METODOLOGIE din 13 iulie 2007 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 87 04/12/2013
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 13/07/2007
ART. 5REFERIRE LALEGE 13 09/01/2007
ART. 5REFERIRE LAORDIN 16 21/06/2006
ART. 5REFERIRE LAHG 2139 30/11/2004
ART. 5REFERIRE LAORDIN 25 22/10/2004
ART. 5REFERIRE LAORDIN 20 27/08/2004
ART. 5REFERIRE LAHG 867 17/07/2003
ART. 5REFERIRE LAORDIN 21 09/08/2002
ART. 5REFERIRE LAORDIN 17 20/06/2002
ART. 5REFERIRE LAREGULAMENT 09/08/2002
ART. 13ARE LEGATURA CUORDIN 11 25/02/2011 ART. 1
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 87 04/12/2013
ActulREFERIT DEORDIN 58 02/08/2013
ActulREFERIT DEORDIN 52 19/12/2012

de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem(actualizată până la data de 10 martie 2011*)



–––-*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 10 martie 2011 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 11 din 25 februarie 2011.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor + 
Capitolul IScop + 
Articolul 1Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului de transport şi de sistem necesar realizării serviciului de sistem, precum şi modul de calcul al tarifului pentru serviciul de sistem şi al tarifului pentru serviciul funcţional de sistem.
 + 
Capitolul IIDomeniu de aplicare + 
Articolul 2Prezenta metodologie este utilizată de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate şi al tarifelor pentru serviciul de sistem şi pentru serviciul funcţional de sistem din cadrul unei perioade tarifare şi de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, la verificarea şi aprobarea tarifelor respective.
 + 
Capitolul IIIDefiniţii şi abrevieri + 
Articolul 3Acronime:– ANRE – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;– BAR – baza reglementată a activelor;– CPT – consum propriu tehnologic;– HG – hotărâre a Guvernului;– RBAR – rentabilitatea bazei reglementate a activelor;– RET – reţeaua electrică de transport;– RRR – rata reglementată a rentabilităţii;– SEN – Sistemul electroenergetic naţional;– SFS – servicii funcţionale de sistem;– STS – servicii tehnologice de sistem;– OTS – operator de transport şi de sistem;– UCTE – Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice.
 + 
Articolul 4Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţiile următoare: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Baza reglementată a Valoarea netă contabilă a activelor imobilizate, activelor (BAR) corporale şi necorporale, recunoscută de autoritatea                         competentă, ce contribuie la prestarea serviciului ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Comanda operaţională Componentă a conducerii prin dispecer a SEN, prin care                         se realizează, în timp real, ierarhizat, de către per-                         sonalul de comandă operaţională din centrele de dispe-                         cer, funcţionarea sigură şi economică a echipamentelor                         şi instalaţiilor din SEN ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Conducerea prin Activitatea specifică sectorului energiei electrice dispecer a SEN exercitată prin unităţi specializate numite centre de                         dispecer, care au relaţii ierarhizate de autoritate                         între ele şi asupra participanţilor la piaţa energiei                         electrice. Aceste relaţii sunt distincte de cele                         administrative ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Conducerea operaţională Constă în programarea operaţională şi comanda opera-                         ţională Consumator dispecerizabil Consumatorul care,                         în concordanţă cu aranjamentele contractuale, îşi                         reduce sarcina sau este întrerupt fie prin acţiunea                         directă a OTS, fie prin acţiunea consumatorului, la                         cererea OTS ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Congestii (restricţii Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei de reţea) între două noduri sau zone de sistem conduce la neres-                         pectarea parametrilor de siguranţă în funcţionare a                         SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a                         grupurilor dispecerizabile (redispecerizare) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Perioadă tarifară Perioadă în care se aplică tarife aprobate de autori-                         tatea competentă; de regulă aceasta este de un an                         calendaristic. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Piaţă de echilibrare Piaţă centralizată organizată şi administrată de OTS                         pentru a colecta ofertele de livrare a energiei de                         echilibrare transmise de participanţii la piaţa de                         echilibrare şi a le utiliza pentru a asigura siguranţa                         şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a                         rezolva restricţiile de reţea ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Planificarea Activitate de planificare de către un centru de dispe- operaţională cer în limitele autorităţii sale de conducere prin                         dispecer, pe diferite orizonturi de timp – anual,                         semestrial, lunar -, a modului de echilibrare a balan-                         ţei producţie-consum, a schemelor de funcţionare a                         reţelei electrice etc. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Programarea Activitate constând în programarea pe un orizont de operaţională timp de cel mult o săptămână, de către OTS, a schemei                         de funcţionare a RET şi a reţelei de 110 kV din auto-                         ritatea sa de decizie şi a modului de echilibrare a                         balanţei producţie-consum ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rata reglementată a Randamentul reglementat al BAR rentabilităţii (RRR) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Reglaj primar al Reglarea automată şi rapidă (timp <30 sec.) a puterii frecvenţei active a grupurilor generatoare sub acţiunea regula-                         toarelor de viteză proprii, în scopul menţinerii echi-                         librului dintre producţie şi consum la o frecvenţă                         apropiată de valoarea de consemn, asigurând securitatea                         reţelei pe principiul solidarităţii partenerilor de                         producţie ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Reglaj secundar Reglarea automată şi centralizată a puterii active a frecvenţă-putere unor grupuri generatoare desemnate, în scopul readuce-                         rii frecvenţei şi soldului SEN la valorile de consemn                         în cel mult 15 minute ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rentabilitatea bazei Costul mediu ponderat al capitalului propriu şi împru- reglementate a mutat, calculat înainte de impozitare, reflectând activelor (RBAR) proporţiile capitalului propriu şi împrumutat din                         capitalul total al unei companii. RBAR se determină                         prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilităţii                         cu baza reglementată a activelor. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezervă care trebuie să fie mobilizată automat şi primar integral în maximum 30 sec., la o abatere cvasistaţio-                         nară a frecvenţei de ± 200 mHz de la valoarea de con-                         semn şi trebuie să rămână în funcţiune pe o durată de                         minimum 15 minute dacă abaterea se menţine ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva de putere care, la abaterea frecvenţei şi/sau secundar soldului SEN de la valoarea de consemn, poate fi mobi-                         lizată automat într-un interval de maximum 15 minute ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva de putere care are rolul de a asigura reface- terţiar rapid rea rapidă (maximum 15 min.) a rezervei de reglaj (rezerva "minut") secundar şi de a participa la reglarea frecvenţei şi a                         soldului SEN programate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de reglaj Rezerva de putere asigurată de grupuri generatoare terţiar lent care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic                         de 7 ore ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Rezerva de capacitate Rezerva de putere asigurată la cererea OTS de grupuri                         generatoare care au timp de pornire şi preluare a sar-                         cinii mai mic de 72 de ore, în vederea acoperirii                         creşterilor de sarcină peste valorile prognozate şi a                         scăderii capacităţii disponibile sub nivelurile prog-                         nozate pentru un orizont de timp mediu ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 + 
Capitolul IVDocumente de referinţă + 
Articolul 5Aplicarea prezentei metodologii se face prin coroborare cu prevederile următoarelor documente: a) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare;b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 867/2003;c) Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 2.139/2004;d) Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004;e) Codul comercial al pieţei angro de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004;f) Codul de măsurare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002;g) Procedura operaţională Determinarea cantităţilor de servicii tehnologice de sistem realizate faţă de cele contractate cod TEL-01.05 Aviz ANRE nr. 16/2006;h) Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/2002, cu modificările ulterioare;i) Ghidul de completare a machetelor de monitorizare a activităţii operatorului de transport şi de sistem, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRE nr. 1.769/2006.
 + 
Capitolul VDefinirea şi funcţiile serviciului de sistem + 
Articolul 6OTS furnizează serviciul de sistem tuturor clienţilor racordaţi la SEN. Prin serviciul de sistem se asigură următoarele:a) siguranţa în funcţionare a SEN;b) funcţionarea eficientă a pieţei de energie;c) menţinerea în permanenţă a parametrilor normaţi ai energiei electrice la toţi participanţii la piaţă;d) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone.
 + 
Articolul 7Pentru realizarea serviciului de sistem, OTS utilizează:a) resurse proprii constând în serviciile funcţionale de sistem pe care le furnizează utilizând competenţa şi mijloacele tehnice specifice;b) resurse achiziţionate de la alţi participanţi la piaţa energiei electrice, constând în servicii tehnologice de sistem.
 + 
Articolul 8SFS exprimă activitatea operaţională a OTS şi sunt destinate să asigure conducerea prin dispecer a SEN, care cuprinde următoarele funcţii:a) planificarea operaţională;b) conducerea operaţională.
 + 
Articolul 9STS sunt furnizate de producătorii de energie electrică sau consumatorii dispecerizabili şi sunt utilizate de OTS în scopul de a asigura în principal:a) compensarea variaţiei de sarcină în SEN, respectiv reglarea frecvenţei şi a soldului SEN;b) compensarea diferenţelor faţă de programul de funcţionare a SEN, respectiv menţinerea de capacităţi de rezervă de putere activă;c) reglajul nivelului de tensiune în RET;d) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone.
 + 
Articolul 10STS sunt realizate cu următoarele mijloace:a) sistemele de reglaj primar al frecvenţei ale producătorilor;b) sistemul de reglaj secundar frecvenţă-putere automat şi centralizat al producătorilor şi OTS;c) rezervele de reglaj terţiare de putere ale producătorilor;d) rezervele de capacitate ale producătorilor;e) sistemele locale de reglaj al tensiunii ale producătorilor, ale operatorilor de reţea şi ale consumatorilor dispecerizabili;f) sistemele automate de izolare pe serviciile proprii şi de autopornire a grupurilor în vederea restaurării funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone;g) portofoliul de consumatori dispecerizabili care îşi reduc sarcina sau pot fi deconectaţi la dispoziţia OTS.
 + 
Capitolul VIDeterminarea venitului reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem + 
Articolul 11(1) Venitul anual reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem (VSS) se calculează pe baza principiului costurilor justificate în vederea funcţionării în condiţii de siguranţă a SEN în perioada tarifară (t).(2) VSS se utilizează pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru realizarea SFS (VSFS) şi pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru procurarea STS (VSTS):  VSS = VSFS + VSTS
 + 
Articolul 12(1) Venitul pentru asigurarea SFS (VSFS) se determină de către OTS, ca sumă între costurile justificate, necesare pentru activităţile desfăşurate în calitatea sa de operator de sistem, respectiv:a) dispecerizarea instalaţiilor SEN (comanda operaţională la DEC, DET-uri şi în staţii, planificarea şi programarea operaţională);b) managementul pieţei de echilibrare;c) managementul congestiilor;d) managementul protecţiilor;e) managementul lucrărilor în sistem.(2) VSFS aferent perioadei tarifare (t) va include următoarele costuri justificate ale OTS, recunoscute de ANRE, aferente activităţilor menţionate la alin. (1):a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile (CC);Costurile de operare şi mentenanţă controlabile cuprind:1. costuri cu materii prime şi materiale consumabile;2. alte costuri cu materiale;3. costuri cu apa, energia electrică şi alte utilităţi;4. costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii;5. costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;6. costuri cu prime de asigurare;7. costuri cu studii şi cercetări;8. costuri cu alte servicii executate cu terţi (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);9. costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masă);10. costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul părţilor.b) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile (CNC);Costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile cuprind:1. costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;2. costuri reglementate privind cheltuieli speciale;3. contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, exclusiv sistemele/fondurile alternative de pensii sau sănătate;4. costuri extraordinare determinate de forţa majoră;5. costuri cu salarii compensatorii, conform cu legislaţia în vigoare;6. costurile cu despăgubirile stabilite prin hotărâre judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg;c) costurile cu amortizarea activelor existente şi cu noile investiţii (AM);d) costurile cu schimburile de energie electrică neplanificate (CSN);e) rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR).(3) VSFS se calculează cu relaţia:  VSFS^t = CC^(t-1) x (1-X) + CNC^t + AM^t + CSN^t + RBAR^t [lei], (1)unde:X – factor de eficienţă ce se aplică costurilor de operare şi mentenanţă controlabile, egal cu cel aplicat la calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport pentru perioada tarifară (t)-X(iniţial,eficienţă)(4) RBAR se calculează cu relaţia:  RBAR^t = BAR(med)^t x RRR [lei] (2)(5) BAR medie pentru perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:  BAR(med)^t = [BAR^(t-1) + BAR^t]/2 [lei], (3)    unde:    BAR^(t-1) – baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare                (t-1)    BAR^t – baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t)    BARt = BAR^(t-1) + IA^t – EA^t-AM^t [lei] (4)IA^t – intrările de active recunoscute de ANRE în cursul perioadei tarifare (t)EA^t – ieşirile de active sau valoarea activelor vândute/cedate în cursul perioadei tarifare (t)AM^t – suma dintre amortizarea perioadei tarifare (t) aferentă activelor ce compun BAR^(t-1) şi cea aferentă activelor considerate ca fiind puse/scoase în/din funcţiune la jumătatea perioadei tarifare (t), calculate folosindu-se metoda liniară cu aplicarea duratelor de amortizare legale.(6) RRR se consideră egală cu cea aprobată pentru calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport.(7) OTS are obligaţia de a aloca corect activele/cotele de active destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi activ/aceleiaşi cote de activ simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.(8) OTS are obligaţia de a aloca costurile cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (costuri cuprinse în costurile de operare şi mentenanţă controlabile) destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi cost simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.
 + 
Articolul 13(1) Venitul reglementat pentru achiziţia STS (VSTS) este necesar OTS pentru achiziţionarea următoarelor resurse:a) rezerva de reglaj secundar frecvenţă/putere;b) rezerva de reglaj terţiar rapid;c) rezerva de reglaj terţiar lent;d) abrogată;––––Litera d) a alin. (1) al art. 13 a fost abrogată de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 11 din 25 februarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 10 martie 2011.e) rezerva de capacitate asigurată de grupurile generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore;f) energia reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET.(2) Cantităţile de STS necesare se determină şi se contractează de către OTS în conformitate cu normele UCTE, cu prevederile Codului tehnic al reţelei electrice de transport şi ale Codului comercial al pieţei angro de energie electrică, astfel încât să fie asigurată siguranţa în funcţionare a SEN.(3) OTS achiziţionează lunar rezervele de reglaj menţionate la alin. (1), rezerva de capacitate şi energia reactivă necesară RET, pe bază de contract încheiat cu furnizorii serviciilor respective, la tarife reglementate de ANRE sau la preţuri negociate, în funcţie de gradul de realizare a pieţei concurenţiale de servicii tehnologice de sistem.––––Alin. (3) al art. 13 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 11 din 25 februarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 10 martie 2011.(4) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. a) pentru perioada tarifară (t), (VSTSa,t) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezervă de reglaj secundar frecvenţă/putere atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.Acest venit se calculează cu relaţia:  VSTS^(a,t) = Σ Σ ([t(STS)^(a,t) x Q(STSRn)^(a,t)] + [p(STSLn)^(a,t) x               n t (5)               Q(STSLn)^(a,t)]) [lei],unde:tSTS^(a,t) – reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]Q(STSRn)^(a,t) – reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (a) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];p(STSLn)^(a,t) – reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (a) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];Q(STSLn)^(a,t) – reprezintă cantitatea de STS de tipul (a) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].(5) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. b) pentru perioada tarifară (t), (VSTSb,t) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezervă de reglaj terţiar rapid atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.Acest venit se calculează cu relaţia:  VSTS^(b,t) = Σ Σ ([tSTS^(b,t) x Q(STSRn)^(b,t)] + [(p(STSLn)^(b,t) x               n t               Q(STSLn)^(b,t)]) [lei], (6)unde:tSTS^(b,t) – reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (b) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]Q(STSRn)^(b,t) – reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (b) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];p(STSLn)^(b,t) – reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (b) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];Q(STSLn)^(b,t) – reprezintă cantitatea de STS de tipul (b) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].(6) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. c) pentru perioada tarifară (t), (VSTSc,t) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezervă de reglaj terţiar lent atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.Acest venit se calculează cu relaţia:  VSTS^(c,t) = Σ Σ ([t(STS)^(c,t) x Q(STSRn)^(c,t)] + (p(STSLn)^(c,t) x               n t (7)               Q(STSLn)^(c,t)) [lei],unde:tSTS^(c,t) – reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (c) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]Q(STSRn)^(c,t) – reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (c) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];p(STSLn)^(c,t) – reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (c) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];Q(STSLn)^(c,t) – reprezintă cantitatea de STS de tipul (c) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].(7) Abrogat.––––Alin. (7) al art. 13 a fost abrogat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 11 din 25 februarie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 10 martie 2011.(8) Venitul reglementat pentru achiziţia serviciului de sistem de la alin (1) lit. e) pentru perioada tarifară (t), (VSTSe,t) se determină ca sumă a costurilor justificate recunoscute de ANRE producătorilor cu grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore şi care pun la dispoziţia OTS puterea calificată a respectivelor grupuri sub formă de rezervă de capacitate.Acest venit se calculează cu relaţia:  VSTS^(e,t) = Σ Σ ([t(STS)^(e,t) x Q(STSRn)^(e,t)] + [p(STSLn)^(e,t) x               n t                 Q(STSLn)^(e,t)]) [lei], (10)unde:tSTS^(e,t) – reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (e) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]Q(STSRn)^(e,t) – reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (e) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];p(STSLn)^(e,t) – reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (e) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];Q(STSLn)^(e,t) – reprezintă cantitatea de STS de tipul (e) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].(9) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. f) pentru perioada tarifară (t), (VSTSf,t) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de energie reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.Acest venit se calculează cu relaţia:  VSTS(f,t) = Σ Σ ([t(STS)^(f,t) x Q(STSRn)^(f,t) + [p(STSLn)^(f,t) x               n t               Q(STSLn)^(f,t)]) [lei], (11)unde:tSTS^(f,t) – reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (f) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh];Q(STSRn)^(f,t) – reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (f) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh];p(STSLn)^(f,t) – reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (f) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh];Q(STSLn)^(f,t) – reprezintă cantitatea de STS de tipul (f) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh].(10) Venitul reglementat pentru asigurarea STS de către OTS pentru perioada tarifară (t), (VSTSt) se determină ca sumă a veniturilor de la alin. (4)-(9).Venitul pentru asigurarea STS se calculează cu relaţia:  VSTS^(t) = Σ VSTS^(p,t) [lei], (12)unde:p = a, b, c, d, e, f.
 + 
Capitolul VIICalculul tarifului pentru serviciul de sistem + 
Articolul 14Venitul aferent serviciului de sistem se obţine de OTS prin aplicarea tarifului pentru serviciul de sistem furnizorilor/producătorilor de energie electrică pentru cantităţile de energie electrică furnizată/consumată (inclusiv pentru export) şi operatorilor de distribuţie pentru cantităţile de energie electrică achiziţionate pentru acoperirea CPT.
 + 
Articolul 15(1) Tarifele pentru serviciul de sistem şi SFS se stabilesc pentru o perioadă tarifară (t) şi se calculează pe baza venitului reglementat aferent serviciului respectiv.(2) Venitul reglementat pentru perioada tarifară (t) se ajustează cu corecţiile de venit corespunzătoare perioadelor tarifare (t-2) şi (t-1).(3) Venitul reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t) se propune de către OTS până la data de 1 octombrie a perioadei tarifare (t-1) şi se aprobă de către ANRE.(4) În vederea determinării venitului reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t), OTS transmite următoarele date:a) prognozele pentru perioada tarifară (t);b) corecţiile pe baza realizărilor pentru perioada tarifară (t-2);c) corecţiile pe baza estimărilor/realizărilor pentru perioada tarifară (t-1), respectiv datele realizate pe primele 8 luni (ianuarie-august) şi datele estimate pentru următoarele 4 luni (septembrie-decembrie) ale perioadei tarifare (t-1).(5) Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se propun de către OTS pentru fiecare perioadă tarifară în fiecare an până la data de 1 noiembrie şi se aprobă de către ANRE.
 + 
Articolul 16Tariful pentru SS, tSS în perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:  t(SS)^t = VSS^t/[Q(CI)^t+Q(EXP)^(t)] [lei/MWh] (13)
 + 
Articolul 17Tariful pentru SFS, tSFS în perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:  ^t(SS)^t = VSS^t/[Q(CI)^t+Q(EXP)^(t)] [lei/MWh] (14)unde:Q(CI)^t – prognoza consumului intern, exceptând CPT din RET pentru perioada tarifară (t);Q(EXP)^t – prognoza exportului pentru perioada tarifară (t).
 + 
Capitolul VIIIDispoziţii finale + 
Articolul 18Toate datele necesare determinării veniturilor pentru serviciul de sistem (STS şi SFS) sunt exprimate în termeni nominali.
 + 
Articolul 19Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se pot revizui la un interval de cel puţin 6 luni dacă se constată diferenţe mai mari de 10 % între veniturile şi costurile justificate ale OTS aferente serviciului în perioada analizată.
 + 
Articolul 20În cazul în care OTS va realiza diferenţe venituri/costuri aferente SFS şi STS în perioada tarifară (t), corecţiile se vor considera la calculul tarifelor pentru serviciul de sistem în perioada tarifară (t+1), prin corecţii aplicate venitului reglementat.
 + 
Articolul 21ANRE va monitoriza cheltuielile/veniturile aferente SFS, STS şi serviciului de sistem, iar OTS va transmite periodic aceste date, în conformitate cu prevederile Ghidului de completare a machetelor de monitorizare a activităţii OTS şi ale prezentei metodologii.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x