METODOLOGIE din 18 decembrie 1997

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 7 ianuarie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 11REFERIRE LALEGE 73 03/11/1993
ART. 27REFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 851 18/12/1997
ActulCONTINUT DEHG 851 18/12/1997

privind pregătirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum şi procedurile de supunere spre adoptare a acestora



 + 
Capitolul 1Dispozitii privind pregătirea, elaborarea şi avizarea propunerilor de acte normative + 
Articolul 1În conformitate cu prevederile Constituţiei României, masurile generale de conducere şi de organizare a activităţii de stat economice şi sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament – unica autoritate legiuitoare în România.
 + 
Articolul 2(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonante.(2) Hotărârile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor şi dispoziţiilor cuprinse în lege.(3) Ordonantele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta. În situaţiile prevăzute la art. 114 din Constitutie, Guvernul poate adopta, în mod excepţional, ordonante de urgenta.
 + 
Articolul 3Fiecare propunere de act normativ trebuie să fie elaborata în conformitate cu prevederile Constituţiei şi corelata cu dispozitiile celorlalte acte normative, astfel încât să se integreze organic în sistemul general al legislaţiei.
 + 
Articolul 4(1) Au dreptul sa faca propuneri de acte normative Guvernului, în conformitate cu atribuţiile şi cu domeniul lor de activitate, urmatoarele autorităţi publice;a) ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;b) prefecturile, consiliile judetene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti – prin Departamentul pentru Administratie Publică Locala.(2) Propunerile de acte normative, facute de autorităţile publice locale prevăzute la alin. (1), se elaboreaza, în functie de importanţa şi de complexitatea problemelor supuse reglementarii, pe baza unor studii şi lucrari de documentare aprofundate, inclusiv de legislatie comparata, urmarindu-se concordanta reglementarilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social şi economic ale legislaţiei în vigoare, insuficientele acesteia, evidentiindu-se necesitatea unei noi reglementari. Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante şi vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementari, cu prezentarea efectelor previzibile ale solutiilor preconizate.(3) În vederea definitivarii concluziilor şi, pe aceasta baza, a propunerilor de acte normative, initiatorul îi va atrage în activitatea de elaborare pe toţi factorii interesati şi va consulta organele care urmeaza sa avizeze reglementarile respective.(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi elaborate cu consultarea acestora.
 + 
Articolul 5(1) În vederea elaborarii propunerilor de acte normative, la ministere şi la celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se constituie colective speciale. Colectivul se constituie prin ordin al ministrului, în componenta acestuia fiind desemnaţi: un reprezentant al compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare europeana, reprezentanti ai direcţiilor corespunzătoare profilului propunerilor de reglementare şi secretarul general din minister.(2) Colectivul prevăzut la alin. (1) întocmeşte o primă forma a propunerii de act normativ, care se prezinta conducătorului ministerului, respectiv al organului central de specialitate initiator, iar în lipsa, persoanei desemnate prin ordin al acestuia.(3) Propunerea de act normativ este însoţită de o expunere de motive în cazul proiectelor de legi şi de o nota de fundamentare în celelalte cazuri.(4) În expunerea de motive sau, după caz, în nota de fundamentare se vor face menţiuni în legătură cu modul de avizare a propunerii de act normativ de către autorităţile publice interesate.
 + 
Articolul 6Redactarea propunerilor de acte normative se va face cu respectarea normelor de tehnica legislativa.
 + 
Articolul 7Propunerea de act normativ, insusita de către conducatorul ministerului sau al organului de specialitate al administraţiei publice centrale initiator, se transmite, concomitent, în copie, tuturor ministerelor, precum şi altor autorităţi ale administraţiei publice centrale interesate, care au obligaţia de a analiza şi de a comunică ministerului initiator eventualele observatii şi propuneri, în termen de 7 zile de la primire.
 + 
Articolul 8(1) După obtinerea tuturor punctelor de vedere din partea instituţiilor care avizeaza, ministerul initiator definitiveaza propunerea de act normativ. La operaţiunea de definitivare; care se face de către colectivul prevăzut la art. 5 alin. (1), pot participa şi reprezentanti ai ministerelor care avizeaza şi un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului.(2) Secretariatului General al Guvernului îi revine obligaţia de a asigura medierea eventualelor divergente aparute între initiator şi cei care avizeaza, reprezentati de secretarii generali sau de secretarii de stat desemnaţi de ministri. În cazul în care initiatorul şi cei care avizeaza îşi mentin punctele de vedere diferite, propunerea de act normativ va fi avizata cu obiectii, care vor fi anexate şi prezentate în cadrul sedintei Guvernului.(3) Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalităţii, de către Ministerul Justiţiei. Avizul Ministerului Justiţiei, care incheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare, nu este obligatoriu în cazul hotărârilor Guvernului, cu caracter individual, care sunt avizate din punct de vedere al legalităţii de către Directia juridica a Secretariatului General al Guvernului.
 + 
Articolul 9Textele actelor cu caracter international, care se supun aprobării Guvernului sau care se transmit Parlamentului spre ratificare, se dactilografiaza, la un rand şi jumătate, prin grija ministerului initiator, care va stampila fiecare pagina şi va atesta pe ultima pagina, prin stampila şi sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.
 + 
Articolul 10(1) Propunerile de acte normative, avizate, se transmit de către initiator Secretariatului General al Guvernului, în scopul solicitarii, imediat, a avizului Consiliului Legislativ, care urmeaza a fi emis, potrivit legii, în termen de:a) 24 de ore de la solicitare, pentru proiectele de ordonante de urgenta;b) cel puţin 48 de ore de la solicitare, pentru proiectele de legi care urmeaza a fi transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedura de urgenta;c) cel puţin 10 zile de la solicitare, pentru celelalte proiecte de acte normative.(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Directia juridica, va verifica indeplinirea condiţiilor de fond şi de forma ale fiecarei propuneri de act normativ, precum şi concordanta prevederilor acesteia cu Programul de guvernare şi va întocmi o nota cu observatii.
 + 
Articolul 11Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administratie publice centrale şi, după caz, Secretariatul General al Guvernului sunt obligate, în termenele şi în condiţiile stabilite prin Legea nr. 73/1993, sa furnizeze Consiliului Legislativ informaţiile şi documentatiile necesare privind avizarea propunerilor de acte normative.
 + 
Articolul 12Propunerile de acte normative care nu corespund tuturor prevederilor art. 6, 7 şi 9 vor fi restituite initiatorilor, în vederea refacerii lor.
 + 
Articolul 13(1) După parcurgerea etapelor prevăzute la art. 10, Secretariatul General al Guvernului transmite initiatorului:a) avizul Consiliului Legislativ;b) nota cuprinzand observatiile formulate de către Directia juridica a Secretariatului General al Guvernului.(2) Pe baza avizului Consiliului Legislativ şi a observatiilor cuprinse în nota prevăzută la alin. (1) lit. b), colectivul prevăzut la art. 5 alin. (1) are obligaţia de a reanaliza şi, după caz, de a reface propunerea de act normativ, pe care o transmite la Secretariatul General al Guvernului, stampilata pe fiecare fila, cu cel puţin 5 zile înainte de data sedintei Guvernului pe a carei ordine de zi solicita să fie înscrisă. Refacerea propunerii nu presupune şi refacerea expunerii de motive sau, după caz, a notei de fundamentare.
 + 
Articolul 14În situaţia în care unele observatii de fond prevăzute în avizul Consiliului Legislativ sau în nota elaborata de Directia juridica a Secretariatului General al Guvernului nu au fost insusite de către de către initiator, se întocmeşte o nota, semnata de conducatorul organului initiator, în care se motiveaza aceasta situaţie şi care insoteste propunerea respectiva de act normativ.
 + 
Capitolul 2Dispozitii privind analiza şi supunerea spre adoptare a proiectelor de legi, ordonante şi hotărâri ale Guvernului + 
Articolul 15(1) Pregătirea sedintelor Guvernului se realizează de către Secretariatul General al Guvernului.(2) În acest scop, Secretariatul General al Guvernului intruneste colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi, alcătuit din:a) secretarul general adjunct al Guvernului cu probleme de analiza şi de avizare juridica;b) secretarul general adjunct al Guvernului pentru relaţia cu secretarii generali din ministere;c) un secretar de stat de la Ministerul Justiţie;d) secretarul de stat pentru relatii cu Parlamentul.(3) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului, se prezinta, de către acesta, primului-ministru, spre aprobare, şi se comunică tuturor celor interesati, împreună cu materialele aferente, cu cel puţin două zile înainte de data programata pentru desfăşurarea sedintei.(4) Secretariatul General al Guvernului convoaca membrii Guvernului, reprezentantii unor institutii centrale, precum şi ceilalti invitati a caror prezenta este necesară pentru buna desfăşurare a sedintei Guvernului.
 + 
Articolul 16(1) Propunerea de act normativ care cuprinde o reglementare la nivel de hotărâre sau de ordonanţa a Guvernului devine, după caz, proiect de hotărâre sau de ordonanţa, după aprobarea de către primul-ministru a inscrierii acelei propuneri pe ordinea de zi a sedintei Guvernului.(2) Propunerea de act normativ, care, prin natura sa, contine reglementari la nivel de lege, devine proiect de lege după insusirea sa de către Guvern.
 + 
Articolul 17În cazuri excepţionale, cu aprobarea primului-ministru, pe durata desfăşurării sedintei Guvernului pot fi luate în discutie şi alte proiecte de acte normative neinscrise pe ordinea de zi. În astfel de situaţii, initiatorul are obligaţia de a-şi insusi toate observatiile şi propunerile ulterioare în legătură cu legalitatea proiectului respectiv, precum şi pe cele de tehnica legislativa.
 + 
Articolul 18(1) La dezbaterea proiectelor de acte normative inscrise pe ordinea de zi a sedintei Guvernului pot lua parte numai ministrii care au depus observatii şi propuneri, în scris, în termenul prevăzut la art. 7.(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), în situaţii excepţionale, justificate şi numai cu aprobarea primului-ministru, pot lua parte la dezbateri şi ministrii care nu au depus observatii şi propuneri, în scris, în termenul prevăzut la art. 7.
 + 
Articolul 19(1) Incheierea dezbaterii fiecarui proiect de act normativ este marcată prin anunţul primului-ministru privind adoptarea, amanarea sau respingerea acestuia, după caz.(2) Înainte de începerea dezbaterii proiectelor de acte normative inscrise pe ordinea de zi, ministrii pot solicita primului-ministru, motivat, permisiunea de retragere a unuia sau a mai multor proiecte initiate de ministerele ai caror conducatori sunt. Permisiunea de retragere poate fi solicitata şi în cadrul dezbaterii respectivelor proiecte de acte normative.
 + 
Articolul 20După sedinta Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:a) definitivarea, după caz, împreună cu initiatorii, a textului actului normativ aprobat de Guvern, urmarind punerea de acord a textului propus de initiator cu amendamentele formulate şi aprobate;b) obtinerea semnaturii primului-ministru şi a contrasemnaturilor din partea ministrilor conducatori ai ministerelor care urmeaza să aplice acel act normativ. Acestia au obligaţia de a le contrasemna în termen de cel mult 24 de ore de la data semnarii lor de către primul-ministru;c) transmiterea ordonantelor şi a hotărârilor Guvernului spre publicare în Monitorul Oficial al României. Sunt exceptate de la publicare hotărârile cu caracter militar, care se comunică numai instituţiilor interesate;d) transmiterea proiectelor de legi Parlamentului, insotite de hotărârea de adoptare şi de expunere de motive, semnate de primul-ministru.
 + 
Articolul 21(1)Proiectele de legi şi de ordonante cărora li s-au adus modificari de fond ca urmare a discutarii şi aprobării lor în sedinta Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, anterior trimiterii acestora spre adoptare la Parlament.(2) În cazul în care, ca urmare a noii avizari de către Consiliul Legislativ, este necesară operarea unor modificari de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul va fi repus, în mod obligatoriu, pe ordinea de zi a sedintei Guvernului.
 + 
Articolul 22Lucrarile de documentare şi de fundamentare, variantele şi formele succesive ale propunerilor şi proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se păstrează la Secretariatul General al Guvernului, astfel încât să se asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
 + 
Capitolul 2Dispozitii privind ordinele, instrucţiunile şi alte acte emise de conducătorii ministerelor, ai altor organe centrale de specialitate, precum şi de prefecti + 
Articolul 23(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ ale conducătorilor ministerelor, ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefectilor se emit pe baza şi în executarea legilor şi a hotărârilor Guvernului.(2) Ordinele şi instrucţiunile se emit, de regula, atunci când printr-o dispoziţie legala se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresa a temeiului legal.(3) Ordinele şi instructiunilor vor fi elaborate respectandu-se normele de tehnica legislativa, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autorităţii publice respective, şi vor fi, în mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu.(4) Ordinele şi instructiunilor se semneaza numai de către conducătorii autorităţilor publice emitente.
 + 
Articolul 24(1) Ministerele şi celelalte organe centrale de specialitate vor transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, toate ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ, numai după obtinerea avizului Ministerului Justiţiei.(2) Prefecturile vor publică ordinele emise în monitoarele oficiale ale judetelor, potrivit reglementarilor în vigoare.(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, dacă legea nu dispune altfel, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare, ordine publică şi siguranţa naţionala.
 + 
Capitolul 4Dispozitii finale + 
Articolul 25Pe intregul parcurs al elaborarii propunerilor şi proiectelor de acte normative se interzice personalului initiatorilor, cat şi celui al organelor care avizeaza, furnizarea în afara instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
 + 
Articolul 26Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratie publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza, periodic, stadiul aplicarii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerinţele impuse de evolutia vietii economico-sociale.
 + 
Articolul 27(1) În situaţia în care împotriva unei hotărâri a Guvernului se formuleaza o reclamatie administrativa, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, adresata Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunică, de îndată, atât initiatorului, cat şi organelor care avizeaza.(2) Initiatorul şi organele care avizeaza au obligaţia sa reanalizeze hotărârea prevăzută la alin. (1) din punct de vedere al legalităţii şi sa comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la solicitare, propuneri concrete de mentinere, modificare şi/sau completare ori de abrogare a acesteia.(3) Propunerile initiatorului şi ale organelor care avizeaza, redactarea sub forma unei note care exprima punctul de vedere adoptat, sunt prezentate Secretariatul General al Guvernului, în cadrul primei şedinţe a Guvernului, pentru a se decide cu privire la menţinerea, modificarea şi/sau completarea ori abrogarea hotărârii care face obiectul reclamatiei administrative.(4) În functie de cele stabilite potrivit alin. (3), răspunsul la reclamatia administrativa este elaborat şi comunicat autorului prin grija Secretariatului General al Guvernului.
 + 
Articolul 28Atribuţiile şi competentele care revin fiecarui compartiment din cadrul Secretariatului General al Guvernului în vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei metodologii se stabilesc prin ordin al ministerului delegat pe lângă primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului şi a Departamentului pentru Administratie Publică Locala.––––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x