METODOLOGIE din 20 decembrie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1.035 din 28 decembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 60 13/12/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 7REFERIRE LAORDIN 25 22/10/2004
ART. 7REFERIRE LAORDIN 20 27/08/2004
ART. 7REFERIRE LAHG 890 29/07/2003
ART. 7REFERIRE LAHG 867 17/07/2003
ART. 7REFERIRE LALEGE 318 08/07/2003
ART. 7REFERIRE LAORDIN 21 09/08/2002
ART. 7REFERIRE LAORDIN 17 20/06/2002
ART. 7REFERIRE LAREGULAMENT 09/08/2002
ART. 7REFERIRE LAHG 964 23/12/1998
ART. 35REFERIRE LAHG 964 23/12/1998
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 60 13/12/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 42 20/12/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 42 20/12/2006

de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice



1. SCOP + 
Articolul 1Prezenta metodologie stabileste modul de determinare a veniturilor şi de calcul al tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice.
 + 
Articolul 2Venitul reglementat pentru serviciul de transport se determina prin utilizarea unei metodologii de tip venit plafon.
 + 
Articolul 3Aplicarea acestui tip de reglementare stimulativă asigură:a) o alocare echitabila, între operatorul de transport şi de sistem şi clientii serviciului de transport, a castigurilor rezultate prin cresterea eficientei peste limitele stabilite de autoritatea competentă;b) functionarea eficienta a companiei de transport;c) prevenirea obtinerii de către operatorul de transport şi de sistem a oricăror avantaje posibile cauzate de pozitia de monopol;d) promovarea investitiilor eficiente în reteaua de transport;e) promovarea unor practici de mentenanţă şi exploatare eficiente;f) folosirea eficienta a infrastructurii existente;g) îmbunătăţirea continua a calităţii serviciului de transport;h) viabilitatea financiară a companiei de transport;i) informarea publică şi transparenta privind procesul de reglementare.
2. DOMENIU DE APLICARE + 
Articolul 4Metodologia este utilizata de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate şi al tarifelor de transport din cadrul unei perioade de reglementare.
 + 
Articolul 5Tarifele de transport se aplică tuturor clientilor serviciului de transport.
3. DEFINITII ŞI ABREVIERI + 
Articolul 6Termenii din prezenta metodologie au semnificatiile urmatoare:

*Font 9*
Baza reglementata a
activelor (BAR)

Valoare neta contabila a activelor imobilizate, corporale şi necorporale,
recunoscută de autoritatea competentă şi necesară desfăşurării
activităţii reglementate
Clienti ai
serviciului de
transport
Furnizori şi producători, consumatori, operatori de distribuţie,
racordati la retelele electrice de transport şi distribuţie

Capacitate de
transport intr-o
secţiune a RET
Valoare maxima a puterii active care poate fi vehiculata printr-o
secţiune a RET în condiţii de siguranţă şi stabilitate în functionare şi
cu respectarea limitelor normate ale parametrilor tehnici de calitate
Contribuţii
financiare

Aport în numerar al clientilor serviciului de transport, al Guvernului
României sau al unei terţe părţi (granturi, subventii, taxa de
dezvoltare, tariful de racordare, etc.)
Cost Cota de cheltuieli repartizate serviciului de transport
Costuri de operare
şi mentenanta

Costuri justificate recunoscute de autoritatea competentă referitoare la:
costurile cu materii prime şi materiale consumabile; costuri cu apa; alte
costuri cu materiale; costuri cu lucrari de întreţinere şi reparatii;
costuri cu redevente, locatii de gestiune şi chirii; costuri cu prime de
asigurare; costuri cu studii şi cercetari; costuri cu servicii executate
de terti; costuri cu salarii; costuri cu despăgubiri
Cost mediu ponderat
al capitalului

Medie ponderata a costurilor capitalurilor utilizate
Notă: Structura capitalului este formata din împrumuturi bancare pe
termen lung, capitaluri proprii. Costul mediu ponderat al capitalului se
calculeaza ca o insumare a costurilor capitalurilor utilizate, ţinându-se
cont de ponderea acestora în capitalul total.
Costul capitalului propriu reflecta câştigurile nete care vor fi obtinute
de către actionari după acoperirea tuturor costurilor aferente
activităţii. Autoritatea competenţa poate considera diferite metode în
determinarea unui cost adecvat al capitalului propriu
Costuri
reglementate
reprezentand
cheltuieli speciale
Costuri determinate de cauze extraordinare sau de evenimente aleatoare,
care pot fi amanate şi amortizate pe perioada pe care aceasta cheltuiala
îşi produce efectele

Congestii
(restrictii de
retea)

Situaţii de functionare, în care transportul energiei între doua noduri
sau zone de sistem conduce la nerespectarea parametrilor de siguranţă în
functionare a SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a
grupurilor dispecerizabile (redispecerizare)
CPT

Integrală în functie de timp, pe un interval determinat a diferenţei
între puterea activa totala la intrarea şi respectiv la ieşirea dintr-o
retea, dintr-o parte de retea sau dintr-un element de retea
Criteriu de
stabilitate
statica
Criteriu de dimensionare şi verificare constand în respectarea puterilor
maxime admisibile în secţiunile SEN astfel încât să fie asigurată o
rezerva normata de stabilitate statica
Ipc

Coeficient de crestere anuală a indicelui preturilor de consum furnizat
de instituţiile abilitate, la cererea autorităţii competente
Energie activa
transportata

Energie electrica activa pentru care se asigura serviciul de transport,
masurata în punctele de introducere în/extragere din reteaua electrica de
transport
Indicatori de
performanta pentru
serviciul de
transport
Parametri ai serviciului de transport, pentru care se stabilesc niveluri
minime de calitate urmarite la nivelul titularului de licenţă de
transport

Licenta

Act tehnic şi juridic emis de autoritatea competentă, prin care se acordă
o permisiune unei persoane juridice, română sau străină:
– de exploatare comerciala a instalaţiilor autorizate de producere,
transport, dispecerizare, distribuţie şi măsurare a energiei electrice;
– de furnizare (comercializare) a energiei electrice
Necesar de fond de
rulment reglementat
(NFRR)

Valoare a creanţelor şi a stocurilor minus valoarea datoriilor comerciale
pe termen scurt, în sensul prezentei metodologii, necesarul de fond de
rulment reglementat este echivalent cu 1/6 din veniturile ţinta initiale
ale activităţii de transport
Operator de
Transport şi de
Sistem (OTS)
Persoana juridica, titulara de licenţă pentru transportul energiei
electrice şi servicii de sistem

Perioada de
reglementare (p)

Perioada determinata de timp de 3-5 ani în care se aplică o metoda de
reglementare a veniturilor de tip plafon. Perioada de reglementare (p-1)
reprezinta perioada anterioara perioadei de reglementare (p) pentru care
se efectueaza calculele pentru determinarea valorii initiale a BAR pentru
perioada de reglementare (p)
Perioada tarifara
(t)

Perioada de 1 an calendaristic în cadrul perioadei de reglementare, în
care se aplică tarife aprobate de autoritatea competentă. Perioada
tarifara (t-1) reprezinta perioada anterioara începerii unei perioade de
reglementare în care se efectueaza calculele pentru determinarea
veniturilor reglementate
Piaţa de
echilibrare

Piaţa centralizata organizata şi administrata de OTS pentru a colecta
ofertele de livrare a energiei de echilibrare transmise de participantii
la piaţa de echilibrare, şi a le utiliza pentru a asigura siguranţa şi
stabilitatea în functionare a SEN şi pentru a rezolva restrictiile de
retea
Rata reglementata
a rentabilitatii
(RRR)
Randament reglementat al BAR

Regimuri
caracteristice de
functionare ale
retelei (r)
Regimuri de functionare ale retelei care aproximeaza pe o perioadă de
timp determinata (caracteristica), cu o eroare acceptabila, costurile
retelei electrice de transport în ceea ce priveste costul aferent
consumului propriu tehnologic sau al congestiilor
Reglementare de
tip venit plafon

Metoda de reglementare, aplicata pe durata perioadei de reglementare,
prin care autoritatea competentă stabileste un venit ţinta initial care
este marit cu cresterea anuală a indicelui preturilor de consum şi
diminuat cu cresterea de eficienta
Rentabilitatea
bazei reglementate
a activelor (RC)

Cost mediu ponderat al capitalului propriu şi imprumutat, calculat
înainte de impozitare, reflectand proportiile capitalului propriu şi
imprumutat din capitalul total al companiei de transport. RC se determina
prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilitatii cu baza reglementata
a activelor
Retea electrica de
distribuţie (RED)
Retea electrica cu tensiunea de linie nominala până la 110 kV inclusiv

Retea electrica de
transport (RET)
Retea electrica de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie
nominala mai mare de 110 kV
RTS

Rata dobanzii titlurilor de stat cu scadenţa la un an, la prima emisiune
a acestora din cadrul fiecarui an
Schimburi
transfrontaliere de
energie electrica
Transport de energie electrica între o retea de origine şi o retea de
destinatie prin intermediul unei alte retele situate între reteaua de
origine şi cea de destinatie
Serviciu de
transport

Serviciu asigurat de Transelectrica care consta în asigurarea
transmiterii unei cantitati de energie electrica între doua sau mai multe
puncte ale retelei de transport cu respectarea parametrilor de calitate
Serviciu de
transformare
şi/sau conexiune
Asigurare a modificarii nivelului de tensiune şi/sau transmiterii unei
cantitati de energie electrica pentru beneficiar, prin elementele
componente ale statiei aparţinând prestatorului
Secţiune (a SEN)

Ansamblu al liniilor care conecteaza doua zone ale SEN pentru care se
verifica indeplinirea criteriului de stabilitate statica
Sistem
electroenergetic
(SE)
Ansamblu al instalaţiilor electroenergetice interconectate, prin care se
realizează producerea, transportul, conducerea operaţională, distributia,
furnizarea şi utilizarea energiei electrice
Sistem
electroenergetic
naţional (SEN)
Sistem electroenergetic situat pe teritoriul naţional. SEN constituie
infrastructura de baza utilizata în comun de participantii la piaţa de
energie electrica
Tarif nodal de
transport al
energiei electrice
[t(G), t(L)]
Sistem de preţuri reglementate la nivel local, pentru serviciul de,
transport al energiei electrice, bazat pe costuri marginale, diferentiat
pe noduri (zone) de introducere/extragere în/din reteaua electrica de
transport
Tarif mediu de
transport al
energiei
electrice (TT)
Tarif calculat ca raport între veniturile reglementate corespunzătoare
serviciului de transport şi raportul între cantitatea de energie
electrica transportata şi coeficientul de utilizare a retelei electrice
de transport
Venit de referinţa

Venit calculat pe baza ultimului tarif mediu de transport aprobat şi a
cantităţii prognozate de energie electrica transportata, în anul
precedent începerii oricarei perioade de reglementare
Venit ţinta initial

Venit anual calculat pe baza costurilor prognozate aferente fiecarui an
al perioadei de reglementare şi diminuat cu acelasi factor de eficienta
X(initial, eficienta) aplicabil componentei de costuri controlabile, în
fiecare perioada tarifara a perioadei de reglementare
Venit liniarizat

Venit prin care autoritatea competentă determina valoarea neta prezenta a
veniturilor ţinta initiale într-un trend liniar, prin aplicarea aceluiasi
factor de liniarizare X(final, liniar) venitului de referinţa, pentru
fiecare perioada tarifara a perioadei de reglementare. Venitul liniarizat
reprezinta venitul reglementat în termeni reali
Venit reglementat

Venit liniarizat, calculat în termeni nominali, prin care autoritatea
competenţa determina valorile plafon ale veniturilor operatorului de
transport şi de sistem pe perioada de reglementare, luand în considerare
Ipc corespunzător fiecarei perioade tarifare a perioadei de reglementare
Zona (de sistem)

Parte semnificativa a unui sistem electroenergetic definita de un
ansamblu de noduri de retea grupate în concordanta cu un criteriu
stabilit (administrativ, geografic, operational, tarifar, s.a.)

4. DOCUMENTE DE REFERINŢA + 
Articolul 7În redactarea prezentei metodologii s-au utilizat urmatoarele documente de referinţa:a) Legea nr. 318/2003 – legea energiei electrice;b) Hotărârea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din România”;c) Hotărârea Guvernului nr. 867/2003 pentru aprobarea „Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public”;d) Hotărârea Guvernului nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificaţiei şi a duratelor normale de functionare a mijloacelor fixe;e) Codul tehnic al retelei electrice de transport, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 20/2004;f) Codul de măsurare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 17/2002;g) Regulamentul de constatare, notificare şi sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise în domeniul energiei electrice şi termice aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 21/2002;h) Codul comercial al pieţei angro de energie electrica aprobat prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 25/2004.
5. PRINCIPIITipul de control al preturilor + 
Articolul 8(1) Autoritatea competenţa determina venitul reglementat pentru serviciul de transport, pentru o perioadă de reglementare, inaintea începerii acestei perioade.(2) Perioadele de reglementare vor fi de 5 ani, cu excepţia primei perioade de reglementare care va fi de 3 ani.
 + 
Articolul 9(1) Toate datele necesare determinarii veniturilor sunt exprimate în termeni reali, respectiv în valori monetare aferente anului anterior începerii perioadei de reglementare cu excepţia valorii activelor la 31.12.2004.(2) Efectul inflatiei asupra costurilor este acoperit prin coeficientul de crestere a indicelui preturilor de consum aplicat anual tarifelor calculate în termeni reali.(3) În determinarea venitului reglementat plafon, operatorul de transport şi de sistem ia în considerare urmatoarele elemente:a) Standardele de performanţă şi de calitate impuse operatorului de transport şi de sistem prin Codul de Retea, legislatia din România sau contractele cu clientii relevanti ai serviciului de transport;b) Evolutia cantităţii de energie electrica transportata, prognozata de operatorul de transport şi de sistem;c) Modificarea nivelului pierderilor în reteaua de transport;d) Rata reglementata a rentabilitatii aplicata bazei reglementate a activelor retelei de transport;e) Evolutia tarifelor exprimata, pe cat posibil, printr-un trend liniar pe parcursul unei perioade de reglementare;f) Taxele platite sau platibile de operatorul de transport şi de sistem referitoare la furnizarea serviciului de transport;g) Asigurarea viabilitatii financiare a operatorul de transport şi de sistem.
 + 
Articolul 10Operatorul de transport şi de sistem tine evidenta separata a tuturor contribuţiilor financiare primite anual. Valoarea acestor contribuţii este transmisa anual la autoritatea competentă.
 + 
Articolul 11Începând cu 1 ianuarie 2005, operatorul de transport şi de sistem este obligat sa organizeze;a) evidenţa contabilă separata pentru fiecare activitate reglementata;b) evidenţa contabilă separata pentru activităţile nereglementate.
 + 
Articolul 12Operatorul de transport şi de sistem aloca costurile între serviciul de transport reglementat şi serviciile nereglementate, folosind o metodologie de alocare a costurilor care respecta principiile cauzalitatii economice.
 + 
Articolul 13Operatorul de transport şi de sistem va furniza o explicitare detaliata privind:a) modul de alocare a costurilor;b) motivul alegerii metodei utilizate;c) cuantificarea factorilor utilizati în alocare.
 + 
Articolul 14Autoritatea competenţa verifica existenta subventiilor incrucisate între serviciul reglementat de transport şi alte servicii prestate de OTS.Formula de reglementare de tip venit plafon
 + 
Articolul 15Venitul reglementat plafon pentru serviciul de transport se calculeaza formula de mai jos:                        t  V(reglementat, t) = 'f0 [1 + Ipc(k)] x [1 – X(final, liniar)^t x V(referinţa)                       k=1  + KV(t) + KV(p)unde:V(reglementat, t) reprezinta venitul plafon pentru perioada tarifara t;V(referinţa) – venitul reglementat pentru perioada tarifara anterioara perioadei de reglementare p, pentru care se calculeaza venitul reglementat corespunzător perioadelor tarifare t;k – numărul de perioade tarifare/al perioadei de reglementare p;Ipc(k) – coeficientul de crestere al indicelui preturilor de consum aferent perioadei tarifare t;X(final, liniar) – procentul determinat de autoritatea competentă, acelasi pentru toate perioadele tarifare t, care tine seama de reducerea costurilor prin cresterea de eficienta şi de necesitatea obtinerii unui trend liniar al veniturilor reglementate corespunzătoare perioadelor tarifare t;KV(t) – suma algebrica a corectiilor venitului din orice perioada tarifara t, a perioadei de reglementare p, rezultate ca urmare a erorilor de prognoza a cantităţilor de energie electrica transportata, a costurilor de achizitie a CPT, a costurilor necesare eliminarii congestiilor şi a costurilor datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrica, realizate în perioada tarifara anterioara.În ultima perioadă tarifara din perioada de reglementare p-1 se calculeaza ajustarea venitului care include şi corectia KV(p) referitoare la întreaga perioadă de reglementare p-1, rezultata ca urmare a erorilor de prognoza a investitiilor din această perioadă.Determinarea coeficientului anual de crestere a indicelui preturilor de consum
 + 
Articolul 16(1) La determinarea venitului reglementat autoritatea competentă va utiliza coeficientul anual de crestere a indicelui preturilor de consum prognozat pentru perioada tarifara t.(2) În cazul în care cresterea anuală a indicelui preturilor de consum depăşeşte 20%, operatorul de transport şi de sistem poate solicita cresterea trimestriala a tarifelor.Determinarea factorului X(final, liniar)
 + 
Articolul 17(1) La determinarea factorului X(final, liniar) autoritatea competentă va lua în considerare:a) îmbunătăţirea prognozata a productivitatii ce va fi realizata de operatorul de transport şi de sistem X(initial, eficienta)b) modificările datelor initiale privind costurile;c) programul de investitii aprobat de autoritatea competentă şi baza reglementata a activelor;d) cerinţa de liniarizare a veniturilor.(2) Autoritatea competenţa va determina factorul X(final, liniar) în acord cu prevederile Art. 64.Factorii de corectie a venitului
 + 
Articolul 18(1) Autoritatea competenţa aplica factorul de corectie a venitului [KV(t)] în perioada tarifara t, rezultat ca urmare a erorilor de prognoza efectuate în perioada tarifara t-1:  KV(t) = ± DELTA V(t)[Q(t-1)] ± DELTA V(t)[CPT(t-1)] ± DELTA V(t)[CON(t-1)] ± DELTA V(t)[CTE(t-1)]unde:DELTA V(t)[Q(t-1)] – reprezinta un factor de corectie a venitului, aplicat în perioada tarifara t, datorat diferenţei între cantitatea de energie electrica transportata prognozata şi cea realizata în perioada tarifara t-1;DELTA V(t)[CPT(t-1)] – factor de corectie a venitului, aplicat în perioada tarifara t, datorat diferenţei între costul de achizitie a energiei electrice pentru acoperirea consumului propriu tehnologic prognozat şi cel realizat în perioada tarifara t-1; costul de achizitie a energiei electrice pentru acoperirea consumului propriu tehnologic se calculeaza potrivit prevederilor Art. 39;DELTA V(t)[CON(t-1)] – factor de corectie a venitului, aplicat în perioada tarifara t, datorat diferenţei între valorile prognozate şi cele realizate pe piaţa de echilibrare în perioada tarifara t-1, ale costului eliminarii congestiilor; costul eliminarii congestiilor pentru prima perioada de reglementare se calculeaza potrivit prevederilor Art. 40;DELTA V(t)[CTE(t-1)] – factor de corectie a venitului, aplicat în perioada tarifara t, datorat diferenţei între valorile prognozate şi cele realizate ale obligaţiilor de plată rezultate ca urmare a schimburilor transfrontaliere de energie electrica (CTE) în perioada tarifara t-1;(2) Autoritatea competenţa aplica un factor de corectie a venitului (KVp) în perioada de reglementare p, asociat cu nerealizarea planului de investitii [I(p-1)] prognozat şi aprobat de autoritatea competentă în perioada de reglementare p-1:  KVp = ± DELTA V(p)[I(p-1)]DELTA V(p)[I(p-1)] reprezinta corectia de venit ce se aplică în perioada de reglementare p, datorata diferenţei între investiţiile prevăzute în planului de investitii aprobat şi cel realizat în perioada de reglementare p-1,(3) Aplicarea factorilor de corectie a venitului include şi RTS – rata medie a dobanzii la depozite pe piaţa interbancara pe o perioadă de 12 luni.(4) Modificarea valorilor anuale ale veniturilor reglementate datorita aplicarii factorilor de corectie nu implica recalcularea factorului X(final, liniar).
 + 
Articolul 19Pentru calculul factorului de corectie [DELTA V(t)(Q(t-1)] a venitului şi a tarifului aplicat în oricare perioada tarifara t, se utilizeaza:a) datele realizate pe primele 8 luni din anul anterior celui pentru care se efectueaza calculul venitului [ianuarie, anul t-1 – august, anul t-1]; şib) datele estimate pentru 4 luni din anul anterior t-1 [septembrie, anul t-1 – decembrie, anul t-1] considerand coeficientul de crestere a cantităţii de energie electrica realizata conform alin. a) faţă de cantitatea de energie electrica realizata în primele 8 luni ale anului t-2.
 + 
Articolul 20(1) Realizarea unor investitii suplimentare faţă de planul de investitii aprobat de autoritatea competentă pentru perioada de reglementare p-1, sau nerealizarea acestuia, trebuie justificata de operatorul de transport şi de sistem.(2) Autoritatea competenţa decide considerarea sau neconsiderarea factorului corespunzător de corectie a venitului în perioada de reglementare p.(3) Realizarea planului de investitii aprobat pentru perioada de reglementare p-1 cu costuri mai mici decat cele aprobate, reprezinta castiguri de eficienta. Diferenţa dintre costurile aprobate şi cele efectiv realizate rămân la operatorul de transport şi de sistem, conform Art. 76. alin. (2).(4) Diferentele de costuri rezultate ca urmare a utilizarii în programul de investitii a unor active uzate ("second-hand") sau a unor active care nu corespund cu specificatiile tehnice minimale impuse de standarde, nu pot fi pastrate de OTS.Calculul tarifelor de transport
 + 
Articolul 21(1) La calculul tarifelor de transport, orice cost asociat activităţii de transport va fi remunerat o singură dată.(2) În cazul în care se constată că un cost a fost remunerat de doua ori, acesta va fi recuperat prin scadere din venitul reglementat în primul an al urmatoarei perioade de reglementare.
 + 
Articolul 22Tarifele de transport sunt aprobate anual de autoritatea competentă pentru operatorul de transport şi de sistem şi intră în vigoare la inceputul fiecarui an fiscal.
 + 
Articolul 23Pe baza analizei efectuate, în perioada 15 noiembrie – 30 noiembrie a fiecarui an, au loc consultari la autoritatea competentă cu operatorul de transport şi de sistem, în scopul stabilirii tarifului reglementat pentru urmatoarea perioada tarifara.
 + 
Articolul 24Stabilirea noilor tarife la o dată ulterioară inceputului fiecarui an al perioadei de reglementare este posibila, numai în cazuri excepţionale, în urmatoarele condiţii:a) operatorul de transport şi de sistem dovedeste cu documente justificative existenta unei situaţii excepţionale;b) perioada maxima de intarziere admisa pentru transmiterea datelor este de 90 de zile faţă de inceputul fiecarei perioade tarifare;c) după verificarea respectarii condiţiilor a) şi b) autoritatea competentă poate considera un factor care corecteaza diferentele de venit înregistrate pentru perioada de intarziere;d) factorul de corectie este inglobat în tarifele aprobate pe o perioadă definita de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 25Procesul de stabilire a tarifelor, pentru perioadele tarifare t ale unei perioade de reglementare p, cuprinde urmatoarele faze:a) Faza I – Stabilirea venitului de referinţa în conformitate cu Error! Reference source not found … pentru perioadele tarifare t, egal cu venitul realizat în ultimul an al perioadei de reglementare anterioare p-1, ţinând seama de:– tariful de transport reglementat;– cantitatea de energie electrica transportata, prognozata.b) Faza II – Stabilirea venitului ţinta initial pentru perioadele tarifare/în conformitate cu Art. 28 ţinând seama de:– prognoza costurilor justificate determinata în conformitate cu Art. 29, Art. 30 şi Art. 32;– prognoza bazei reglementate a activelor, determinata în conformitate cu Art. 44;– prognoza ratei reglementate a rentabilitatii, determinata în conformitate cu Art. 56, aceeasi pentru toate perioadele tarifare t;– rentabilitatea bazei reglementate a activelor determinata în conformitate cu Art. 55;– factorul de eficienta [X(initial, eficienta)] stabilit în conformitate cu Art. 28.c) Faza III – Profilarea veniturilor, determinarea factorului de liniarizare [X(final, liniar)] şi a veniturilor liniarizate în conformitate cu Art. 64 şi Art. 65.d) Faza IV – Determinarea venitului reglementat în conformitate cu Art. 66.e) Faza V – Stabilirea tarifului mediu de transport în conformitate cu Error! Reference source not found., alocarea pe noduri ale RET a costurilor serviciului de transport în conformitate cu prevederile capitolului 13 şi stabilirea tarifelor nodale de transport în conformitate cu 14.
6. VENITUL DE REFERINŢA + 
Articolul 26Venitul de referinţa [V(referinţa)] reprezinta valoarea venitului realizat în ultima perioadă tarifara a perioadei de reglementare p-1. Acesta este utilizat pentru orice perioada tarifara t din cadrul perioadei de reglementare p.Venitul de referinţa se calculeaza în conformitate cu formula:  V(referinţa) = TT x Q/K(RET) (mii lei) (1)unde:TT reprezinta tariful mediu de transport, reglementat pentru ultima perioadă tarifara din cadrul perioadei de reglementare p-1 (ultimul tarif în vigoare);Q – cantitatea de energie electrica transportata prognozata în ultima perioadă tarifara din cadrul perioadei de reglementare p-1;K(RET) – coeficientul de utilizare a retelei electrice de transport, având urmatoarea formula:                QK(RET) = ────────────────         Q(livrat) – CPTunde:Q(livrat) reprezinta cantitatea de energie electrica activa livrata în retelele electrice de transport şi distribuţie, exclusiv cea livrata de producătorii cu puteri mai mici de 10 MW, prognozata în ultima perioadă tarifara din cadrul perioadei de reglementare p-1;CPT – consumul propriu tehnologic de energie electrica activa în reteaua electrica de transport, prognozat în ultima perioadă tarifara din cadrul perioadei de reglementare p-1.
7. VENITUL TINTA INITIAL ŞI FACTORUL DE EFICIENTA X(initial, eficienta) + 
Articolul 27Venitul ţinta initial al activităţii de transport aferent perioadelor tarifare t include rentabilitatea bazei reglementate a activelor şi urmatoarele costuri justificate ale operatorului de transport şi de sistem recunoscute de autoritatea competentă:a) costurile de operare şi mentenanta, controlabile şi necontrolabile;b) costurile cu amortizarea activelor existente şi a investitiilor care se pun în functiune în perioada tarifara t în conformitate cu Art. 35 alin. (2);c) costurile de achizitie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic;d) costurile necesare eliminarii congestiilor prin redispecerizare;e) costurile datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrica.
 + 
Articolul 28Venitul ţinta initial [V(ţinta, initial)] pentru orice perioada tarifara t a perioadei de reglementare p, se calculeaza cu formula: V(ţinta, initial, t) = CC(referinţa) x [1 – X(initial, eficienta)]^t + CNC(t)                      + AM(t) + CPT(t) + CON(t) + CTE(t) + RC(t) (mii lei) (2)unde:V(ţinta, initial, t) reprezinta valoarea neactualizata, în termeni reali, a venitului necesar pentru o perioadă tarifara t;CC(referinţa) – costurile controlabile de operare şi mentenanta ale RET, recunoscute de autoritatea competentă, pentru ultima perioadă tarifara din cadrul perioadei de reglementare p-1;CNC(t) – costurile necontrolabile de operare şi mentenanta, recunoscute de autoritatea competentă, pentru perioada tarifara t;AM(t) – amortizarea anuală aferenta activelor ce compun baza reglementata a activelor (BAR), pentru perioada tarifara anterioara t, la care se adauga/scade amortizarea aferenta activelor puse în/scoase din functiune în perioada tarifara t, calculate în conformitate cu prevederile Art. 35. alin. (2);CPT(t) – costurile estimate, de achizitie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic pentru perioada tarifara t;CON(t) – costurile estimate, necesare eliminarii congestiilor pentru perioada tarifara t;CTE(t) – costurile estimate datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrica în perioada tarifara t;RC(t) – rentabilitatea bazei reglementate a activelor, în termeni reali, aplicabila perioadei tarifare t, calculată înainte de impozitare (definita la capitolul 9);X(initial, eficienta) – factor de eficienta ce se aplică costurilor controlabile, stabilit de autoritatea competentă pe baza unei comparatii internationale cu companii de transport comparabile. Factorul X(initial, eficienta) are o valoare unica pentru toate perioadele tarifare t.
Costurile de operare şi mentenanta + 
Articolul 29Costurile de operare şi mentenanta, reprezinta costuri fixe, diferentiate în costuri controlabile (CC) şi costuri necontrolabile (CNC) astfel:
 + 
Articolul 30Costurile de operare şi mentenanta controlabile cuprind:a) costuri cu materii prime şi materiale consumabile;b) alte costuri cu materiale;c) costuri cu apa, energia electrica şi alte utilitati;d) costuri cu lucrari de întreţinere şi reparatii;e) costuri cu locatii de gestiune şi chirii;f) costuri cu prime de asigurare;g) costuri cu studii şi cercetari;h) costuri cu alte servicii executate cu terti (inclusiv cursuri pentru perfectionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclama şi publicitate, deplasari, detasari şi transferari, cheltuieli postale şi taxe de telecomunicatii);i) costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masa);j) costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul părţilor.
 + 
Articolul 31(1) În ultimul an al primei perioade de reglementare, autoritatea competentă analizeaza nivelul costurilor de operare şi mentenanta controlabile atins la sfârşitul ultimului an al primei perioade.(2) Costul de operare şi mentenanta controlabil luat în calcul ca punct de pornire la inceputul celei de a doua perioade va fi costul de operare şi mentenanta realizat în ultimul an al primei perioade la care se adauga jumătate din diferenţa dintre:a) costurile de operare şi mentenanta controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al primei perioadei şib) costurile de operare şi mentenanta controlabile efectiv realizate de operatorul de transport şi de sistem, în ultimul an al primei perioade, dar nu mai mare decat valoarea aprobata anterior de autoritatea competentă.(3) Prevederile alineatului 2) nu se aplică în cazul în care costurile de operare şi mentenanta controlabile realizate în ultimul an al primei perioade de reglementare sunt mai mari decat costurile de operare şi mentenanta controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă. În acest caz, ca punct de pornire la inceputul celei de a doua perioade, se vor considera costurile de operare şi mentenanta controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al primei perioade.
 + 
Articolul 32Urmatoarele costuri de operare şi mentenanta sunt considerate necontrolabile:a) costuri rezultate din plata impozitelor, redeventelor, taxelor şi varsamintelor asimilate, stabilite conform reglementarilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;b) costuri reglementate privind cheltuieli speciale;c) contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeasi natura aferente fondului de salarii, exclusiv sistemele/fondurile alternative de pensii sau sănătate;d) costuri de transformare/conexiune;e) costuri extraordinare determinate de forta majoră;f) costuri cu salarii compensatorii, conform cu legislatia în vigoare;g) costurile cu despăgubirile stabilite prin hotărâre judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg.
 + 
Articolul 33Urmatoarele costuri nu se includ în determinarea venitului ţinta initial:a) costurile aferente taxei de dezvoltare sau altor contribuţii gratuite;b) costurile specifice aferente racordarii noilor clienti ai serviciului de transport;c) costurile cu amenzi şi penalităţi.
Costurile cu amortizarea + 
Articolul 34Toate activele imobilizate se amortizeaza, cu excepţia imobilizarilor corporale nepuse în functiune.
 + 
Articolul 35(1) Costurile cu amortizarea anuală a investitiilor noi şi care sunt utilizate pentru ajustarea valorii BAR conform prevederilor Art. 44, se calculeaza folosind metoda liniara, cu aplicarea duratelor de amortizare prevăzute de HG nr. 964/1998 sau cum va fi aceasta ulterior modificata.(2) Pentru activele ce se pun/scot în/din functiune în anii perioadei de reglementare, se va lua în considerare 50% din amortizarea anuală aferenta acestora, indiferent de luna în care sunt puse în functiune.(3) Costurile cu amortizarea anuală a investitiilor cuprinse în venitul ţinta initial conform Art. 28 trebuie să fie identice cu costurile cu amortizarea considerate la ajustarea bazei reglementate a activelor conform Art. 44 şi vor fi stabilite considerand o metoda liniara de amortizare pe o durată de viaţa de 25 de ani pentru activele existente la inceputul primei perioade de reglementare.
 + 
Articolul 36(1) În cazul reevaluarilor activelor realizate în conformitate cu legislatia în vigoare, cresterea valorii tuturor activelor recunoscute de autoritatea competentă nu va depăşi cresterea indicelui preturilor de consum pe perioada de reglementare corespunzatore.Reevaluarea activelor implica considerarea valorilor activelor în termeni reali, în calculul costului mediu ponderat al capitalului.(2) Cresterea admisa a valorii activelor mentionata la alin. (1) se va reflecta corespunzător în cresterea acceptata de autoritatea competentă a costului cu amortizarea.(3) Reevaluarea activelor şi amortizarile corespunzătoare se iau în considerare la calculul tarifelor de transport numai la trecerea de la o perioadă de reglementare la alta.(4) Pentru a reduce impactul major asupra cresterii tarifelor la consumatorii finali, autoritatea competentă poate limita valoarea activelor reglementate şi a costurilor aferente amortizarii astfel încât sa nu fie depăşite cresterile tarifelor prevăzute la Art. 103 alin. b).
 + 
Articolul 37Amortizarea aferenta activelor primite cu titlu gratuit, achiziţionate din fondul de dezvoltare a sistemului energetic sau alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obtinute din aplicarea tarifelor de racordare a noilor consumatori şi producători, nu se includ în costurile justificate ce stau la baza stabilirii venitului reglementat.
 + 
Articolul 38Cheltuielile speciale determinate de cauze extraordinare sau evenimente aleatoare (care nu se realizează repetitiv) pot fi amanate şi amortizate pe perioada pe care aceasta cheltuiala îşi produce efectele.
Costurile de achizitie a energiei electrice aferente consumului propriu tehnologic + 
Articolul 39(1) Pentru fiecare perioada de reglementare, cantitatea de energie electrica pentru acoperirea consumului propriu tehnologic şi preţul de achizitie a energiei electrice de la producători se estimeaza de operatorul de transport şi de sistem şi se aproba de autoritatea competentă.(2) Cantitatile convenite pentru acoperirea CPT, sunt folosite şi la determinarea corectiilor anuale ale veniturilor datorate modificarii cantităţilor de energie electrica transportata.(3) Începând cu cea de a doua perioada de reglementare câştigurile rezultate dintr-o mai eficienta gestionare a acestor consumuri sunt lasate la dispoziţia operatorului de transport şi de sistem.(4) Factorul de corectie anual al veniturilor reglementate tine seama de:a) diferentele de cantitati de CPT prognozate faţă de cele realizate datorita modificarii cantităţilor de energie electrica transportata;b) diferentele dintre preţul mediu de achizitie a CPT estimat şi cel realizat
Costurile necesare eliminarii congestiilor prin redispecerizare + 
Articolul 40(1) Costurile necesare eliminarii congestiilor prin redispecerizare (CON) şi numărul de ore pe care se manifesta congestiile pe diferite secţiuni de retea în prima perioada de reglementare, se estimeaza de operatorul de transport şi de sistem pe baza utilizarii modelului de simulare POWRSYM ca diferenţa a costurilor totale de producere a energiei electrice rezultate din rularea POWRSYM între urmatoarele doua scenarii:a) fără luarea în considerare a congestiilor de retea;b) cu considerarea congestiilor de retea identificate în cadrul unei perioade tarifare.(2) Capacitatea de transport corespunzatore secţiunilor de retea ale SEN, se determina de operatorul de transport şi de sistem pentru regimurile caracteristice de functionare aferente fiecarei perioade tarifare în conformitate cu studiile de planificare operationala a SEN, elaborate de OTS şi aprobate de autoritatea competentă.(3) Pentru a doua perioada de reglementare şi urmatoarele, costurile necesare eliminarii congestiilor prin redispecerizare, pentru perioada tarifara t, se estimeaza în conformitate cu rezultatele înregistrate pe piaţa de echilibrare în perioada tarifara anterioara.
Costurile datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrica + 
Articolul 41Costurile operatorului de transport şi de sistem datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrica pentru perioada tarifara t, se propun de operatorul de transport şi de sistem în conformitate cu procedura operationala de implementare a mecanismului privind schimburile transfrontaliere de energie electrica în sud-estul Europei, şi se aproba de autoritatea competentă.
8. BAZA REGLEMENTATA A ACTIVELOR + 
Articolul 42(1) Baza reglementata a activelor (BAR) include valoarea neta a activelor corporale şi necorporale corespunzătoare patrimoniului privat al companiei (incluzând şi investiţiile efectuate activelor aparţinând patrimoniului public al statului), rezultate în urma investitiilor eficiente, inclusiv o valoare permisa pentru necesarul de fond de rulment pentru acoperirea obligaţiilor financiare pe termen scurt ale operatorului de transport şi de sistem.(2) Activele incluse în BAR trebuie să fie cele utilizate de operatorul de transport şi de sistem în prestarea serviciului de transport. Dacă aceste active sunt utilizate şi pentru alte activităţi, valoarea inclusa în BAR va fi ajustata cu gradul de utilizare al activelor pentru serviciul de transport.(3) Autoritatea competenţa controlează volumul activelor incluse în BAR astfel încât sa nu existe costuri determinate de decizii incorecte sau de o structura a activelor care nu mai corespunde condiţiilor economice, dar şi să se asigure viabilitatea financiară a operatorului de transport şi de sistem.(4) Baza reglementata a activelor BAR nu include investiţiile finantate din:(a) contribuţii financiare (taxa de dezvoltare, tariful de racordare, etc.);(b) contribuţii primite de la terti;(c) contribuţii financiare platite de Guvern.
 + 
Articolul 43Pentru calculul bazei reglementate initiale [BAR(t-1)] a activelor existente la sfârşitul anului 2004, autoritatea competentă considera:a) valoarea activelor corporale şi necorporale corespunzătoare patrimoniului privat al companiei de transport, din bilantul contabil de la data de 31.12.2003, indexata cu cresterea indicelui preturilor de consum aferent anului 2004;b) valoarea activelor puse în/iesite (vandute, cedate) din functiune în anul 2004 şi amortizarea anuală aferenta acestora;c) valoarea provizioanelor pentru deprecierea imobilizarilor aferente anului 2004.
 + 
Articolul 44Baza reglementata a activelor [BAR(t)] se stabileste cu formula (3) pentru toate perioadele tarifare t:                      IA(t) EA(t)  BAR(t) = BAR(t-1) + ───── – ───── – AM(t) – PDI(t) + DELTA NFRR(t),                        2 2                                                                (mii lei) (3)unde:BAR(t) reprezinta baza reglementata a activelor pentru perioada tarifara t (mii lei);BAR(t-1) – baza reglementata initiala a activelor pentru perioada tarifara t-1 (mii lei);AM(t) – suma dintre amortizarea anuală aferenta activelor ce compun BAR, aferenta perioadei tarifare t-1, la care se adauga şi cea aferenta activelor puse/scoase în/din functiune în perioada tarifara t, în conformitate cu prevederile Art. 35. alin. (2) (mii lei);EA(t) – iesirile de active sau valoarea activelor vandute, cedate în cursul perioadei tarifare t (mii lei);IA(t) – intrarile de active recunoscute de autoritatea competentă în cursul perioadei tarifare t, inclusiv cele pentru obiectivele aflate în faza de construcţie, dar pentru care s-a facut o receptie parţială (mii lei);PDI(t) – provizioanele pentru deprecierea imobilizarilor în cursul perioadei tarifare t (mii lei);DELTA NFRR – modificarea necesarului de fond de rulment reglementat pentru anul t care nu va depăşi 1/10 din veniturile ţinta initiale ale activităţii de transport minus rentabilitatea BAR şi se calculeaza utilizand formula:                   1  DELTA NFRR(t) = ─── x [V(ţinta, initial, t) – RC(t)] – NFRR(t-1) (mii lei)                  10unde:NFRR(t-1) reprezinta valoarea fondului de rulment stabilita pentru anul t-1;V(ţinta, initial, t – valoarea venitului ţinta initial în anul t;RC(t) – rentabilitatea BAR în anul t.Pentru anul 2005 în calculul valorii DELTA NFRR2005, valoarea NFRR2004 nu se ia în considerare
 + 
Articolul 45La trecerea de la o perioadă de reglementare la alta se ia în considerare valoarea BAR(k) la data de 31 decembrie a ultimei perioade tarifare a perioadei de reglementare precedente. Aceasta se stabileste cu formula (4) pentru prima perioada de reglementare de 3 ani (k = 3) şi include:a) valoarea BAR(t) la data de 1 ianuarie a primei perioade tarifare a perioadei de reglementare precedente, considerand coeficientii de crestere a indicelui preturilor de consum aferenti acestei perioade;b) valorile în termeni reali ale intrarilor, iesirilor de active efectiv realizate în perioadele tarifare ale perioadei de reglementare precedente şi ale amortizarilor corespunzătoare, considerand coeficientii de crestere a indicelui preturilor de consum aferenti anilor respectivi.                    k  BAR(k) = BAR(t) x 'f0 [1 + Ipc(i)] + [IA(k-2) – EA(k-2) – AM(k-2)] x                   i=1           k           'f0 [1 + Ipc(i)] + [IA(k-1) – EA(k-1) – AM(k-1)] x [1 + Ipc(k)]          i=k-1          + [IA(k) – EA(k)] – AM(k) – PDI(k) + DELTA NFRR(k) (mii lei) (4)Investitii
 + 
Articolul 46Operatorul de transport şi de sistem are obligaţia de a inainta autorităţii competente spre aprobare la data de 1 aprilie a ultimei perioade tarifare a unei perioade de reglementare, programul de investitii pentru fiecare an al perioadei de reglementare urmatoare.
 + 
Articolul 47Programul de investitii va fi defalcat de operatorul de transport şi de sistem pe cele 3 categorii precizate la Art. 52.
 + 
Articolul 48Autoritatea competenţa are dreptul de a analiza în orice moment orice investiţie anterior aprobata, din punct de vedere al oportunitatii şi eficientei acesteia.
 + 
Articolul 49(1) Investiţiile realizate suplimentar, datorita unor condiţii excepţionale, faţă de programul aprobat în cadrul unei anumite perioade de reglementare vor putea fi introduse în cadrul BAR, la inceputul perioadei de reglementare urmatoare, numai cu aprobarea autorităţii competente. Suplimentar, după aprobarea acestora, se determina corectia de venit pentru urmatoarea perioada de reglementare în conformitate cu Art. 75.(2) Dacă cheltuielile de investitii au fost mai mici decat cele prognozate şi aprobate pentru perioada de reglementare p-1, BAR va fi ajustat prin reducere în perioada de reglementare p.
 + 
Articolul 50(1) Autoritatea competenţa verifica dacă nerealizarea investitiilor este un rezultat al supradimensionarii proiectelor de investitii sau al renuntarii deliberate la realizarea unora dintre acestea.(2) În cazul renuntarii deliberate, autoritatea competentă reduce veniturile reglementate aferente anului imediat următor constatarii (primul an al viitoarei perioade de reglementare), cu valoarea cheltuielilor de capital realizate într-un mod incorect/speculativ.
 + 
Articolul 51Intarzierile/devansarile punerilor în functiune a instalaţiilor programate în anii perioadei de reglementare se cuantifica şi se transmit de către operatorul de transport şi de sistem la autoritatea competentă în vederea diminuarii/cresterii bazei reglementate a activelor aferente urmatorilor ani ai perioadei de reglementare.
 + 
Articolul 52Pentru aprobarea includerii de noi active imobilizate în baza reglementata a activelor în anii perioadei de reglementare, compania de transport ierarhizeaza activele imobilizate corporale şi necorporale, ţinând seama de urmatoarele criterii de prioritate:a) active imobilizate esentiale sunt acele active care se raporteaza unor solutii de mare risc ale sistemului de transport, inclusiv cele legate de siguranţă în functionare a retelei de transport. Acestea includ în particular:– interconexiunea sincrona şi asincrona cu sistemele electroenergetice vecine;– inlocuirea echipamentelor existente distruse, deteriorate sau depăşite moral pentru care nu exista piese de schimb şi pentru care nu mai pot fi executate lucrari de mentenanţă corespunzătoare; inlocuirea echipamentelor pentru a se respecta condiţiile de mediu;– retehnologizarea şi modernizarea liniilor/statiilor existente care sunt supraincarcate considerate locuri de muncă cu condiţii deosebite din punct de vedere al protectiei muncii, care au parametri tehnici necorespunzatori în conformitate cu normele în vigoare (de exemplu: întrerupătoare care au puteri de scurtcircuit depăşite datorita dezvoltării retelei de transport);– instalaţii pentru compensarea factorului de putere.b) activele imobilizate necesare sunt acele active necesare dezvoltării şi modernizarii retelei de transport menite asigurarii serviciului de transport, la indicatorii de performanţă şi calitate prevăzuţi în legislatia existenta. Acestea includ în particular:– inlocuirea echipamentelor existente amortizate, ai caror parametri tehnici nu mai corespund cu normativele în vigoare şi care nu mai asigura respectarea parametrilor de performanţă şi calitate prevăzuţi în legislatie;– extinderea retelei existente.c) activele imobilizate justificabile sunt acele active pentru care cheltuielile trebuie analizate în raport cu beneficiul pe care îl vor aduce consumatorilor. Acestea includ în particular:– modificarea liniilor prin cresterea nivelului de tensiune;– inlocuirea conductoarelor/transformatoarelor pentru reducerea CPT;– dublarea circuitelor sau a transformatoarelor pentru îmbunătăţirea sigurantei în functionare sau pentru reducerea CPT.
 + 
Articolul 53Dacă anumite active existente sunt utilizate de mai multe activităţi ale operatorului de transport şi de sistem, atunci acesta va preciza distinct veniturile anuale rezultate din utilizarea acestor active precum şi costurile anuale aferente altor activităţi în afara celei de transport.
 + 
Articolul 54(1) Costurile corespunzătoare achizitionarii de noi active pentru activitatea de transport vor fi prezentate în mod detaliat.(2) Operatorul de transport şi de sistem prezinta veniturile anuale din chiriile obtinute pentru acele active menţionate la alin. (1) care sunt utilizate şi pentru desfăşurarea de alte activităţi.(3) Dacă investiţiile respective nu pot fi probate ca investitii eficiente, autoritatea competentă poate să nu aprobe includerea acestor investitii în baza reglementata a activelor.
9. RENTABILITATEA BAZEI REGLEMENTATE A ACTIVELOR + 
Articolul 55Rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RC(t)) pentru fiecare perioada tarifara t a perioadei de reglementare, se obtine prin aplicarea ratei reglementate a rentabilitatii la baza reglementata a activelor, corespunzătoare perioadei tarifare respective, conform formulei:  RC(t) = RRR x BAR(t), (mii lei) (5)unde:RRR reprezinta rata reglementata a rentabilitatii;BAR(t) – baza reglementata a activelor pentru perioada tarifara t stabilita conform Art. 44.
 + 
Articolul 56Rata reglementata a rentabilitatii (RRR), în valori reale se obtine pe baza costului mediu ponderat al capitalului înainte de impozitare, conform formulei:               K(p)  RRR = CCP x ────── + CCI x K(i) (%) (6)              (1-T)unde:CCP reprezinta costul capitalului propriu (%) în termeni reali, calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea competentă. Calculul costului capitalului propriu se efectueaza conform formulei:  CCP = R(f) + â(e) x [R(m) – R(f)] (7)unde:R(f) reprezinta rata rentabilitatii investitiilor considerate fără risc (de exemplu, dobânda la obligatiunile de stat/bonuri de trezorerie);â(e) – valoare a riscului unei investitii;R(m) – valoare asteptata a rentabilitatii unui portofoliu de acţiuni pe piaţa de capital;[R(m) – R(f)] – prima riscului de piaţa;â(e) [R(m) – R(f)] – prima riscului de piaţa în valoare procentuala;CCI – costul capitalului imprumutat în valori reale, calculat înainte de impozitare, recunoscut de autoritatea competentă (%);K(p) – ponderea capitalului propriu în total capital, estimată de autoritatea competentă la finele perioadei de tarifare;K(i) – ponderea capitalului imprumutat în total capital, estimată de autoritatea competentă la finele perioadei tarifare;T – rata impozitului pe profit.
 + 
Articolul 57Structura capitalului se bazeaza pe pasivul bilantului operatorului de transport şi de sistem din perioada tarifara t-1. Operatorul de transport şi de sistem are dreptul sa propuna şi autoritatea competentă are dreptul sa aprobe o structura de capital pentru perioada tarifara t, determinata în urma unui proces de prognoza şi corelat cu programul de investitii pentru perioada tarifara t, astfel încât să rezulte o rentabilitate rezonabila a bazei reglementate de active.
 + 
Articolul 58Costul capitalului imprumutat pe termen lung se bazeaza pe dobânda curenta la un împrumut eficient şi bine gestionat de pe o piaţa de capital naţionala şi/sau internaţională relevantă.
 + 
Articolul 59În cazul în care costul real al capitalului imprumutat depăşeşte nivelul dobanzii curente pe o piaţa interna sau externa de capital, autoritatea competentă va solicita informaţii suplimentare asupra motivelor aparitiei acestei diferente. Dacă operatorul de transport şi de sistem furnizeaza documente incomplete sau insuficiente, autoritatea competentă considera costul capitalului la nivelul minim de pe pieţele de capital naţionale sau internationale relevante.
 + 
Articolul 60Autoritatea competenţa poate decide calcularea costului capitalului imprumutat insumand rata investitiilor fără risc cu prima de risc specifică companiei (prima de risc a imprumuturilor sau intinderea creditelor).
 + 
Articolul 61(1) Structura capitalului imprumutat folosit în activitatea de transport se raporteaza la autoritatea competentă.(2) Autoritatea competenţa îşi rezerva dreptul de a defini o structura standard a capitalului utilizat care va fi aplicata de operatorul de transport şi de sistem.(3) În prima perioada de reglementare, autoritatea competentă va permite utilizarea structurii de capital asa cum a fost raportata în bilantul contabil din ultimul an înainte de prima perioada de reglementare.
 + 
Articolul 62Valoarea RRR este corelata cu prevederile din planul de afaceri al C.N. Transelectrica S.A şi avizat de autoritatea competentă.
10. PROFILAREA VENITURILOR – DETERMINAREA FACTORULUI DE LINIARIZARE X(final, liniar) ŞI A VENITURILOR LINIARIZATE + 
Articolul 63Între perioadele tarifare t ale unei perioade de reglementare p este posibil să apară diferente mari între valorile venitului ţinta initial, datorita unor diferente mari între planurile anuale de investitii. Aceste diferente se diminueaza utilizand o metoda de liniarizare a venitului prin considerarea unui singur factor X(final,liniar) pe întreaga perioadă de reglementare, aplicabil venitului de referinţa.
 + 
Articolul 64Valoarea unica a factorului X(final, liniar) se determina astfel încât valoarea actualizata a fluxului de venituri de referinţa V(referinţa) pe întreaga perioadă de reglementare să fie egala cu valoarea actualizata a veniturilor ţinta, initiale V(ţinta,initial,t) pe aceeaşi perioadă de reglementare (formula (8)).Calculul valorii actualizate a fluxului de venituri liniarizate utilizeaza rata reglementata a rentabilitatii (RRR) ca factor de actualizare:                1    Σ [ ──────────── x (1 – X(final,liniar)^t x V(referinţa)] =  t=1,2,3 (1 + RRR)^t                1    Σ [ ──────────── x V(ţinta,initial,t) (mii lei) (8)  t=1,2,3 (1 + RRR)^t
 + 
Articolul 65Factorul [X(final,liniar)] determinat pe baza formulei (8), se utilizeaza la calculul veniturilor liniarizate, în termeni reali conform formulei:  V(liniarizat,t) = V(referinţa) x [1 – X(final,liniar)]^t (mii lei) (9)
11. VENITUL REGLEMENTAT + 
Articolul 66Venitul reglementat [V(reglementat) al operatorului de transport şi de sistem pentru perioada de tarifare/a perioadei de reglementare p se calculeaza cu formula:                                          t  V(reglementat, t) = V(liniarizat, t) x 'f0 [1 + Ipc(k)] (mii lei) (10)                                         k=1unde:V(reglementat, t) reprezinta valoarea limita a pretului utilizarii RET pentru o perioadă tarifara t, în termeni nominali;V(liniarizat, t) – valoarea venitului reglementat în termeni reali;k – numărul de perioade tarifare t al perioadei de reglementare p;Ipc(k) – coeficientul de crestere a indicelui preturilor de consum aferent perioadei tarifare t;
 + 
Articolul 67Venitul reglementat pentru o anumita perioada tarifara t, a perioadei de reglementare p se recalculeaza ţinând seama de factorii de corectie menţionaţi la Art. 18.
 + 
Articolul 68Corectia venitului aferent perioadei tarifare t, datorata modificarii cantităţii de energie electrica transportata DELTA V(t)[Q(t-1)] în perioada tarifara t-1, se efectueaza conform formulei (11).a) Diferentele de cantitati [DELTA Q(t-1)] sunt transformate în diferente de venituri (DELTA V(t)[Q(t-1)]) luand în calcul tarifele TT(t-1); corespunzătoare perioadei tarifare t-1, în care aceste diferente s-au realizat. Aceste diferente sunt corectate cu rata (RTS) aferenta perioadei tarifare t-1, conform formulei:  (DELTA V(t)[Q(t-1)]) = (DELTA(Q(t-1) x TT(t-1) – DELTA CPT(t-1) x                         (1 + RTS(t-1)) (mii lei) (11)  unde:                   Q(realizat, t-1) Q(prognozat, t-1)  DELTA(Q(t-1) = ──────────────────── – ────────────────────                 K(RET realizat, t-1) K(RET prognozat, t-1)RTS reprezinta rata dobanzii titlurilor de stat cu scadenţa la un an, la prima emisiune a acestora din cadrul fiecarui an;DELTA CPT(t-1) – modificarea costului cu achizitia energiei electrice pentru acoperirea CPT. Aceasta modificare este determinata de modificarea cantităţii de energie electrica transportata conform Art. 39, CPT reprezentand o cota din aceasta;b) Diferentele de venituri obtinute conform prevederilor anterioare se utilizeaza pentru modificarea venitului reglementat aferent anului t, astfel:– Q(prognozat, t-1) – Q(prognozat, t-1) > Q(realizat, t-1) determina o ajustare în plus a venitului reglementat aferent perioadei tarifare t. + 
Articolul 69Variatia cantităţii anuale de energie electrica transportata cu ±10% faţă de cantitatea prognozata trebuie raportata la autoritatea competentă de către operatorul de transport şi de sistem în termen de 30 de zile de la constatare. Autoritatea competenţa va determina impactul justificat asupra venitului reglementat datorat modificarii cantităţilor şi va decide nivelul factorului de corectie în perioada de aplicare.
 + 
Articolul 70(1) Începând cu cea de a doua perioada de reglementare, venitul suplimentar datorat cresterii cantităţii anuale de energie electrica transportata cu până la +3% faţă de cantitatea prognozata, rămâne la operatorul de transport şi de sistem.(2) Începând cu cea de a doua perioada de reglementare, deficitul de venit datorat reducerii cantităţii anuale de energie electrica transportata cu până la -2% faţă de cantitatea prognozata, nu se recupereaza.
 + 
Articolul 71Componenta corectiei de venit [DELTA V(t)(CPT(t-1)] datorata erorilor de prognoza a costului CPT respectiv a pretului de achizitie a energiei electrice pentru acoperirea CPT din perioada tarifara t-1, se aplică în perioada tarifara t şi se calculeaza cu formula:  (DELTA V(t)(CPT(t-1)) = [DELTA CPT(t-1)] x [1 + RTS(t-1)] (mii lei) (12)unde:(DELTA V(t)(CPT(t-1)) = [CPT(prognozat,t-1) – CPT(realizat,t-1)] reprezinta diferenţa între costul prognozat şi cel realizat al CPT în perioada tarifara t-1.
 + 
Articolul 72Componenta corectiei de venit [DELTA V(t) (CON(t-1))] datorata erorilor de prognoza a costului necesar eliminarii congestiilor din perioada tarifara t-1, se aplică în perioada tarifara t şi se calculeaza cu formula:  DELTA V(t) CON(t-1) = [DELTA CON(t-1) x [1 + RTS(t-1)] (mii lei) (13)unde:DELTA CON(t-1) = [CON(prognozat,t-1) – CON(realizat,t-1)] reprezinta diferenţa între costul prognozat şi cel realizat al congestiilor, corespunzător înregistrărilor pe piaţa de echilibrare în perioada tarifara t-1.Acest factor de corectie se aplică numai pentru congestiile de retea aparute ca o consecinţă a funcţionării pieţei de energie electrica. Congestiile de retea aparute pe perioada de realizare a retehnologizarii elementelor retelei electrice de transport, nu se iau în considerare ca factor de corectie a venitului, acestea fiind incluse în costurile de capital, în conformitate cu programul de investitii aprobat de ANRE.
 + 
Articolul 73Componenta corectiei de venit (DELTA V(t)[CTE(t-1)]) datorata erorilor de prognoza a costului datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrica în perioada tarifara t-1, se aplică în perioada tarifara t şi se calculeaza cu formula:  DELTA V(t)(CTE(t-1)) = [DELTA CTE(t-1)] x (1 + RTS(t-1)) (mii lei) (14)unde:DELTA CTE(t-1) = [CTE prognozat,t-1 – CTE(realizat,t-1)] reprezinta diferenţa între costul prognozat şi cel realizat datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrica în perioada tarifara t-1.
 + 
Articolul 74Corectia venitului datorata modificarii cantităţii de energie electrica transportata, a costului aferent consumului propriu tehnologic, a costului necesar eliminarii congestiilor şi a costului datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrica se aplică anual venitului reglementat determinat conform formulei de la Art. 66.
 + 
Articolul 75Diferenţa de venituri [DELTA V(p)(I(p-1))] rezultate din nerealizarea în perioada de reglementare p-1 a investitiilor aprobate de autoritatea competentă, este scazuta din veniturile reglementate ale perioadei de reglementare urmatoare p.Valoarea corectiei de venit [DELTA V(p) (I(p-1))] se calculeaza conform formulei:                        k  DELTA V(p) [I(p-1)] = Σ RRR(p-1) x [BAR(realiz,p-1,t) – BAR(prognozat,p-1,t)] x                       t=1               k k             x 'f0 [1 + RTS(p-1,t)] + Σ [AM(realiz,p-1,t) – AM(prognoz,p-1,t)] x              t=1 t=1               k             x 'f0 [1 + RTS(p-1,t)] (mii lei) (15)              t=1unde:k reprezinta numărul de ani ai perioadei de reglementare p-1;RRR(p-1) – rata reglementata a rentabilitatii;BAR(realiz,p-1,t) – BAR(prognoz,p-1,t) diferenţa valorica dintre baza reglementata a activelor prognozata, ce contine investiţiile prognozate a fi realizate în anul t şi baza reglementata a activelor realizata ce contine investiţiile realizate în anul t al perioadei de reglementare p-1;AM(prog,p-1,t) – AM(realiz,p-1,t) – diferenţa dintre valoarea reglementata a amortizari prognozate pentru anul t şi valoarea reglementata a amortizarii realizate în anul t, al perioadei de reglementare p-1;
 + 
Articolul 76(1) În prima perioada de reglementare, câştigurile datorate realizării programului de investitii cu costuri mai reduse, rămân integral la dispoziţia operatorului de transport şi de sistem.(2) Începând cu a doua perioada de reglementare, câştigurile de eficienta datorate realizării programului de investitii cu costuri mai reduse, se aloca consumatorilor 50% (mecanism de impartire a castigurilor).
 + 
Articolul 77(1) Autoritatea competenţa poate invalida tarifele reglementate, numai dacă constata ca:a) determinarea venitului reglementat s-a efectuat pe baza unor informaţii false sau eronate furnizate de operatorul de transport şi de sistem:b) exista o eroare în determinarea venitului reglementat, cu anuntarea prealabila a părţilor implicate;c) exista o schimbare substantiala în privinta structurii proprietăţii activelor operatorului de transport şi de sistem care, în opinia autorităţii competente, poate conduce la o schimbare semnificativa a necesarului de venituri ale operatorului de transport şi de sistem.(2) În cazul invalidarii, autoritatea competentă va calcula un nou venit reglementat ce va fi aplicat pe perioada de reglementare rămasă.
12. CALCULUL TARIFULUI MEDIU DE TRANSPORT + 
Articolul 78Tariful mediu de transport al energiei electrice se calculeaza cu formula:          [V(reglementat,t) + KV(t) + KV(p)  TT(t) = ───────────────────────────────── (mii lei) (16)                 [Q(t)/K(RET,t)]unde:TT(t) reprezinta tariful mediu de transport în perioada tarifara t;V(reglementat,t) – venitul reglementat în perioada tarifara t;KV(t) – suma factorilor de corectie aferenti perioadei tarifare t-1, care se aplică venitului reglementat din perioada tarifara t;KV(p) – factorul de corectie aferent perioadei de reglementare p-1, care se aplică venitului reglementat în prima perioada tarifara t, din perioada de reglementare p;Q(t) – cantitatea prognozata de energie electrica transportata pentru perioada tarifara t;K(RET,t) – coeficientul de utilizare a retelei electrice de transport, prognozat pentru perioada tarifara t.
13. ALOCAREA COSTULUI SERVICIULUI DE TRANSPORT + 
Articolul 79(1) Tarifele de transport sunt diferite pe noduri (zone) functie de impactul pe care îl are introducerea sau extragerea energiei electrice în/din nodurile retelei electrice de transport. Acest impact se exprima prin costul marginal nodal al transportului.(2) În oricare nod al RET, costul marginal pe termen scurt reprezinta suma între costul marginal datorat consumului propriu tehnologic CM(CPT) şi costul marginal datorat congestiilor din reteaua electrica de transport CM(CON).(3) Suma costurilor marginale de la alin. (2) nu recupereaza integral costul total al transportului. Acest cost se obtine prin considerarea unei componente de cost mediu calculată ca diferenţa între venitul reglementat, stabilit conform Art. 66 şi Art. 74 şi venitul asigurat prin costurile marginale CM(CPT) şi CM(CON). Costul mediu se aloca uniform pe nodurile RET.
 + 
Articolul 80Costurile marginale şi cantitatile de energie electrica introduse sau extrase în/din reteaua electrica de transport în decursul unui an calendaristic se determina, pe baza unui numar de 24-48 de regimuri caracteristice de functionare a SEN.
 + 
Articolul 81(1) Regimurile caracteristice şi perioadele de timp corespunzătoare se determina pe baza unei proceduri operationale elaborata de C.N. Transelectrica S.A. şi aprobata de autoritatea competentă, ţinând seama de:– perioadele de retragere din exploatare a elementelor principale ale RET;– energia electrica anuală produsa în fiecare centrala electrica în conformitate cu cantitatile prevăzute în contractele de portofoliu;– perioadele de reparatie planificata ale centralei nucleare;– perioadele de functionare ale centralelor de termoficare;– functionarea CHE pe sezoane cu hidraulicitate diferita;– palierele caracteristice ale curbei de sarcina (vârf de sarcina şi gol de sarcina) în zilele lucratoare şi de sarbatoare;– factorii de putere inregistrati în anul anterior anului de referinţa, în statiile electrice de 110 kV din reteaua electrica de distribuţie;– consumul de energie şi de putere electrica activa şi reactiva pe statiile de 110 kV din reteaua electrica de distribuţie;– importul şi exportul de energie electrica prognozat.(2) Începând cu a doua perioada de reglementare autoritatea competentă modifica criteriile de determinare a regimurilor caracteristice în urma unui proces de consultare transparent.
 + 
Articolul 82(1) În fiecare regim caracteristic se identifica:a) Noduri producătoare (G) sunt nodurile RET în care se introduce energie electrica (soldul productie-consum este pozitiv);b) Noduri consumatoare (L) sunt nodurile RET din care se extrage energie electrica (soldul productie-consum este negativ).(2) Caracterul de nod producător sau consumator se poate schimba de la un regim caracteristic la altul, oricare din nodurile RET putand fi atât producător cat şi consumator.(3) Nodurile retelei electrice de transport se grupează pe zone de retea, astfel:a) zonele de introducere a energiei electrice în RET reprezinta grupari de noduri producătoare;b) zonele de extragere a energiei electrice din RET reprezinta grupari de noduri consumatoare.(4) Criteriile de grupare a nodurilor pe zone de introducere/extragere a energiei electrice în/din RET sunt:a) nivelul costurilor marginale datorate consumului propriu tehnologic de energie electrica este intr-o marja de variatie de ±20% faţă de costul marginal mediu zonal aferent CPT, pentru minim 70% din numărul de noduri din zona tarifara;b) secţiunile caracteristice de retea includ integral una sau mai multe zone de retea.(5) Criteriul de grupare a nodurilor pe zone de extragere a energiei electrice din RET tine seama şi de delimitarile administrative ale sucursalelor de distribuţie.
 + 
Articolul 83(1) Costul marginal orar [CM^r(CPTi)/(CM^r(CPTj)] al consumului propriu tehnologic din nodul producător (i)/nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r) se determina, ca produs între variatia consumului propriu tehnologic de energie electrica în raport cu energia electrica introdusa în nodul (i)/extrasa din nodul (j) şi costul marginal al achizitiei energiei electrice de la producători.(2) Costul marginal nodal aferent consumului propriu tehnologic se determina prin utilizarea unui software adecvat avizat de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 84(1) Costul marginal orar al eliminarii [CM^r(CONi)/(CM^r(CONj)] congestiilor din nodul producător (i)/nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r) se determina, ca raport între variatia incrementala a costului productiei şi variatia incrementala a energiei electrice introduse în nodul (i)/extrase din nodul (j).(2) Costul marginal nodal aferent eliminarii congestiilor se determina prin utilizarea unui software adecvat, avizat de autoritatea competentă.(3) În cadrul fiecarei zone delimitate de secţiunea de retea restrictionata (s), costul marginal la variatia incrementala a energiei electrice introduse în nodul (i) se considera egal în valoare absoluta, dar de semn schimbat cu costul marginal la variatia incrementala a energiei electrice extrase din nodul (j).
14. CALCULUL TARIFELOR NODALE (ZONALE) DE TRANSPORT + 
Articolul 85Pe baza costurilor marginale nodale [CM^r(CPTi)/(CM^r(CPTj)] aferente consumului propriu tehnologic din RET, corespunzătoare fiecarui regim caracteristic (r), se determina costurile marginale medii anuale [CM(CPTi)], [CM(CPTj] pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale retelei de transport conform formulelor:              Σ CM^r(CPTi) x E^r(Gi) x [1 – y(i)]              r  CM(CPTi) = ──────────────────────────────────── (lei/MWh) (17)                  Σ E^r(Gi) x [1 – y(i)]                  r              Σ CM^r(CPTj) x E^r(Lj)              r  CM(CPTj) = ──────────────────────── (lei/MWh) (18)                  Σ E^r(Lj)                  runde:CM(CPTi) şi CM(CPTj) reprezinta costul marginal mediu anual al CPT din nodul producător (i), respectiv din nodul consumator (j);E^r(Gi) – energia electrica introdusa în nodul producător (i) în regimul caracteristic (r);E^r(Lj) – energia electrica extrasa din nodul consumator (j) în regimul caracteristic (r);y(i) – coeficient de reducere a energiei introduse în nodul producător (i) cu energia electrica achizitionata pentru acoperirea consumului propriu tehnologic din reteaua de transport.
 + 
Articolul 86(1) Pe baza costurilor marginale nodale [CM^r(CONi)/(CM^r(CONj)] aferente eliminarii, pe secţiunea de retea (s), care delimiteaza zonele (l) şi (m), a congestiilor corespunzătoare fiecarui regim caracteristic (r), se determina costurile marginale medii anuale [CM(CON,i)], [CM(CON,j] pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale retelei de transport conform formulelor:                 Σ CM^r(CONj) x E^r(Lj) j f6 Ş zona (l)                 r  CM^l(CON,j) = ──────────────────────── (lei/MWh) (19)                     Σ E^r(Lj)                     r                 Σ CM^r(CONj) x E^r(Lj) j f6 Ş zona (m)                 r  CM^m(CON,j) = ──────────────────────── (lei/MWh) (20)                     Σ E^r(Lj)                     r                 Σ CM^r(CONi) x E^r(Gi) x [1-y(i)] i f6 Ş zona (m)                 r  CM^m(CON,i) = ─────────────────────────────────── (lei/MWh) (21)                       Σ E^r(Gi) x [1-y(i)]                       r                 Σ CM^r(CONi) x E^r(Gi) x [1-y(i)] i f6 Ş zona (l)                 r  CM^l(CON,i) = ─────────────────────────────────── (lei/MWh) (22)                       Σ E^r(Gi) x [1-y(i)]                       runde:CM^l(CON,i), CM^m(CON,i), CM^l(CON,j), CM^m(CON,j) reprezinta costul marginal mediu anual al eliminarii congestiilor, din nodul producător (i), respectiv nodul consumator (j) aparţinând zonelor (l)/(m) delimitate de secţiunea (s);i – nodurile producătoare din zona (l) sau (m);j – nodurile consumatoare din zona (l) sau (m);(l) şi (m) – perechile de zone delimitate de fiecare secţiune de retea (s);(2) Costul marginal nodal mediu anual [CM(CONi)], [CM(CONj)] aferent congestiilor se determina ca suma a costurilor marginale nodale medii anuale pe toate secţiunile de retea (s).
 + 
Articolul 87(1) Costul marginal nodal total al transportului [CM(Total)] reprezinta suma dintre costul marginal al consumului propriu tehnologic CM(CPT) şi costul marginal al congestiilor CM(CON) pentru nodurile (zonele) producătoare (i) şi nodurile (zonele) consumatoare (j) ale retelei de transport conform formulei:  CM(Total,i) = CM(CPT,i) + CM(CON,I);  CM(Total,j) = CM(CPT,j) + CM(CON,j) (mii lei) (23)(2) Costul total marginal al transportului [C(CM,Total)] se determina ca suma a produselor între costurile marginale medii totale [CM(Total,i)], [CM(Total,j) şi energiile E(Gi), E(Lj) introduse în/extrase din nodurile (zonele) producătoare (i)/nodurile (zonele) consumatoare (j) ale retelei de transport, conform formulei:  C(CM,Total) = Σ CM(Total,i) x E(Gi)[1 – y(i)] + Σ CM(Total,j) x E(Lj)                i j                                                             (mii lei) (24)
 + 
Articolul 88Componenta tarifara nodala de cost mediu [C(med)] se defineste astfel:             V(reglementat) – C(CM,Total)  C(med) = ─────────────────────────────────── (lei/MWh) (25)            Σ E(Gi) x [1 – y(i)] + Σ E(Lj)            i junde:V(reglementat) reprezinta venitul reglementat calculat în conformitate cu Art. 66 şi Art. 74.
 + 
Articolul 89Tariful nodal de transport [t(Lj)] de introducere a energiei electrice în nodul producător (i) se determina ca suma între costul marginal CM(CPTi) şi CM(CONi) din nodul producător (i) şi componenta de cost mediu C(med):  t(Gi) = CM(CPTi) + CM(CONi) + C(med) (lei/MWh) (26)
 + 
Articolul 90Tariful nodal de transport [t(Lj)] de preluare a energiei electrice din nodul consumator (j) se determina ca suma între costul marginal CM(CPTj) şi CM(CONj) din nodul consumator (j) şi componenta de cost mediu C(med):  t(Lj) = CM(CPTj) + CM(CONj) + C(med) (lei/MWh) (27)
 + 
Articolul 91Operatorul de transport şi de sistem are responsabilitatea alocarii costurilor şi calculului tarifelor nodale de transport.
 + 
Articolul 92Autoritatea competenţa are responsabilitatea controlului alocarii costurilor şi calculului tarifelor nodale de transport în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
15. CERINŢE PRIVIND TRANSMITEREA DATELOR + 
Articolul 93Informaţiile transmise de operatorul de transport şi de sistem la autoritatea competentă se bazeaza pe proceduri interne pentru inregistrarea şi pastrarea datelor şi vor fi insotite de explicitarea ipotezelor ce stau la baza obtinerii datelor transmise.Aceste informaţii sunt în conformitate cu:a) legislatia contabila în vigoare în România;b) regulile şi practicile contabile interne ale operatorului de transport şi de sistem;c) orice instructiune de reglementare pe care autoritatea competentă o realizează în vederea aplicarii reglementarilor şi care sunt prioritare în cadrul raportarilor operatorului de transport şi de sistem către autoritatea competentă.
 + 
Articolul 94Operatorul de transport şi de sistem transmite la autoritatea competentă până la 1 octombrie a anului anterior începerii unei perioade de reglementare, urmatoarele informaţii:(1) Pentru fiecare an al perioadei de reglementare:a) prognoza costurilor de operare şi mentenanta incluzând reducerea costurilor datorata cresterii impuse de eficienta;b) descrierea şi justificarea metodelor folosite pentru alocarea costurilor între activităţile operatorului de transport şi de sistem şi documentaţia suport;c) prognoza CPT;d) situaţia activelor corporale şi necorporale (valoarea neta la data de 1 ianuarie a primului an din perioada de reglementare şi durata de viaţa rămasă);e) planul de investitii cu detalierea costului estimat al surselor de finanţare şi graficul de esalonare a investitiilor;f) prognoza cheltuielilor financiare;g) datele tehnice referitoare la infrastructura reţelei de transport;h) prognoza energiei electrice transportate şi a coeficientului de utilizare a retelei electrice de transport pe perioada urmatoare de reglementare;i) estimarea şi justificarea evolutiei veniturilor;j) structura prognozată a tarifelor pentru serviciul de transport.(2) Pentru anul anterior perioadei de reglementare:a) situaţiile financiare contabile intocmite distinct pentru fiecare din activităţile licentiate, astfel încât să rezulte veniturile, cheltuielile, activele, pasivele, rezervele şi provizioanele asociate, impartite pe activităţi;b) cheltuielile financiare realizate pe perioada anterioara de reglementare;c) bugetul de venituri şi cheltuieli şi rectificarile acestuia;d) costurile de operare şi mentenanta (8 luni realizat şi 4 luni prognozat);e) extras din care să rezulte profitul reglementat, profitul supus impozitarii şi fluxul financiar din ultimele 12 luni calendaristice;f) raportul auditorului;g) configuratia cu instalatiile tehnice relevante (ex. configuratia retelei);h) o scrisoare de consimtamant semnata de conducatorul companiei de transport privind posibila publicare a datelor transmise sau specificarea acelor date care au caracter de secret de serviciu, conform legislaţiei în vigoare;i) solicitarea de aprobare a tarifelor pentru primul an al perioadei de reglementare.j) indicatorii de performanţă şi calitate ai serviciilor de transport şi de sistem în conformitate cu Codul Tehnic, precum şi standardele de calitate elaborate de autoritatea competentă.
 + 
Articolul 95Autoritatea competenţa poate solicita sau efectua independent verificări şi/sau auditare pentru oricare din informaţiile pe care le-a solicitat, sau care i-au fost furnizate conform Art. 94.
 + 
Articolul 96Autoritatea competenţa poate solicita ca operatorul de transport şi de sistem sa transmita informaţii suplimentare pentru a-i permite să îşi indeplineasca oblibaţiile intr-o maniera şi până la un termen pe care autoritatea competentă le considera conforme cu prevederile acestei metodologii.
 + 
Articolul 97În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii autoritatea competentă va emite machetele de monitorizare lunara a activităţii operatorului de transport şi de sistem.
 + 
Articolul 98În cazul în care operatorul de transport şi de sistem nu îşi indeplineste oblibaţiile de a furniza informaţiile către autoritatea competentă sau în cazul în care autoritatea competentă constata o lipsa de documente sau de probe şi/sau neconcordanta între informaţiile furnizate, autoritatea competentă va informa în scris în decurs de maxim 30 zile operatorul de transport, şi de sistem. Operatorul de transport şi de sistem are obligaţia rezolvarii sesizarilor precizate de autoritatea competentă în termen de maxim 30 zile după primirea înştiinţării.
 + 
Articolul 99În cazul în care operatorul de transport şi de sistem nu îşi indeplineste oblibaţiile de a furniza la autoritatea competentă informaţiile necesare aprobării tarifelor, acesta trebuie să ofere o justificare, inclusiv motivele pentru neconformare. Intarzierea transmiterii nu poate depăşi cu 30 de zile data initiala de transmitere.
 + 
Articolul 100După fiecare perioada de reglementare, autoritatea competentă initiaza un proces de consultare publică privind realizarile operatorului de transport şi de sistem precum şi propunerile pentru perioada urmatoare.
 + 
Articolul 101(1) Pentru aprobarea anuală a tarifelor corespunzătoare anului t+1, operatorul de transport şi de sistem furnizeaza autorităţii competente, până cel mai tarziu la data de 1 octombrie a anului curent t, datele realizate şi informaţiile necesare corectiei venitului reglementat pentru anul t, în conformitate cu prezenta metodologie.(2) Pe baza raportarii anuale efectuate de operatorul de transport şi de sistem, în perioada 15 noiembrie – 30 noiembrie a fiecarui an au loc consultari la autoritatea competentă cu operatorul de transport şi de sistem, în scopul revizuirii venitului reglementat şi stabilirii tarifelor de transport pentru urmatoarea perioada tarifara.
 + 
Articolul 102Anual, până la de data de 30 decembrie, autoritatea competentă publică în Monitorul Oficial, tarifele operatorului de transport şi de sistem pentru urmatorul an.
16. DISPOZITII FINALE + 
Articolul 103Caracteristicile primei perioade de reglementare sunt:a) Valoarea factorului [X(initial,eficienta)] este de 1%;.b) Tarifele de transport nu vor creşte de la un an la altul cu mai mult de 7% în termeni reali.
 + 
Articolul 104Caracteristicile celei de a doua perioade de reglementare sunt:a) Considerarea de către reglementator, la calculul factorului [X(initial,eficienta)] a unei cresteri de eficienta egala cu 80% din realizatul estimat pentru cei trei ani ai primei perioade de reglementare, dar nu mai mic de 1%;b) Introducerea în formula de evaluare a veniturilor anuale a unui factor de corectie privind respectarea nivelului minim de calitate impus;c) Nivelul anual al volumului de venituri supus riscului asociat nerespectarii indicatorilor de calitate ai serviciilor de transport nu va depăşi 2%;d) La sfârşitul celei de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă va analiza nivelul de eficienta prognozat în a doua perioada, comparativ cu nivelul efectiv realizat.
 + 
Articolul 105La calculul venitului reglementat pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare, autoritatea competentă va determina suma aferenta castigurilor de eficienta peste tintele stabilite pentru cea de-a doua perioada şi va aloca clientilor serviciului de transport 50% din surplus (mecanism de impartire a castigurilor). Aceasta suma va fi scazuta pentru primul an al celei de-a treia perioade de reglementare din veniturile de după aplicarea factorului [X(initial,eficienta)].
 + 
Articolul 106În cadrul primei perioade de reglementare, se permite operatorului de transport şi de sistem pastrarea profitului realizat din cresterea eficientei peste nivelul stabilit de autoritatea competentă. În perioada de reglementare imediat urmatoare, reglementatorul va considera nivelul de eficienta estimat a fi cel realizat la sfârşitul perioadei de reglementare anterioare.
 + 
Articolul 107Valorile efective ale tarifelor de transport vor fi stabilite de către autoritatea competentă pentru fiecare perioada tarifara. După fiecare perioada de reglementare, autoritatea competentă va initia un proces de consultare publică privind realizarile operatorului de transport şi de sistem precum şi propunerile pentru perioada urmatoare.
 + 
Articolul 108Autoritatea competenţa va monitoriza indeaproape indicatorii de performanţă. În cazul în care, constata scaderea calităţii sub nivelul realizat în anul anterior, autoritatea competentă poate aplica penalităţi operatorului de transport şi de sistem. Modul de calcul al penalitatilor va fi stabilit de autoritatea competentă printr-o metodologie distincta.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x