METODOLOGIE din 15 aprilie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 425 din 9 mai 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 4262 15/04/2024
ART. 21REFERIRE LALEGE 199 04/07/2023 ART. 120
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4262 15/04/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 4262 15/04/2024
ActulREFERIT DEORDIN 4262 15/04/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.262 din 15 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 9 mai 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Mobilitatea academică a studenților reprezintă dreptul studenților și studenților-doctoranzi de a li se recunoaște creditele transferabile dobândite, în condițiile legii, la alte instituții de învățământ superior din țară sau din străinătate.  + 
Articolul 2(1)Mobilitatea academică a studenților poate fi internă sau internațională și, după caz, definitivă sau temporară.(2)Mobilitatea academică poate fi organizată în format fizic, virtual sau mixt.(3)Mobilitatea academică se referă la toate tipurile de activități prevăzute în planul de învățământ al programului de studii respectiv: cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activitate practică etc.(4)Mobilitatea academică se realizează în locurile și la instituțiile partenere în care își desfășoară activitatea studenții înmatriculați la programul de studii din instituția de învățământ superior primitoare.
 + 
Articolul 3(1)Calitatea de student, respectiv student-doctorand se menține pe toată perioada mobilităților interne și internaționale.(2)Instituțiile de învățământ superior se pot asigura prin prevederile acordurilor instituționale încheiate cu instituțiile de învățământ partenere că studenții care participă la mobilități beneficiază de aceleași drepturi ca studenții înmatriculați în respectiva instituție de învățământ gazdă.
 + 
Articolul 4(1)Recunoașterea creditelor transferabile în cazul mobilităților academice interne și internaționale se realizează de către instituțiile de învățământ superior pentru persoana care dovedește parcurgerea stagiului de mobilitate cu documente emise de către instituția de învățământ superior pe care a frecventat-o. (2)Recunoașterea notelor/calificativelor obținute în cadrul instituției partenere din străinătate se realizează în baza unei grile de conversie elaborate și aprobate la nivelul instituției de învățământ superior din România.
 + 
Articolul 5(1)Mobilitatea academică se poate efectua ca urmare a demersului studentului, respectiv al studentului-doctorand, cu îndeplinirea următoarelor condiții:a)existența unor acorduri interinstituționale;b)acceptul instituțiilor de învățământ superior acreditate/ autorizate provizoriu, după caz, de proveniență, respectiv primitoare.(2)Acordurile interinstituționale stabilesc condițiile de desfășurare a mobilităților între instituțiile de învățământ superior acreditate/autorizate provizoriu: tipul mobilității, durata mobilității, numărul de mobilități, domeniul, programul de studiu, finanțarea mobilității temporare, limba de studiu, condițiile de cazare, modul de selecție a participanților, serviciile de sprijin oferite participanților la mobilități, condițiile de recunoaștere a rezultatelor mobilității academice etc.(3)Acceptul interinstituțional constă în completarea și semnarea cererii-tip de mobilitate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie, astfel:a)studentul, respectiv studentul-doctorand depune cererea de mobilitate la instituția de învățământ superior unde dorește mobilitatea, în vederea obținerii acceptului;b)după obținerea acceptului de mobilitate, studentul, respectiv studentul-doctorand solicită acceptul de mobilitate instituției de învățământ superior unde este înmatriculat;c)instituția de învățământ superior care acceptă mobilitatea semnează prima cererea de mobilitate a studentului, apoi semnează instituția de la care pleacă studentul;d)în cerere sunt specificate și condițiile în care are loc mobilitatea.(4)La solicitarea studentului, instituția de învățământ superior de proveniență poate încheia acorduri de mobilitate cu altă instituție de învățământ superior din țară sau din străinătate pentru a facilita mobilitatea studentului, în cazul în care nu există la momentul respectiv un acord interinstituțional între cele două instituții.
 + 
Articolul 6În baza prezentei metodologii, instituțiile de învățământ superior elaborează metodologii proprii privind mobilitatea academică internă sau internațională și, după caz, definitivă sau temporară a studenților. + 
Articolul 7(1)Instituțiile de învățământ superior includ în planul strategic multianual de dezvoltare instituțională un capitol referitor la internaționalizarea procesului educațional și accesibilizarea mobilităților academice studențești.(2)Instituțiile de învățământ superior implementează măsuri active cu privire la accesibilizarea oportunităților de mobilitate academică pentru studenți și studenți-doctoranzi, precum și pentru studenții în situații de risc, studenții cu dizabilități și cei netradiționali, inclusiv prin desfășurarea de acțiuni specifice digitalizării procesului de înscriere la o mobilitate academică. (3)Instituțiile de învățământ superior pot finanța, cofinanța și/sau avansa fonduri din venituri proprii pentru a susține implementarea proiectelor de mobilitate.(4)Instituțiile de învățământ superior și consorțiile universitare pot depune cereri individuale/de grup pentru finanțarea proiectelor de mobilitate printr-un grant Erasmus+. În acest caz, programele de mobilități trebuie să respecte regulile finanțatorului, respectiv principiile Cartei Universitare Erasmus (ECHE) și calendarul propus de agenția națională care gestionează fondurile Erasmus+ solicitate.
 + 
Articolul 8(1)Studenții instituțiilor de învățământ superior beneficiază de o prezentare publică cu privire la programele de mobilitate națională și internațională disponibile pentru aceștia, cel puțin o dată pe parcursul unui an universitar.(2)Pentru studenții care urmează să participe la mobilități academice, instituțiile de învățământ superior oferă metode și date alternative de evaluare la anumite discipline, în cazul în care mobilitatea la care participă începe înainte de finalizarea sesiunii de examene prevăzute de structura anului universitar, conform reglementărilor instituționale.
 + 
Capitolul IIMobilitatea academică temporară a studenților + 
Articolul 9(1)Studentul sau studentul-doctorand poate beneficia de mobilitate academică temporară între două instituții de învățământ superior acreditate/autorizate provizoriu, după caz.(2)Mobilitatea academică temporară pe cont propriu reprezintă mobilitatea temporară efectuată în afara acordurilor interinstituționale de mobilitate academică, la solicitarea studentului care a identificat o posibilă universitate primitoare.(3)Recunoașterea creditelor de studii transferabile se realizează după finalizarea mobilității, în conformitate cu acordul interinstituțional și regulamentele instituțiilor de învățământ superior implicate, după caz.(4)Decizia privind echivalarea studiilor desfășurate în străinătate sau în cadrul altei instituții de învățământ superior din țară, respectiv decizia privind echivalarea perioadei de practică desfășurată în străinătate se emite în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la momentul în care dosarul de echivalare a fost depus de student.
 + 
Articolul 10(1)Mobilitatea academică temporară pe cont propriu se realizează cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (3) și (4).(2)Compatibilitatea curriculei în vederea recunoașterii creditelor de studii transferabile se stabilește anterior perioadei de mobilitate, iar recunoașterea creditelor de studii transferabile se realizează după finalizarea mobilității, în conformitate cu regulamentele instituțiilor de învățământ superior implicate, după caz, și în conformitate cu prevederile Recomandării Consiliului din 26 noiembrie 2018 privind promovarea recunoașterii reciproce automate a calificărilor dobândite în cadrul învățământului superior și a celor dobândite ca urmare a absolvirii unui ciclu secundar superior de învățământ și formare, precum și a rezultatelor perioadelor de învățare petrecute în străinătate și ale Ghidului utilizatorilor Sistemului european al creditelor transferabile (ECTS).
 + 
Articolul 11Mobilitatea academică temporară, pe locuri bugetate sau cu taxă, se poate realiza după primul semestru și până la sfârșitul penultimului semestru, cu excepția mobilităților efectuate în cadrul programelor internaționale de tipul Erasmus+ etc., care se pot realiza și în ultimul semestru.  + 
Articolul 12Activitățile de practică din cadrul programelor de studii universitare de formare pentru funcțiile didactice se pot derula pe durata unei perioade de stagiu în străinătate în cadrul unui program al Uniunii Europene, care are o componentă dedicată formării inițiale a profesorilor, perioadă certificată prin documentul de mobilitate Europass.  + 
Articolul 13(1)Mobilitatea academică internațională temporară prin programe internaționale se realizează în conformitate cu reglementările ce privesc respectivele programe.(2)Instituțiile de învățământ superior nu pot impune, prin intermediul reglementărilor instituționale, criterii de eligibilitate care vizează performanța academică a studenților beneficiari de bursă socială pentru participarea la mobilitățile academice temporare studențești.(3)Instituțiile de învățământ pot suplimenta, din fonduri proprii, cuantumul burselor oferite studenților pentru mobilitățile academice interne sau internaționale temporare.(4)Instituțiile de învățământ superior pot oferi măsuri de sprijin financiar suplimentare pentru studenții proveniți din categorii socioeconomice dezavantajate care urmează să beneficieze de o mobilitate academică temporară, conform reglementărilor instituționale.
 + 
Capitolul IIIMobilitatea academică definitivă a studenților + 
Articolul 14(1)Mobilitatea academică definitivă se poate efectua atât de către studenții finanțați de la bugetul de stat, cât și de către studenții cu taxă, cu respectarea prevederilor legale privind capacitatea de școlarizare și finanțarea învățământului superior și cu acceptul instituțiilor de învățământ superior acreditate/autorizate provizoriu implicate și în conformitate cu reglementările proprii privind mobilitatea academică internă sau internațională și, după caz, definitivă sau temporară a studenților.(2)Mobilitatea academică definitivă se poate realiza și în cadrul aceleiași instituții de învățământ superior.
 + 
Articolul 15(1)Pentru studiile universitare de scurtă durată, de licență și studiile universitare de masterat, mobilitatea academică definitivă se poate realiza numai la început de semestru, după primul semestru și până la sfârșitul penultimului semestru, între programe de studii cu același număr total de credite de studiu transferabile obligatorii, din același domeniu fundamental.(2)Pentru studiile universitare de doctorat, mobilitatea academică definitivă se poate efectua în cadrul aceluiași domeniu de doctorat, între școli doctorale acreditate, după finalizarea programului de pregătire bazat pe studii universitare avansate, cu respectarea prevederilor regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat.(3)Mobilitatea academică definitivă a studenților-doctoranzi se poate efectua și în cadrul aceleiași școli doctorale pentru situații temeinic justificate privind conducătorii de doctorat (pensionare, deces etc.). + 
Articolul 16(1)Înmatricularea se face cu respectarea prevederilor din regulamentul activității profesionale a studenților privind recunoașterea și echivalarea creditelor de studiu transferabile și a condițiilor de promovare a anilor de studii.(2)Înmatricularea se realizează în conformitate cu cerințele legale privind înscrierea modificărilor în registrul matricol unic.
 + 
Articolul 17În cazul mobilității academice definitive, diploma se emite absolventului de către instituția de învățământ superior care organizează examenul de finalizare a studiilor. + 
Articolul 18Mobilitatea academică internă definitivă se face pe principiul „subvențiile urmează studentul“. + 
Articolul 19Prevederile privind mobilitatea academică definitivă se aplică și în cazul studenților și studenților-doctoranzi proveniți din statele membre ale Uniunii Europene, cetățenilor statelor aparținând Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene, precum și cetățenilor britanici și membrilor familiilor acestora, ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01. + 
Articolul 20Pentru țările terțe se aplică prevederile mobilității academice definitive, ale acordurilor bilaterale și acordurilor internaționale în materie, în vigoare la data efectuării mobilității.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 21(1)Evaluarea și monitorizarea desfășurării stagiilor de mobilitate academică a studenților sunt părți integrante din sistemul de asigurare a calității la nivelul instituției de învățământ superior.(2)Structura responsabilă de evaluarea internă și asigurarea calității instituției de învățământ superior realizează un raport anual cu privire la procesul de desfășurare a mobilităților academice interne sau internaționale și propune un plan de măsuri atât pentru îmbunătățirea acestora, cât și pentru remedierea posibilelor deficiențe identificate.(3)Instituția de învățământ superior de proveniență pune la dispoziția studentului sau studentului-doctorand care a participat într-o mobilitate academică un formular de feedback pentru evaluarea calității stagiului de mobilitate academică desfășurat în universitatea gazdă. În baza informațiilor colectate se elaborează un plan de măsuri privind remedierea deficiențelor constatate.(4)Instituțiile de învățământ superior pot beneficia de fonduri destinate creșterii numărului de mobilități academice în rândul studenților, acordate prin Programul național pentru internaționalizare universitară „Study in Romania“, program finanțat de Ministerul Educației, prin fonduri alocate de la bugetul de stat, în conformitate cu art. 120 alin. (1) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(5)Instituțiile de învățământ superior raportează în platformele naționale mobilitățile internaționale fizice, virtuale, mixte, precum și colaborările în programe integrate sau comune, în scopul monitorizării și evaluării, precum și pentru facilitarea politicilor bazate pe evidențe.
 + 
ANEXĂla metodologie
CERERE DE MOBILITATE

Instituția de învățământ superior/Instituția organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD)……………………………………………………………………………..……………………………………..(de unde vine) Instituția de învățământ superior/Instituția organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD)………………………………………………………………………………………………(unde vine)
De acord.Rector,…………………… De acord.Rector,……………………..

Subsemnatul(a), ………………………….., student(ă)/student(ă)-doctorand în anul universitar ………, în cadrul Universității ……………, Facultatea/Școala doctorală ……………., programul de studii/domeniul de studii …………….., organizat la forma de învățământ (IF/IFR/ID), anul de studii …………….., forma de finanțare (buget/taxă), prin prezenta vă rog să binevoiți a-mi aproba mobilitatea ca student(ă)/student(ă)-doctorand în anul universitar ………………. la Universitatea ………………., Facultatea/Școala doctorală ……………………………………….., programul de studii/domeniul de studii …………….., organizat la forma de învățământ (IF/IFR/ID), anul de studii …………….., forma de finanțare (buget/taxă).Solicit această mobilitate din următoarele motive:………………………………………………….………………………………………………….………………………………………………….Anexez următoarele documente:………………………………………………….………………………………………………….………………………………………………….

Data: …../…../…… Semnătura
Aviz favorabilDecanul facultății/Directorul școlii doctorale,…………………………….………………………………………………………..(de unde vine) Aviz favorabilDecanul facultății/Directorul școlii doctorale,…………………………………………………………………..………………………………..(unde vine)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x