METODOLOGIE din 19 iunie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA PENTRU ROMI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 667 din 3 august 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEGHID 19/06/2006
ART. 1REFERIRE LAHG 523 19/04/2006
ART. 1REFERIRE LAHG 522 19/04/2006
ART. 1REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 1REFERIRE LALEGE 350 02/12/2005
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 1 05/07/2005
ART. 1REFERIRE LAHG 430 25/04/2001
ART. 4REFERIRE LAHG 523 19/04/2006
ART. 6REFERIRE LAHG 523 19/04/2006
ART. 7REFERIRE LAHG 523 19/04/2006 ANEXA 1
ART. 10REFERIRE LALEGE 350 02/12/2005
ART. 12REFERIRE LAHG 750 14/07/2005
ART. 12REFERIRE LADECIZIE 498 06/12/2005
ART. 13REFERIRE LAHG 522 19/04/2006
ART. 13REFERIRE LAHG 430 25/04/2001
ART. 14REFERIRE LAHG 26 13/01/2000
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 129 25/06/1998
ART. 18REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 24REFERIRE LAHG 523 19/04/2006 ART. 2
ART. 26REFERIRE LAHG 523 19/04/2006
ART. 26REFERIRE LAHG 523 19/04/2006 ART. 2
ART. 28REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 28REFERIRE LALEGE 350 02/12/2005
ART. 29REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006 ART. 138
ART. 31REFERIRE LALEGE 350 02/12/2005
ART. 33REFERIRE LALEGE 350 02/12/2005
ART. 38REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 39REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 39REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006 ART. 138
ART. 41REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ART. 42REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ANEXA 1REFERIRE LAHG 523 19/04/2006
ANEXA 1REFERIRE LAHG 523 19/04/2006 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAHG 523 19/04/2006 ANEXA 2
ANEXA 1REFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 129 25/06/1998
ANEXA 2REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 523 11/08/2003
ANEXA 2REFERIRE LAORDIN 523 11/08/2003 ART. 4
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 734 11/07/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 172 19/06/2006
ActulCONTINUT DEORDIN 172 19/06/2006

de gestionare a Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, comuna Cheţani, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008



 + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1(1) Cadrul legal al prezentei metodologii este constituit din următoarele acte normative interne şi externe:> Hotărârea Curţii Europene a Drepturilor Omului nr. 1/2005 (soluţionare amiabilă) în Cauza Moldovan şi alţii împotriva României (cererile nr. 41.138/98 şi 64.320/01), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 1 septembrie 2005;> Hotărârea Guvernului nr. 523/2006 pentru aprobarea Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 din 4 mai 2006 (anexa nr. 1 pct. VI);> Hotărârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor, astfel cum a fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2006.(2) Programul de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, comuna Cheţani, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008, denumit în continuare Programul Hădăreni, va fi gestionat de structurile de implementare prevăzute în prezenta metodologie, cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:> Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general;> Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
 + 
Articolul 2Principiile în baza cărora se implementează Programul Hădăreni sunt următoarele:a) asigurarea transparenţei administrării bugetului propriu de venituri şi cheltuieli;b) alocarea de fonduri pe baza propunerilor de proiecte eligibile, pe fiecare domeniu de activitate;c) orientarea resurselor către nevoile identificate şi/sau către cererile exprimate de grupul de iniţiativă;d) participarea comunitară şi parteneriatul;e) asigurarea unui raport optim între costurile şi eficienţa proiectelor;f) contribuţia beneficiarilor şi a organizaţiilor intermediare, după caz, la realizarea proiectelor, prin aporturi în muncă, în natură şi/sau în numerar;g) abordarea integrată a problemelor beneficiarilor.
 + 
Articolul 3Proiectele care vor susţine Programul Hădăreni, precum şi măsurile realizate prin implementarea acestuia vor avea ca obiectiv pe termen lung:> îmbunătăţirea programelor educaţionale pentru prevenirea şi combaterea discriminării romilor în programa şcolară;> elaborarea unor programe de informare publică şi de înlăturare a stereotipurilor, prejudecăţilor şi practicilor care afectează comunitatea romilor în instituţiile publice din judeţul Mureş, competente pentru comunitatea din localitatea Hădăreni;> iniţierea unor programe de educaţie juridică în cooperare cu membrii comunităţilor de romi;> susţinerea schimbărilor pozitive în rândul opiniei publice din comunitatea existentă în localitatea Hădăreni cu privire la romi, pe baza toleranţei şi a principiului solidarităţii sociale;> stimularea participării romilor la viaţa economică, socială, educaţională, culturală şi politică a comunităţii locale din judeţul Mureş, prin promovarea unor programe de asistenţă mutuală şi dezvoltare comunitară;> implementarea unor programe de reabilitare a locuinţelor şi a mediului în comunitatea din localitatea Hădăreni;> identificarea, prevenirea şi soluţionarea activă a conflictelor care pot genera violenţe familiale, comunitare sau interetnice.
 + 
Articolul 4Conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006, categoriile de proiecte sectoriale din Programul Hădăreni sunt următoarele:a) proiecte de parteneriat şi dezvoltare comunitară, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);b) proiecte de informare publică, de educaţie civică, combaterea şi prevenirea discriminării, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);c) proiecte de educaţie, cultură şi dialog interconfesional, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);d) proiecte de dezvoltare economică, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);e) proiecte de sănătate şi acces la serviciile de sănătate, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);f) proiecte de locuinţe şi de infrastructură, propuse de grupul de iniţiativă definit la art. 14 alin. (2) şi de beneficiarii direcţi, definiţi la art. 5 lit. a);g) alte tipuri de proiecte considerate ca inclusive domeniilor menţionate mai sus, de comun acord cu Agenţia Naţională pentru Romi.
 + 
Capitolul IIImplementarea şi administrarea Programului Hădăreni + 
Articolul 5În sensul prezentei metodologii, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) beneficiarii direcţi sunt cetăţenii din comunitatea existentă în localitatea Hădăreni, în ansamblul său:> romi, români, maghiari;b) beneficiarii indirecţi sunt:> autorităţile publice locale şi judeţene, inclusiv funcţionarii publici din instituţiile descentralizate şi serviciile deconcentrate din comuna Cheţani, judeţul Mureş;> mass-media;c) proiectul este o iniţiativă venită din partea beneficiarilor, cuprinsă în domeniile Programului Hădăreni, ca urmare a procesului de facilitare comunitară, proces în baza căruia a fost elaborat Programul Hădăreni;d) coordonatorul de program este o persoană fizică, angajată a Agenţiei Naţionale pentru Romi, agreată de Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, care îşi asumă obligaţia să ajute grupul de iniţiativă să se organizeze, să îşi identifice necesităţile, să le ierarhizeze, să elaboreze un proiect, să depăşească eventualele probleme de organizare şi comunicare apărute în timpul derulării proiectului şi să participe la dezvoltarea Programului Hădăreni;e) beneficiarii finanţării sunt solicitanţii (organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept privat, fără scop lucrativ, sau, după caz, autorităţi ale administraţiei publice locale), cărora li se atribuie contractul de finanţare nerambursabilă în urma aplicării procedurii de selecţie publică a proiectelor.
 + 
Secţiunea 1Structuri de implementare a Programului Hădăreni + 
Articolul 6(1) În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 523/2006, coordonarea Programului Hădăreni va fi realizată de Secretariatul General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Romi şi ministerele implicate în implementarea acestuia.(2) În conformitate cu pct. V "Structura de implementare a Programului Hădăreni", din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2006, pentru buna organizare şi coordonare a îndeplinirii Programului Hădăreni se constituie structuri de implementare la nivel central, judeţean şi local.(3) Agenţia Naţională pentru Romi va avea rol de coordonare, implementare, monitorizare şi evaluare a Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 7(1) La nivel central, structura de implementare a Programului Hădăreni este formată din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni şi din Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi.(2) Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni este organul de conducere al programului, denumit în continuare Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, care este format din 11 membri, după cum urmează:a) membrii Consiliului consultativ al Agenţiei Naţionale pentru Romi, prevăzut la art. 6 1 din Hotărârea Guvernului nr. 1.703/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Romi, cu modificările ulterioare;b) un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului;c) reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi.(3) Conform pct. V din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2006, Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Guvernului.(4) Secretariatul Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni este asigurat de Agenţia Naţională pentru Romi.
 + 
Articolul 8(1) Durata mandatului Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni este de 3 ani, pe perioada implementării proiectului.(2) În cadrul primei şedinţe, membrii Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni fac propunerea pentru desemnarea preşedintelui acestuia, pe care o înaintează ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului spre avizare.
 + 
Articolul 9(1) Membrii Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit, în următoarele situaţii:a) se află într-o situaţie de conflict de interese cu Programul Hădăreni;b) nu promovează principiile prevăzute la art. 2.(2) De asemenea, membrii Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni pot fi revocaţi în cazul în care şi-au pierdut calitatea în temeiul căreia au fost delegaţi de instituţiile din care provin.
 + 
Articolul 10Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni coordonează şi controlează întreaga activitate a programului şi exercită următoarele atribuţii:a) oferă sprijin Agenţiei Naţionale pentru Romi în elaborarea prezentei metodologii, Metodologiei de gestionare a Programului Hădăreni şi a Termenilor de referinţă, în vederea publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor Legii nr. 350/2005;b) acordă sprijin şi consultanţă de specialitate Agenţiei Naţionale pentru Romi în activitatea de coordonare a Programului Hădăreni şi a proiectelor sectoriale;c) urmăreşte concordanţa şi complementaritatea Programului Hădăreni cu strategiile şi cu politicile sectoriale ale propriilor instituţii;d) aprobă repartiţia bugetului anual alocat Programului Hădăreni, pe domenii sectoriale;e) aprobă raportul anual de activitate privind Programul Hădăreni, elaborat prin grija coordonatorului de proiect;f) urmăreşte complementaritatea proiectelor iniţiate la Hădăreni, în baza Programului Hădăreni, în raport cu proiectele propriilor instituţii publice;g) desemnează cenzori externi independenţi, în vederea verificării situaţiilor financiare ale Programului Hădăreni, şi primeşte rapoartele acestora;h) avizează alocările financiare pentru proiectele rezultate în urma aplicării procedurii de selecţie publică a proiectelor;i) adoptă orice alte măsuri necesare pentru realizarea scopului Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 11(1) Pentru realizarea atribuţiilor sale, Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni se întruneşte în şedinţe de lucru trimestriale şi ori de câte ori este nevoie.(2) Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni se întruneşte la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi.(3) Şedinţele Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni sunt conduse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de către unul dintre membrii desemnaţi de preşedinte.(4) Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni adoptă hotărâri în prezenţa a cel puţin 7 membri, dintre care unul trebuie să fie preşedintele sau, după caz, un înlocuitor mandatat de preşedinte.(5) La şedinţele Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni pot asista, în calitate de invitat, şi reprezentanţi ai societăţii civile.(6) În situaţia în care, cu ocazia adoptării unei hotărâri supuse la vot, unul dintre membrii Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni ştie că se află într-un conflict de interese, el este obligat să se abţină de la vot. Încălcarea acestei obligaţii conduce la revocarea sa din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni şi la anularea hotărârii adoptate.(7) Pentru deplasările în interesul programului, preşedintele şi membrii Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru personalul din sectorul bugetar.
 + 
Articolul 12(1) Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi este organul de supervizare a activităţilor Agenţiei Naţionale pentru Romi, în domeniile: educaţie, cultură, cercetare, tineret, sport şi minorităţi, organizat conform următoarelor acte:Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, Decizia primului-ministru nr. 498/2005 privind organizarea şi funcţionarea aparatului de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniul culturii, învăţământului şi integrării europene;– Decizia Consiliului interministerial pentru educaţie, cultură, cercetare, tineret, sport şi minorităţi nr. 3/2005.(2) Obiectivul principal al Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi este coordonarea implementării diverselor politici publice pentru romi, monitorizarea atentă a modului de implementare a acestora şi diseminarea informaţiilor în interiorul Guvernului.(3) În cadrul Programului Hădăreni, Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi are rol consultativ şi de supervizare a deciziilor Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 13(1) La nivel judeţean, structurile de implementare a Programului Hădăreni sunt Biroul judeţean pentru romi şi Grupul de lucru mixt.(2) În conformitate cu prevederile cap. VIII "Structuri" din Hotărârea Guvernului nr. 430/2001, astfel cum a fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2006, la nivel judeţean s-a format Biroul judeţean pentru romi.(3) Biroul judeţean pentru romi este structura de coordonare la nivel judeţean a Programului Hădăreni.(4) Conform prevederilor cap. VIII din actul menţionat la alin. (1), Biroul judeţean pentru romi va reconstitui, la nivel de judeţ, Grupul de lucru mixt.(5) Secretariatul Grupului de lucru mixt va fi asigurat de Instituţia Prefectului Judeţului Mureş.(6) În cadrul Programului Hădăreni, Grupul de lucru mixt facilitează legătura dintre comunitatea locală din Hădăreni, informează şi sprijină comunitatea şi celelalte instituţii implicate în implementarea Programului Hădăreni, coordonează şi administrează activităţi sectoriale, participă în parteneriat cu beneficiarii direcţi la implementarea proiectelor, informează, sprijină şi participă la implementarea activităţilor Programului Hădăreni.(7) La reuniunile de lucru ale Grupului de lucru mixt vor fi invitaţi şi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale.
 + 
Articolul 14(1) La nivel local, structurile de implementare sunt grupul de iniţiativă locală şi comitetul local de conducere a programului.(2) Grupul de iniţiativă locală este structură de implementare la nivel local, este alcătuit din minimum 9 persoane aparţinând celor 3 minorităţi din comunitatea Hădăreni, mandatate de membrii comunităţii locale să le reprezinte interesele în cadrul Programului Hădăreni, şi este recunoscut prin hotărâre a Consiliului Local al Comunei Cheţani.(3) Comitetul local de conducere a Programului Hădăreni este unitatea locală de gestiune şi conducere a Programului Hădăreni, alcătuită din: membrii grupului de iniţiativă locală, primarul şi viceprimarul din localitatea Hădăreni, 2-3 consilieri aleşi, dintre care unul aparţinând minorităţii romilor, mediatorii sanitari şi şcolari, câte un reprezentant al celorlalte autorităţi publice locale şi ai organizaţiilor neguvernamentale din localitatea Hădăreni.(4) Comitetul local de conducere a Programului Hădăreni reprezintă nucleul comunitar multietnic care asigură legătura dintre comunitatea existentă în localitatea Hădăreni, comunităţile etnice (romi, români, maghiari) şi autorităţi, coordonează activităţile Programului Hădăreni în plan local, informează comunitatea locală asupra stadiului îndeplinirii proiectelor, participă la luarea deciziilor, la stabilirea criteriilor pentru implementarea proiectelor şi acţiunilor comunitare şi la aplicarea acestora etc.(5) Mandatul comitetului local de conducere a Programului Hădăreni se va încheia odată cu închiderea programului.(6) În vederea asigurării sustenabilităţii Programului Hădăreni, pentru atragerea altor surse financiare în localitate şi pentru transferarea dreptului de proprietate către beneficiarii direcţi ai programului, grupul de iniţiativă locală se va constitui ca persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările ulterioare, sau în oricare altă formă de asociere prevăzută de legislaţia românească în vigoare. Pentru formarea asociaţiei, grupului de iniţiativă locală i se pot alătura şi alţi membri ai comunităţii din localitatea Hădăreni.
 + 
Articolul 15Activitatea curentă a Programului Hădăreni este condusă de un coordonator de program, angajat al Agenţiei Naţionale pentru Romi, numit de preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Romi, cu acordul Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni şi cu condiţia îndeplinirii cerinţelor de pregătire şi de experienţă profesională impuse de natura activităţilor Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 16Coordonatorul de program are următoarele atribuţii:a) conduce activitatea grupului de iniţiativă locală şi a comitetului local de conducere a Programului Hădăreni;b) supraveghează şi îndrumă activitatea structurilor de implementare la nivel local;c) asigură colaborarea structurilor locale de implementare locale cu structurile judeţene şi centrale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale;d) asigură elaborarea rapoartelor lunare, trimestriale şi anuale de activitate, precum şi a oricăror alte materiale, la cererea Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni;e) informează periodic Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni asupra stadiului de implementare a Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 17(1) În relaţiile cu persoanele fizice şi cu persoanele juridice, coordonatorul de program este reprezentantul Biroului regional al Agenţiei Naţionale pentru Romi, încadrat cu contract de muncă, potrivit legislaţiei muncii.(2) Drepturile şi obligaţiile coordonatorului de program, inclusiv sub aspectul nivelului salarizării şi contravalorii prestaţiilor, se stabilesc prin reglementări legale de către Agenţia Naţională pentru Romi.
 + 
Secţiunea a 2-aProceduri de monitorizare, evaluare şi raportare a Programului Hădăreni + 
Articolul 18(1) Monitorizarea Programului Hădăreni se va realiza prin:> Departamentul de monitorizare din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Romi, ori de câte ori este necesar;> ministerele de resort şi celelalte instituţii implicate în implementarea Programului Hădăreni;> coordonatorul de program din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Romi, detaşat la nivel local, care va monitoriza permanent stadiul implementării Programului Hădăreni;> echipele de intervizare şi control din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Romi, care vor face vizite de monitorizare ori de câte ori este necesar.(2) Pentru monitorizarea proiectelor din categoriile prevăzute la art. 4 lit. d) şi f) din prezenta metodologie, realizate exclusiv pe baza procedurilor de atribuire prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, Agenţia Naţională pentru Romi va contracta experţi independenţi.
 + 
Articolul 19(1) Instrumentele utilizate pentru monitorizarea Programului Hădăreni vor fi următoarele:> fişe de monitorizare, focus-group-uri organizate ad-hoc;> rapoarte administrative de monitorizare a activităţii, întocmite lunar de coordonatorul Programului Hădăreni, transmise Agenţiei Naţionale pentru Romi;> rapoarte de progres, întocmite trimestrial de coordonatorul de program, transmise Agenţiei Naţionale pentru Romi, care să reflecte progresul implementării fiecărui proiect din Programul Hădăreni;> rapoarte anuale, întocmite la sfârşitul fiecărui an de coordonatorul de program, transmise Agenţiei Naţionale pentru Romi, conform modelului de raportare prevăzut la art. 23;> raport final al Programului Hădăreni, întocmit la sfârşitul perioadei de implementare a Programului Hădăreni.(2) În vizitele de monitorizare, membrii echipei de intervizare ai Agenţiei Naţionale pentru Romi pot fi însoţiţi de reprezentanţi ai instituţiilor responsabile din cadrul Programului Hădăreni de la nivel central, judeţean sau de experţi independenţi.
 + 
Articolul 20(1) Pentru aprecierea eficienţei aplicării Programului Hădăreni, Agenţia Naţională pentru Romi şi instituţiile partenere în implementarea Programului Hădăreni vor proceda la monitorizarea sistematică şi la evaluarea periodică a proiectelor.> În timpul execuţiei proiectelor şi după finalizarea lor, Agenţia Naţională pentru Romi va proceda la o evaluare a execuţiei şi a impactului implementării acestora, pentru a aprecia dacă obiectivele planificate au fost deja realizate sau pot fi realizate.(2) Evaluarea se va realiza pe parcursul a 3 etape:> preevaluarea, care se va realiza anterior acordării finanţării, urmărindu-se concordanţa dintre ofertele selectate spre finanţare şi realitatea din teren;> evaluarea intermediară, care cuprinde evaluarea parţială a stadiului de îndeplinire a obiectivelor şi a indicatorilor asumaţi prin contractul de finanţare nerambursabilă/contractul de achiziţie publică, la un anumit interval de timp;> evaluarea finală/recepţia finală a lucrării, care cuprinde evaluarea îndeplinirii obiectivelor asumate prin contractul de finanţare nerambursabilă/contractul de achiziţie publică, la sfârşitul perioadei de implementare a proiectului.(3) Pentru a creşte eficacitatea Programului Hădăreni, Agenţia Naţională pentru Romi va acorda o atenţie deosebită transparenţei managementului de program.
 + 
Articolul 21(1) Instrumentele ce se vor utiliza pentru evaluare sunt rapoarte de evaluare pentru fiecare etapă şi focus-group.(2) În cazul evaluării intermediare, evaluării finale şi a recepţiei finale a lucrărilor se vor întocmi şi rapoartele financiare aferente.(3) În fiecare etapă de evaluare se va ţine cont de rezultatele focus-grupurilor, precum şi de discuţiile avute cu beneficiarii direcţi ai Programului Hădăreni şi cu structurile de implementare de la nivel judeţean şi local.(4) Alte criterii de evaluare a rezultatelor, aplicabile în Programul Hădăreni, sunt prevăzute în secţiunea a 7-a din cap. II al Legii nr. 350/2005.
 + 
Articolul 22(1) Pentru problemele majore apărute în implementare va fi consultat Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni.(2) Evaluarea şi monitorizarea se vor face ţinându-se cont de sistemul de monitorizare din cadrul Programului PHARE multianual 2004-2006^1).–––*1) Sistemul de monitorizare şi evaluare a mecanismelor de implementare a Strategiei naţionale pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor, realizat în cadrul Programului PHARE multianual 2004-2006.(3) Toate instrumentele folosite în monitorizarea şi evaluarea Programului Hădăreni vor fi aprobate de Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni.(4) Coordonatorul de proiect are obligaţia de a trimite Agenţiei Naţionale pentru Romi rapoartele de monitorizare în termenele prevăzute în prezenta metodologie.
 + 
Articolul 23(1) Coordonatorul de program va trimite Agenţiei Naţionale pentru Romi rapoarte lunare de activitate, rapoarte de progres trimestriale şi rapoarte de progres anuale.(2) Rapoartele lunare de activitate au rol administrativ şi măsoară eficienţa coordonatorului de program.(3) Trimestrial, coordonatorul de program va trimite Agenţiei Naţionale pentru Romi rapoarte de progres, care să reflecte progresele implementării proiectelor sectoriale.(4) La sfârşitul anului financiar (începutul lunii noiembrie), coordonatorul de program va trimite Agenţiei Naţionale pentru Romi un raport anual privind progresele realizate pe fiecare componentă a Programului Hădăreni.(5) În baza acestor rapoarte, a rapoartelor proprii şi a rapoartelor de progres întocmite de partenerii de implementare a Programului Hădăreni, Agenţia Naţională pentru Romi va întocmi un raport anual consolidat privind evaluarea progreselor realizate în implementarea Programului Hădăreni, pe care îl va discuta în cadrul Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni şi îl va supune atenţiei Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi.(6) Raportul final, cuprinzând perioada 2006-2008, va fi elaborat de Agenţia Naţională pentru Romi, în baza rapoartelor consolidate, cu sprijinul coordonatorului local şi al partenerilor de implementare.(7) Rapoartele de monitorizare, de progres şi anuale vor include următoarele informaţii:> evoluţiile socioeconomice semnificative, modificările, evoluţiile şi schimbările în politicile locale, regionale sau sectoriale;> progresul implementării priorităţilor şi măsurilor, folosindu-se indicatori cantitativi şi calitativi, precum şi impactul şi rezultatul acestora asupra beneficiarilor;> execuţia financiară a proiectelor, cu o listă a cheltuielilor efectuate, şi estimarea lor prin indicatori financiari;> măsurile luate de structurile de implementare a Programului Hădăreni şi/sau de alţi parteneri de implementare, pentru a asigura eficienţa şi eficacitatea implementării acestuia;> măsurile luate pentru a se asigura compatibilitatea cu politicile Guvernului României, de către autorităţile locale;> sectoarele sprijinite de autorităţile locale, studiile pregătitoare iniţiate;> informaţii asupra ajustării proiectelor în conformitate cu rezultatele menţionate în Programul Hădăreni, pentru a se asigura coordonarea şi coerenţa proiectelor sectoriale;> după caz, informaţii asupra rezultatelor controalelor realizate, iregularităţilor găsite, procedeelor administrative şi juridice în curs.
 + 
Capitolul IIIFinanţarea Programului Hădăreni + 
Articolul 24(1) Finanţarea Programului Hădăreni este asigurată din următoarele surse:a) sume de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, alocate Agenţiei Naţionale pentru Romi pentru anii 2006-2008;b) sume de la bugetele locale şi judeţene, în limitele aprobate de consiliile locale sau de consiliile judeţene, după caz;(2) Pentru anul 2006 suma alocată Programului Hădăreni de la bugetul de stat este de 1.500 mii lei, conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.
 + 
Articolul 25Resursele financiare ale Programului Hădăreni sunt utilizate pentru:a) finanţarea de proiecte în domeniile enunţate la art. 4;b) acoperirea cheltuielilor proprii Agenţiei Naţionale pentru Romi, impuse de organizarea, coordonarea, monitorizarea implementării şi evaluarea Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 26(1) În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006, Agenţia Naţională pentru Romi deţine întreaga răspundere în ceea ce priveşte derularea financiară a Programului Hădăreni.(2) Plafoanele maxime ale contribuţiei financiare a Guvernului la Programul Hădăreni, destinată realizării proiectelor, precum şi măsurile eligibile sunt stabilite prin prevederile Hotărârii Guvernului nr. 523/2006.
 + 
Articolul 27În cursul efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 21, Agenţia Naţională pentru Romi intră în raporturi juridice contractuale cu diferiţi parteneri, cum sunt: autorităţi ale administraţiei publice locale, organizaţii neguvernamentale, persoane fizice şi juridice.
 + 
Secţiunea 1Proiecte cu finanţare nerambursabilă + 
Articolul 28(1) În conformitate cu prevederile Legii nr. 350/2005, Agenţia Naţională pentru Romi are calitatea de autoritate finanţatoare.(2) În calitatea sa de autoritate finanţatoare, conform prevederilor Legii nr. 350/2005, Agenţia Naţională pentru Romi va realiza anual, pe perioada desfăşurării Programului Hădăreni, operaţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.(3) Atribuirea contractelor de finanţare nerambursabilă pentru proiecte din categoriile prevăzute la art. 4 lit. a), b), c) şi e) se va realiza exclusiv pe baza procedurilor de atribuire prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.(4) Pentru atribuirea contractelor de finanţare nerambur-sabilă, Agenţia Naţională pentru Romi va realiza anual următoarele operaţiuni:> publicarea anunţului de participare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian central, pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru Romi şi în cel puţin două cotidiene locale;> înscrierea candidaţilor;> transmiterea documentaţiei;> prezentarea propunerilor de proiecte;> verificarea eligibilităţilor, înregistrării şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară;> evaluarea propunerilor de proiecte;> comunicarea rezultatelor;> încheierea contractului sau contractelor de finanţare nerambursabilă;> publicarea anunţului de atribuire a contractului sau contractelor de finanţare nerambursabilă.
 + 
Articolul 29(1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a constitui, pentru atribuirea fiecărui contract de finanţare nerambursabilă, o comisie de evaluare, în condiţiile art. 138 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.(2) Membrii comisiei de evaluare vor fi selectaţi de Agenţia Naţională pentru Romi, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, şi vor fi propuşi spre validare Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 30Din comisia de evaluare prevăzută la art. 29 alin. (1) vor face parte două persoane din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, coordonatorul de program, două persoane delegate de Agenţia Naţională pentru Romi, altele decât cele din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, două persoane delegate de Secretariatul General al Guvernului, altele decât cele din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 31Evaluarea propunerilor de proiect se face cu aplicarea în mod corespunzător a criteriilor stabilite în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea propunerii de proiect, detaliată în Legea nr. 350/2005.
 + 
Articolul 32În procesul de finanţare a activităţilor Programului Hădăreni se vor efectua următoarele activităţi:a) promovarea şi difuzarea informaţiilor către public, cu privire la categoriile de proiecte pentru care se va organiza licitaţia, prevăzute la art. 4;b) facilitarea, la nivelul beneficiarilor, identificarea şi ierarhizarea nevoilor acestora şi elaborarea proiectelor;c) organizarea procesului de selecţie şi aprobare a propunerilor de proiecte primite de la beneficiari;d) monitorizarea, evaluarea, consultanţa, lobby-ul, advocacy-ul etc., pe toată durata implementării Programului Hădăreni;e) încheierea contractului de finanţare nerambursabilă cu reprezentanţii beneficiarilor;f) finanţarea nerambursabilă destinată realizării proiectelor;g) organizarea programelor de instruire şi schimb de experienţă pentru reprezentanţii beneficiarilor direcţi;h) evaluarea îndeplinirii propriu-zise la terminarea finanţării nerambursabile.
 + 
Articolul 33(1) Resursele financiare necesare implementării proiectelor selectate în baza Legii nr. 350/2005 vor fi transferate beneficiarilor finanţării de către Agenţia Naţională pentru Romi, pe baza contractului de finanţare nerambursabilă care se încheie, în formă scrisă, între Agenţia Naţională pentru Romi, reprezentată de preşedintele acesteia, pe de o parte, şi beneficiar, pe de altă parte.(2) Conţinutul-cadru al contractului de finanţare nerambursabilă este stabilit de Agenţia Naţională pentru Romi şi este aprobat de Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 34Plata contractului de finanţare nerambursabilă va fi în lei, în condiţiile stabilite prin prevederile contractuale.
 + 
Articolul 35(1) Utilizarea finanţării nerambursabile în alte scopuri decât cele prevăzute în contractul de finanţare nerambursabilă este interzisă şi atrage rezoluţiunea contractului de finanţare nerambursabilă, pe calea administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după caz.(2) În cazul în care se constată utilizarea finanţărilor în alte scopuri decât cele prevăzute în contractele de finanţare nerambursabilă, recuperarea sumelor de la respectivii beneficiari se efectuează, conform legislaţiei în vigoare privind modul de utilizare a fondurilor publice, de Agenţia Naţională pentru Romi, împreună cu organele fiscale competente, pe perioada implementării Programului Hădăreni, iar după încetarea funcţionării acestuia, de către organele fiscale competente.
 + 
Articolul 36(1) Contractele dintre beneficiari şi terţi, furnizori şi prestatori de servicii, pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor proiectului se încheie în formă scrisă, cu includerea obligatorie de menţiuni referitoare la finanţarea nerambursabilă primită de beneficiar şi la implicarea Agenţiei Naţionale pentru Romi în implementarea Programului Hădăreni.(2) Pe bunurile rezultate din executarea contractelor prevăzute la alin. (1) furnizorul, antreprenorul şi prestatorul de servicii au obligaţia să aplice, în orice formă şi la vedere, emblema şi celelalte semne distinctive ale Guvernului României.
 + 
Articolul 37Dacă în cursul executării contractului de finanţare nerambursabilă se constată încălcări ale obligaţiilor contractuale sau nesocotiri ale dispoziţiilor prezentei metodologii, Agenţia Naţională pentru Romi poate proceda la suspendarea executării până la remedierea deficienţelor constatate sau la rezoluţiunea contractului de finanţare nerambursabilă, pe calea administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după caz.
 + 
Secţiunea a 2-aContractele de achiziţie publică + 
Articolul 38(1) Atribuirea contractelor de achiziţie publică, pentru proiecte din categoriile prevăzute la art. 4 lit. d) şi f) din prezenta metodologie, se va realiza exclusiv pe baza procedurilor de atribuire prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.(2) În calitate de autoritate finanţatoare, Agenţia Naţională pentru Romi va realiza anual, pe perioada desfăşurării Programului Hădăreni, operaţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
 + 
Articolul 39(1) Autoritatea finanţatoare are obligaţia de a constitui, pentru atribuirea fiecărui contract de achiziţie publică, o comisie de evaluare, în condiţiile art. 138 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.(2) Membrii comisiei de evaluare vor fi selectaţi de Agenţia Naţională pentru Romi, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, şi vor fi propuşi spre validare Comitetului de coordonare al Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 40Din comisia de evaluare prevăzută la art. 39 alin. (1) vor face parte 7 persoane cu experienţă în domeniul achiziţiilor publice: o persoană din Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, coordonatorul de program, o persoană delegată de Agenţia Naţională pentru Romi, care nu este membră în Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, o persoană delegată de Secretariatul General al Guvernului, care nu este membră în Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, o persoană delegată de ministerul de resort, care nu este membră în Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni, o persoană din partea structurii locale de implementare locală, o persoană din partea structurii judeţene de implementare, o persoană din partea autorităţii locale din comuna Cheţani.
 + 
Articolul 41(1) Evaluarea propunerilor de proiect se face cu aplicarea în mod corespunzător a criteriilor stabilite în dosarul achiziţiei publice, elaborat conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.(2) În procesul de evaluare a ofertelor, o atenţie deosebită va fi acordată studiilor de prefezabilitate a propunerilor, în funcţie de care candidatul va intră în procesul de evaluare a ofertelor tehnice.
 + 
Articolul 42(1) Resursele financiare necesare implementării categoriilor de proiecte care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, vor fi transferate contractanţilor de către Agenţia Naţională pentru Romi, pe baza contractului de achiziţie publică, care se încheie, în formă scrisă, între Agenţia Naţională pentru Romi, reprezentată de preşedintele acesteia, pe de o parte, şi contractant, pe de altă parte.(2) Conţinutul-cadru al contractului de achiziţie publică este stabilit de Agenţia Naţională pentru Romi şi aprobat de Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni.
 + 
Articolul 43Plata contractului de achiziţie publică se va face în lei, în condiţiile stabilite prin prevederile contractuale.
 + 
Articolul 44(1) Utilizarea finanţării în alte scopuri decât cele prevăzute în contractul de achiziţie publică este interzisă şi atrage rezoluţiunea contractului pe calea administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după caz.(2) În cazul în care se constată utilizarea finanţărilor în alte scopuri decât cele prevăzute în contractul de achiziţie publică, recuperarea sumelor de la respectivii beneficiari se efectuează, conform legislaţiei în vigoare privind modul de utilizare a fondurilor publice, de către Agenţia Naţională pentru Romi, împreună cu organele fiscale competente, pe perioada implementării Programului Hădăreni, iar după încetarea funcţionării acestuia, de către organele fiscale competente.
 + 
Articolul 45(1) Contractele dintre beneficiari şi terţi, furnizori şi prestatori de servicii, pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor Programului Hădăreni, se încheie în formă scrisă, cu includerea obligatorie de menţiuni referitoare la finanţarea primită de contractant şi la implicarea Agenţiei Naţionale pentru Romi în implementarea Programului Hădăreni.(2) Pe bunurile rezultate din executarea contractelor prevăzute la alin. (1) furnizorul, antreprenorul şi prestatorul de servicii au obligaţia să aplice, în orice formă şi la vedere, emblema şi celelalte semne distinctive ale Guvernului României.
 + 
Articolul 46Dacă în cursul executării contractului de achiziţie publică se constată încălcări ale obligaţiilor contractuale sau nesocotiri ale dispoziţiilor prezentei metodologii, Agenţia Naţională pentru Romi poate proceda la suspendarea executării până la remedierea deficienţelor constatate sau rezoluţiunea contractului de achiziţie publică pe calea administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după caz.
 + 
Articolul 47Resursele Programului Hădăreni nu pot fi utilizate pentru:a) achiziţionarea de clădiri;b) operaţiuni speculative de orice tip;c) achiziţionarea de valori mobiliare;d) construcţii şi amenajări pe terenul unor proprietari persoane fizice sau persoane juridice cu scop lucrativ, altele decât cele care fac obiectul de preocupare al Programului Hădăreni;e) întreţinerea şi alte costuri ulterioare finanţării, necesare bunei funcţionări a infrastructurilor rezultate ca urmare a executării proiectelor;f) alte operaţiuni prevăzute în reglementările legislaţiei româneşti în vigoare.
 + 
Capitolul IVDispoziţii finale + 
Articolul 48Pe toată perioada implementării, monitorizării şi evaluării Programului Hădăreni, beneficiarii şi facilitatorii ori organizaţiile intermediare, după caz, au dreptul la asistenţă juridică şi tehnică gratuită din partea autorităţilor administraţiei publice locale de pe raza teritorială a judeţului, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, pentru pregătirea şi încheierea oricăror acte juridice aferente prezentării unui proiect spre finanţare.
 + 
Articolul 49(1) Dreptul de proprietate asupra bunurilor rezultate prin aplicarea Programului Hădăreni (construcţii, echipamente, vehicule şi alte rezultate materiale ale proiectelor) va fi transferat, cel mai târziu la sfârşitul perioadei de implementare a proiectelor, structurii asociative reprezentative a beneficiarilor direcţi ai Programului Hădăreni, prevăzută la art. 14 alin. (6).(2) Autorităţile publice locale la nivel comunal şi judeţean se vor asigura că terenurile pe care se propune construcţia, precum şi construcţia propriu-zisă, în cazul renovării, au un regim juridic care permite transferarea dreptului de proprietate asupra construcţiei care va rezultă, nu sunt în litigiu şi nu fac parte din domeniul public al statului. Acestea se vor proba cu acte doveditoare oficiale, eliberate de autorităţile competente.(3) Copii ale documentelor care atestă transferarea dreptului de proprietate trebuie să fie anexate raportului final al fiecărui proiect/subproiect.
 + 
Articolul 50Comitetul de coordonare al Programului Hădăreni se va constitui prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Romi.
 + 
Articolul 51Organele abilitate prin lege efectuează controlul asupra modului în care sunt utilizate sumele destinate finanţării Programului Hădăreni, conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006.
 + 
Articolul 52La încetarea duratei de implementare a Programului Hădăreni, resursele financiare neutilizate vor fi returnate la bugetul de stat, prin bugetul Agenţiei Naţionale pentru Romi.
 + 
Anexa 1la metodologieGHIDde finanţare pentru proiectele cu finanţare nerambursabilăReguli referitoare la prezenta cerere de ofertă de proiecte de finanţare:I. Criterii de eligibilitateExistă patru seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referă la:> instituţiile care pot solicita o finanţare nerambursabilă;> parteneriatele încheiate în scopul implementării proiectelor propuse;> proiectele pentru care se poate acorda finanţare;> tipurile de costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare.I.1. Eligibilitatea solicitanţilor:a) Cine poate depune o cerere de finanţare> Solicitanţii trebuie să fie instituţii ale administraţiei publice locale sau organizaţii apolitice, nonprofit, definite conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.> Parteneriatul dintre instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale, precum şi grupurile de iniţiativă din localitatea Hădăreni este obligatoriu.> Solicitanţii trebuie să fie direct responsabili de elaborarea şi managementul proiectului.> Solicitanţii trebuie să aibă surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea instituţiei lor pe perioada derulării proiectului şi să participe la finanţarea acestuia cu o cotă-parte, în servicii sau financiară.> Solicitanţii trebuie să aibă experienţă şi să poată demonstra capacitatea de a conduce activităţi de amploarea proiectului pentru care se solicită finanţarea.> Solicitanţii trebuie să recruteze forţa de muncă necesară derulării proiectelor din rândul membrilor comunităţii locale din localitatea Hădăreni, judeţul Mureş, în cuantum de minimum 30% din forţa de muncă totală angajată în implementarea proiectului, de orice tip.b) Potenţialii solicitanţi nu au dreptul să participe la cererea de ofertă de proiecte sau să primească o finanţare nerambursabilă dacă:> au încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze Agenţia Naţională pentru Romi în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare;> fac subiect al unui conflict de interese, definit de legislaţia românească în vigoare.I.2. Eligibilitatea partenerilor> Parteneriatul dintre aplicant şi grupul de iniţiativă din localitatea Hădăreni este o condiţie obligatorie pentru acordarea finanţării.> Este eligibil ca partener grupul de iniţiativă din localitatea Hădăreni, constituit conform Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările ulterioare.> Pe toată durata proiectului, pe lângă activităţile proiectului, partenerul şi grupul de iniţiativă vor organiza întâlniri de informare cu ceilalţi membri ai comunităţii locale din localitatea Hădăreni cel puţin o dată pe lună.> În cadrul acestor întâlniri comunitatea locală va fi informată despre progresele realizate în cadrul proiectului şi se va promova implicarea directă şi activă a beneficiarilor în desfăşurarea acestuia.> La aceste întâlniri vor participa şi coordonatorul de proiect şi/sau persoane din partea autorităţilor publice locale.I.3. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o cerere de finanţarea) Dimensiunea financiară a proiectelorOrice sumă cerută şi aprobată în cadrul Programului Hădăreni trebuie să se încadreze între valoarea minimă şi cea maximă stabilită conform anexelor nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 523/2006 pentru aprobarea Programului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008.b) Durata proiectelorPentru anul 2006, durata proiectelor este perioada dintre data şi luna semnării contractului şi ultima lună în care în mod obligatoriu se vor face raportările narative şi financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 15 decembrie 2006. Durata unui proiect nu poate depăşi termenul de 15 decembrie 2006.c) Activităţi neeligibileUrmătoarele tipuri de activităţi nu sunt eligibile:> sponsorizări individuale pentru participare la ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;> burse de studiu individuale, cursuri de specializare;> activităţi de cercetare;> activităţi de refinanţare nerambursabilă, credite sau împrumuturi;> activităţi curente ale instituţiei solicitantului;> achiziţii de terenuri şi clădiri.I.4. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţareDoar costurile eligibile pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezintă o estimare a costurilor eligibile. Este în interesul solicitantului să prezinte un buget realist şi eficient din punctul de vedere al costurilor, să acorde o mare atenţie faptului că acestea trebuie să se bazeze pe costuri reale, care nu pot lua forma unor sume globale.Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de verificare ce precedă semnarea unui contract, nu relevă probleme care necesită schimbări ale bugetului. În cazul în care în urma verificării se constată neconcordanţe, se pot cere clarificări şi, acolo unde este cazul, se va solicita refacerea bugetului.În cadrul proiectului, contribuţia fiecărui solicitant trebuie să fie de minimum 10% din valoarea totală a proiectului, financiară şi/sau în natură, detaliată în cererea de finanţare şi în buget.Costuri direct eligibilePentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie:a) să fie necesare pentru derularea proiectului şi să fie în concordanţă cu principiile unui management financiar sănătos, cu un raport optim cost/eficienţă şi transparent;b) să fie efectuate în timpul perioadei de execuţie a proiectului şi după semnarea contractului;c) să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, să fie identificabile şi verificabile şi să fie dovedite cu documente originale.Următoarele costuri directe sunt eligibile:> costul pentru personalul angajat pentru proiect, inclusiv taxele pentru asigurări sociale şi alte costuri aferente remunerării (nu mai mult de 3 persoane);> costuri pentru consumabile, bunuri şi utilităţi necesare pentru realizarea activităţilor proiectului;> costuri pentru auditarea proiectului.Costuri neeligibileUrmătoarele costuri sunt neeligibile:> rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;> dobânzi datorate;> costuri pentru diseminarea informaţiilor despre proiect;> costuri pentru remuneraţia salarială a funcţionarilor publici/demnitarilor din instituţia contractantă, precum şi a partenerilor în proiect.II. Cererea de finanţareCum trebuie completată cererea de finanţare şi procedurile care trebuie urmateII.1. Cererea de finanţare şi documentele care o însoţesc> Cererea de finanţare trebuie înaintată conform formularului cererii de finanţare din prezentul ghid de finanţare. Cererea de finanţare poate fi găsită şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale pentru Romi: www.anr.gov.ro.Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finanţare şi ordinea paginilor.> Cererea de finanţare se completează cu atenţie şi va conţine informaţii clare, pentru a facilita evaluarea lor.> În cerere se vor da suficiente detalii pentru a se asigura claritatea, în special privind modul în care obiectivele proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele Programului Hădăreni.> Cererile de finanţare scrise sau modificate de mână nu vor fi acceptate.Cererile de finanţare trebuie însoţite de următoarele documente:1. bugetul detaliat, cu finanţare pe capitole şi subcapitole (pct. IV lit. B);2. actele normative de înfiinţare;3. CV-urile echipei proiectului, cu menţionarea poziţiei în cadrul acestuia;4. declaraţia de parteneriat semnată de toţi partenerii, în original;5. declaraţie de imparţialitate;6. documentele care să demonstreze angajamentul şi experienţa solicitantului, precum şi ale partenerilor în programele de îmbunătăţire a situaţiei romilor (articole din presă, rapoarte, studii, analize sau propuneri înaintate autorităţilor locale pentru soluţionarea problemelor cu care se confruntă locuitorii din Hădăreni etc.)Verificaţi dacă în cererea de finanţare completată au fost incluse toate documentele solicitate!II.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţareCererile de finanţare trebuie trimise într-un plic sigilat prin poştă recomandată, mesagerie expresă sau livrate personal (o confirmare de primire semnată şi datată va fi înmânată la livrare) la adresa următoare: Agenţia Naţională pentru Romi, Str. Viitorului nr. 14, Bucureşti, sectorul 2.> Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de exemplu, prin fax sau prin e-mail) ori livrate la alte adrese decât cea menţionată mai sus sau neînregistrate la Agenţia Naţională pentru Romi nu vor fi luate în considerare în procesul de evaluare.> Cererile de finanţare şi anexele trebuie înaintate în original şi în copie, precum şi pe suport electronic (pe CD sau dischetă).> Cererile de finanţare se vor depune în termen de 30 de zile calendaristice de la publicarea prezentului ghid de finanţare în Monitorul Oficial al României, Partea I.> După evaluarea proiectelor, în termen de 20 de zile, fiecare solicitant va primi o adresă de răspuns cu privire la decizia de finanţare sau de respingere a finanţării proiectului.> Termenul de încheiere a activităţilor proiectelor şi de depunere a rapoartelor finale, narative şi financiare este 15 decembrie 2006.II.3. Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţareCererile de finanţare vor fi examinate şi evaluate de o comisie de evaluare stabilită la cap. III din metodologie.Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform următoarelor criterii:1. conformitatea administrativă;2. calitatea tehnică;3. calitatea financiară;4. rezultatele aşteptate;5. continuitatea/sustenabilitatea proiectului;6. capacitatea şi expertiza managerială.Comisia de evaluare va evalua proiectele pentru a determina impactul anticipat al acestora în funcţie de obiectivele Programului Hădăreni, care sunt definite pe baza unor indicatori cuantificabili. Pentru a eficientiza procesul de evaluare, solicitantul va furniza, de asemenea, indicatorii proprii de îndeplinire a obiectivelor proiectului.O evaluare a calităţii propunerilor, inclusiv a bugetului propus, va fi efectuată în conformitate cu criteriile de evaluare din grila de evaluare din prezentul ghid de finanţare.III. Tipurile de proiecte şi valoarea finanţărilor, conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006, sunt următoarele:────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Capitolul 1 – Parteneriat şi dezvoltare comunitară  4.B.2. Participarea romilor la viaţa publică locală şi  implicarea lor în procesul de luare a deciziilor 88.773 lei  – Organizarea unei campanii locale de informare privind  participarea civică  – Realizarea şi distribuirea de materiale informative în  comunitate  5.B.3. Dezvoltarea capacităţii parteneriale şi de acţiune la  nivel local  – Organizarea de cursuri şi întâlniri pentru facilitarea  comunicării dintre cetăţeni şi diverse organizaţii care îi  reprezintă, instituţii de stat sau private, precum şi dintre  sectorul neguvernamental şi cel guvernamental 46.161,96 lei  – Organizarea de cursuri de dezvoltare comunitară parteneriat  şi planificare strategică în soluţionarea problemelor pentru  toate grupurile-ţintă  – Organizarea de cursuri pentru scrierea de proiecte  – Organizarea de cursuri de negociere şi managementul  conflictelor  – Organizarea de ateliere privind comunităţile multietnice  24.A.1. Clarificarea situaţiei juridice a unor clădiri şi  terenuri de pe teritoriul comunei Cheţani (marea majoritate  aparţinând fostei cooperative agricole de producţie) 17.754,60 lei────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Capitolul 2 – Informare publică, educaţie civică, prevenirea  şi combaterea discriminării  11.B.2. Informare publică şi prevenirea faptelor antisociale  – Organizarea de evenimente educative (ateliere, cursuri etc.)  privind promovarea drepturilor omului, prevenirea şi  combaterea discriminării 15.000 lei  – Realizarea de campanii de informare şi educaţie civică;  informarea cu privire la drepturile, libertăţile şi  îndatoririle fundamentale ale omului  – Realizarea de informări privind drepturile şi obligaţiile  ce rezultă prin aplicarea principiilor egalităţii de şanse  şi nediscriminării  – Organizarea de programe de promovare a valorilor democraţiei  şi modul lor de aplicare în comunitate  – Organizarea de ateliere şi cursuri de formare/informare şi  pentru media  – Organizarea de cursuri de formare a poliţiştilor în relaţia  cu comunitatea romilor  – Monitorizarea aplicării legislaţiei referitoare la minorităţi  12.B.3. Educaţie juridică şi prevenirea discriminării  – Organizarea de cursuri, ateliere, discuţii privind drepturile  omului şi educaţia civică  – Realizarea şi distribuirea de materiale privind legislaţia  în vigoare despre drepturile şi obligaţiile cetăţenilor şi  combaterea discriminării  – Realizarea şi distribuirea de materiale în domeniul  nediscriminării pentru grupuri-ţintă specifice (romi,  funcţionari publici etc.)  – Organizarea de ateliere de lucru privind practici în domeniul  nediscriminării şi drepturile omului 17.754,60 lei  – Elaborarea de metodologii de organizare şi furnizare a  programelor de training în domeniul nediscriminării,  dezvoltarea de curricule pentru diferite grupuri-ţintă────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Capitolul 3 – Educaţie, cultură, dialog interconfesional  16.B.1. Înfiinţarea şcolii mamelor la şcoala şi grădiniţa  din Hădăreni 3.550,92 lei  17.B.2. Organizarea grădiniţei estivale premergătoare  clasei I Hădăreni 5.326.38 lei────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Capitolul 5 – Sănătate şi acces la serviciile de sănătate  28.B.1. Accesul la serviciile de sănătate publică  – Formarea de mediatoare sanitare (de etnie romă, română  şi maghiară)  – Organizarea de cursuri pentru sănătatea mamei şi a copilului 14.203,68 lei  – Organizarea unei campanii locale privind accesul şi  drepturile la serviciile de sănătate publică, prevenirea  şi combaterea discriminării etnice în domeniu  29.B.2. Pregătirea cadrelor sanitare în domeniul prevenirii  şi combaterii discriminării 8.877,30 lei  – Organizarea de cursuri de formare cu cadre medicale şi  mediatori sanitari privind prevenirea şi combaterea  discriminării────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  TOTAL: 319.958,28 lei────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────IV. Formulare                             A. CERERE DE FINANŢARE1. TITLUL PROIECTULUI

[]

2. INIŢIATORI (denumirea organizaţiei/instituţiei, adresa, telefon/fax, e-mail)

[]

Anexaţi o listă cu cele mai importante proiecte derulate de organizaţia/instituţia dv.3. ORGANIZAŢII/INSTITUŢII PARTENERE

4. PERIOADA DE DESFĂŞURARE A PROIECTULUI

[]

5. LOCUL DE DESFĂŞURARE (localitatea Hădăreni)

6. NUMĂR PARTICIPANŢI (anexaţi lista participanţilor autentificată prinsemnătură şi ştampilă)

7. COORDONATOR PROIECT (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, date de contact: adresă, tel./fax, e-mail)

Semnătura:

Anexaţi Curriculum vitae8. PERSOANA IMPUTERNICITĂ STATUTAR SĂ REPREZINTE ORGANIZAŢIA/INSTITUŢIA(nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, date de contact:adresă, tel./fax, e-mail)

Semnătura:

                                               L.S.9. GRUPUL ŢINTĂ/BENEFICIARI AI PROIECTULUI

10. REZUMATUL PROIECTULUI (agenda activităţilor, programul, alte detaliirelevante)

[]

11. OBIECTIVELE PROIECTULUI (obiective generale şi specifice)

[]

12. GRUPE PRINCIPALE DE ACTIVITĂŢI SPECIFICE DIN CADRUL PROIECTULUI (inclusivmetode de mediatizare şi de evaluare, indicatori, se va prezenta rolul şiaportul iniţiatorului şi al partenerilor în conceperea şi desfăşurareaproiectului, aportul financiar urmând a fi prezentat în rubrica de buget)

Important! – Toate câmpurile sunt obligatoriiB. BUGETUL PROIECTULUI┌────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────┐│Bugetul Proiectului │Perioada totală a proiectului │├────────────────────────┼────────┬───────┬────────┬───────────────────────────┤│ │Unitatea│Nr. de │ Val. │ Costuri (în RON) ││ Cheltuieli │ │unităţi│ Unitară├────────┬─────────┬────────┤│ │ │ │(în RON)│Contri- │Contri- │ Total ││ │ │ │ │buţia │buţia │ ││ │ │ │ │solici- │aplican- │ ││ │ │ │ │ │tului/ a │ ││ │ │ │ │ │partene- │ ││ │ │ │ │ │rilor │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│1. Resurse umane │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│1.1. Salarii (cheltuieli│ │ │ │ │ │ ││totale, locale) │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ 1.1.1. Personal tehnic │Per luna│ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││(angajaţi implicaţi în │ │ │ │ │ │ ││proiect) │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│1.2. Diurne delegaţii, │ │ │ │ │ │ ││călătorii │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ 1.2.1. În ţară (anga- │Per luna│ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││jaţi implicaţi în │ │ │ │ │ │ ││proiect) │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│Subtotal Resurse Umane │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│2. Transport │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│2.1. Transport local │Per luna│ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│2.2. Costuri cu vehicule│Per luna│ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│Subtotal Transport │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│3. Costuri strict afe- │ │ │ │ │ │ ││rente proiectului │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│3.1. Închiriere de │ Per │ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││autovehicule │ vehicul│ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│3.2. Piese de schimb/ │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││echipamente pentru │ │ │ │ │ │ ││maşini, unelte │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│3.3. Consumabile – │Per luna│ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││accesorii pentru birou │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│Subtotal cheltuieli │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││sediu/costuri strict │ │ │ │ │ │ ││aferente proiectului │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│4. Alte costuri,servicii│ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│4.1. Publicaţii │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│4.2. Costuri pentru │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││audit │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│4.3. Costuri pentru │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││conferinţe şi seminarii │ │ │ │ │ │ ││(cazare, transport,masă)│ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│Subtotal Alte costuri, │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 ││servicii │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│5. Altele (specificaţi) │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│Subtotal Altele │ │ │ │ 0 │ 0 │ 0 │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│ │ │ │ │ │ │ │├────────────────────────┼────────┼───────┼────────┼────────┼─────────┼────────┤│6. Costuri totale │ │ │ │ │ │ ││(1+2+3+4+5) │ │ │ │ │ │ 0 │└────────────────────────┴────────┴───────┴────────┴────────┴─────────┴────────┘    Notă:    Bugetul trebuie înaintat conform formularului. Prezentarea sa în altă formănu este luată în considerare.    Totalul capitolului 1. Resurse umane nu poate depăşi 5% din costurile totaleale proiectului.C. Criterii de evaluare a cererilor de finanţare

Nr.

Criteriu

Punctaj
maxim
Nota

Observaţii

A Experienţa
1. Vechimea organizaţiei 5
2.

Experienţa anterioară specifică (sau în
activitate similară)
5

3.

Participări la alte programe internaţionale
sau naţionale
5

4. Rezultate anterioare pozitive 5
Suma capitolului A 20
B Personal 5
1. CV 10
2.

Structură personal (număr adecvat, organi-
gramă, relevanţa specializărilor)
10

3.

Vechime personal (propriu şi colaboratori)
în cadrul organizaţiei
5

4. Disponibilitatea personalului 5
Suma capitolului B 30
C Tehnici, metode, instrumente de lucru
1. Criterii de selecţie beneficiari 5
2. Metoda de lucru şi organizare 5
3. Planificare detaliată în timp 5
4.

Obiective specifice, rezultate aşteptate,
indicatori de realizare, activităţi
10

5. Programa cursului, Suport curs 5
6. Plan de promovare şi mediatizare 5
7. Bugetul şi eficienţa costurilor propuse 5
Suma capitolului C 40
D Aspectul General al Ofertei 10
TOTAL 100

 + 
Anexa 2la metodologieATRIBUIREAcontractelor de achiziţie publică în cadrulProgramului de dezvoltare comunitară în localitatea Hădăreni,comuna Cheţani, judeţul Mureş, pentru perioada 2006-2008I. Prezentare generalăScopul prezentei anexe este acela de a defini procedurile de achiziţie publică şi contractare a operatorilor economici, ce se cer aplicate în cazul achiziţiilor de servicii de calificare a forţei de muncă, precum şi a execuţiei de lucrări finanţate în parte sau în totalitate din costurile Programului Hădăreni.Serviciile de calificare a forţei de muncă, precum şi execuţia de lucrări sunt furnizate de ofertantul selectat, prin contracte de achiziţii publice încheiate ca urmare a aplicării procedurii de cerere de ofertă, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii.Conform prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:> operator economic – oricare furnizor de produse, prestator de servicii sau executant de lucrări, persoana fizică/juridică de drept public ori privat, sau grup de astfel de persoane, care oferă în mod licit pe piaţă produse, servicii şi/sau execuţii de lucrări;> contract de achiziţie publică – contractul cu titlu oneros, încheiat în scris între una sau mai multe autorităţi contractante, pe de o parte, şi unul sau mai mulţi operatori economici, pe de altă parte, având ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii, în sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006;> documentaţie de atribuire – documentaţia ce cuprinde toate informaţiile legate de obiectul contractului de achiziţie publică şi de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, după caz, documentaţia descriptivă;> ofertant – oricare operator economic care a depus oferta;> ofertă – actul juridic prin care operatorul economic îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie publică; oferta cuprinde propunerea financiară şi propunerea tehnică;> contractant – ofertantul care a devenit, în condiţiile legii, parte într-un contract de achiziţie publică;Limite de aplicare: aceste instrucţiuni vor fi aplicate pentru toate achiziţiile de servicii şi de execuţii de lucrări din cadrul Programului Hădăreni, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 523/2006, coroborate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.II. Criterii de calificare şi selecţie a candidaţilor/ofertanţilorCriteriile de calificare şi selecţie a candidaţilor/ofertanţilor, conform cap. V, secţiunea a 2-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, se referă la:a) situaţia personală a candidatului sau ofertantului;b) capacitatea de exercitare a activităţii profesionale;c) situaţia economică şi financiară;d) capacitatea tehnică şi/sau profesională;e) standardele de asigurare a calităţii.Criteriile de calificare şi selecţie a candidaţilor/ofertanţilor vor fi detaliate în documentaţia de atribuire, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, ţinându-se cont de specificul Programului Hădăreni, conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006.Forma de asociere între operatorii economiciOperatorii economici se pot asocia unii cu alţii pentru a-şi complementa domeniile de specialitate sau din alte motive. O astfel de asociere se poate face pe termen lung (independent de un anume contract) sau doar pentru rezolvarea unui anumit contract. "Asocierea" poate fi realizată sub formă de subcontractare. Odată ce ofertele au fost depuse, orice asociere sub formă de subcontractare între firme este permisă numai cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Romi.III. Tipuri de servicii şi lucrări ce vor fi contractate în anul 2006, conform Hotărârii Guvernului nr. 523/2006, prin procedura cerere de ofertă, respectiv procedura prin care autoritatea contractantă solicită oferte de la mai mulţi operatori economici────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Capitolul 4. – Dezvoltare economică  25.B.1. – Calificarea forţei apte de muncă în meserii cerute  pe piaţa muncii 35.509,2 lei  26.B.2. – Program economic local  – Elaborarea de studii de fezabilitate pentru ideile de  proiecte, finanţarea celor cu potenţial, identificate de  grupul de iniţiativă locală şi de comitetul local de conducere  a Programului Hădăreni:  > microfermă pentru creşterea animalelor, prelucrarea laptelui  şi valorificarea produselor;  > atelier de tâmplărie tradiţională şi metalică;  > fabrică de prefabricate;  > unitate de exploatarea caolinului;  > seră de legume, flori. 541.605,6 lei────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Capitolul 6. – Locuinţe, mică infrastructură, infrastructură  educaţională şi sanitară  21.B.6. – Reamenajarea infrastructurii fizice educaţionale  din Hădăreni 106.527 lei  33.B.1. – Reabilitarea drumurilor locale din Hădăreni 106.527 lei  – Refacerea dalajelor şi trotuarelor în zonele publice  34.B.2. – Echipamente locale: branşamente de curent electric,  alimentare cu apă, telefonie publică 106.527 lei  35.B.3. – Stabilirea de criterii şi priorităţi pentru prima  etapă şi selectarea echipelor mixte de lucru din comunitate  – Refacerea şi construirea de locuinţe 332.638 lei  30.B.3. – Servicii medicale la nivel local  – Amenajarea şi deschiderea unui punct medical permanent  în Şcoala Hădăreni 53.263.80 lei  – Dotarea dispensarului cu echipamentul necesar────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  TOTAL: 705.482,80 lei────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────IV. Realizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publiceProcedurile necesare pentru achiziţia de servicii de calificare a forţei de muncă, inclusiv selectarea operatorilor economici şi atribuirea contractelor, vor fi realizate de Agenţia Naţională pentru Romi, în colaborare cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, conform art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.Procedurile de atribuire a contractelor de execuţie de lucrări, inclusiv selectarea operatorilor economici şi atribuirea contractelor, vor fi realizate de Agenţia Naţională pentru Romi, în colaborare cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, conform art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.Regulile şi procedurile concrete ce vor fi aplicate la contractarea operatorilor economici sunt cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, existând 5 considerente principale urmărite de Agenţia Naţională pentru Romi, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă în procesul de selecţie:> servicii de înaltă calitate;> economie şi eficienţă;> oferirea oportunităţii furnizorilor eligibili de a intră în competiţie pentru furnizarea serviciilor finanţate prin Programul Hădăreni;> interesul partenerilor de a încuraja dezvoltarea şi implicarea furnizorilor locali în Programul Hădăreni;> importanţa transparenţei în procesul de selecţie.Instituţiile precizate mai sus sunt de principiul că aceste considerente pot fi abordate cel mai bine în cadrul unei competiţii între firmele eligibile care au răspuns cererilor de ofertă şi care îndeplinesc criteriile minime de eligibilitate definite în prezenta metodologie în care selecţia este bazată atât pe calitatea ofertei, cât şi pe nivelul costului serviciilor ce urmează să fie furnizate:Procedura de atribuire a contractului de achiziţie publicăProcedura de atribuire a contractului de achiziţie publică va fi cererea de oferte şi se va realiza conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.Procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică presupune un proces competitiv între operatorii economici, selecţia operatorului economic câştigător realizându-se în funcţie de calitatea ofertei şi de costul serviciilor. Costul ca factor al selecţiei trebuie cântărit cu atenţie.a) Estimare de costuriElaborarea unei estimări de costuri bine fundamentate este esenţială pentru ca resursele bugetare să fie alocate realist. Estimarea de costuri trebuie să se bazeze pe evaluarea de către operatorul economic a resurselor necesare realizării contractului şi ţinând cont de alocările bugetare prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 523/2006.b) Promovarea Programului HădăreniÎn cadrul procedurii de atribuire a contractelor de achiziţii publice, Agenţia Naţională pentru Romi va respecta prevederile referitoare la anunţul/invitaţia de participare, publicându-le, după caz, într-un ziar de circulaţie naţională sau/şi în ziare judeţene.Pe bunurile rezultate din executarea contractelor (diplome, materiale de promovare, publicitate etc.) operatorii economici au obligaţia să aplice, în orice formă şi la vedere, emblema şi celelalte semne distinctive ale Guvernului României.c) Redactarea şi lansarea invitaţiei de participare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin procedura "cerere de oferte" Redactarea şi lansarea invitaţiei de participare la atribuirea contractelor de achiziţie publică prin procedura "cerere de oferte" se va face conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.În conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, invitaţia de participare trebuie să cuprindă următoarele informaţii: data limită şi modul de transmitere a ofertelor, adresa la care se transmit acestea, o scurtă descriere a obiectului contractului de achiziţie publică ce urmează să fie atribuit, modul de obţinere a documentaţiei de atribuire, procedura folosită pentru atribuirea contractului de achiziţie publică, locul, data şi ora participării.d) Evaluarea ofertelor: considerente de calitate şi costEvaluarea calităţii oferteiEvaluarea ofertelor tehnice şi financiare va fi efectuată de un comitet de selecţie format din cel puţin 3 specialişti în domeniile în care se solicită încheierea unui contract de achiziţie publică, luându-se în considerare următoarele criterii:> descrierea operatorului economic (dacă obiectul de activitate al operatorului economic este relevant pentru domeniul propus prin program, relevanţa serviciilor furnizate în mod curent de operator, înţelegerea şi adaptarea la nevoile pieţei, experienţa anterioară şi rezultatele obţinute în alte programe, dotări şi echipamente etc.);> descrierea proiectului (claritatea obiectivelor, relevanţa şi durabilitatea rezultatelor, măsurabilitatea indicatorilor, adecvarea activităţilor pentru nevoile grupului-ţintă şi obiectivele fixate, realismul premiselor utilizate în fundamentare, coerenţa planului general al Programului Hădăreni, fezabilitatea planului de acţiune şi a metodologiei de lucru etc.);> personalul proiectului (calificările şi experienţa personalului în domeniul propus, precum şi ale celorlalţi membri ai echipei de proiect, relevanţa alocării resurselor umane în termeni de calificare, număr şi disponibilitate pe activităţi etc.).Fiecărui criteriu i se vor aloca puncte, totalul acestora putând fi de 100.Evaluarea se va concentra pe adecvarea ofertelor la cerinţele exprimate în documentaţia de atribuire.O ofertă care nu răspunde la toate cerinţele importante sau nu întruneşte punctajul minim acceptabil precizat în Criteriile pentru evaluarea ofertei tehnice va fi respinsă.Fiecare membru al Comitetului de selecţie va evalua în mod independent ofertele depuse, înregistrând pe o grilă separată punctajele acordate.La final, dacă evaluatorii nu pot ajunge la un consens privind punctajul final, acesta va fi stabilit prin efectuarea mediei aritmetice a punctajelor individuale.La finalul evaluării, comisia de evaluare va întocmi un raport de evaluare a calităţii ofertelor, în care va evidenţia plusurile şi minusurile identificate. Toate documentele produse pe parcursul evaluării (grile individuale de punctaj, centralizatorul punctajelor, raportul comisiei de evaluare etc.) vor fi înregistrate şi păstrate pe toată durata implementării şi evaluării finale a Programului Hădăreni.Evaluarea costuluiComitetul de evaluare va analiza apoi ofertele financiare.Odată evaluarea calităţii încheiată, Agenţia Naţională pentru Romi îi va înştiinţa pe acei operatori economici ale căror oferte nu au întrunit minimul de punctaj acceptabil sau care nu au corespuns cerinţelor documentaţiei de atribuire, menţionând că ofertele financiare le vor fi returnate nedeschise la finalizarea procesului de selecţie.Ofertele financiare vor fi deschise public în prezenţa reprezentanţilor operatorilor economici care doresc să participe. Se vor citi cu voce tare şi se vor înregistra numele operatorilor economici şi punctajul obţinut la calitate, iar Comitetul de evaluare va pregăti procesul-verbal al deschiderii publice a ofertelor financiare.Evaluarea totalului calitate-costPunctajul total se obţine prin evaluarea punctajului obţinut pentru calitate şi a celui pentru cost şi adunarea celor două. Ponderea costului va fi aleasă în funcţie de complexitatea contractului şi a importanţei calităţii. Ponderile pentru calitate şi cost trebuie specificate în documentaţia de atribuire.Anularea aplicării procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică şi respingerea ofertelorConform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, Agenţia Naţională pentru Romi are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică, dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire, numai în următoarele cazuri:> nu a fost posibilă asigurarea unui nivel satisfăcător al concurenţei, respectiv numărul de operatori economici este mai mic decât cel minim prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006;> au fost depuse numai oferte inacceptabile, neconforme sau necorespunzătoare;> au fost depuse oferte care, deşi pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/sau financiare;> abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului.Agenţia Naţională pentru Romi are obligaţia de a comunică ofertanţilor deciziile referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică prin poştă şi fax sau prin mijloace electronice.Fraudă şi corupţieAgenţia Naţională pentru Romi urmăreşte ca operatorul economic, pe perioada executării contractului de achiziţie publică, să respecte cele mai înalte standarde de etică profesională.În sensul respectării standardelor de etică profesională, termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:– practică coruptă înseamnă oferirea, acordarea, primirea sau solicitarea oricărui lucru de valoare în scopul influenţării demersurilor întreprinse de o oficialitate publică în procesul de selecţie sau în executarea unui contract;– practică frauduloasă înseamnă o reprezentare eronată a faptelor în vederea influenţării unui proces de selecţie sau a executării unui contract în detrimentul Agenţiei Naţionale pentru Romi, cum ar fi înţelegeri între furnizorii de servicii (anterioare sau ulterioare depunerii ofertelor) menite a stabili preţurile la niveluri artificiale, necompetitive şi de a lipsi Agenţia Naţională pentru Romi de avantajele unei competiţii libere şi deschise.Agenţia Naţională pentru Romi va respinge o ofertă dacă consideră că operatorul economic selectat în vederea atribuirii contractului de achiziţie publică s-a implicat în activităţi de corupere sau fraudă în competiţia pentru obţinerea contractului respectiv.Operaţiuni premergătoare atribuirii contractului de achiziţie publicăOperaţiunile premergătoare atribuirii contractului de achiziţie publică vor include vizite de precontractare, discuţii cu privire la metodologia de lucru, la personalul angajat pentru execuţia contractului, responsabilităţile operatorului economic şi la condiţiile speciale ale contractului. Aceste discuţii nu trebuie să altereze în mod semnificativ termenii contractului, pentru că ar afecta calitatea produsului final, costul său şi relevanţa evaluării iniţiale.Firma selectată nu are voie să înlocuiască personalul-cheie decât în cazul în care ambele părţi cad de acord.În caz contrar, dacă se stabileşte că personalul-cheie a fost trecut în oferte fără a se confirma disponibilitatea sa, firma poate fi descalificată şi procesul continuă cu firma clasată următoarea.Personalul-cheie propus spre înlocuire trebuie să aibă calificări la fel de bune sau mai bune decât ale celui propus iniţial.ConfidenţialitateInformaţiile privitoare la evaluarea ofertelor şi recomandările comisiei de evaluare de atribuire a contractelor nu trebuie dezvăluite operatorilor economici care au depus ofertele sau altor persoane care nu au legătură oficială cu procesul de achiziţie, până în momentul în care atribuirea contractului de achiziţie publică este adusă la cunoştinţa firmei câştigătoare.V. Condiţii de achiziţionare a serviciilor de calificare a forţei de muncă şi a execuţiei de lucrăriAgenţia Naţională pentru Romi nu va finanţa cheltuieli pentru servicii de calificare a forţei de muncă şi pentru execuţia de lucrări, dacă nu s-a încheiat un contract în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.VI. Circuitul financiar în cadrul furnizării de servicii şi execuţiei de lucrăria) Pentru furnizarea de servicii de calificare a forţei de muncă se vor încheia contracte între Agenţia Naţională pentru Romi şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pe de o parte, şi furnizorii de servicii selectaţi, pe de altă parte, în conformitate cu procedurile de achiziţie cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.b) Pentru execuţia de lucrări se vor încheia contracte între Agenţia Naţională pentru Romi şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe de o parte, şi executanţii de lucrări selectaţi, pe de altă parte, în conformitate cu procedurile de achiziţie cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.c) Pe baza contractelor astfel încheiate Agenţia Naţională pentru Romi poate acorda un avans de 30% din contract, în funcţie de specificul acestuia. La contractele privind lucrări de infrastructură şi construcţii de locuinţe, a căror derulare este pe termen îndelungat, după acordarea avansului se vor înainta de către operatorul economic devizele parţiale aferente diferitelor stagii ale lucrărilor avizate de o comisie mixtă.d) Operatorul economic va furniza serviciile asupra cărora s-a convenit în contract.e) Operatorul economic va înainta lunar factura către Agenţia Naţională pentru Romi, în conformitate cu prevederile contractului şi, trimestrial, un raport de activitate şi financiar.f) Agenţia Naţională pentru Romi, după ce va analiza facturile, care vor fi însoţite de devizele de lucrări şi de procesele-verbale de recepţie a lucrărilor (în cazul contractelor de execuţie de lucrări), va evalua serviciile furnizate. Ulterior, după avizul favorabil al comisiei de evaluare şi acordarea de "Bun de plată" şi "Certificat pentru regularitate şi conformitate", va efectua plata către operatorul economic.g) Coordonatorul de proiect va înainta lunar Agenţiei Naţionale pentru Romi un raport privind stadiul realizării activităţilor.VII. Monitorizarea efectuată de Agenţia Naţională pentru Romi, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului În vederea contractării, Agenţia Naţională pentru Romi, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin vizitele de precontractare, pot verifica dacă oferta operatorului economic, selectată pentru contractare, corespunde realităţii din teren.Agenţia Naţională pentru Romi (ANR), Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT) sunt responsabili cu supravegherea activităţii operatorului economic contractat, fiecare pe domeniul propriu de activitate, şi cu asigurarea ca acesta să îşi îndeplinească obligaţiile contractuale.Fără a-şi asuma responsabilităţile contractantului, ANR, ANOFM şi MTCT pot monitoriza activitatea acestuia, pentru a constata dacă se desfăşoară conform standardelor, pe baza unor date corespunzătoare.ANR, ANOFM şi MTCT, în cazul în care consideră oportun, pot participa la discuţiile dintre contractanţi şi beneficiarii direcţi, dacă este necesar, şi pot asista contractantul în rezolvarea problemelor privind îndeplinirea sarcinilor.VIII. Evaluarea activităţii operatorilor economici contractaţiOperatorii economici selectaţi vor respecta termenii şi standardele contractelor.ANR, ANOFM şi MTCT vor evalua activitatea operatorilor economici angajaţi în contracte finanţate de Agenţia Naţională pentru Romi, în cadrul unei proceduri corecte şi confidenţiale.În cazul unor activităţi nesatisfăcătoare repetate, operatorul economic va fi notificat şi i se va oferi posibilitatea de a explica motivele acesteia şi de a propune modalitatea de remediere.În cazul în care activitatea nesatisfăcătoare persistă, Agenţia Naţională pentru Romi poate rezoluţiona contractul pe cale administrativ-jurisdicţională sau a instanţei judecătoreşti competente, după caz.Operatorul economic răspunde de corectitudinea şi de caracterul corespunzător al activităţii sale. Deşi Agenţia Naţională pentru Romi supervizează şi verifică activitatea sa, orice modificări la documentele finale întocmite se vor face numai de comun acord.Conflictul de interesePolitica partenerilor de implementare a Programului Hădăreni prevede că furnizorul de servicii şi executantul de lucrări să îşi execute obligaţiile contractuale în mod profesionist, obiectiv şi imparţial, având grijă ca interesele beneficiarilor direcţi să primeze, indiferent de viitoarele activităţi ale acestora şi evitând conflictele cu alte contracte sau interese ale propriei firme. Operatorul economic nu va fi angajat pentru niciun contract care ar intră în conflict cu obligaţiile sale anterioare sau curente către alţi clienţi ori care l-ar împiedica să îşi îndeplinească obiectul contractului în interesul cel mai bun al Agenţiei Naţionale pentru Romi.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x