METODOLOGIE din 21 iunie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 687 din 16 iulie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 6397 24/10/2024
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 21/06/2024
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.582 din 21 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 16 iulie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale1.Prezenta metodologie detaliază:a)criteriile de evaluare;b)documentația de atestare și modalitatea de depunere a acesteia;c)modalitatea de evaluare a documentației de atestare și de îndeplinire a criteriilor; d)modalitatea de emitere a certificatului de atestare;e)condițiile în care certificatul de atestare își pierde valabilitatea;f)arhivarea documentației de atestare.2.Structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, prevăzute la art. 2 lit. y) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, denumită în continuare Legea nr. 672/2002, republicată, și la art. 86 alin. (1) și art. 89 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Codul administrativ, sunt:a)Asociația Comunelor din România; b)Asociația Orașelor din România;c)Asociația Municipiilor din România; d)Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România;e)structurile teritoriale cu personalitate juridică ale structurilor asociative recunoscute ca fiind de utilitate publică;f)asociațiile de dezvoltare intercomunitară;g)consorțiile administrative; h)alte forme asociative de interes general pentru administrația publică locală, constituite potrivit legii.3.Structurile asociative prevăzute la pct. 2 obțin certificatul de atestare numai dacă îndeplinesc criteriile prevăzute de art. 20 alin. (5) din Legea nr. 672/2002, republicată. 4.Evaluarea îndeplinirii criteriilor se realizează de către Ministerul Finanțelor prin Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI), potrivit art. 20 alin. (4) din Legea nr. 672/2002, republicată.5.Certificatul de atestare își pierde valabilitatea în condițiile art. 20 alin. (7) din Legea nr. 672/2002, republicată.6.Pentru obținerea certificatului de atestare, în vederea asigurării activității de audit public intern în sistem de cooperare, structura asociativă trebuie să îndeplinească cumulativ la data depunerii cererii următoarele condiții:a)a înființat și dimensionat prin organigramă și statul de funcții compartimentul de audit public intern, în condițiile art. 2 lit. g) și ale art. 20 alin. (8) din Legea nr. 672/2002, republicată;b)a semnat acordul de cooperare de către reprezentanții entităților publice locale partenere și reprezentantul structurii asociative.
 + 
Capitolul II Criteriile de evaluare7.Evaluarea structurilor asociative în vederea obținerii certificatului de atestare, de către Ministerul Finanțelor prin UCAAPI, se face pe baza următoarelor criterii:2.1.Criteriul nr. 1. Calitatea de membru al structurii asociative8.În vederea îndeplinirii criteriului prevăzut la art. 20 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 672/2002, republicată, structura asociativă trebuie să facă dovada că este compusă doar din membri – unități administrativ-teritoriale, așa cum sunt acestea definite la art. 5 lit. pp) din Codul administrativ și cum rezultă din Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 9.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării: a)statutul structurii asociative, inclusiv modificările și completările ulterioare;b)certificatul de membru, în cazul în care din statut nu rezultă membrii structurii asociative.(la 30-10-2024,
Punctul 9. , Punctul 2.1. , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
2.2.Criteriul nr. 2. Calitatea de persoană juridică și statutul de utilitate publică10.Structura asociativă care solicită obținerea certificatului de atestare deține calitatea de persoană juridică, precum și statutul de utilitate publică.11.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării: a)certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, eliberat de judecătoria în a cărei circumscripție își are sediul structura asociativă, potrivit prevederilor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor și Registrului național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiției, nr. 954/B/C/2000, cu modificările și completările ulterioare; b)certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, eliberat cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare, doar în cazul în care structura asociativă a fost înființată cu mai mult de 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare;c)statutul structurii asociative, inclusiv modificările și completările ulterioare, prin care se face dovada deținerii statutului de utilitate publică, dacă aceasta a fost obținută prin efectul legii;d)hotărârea Guvernului prin care s-a atribuit statutul de utilitate publică, dacă acesta a fost obținut în acest fel.(la 30-10-2024,
Punctul 11. , Punctul 2.2. , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
11^1.Din certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, prevăzut la pct. 11 lit. b), trebuie să rezulte situația juridică a structurii asociative, inclusiv date cu privire la dizolvare, lichidare sau radiere, dacă este cazul.(la 30-10-2024,
Punctul 2.2. , Capitolul II a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
12.Structurile teritoriale cu personalitate juridică ale structurilor asociative ale administrației publice locale fac dovada deținerii statutului de utilitate publică pe baza hotărârii Guvernului de recunoaștere a utilității publice obținută de către structura asociativă a administrației publice locale.
2.3.Criteriul nr. 3. Asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare13.Structura asociativă care solicită obținerea certificatului de atestare trebuie să aibă prevăzută în statut activitatea de asigurare a funcției de audit public intern în sistem de cooperare.14.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu este evaluat statutul structurii asociative prevăzut la pct. 9 lit. a) și respectiv pct. 11 lit. b).2.4.Criteriul nr. 4. Hotărârile autorităților deliberative15.Consiliile locale ale entităților publice locale semnatare ale acordului de cooperare au adoptat hotărâri prin care și-au exprimat acordul de voință pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare.16.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu structura asociativă prezintă în vederea evaluării hotărârile emise de consiliile locale ale tuturor entităților publice locale partenere membre ale acordului de cooperare, din care rezultă acordul de voință privind asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare.2.5.Criteriul nr. 5. Hotărârea adunării generale17.Adunarea generală a structurii asociative a adoptat o hotărâre prin care este de acord cu depunerea cererii în vederea solicitării obținerii certificatului de atestare.18.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu structura asociativă prezintă în vederea evaluării hotărârea adunării generale a structurii asociative din care rezultă acordul depunerii cererii de solicitare a certificatului de atestare.2.6.Criteriul nr. 6. Acordul de cooperare19.Entitățile publice locale care au aderat la sistemul de cooperare au încheiat un singur acord de cooperare pentru asigurarea activității de audit intern și acesta are ca semnatari:a)structura asociativă, în calitate de organizator al activității de audit public intern;b)entitățile publice locale, în calitate de parteneri care cooperează pentru asigurarea funcției de audit public intern.20.Aderarea ulterioară de noi membri la acordul de cooperare se realizează prin act adițional la acordul de cooperare.21.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării următoarele documente:(la 30-10-2024,
Partea introductivă a punctului 21. , Punctul 2.6. , Capitolul II a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
a)acordul de cooperare încheiat;b)actele adiționale la acesta, privind aderarea de noi membri, dacă este cazul;(la 30-10-2024,
Litera b) a punctului 21, Punctul 2.6. , Capitolul II a fost modificată de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
c)hotărârile autorităților deliberative prevăzute la pct. 16.
2.7.Criteriul nr. 7. Înființarea unui singur compartiment de audit intern22.Structura asociativă a înființat, pentru desfășurarea activității de audit public intern în sistem de cooperare, un singur compartiment de audit intern care asigură funcția de audit public intern pentru toate entitățile publice locale semnatare ale acordului de cooperare. 23.Pentru a face dovada îndeplinirii prezentului criteriu, structura asociativă prezintă în vederea evaluării următoarele documente: a)organigrama, aprobată de adunarea generală sau consiliul director, după caz, de unde rezultă înființarea unui singur compartiment de audit intern;b)statul de funcții, aprobat de adunarea generală sau consiliul director, după caz, de unde rezultă înființarea unui singur compartiment de audit public intern.(la 30-10-2024,
Punctul 23. , Punctul 2.7. , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
2.8.Criteriul nr. 8. Dimensionarea compartimentului de audit24.Compartimentul de audit public intern înființat de structura asociativă pentru asigurarea activității de audit public intern în sistem de cooperare este dimensionat astfel încât acesta să asigure auditarea cel puțin o dată la 4 ani a tuturor activităților desfășurate de către entitățile publice locale semnatare ale acordului de cooperare, inclusiv a activităților desfășurate de entitățile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora care nu au asigurată funcția de audit public intern.25.Dimensionarea minimă a compartimentului de audit public intern s-a realizat în condițiile art. 2 lit. d) și ale art. 20 alin. (8) din Legea nr. 672/2002, republicată.26.Dovada îndeplinirii prezentului criteriu de către structura asociativă în vederea evaluării se realizează pe baza documentelor prevăzute la pct. 23 lit. b) și pct. 21 lit. a).
 + 
Capitolul IIIDocumentația de atestare27.Documentația de atestare cuprinde documentele pe baza cărora se evaluează îndeplinirea criteriilor de atestare din prezenta metodologie, documente care trebuie depuse de structura asociativă împreună cu cererea prin care se solicită obținerea certificatului de atestare.3.1.Depunerea documentației de atestare28.Documentația de atestare, inclusiv documentele suplimentare solicitate ulterior, se depune în format electronic la registratura generală a Ministerului Finanțelor, în atenția UCAAPI, cu mențiunea pe fiecare document «conform cu originalul» și semnătură electronică, ținând seama de prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare.(la 30-10-2024,
Punctul 28. , Punctul 3.1. , Capitolul III a fost modificat de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
29.Documentația de atestare depusă în vederea obținerii certificatului de atestare trebuie să conțină următoarele documente: a)hotărârea adunării generale a structurii asociative prin care este de acord cu depunerea cererii și solicitarea obținerii certificatului de atestare; b)statutul structurii asociative, inclusiv modificările și completările ulterioare;c)certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial; c^1)certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial;(la 30-10-2024,
Punctul 29. , Punctul 3.1. , Capitolul III a fost completat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
d)certificatul de membru, după caz;(la 30-10-2024,
Litera d) , Punctul 29. , Punctul 3.1. , Capitolul III a fost modificată de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
e)hotărârea Guvernului privind obținerea statutului de utilitate publică, dacă această calitate s-a obținut astfel;f)hotărârile autorităților deliberative ale entităților publice locale membre ale acordului de cooperare prin care este exprimat acordul de voință pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare; g)acordul de cooperare semnat de către reprezentantul structurii asociative, precum și de toți reprezentanții legali ai entităților publice locale care și-au exprimat acordul de voință pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare, inclusiv actele adiționale la acesta, după caz;h)organigrama structurii asociative;i)statul de funcții al structurii asociative prin care se face dovada înființării compartimentului de audit public intern și a numărului de posturi de auditori interni aprobate.
30.Hotărârile autorităților deliberative ale entităților publice locale, membre ale acordului de cooperare, se depun pentru toate entitățile publice locale semnatare ale acordului de cooperare, inclusiv actele adiționale de modificare sau completare încheiate, după caz. 31.Documentația de atestare, însoțită de opisul documentelor depuse, se transmite în format electronic, cu mențiunea pe fiecare document depus „conform cu originalul“ și semnătură electronică a reprezentantului structurii asociative, ținând seama de prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare. 32.Documentația de atestare se depune însoțită de cererea privind solicitarea certificatului de atestare, cu mențiunea adresei de poștă electronică în vederea comunicării pe timpul derulării procesului de atestare.33.Semnarea cererii, precum și a documentelor care însoțesc documentația de atestare intră sub incidența Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În cazul în care un document conține două sau mai multe pagini, semnătura electronică se aplică doar pe prima pagină.
3.2.Responsabilitatea depunerii documentației34.Responsabilitatea întocmirii și transmiterii documentației în vederea obținerii certificatului de atestare, inclusiv a cererii privind solicitarea certificatului de atestare, revine persoanei care asigură conducerea structurii asociative sau împuternicitului acesteia.35.Depunerea de către persoanele responsabile a unor documente false sau care conțin date eronate, incomplete sau nereale cu scopul de a obține certificatul de atestare atrage răspunderea administrativă, civilă sau penală a acestora, în condițiile legii.
 + 
Capitolul IVEvaluarea criteriilor de atestare4.1.Evaluarea documentației 36.Analiza și evaluarea documentației de atestare se realizează, pentru fiecare structură asociativă solicitantă a certificatului de atestare, de către unul sau mai mulți auditori interni desemnați în acest sens de conducerea UCAAPI.37.Analiza și evaluarea documentației de atestare impune parcurgerea următoarelor etape:a)primirea, înregistrarea și desemnarea persoanei responsabile cu analiza documentației de atestare depuse;b)verificarea de către persoana desemnată, pe baza documentelor depuse de structura asociativă, a cerințelor stabilite pentru îndeplinirea criteriilor;c)aprecierea îndeplinirii fiecărui criteriu;d)solicitarea de informații sau documente suplimentare, în cazul în care documentația nu este completă, și reluarea procedurii de verificare după primirea documentelor în termenele stabilite;e)întocmirea referatului privind finalizarea verificărilor și formularea propunerii de:– acordare a certificatului de atestare, în situația în care criteriile sunt îndeplinite în totalitate;– respingerea cererii, dacă unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite corespunzător.38.În procesul de evaluare a documentației de atestare personalul UCAAPI urmărește dacă criteriile stabilite pentru obținerea certificatului de atestare sunt îndeplinite în totalitate de către structura asociativă. 39.Solicitarea de documente suplimentare se face în situația în care documentația depusă este incompletă sau documentele depuse sunt necorespunzătoare, respectiv nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru obținerea certificatului de atestare. Documentele suplimentare sunt solicitate de UCAAPI pe bază de adresă întocmită conform procedurilor interne ale acesteia.(la 30-10-2024,
Punctul 39. , Punctul 4.1. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
40.Documentele suplimentare solicitate se depun în termen de 15 zile lucrătoare de la data transmiterii adresei UCAAPI. Dacă în termenul stabilit documentele solicitate nu sunt depuse, cererea este respinsă.(la 30-10-2024,
Punctul 40. , Punctul 4.1. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
41.Propunerea de acordare a certificatului de atestare care corespunde aprobării cererii sau propunerea de respingere a cererii de obținere a certificatului de atestare se face pe bază de Referat privind finalizarea verificărilor. 42.Prin referatul întocmit persoana desemnată din cadrul UCAAPI propune, cu fundamentarea necesară, în funcție de rezultatul verificărilor efectuate, acordarea certificatului de atestare sau respingerea cererii prin care s-a solicitat obținerea certificatului de atestare.43.Respingerea cererii de atestare se face în cazul în care unul sau mai multe criterii de atestare nu sunt îndeplinite, conform cerințelor stabilite prin prezenta metodologie. 44.În cazul respingerii cererii, se întocmește și se comunică structurii asociative o scrisoare privind respingerea cererii, semnată de ministrul finanțelor sau de împuternicitul acestuia.(la 30-10-2024,
Punctul 44. , Punctul 4.1. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
4.2.Evaluarea criteriilor 45.Un criteriu de atestare este îndeplinit în situația în care toate cerințele aferente criteriului respectiv sunt îndeplinite în totalitate.4.2.1.Evaluarea criteriului 1 – Membrii structurii asociative46.Verificarea dacă membrii structurii asociative sunt doar unități administrativ-teritoriale se face pe baza:a)Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)documentelor prevăzute la pct. 9.47.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe:a)membrii structurii asociative au calitatea de unități administrativ-teritoriale;b)documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ și semnate electronic potrivit pct. 33.4.2.2.Verificarea criteriului 2 – Calitatea de persoană juridică și statutul de utilitate publică 48.Verificarea deținerii calității de persoană juridică se face astfel: a)în cazul structurilor asociative înființate cu 30 de zile sau mai puțin înainte de data depunerii cererii, verificarea se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial, obținut în condițiile art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor și Registrului național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiției, nr. 954/B/C/2000, cu modificările și completările ulterioare;b)în cazul structurilor asociative înființate cu mai mult de 30 de zile înainte de data depunerii cererii, verificarea se face pe baza certificatului de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial și a certificatului de grefă sau extrasului din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz.(la 30-10-2024,
Punctul 48. , Punctul 4.2.2. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
49.Verificarea dacă structura asociativă deține statutul de utilitate publică se face pe baza hotărârii Guvernului de acordare a utilității publice, în cazul în care utilitatea publică s-a obținut în acest fel, sau a statutului, în cazul în care utilitatea publică a fost obținută ca urmare a efectului legii.50.În cazul în care utilitatea publică este obținută prin hotărâre a Guvernului, se verifică, pe baza documentației de atestare, existența și valabilitatea actului normativ prin care se recunoaște statutul de utilitate publică.51.În cazul în care utilitatea publică a fost obținută ca urmare a efectului legii se verifică dacă: a)în statut se prevede că forma de organizare a structurii asociative este una dintre cele prevăzute la pct. 2 lit. f)-h);b)în statut se prevede că structura asociativă deține statutul de utilitate publică și este menționată baza legală care conferă această calitate;c)baza legală este în vigoare.(la 30-10-2024,
Punctul 51. , Punctul 4.2.2. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 14. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
52.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică respectarea cumulativă a următoarelor cerințe: a)dacă certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial și certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz, sunt emise având ca titular structura asociativă solicitantă a certificatului de atestare;b)dacă certificatul de înscriere corespunde cerințelor art. 7 din Regulamentul privind organizarea Registrului asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor și Registrului național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul justiției, nr. 954/B/C/2000, cu modificările și completările ulterioare; c)dacă certificatul de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial sau certificatul de grefă sau extrasul din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, după caz, este emis cu cel mult 30 de zile înainte de data depunerii cererii de atestare la UCAAPI, cu respectarea prevederilor pct. 48; d)dacă structura asociativă, conform certificatului de grefă sau extrasului din Registrul asociațiilor și fundațiilor sau din Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, nu se află în procedură de dizolvare, lichidare sau radiere;e)dacă cerințele menționate la pct. 50 sunt îndeplinite, în cazul structurilor asociative la care utilitatea publică este obținută prin hotărâre a Guvernului;f)dacă cerințele menționate la pct. 51 sunt îndeplinite, în cazul structurilor asociative la care utilitatea publică este recunoscută prin efectul legii;g)documentele sunt depuse în copie, certificate «conform cu originalul» și semnate electronic potrivit pct. 33.(la 30-10-2024,
Punctul 52. , Punctul 4.2.2. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 15. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
53.Structurile teritoriale cu personalitate juridică, cele ale structurilor asociative ale administrației publice locale fac dovada deținerii statutului de utilitate publică pe baza hotărârii Guvernului de recunoaștere a utilității publice, obținută de către structura asociativă a administrației publice locale.
4.2.3.Verificarea criteriului 3 – Asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare54.Verificarea îndeplinirii criteriului se face pe baza statutului structurii asociative.55.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe:a)structura asociativă are prevăzut în statut asigurarea funcției de audit intern în sistem de cooperare;b)documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ și semnate electronic potrivit pct. 33.4.2.4.Verificarea criteriului 4 – Hotărârile autorităților deliberative56.Verificarea îndeplinirii criteriului se face pe baza hotărârilor autorităților deliberative ale tuturor entităților publice locale semnatare ale acordului de cooperare, precum și pe baza acordului de cooperare. 57.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe:a)autoritățile deliberative ale entităților publice locale semnatare ale acordului de cooperare au adoptat hotărâri prin care este exprimat acordul de voință pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare;b)dacă hotărârea autorității deliberative a fiecărei entități publice locale semnatare a acordului de cooperare este adoptată anterior semnării acordului de cooperare sau a actelor adiționale corespunzătoare, după caz;c)documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ și semnate electronic potrivit pct. 33.58.În cazul entităților publice locale care, la data aprobării Ordonanței Guvernului nr. 29/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, aprobată cu completări prin Legea nr. 253/2023, își asigurau funcția de audit public intern în sistem de cooperare, cerința menționată la pct. 57 lit. a) se consideră îndeplinită în cazul existenței unei hotărâri a autorităților deliberative adoptate cu privire la aderarea sau asigurarea funcției de audit intern în sistem de cooperare. 4.2.5.Verificarea criteriului 5 – Hotărârea adunării generale59.Verificarea dacă adunarea generală a structurii asociative a aprobat depunerea documentației de solicitare a obținerii certificatului de atestare pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare se realizează pe baza hotărârii acesteia.60.Pe baza documentației de atestare se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe:a)adunarea generală a structurii asociative a adoptat o hotărâre prin care este de acord cu depunerea cererii de solicitare a obținerii certificatului de atestare pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare;b)documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ și semnate electronic potrivit pct. 33.4.2.6.Verificarea criteriului 6 – Acordul de cooperare61.Verificarea încheierii unui singur acord de cooperare se face pe baza acordului de cooperare și actelor adiționale la acesta, precum și pe baza hotărârilor autorităților deliberative de aderare la sistemul de cooperare.62.Pentru asigurarea activității de audit public intern în sistem de cooperare, structura asociativă încheie un singur acord de cooperare cu toate entitățile publice locale partenere. Acordul trebuie să conțină numărul și data înregistrării la structura asociativă, precum și denumirea acesteia.(la 30-10-2024,
Punctul 62. , Punctul 4.2.6. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 16. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
62^1.În cazul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, unitățile administrativ-teritoriale semnatare ale acordului de cooperare trebuie să fie membre ale structurii asociative, în conformitate cu prevederile art. 89 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(la 30-10-2024,
Punctul 4.2.6. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost completat de Punctul 17. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
63.Actele adiționale privind aderarea de noi membri la acordul de cooperare, încheiate până la data depunerii documentației de atestare, sunt conexe acordului de cooperare și se depun la documentația de atestare.(la 30-10-2024,
Punctul 63. , Punctul 4.2.6. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 18. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
64.Pe baza documentației de atestare depuse se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe: a)entitățile publice locale, pentru care există hotărâri ale autorităților deliberative de aderare la sistemul de cooperare, sunt semnatare ale aceluiași acord de cooperare sau ale unui act adițional încheiat la acordul de cooperare;b)acordul de cooperare are menționat în titlu denumirea structurii asociative organizatoare și este înregistrat la aceasta, cu precizarea datei de înregistrare;c)acordul de cooperare este înregistrat la fiecare entitate publică locală semnatară, cu precizarea datei înregistrării;d)în actele adiționale se menționează numărul și data acordului de cooperare în baza căruia au fost întocmite și acestea sunt numerotate distinct, cronologic, precum și înregistrate, cu precizarea datei de înregistrare;e)cerințele pct. 62^1 sunt îndeplinite;f)documentele sunt depuse în copie, certificate «conform cu originalul» și semnate electronic potrivit pct. 33.(la 30-10-2024,
Punctul 64. , Punctul 4.2.6. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 19. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
Notă
Reproducem mai jos prevederile art. II din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024:
Articolul II
(1) Dispoziția prevăzută la pct. 64 lit. b)-d) din Metodologia de emitere a certificatului de atestare a structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale în vederea asigurării activității de audit public intern în sistem de cooperare, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 2.582/2024, cu modificările și completările aduse prin prezentul ordin, nu se aplică în cazul structurilor asociative care au încheiate acorduri de cooperare pentru asigurarea funcției de audit public intern în sistem de cooperare anterior intrării în vigoare a prezentului ordin.
(2) Dosarele depuse și nesoluționate la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin se restituie în vederea completării documentației potrivit cerințelor prevăzute de prezentul ordin.
4.2.7.Verificarea criteriului 7 – Înființarea unui singur compartiment de audit intern65.Verificarea înființării unui singur compartiment de audit public intern se face pe baza organigramei și a statului de funcții al structurii asociative.66.Pe baza documentației de atestare se verifică dacă sunt respectate cumulativ următoarele cerințe:a)din organigrama structurii asociative, aprobată de adunarea generală sau consiliul director, după caz, rezultă înființarea unui singur compartiment de audit intern;(la 30-10-2024,
Litera a) , Punctul 66. , Punctul 4.2.7. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 20. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
b)din statul de funcții, aprobat de adunarea generală sau consiliul director, după caz, rezultă înființarea unui singur compartiment de audit intern;(la 30-10-2024,
Litera b) , Punctul 66. , Punctul 4.2.7. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 20. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
c)documentele sunt depuse în copie, certificate „conform cu originalul“ și semnate electronic potrivit pct. 33.
4.2.8.Verificarea criteriului 8 – Dimensionarea compartimentului de audit 67.Verificarea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern se face pe baza statului de funcții și a acordului de cooperare, inclusiv a actelor adiționale la acesta, după caz.68.Pe baza documentației de atestare se verifică dacă numărul minim de posturi necesar pentru organizarea și funcționarea compartimentului de audit intern este stabilit conform cadrului legal, prin aplicarea următoarelor reguli:a)dacă numărul entităților publice locale menționate în acordul de cooperare și actele adiționale la acesta, unde este cazul, este mai mic de 5 entități, numărul de posturi aprobate prin statul de funcții este de minimum 2 posturi;saub)dacă numărul entităților publice locale menționate în acordul de cooperare și actele adiționale la acesta, unde este cazul, este mai mare de 5 entități, numărul minim de posturi aprobate prin statul de funcții este cel puțin rezultatul primului număr natural mai mare decât valoarea numerică rezultată în urma împărțirii la 5 a numărului entităților publice locale semnatare ale acordului de cooperare, inclusiv cele care au intrat ulterior în cooperare conform actelor adiționale încheiate, acolo unde este cazul. 69.Pe baza statului de funcții se verifică dacă compartimentul de audit public intern este dimensionat ca număr de posturi de auditori interni, în condițiile pct. 68.(la 30-10-2024,
Punctul 69. , Punctul 4.2.8. , Punctul 4.2. , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 21. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
4.3.Responsabilități 70.În procesul de evaluare a documentației de atestare, personalul UCAAPI are următoarele responsabilități:a)primește documentația depusă și pe baza documentelor depuse verifică dacă cerințele prevăzute la pct. 46-69 sunt îndeplinite;b)apreciază, pe baza rezultatului verificărilor, dacă cerințele stabilite pentru îndeplinirea criteriilor sunt respectate;c)propune, în funcție de rezultatele verificărilor efectuate, acordarea certificatului de atestare, în situația în care criteriile sunt îndeplinite în totalitate, și întocmește și semnează referatul privind finalizarea verificărilor sau solicită documente suplimentare, în situația în care unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite corespunzător;d)obține documentele suplimentare solicitate și reanalizează documentația de atestare, luând în calcul aceste documente, respectiv verifică cerințele stabilite pentru îndeplinirea criteriilor;e)apreciază îndeplinirea fiecărui criteriu, conform cerințelor definite, luând în considerare documentația de atestare depusă și documentele suplimentare solicitate și primite;f)propune acordarea certificatului de atestare, în situația în care criteriile sunt îndeplinite în totalitate după depunerea documentelor suplimentare solicitate, sau respingerea cererii, dacă unul sau mai multe criterii nu sunt îndeplinite corespunzător;g)întocmește și semnează referatul privind finalizarea verificărilor;h)emite și semnează pentru întocmire certificatul de atestare și adresa de comunicare a certificatului sau de respingere a cererii, după caz;i)arhivează documentația privind emiterea certificatului de atestare.
 + 
Capitolul VEliberarea certificatului de atestare71.Eliberarea certificatului de atestare se face numai dacă criteriile de atestare sunt îndeplinite în totalitate. Certificatele de atestare se numerotează în ordinea datării lor, în ordinea crescătoare a numerelor naturale, separat pe fiecare an calendaristic.72.Certificatul de atestare prevăzut în anexa nr. 1 sau scrisoarea de respingere a cererii prin care s-a solicitat obținerea certificatului de atestare se emite de către UCAAPI în termen de 3 luni de la data înregistrării cererii de atestare.72^1.Certificatul de atestare se întocmește într-un singur exemplar care se transmite structurii asociative, iar o fotocopie se păstrează la documentația de atestare.(la 30-10-2024,
Capitolul V a fost completat de Punctul 22. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
73.Certificatul de atestare sau scrisoarea de respingere a cererii se semnează de către ministrul finanțelor sau împuternicitul acestuia. Certificatul de atestare emis se înregistrează în Registrul de evidență al structurilor asociative atestate prevăzut în anexa nr. 2, organizat la nivelul UCAAPI.74.Registrul se publică pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor, secțiunea UCAAPI, și este actualizat în prima decadă a fiecărei luni pentru luna anterioară, în cazul în care în această perioadă apar modificări sau completări.
 + 
Capitolul VIÎncetarea valabilității certificatului de atestare75.Verificarea menținerii criteriilor de atestare de către structura asociativă se realizează de către personalul UCAAPI, prin misiuni de verificare planificate sau misiuni de verificare adhoc, realizate în limita resurselor disponibile. Misiunile de verificare pot fi efectuate utilizând mijloace electronice sau prin intervenție la fața locului.76.Misiunile de verificare se efectuează pe bază de ordin de serviciu emis de conducătorul UCAAPI.77.Structura asociativă este notificată cu privire la realizarea misiunilor de verificare planificate cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de începerea acestora. La misiunile de verificare ad-hoc structura asociativă este notificată cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea acesteia.78.Ca urmare a efectuării misiunilor de verificare, concluzia poate fi:a)structura asociativă îndeplinește criteriile;saub)structura asociativă nu mai îndeplinește unul sau mai multe criterii.6.1.Criteriile sunt îndeplinite79.În situația în care, ca urmare a misiunilor de verificare, se constată faptul că structura asociativă îndeplinește în continuare criteriile, echipa de verificare întocmește un raport de verificare.80.Raportul de verificare detaliază modul de îndeplinire a criteriilor și este însoțit de copii ale documentelor care stau la baza concluziei de menținere a valabilității certificatului de atestare.81.După semnarea raportului de verificare de către echipa de verificare și conducerea UCAAPI, acesta se înregistrează și este avizat de ministrul finanțelor sau împuternicitul acestuia.82.O copie a raportului avizat este comunicată structurii asociative în termen de 15 zile lucrătoare de la data avizării.6.2.Criteriile nu mai sunt îndeplinite83.În situația în care, ca urmare a misiunilor de verificare efectuate, se constată faptul că structura asociativă nu mai îndeplinește unul sau mai multe criterii, echipa de verificare întocmește Proiectul raportului de verificare.84.Constatările aferente criteriilor care nu mai sunt îndeplinite sunt detaliate în proiectul raportului de verificare. Constatările sunt însoțite de măsuri privind remedierea deficiențelor, doar pentru criteriile care nu mai sunt îndeplinite.85.Proiectul raportului de verificare, după semnare de către echipa de verificare și de conducătorul UCAAPI, se transmite structurii asociative.86.Reprezentantul structurii asociative analizează proiectul raportului de verificare și poate formula un punct de vedere pe care îl comunică UCAAPI în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data adresei de comunicare a proiectului raportului de verificare, după cum urmează:a)dacă, în termenul menționat la prezentul punct, structura asociativă nu comunică către UCAAPI un punct de vedere sau prin răspunsul comunicat sunt acceptate constatările și măsurile formulate prin proiectul raportului de verificare, acesta se consideră acceptat și se elaborează Raportul final de verificare;b)dacă, în termenul menționat la prezentul punct, structura asociativă comunică UCAAPI un punct de vedere referitor la constatările și măsurile formulate prin proiectul raportului de verificare, echipa de verificare organizează, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii punctului de vedere, o ședință de conciliere cu reprezentantul structurii asociative, în cadrul căreia se discută eventualele aspecte semnalate prin punctul de vedere. Ședința se organizează și se desfășoară prin utilizarea mijloacelor electronice sau față în față, la sediul structurii asociative ori la sediul UCAAPI, potrivit înțelegerii părților. Ulterior ședinței se emite Raportul final de verificare.87.Raportul final de verificare are anexat Programul de conformare emis de echipa de verificare prin luarea în considerare a informațiilor din raportul final de verificare.88.Programul de conformare conține atât măsurile ce trebuie duse la îndeplinire de structura asociativă în vederea menținerii criteriilor, cât și termenele de implementare. Termenele de implementare sunt stabilite cu respectarea prevederilor legale în vigoare.89.După semnare de către echipa de verificare și de conducătorul UCAAPI, Raportul final de verificare se înregistrează la UCAAPI și se transmite spre avizare ministrului finanțelor sau împuternicitului acestuia.90.Raportul final de verificare avizat și programul de conformare se comunică de către UCAAPI structurii asociative în termen de 15 zile lucrătoare de la avizarea raportului final de verificare.91.Structura asociativă comunică UCAAPI, înainte de împlinirea termenului maxim de implementare stabilit prin programul de conformare, modalitatea de implementare a măsurilor în vederea menținerii criteriilor, anexând copii ale documentelor justificative. Documentele sunt semnate electronic potrivit pct. 33.92.Echipa desemnată din cadrul UCAAPI analizează informațiile și documentele primite cu privire la modalitatea de implementare a măsurilor în vederea menținerii criteriilor și apreciază, pe baza rezultatului verificărilor efectuate, dacă cerințele stabilite prin Programul de conformare au fost îndeplinite în totalitate.93.În funcție de rezultatele verificărilor efectuate echipa desemnată din cadrul UCAAPI propune:a)menținerea valabilității certificatului de atestare în situația în care măsurile dispuse prin Programul de conformare au fost îndeplinite în totalitate;saub)pierderea valabilității certificatului de atestare în cazul în care una sau mai multe dintre măsurile dispuse prin Programul de conformare nu au fost îndeplinite.94.Pentru ambele situații menționate la pct. 93 personalul UCAAPI întocmește și semnează referatul privind finalizarea verificărilor, cu propunerile aferente.95.După avizarea referatului de către conducerea UCAAPI se întocmește și se comunică structurii asociative o scrisoare privind menținerea valabilității certificatului sau pierderea valabilității acestuia, după caz, în funcție de verificările efectuate. Scrisoarea este semnată de ministrul finanțelor sau de împuternicitul acestuia. + 
Capitolul VIIArhivarea documentației96.Documentația privind desfășurarea procesului de atestare a structurilor asociative este păstrată la UCAAPI, conform termenelor stabilite prin nomenclatorul arhivistic.97.Documentația păstrată cuprinde:a)documentația depusă de solicitantul certificatului de atestare;b)documentele emise pe timpul desfășurării procesului de atestare;c)copia certificatului emis sau a adresei de respingere a dosarului;d)documentația întocmită privind prelungirea valabilității certificatului de atestare sau pierderea valabilității acestuia;e)alte documente specifice acestui proces.98.După expirarea perioadei de păstrare, documentația existentă se predă la arhiva Ministerului Finanțelor.
 + 
Capitolul VIIIDispoziții finale99.Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.100.Oricare dintre documentele depuse de către structurile asociative, precum și cele elaborate de UCAAPI trebuie să corespundă prevederilor:a)Legii nr. 500/2004 privind folosirea limbii române în locuri, relații și instituții publice;b)Legii nr. 183/2006 privind utilizarea codificării standardizate a setului de caractere în documentele în formă electronică.
 + 
Anexa nr. 1*)*) Anexa este reprodusă în facsimil.la metodologie(la 30-10-2024,
Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 23. , Articolul I din ORDINUL nr. 6.397 din 24 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 30 octombrie 2024
)
 + 
Anexa nr. 2la metodologieMinisterul FinanțelorUnitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern
REGISTRU DE EVIDENȚĂ
a structurilor asociative ale administrației publice locale
care au obținut certificatul de atestare și asigură funcția
de audit public intern în sistem de cooperare
Ultima actualizare ……………….

Denumirea structurii asociative Numărul de înregistrare Certificatul de atestare emis Starea actuală
Numărul Data
(1) (2) (3) (4) (5)

NOTE:1.Registrul se întocmește în format electronic și are eminamente caracter public.2.Coloana (1) se completează cu denumirea structurii asociative, așa cum este aceasta menționată în statut.3.Coloana (2) se completează cu numărul de înregistrare alocat prin Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial.4.Coloana (3) se numerotează începând cu numărul 1, în ordinea cronologică a eliberării și datării certificatelor de atestare, strict în ordinea crescătoare a numerelor naturale, separat pe fiecare an calendaristic.5.Coloana (4) se completează cu data emiterii certificatului de atestare.6.Coloana (5) se completează cu starea certificatului de atestare: „Valabil“ sau „Încetat valabilitatea cu data de …“.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x