METODOLOGIE din 20 iunie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELORMINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 455 din 26 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT PARTIAL DEORDIN 2154 11/12/2009
ActulABROGAT PARTIAL DEANEXA 11/12/2009
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT PARTIAL DEORDIN 2154 11/12/2009
ActulABROGAT PARTIAL DEANEXA 11/12/2009
ActulAPROBAT DEORDIN 619 20/06/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 619 20/06/2003

pentru efectuarea analizei de risc în exploatare, MT1-2002



Editia 1Colecţia Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat – ISCIR– Editie oficială –1. Analiza de risc în exploatare1.1. Analiza riscurilor în exploatare comporta succesiv următoarele:a) identificarea potentialelor pericole ce pot aparea la echipamentul/instalatia montat/montata şi utilizat/utilizata în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca în timpul exploatării sale;b) determinarea şi descrierea precisa a riscurilor corespunzătoare pentru securitatea consumatorilor în timpul exploatării echipamentului/instalaţiei montat/montate şi utilizat/utilizate în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca;c) evaluarea acestor riscuri.2. DefiniţiiTermenii pericol şi risc trebuie să fie definiţi foarte precis.Pericol: – prezenta unui factor fizic, mecanic sau funcţional care la un moment dat şi în anumite condiţii poate afecta sănătatea persoanelor;– o sursa potenţiala de leziune fizica sau de prejudiciere a sănătăţii persoanelor;– o proprietate intrinseca dăunătoare sănătăţii persoanelor.Risc: – probabilitatea apariţiei unui efect nedorit la nivelul organismului uman, generat de existenta unui pericol;– o combinaţie a celei mai importante daune posibile şi a probabilitatii de aparitie a acestei daune.Un risc decurge dintr-un pericol.Un pericol este la originea unuia sau mai multor riscuri.Aceasta definiţie ne permite sa constatam ca înainte de a putea estima riscurile inerente trebuie să se identifice pericolele asociate unui/unei echipament/instalaţii.3. Aspecte ale pericolelor ce trebuie luate în considerare în cadrul evaluării riscului în exploatare (după caz):3.1. pericole care rezultă din caracteristicile terenului pe care sunt amplasate echipamentele/instalaţiile din parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca;3.2. pericole care rezultă din dispunerea echipamentelor/instalaţiilor în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca în vecinătatea instalaţiilor existente;3.3. pericole care rezultă din modificări substanţiale la echipamentele/instalaţiile din parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca;3.4. pericole care rezultă din materialul abandonat;3.5. pericole care rezultă din situarea parcurilor de distracţii şi a spaţiilor de joaca în raport cu căile de acces;3.6. pericole care rezultă din împrejmuiri;3.7. pericole care rezultă din diferenţele de înălţime;3.8. pericole care rezultă din mobilierul urban;3.9. pericole care rezultă dintr-o iluminare naturala sau artificiala insuficienta a mediului înconjurător;3.10. pericole care rezultă din mediul înconjurător natural;3.11. pericole care rezultă din lipsa de informare a adulţilor care supraveghează, în ceea ce priveşte riscurile;3.12. pericole care rezultă din accesibilitatea spaţiului de joaca însuşi şi din situarea sa, ţinându-se seama de necesităţile de acces la acesta în caz de defectiuni, stare de urgenta şi de evacuare;3.13. pericole care rezultă din imposibilitatea de a obţine echipamente de protecţie individuală;3.14. pericole care rezultă din aptitudinile limitate ale consumatorilor;3.15. pericole care rezultă din vandalism;3.16. pericole care rezultă din contaminare biologica;3.17. pericole care rezultă din portanta insuficienta a echipamentului, ţinându-se cont de rezistenta, rigiditatea şi capacitatea de deformare a materialelor utilizate;3.18. pericole care rezultă din pierderea echilibrului echipamentului/instalaţiei, ţinându-se seama de susţinerea echipamentului/instalaţiei, de caracteristicile solului şi de fixarea echipamentului/instalaţiei pe acesta, precum şi de încercările eventuale ale echipamentului/instalaţiei;3.19. pericole care rezultă din utilizarea echipamentului/instalaţiei, printre care taierea, precipitarea, strangularea, strivirea, asfixierea, inecul, socul şi supraincarcarea corpului uman;3.20. pericole care rezultă din lovirea consumatorilor, ţinându-se cont de proprietăţile de atenuare la impactul cu solul şi de natura suprafeţei acestuia;3.21. pericole care rezultă din interactiunile eventuale ale echipamentului/instalaţiei şi ale consumatorilor cu mediul înconjurător şi cu publicul;3.22. pericole care rezultă din mediul ambiant din spaţiile închise, inclusiv lipsa de ventilaţie şi de luminozitate;3.23. pericole care rezultă dintr-un incendiu sau dintr-o electrocutare;3.24. pericole care rezultă din radiatii nefaste;3.25. pericole care rezultă din montajul necorespunzător al echipamentului/instalaţiei;3.26. pericole care rezultă din posibilitatea insuficienta de supraveghere;3.27. pericole care rezultă dintr-o întreţinere necorespunzătoare şi dintr-o administrare defectuoasă;3.28. pericole care rezultă dintr-o lipsa de informare a consumatorilor în ceea ce priveşte riscurile;3.29. pericole care rezultă din lipsa de cunoştinţe, de pregătire şi de experienta a personalului de deservire şi de supraveghere.4. Etapele analizei de risc4.1. Prima etapa: Determinarea limitelorTrebuie să se determine mai întâi limitele produsului sau serviciului. Aceste limite încep cu limitele în spaţiu. Persoanele responsabile cu aprecierea riscului trebuie, în special, să fie constiente de aceste limite. Se pot pune următoarele întrebări:– Ce se înţelege prin utilizare preconizata (asteptata)?Trebuie sa ne gandim la cel care va utiliza echipamentul/instalatia şi în ce împrejurări. Trebuie să se ţină seama de comportamentul normal al consumatorului. Persoanele responsabile cu aprecierea riscului se vor interesa, în special, de grupa de vârsta pentru care este prevăzut/prevăzută echipamentul/instalatia.– Ce se înţelege prin utilizare previzibila?Aceasta înseamnă o utilizare a echipamentului/instalaţiei de către copii (mai mari sau mai mici), diferita de utilizarea preconizata. De asemenea, este vorba despre utilizarea simultană a echipamentului/instalaţiei de către mai mulţi consumatori.– În ce mediu înconjurător va fi utilizat/utilizata echipamentul/instalatia?– Echipamentul/instalatia este utilizat/utilizata în interior sau în exterior?– Echipamentul/instalatia este influentat/influentata de condiţiile climaterice?– Echipamentul/instalatia interactioneaza cu alte echipamente/instalaţii?– Echipamentul/instalatia funcţionează sub supraveghere sau nu?4.1.1. La determinarea limitelor trebuie să se ţină seama şi de următoarele aspecte:a) determinarea limitelor prin folosirea echipamentului şi/sau instalaţiei;b) accesul unor grupe de persoane cu risc crescut (vârsta neadecvata, persoane cu handicap, kinetoze – rau de înălţime, rau de mişcare etc.);c) afişarea acestor contraindicatii de utilizare.4.2. A doua etapa: Identificarea pericolelorIdentificarea pericolelor este o etapa cruciala în procesul de apreciere a riscului. Un pericol neobservat va reprezenta întotdeauna un risc necunoscut. Într-adevăr, dacă un pericol nu a fost detectat, este imposibil să se ia măsuri de securitate. De aici rezultă importanţa de a cerceta în mod aprofundat şi sistematic pericolele pe care le comporta echipamentul/instalatia.Pericolele sunt inerente la echipamentele/instalaţiile din parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca. Pericolele pot rezultă din:– caracteristicile locului de amplasare;– condiţiile de utilizare;– starea tehnica a echipamentului (slabirea echipamentului);– condiţiile atmosferice extreme prevăzute sau nu (de exemplu: excesiv de cald, excesiv de rece, precipitatii, curenţi de aer etc.);– comportamentul uman (utilizare prevăzută + utilizare previzibila);– starea de deteriorare şi uzura echipamentului/instalaţiei după o perioadă de utilizare;– lipsa personalului de supraveghere.4.3. Etapa a treia: Estimarea riscului4.3.1. La secventa "Identificarea pericolelor" se va insista şi pe "Identificarea persoanelor cu risc crescut".4.3.2. La secventa "Estimarea riscului" se va insista şi pe "Estimarea riscului în funcţie de numărul şi mărimea pericolelor".5. Autorizari5.1. Analiza de risc va fi efectuată numai de agenţi economici autorizaţi de ISCIR-INSPECT în acest scop şi de specialişti desemnaţi de autorităţile locale din direcţiile de sănătate publică.5.2. În vederea autorizării pentru efectuarea analizei de risc, agenţii economici au următoarele obligaţii şi responsabilităţi:a) sa posede prescripţiile tehnice, Colecţia ISCIR, specifice domeniului pentru care elaborează studiul analizei de risc;b) sa propună prin decizie, conform modelului din anexa A, în vederea autorizării de către ISCIR-INSPECT, personal de specialitate care să avizeze lucrările efectuate. Orice schimbare a personalului de specialitate autorizat va fi comunicată la ISCIR-INSPECT şi va deveni definitivă după confirmarea de către aceasta;c) sa elaboreze programul (procedura) de studii specific (specifică) analizei de risc, care trebuie să fie prezentat spre avizare la ISCIR-INSPECT;d) sa elaboreze analiza de risc şi sa stabilească măsurile preventive în urma acesteia, iar rezultatele să fie comunicate deţinătorului/utilizatorului de echipamente/instalaţii.5.3. Personalul tehnic autorizat de ISCIR-INSPECT pentru avizarea studiilor are următoarele obligaţii şi responsabilităţi:a) sa avizeze studiile privind analiza de risc, în conformitate cu domeniul pentru care a primit autorizaţia din partea ISCIR-INSPECT;b) sa avizeze studiile privind analiza de risc numai dacă acestea au fost elaborate conform prezentei metodologii;c) la avizarea studiilor privind analiza de risc sa utilizeze numai buletine de examinare şi încercare emise de laboratoare autorizate de ISCIR-INSPECT.5.4. Personalul de specialitate care urmează să fie autorizat de ISCIR-INSPECT pentru avizarea studiilor privind analiza de risc trebuie să fie absolvent al unui institut de învăţământ tehnic superior şi să aibă o vechime în specialitate de cel puţin 10 ani.5.5. În vederea autorizării agenţii economici care vor efectua analize de risc vor inainta la ISCIR-INSPECT o documentaţie întocmită în conformitate cu prevederile anexei B. + 
Anexa A────────la metodologie───────────────Model pentru Decizia de numire a personalului tehnic pentru avizarea studiilor privind analiza de risc, propus de agentul economic să fie autorizat de ISCIR-INSPECTAntetul agentului economicDECIZIENr. ………. din ……….Unitatea ……., reprezentată prin …….. manager (director),având în vedere legislaţia cu privire la funcţionarea în condiţii de securitate a echipamentelor/instalaţiilor montate şi utilizate în parcurile de distracţii şi spaţiile de joaca şi în vederea aplicării măsurilor prevăzute de prescripţiile tehnice,DECIDE:1. Domnul/Doamna ………, de specialitate ……….., având funcţia de ………, începând cu data de ……….. se numeşte responsabil cu avizarea studiilor privind analiza de risc, din cadrul ……., urmând să fie autorizat de ISCIR-INSPECT.2. Responsabilul cu avizarea studiilor privind analiza de risc este obligat sa cunoască şi să respecte întocmai prevederile legislaţiei în vigoare şi ale prescripţiilor tehnice, sarcinile lui fiind cele care rezultă din prescripţiile tehnice, Colecţia ISCIR.3. Activitatea responsabilului cu avizarea studiilor privind analiza de risc va fi coordonata şi indrumata din partea conducerii de ……………., care răspunde împreună cu acesta de luarea măsurilor pentru aplicarea legislaţiei în vigoare şi a prescripţiilor tehnice.4. Încălcarea obligaţiilor prevăzute de prescripţiile tehnice, Colecţia ISCIR, atrage, după caz, răspunderea disciplinară, materială, civilă sau penală a celor vinovaţi.5. Prezenta decizie anulează decizia anterioară nr. …….. din …………… şi devine definitivă după autorizarea responsabilului de către ISCIR-INSPECT.

     
  Manager, Oficiul juridic
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  (Numele, prenumele, (Numele, prenumele
  semnătura şi ştampila) şi semnătura)

 + 
Anexa B────────la metodologie──────────────CONŢINUTULdocumentaţiei pentru obţinerea autorizaţiei de a efectuaanaliza de risc pentru echipamentele/instalaţiile montateşi utilizate în parcurile de distracţiiDocumentaţia se întocmeşte de către agentul economic solicitant, se înaintează la ISCIRINSPECT şi va conţine un memoriu în care se vor preciza următoarele:a) domeniul pentru care se solicita autorizarea;b) dotarea cu mijloace de examinare şi investigare prin laboratoare proprii sau angajate cu contract, autorizate de ISCIR-INSPECT;c) numele şi prenumele, pregătirea teoretică, vechimea în specialitate şi cea în domeniu pentru personalul propus sa avizeze studiile pentru analiza de risc, care urmează să fie autorizat de ISCIR-INSPECT;d) decizia de numire a personalului, conform modelului din anexa A.──────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x