua capacităţile manageriale şi tehnice de implementare a proiectelor respective de către autorităţile locale aplicante. În funcţie de rezultatul acestei analize, beneficiarului i se va propune semnarea unui contract de finanţare cu PNUD, care va fi realizat în concordanţă cu procedurile de contractare ale SGG şi ANR, precum şi cu regulile şi procedurile PNUD.Contractul va avea ca anexă bugetul proiectului.Eşecul în realizarea obiectivelorDacă beneficiarul nu reuşeşte să implementeze proiectul în condiţiile asumate şi stipulate în contract, PNUD îşî rezervă dreptul de a întrerupe plăţile şi/sau de a rezilia contractul.Contribuţia Secretariatului General al Guvernului prin PNUD pentru un proiect poale fi redusă, iar în acest caz PNUD poate solicita returnarea sumelor deja plătite dacă beneficiarul nu respectă termenii contractuali.Amendamente la contractul de finanţare şi modificări în cadrul bugetuluiOrice modificare adusă contractului trebuie consemnată în scris, printr-un amendament, sub formă de act adiţional la contractul original.Modificări în cadrul bugetuluiCapitolele de buget pot fi modificate faţă de cifrele prevăzute în bugetul iniţial numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:(1) modificările nu afectează scopul iniţial al proiectului;(2) impactul financiar este limitat la un transfer în cadrul unui singur capitol de buget sau la un transfer între capitole de buget care implică o modificare de maxim 10% a sumei iniţiale a capitolului bugetar. În acest caz, contractantul nu poate aplica modificarea fără să informeze PNUD.În toate cazurile, pentru a solicita un amendament la contract, trebuie făcută o solicitare în scris către administratorul proiectului, PNUDRaportareaDupă cheltuirea primei tranşe de finanţare de 30%, contractantul va întocmi un raport narativ şi financiar intermediar, însoţit de documentele justificative. PNUD va elibera tranşa a doua de finanţare după primirea acestor documente.La finalul proiectului, contractantul va întocmi un raport narativ şi financiar final precum şi raportul de audit realizat de un auditor independent.Un dosar de raportare finală, incluzând aceste documente, precum şi altele solicitate de PNUD ca justificare a realizării obiectivelor proiectului, va fi trimis către PNUD.PlăţiPentru administrarea financiară a proiectului, contractantul are obligativitatea deschiderii unui cont separat pentru proiectul propus.Plăţile se vor efectua după următoarea metodologie:1) după semnarea contractului, contractantul va transmite către PNUD o solicitare de plată în baza căreia va primi un avans de 30% din finanţare, conform prevederilor art. 4, 5, 6, 9 şi a pct. 14 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;2) după justificarea avansului primit, contractantul va angaja cheltuieli în limita bugetului proiectului, cheltuieli pe care le va deconta numai după prezentarea documentelor justificative, conform paragrafului "Raportarea", primul alineat;3) în situaţia în care contractantul a efectuat cheltuieli ce depăşesc avansul primit, diferenţa dintre avansul primit şi suma cheltuită va fi virată în contul beneficiarului în termen de 10 zile de la efectuarea decontului.Înregistrări şi conturi ale operaţieiContractantul trebuie să ţină înregistrări exacte, periodice, înregistrări contabile separate şi transparente ale implementării proiectului. Aceste înregistrări trebuie să fie păstrate pe o perioadă de 5 ani după data de terminare a proiectului.AuditulLa sfârşitul proiectului, contractantul va realiza obligatoriu un audit financiar autorizat, de către un auditor independent, care va fi înaintat Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.În contract se va stipula posibilitatea efectuării unor inspecţii asupra documentelor şi locului de derulare a proiectului de către SGG, ANR, PNUD şi Curtea de Conturi.PublicitateaProiectul va asigura o vizibilitate corespunzătoare finanţării SGG şi PNUD în cadrul tuturor rapoartelor şi publicaţiilor realizate atât pe perioada de implementare, cât şi după încheierea programului, precum şi în toate evenimentele publice asociate proiectului.III. LISTA ANEXELORAnexa A – Cererea de finanţare (format Word)Anexa B – Bugetul proiectului (format Excel)Anexa C – Declaraţia de imparţialitate + 
Anexa ACERERE DE FINANŢARE1. TITLUL PROIECTULUI2. LOCUL DE DESFĂŞURARE (judeţ, localitate, cu menţionarea comunităţii în care se va implementa proiectul)3. INIŢIATORIAplicant (denumirea instituţiei, adresă, telefon, fax, email)Parteneri (denumire, adresă, telefon, fax, email)Anexaţi o listă cu cele mai importante proiecte derulate de organizaţia/instituţia dv (atât aplicantul, cât şi partenerul)4. DURATA PROIECTULUI (trebuie să se încadreze în intervalul de timp stabilit)5. GRUPUL ŢINTĂ (descrieţi grupul ţintă în contextul localităţii/comunităţii din care face parte)6. OBIECTIVELE PROIECTULUI7. REZUMATUL PROIECTULUI (maximum 10 rânduri – scopul proiectului, grupul ţintă şi principalele activităţi)8. DESCRIEREA PROIECTULUI (maxim 2 pagini) va cuprinde: relevanta proiectului pentru obiectivele programului, descrierea detaliată a nevoilor cu care se confruntă localitatea şi comunitate respectivă, descrierea detailată a activităţilor propuse, rolul partenerilor în derularea activităţilor, numărul estimativ de beneficiari direcţi şi indirecţi ai proiectului)9. METODOLOGIA PROIECTULUI va cuprinde metodele de implementare, modul de monitorizare şi evaluare internă a proiectului, echipa propusă pentru implementarea proiectului, modalităţile de diseminare a informaţiei despre proiect.10. ROLUL PARTENERILOR ÎN PROIECT (se va prezenta aportul lor în conceperea şi desfăşurarea proiectului, aportul financiar urmând a fi prezentat în rubrica de buget)11. REZULTATELE AŞTEPTATE12. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI13. COORDONATOR PROIECT (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)Anexaţi Curriculum Vitae14. PERSOANA ÎMPUTERNICITĂ STATUTAR SĂ REPREZINTE ORGANIZAŢIA/INSTITUŢIA (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/ instituţiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)SemnăturaL.S.
 + 
Anexa BBUGETUL PROIECTULUI (pentru achiziţiile de bunuri şi servicii se vor respecta obligatoriu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare)ActivitateaTipul cheltuielilorSuma totalăContribuţia organizaţiei/instituţiei beneficiareContribuţia altor finanţatoriContribufia SGG/PNUDObservaţiiDe preferinţă bugetul se va realiza în format EXCEL.
 + 
Anexa CDECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATEConflictul de interese reprezintă orice situaţie ce influenţează capacitatea candidatului/ ofertantului/ contractorului de a avea o opinie profesionistă obiectivă şi imparţială, sau ce îl împiedică, în orice moment, să acorde prioritate intereselor Autorităţii Contractante; orice consideraţie legată de posibile contracte viitoare sau conflict cu alte angajamente, trecute sau prezente, ale candidatului/ ofertantului/ contractorului. Aceste restricţii se aplică şi oricărui subcontractor sau angajat al candidatului/ ofertantului/ contractorului.Subsemnatul, fiind persoană cu drept de reprezentare a organizaţiei solicitante/ partenere, mă oblig să iau toate măsurile preventive necesare pentru a evita orice conflict de interese, aşa cum este acesta definit mai sus, şi să informez imediat Autoritatea Contractantă, despre orice situaţie ce generează sau ar putea genera un asemenea conflict.

Solicitantul Partener 1: Partener 2 *1):
Nume:
Funcţie:
Semnătură:
Data şi locul:

––-*1) În cazul în care există mai mulţi parteneri, fiecare dintre aceştia trebuie să semneze această declaraţie.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x