Notă …
Aprobată de ORDINUL nr. 139 din 16 septembrie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 704 din 18 septembrie 2015.(la 17-01-2023,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Capitolul IScop +
Articolul 1Metodologia pentru evaluarea investițiilor în proiecte de interes comun privind infrastructura pentru transportul și distribuția energiei electrice, inclusiv a riscurilor aferente acestora, se aplică:a)proiectelor care prezintă riscuri mai ridicate în ceea ce privește dezvoltarea, operarea și mentenanța acestora, comparativ cu riscurile suportate în mod obișnuit de un proiect de infrastructură comparabil; … b)rețelelor offshore pentru energie din surse regenerabile prevăzute la pct. 1 lit. (b) și (f) din anexa II la Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 și (UE) 2019/943 și a Directivelor 2009/73/CE și (UE) 2019/944 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013; … c)proiectelor care integrează soluții tehnice inovatoare și care, deși au cheltuieli de capital scăzute, implică cheltuieli de funcționare semnificative. … (la 17-01-2023,
Articolul 1 din Capitolul I a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Articolul 2Prevederile prezentei metodologii nu se aplică proiectelor de interes comun care beneficiază de derogările prevăzute la art. 17 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 și (UE) 2019/943 și a Directivelor 2009/73/CE și (UE) 2019/944 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013.(la 17-01-2023,
Articolul 2 din Capitolul I a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Capitolul IIDefiniții și abrevieri +
Articolul 3(1)Termenii utilizați în prezenta metodologie au semnificația prevăzută în următoarele acte normative:a)Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare; … b)Regulamentul (CE) nr. 714/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iulie 2009 privind condițiile de acces la rețea pentru schimburile transfrontaliere de energie electrică și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.228/2003; … c)Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 și (UE) 2019/943 și a Directivelor 2009/73/CE și (UE) 2019/944 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013;(la 17-01-2023,
Litera c) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… d)Recomandarea ACER nr. 3/2014 privind stimulentele pentru proiectele de interes comun și metodologia de evaluare a riscului; … e)Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 171/2019, cu modificările și completările ulterioare;(la 17-01-2023,
Litera e) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… f)Metodologia ENTSO-E «2nd ENTSO-E Guideline for Cost Benefit Analysis of Grid Development Projects», aprobată în 27 septembrie 2018.(la 17-01-2023,
Litera f) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… (2)în înțelesul prezentei metodologii, termenii de mai jos au următoarele semnificații:a)proiect de interes comun (PCI) – proiect necesar pentru implementarea coridoarelor și domeniilor prioritare privind infrastructura energetică prevăzute în anexa I din Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 și (UE) 2019/943 și a Directivelor 2009/73/CE și (UE) 2019/944 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 și care face parte din lista proiectelor de interes comun la nivelul Uniunii Europene;(la 17-01-2023,
Litera a) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… b)beneficiu net socio-economic al PCI – indicator privind bunăstarea economică dobândită ca urmare a realizării PCI, reprezentând diferența dintre veniturile obținute și costurile de realizare și operare a acestuia; … c)risc specific – risc aferent realizării unui PCI, care depășește riscul sistematic acoperit prin tarifele reglementate pentru serviciul de transport, respectiv pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și pentru care se pot acorda stimulente.(la 17-01-2023,
Litera c) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… (3)În cuprinsul prezentei metodologii se utilizează următoarele abrevieri:a)ANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei; … b)Metodologie de stabilire a tarifelor reglementate – Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, respectiv Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, aprobată prin ordin al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vigoare;(la 17-01-2023,
Litera b) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… c)Regulament – Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 și (UE) 2019/943 și a Directivelor 2009/73/CE și (UE) 2019/944 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013;(la 17-01-2023,
Litera c) din Articolul 3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… d)PCI – proiect de interes comun; … e)OTS – operatorul național de transport și de sistem; … f)BAR – baza reglementată a activelor; … g)RRR – rata reglementată a rentabilității. … h)OR – operatori de rețea (operatorul de transport și de sistem și operatorii de distribuție a energiei electrice care dețin concesiunea serviciului de distribuție).(la 17-01-2023,
Articolul 3 din Capitolul II a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… +
Capitolul IIICadrul de reglementare actual +
Articolul 4(1)ANRE stabilește cadrul de reglementare pentru elaborarea și aprobarea tarifelor reglementate pentru transportul și distribuția energiei electrice, cu respectarea prevederilor legislației naționale și europene.(la 17-01-2023,
Alineatul (1) din Articolul 4 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)Obiectivul cadrului de reglementare stabilit la alin. (1) îl reprezintă asigurarea condițiilor adecvate pentru funcționarea eficientă și sigură a rețelelor de energie electrică, în condițiile asigurării protecției mediului și a clienților finali. +
Articolul 5(1)Metodologiile de stabilire a tarifelor reglementate reflectă caracteristicile specifice serviciilor de transport, respectiv de distribuție a energiei electrice ca activități economice reglementate.(la 17-01-2023,
Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)Metodologiile de stabilire a tarifelor reglementate asigură stabilitate legislativă și siguranță investitorilor prin transparența metodelor de stabilire a costurilor justificate incluse în tarife și a modului de calcul al tarifelor reglementate.(la 17-01-2023,
Alineatul (2) din Articolul 5 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Articolul 6(1)Metodologiile de stabilire a tarifelor reglementate sunt de tip venit plafon, respectiv coș de tarife plafon.(la 17-01-2023,
Alineatul (1) din Articolul 6 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 13, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)Abrogat.(la 17-01-2023,
Alineatul (2) din Articolul 6 , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(3)Revizuirea tarifelor de transport, respectiv de distribuție a energiei electrice include aplicarea de corecții ale veniturilor și ale costurilor prognozate/estimate ale perioadelor tarifare/de reglementare anterioare.(la 17-01-2023,
Alineatul (3) din Articolul 6 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(4)Mijloacele fixe (activele) utilizate de OR pentru prestarea serviciilor de transport, respectiv de distribuție a energiei electrice se includ în BAR dacă se obțin în urma realizării unor proiecte de investiții eficiente.(la 17-01-2023,
Alineatul (4) din Articolul 6 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(5)Fiecare OR elaborează Planul de dezvoltare a rețelei electrice pentru o perioadă de 10 ani, care este revizuit la fiecare 2 ani de către OR și este aprobat de ANRE.(la 17-01-2023,
Alineatul (5) din Articolul 6 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(6)Abrogat.(la 17-01-2023,
Alineatul (6) din Articolul 6 , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 16, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(7)Abrogat.(la 17-01-2023,
Alineatul (7) din Articolul 6 , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 16, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(8)Riscul sistematic (normal) aferent proiectelor de infrastructură este acoperit prin rentabilitatea reglementată a capitalului. +
Articolul 7Abrogat.(la 17-01-2023,
Articolul 7 din Capitolul III a fost abrogat de Punctul 17, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Capitolul IVMetodologia de evaluare a riscului +
Secţiunea 1Etapa 1 de analiză a unui PCI – Informații privitoare la proiect +
Articolul 8(1)OR are dreptul să depună la ANRE o cerere pentru acordarea de stimulente în situația în care consideră că PCI pe care îl promovează prezintă riscuri mai ridicate în ceea ce privește dezvoltarea, operarea și mentenanța acestuia, comparativ cu riscurile sistematice, suportate în mod obișnuit de un proiect de infrastructură comparabil.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)Cererea prevăzută la alin. (1) trebuie să fie însoțită de toate informațiile necesare pentru evaluarea riscurilor reale la care este expus PCI în comparație cu un proiect comparabil și a modului în care aceste riscuri influențează realizarea proiectului, incluzând:a)planul de afaceri privind operarea PCI; … b)analiza cost beneficiu a PCI și analizele de sensibilitate; … c)nominalizarea riscurilor specifice identificate la care este expus PCI pentru care se solicită acordarea de stimulente, cu detalierea cauzelor care generează aceste riscuri, a efectelor asupra rezultatelor investiției și a magnitudinii acestora;(la 17-01-2023,
Litera c) din Alineatul (2), Articolul 8 , Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 18, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… d)măsurile aplicate sau posibil de aplicat de către OR pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor;(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… e)informații privind sursele de finanțare a PCI. … (3)Evaluarea riscurilor PCI prezentată de OR în vederea acordării de stimulente se bazează pe aceleași ipoteze și date utilizate la analiza cost-beneficiu, respectiv la evaluarea sustenabilității financiare și a beneficiului socioeconomic net ale proiectului, în procesul de selecție a proiectului în conformitate cu prevederile anexei III pct. 2.1 și, după caz, ale art. 16 alin. (3) din Regulament.(la 17-01-2023,
Alineatul (3) din Articolul 8 , Sectiunea 1 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 19, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(4)În cazul în care rezultatele analizei cost-beneficiu și ale celorlalte evaluări prevăzute la alin. (3) indică diferențe semnificative între costurile și veniturile estimate ale proiectului, OR trebuie să prezinte justificări detaliate ale acestor diferențe.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(5)ANRE poate solicita OR informații și date suplimentare necesare evaluării riscurilor specifice PCI.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Secţiunea a 2-aEtapa 2 de analiză a unui PCI – Identificarea tipurilor de risc specific aferent PCI +
Articolul 9(1)OR prezintă riscurile specifice la care este expus PCI, având în vedere prevederile cadrului de reglementare în vigoare pe teritoriul național, precum și, în cazul proiectelor transfrontaliere, ale cadrului de reglementare al celorlalte state pe teritoriul cărora se dezvoltă proiectele.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)OR încadrează riscurile specifice identificate ale PCI într-una dintre următoarele categorii:(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
a)riscul de depășire a costurilor reale ale PCI comparativ cu costurile prognozate/estimate ale acestuia, care se poate datora: utilizării de tehnologii noi și inovative pentru integrarea surselor regenerabile, producerii distribuite și gestionării consumului de energie electrică în rețeaua interconectată etc.; … b)riscul de depășire a termenelor de realizare a PCI comparativ cu programarea inițială a proiectului, aprobată de ANRE; … c)riscul de utilizare a activelor rezultate în urma realizării PCI la un nivel mai mic decât cel prognozat, din motive independente de voința OR;(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… d)riscul de identificare a ineficienței costurilor cu realizarea PCI; … e)riscul de lichiditate, rezultat din suportarea temporară de către OR a unor costuri mai mari decât veniturile încasate;(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… f)alte riscuri specifice. … +
Secţiunea a 3-aEtapa 3 de analiză a unui PCI – Cuantificarea economică a efectelor riscurilor specifice PCI +
Articolul 10(1)OR asigură cuantificarea riscurilor specifice PCI în termeni economici, respectiv a costurilor mai ridicate sau a veniturilor mai mici decât cele estimate în documentația de fundamentare pe baza căreia proiectul a fost aprobat, precizând valoarea și probabilitatea apariției acestor riscuri, sau prin detalierea modificărilor în desfășurarea proceselor în care investiția este implicată și a efectelor estimate asupra performanțelor tehnice care trebuie atinse la finalizarea investiției.(la 17-01-2023,
Alineatul (1) din Articolul 10 , Sectiunea a 3-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 20, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)în cazul în care cuantificarea prevăzută la alin. (1) nu este posibilă, OR prezintă o comparație calitativă a nivelului riscurilor cu riscurile aferente unui proiect comparabil.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Secţiunea a 4-aEtapa 4 de analiză a unui PCI – Comparația cu soluții alternative +
Articolul 11(1)OR transmite ANRE informații și detalii complete pentru explicarea motivelor rezonabile ale alegerii PCI cu riscuri mai ridicate comparativ cu o soluție alternativă, care ar avea riscuri mai scăzute.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)Comparația riscurilor celor două proiecte prevăzută la alin. (1) se realizează în raport cu impactul net pozitiv al PCI, rezultat din analiza cost-beneficiu și are în vedere și facilitățile acordate PCI față de un proiect non-PCI, ambele fiind proiecte naționale. +
Secţiunea a 5-aEtapa 5 de analiză a unui PCI – Comparația cu nivelul de acoperire a riscului prevăzut în cadrul de reglementare +
Articolul 12OR trebuie să demonstreze, prin intermediul unei descrieri calitative și a unei estimări cantitative, că metodologia de stabilire a tarifelor reglementate, prevăzută la cap. III, nu asigură un nivel de remunerare corespunzător acoperirii riscurilor specifice PCI.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Secţiunea a 6-aEtapa 6 de analiză a unui PCI – Măsuri luate de OR pentru diminuarea riscurilor specifice PCI(la 17-01-2023,
Titlul Secțiunii a 6-a din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Articolul 13(1)OR trebuie să diminueze sau să elimine riscurile specifice PCI prin măsuri disponibile în mod rezonabil.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)OR furnizează ANRE informații privitoare la măsurile aplicate sau pe care intenționează să le aplice pentru diminuarea riscurilor PCI, astfel încât costurile proiectului să fie menținute la valoarea minimă posibilă.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(3)Costul măsurilor pentru diminuarea/eliminarea riscurilor sunt incluse în cadrul costurilor de operare și mentenanță controlabile, prin creșterea nivelului aprobat al acestora, la începutul unei perioade de reglementare. +
Secţiunea a 7-aEtapa 7 de analiză a unui PCI – Informații privind subvenții, finanțări nerambursabile sau contribuții prin alocarea transfrontalieră de costuri +
Articolul 14OTS trebuie să furnizeze toate informațiile relevante privitoare la subvenții, finanțări nerambursabile sau contribuții obținute prin alocarea transfrontalieră de costuri de care a beneficiat, beneficiază sau va beneficia PCI. +
Secţiunea a 8-aCriterii de evaluare a riscurilor de către ANRE +
Articolul 15Fiecare cerere transmisă de către OR este analizată de ANRE după cum urmează:(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
a)se verifică rezultatul analizei cost-beneficiu efectuate în concordanță cu prevederile art. 11 din Regulament și cuantificarea beneficiului socioeconomic net al PCI; … b)se analizează conformitatea informațiilor și datelor transmise pentru evaluarea riscurilor specifice PCI cu datele utilizate la efectuarea analizei cost-beneficiu, precum și cu cele utilizate la evaluarea sustenabilității financiare și la cuantificarea beneficiului socioeconomic net al PCI; … c)se evaluează dacă măsurile de diminuare a riscurilor PCI aplicate de OR sunt adecvate;(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… d)se analizează comparația PCI cu soluțiile alternative care ar avea riscuri mai scăzute, în corelare cu impactul net pozitiv al PCI și cu rezultatele analizei cost-beneficiu; … e)se compară riscurile specifice PCI cu cele aferente unui proiect comparabil; … f)se analizează natura și mărimea riscurilor specifice PCI și se evaluează, pe baza cuantificării economice transmise de OR, impactul economic asupra costurilor și veniturilor aferente PCI;(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… g)se stabilește dacă și în ce măsură riscurile specifice PCI sunt riscuri sistematice, acoperite prin RRR, respectiv prin tariful reglementat; … h)se stabilește dacă măsurile de diminuare totală sau parțială a riscurilor specifice se acoperă prin reglementările în vigoare; … i)se stabilește dacă și în ce măsură PCI care beneficiază deja de subvenții, finanțări nerambursabile sau de contribuții din alocarea transfrontalieră de costuri mai poate beneficia de stimulente în condițiile prezentei metodologii, în vederea evitării supracompensării; … j)se evaluează dacă și în ce măsură riscurile specifice la care este expus PCI pot fi evitate de OR, prin măsuri adecvate cum ar fi: clauze contractuale privind penalitățile aplicate, încheierea de asigurări și acoperiri împotriva riscului etc.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… +
Secţiunea a 9-aSituații de excludere de la acordarea stimulentelor +
Articolul 16ANRE nu aprobă acordarea de stimulente PCI, conform prevederilor prezentei metodologii, în următoarele cazuri:a)OR nu prezintă informațiile necesare în vederea aplicării prezentei metodologii; … b)OR nu fundamentează existența unor riscuri specifice PCI și nu prezintă rezultatele analizei cost-beneficiu și impactul net pozitiv ale proiectului; … c)riscurile specifice PCI sunt acoperite prin rentabilitatea capitalului sau sunt/pot fi eliminate prin măsuri adecvate; … d)OR nu adoptă măsurile identificate ca fiind rezonabile pentru diminuarea riscurilor; … e)PCI beneficiază de subvenții, finanțări nerambursabile sau din alocarea transfrontalieră de costuri, prin care este deja compensat total riscul specific. … (la 17-01-2023,
Articolul 16 din Sectiunea a 9-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 21, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
+
Secţiunea a 10-aPrincipii pentru stabilirea stimulentelor +
Articolul 17(1)Stimulentele pentru acoperirea riscurilor specifice PCI stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii respectă următoarele principii:a)stimulentele se acordă doar pentru PCI eligibile în conformitate cu art. 17 din Regulament;(la 17-01-2023,
Litera a) din Articolul 17 , Sectiunea a 10-a , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 22, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… b)stimulentele sunt proporționale cu nivelul riscurilor specifice PCI; … c)valoarea stimulentelor nu depășește valoarea beneficiilor nete ale PCI; … d)valoarea stimulentelor se stabilește prin mecanismul de împărțire a câștigului asociat implementării PCI între OR și utilizatorii rețelei.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
… (2)Stimulentele acordate pentru acoperirea riscurilor specifice PCI prevăzute la alin. (1) nu pot depăși 1 punct procentual acordat peste rata reglementată a rentabilității, aprobată conform prevederilor Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate.(la 17-01-2023,
Alineatul (2) din Articolul 17 , Sectiunea a 10-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 23, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(3)Pentru PCI care a primit stimulente prin aplicarea prevederilor cap. IV, OR este obligat să întocmească și să transmită ANRE o analiză ex post aferentă unei perioade de 3 ani de la punerea în funcțiune a investiției, care să evidențieze efectele economice realizate în raport cu cele estimate și pe baza cărora au fost aprobate stimulentele.(la 17-01-2023,
Alineatul (3) din Articolul 17 , Sectiunea a 10-a , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 23, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(4)Analiza prevăzută la alin. (3) se transmite la ANRE în termen de cel mult 6 luni de la încheierea perioadei de analiză.(5)În cazul în care rezultatele analizei prevăzute la alin. (3) evidențiază că în perioada de dezvoltare, operare și mentenanță a PCI riscurile specifice pentru care au fost acordate stimulente nu s-au produs sau au avut un impact diferit față de cel estimat, ANRE decide asupra cuantumului justificat al stimulentului și aplică corecțiile de venit reglementat corespunzătoare. +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 18(1)Acordarea de stimulente unui PCI conform prevederilor art. 17 din Regulament și ale prezentei metodologii se aprobă prin decizie a președintelui ANRE.(la 17-01-2023,
Alineatul (1) din Articolul 18 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 24, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
(2)Decizia prevăzută la alin. (1) stabilește cuantumul stimulentelor, măsurile de reglementare și/sau schemele monetare pentru recompensare sau penalizare aferente acordării stimulentelor.(3)În cazul în care OR obține stimulente pentru PCI, acesta este obligat să transmită informațiile privind realizarea proiectului la termenele și în formatul solicitat de ANRE.(la 17-01-2023,
sintagma: OTS a fost înlocuită de Punctul 25, Articolul I din ORDINUL nr. 1 din 11 ianuarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 17 ianuarie 2023
)
––