METODOLOGIE din 14 ianuarie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 73 din 25 ianuarie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 28 14/01/2022
ART. 9REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 28 14/01/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 28 14/01/2022
ActulREFERIT DEORDIN 28 14/01/2022





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 28 din 14 ianuarie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 73 din 25 ianuarie 2022.
 + 
Articolul 1ObiectivPrezenta metodologie stabilește condițiile de participare a potențialilor participanți direcți și indirecți la Proiectul important de interes comun european în microelectronică și tehnologia comunicațiilor, denumit în continuare IPCEI ME/CT.
 + 
Articolul 2DefinițiiÎn sensul prezentei metodologii, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1.aplicație – documentele stabilite prin metodologia de participare pe care un aplicant le depune în vederea participării în cadrul IPCEI ME/CT;2.organizație de cercetare – o entitate, precum universitățile sau institutele de cercetare, agențiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entitățile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare, indiferent de statutul său juridic, respectiv organizație de drept public sau privat, sau de modalitatea de finanțare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activități prin predare, publicare sau transfer de cunoștințe;3.proiect – o succesiune logică de activități coordonate și controlate, de natură diferită, realizată într-o manieră organizată metodic și progresiv, având constrângeri de timp, resurse și cost, destinată obținerii de noi rezultate, necesare pentru îndeplinirea unor obiective clar definite;4.prima utilizare industrială – se referă la extinderea la o scară mai largă a instalațiilor-pilot, a instalațiilor demonstrative sau a echipamentelor și instalațiilor care reprezintă o premieră în domeniul respectiv și care corespunde etapelor ulterioare fazei-pilot, incluzând faza de testare și adaptarea la producția de serie, dar nu producția de masă sau activitățile comerciale. Sfârșitul primei utilizări industriale este determinat luând în considerare, printre altele, indicatorii de performanță relevanți privind cercetarea, dezvoltarea și inovarea, care arată capacitatea de a începe producția de masă;5.participant direct – liderul de proiect care trebuie să facă parte din lanțul valoric al microelectronicii, de la cercetare la materii prime, procesare, reciclare, astfel:a)întreprinderi mari;b)IMM-uri;c)întreprinderi nou-înființate;6.participant indirect – acel participant în cadrul unui proiect, care face parte din lanțul valoric al microelectronicii, de la cercetare la materii prime, procesare, reciclare:a)întreprinderi mari;b)IMM-uri;c)întreprinderi nou-înființate;d)organizații de cercetare (institute de cercetare, universități). + 
Articolul 3Obiectul ajutoarelor acordateUlterior parcurgerii tuturor etapelor indicate la art. 10 alin. (1) se va acorda sprijin financiar proiectelor cu o puternică componentă inovatoare avansând stadiul de dezvoltare al tehnologiei (cercetare-dezvoltare-inovare, prescurtat în engleză RDI), care pot include și investiții necesare pentru realizarea primei aplicări industriale (în engleză, First Industrial Deployment, prescurtat FID) care se integrează în obiectivele definite la nivel european pentru IPCEI ME/CT și pot fi incluse în una dintre cele patru teme ale acestuia, Workstreams (WS), și anume Sense, Think, Act, Communicate, după cum urmează:1.WS Sense: senzori inteligenți pentru consolidarea poziției europene prin proiecte care depășesc performanțele curente sau umplu goluri de competență;2.WS Think: procesoare eficiente energetic și memorii permițând și aplicarea inteligenței artificiale, a tehnicilor de „machine and deep learning“ etc.;3.WS Act: actuatorii, inclusiv electronica de putere, consolidând poziția Europei prin inovații inclusiv în domeniul materialelor, cu aplicații în energetică, mobilitate electrică etc.;4.WS Communicate: soluții de conectivitate între persoane și lucruri cu performanțe sporite, asigurând debitul, securitatea cibernetică și eficiența energetică.Nu vor fi acceptate propuneri de ameliorare a soluțiilor existente care nu duc la avansarea capabilităților de vârf și care nu contribuie la consolidarea poziției competitive a Europei. + 
Articolul 4Procedura de aplicare(1)Aplicațiile participanților se redactează în limba engleză și se transmit completate integral, în perioada 17 ianuarie-7 februarie 2022, către Ministerul Economiei, la adresa de e-mail: politici_industriale@economie.gov.ro.(2)Termenul-limită de transmitere a aplicațiilor este 7 februarie 2022, ora 10,00. Ca urmare a transmiterii, fiecare solicitare primește un număr unic de înregistrare. Aplicațiile transmise după termenul-limită nu sunt eligibile.(3)Aplicațiile se vor transmite asumate prin semnătură digitală, precum și în format editabil, în două arhive distincte.
 + 
Articolul 5Aplicația unui participant direct(1)Participanții direcți vor transmite următoarele formulare:1.portofoliu de proiect – Project Portfolio – anexa nr. 1 – nu va depăși 60 de pagini;2.analiză financiară – Funding Gap – anexa nr. 2;3.fișa PRODCOM – anexa nr. 3;4.fișa individuală a proiectului – Project Fact Sheet – Direct participant – care cuprinde în mod obligatoriu și beneficiarii indirecți – anexa nr. 4;5.declarație pe propria răspundere (anexa nr. 5) privind:– eligibilitatea întreprinderii/organizației de cercetare;– respectarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 sau cu alte metodologii comparabile;– întreprinderea nu este în dificultate;6.declarație GDPR – anexa nr. 6.(2)Nu se admit drept aplicanți direcți acele întreprinderi aflate în dificultate definite conform prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat. + 
Articolul 6Aplicația unui participant indirect(1)Participanții indirecți vor transmite următoarele formulare:1.fișa individuală a proiectului – Project Fact Sheet – Indirect Participant – anexa nr. 7În cuprinsul acesteia este indicat și beneficiarul direct. În absența acestei informații, aplicația nu este eligibilă. Conținutul formularului participantului indirect se corelează și se verifică cu formularul participantului direct. Necorelarea dintre fișa aplicantului direct și fisa aplicantului indirect este motiv de neeligibilitate. În situația în care un participant indirect este indicat în aplicațiile mai multor beneficiari direcți, acesta va transmite câte un formular corelat cu fiecare participant direct;2.declarație pe propria răspundere (anexa nr. 5) privind:– eligibilitatea întreprinderii/organizației de cercetare;– respectarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088 sau cu alte metodologii comparabile;– întreprinderea nu este în dificultate;3.declarație GDPR – anexa nr. 6.(2)Nu se admit drept aplicanți indirecți acele întreprinderi aflate în dificultate definite conform prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat. + 
Articolul 7Condiții de eligibilitate a proiectelor(1)Criterii generale de eligibilitate a proiectelor propuse de către participanții direcți sunt următoarele:1.fiecare aplicație trebuie să se încadreze în unul dintre cele patru WS; dacă se va face referință la mai mult de un WS, se va indica în care WS se află centrul de greutate al proiectului;2.proiectul reprezintă o contribuție importantă concretă, clară și identificabilă la îndeplinirea obiectivelor sau a strategiilor Uniunii și trebuie să aibă un impact semnificativ asupra creșterii durabile, de exemplu, prin faptul că are o importanță majoră pentru: Pactul verde european, Strategia digitală și deceniul digital, Noua strategie industrială pentru Europa și actualizarea sa, Next Generation EU, Uniunea Europeană a Sănătății, noul Spațiu european de cercetare pentru cercetare și inovare, noul Plan de acțiune pentru economia circulară sau îndeplinirea obiectivului Uniunii Europene (Uniune) de a deveni neutră din punct de vedere climatic până în 2050, printre altele;3.proiectul demonstrează că este conceput pentru a depăși disfuncționalitățile importante ale pieței sau deficiențele sistemice, împiedicând desfășurarea proiectului în aceeași măsură sau în același mod în absența ajutorului, sau provocările societale, care altfel nu ar fi abordate sau remediate în mod corespunzător;4.proiectul prezintă o relevanță mai largă și se aplică economiei sau societății Uniunii prin efecte de propagare pozitive, cum ar fi existența unor efecte sistemice la multiple niveluri ale lanțului valoric sau pe piețele din aval sau din amonte ori existența unor utilizări alternative în alte sectoare sau a unui transfer modal, care să fie definite clar, într-o manieră concretă și identificabilă. Simplul fapt că un proiect este realizat de întreprinderi din țări diferite sau că o infrastructură de cercetare este utilizată ulterior de întreprinderi cu sediul în state membre diferite nu este suficient pentru ca un proiect să fie considerat IPCEI;5.beneficiile proiectului nu trebuie să se limiteze la statele membre din cadrul IPCEI, ci să se extindă la o mai mare parte a Uniunii. Beneficiile proiectului trebuie să fie clar definite, întro manieră concretă și identificabilă;6.proiectul beneficiază de cofinanțare din partea participantului direct;7.întreprinderea trebuie să furnizeze dovezi cu privire la conformitatea proiectului cu principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative“ în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 sau cu alte metodologii comparabile.(2)Nu sunt acceptate ca proiecte eligibile propuneri de ameliorare a soluțiilor existente care nu duc la avansarea capabilităților de vârf și care nu contribuie la consolidarea poziției competitive a Europei.(3)Criteriile specifice de eligibilitate a proiectelor propuse de către participanții direcți sunt următoarele:1.proiectele de cercetare, dezvoltare și inovare trebuie să aibă un caracter inovator major sau să genereze o valoare adăugată semnificativă în materie de cercetare, dezvoltare și inovare, ținând cont de stadiul atins de tehnologie în sectorul în cauză;2.proiectele presupun o primă utilizare industrială si trebuie să permită elaborarea unui nou produs sau a unui nou serviciu cu un conținut de cercetare și inovare ridicat sau punerea în practică a unui proces de producție care este inovator într-un mod fundamental. Modernizările periodice ale instalațiilor existente care nu prezintă o dimensiune inovatoare, precum și dezvoltarea de versiuni noi ale unor produse existente nu presupun o primă utilizare industrială;3.proiectul trebuie să conțină activități inovatoare până la prima aplicare industrială, demonstrând că autorul propunerii are capacitatea să o execute; dacă propunerea nu include o primă aplicare industrială, va trebui să se precizeze cine în Europa va executa prima aplicație industrială a rezultatelor;4.propunerile vor trebui să demonstreze contribuția lor la obiectivele evidențiate în Planul național de redresare și reziliență (PNRR), respectiv:a)structurarea și dezvoltarea competențelor de concepție, fabricație și aplicare a componentelor și sistemelor microelectronice într-un ecosistem național coerent;b)securizarea proprietății intelectuale și accelerarea aplicării tehnologiilor avansate în domenii esențiale ale economiei naționale cum sunt industria automobilului, sănătatea sau agricultura de precizie, spațiul, apărarea, sectorul aeronautic;c)coordonarea cu capabilitățile și nevoile de la nivel european, inclusiv prin participarea sau asocierea ecosistemului național la un proiect multinațional, prevăzut a fi implementat în principal ca proiect important de interes european comun (IPCEI);5.proiectul propus creează posibilitatea de a atinge o rată internă de rentabilitate care să corespundă valorii de referință sau pragului minim acceptabil specific sectorului sau întreprinderii. + 
Articolul 8Costuri eligibile(1)La depunerea aplicației, participantul va avea în vedere tipul de costuri eligibile stabilite potrivit anexei la Comunicarea Comisiei 2021/8.481:1.studii de fezabilitate, inclusiv studiile tehnice pregătitoare, precum și costul obținerii autorizațiilor necesare pentru realizarea proiectului;2.costul instrumentelor și al echipamentelor (inclusiv al instalațiilor și al vehiculelor de transport) în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări. Dacă astfel de instrumente și echipamente nu se folosesc pe întreaga lor durată de viață pentru proiect, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;3.costurile cu achiziția (sau construcția) clădirilor, a infrastructurii și a terenurilor, în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări. Dacă aceste costuri sunt stabilite prin raportare la valoarea de transfer comercial sau la costurile de capital suportate efectiv, și nu la costurile de amortizare, atunci valoarea reziduală a terenurilor, a clădirilor și a infrastructurii trebuie scăzută din deficitul de finanțare, fie ex ante, fie ex post;4.costurile cu alte materiale, consumabile și produse similare necesare pentru proiect;5.costurile de obținere, validare și apărare a brevetelor și a altor active necorporale. Costurile cu cercetarea contractuală, cunoștințele și brevetele cumpărate sau obținute cu licență din surse externe în condiții de concurență deplină, precum și costurile consultanței și ale serviciilor echivalente utilizate exclusiv pentru proiect;6.costurile de personal și alte costuri administrative (inclusiv cheltuielile de regie) suportate în mod direct pentru activitățile de cercetare, dezvoltare și inovare, inclusiv pentru activitățile de cercetare, dezvoltare și inovare care au legătură cu prima utilizare industrială sau, în cazul unui proiect de infrastructură, care sunt suportate în cursul construcției infrastructurii.(2)În cazul ajutoarelor acordate pentru un proiect care implică o primă utilizare industrială, pot fi eligibile cheltuielile de capital și cele operaționale, în măsura utilizării acestora în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări, cu condiția ca utilizarea industrială să decurgă dintr-o activitate de cercetare, dezvoltare și inovare și să conțină o componentă importantă de cercetare, dezvoltare și inovare, care reprezintă un element integrant și necesar pentru implementarea cu succes a proiectului. Cheltuielile operaționale trebuie să se refere la această componentă a proiectului.(3)Pot fi acceptate și alte costuri dacă sunt justificate și dacă au o legătură indisolubilă cu realizarea proiectului, cu excepția costurilor de exploatare care nu fac obiectul punctului 6.(4)Contribuțiile constând în active corporale și necorporale, precum și în terenuri trebuie contabilizate la prețul pieței.(5)În cazul unui proiect integrat, costurile eligibile trebuie detaliate la nivelul fiecărui proiect individual.(6)Finanțarea unui proiect se poate face atât din surse proprii, cât și din surse externe, iar una dintre sursele externe poate fi finanțarea nerambursabilă din fonduri europene.(7)Finanțarea acordată de Uniune, gestionată centralizat de către instituțiile, agențiile, întreprinderile comune sau alte organisme ale Uniunii, care nu este direct sau indirect sub controlul statului membru, nu constituie ajutor de stat. Ajutorul de stat poate fi cumulat cu finanțarea dintr-un fond al Uniunii, cu condiția respectării condiției ca ajutorul de stat destinat să promoveze realizarea IPCEI; poate fi cumulat cu finanțarea din partea Uniunii sau cu alte ajutoare de stat, cu condiția ca valoarea totală a finanțării publice acordate în legătură cu aceleași costuri eligibile să nu depășească rata de finanțare cea mai favorabilă prevăzută în normele aplicabile ale dreptului Uniunii.(8)Ajutoarele nu trebuie să subvenționeze costurile unui proiect pe care o întreprindere le-ar fi suportat oricum și nu trebuie să compenseze riscul comercial normal al unei activități economice. Realizarea proiectului ar trebui să fie imposibilă în absența ajutoarelor sau ar trebui să fie posibilă numai la o anvergură mai redusă, cu un domeniu de aplicare mai restrâns, ori fără viteză suficientă sau într-o manieră diferită, care ar restrânge în mod semnificativ beneficiile preconizate ale acestuia. Ajutorul este considerat proporțional numai în cazul în care același rezultat nu ar putea fi obținut cu un ajutor mai redus. + 
Articolul 9Procedura de evaluare(1)Activitatea de evaluare se realizează de către Ministerul Economiei prin experți proprii și/sau experți externi, în condițiile legii.(2)Evaluarea aplicațiilor se realizează conform criteriilor prevăzute în prezenta metodologie.(3)Aplicarea și interpretarea prevederilor prezentei metodologii se fac în sensul celor statuate în cuprinsul Comunicării Comisiei C (2021) 8481 final – Criterii pentru analiza compatibilității cu piața internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun, a normelor Uniunii privind ajutoarele de stat, a finanțării publice a proiectelor importante de interes european comun (IPCEI), precum și a reglementărilor naționale privind ajutoarele de stat.(4)Formularele din cadrul fiecărei aplicații se completează integral. În cazul constatării unor informații lipsă sau neclarități în cadrul aplicației depuse de către aplicant se pot solicita clarificări. La fiecare dintre solicitările de clarificări, solicitantul trebuie să răspundă în termenul indicat de expert.(5)Rezultatul evaluării poate fi contestat în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(6)Decizia de soluționare a contestației poate fi atacată doar în fața instanțelor judecătorești competente, în condițiile Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 10Dispoziții finale(1)Decizia de a desemna participantul direct și/sau indirect are caracter provizoriu. Decizia finală se emite potrivit deciziei Comisiei Europene privind IPCEI ME/CT și, ulterior, potrivit prevederilor hotărârii Guvernului privind participarea României în IPCEI ME/CT, precum și alocarea fondurilor rezervate în Planul național de redresare și reziliență, ținând seama de mijloacele financiare disponibile, de obiectivele politicii de ajutor de stat și de reglementările în vigoare aplicabile.(2)Anexele nr. 1-7* fac parte integrantă din prezenta metodologie.* Anexele nr. 1-7 sunt publicate pe site-ul Ministerului Economiei: http://economie.gov.ro/deschiderea-apelului-de-preselectie-a-potentialilor-participanti-directi-si-indirecti-in-cadrul-ipcei-me-ct-microelectronica.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x