METODOLOGIE din 16 mai 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 524 din 6 iunie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 4448 16/05/2024
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 59 18/01/2023
ART. 1REFERIRE LASTRATEGIE 18/01/2023
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 877 09/11/2018
ART. 1REFERIRE LASTRATEGIE 09/11/2018
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4448 16/05/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 4448 16/05/2024
ActulREFERIT DEORDIN 4448 16/05/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.448 din 16 mai 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 524 din 6 iunie 2024.
 + 
Capitolul IContext – Cadrul de referință + 
Articolul 1(1)Schimbările climatice și degradarea mediului sunt probleme cu care ne confruntăm la nivel național și internațional. Abordarea acestora trebuie să aibă în vedere schimbări radicale atât la nivel economic, cât și la nivel social. Educația este unul dintre pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor, fiind recunoscut faptul că educația pentru climă joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice. (2)Educația privind schimbările climatice și mediul are rolul de a contribui la modelarea comportamentelor individuale, de grup și de sistem care duc la degradarea naturii și a mediului înconjurător și de a împuternici oamenii să contribuie la rezolvarea de probleme și la schimbări sistemice. (3)Scopul educației privind schimbările climatice și mediul este de a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate pe termen lung, de a sprijini actorii relevanți (inclusiv autoritățile publice centrale și locale) în lupta cu efectele grave ale poluării, degradării mediului și schimbărilor climatice și de a crește capacitatea lor de intervenție.(4)Educația privind schimbările climatice și mediul promovează un stil de viață sustenabil prin dezvoltarea de competențe ecosociale, dezvoltarea unui mediu școlar sustenabil, dezvoltarea capacității elevilor de a reflecta și de a acționa în vederea protejării mediului, dezvoltarea competențelor de bază pentru o economie circulară bazată pe o utilizare sustenabilă a resurselor naturale și adoptarea unui stil de viață care favorizează protejarea biodiversității și refacerea ecosistemelor naturale. (5)Educația pentru mediu și schimbări climatice presupune o abordare integrată la nivelul unității de învățământ (management, director, profesor, elevi, personalul unității de învățământ).(6)Programul „Săptămâna verde“ este un program național, în acord cu prevederile raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile“, elaborat de către grupul de lucru de la nivelul Administrației Prezidențiale, ale Strategiei naționale privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 59/2023, și ale Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările și completările ulterioare. (7)Programul „Săptămâna verde“ este finanțat din Fondul pentru mediu și are ca scop sprijinirea unităților de învățământ în derularea unor activități cât mai interesante și atractive pentru preșcolari și elevi, cu efecte imediate și pe termen lung în formarea la aceștia a unei atitudini protective față de mediu.
 + 
Capitolul II Organizarea și implementarea activităților + 
Secţiunea 1 Scopul + 
Articolul 2Prezenta metodologie reprezintă cadrul de referință pentru implementarea activităților școlare locale din cadrul Programului „Săptămâna verde“ în unitățile de învățământ preuniversitar de stat din România, pentru anii 2024 și 2025, finanțate din Fondul pentru mediu.
 + 
Secţiunea a 2-a Obiectivele + 
Articolul 3Obiectivele prezentei metodologii sunt: 1.dezvoltarea competențelor preșcolarilor/elevilor de investigare inter- și transdisciplinară a realității înconjurătoare;2.implicarea preșcolarilor/elevilor în explorarea/investigarea mediului natural;3.îmbunătățirea relațiilor/coeziunii dintre personalul școlii, familie și preșcolari/elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea formării unor comportamente responsabile față de mediul înconjurător.
 + 
Secţiunea a 3-aGrupul-țintă + 
Articolul 4Activitățile din cadrul Programului „Săptămâna verde“ se adresează preșcolarilor, elevilor din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal.
 + 
Secţiunea a 4-aÎnscrierea și selecția unităților de învățământ + 
Articolul 5Finanțarea este disponibilă unităților de învățământ de stat cu personalitate juridică din țară, de nivel preșcolar, primar, gimnazial și liceal, pe baza înscrierii la inspectoratul școlar județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISJ/ISMB), în limitele fondurilor disponibile. + 
Articolul 6(1)Condițiile de participare sunt următoarele:a)unitatea de învățământ trebuie să aibă personalitate juridică;b)unitatea de învățământ trebuie să completeze un formular de înscriere potrivit modelului din anexa nr. 1 la prezenta metodologie și să îl transmită la ISJ/ISMB, în termenele stabilite, conform calendarului activităților menționat la art. 20.(2)Formularul de înscriere prevăzut la alin. (1) lit. b) cuprinde numai activități eligibile, conform prezentei metodologii.
 + 
Articolul 7(1)Toate unitățile de învățământ care se înscriu conform condițiilor menționate la art. 6 alin. (1) vor primi finanțare.(2)Dacă există unități de învățământ care nu se vor înscrie până la termenul-limită prevăzut la art. 20 sau în perioada de grație de maximum o săptămână de la expirarea acestui termen, bugetele acestora vor fi alocate altor unități de învățământ din același județ/municipiul București, la decizia inspectoratului școlar.(3)Criteriile de alocare a unui buget suplimentar se vor stabili la nivel de inspectorat școlar.
 + 
Secţiunea a 5-a Activități + 
Articolul 8(1)Unitățile de învățământ sunt încurajate să proiecteze, să inițieze și să desfășoare activități adaptate nevoilor preșcolarilor/elevilor și climatului școlar.(2)Activitățile sunt bazate pe implicarea activă a preșcolarilor/elevilor, pe cooperare și crearea unui spațiu de învățare adecvat pentru fiecare și pot avea un impact semnificativ și pozitiv asupra acestora. (3)De asemenea, o componentă importantă este implicarea părinților în activitățile unității de învățământ, alături de alți parteneri și/sau reprezentanți ai comunității locale. (4)Activitățile pot fi organizate exclusiv în timpul Programului „Săptămâna verde“, dar achizițiile se pot face și înainte de perioada de desfășurare a programului.
 + 
Articolul 9Activitățile eligibile în cadrul programului sunt:1.participarea la excursii în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice (transport, cazare și masă – dacă este cazul, intrare la grădini botanice/în parcuri naționale, la muzee, bilete la evenimente sau la cinema – filme documentare etc.), inclusiv deplasări pentru cercetare în teren (rezervații, situri de importanță comunitară – plante/animale ocrotite);2.amenajarea spațiului verde al școlii/amenajarea de minigrădini botanice sau minisere/amenajarea de grădini (mobilier de grădină din materiale reciclate/reciclabile sau recuperate, material săditor, pământ, fertilizant, unelte, mănuși, folie de plastic, pietriș, scoarță de copac, gărdulețe, vopsea ecologică etc.);3.acțiuni de ecologizare, colectare de deșeuri (mănuși, saci, unelte etc.);4.amenajarea unui „colț verde“ în interiorul unității de învățământ (mobilă din materiale reciclate sau recuperate, unelte, pufuri și perne, plante în ghiveci, diverse resurse ludice și educative pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice etc.);5.participarea la competiții locale, județene sau naționale de ecologie/protecția mediului/educație pentru mediu (consumabile pentru realizare de materiale și proiecte de mediu conform regulamentelor, transport, cazare și masă pentru participanți, dacă nu sunt asigurate de organizatori);6.organizarea de minitabere urbane de educație pentru mediu și schimbări climatice (standuri, kituri, materiale reciclabile și reciclate pentru ateliere de crafting, alimente și băuturi pentru participanți, materiale promoționale din materiale reciclate etc.);7.participarea și organizarea de schimburi de experiență cu alte unități de învățământ din comunitate sau din țară, în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;8.participarea profesorilor la cursuri de formare în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice, urmate de aplicarea noilor cunoștințe și abilități la clasă;9.amenajarea de diorame, terarii și acvarii.
 + 
Articolul 10La solicitarea unităților de învățământ, ISJ/ISMB poate accepta și alte tipuri de activități eligibile, cu condiția încadrării în scopul, obiectivele și bugetul alocat Programului „Săptămâna verde“.
 + 
Secţiunea a 6-a Indicatorii de performanță + 
Articolul 11Progresele înregistrate în realizarea obiectivelor se monitorizează cu ajutorul următorilor indicatori de performanță:

Indicator Țintă la nivel național Țintă la nivelul județului/unității de învățământ preuniversitar
Număr de unități de învățământ care au desfășurat activități finanțate 6.000 Cel puțin 75% din unitățile de învățământ din fiecare județ/municipiul București
Număr de cadre didactice care s-au implicat în derularea activităților la nivelul unităților de învățământ 30.000 Minimum 5 cadre didactice din fiecare unitate de învățământ care participă la activități
Număr de preșcolari și elevi care au beneficiat de activitățile finanțate, la nivelul unităților de învățământ 600.000 N/A
Număr de parteneri implicați în derularea activităților la nivelul unităților de învățământ 100 N/A

 + 
Secţiunea a 7-a Rolul instituțiilor responsabile + 
Articolul 12Rolul Ministerului Educației este următorul:1.informează, prin ISJ/ISMB, unitățile de învățământ privind oportunitatea și condițiile de obținere a finanțării; 2.coordonează desfășurarea activităților;3.sprijină și monitorizează ISJ/ISMB în desfășurarea activităților; 4.elaborează și aprobă un raport național referitor la activitățile finanțate din Fondul pentru mediu, derulate în unitățile de învățământ în cadrul Programului „Săptămâna verde“;5.stabilește bugetul alocat pe județe/municipiul București (ISJ/ISMB), după includerea sumelor aferente programului în bugetul Ministerului Educației de către Ministerul de Finanțe;6.prin inspectoratele școlare și unitățile de învățământ preuniversitar de stat, derulează, urmărește, controlează și răspunde de modul de utilizare a fondurilor alocate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 314/2024 pentru aprobarea finanțării din Fondul pentru mediu a Programului „Săptămâna verde“. + 
Articolul 13Rolul ISJ/ISMB este următorul:1.informează unitățile de învățământ privind oportunitatea și condițiile de obținere a finanțării; 2.stabilește bugetul alocat fiecărei unități de învățământ și îl comunică conducerii acesteia, cu informarea Ministerului Educației;3.distribuie sumele alocate unităților de învățământ;4.verifică legalitatea tuturor cheltuielilor efectuate de unitățile de învățământ în cadrul activităților finanțate, în baza rapoartelor financiare transmise de directorii unităților de învățământ, și le comunică Ministerului Educației;5.sprijină unitățile de învățământ în procesul de identificare a nevoilor preșcolarilor/elevilor și de proiectare a activităților; 6.gestionează procesul de înscriere a unităților de învățământ; 7.sprijină și monitorizează activitățile desfășurate de unitățile de învățământ înscrise;8.centralizează și raportează activitățile desfășurate în județ și rezultatele acestora Ministerului Educației.  + 
Articolul 14Rolul unităților de învățământ este următorul: 1.desemnează o persoană care să coordoneze activitățile și numesc echipa de implementare;2.completează formularul de înscriere și îl transmit la ISJ/ISMB, cu activități corespunzătoare bugetului comunicat;3.proiectează și desfășoară activități adecvate obiectivelor Programului „Săptămâna verde“ și nevoilor preșcolarilor/elevilor;4.utilizează fondurile primite într-o manieră eficientă și responsabilă;5.înaintează la ISJ/ISMB un raport financiar referitor la utilizarea fondurilor primite; toate documentele justificative referitoare la utilizarea fondurilor primite vor fi păstrate la sediul unității de învățământ;6.raportează la ISJ/ISMB activitățile desfășurate în unitatea de învățământ și rezultatele acestora, conform modelului din anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
 + 
Secţiunea a 8-aBugetul și mecanismul de alocare a fondurilor + 
Articolul 15(1)Bugetul total alocat programului pentru anul 2024 și anul 2025 este în valoare de 100.000 mii lei. (2)Lista cu unitățile de învățământ care vor beneficia de finanțare în anul 2024 sau 2025, după caz, va fi înaintată Ministerului Educației la finalul anului școlar 2023-2024, de ISJ/ISMB.(3)Repartizarea sumelor pe anii 2024 și 2025, cu încadrarea în bugetul alocat ISJ/ISMB, se face la propunerea Direcției generale învățământ preuniversitar, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.
 + 
Secţiunea a 9-a Cheltuieli acceptate în cadrul programului de finanțare + 
Articolul 16Cheltuielile acceptate în cadrul Programului de finanțare trebuie să îndeplinească următoarele condiții:1.să fie necesare pentru realizarea activităților planificate de unitatea de învățământ;2.să fie efectuate în perioada 2024-2025;3.să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, să fie dovedite prin documente originale emise în conformitate cu prevederile legislației naționale sau prin documente contabile cu valoare probatorie echivalentă facturilor, astfel încât să fie identificabile și verificabile;4.să respecte prevederile legislației naționale, inclusiv în ceea ce privește regimul achizițiilor publice;5.să nu fi făcut obiectul altor finanțări publice, în condițiile legii.
 + 
Articolul 17(1)Tipuri de cheltuieli permise în cadrul Programului de finanțare:1.consumabile pentru organizarea de lecții demonstrative și cercuri pedagogice interdisciplinare (biologie, fizică, chimie, geografie), urmate de organizarea de proiecte interdisciplinare interactive de educație pentru mediu și schimbări climatice;2.kituri pentru laboratoarele de chimie și biologie, necesare pentru activități de educație pentru mediu și schimbări climatice;3.achiziții de truse/instrumente pentru măsurarea unor parametri de calitate (apă, aer, sol etc.);4.recipiente pentru colectarea selectivă a deșeurilor;5.achiziționarea de auxiliare didactice și mijloace de învățământ multimedia în domeniul educației pentru mediu și schimbări climatice;6.abonamente la platforme educaționale care conțin materiale pe tema educației pentru mediu și schimbări climatice (eduboom, twikl, mozabook etc.);7.consumabile pentru organizarea unor evenimente artistice/de creație cu teme ecologice sau a unor concursuri locale, județene, regionale și naționale de educație pentru mediu și schimbări climatice;8.pentru activitățile eligibile din cadrul programului, prevăzute la art. 10.(2)Activitățile finanțate în cadrul Programului „Săptămâna verde“ se desfășoară pe parcursul anilor 2024 și 2025.
 + 
Articolul 18Din fondurile alocate conform prezentei metodologii nu sunt permise cheltuielile salariale.
 + 
Secţiunea a 10-aCalendarul activităților + 
Articolul 19Activitățile finanțate pot fi derulate de unitățile de învățământ pe parcursul anilor calendaristici 2024 și 2025 și vor avea următorul calendar:

Activitatea Responsabil Perioada
Informarea unităților de învățământ privind oportunitatea înscrierii în programul de finanțare Ministerul Educației și ISJ/ISMB Mai-septembrie 2024
Înscrierea unităților de învățământ în programul de finanțare Unitatea de învățământ preuniversitar Mai-septembrie 2024
Alocarea bugetelor solicitate ISJ/ISMB Octombrie 2024
Coordonarea/Susținerea și monitorizarea activităților la nivelul unităților de învățământ ISJ/ISMB 2024 și 2025
Desfășurarea activităților la nivelul unităților de învățământ Unitatea de învățământ preuniversitar 2024 și 2025
Raportarea activităților desfășurate și a rezultatelor obținute la nivelul unităților de învățământ Unitatea de învățământ preuniversitar În maximum o lună de la finalizarea activităților fiecărei unități de învățământ preuniversitar
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel județean și raportarea acestora ISJ/ISMB Decembrie 2024 Decembrie 2025
Centralizarea rezultatelor obținute la nivel național și raportarea acestora Ministerul Educației Martie 2026

 + 
Articolul 20Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
 + 
Anexa nr. 1la metodologie
FORMULAR DE ÎNSCRIERE*
* Acest formular poate fi adaptat și/sau îmbunătățit de ISJ/ISMB.
Ministerul Educației
Programul de finanțare din Fondul pentru mediu a
activităților cuprinse în Programul „Săptămâna verde“

A. Datele de contact ale unității de învățământ
Denumirea unității de învățământ
Cod SIIIR al unității de învățământ cu personalitate juridică
Adresa
Localitatea
Județul
Telefon fix/Fax
Mobil
E-mail
Pagină web
Directorul unității de învățământ (numele și prenumele)
Echipa de implementare (numele, prenumele, funcția ocupată la nivelul unității de învățământ preuniversitar)
Numărul total al cadrelor didactice implicate
Numărul estimat de elevi beneficiari ai activităților propuse ………….. preșcolari; ………….. elevi de învățământ primar; ………….. elevi de învățământ gimnazial; ………….. elevi de învățământ liceal, inclusiv profesional
Numărul estimat al părinților beneficiari ai activităților propuse
B. Activitățile propuse
Descrieți activitățile propuse la nivelul unității de învățământ.
Numărul și denumirea categoriei/activității Descrierea succintă a activității Resurse umane implicate necesare Materiale necesare
C. Rezultatele așteptate
Descrieți rezultatele așteptate în urma desfășurării activităților.
Parteneriate
Descrieți instituțiile și organizațiile pe care doriți să le implicați în desfășurarea activităților.
D. Bugetul solicitat
Enumerați serviciile și bunurile pe care planificați să le achiziționați pentru implementarea activităților de la punctul B, cu încadrare în suma alocată de ISJ/ISMB.

Subsemnatul/a, ………………………………….., în calitate de reprezentant legal al unității de învățământ, declar pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de legislația civilă și penală privind falsul în declarații, că toate informațiile din prezentul formular de înscriere sunt corecte și conforme cu realitatea.  + 
Anexa nr. 2la metodologie
FORMULAR DE RAPORTARE
Ministerul Educației
Programul de finanțare din Fondul pentru mediu a
activităților cuprinse în programul „Săptămâna verde“

A. Datele de contact ale unității de învățământ
Denumirea unității de învățământ
Cod SIIIR al unității de învățământ cu personalitate juridică
Adresa
Localitatea
Județul
Telefon fix/Fax
Mobil
E-mail
Pagină web
Directorul unității de învățământ (numele și prenumele)
Echipa de implementare (numele, prenumele, funcția ocupată la nivelul unității de învățământ preuniversitar)
Durata de desfășurare a activităților
Valoarea totală a bugetului utilizat
B. Activitățile desfășurate
Descrieți activitățile desfășurate la nivelul unității de învățământ.
C. Bunuri și servicii achiziționate
Enumerați bunurile și serviciile achiziționate și valoarea acestora (fără a atașa documente doveditoare).
D. Rezultate obținute
Numărul total al cadrelor didactice implicate:
Numărul estimat al elevilor beneficiari ai activităților propuse ……….. preșcolari; ……….. elevi de învățământ primar; ………. elevi de învățământ gimnazial; ……… elevi de învățământ liceal, inclusiv profesional.
Numărul estimat al părinților beneficiari ai activităților propuse
E. Lecții învățate
Descrieți cum poate fi îmbunătățită pe viitor educația pentru schimbările climatice și mediu.
F. Parteneriate
Enumerați instituțiile și organizațiile pe care le-ați implicat în desfășurarea activităților.

Subsemnatul/a, …………………………, în calitate de reprezentant legal al unității de învățământ, declar pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de legislația civilă și penală privind falsul în declarații, că toate informațiile din prezentul formular de raportare sunt corecte și conforme cu realitatea.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x