METODOLOGIE din 13 noiembrie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 30/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1192 din 29 noiembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 4093 13/11/2024
ART. 3REFERIRE LAHG 1072 11/09/2003
ART. 4REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ART. 5REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006
ART. 6REFERIRE LAHOTARARE 492 05/07/2018
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 05/07/2018
ART. 6REFERIRE LAHG 907 29/11/2016
ART. 6REFERIRE LALEGE 98 19/05/2016
ART. 6REFERIRE LAHG 525 24/07/2013
ART. 6REFERIRE LAORDIN 839 12/10/2009
ART. 6REFERIRE LANORMA 12/10/2009
ART. 6REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006
ART. 6REFERIRE LAHG 1072 11/09/2003
ART. 6REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002
ART. 6REFERIRE LALEGE 707 03/12/2001
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 422 18/07/2001
ART. 6REFERIRE LAOG 63 30/08/2001
ART. 6REFERIRE LAHG 766 21/11/1997
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 21/11/1997
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 21/11/1997
ART. 6REFERIRE LAHOTARARE 925 20/11/1995
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 10 18/01/1995
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 20/11/1995
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991
ART. 7REFERIRE LAHG 907 29/11/2016 ART. 2
ART. 7REFERIRE LAHG 907 29/11/2016 ART. 7
ART. 7REFERIRE LAHG 907 29/11/2016 ART. 9
ART. 8REFERIRE LAHG 907 29/11/2016
ART. 11REFERIRE LALEGE 179 18/07/2017
ART. 11REFERIRE LAOUG 41 28/06/2016
ART. 12REFERIRE LAHG 1072 11/09/2003 ART. 2
ART. 18REFERIRE LAHG 1072 11/09/2003
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 4093 13/11/2024
ANEXA 1REFERIRE LAREGULAMENT 679 27/04/2016
ANEXA 1REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 326
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4093 13/11/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 4093 13/11/2024
ActulREFERIT DEORDIN 4093 13/11/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.093 din 13 noiembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1192 din 29 noiembrie 2024.
 + 
Capitolul IObiectul metodologiei + 
Articolul 1Prezenta metodologie stabilește elementele și criteriile tehnice care stau la baza activității de emitere a avizului tehnic, precum și modul de desfășurare a procesului de verificare și analiză a documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții care se finanțează, potrivit legii, din fonduri publice sau din credite externe, contractate ori garantate de stat. + 
Articolul 2Prezenta metodologie cuprinde etapele necesare efectuării activității de verificare și analiză a documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții, precum și modelul-cadru al avizului tehnic.
 + 
Capitolul IIScopul metodologiei + 
Articolul 3Scopul prezentei metodologii este de a crea cadrul unitar și elementele necesare desfășurării în bune condiții a activității de emitere a avizului tehnic de către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C., pentru documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.072/2003 privind avizarea de către Inspectoratul de Stat în Construcții a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările ulterioare.
 + 
Capitolul IIIDomeniul de aplicare + 
Articolul 4Prezenta metodologie se aplică:a)documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții noi care se finanțează, potrivit legii, din fonduri publice sau din credite externe, contractate ori garantate de stat, ai căror indicatori tehnico-economici se aprobă de Guvern în condițiile prevăzute la art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;b)documentațiilor tehnico-economice aferente lucrărilor de intervenții la construcții existente – reparații, modificări, reabilitări, consolidări, restaurări – finanțate din fonduri publice sau din credite externe, contractate ori garantate de stat, pentru care, potrivit valorii determinate conform devizului general, exclusiv TVA, legislația în vigoare prevede organizarea de licitații deschise.
 + 
Capitolul IVCompetențe privind emiterea avizului tehnic + 
Articolul 5(1)Emiterea avizelor tehnice pentru documentațiile prevăzute la art. 4 este de competența I.S.C. – aparatul central, cu sediul în municipiul București, str. C.F. Robescu nr. 23, sectorul 3.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), avizele tehnice pentru documentațiile tehnico-economice prevăzute la art. 4 finanțate din fonduri publice locale, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, se emit de către I.S.C., prin structurile teritoriale.
 + 
Capitolul VLegislație aplicabilă + 
Articolul 6La baza prevederilor prezentei metodologii s-au avut în vedere următoarele acte normative:a)Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b)Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c)Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;d)Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;e)Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare;f)Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;g)Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și locuinței nr. 839/2009, cu modificările și completările ulterioare;h)Ordonanța Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările și completările ulterioare;i)Hotărârea Guvernului nr. 1.072/2003 privind avizarea de către Inspectoratul de Stat în Construcții a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările ulterioare;j)Hotărârea Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuțiilor generale și specifice, a structurii organizatorice și a numărului maxim de posturi, precum și a normării parcului auto ale Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., cu modificările și completările ulterioare;k)Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;l)Hotărârea Guvernului nr. 925/1995 pentru aprobarea Regulamentului privind verificarea și expertizarea tehnică a proiectelor, expertizarea tehnică a execuției lucrărilor și a construcțiilor, precum și verificarea calității lucrărilor executate, cu modificările ulterioare;m)Hotărârea Guvernului nr. 492/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de stat al calității în construcții;n)Regulamentul privind conducerea și asigurarea calității în construcții și Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanță a construcțiilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul VIDefiniții și prescurtări + 
Articolul 7(1)În cuprinsul prezentei metodologii, termenii utilizați, specifici domeniului, sunt cei definiți la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare.(2)În cuprinsul prezentei metodologii, termenii au următorul înțeles:a)studiu de fezabilitate – conform art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;b)documentație de avizare a lucrărilor de intervenții – conform art. 9 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3)Prescurtări utilizate în conținutul prezentei metodologii:a)I.S.C. – Inspectoratul de Stat în Construcții;b)I.J.C./I.C.M.B. – inspectoratul județean în construcții/ Inspectoratul în Construcții al Municipiului București;c)S.F. – studiu de fezabilitate;d)D.A.L.I. – documentație de avizare a lucrărilor de intervenții.
 + 
Capitolul VIICerințe de înregistrare și trasabilitate a documentelor + 
Articolul 8(1)În vederea emiterii avizului tehnic de către I.S.C., investitorii/beneficiarii investiției se adresează I.S.C. – aparatul central sau I.J.C./I.C.M.B, după caz, conform competențelor de emitere a avizului tehnic.(2)Solicitarea emiterii avizului tehnic se va face prin depunerea cererii-tip, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta metodologie, prin care investitorii/beneficiarii înaintează și își asumă conformitatea documentelor obligatoriu a fi înaintate, respectiv:a)actul privind aprobarea investiției/actul privind aprobarea documentației tehnico-economice, emis de beneficiar/investitor;b)certificatul de urbanism, în termen de valabilitate, și avizele/acordurile/studiile de specialitate solicitate prin acesta;c)tema de proiectare și nota conceptuală, întocmite în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;d)documentația tehnico-economică, la faza de proiectare S.F. sau D.A.L.I., întocmită conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;e)după caz, studiul geotehnic, verificat de un verificator de proiecte atestat în domeniul Af;f)auditul energetic și/sau expertiza tehnică, după caz;g)alte studii de specialitate, după caz.(3)Documentele menționate la alin. (2) se pot transmite astfel:a)personal, prin curierat sau poștă, la sediul I.S.C. – aparatul central sau al I.J.C./I.C.M.B, după caz, într-un singur exemplar fizic, în copie și în format electronic, pe suport extern (CD sau stick de memorie);b)prin poștă electronică, în format electronic.(4)În situația transmiterii prin poșta electronică, cererea-tip va fi semnată cu semnătură digitală de către investitorii/beneficiarii solicitanți ai avizului tehnic, însoțită de documentele prevăzute la alin. (2).(5)Datele de contact ale I.S.C. – aparatul central și ale I.J.C./I.C.M.B. se găsesc pe pagina web a instituției: https://isc.gov.ro/.
 + 
Articolul 9(1)Cererea prin care investitorul/beneficiarul investiției solicită avizul tehnic se înregistrează prin sistemul informatic al I.S.C. la Biroul secretariat-registratură din cadrul I.S.C. – aparat central sau la Compartimentul registratură din cadrul I.J.C./I.C.M.B.(2)După înregistrare, cererea, împreună cu documentația tehnico-economică transmisă de către investitor/beneficiar, este repartizată de către conducerea I.S.C. – aparat central sau a I.J.C./I.C.M.B., după caz, personalului cu atribuții în activitatea de emitere a avizului tehnic.
 + 
Capitolul VIIIEtapele procesului de avizare tehnică + 
Articolul 10(1)Documentația tehnico-economică depusă, în condițiile prezentei metodologii, va fi analizată și verificată numai din punct de vedere tehnic.(2)În situația în care, pe parcursul analizării și verificării documentației tehnico-economice sunt necesare completări ale acesteia, I.S.C. le va solicita în scris solicitantului, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data înregistrării documentației.
 + 
Articolul 11(1)Termenul legal de emitere a avizului tehnic este de maximum 10 zile lucrătoare de la data înregistrării documentației tehnico-economice, iar modelul-cadru al avizului tehnic este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie.(2)Termenul prevăzut la alin. (1) pentru emiterea avizului tehnic se prelungește, după caz, cu perioada de timp necesară completării S.F. sau D.A.L.I. și curge de la data depunerii de către investitor/beneficiar a documentației complete.(3)Pentru documentele prevăzute în prezenta metodologie, care sunt emise de instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale, în baza consimțământului expres al solicitantului, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale, administrației publice locale și al instituțiilor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările și completările ulterioare, I.S.C. va obține, în format electronic, copii sau extrase ale acestora.(4)În situația prevăzută la alin. (3), termenul de emitere a avizului tehnic se prelungește cu perioada până la care I.S.C. va obține documentele emise de instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.
 + 
Articolul 12(1)I.S.C. nu emite aviz tehnic sau aviz tehnic pentru modificarea soluției tehnice, în cazul în care:a)investiția a fost aprobată, printr-un act administrativ/ legislativ, de către finanțatorul acesteia;b)contractul de finanțare a fost semnat;c)procedura de achiziție publică a fost finalizată;d)lucrările de execuție au fost începute.(2)Avizul tehnic emis conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.072/2003, cu modificările ulterioare, nu face parte din avizele/acordurile ce pot fi solicitate prin certificatul de urbanism emis în scopul obținerii autorizației de construire, conform prevederilor Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, acesta fiind necesar în vederea obținerii finanțării obiectivului de investiție, conform prevederilor art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.072/2003, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 13Solicitarea emiterii avizului tehnic pentru obiectivele de investiții realizate pe parcursul unor sesiuni calendaristice, stabilite de ordonatorul principal de credite, se va face în intervalul de timp stabilit pentru aceste sesiuni și se va depune cel mai târziu cu 5 zile înainte de închiderea acestora. + 
Articolul 14(1)Pentru obiectivele de investiții care se finanțează din fonduri publice sau credite externe contractate sau garantate de stat, care se vor realiza pe baza unor programe de investiții, investitorul/beneficiarul investiției va prezenta documentele care atestă că obiectivul respectiv este propus să fie finanțat în unul dintre aceste programe sau va menționa programul care urmează să fie accesat în vederea obținerii finanțării.(2)Includerea obiectivelor de investiții pentru care s-a emis avizul tehnic în programele de investiții anuale este de competența ordonatorilor principali de credite.
 + 
Articolul 15(1)După emiterea avizului tehnic, acesta este transmis investitorului/beneficiarului investiției prin poștă electronică.(2)Avizul tehnic în original se eliberează, pe bază de semnătură, investitorului/beneficiarului sau unei persoane împuternicite de acesta.
 + 
Articolul 16(1)În cazul în care investitorul/beneficiarul investiției solicită în scris modificarea avizului tehnic emis de I.S.C., ca urmare a modificării principalelor lucrări și caracteristici tehnice din documentația tehnico-economică ce a fost supusă avizării, se vor prezenta următoarele documente:a)solicitarea investitorului/beneficiarului investiției;b)nota întocmită de către proiectant și semnată de investitor/beneficiarul investiției, prin care să se justifice modificarea soluției tehnice din S.F. sau D.A.L.I. care a fost supusă avizării tehnice și pentru care I.S.C. a emis aviz tehnic;c)documentația tehnico-economică la faza S.F. sau D.A.L.I., actualizată.(2)Dacă se emite aviz tehnic pentru modificarea soluției tehnice, avizul tehnic emis inițial de I.S.C. își pierde valabilitatea. + 
Articolul 17(1)În situația în care în conținutul avizului tehnic emis de I.S.C. se constată o eroare materială, I.S.C. va emite, fie la solicitarea scrisă a investitorului/beneficiarului investiției, fie din oficiu, atunci când constatarea erorii materiale îi aparține, un nou aviz tehnic, prin care se îndreaptă eroarea materială.(2)Avizul tehnic emis în condițiile alin. (1) va menționa în mod obligatoriu numărul avizului tehnic asupra căruia s-au operat modificări de îndreptare a erorii materiale.
 + 
Capitolul IXAnaliza și verificarea documentațiilor tehnico-economice întocmite la faza de proiectare S.F. sau D.A.L.I. + 
Articolul 18Analiza din punct de vedere tehnic a documentațiilor tehnico-economice depuse în vederea obținerii avizului tehnic, în condițiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.072/2003, cu modificările ulterioare, se efectuează analizând următoarele documente și date:A.Tema de proiectareB.Nota conceptualăC.Pentru documentația tehnico-economică întocmită la faza de proiectare S.F.:I.Piese scrise1.Informații generale privind obiectivul de investiții:1.1.denumirea obiectivului de investiții;1.2.beneficiarul investiției;1.3.elaboratorul studiului de fezabilitate.2.Situația existentă și necesitatea realizării obiectivului/ proiectului de investiții:2.1.concluziile studiului de prefezabilitate (în cazul în care a fost elaborat în prealabil) privind situația actuală, necesitatea și oportunitatea promovării obiectivului de investiții și scenariile/ opțiunile tehnico-economice identificate și propuse spre analiză.3.Scenariile/Opțiunile tehnico-economice propuse pentru realizarea obiectivului de investițiiPentru fiecare scenariu/opțiune tehnico-economic(ă) se va urmări dacă cuprinde aspecte legate de:3.1.particularități ale amplasamentului:a)descrierea amplasamentului (localizare – intravilan/ extravilan, suprafața terenului, dimensiuni în plan, regim juridic – natura proprietății sau titlul de proprietate, servituți, drept de preempțiune, zonă de utilitate publică, informații/obligații/ constrângeri extrase din documentațiile de urbanism, după caz);b)relații cu zone învecinate, accesuri existente și/sau căi de acces posibile;c)orientări propuse față de punctele cardinale și față de punctele de interes naturale sau construite;d)surse de poluare existente în zonă;e)date climatice și particularități de relief;f)existența unor:– rețele edilitare în amplasament care ar necesita relocare/protejare, în măsura în care pot fi identificate;– posibile interferențe cu monumente istorice/de arhitectură sau situri arheologice pe amplasament sau în zona imediat învecinată; existența condiționărilor specifice în cazul existenței unor zone protejate sau de protecție;– terenuri care aparțin unor instituții care fac parte din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională;g)caracteristici geofizice ale terenului din amplasament – extras din studiul geotehnic elaborat conform normativelor în vigoare, cuprinzând:(i)date privind zonarea seismică;(ii)date preliminare asupra naturii terenului de fundare, inclusiv presiunea convențională și nivelul maxim al apelor freatice;(iii)date geologice generale;(iv)date geotehnice obținute din: planuri cu amplasamentul forajelor, fișe complexe cu rezultatele determinărilor de laborator, analiza apei subterane, raportul geotehnic cu recomandările pentru fundare și consolidări, hărți de zonare geotehnică, arhive accesibile, după caz;(v)încadrarea în zone de risc (cutremur, alunecări de teren, inundații) în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare;(vi)caracteristici din punct de vedere hidrologic stabilite în baza studiilor existente, a documentărilor, cu indicarea surselor de informare enunțate bibliografic;3.2.descrierea din punct de vedere tehnic, constructiv, funcțional-arhitectural și tehnologic:– caracteristici tehnice și parametri specifici obiectivului de investiții;– varianta constructivă de realizare a investiției, cu justificarea alegerii acesteia;– echiparea și dotarea specifice funcțiunii propuse;3.3.studii de specialitate, în funcție de categoria și clasa de importanță a construcțiilor, după caz:– studiu topografic;– studiu geotehnic și/sau studii de analiză și de stabilitate a terenului;– studiu hidrologic, hidrogeologic;– studiu privind posibilitatea utilizării unor sisteme alternative de eficiență ridicată pentru creșterea performanței energetice;– studiu de trafic și studiu de circulație;– raport de diagnostic arheologic preliminar în vederea exproprierii, pentru obiectivele de investiții ale căror amplasamente urmează a fi expropriate pentru cauză de utilitate publică;– studiu peisagistic în cazul obiectivelor de investiții care se referă la amenajări de spații verzi și peisajere;– studiu privind valoarea resursei culturale;– studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției.4.Situația utilităților și analiza de consum:– necesarul de utilități și de relocare/protejare, după caz;– soluții pentru asigurarea utilităților necesare.5.Scenariul/Opțiunea tehnico-economic(ă) optim(ă), recomandat(ă):5.1.comparația scenariilor/opțiunilor propuse, din punct de vedere tehnic;5.2.descrierea scenariului/opțiunii optim(e) recomandat(e) privind:a)obținerea și amenajarea terenului;b)asigurarea utilităților necesare funcționării obiectivului;c)soluția tehnică, cuprinzând descrierea, din punct de vedere tehnologic, constructiv, tehnic, funcțional-arhitectural și economic, a principalelor lucrări pentru investiția de bază, corelată cu nivelul calitativ, tehnic și de performanță ce rezultă din indicatorii tehnico-economici propuși;d)probe tehnologice și teste;5.3.principalii indicatori tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții:a)indicatori maximali, respectiv valoarea totală a obiectului de investiții, exprimată în lei, cu TVA și, respectiv, fără TVA, din care construcții-montaj (C + M), în conformitate cu devizul general;b)indicatori minimali, respectiv indicatori de performanță – elemente fizice/capacități fizice care să indice atingerea țintei obiectivului de investiții – și, după caz, calitativi, în conformitate cu standardele, normativele și reglementările tehnice în vigoare;c)durata estimată de execuție a obiectivului de investiții, exprimată în luni;5.4.prezentarea modului în care se asigură conformarea cu reglementările specifice funcțiunii preconizate din punctul de vedere al asigurării tuturor cerințelor fundamentale aplicabile construcției, conform gradului de detaliere al propunerilor tehnice;5.5.nominalizarea surselor de finanțare a investiției publice: fonduri proprii, credite bancare, alocații de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile, alte surse legal constituite.6.Urbanism, acorduri și avize conforme:6.1.certificatul de urbanism emis în vederea obținerii autorizației de construire;6.2.extras de carte funciară, cu excepția cazurilor speciale, expres prevăzute de lege;6.3.actul administrativ al autorității competente pentru protecția mediului, măsuri de diminuare a impactului, măsuri de compensare, modalitatea de integrare a prevederilor acordului de mediu în documentația tehnico-economică;6.4.avize conforme privind asigurarea utilităților;6.5.studiu topografic, vizat de către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară;6.6.avize, acorduri și studii specifice, după caz, în funcție de specificul obiectivului de investiții și care pot condiționa soluțiile tehnice.II.Piese desenateÎn funcție de categoria și clasa de importanță ale obiectivului de investiții, piesele desenate se vor prezenta la scări relevante în raport cu caracteristicile acestuia, cuprinzând:1.plan de amplasare în zonă;2.plan de situație;3.planuri generale, fațade și secțiuni caracteristice de arhitectură cotate, scheme de principiu pentru rezistență și instalații, volumetrii, scheme funcționale, izometrice sau planuri specifice, după caz;4.planuri generale, profile longitudinale și transversale caracteristice, cotate, planuri specifice, după caz.D.Pentru documentația tehnico-economică întocmită la faza de proiectare D.A.L.I.:I.Piese scrise1.Informații generale privind obiectivul de investiții:1.1.denumirea obiectivului de investiții;1.2.beneficiarul investiției;1.3.elaboratorul documentației de avizare a lucrărilor de intervenție.2.Situația existentă și necesitatea realizării lucrărilor de intervenții:2.1.analiza situației existente și identificarea necesităților și a deficiențelor;2.2.obiective preconizate a fi atinse prin realizarea investiției publice.3.Descrierea construcției existente:3.1.particularități ale amplasamentului:a)descrierea amplasamentului (localizare – intravilan/ extravilan, suprafața terenului, dimensiuni în plan);b)relațiile cu zone învecinate, accesuri existente și/sau căi de acces posibile;c)datele seismice și climatice;d)studii de teren:(i)studiu geotehnic pentru soluția de consolidare a infrastructurii conform reglementărilor tehnice în vigoare;(ii)studii de specialitate necesare, precum studii topografice, geologice, de stabilitate a terenului, hidrologice, hidrogeotehnice, după caz;e)situația utilităților tehnico-edilitare existente;f)analiza vulnerabilităților cauzate de factori de risc, antropici și naturali, inclusiv de schimbări climatice ce pot afecta investiția;g)informații privind posibile interferențe cu monumente istorice/de arhitectură sau situri arheologice pe amplasament sau în zona imediat învecinată; existența condiționărilor specifice în cazul existenței unor zone protejate;3.2.regimul juridic:a)natura proprietății sau titlul asupra construcției existente, inclusiv servituți, drept de preempțiune;b)destinația construcției existente;c)includerea construcției existente în listele monumentelor istorice, situri arheologice, arii naturale protejate, precum și zonele de protecție ale acestora și în zone construite protejate, după caz;d)informații/obligații/constrângeri extrase din documentațiile de urbanism, după caz;3.3.caracteristici tehnice și parametri specifici:a)categoria și clasa de importanță;b)cod în Lista monumentelor istorice, după caz;c)an/ani/perioade de construire pentru fiecare corp de construcție;d)suprafața construită;e)suprafața construită desfășurată;f)alți parametri, în funcție de specificul și natura construcției existente;3.4.analiza stării construcției, pe baza concluziilor expertizei tehnice și/sau ale auditului energetic, precum și ale studiului arhitecturalo-istoric, în cazul imobilelor care beneficiază de regimul de protecție de monument istoric și al imobilelor aflate în zonele de protecție ale monumentelor istorice sau în zone construite protejate. Se vor evidenția degradările, precum și cauzele principale ale acestora, de exemplu: degradări produse de cutremure, acțiuni climatice, tehnologice, tasări diferențiate, cele rezultate din lipsa de întreținere a construcției, concepția structurală inițială greșită sau alte cauze identificate prin expertiza tehnică;3.5.starea tehnică, inclusiv sistemul structural și analiza diagnostic, din punctul de vedere al asigurării cerințelor fundamentale aplicabile, potrivit legii;3.6.actul doveditor al forței majore, după caz.4.Concluziile expertizei tehnice și, după caz, ale auditului energetic, concluziile studiilor de diagnosticare^1):a)clasa de risc seismic;b)prezentarea a minimum două soluții de intervenție;c)soluțiile tehnice și măsurile propuse de către expertul tehnic și, după caz, auditorul energetic spre a fi dezvoltate în cadrul documentației de avizare a lucrărilor de intervenții;d)recomandarea intervențiilor necesare pentru asigurarea funcționării conform cerințelor și conform exigențelor de calitate.^1) Studiile de diagnosticare pot fi: studii de identificare a alcătuirilor constructive ce utilizează substanțe nocive, studii specifice pentru monumente istorice, pentru monumente de for public, situri arheologice, analiza compatibilității conformării spațiale a clădirii existente cu normele specifice funcțiunii și a măsurii în care aceasta răspunde cerințelor de calitate, studiu peisagistic sau alte studii stabilite prin tema de proiectare.5.Identificarea scenariilor/opțiunilor tehnico-economice (minimum două) și analiza detaliată a acestora:5.1.soluția tehnică, din punct de vedere tehnologic, constructiv, tehnic, funcțional-arhitectural și economic, cuprinzând:a)descrierea principalelor lucrări de intervenție pentru:– consolidarea elementelor, subansamblurilor sau a ansamblului structural;– protejarea, repararea elementelor nestructurale și/sau restaurarea elementelor arhitecturale și a componentelor artistice, după caz;– intervenții de protejare/conservare a elementelor naturale și antropice existente valoroase, după caz;– demolarea parțială a unor elemente structurale/ nestructurale, cu/fără modificarea configurației și/sau a funcțiunii existente a construcției;– introducerea unor elemente structurale/nestructurale suplimentare;– introducerea de dispozitive antiseismice pentru reducerea răspunsului seismic al construcției existente;b)descrierea, după caz, și a altor categorii de lucrări incluse în soluția tehnică de intervenție propusă, respectiv hidroizolații, termoizolații, repararea/înlocuirea instalațiilor/echipamentelor aferente construcției, demontări/montări, debranșări/branșări, finisaje la interior/exterior, după caz, îmbunătățirea terenului de fundare, precum și lucrări strict necesare pentru asigurarea funcționalității construcției reabilitate;c)analiza vulnerabilităților cauzate de factori de risc, antropici și naturali, inclusiv de schimbări climatice ce pot afecta investiția;d)informații privind posibile interferențe cu monumente istorice/de arhitectură sau situri arheologice pe amplasament sau în zona imediat învecinată; existența condiționărilor specifice în cazul existenței unor zone protejate;e)caracteristicile tehnice și parametrii specifici investiției rezultate în urma realizării lucrărilor de intervenție;5.2.necesarul de utilități rezultate, inclusiv estimări privind depășirea consumurilor inițiale de utilități și modul de asigurare a consumurilor suplimentare;5.3.durata de realizare și etapele principale corelate cu datele prevăzute în graficul orientativ de realizare a investiției, detaliat pe etape principale.6.Scenariul/Opțiunea tehnico-economic(ă) optim(ă), recomandat(ă):6.1.comparația scenariilor/opțiunilor propus(e), din punct de vedere tehnic;6.2.selectarea și justificarea scenariului/opțiunii optim(e), recomandat(e);6.3.principalii indicatori tehnico-economici aferenți investiției:a)indicatori maximali, respectiv valoarea totală a obiectivului de investiții, exprimată în lei, cu TVA și, respectiv, fără TVA, din care construcții-montaj (C + M), în conformitate cu devizul general;b)indicatori minimali, respectiv indicatori de performanță – elemente fizice/capacități fizice care să indice atingerea țintei obiectivului de investiții – și, după caz, calitativi, în conformitate cu standardele, normativele și reglementările tehnice în vigoare;c)durata estimată de execuție a obiectivului de investiții, exprimată în luni;6.4.prezentarea modului în care se asigură conformarea cu reglementările specifice funcțiunii preconizate din punctul de vedere al asigurării tuturor cerințelor fundamentale aplicabile construcției, conform gradului de detaliere al propunerilor tehnice;6.5.nominalizarea surselor de finanțare a investiției publice: fonduri proprii, credite bancare, alocații de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile, alte surse legal constituite.7.Urbanism, acorduri și avize conforme:7.1.certificatul de urbanism emis în vederea obținerii autorizației de construire;7.2.studiu topografic, vizat de către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară;7.3.extras de carte funciară, cu excepția cazurilor speciale, expres prevăzute de lege;7.4.avize privind asigurarea utilităților, în cazul suplimentării capacității existente;7.5.actul administrativ al autorității competente pentru protecția mediului, măsuri de diminuare a impactului, măsuri de compensare, modalitatea de integrare a prevederilor acordului de mediu, de principiu, în documentația tehnico-economică;7.6.avize, acorduri și studii specifice, după caz, care pot condiționa soluțiile tehnice, precum:a)studiu privind posibilitatea utilizării unor sisteme alternative de eficiență ridicată pentru creșterea performanței energetice;b)studiu de trafic și studiu de circulație, după caz;c)raport de diagnostic arheologic, în cazul intervențiilor în situri arheologice;d)studiu istoric, în cazul monumentelor istorice;e)studii de specialitate necesare în funcție de specificul investiției.II.Piese desenateÎn funcție de categoria și clasa de importanță ale obiectivului de investiții, piesele desenate se vor prezenta la scări relevante în raport cu caracteristicile acestuia, cuprinzând:1.construcția existentă:a)plan de amplasare în zonă;b)plan de situație;c)releveu de arhitectură și, după caz, structură și instalații – planuri, secțiuni, fațade, cotate;d)planșe specifice de analiză și sinteză, în cazul intervențiilor pe monumente istorice și în zonele de protecție aferente;2.scenariul/opțiunea tehnico-economic(ă) optim(ă), recomandat(ă):a)plan de amplasare în zonă;b)plan de situație;c)planuri generale, fațade și secțiuni caracteristice de arhitectură, cotate, scheme de principiu pentru rezistență și instalații, volumetrii, scheme funcționale, izometrice sau planuri specifice, după caz;d)planuri generale, profile longitudinale și transversale caracteristice, cotate, planuri specifice, după caz.
 + 
Anexa nr. 1la metodologie
– Model -
CERERE
Investitorul/Beneficiarul investiției ……….Telefon/E-mail ……….Adresa nr. ………./data ……….
Domnule/Doamnă inspector general,
Domnule/Doamnă inspector-șef județean/inspector-șef al I.C.M.B.^1)
Subsemnatul, …………., în calitate de investitor/beneficiar al investiției, prin prezenta solicit eliberarea avizului tehnic conform Hotărârii Guvernului nr. 1.072/2003 privind avizarea de către Inspectoratul de Stat în Construcții a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările ulterioare, pentru obiectivul de investiții …………….., amplasament …………., faza studiu de fezabilitate/documentație de avizare a lucrărilor de intervenții, Proiect nr. ………./data ………., întocmit de ……….Obiectivul de investiție urmează să fie finanțat prin ^2) ……………….La prezenta cerere anexez următoarele documente*:– actul privind aprobarea investiției/actul privind însușirea documentației tehnico-economice, emis de beneficiar/investitor; – certificatul de urbanism în termen de valabilitate și avizele/acordurile/studiile de specialitate solicitate prin acesta;– tema de proiectare și nota conceptuală, întocmite în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;– documentația tehnico-economică, întocmită la faza de proiectare S.F. sau D.A.L.I., conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;– expertiza tehnică, după caz;– după caz, studiul geotehnic, verificat de un verificator de proiecte atestat în domeniul Af;– auditul energetic, după caz;– alte studii de specialitate, după caz.Domnului/Doamnei inspector generalDomnului/Doamnei inspector-șef județean/inspector-șef al I.C.M.B. ……………………..^3)Prin semnarea prezentei cereri declar că sunt de acord ca Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. să prelucreze datele mele cu caracter personal destinate îndeplinirii atribuțiilor legale privind activitatea de emitere a avizului tehnic.Am luat la cunoștință că îmi pot exercita toate drepturile prevăzute de Regulamentul nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), în special următoarele drepturi: dreptul de acces la date, dreptul de intervenție asupra datelor, dreptul la opoziție, dreptul la ștergerea datelor.

Data: …………….. Solicitant,……………………………………………………………(nume, prenume, ștampilă, semnătură)

^1), ^3) Pentru avizele tehnice emise în condițiile art. 5 alin. (2) din Metodologia de emitere a avizului tehnic de către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. pentru documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 4.093/2024.^2) Se va nominaliza sursa de finanțare/programul în care urmează să fie inclus obiectivul de investiție.* Cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal privind falsul în declarații, declar pe propria răspundere că documentele furnizate prin prezenta sunt reale și în conformitate cu originalul.  + 
Anexa nr. 2la metodologie
– Model de aviz tehnic/aviz tehnic pentru modificarea soluției tehnice -
– ANTET I.S.C./I.J.C./I.C.M.B.^1)
……………………………..^2)Referitor: documentația tehnico-economică pentru obiectivul de investiție ………………., amplasament ………………., faza de proiectare studiu de fezabilitate/documentație de avizare a lucrărilor de intervenții, Proiect nr. ………../data ………., întocmit de …………….., transmisă cu Adresa nr. ………./data ………., înregistrată la Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C./I.J.C./I.C.M.B.^1) cu nr. ………../ data ………., completată cu Adresa^3) nr. ………./data ………., în vederea avizării conform Hotărârii Guvernului nr. 1.072/2003 privind avizarea de către Inspectoratul de Stat în Construcții a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările ulterioare.Obiectivul de investiție urmează să fie finanțat prin ……………….^4)În urma analizării documentației menționate, Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C./Inspectoratul Județean în Construcții ……………….^1)/I.C.M.B. emite
AVIZ TEHNIC/AVIZ TEHNIC PENTRU MODIFICAREA SOLUȚIEI TEHNICE ………..5)
pentru obiectivul de investiție ………………. .Principalele lucrări și caracteristici tehnice:– ……………………………….– ……………………………….Inspector generalInspector-șef județean/Inspector-șef al I.C.M.B. ……………………^1)^1) Pentru avizele tehnice emise în condițiile art. 5 alin. (2) din Metodologia de emitere a avizului tehnic de către Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. pentru documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 4.093/2024 (metodologie).^2) Beneficiarul investiției.^3) Dacă este cazul unor completări ale documentației.^4) Se va nominaliza sursa de finanțare/programul în care urmează să fie inclus obiectivul de investiție.^5) Pentru avizele tehnice modificate în condițiile art. 16 din metodologie: Prezentul aviz tehnic modifică Avizul tehnic nr. …… sau îndreaptă eroarea materială din Avizul tehnic nr. ….. .
––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x