METODOLOGIE din 21 noiembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE MANAGEMENT AL CALITATII ÎN SANATATE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 993 din 14 decembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 53 29/02/2024
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 21/11/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 249 din 21 noiembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 993 din 14 decembrie 2017.
 + 
Articolul 1(1)Prezenta metodologie privind stabilirea structurii comisiilor de evaluare în vederea acreditării unităților sanitare cu paturi, pentru al II-lea ciclu de acreditare, denumită în continuare metodologie, reglementează regulile pentru stabilirea structurii comisiilor de evaluare pe categorii profesionale, precum și algoritmul în vederea determinării numărului de membri ai comisiilor necesari evaluării fiecărei unități sanitare cu paturi în vederea acreditării acesteia.(2)Metodologia are ca scop îndeplinirea necesității majore de creștere a nivelului profesional și a calității prestației tuturor evaluatorilor de servicii de sănătate specializați în evaluarea spitalelor, denumiți în continuare evaluatori, în cadrul procesului de evaluare. Se urmărește asigurarea premisei primordiale pentru o evaluare comparativ corectă a unităților sanitare cu paturi în cadrul celui de al II-lea ciclu de acreditare, acordarea unor nivele de acreditare conforme cu realitatea, reducerea riscului de subiectivism și de favorizare involuntară a unor unități sanitare, respectiv de discriminare a altora în raport cu indicatorii comuni din standardele de acreditare, consecințe majore ale nivelului profesional și experienței practice diferite ale membrilor comisiilor de evaluare.(3)Metodologia se bazează pe schimbarea strategiei de formare, evaluare și perfecționare a evaluatorilor, prin luarea deciziei de constituire a unui corp profesional limitat numeric, la un nivel care să asigure, în caz de disponibilitate totală, două participări pe an la vizite de evaluare, la un rulaj complet al tuturor evaluatorilor activi, iar conținutul prezentei metodologii conturează detaliile acestei direcții strategice. + 
Articolul 2Următorii termeni se definesc după cum urmează:a)evaluator de servicii de sănătate – persoană fizică definită la art. 2 lit. l) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate, specializată în domeniul managementului calității serviciilor de sănătate, care a obținut, în condițiile legii, certificatul de absolvire a programului de formare și perfecționare pentru evaluatori de servicii de sănătate sau evaluatori de spitale, după caz;b)Registrul A.N.M.C.S. al evaluatorilor de servicii de sănătate specializați pentru evaluarea spitalelor (denumit în continuare REVES) – document cumulativ proprietate a Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate, denumită în continuare A.N.M.C.S., organizat în format electronic ca registru cu regim special ce include toate persoanele fizice certificate de către A.N.M.C.S. sau terți, persoane juridice române, abilitate prin lege, ca evaluatori de servicii de sănătate specializați pentru evaluarea spitalelor în vederea acreditării;c)categorie profesională – organizarea distinctă a evaluatorilor activi înscriși în REVES, în funcție de fiecare din cele trei profesii declarate în scris sau reieșind din dosarul personal ca fiind de bază (medic, asistent medical, alte profesii decât medic sau asistent medical);d)fișă de identificare a spitalului (FIS) – document tipizat, elaborat de către structurile de specialitate din cadrul A.N.M.C.S., prin care se solicită spitalului informații despre datele de identificare și structura organizatorică și funcțională;e)fișa de calcul al duratei vizitei de evaluare (FCD) – document cumulativ specific fiecărui spital, al cărui model se aprobă prin ordin al președintelui A.N.M.C.S. și reprezintă, în varianta electronică de calcul tabelar, instrumentul utilizat de către A.N.M.C.S. în vederea calculării duratei vizitei de evaluare și a numărului de evaluatori necesari în vederea efectuării acesteia în condiții optime.
 + 
Articolul 3Numărul evaluatorilor ce intră în componența fiecărei comisii de evaluare se stabilește astfel încât timpul necesar desfășurării vizitei de evaluare să nu depășească 5 zile și 8 ore pe zi, respectând drepturile salariaților din cadrul spitalului supus evaluării cu privire la durata normală a timpului de muncă. + 
Articolul 4(1)Stabilirea numărului de evaluatori ce sunt necesari pentru desfășurarea vizitei de evaluare se realizează utilizând succesiv următorii pași:a)se identifică, în baza FIS transmise de către unitatea sanitară cu paturi, numărul de ore necesar completării tuturor instrumentelor de lucru aplicabile în timpul vizitei de evaluare (durata vizitei efective în spital, exceptând timpul alocat previzitei și postvizitei), fiind elaborată în acest sens FCD;b)numărul de ore rezultat se împarte la 2, acesta fiind numărul minim de evaluatori în componența unei comisii de evaluare;c)în situația în care se constată depășirea a 5 zile și 8 ore pe zi/evaluator, în condițiile prevederilor art. 3, se reia pasul anterior, împărțirea fiind făcută la 3;d)pașii se repetă până la încadrarea în cele 5 zile și 8 ore pe zi/evaluator, mărimea comisiei de evaluare fiind dată de numărul astfel identificat.(2)Dintre membrii comisiei de evaluare, calitatea de președinte o îndeplinește medicul cu cea mai mare experiență (număr de evaluări) sau, pentru comisiile în a căror componență sunt doi sau mai mulți medici, în caz de egalitate a numărului de evaluări, primul medic repartizat în componența comisiei.(la 20-06-2022,
Alineatul (2) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 136 din 7 iunie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 20 iunie 2022
)
(3)Atribuțiile președintelui comisiei de evaluare se stabilesc prin ordin al președintelui A.N.M.C.S.(la 20-06-2022,
Articolul 4 a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 136 din 7 iunie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 20 iunie 2022
)
 + 
Articolul 5(1)Comisia de evaluare este coordonată de un angajat al A.N.M.C.S. desemnat prin ordin al președintelui A.N.M.C.S.(2)Atribuțiile coordonatorului comisiei de evaluare se stabilesc prin ordin al președintelui A.N.M.C.S.(la 20-06-2022,
Articolul 5 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 136 din 7 iunie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 20 iunie 2022
)
 + 
Articolul 6La stabilirea componenței pe categorii profesionale a comisiei de evaluare, pentru asigurarea credibilității evaluării au fost avute în vedere următoarele criterii:a)activitățile și procesele desfășurate la nivelul unităților sanitare cu paturi și, implicit, specificul listelor de verificare utilizate în procesul de evaluare, respectiv aferente sectorului medical (managementul clinic) și nemedical (managementul strategic și organizațional);b)numărul evaluatorilor înscriși în REVES și structura, pe categorii profesionale, a REVES;c)principiul evaluare de către egali (peer review) – conform căruia evaluarea activităților/proceselor desfășurate se face de către unul sau mai mulți evaluatori cu competență similară angajaților din unitatea sanitară cu paturi care desfășoară activitățile/procesele respective.
 + 
Articolul 7Se stabilește numărul total de evaluatori care intră în structura comisiilor de evaluare (număr și categorie profesională) conform prevederilor art. 4, 5 și 6, după cum urmează:

Număr total de evaluatori în comisie, din care: Număr evaluatori medici Număr evaluatori asistenți medicali Număr evaluatori alte specializări
2 1 - 1
3 1 1 1
4 2 1 1
5 2 2 1
6 2 2 2
7 3 2 2
8 3 3 2
9 3 3 3
10 4 3 3
11 4 4 3
12 4 4 4
13 5 4 4
14 5 5 4
15 5 5 5

 + 
Articolul 8Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) și art. 7, pentru unitățile sanitare furnizoare de servicii de dializă (furnizori de dializă), constituirea comisiilor de evaluare se face după cum urmează:a)pentru fiecare unitate de dializă se elaborează câte un FCD;b)unitățile de dializă se grupează, în funcție de răspândirea geografică pe principiul proximității, în grupuri de câte maximum 5, indiferent de unitatea sanitară furnizoare de servicii de dializă căreia îi aparțin;c)se constituie, prin repartizare aleatorie, în conformitate cu prevederile în vigoare, câte o subcomisie de evaluare pentru fiecare grup constituit conform prevederilor lit. b), formată din 2 evaluatori din categoriile medic și alte specializări;d)comisia de evaluare pentru o unitate sanitară furnizoare de servicii de dializă este constituită prin însumarea tuturor subcomisiilor care efectuează vizite de evaluare la unitățile de dializă ale aceluiași furnizor.(la 04-03-2024,
Actul a fost completat de Articolul I din ORDINUL nr. 53 din 29 februarie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 172 din 4 martie 2024
)
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x