METODOLOGIE din 13 februarie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 14 februarie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 21 16/03/2021
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 63 23/05/2019
ActulACTUALIZEAZA PEMETODOLOGIE 13/02/2019
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 21 16/03/2021
ActulREFERIT DEORDIN 21 16/03/2021





Notă
Aprobată prin Ordinul nr. 14 din 13 februarie 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 14 februarie 2019.
Notă
Conform art. II din ORDINUL nr. 63 din 23 mai 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 24 mai 2019, corecțiile generate de prevederile ordinului anterior menționat se efectuează odată cu stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană pentru ciclul de înmagazinare 2020-2021, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
 + 
Capitolul IPrincipii generale + 
Articolul 1(1)Prezenta metodologie reglementează modalitatea de stabilire a tarifelor reglementate pentru prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale prin intermediul unui sistem de înmagazinare subterană aflat pe teritoriul României.(2)Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate pentru prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, denumită în continuare metodologie, asigură transparența modului în care se stabilesc tarifele unui operator de înmagazinare.(3)Modul de stabilire a tarifelor de racordare a terților la sistemul de înmagazinare subterană, activitățile conexe activităților de operare a sistemului de înmagazinare subterană desfășurate conform reglementărilor specifice, precum și alte activități realizate de titularul licenței de operare a sistemului de înmagazinare subterană nu fac obiectul prezentei metodologii. + 
Articolul 2(1)Tarifele reglementate pentru prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, denumite în continuare tarife de înmagazinare subterană, reprezintă contravaloarea serviciilor prestate pentru rezervarea capacității de înmagazinare subterană și pentru utilizarea depozitului subteran pentru o cantitate de gaze naturale cu un conținut energetic echivalent cu 1MWh, gaze naturale aflate în condițiile standard de presiune, temperatură și de calitate prevăzute în reglementările specifice în vigoare, pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană, de 12 luni consecutive, cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie.(2)Tarifele de înmagazinare subterană se stabilesc anual, pentru fiecare operator de înmagazinare, și asigură recuperarea:a)costurilor totale aferente activităților și operațiunilor realizate de operatorul de înmagazinare pentru sau în legătură cu operarea sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale; b)unei rate de rentabilitate aplicate asupra costurilor totale, cu excepția costului cu amortizarea aferentă imobilizărilor corporale și necorporale prevăzute la lit. c); c)unei rate de rentabilitate și a unui stimulent acordate imobilizărilor corporale și necorporale, recunoscute în conformitate cu reglementările emise de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), reprezentând:(i)investiții noi, puse în funcțiune/recepționate începând cu data de 1 aprilie 2019, pentru încurajarea realizării acestora, în scopul îmbunătățirii funcționării și creșterii siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;(ii)imobilizări corporale și necorporale puse în funcțiune/recepționate anterior datei de 1 aprilie 2019 ca parte a investițiilor aferente unui proiect de interes comun la nivelul Uniunii Europene în infrastructura de gaze naturale;d)suplimentar față de cele prevăzute la lit. c), a unui stimulent pentru acoperirea riscului specific aferent imobilizărilor corporale și necorporale puse în funcțiune/recepționate, realizate în cadrul proiectelor de interes comun în infrastructura de gaze naturale, aprobat prin decizie a președintelui ANRE, în conformitate cu reglementările emise de ANRE pentru implementarea Regulamentului (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1.364/2006/CE și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 și (CE) nr. 715/2009.
 + 
Articolul 3Activitățile și operațiunile realizate de operatorul de înmagazinare pentru sau în legătură cu operarea sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale, respectiv prestarea serviciilor de înmagazinare subterană sunt următoarele:a)exploatarea capacităților de înmagazinare subterană care se referă la operațiunile și activitățile desfășurate de titularul licenței pentru și/sau în legătură cu întreținerea, repararea, verificarea sistemului de înmagazinare subterană în vederea asigurării funcționării acestuia în condiții de siguranță și eficiență;b)dezvoltarea/modernizarea capacităților de înmagazinare subterană a gazelor naturale care se referă la operațiunile și activitățile desfășurate de titularul licenței pentru și/sau în legătură cu creșterea capacității de înmagazinare subterană prin mărirea capacității de injecție/extracție, construcția de noi sonde, în scopul îmbunătățirii parametrilor tehnici inițiali și altele asemenea;c)utilizarea sistemului de înmagazinare subterană care se referă la ansamblul de activități și operațiuni desfășurate de titularul licenței pentru sau în legătură cu: (i)injecția gazelor naturale în depozitul subteran prin care se asigură preluarea gazelor naturale, măsurarea, tratarea și vehicularea acestora prin facilitățile de suprafață și introducerea în depozitul subteran;(ii)depozitarea și gestionarea cantităților de gaze naturale din depozitul subteran;(iii)extracția gazelor naturale din depozitul subteran prin care se asigură scoaterea gazelor naturale din depozitul subteran, tratarea, vehicularea și măsurarea acestora prin facilitățile de suprafață și predarea la transportator și/sau la beneficiar;(iv)verificarea respectării condițiilor minime de calitate a gazelor naturale preluate/predate, conform reglementărilor legale în vigoare;(v)activitățile și operațiunile comerciale desfășurate de operatorul de înmagazinare pentru încheierea și derularea contractelor de prestare a serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale.
 + 
Capitolul IICosturile totale aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale + 
Articolul 4(1)Costurile totale reprezintă cheltuielile generate de desfășurarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale, în principal cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor corporale/necorporale, consumurile de stocuri, serviciile prestate de terți, personalul, executarea unor obligații legale sau contractuale etc.(2)Costurile totale includ numai cheltuielile generate de operațiunile realizate de operatorul de înmagazinare pentru operarea sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale. (3)Costurile totale luate în considerare în sensul prezentei metodologii la stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană se împart, în funcție de natura lor, în două categorii, respectiv costuri de exploatare și costuri financiare. + 
Secţiunea 1 Costuri de exploatare și costuri financiare + 
Articolul 5(1)Costurile de exploatare reprezintă cheltuieli de exploatare definite conform reglementărilor în vigoare, deductibile fiscal în limita prevederilor legale în vigoare, înregistrate patrimonial cu:a)materiile prime, materialele, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar, ambalajele;b)energia, apa;c)consumul tehnologic;d)întreținerea și reparațiile; e)redevențele, locațiile de gestiune și chirii;f)primele de asigurare;g)studiile și cercetările obligatorii conform prevederilor legale în vigoare;h)comisioanele, onorariile și colaboratorii;i)protocolul, reclama și publicitatea;j)transportul de bunuri și personal, deplasări, detașări și transferări;k)poșta și taxele de telecomunicații, serviciile bancare și asimilate;l)alte servicii executate de terți;m)alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate;n)personalul, efectuate în condiții de eficiență economică;o)despăgubiri în legătură cu exercitarea drepturilor de uz și de servitute asupra proprietăților private afectate de obiectivul/sistemul de înmagazinare subterană a gazelor naturale conform prevederilor legale în vigoare, precum și în legătură cu pagubele aduse proprietarilor din vecinătatea obiectivului/sistemului de distribuție ca urmare a intervențiilor efectuate asupra acestora pentru dezvoltare, modernizare, reparații, revizii și avarii;p)reducerile comerciale primite ulterior facturării;q)cheltuielile cu amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale/necorporale;r)alte operațiuni de exploatare.(2)În sensul prezentei metodologii este asimilată drept cost de exploatare diferența dintre veniturile și cheltuielile ocazionate de casarea/clasarea, dezmembrarea și/sau vânzarea bunurilor scoase din uz la expirarea duratei normale de funcționare luată în considerare în conformitate cu prevederile prezentei metodologii sau înainte de această durată, dacă aceste operațiuni nu se realizează ca urmare a culpei operatorului de înmagazinare ori terților. (3)Pentru imobilizările corporale/necorporale recepționate și/sau puse în funcțiune/date în folosință într-un ciclu anual de înmagazinare subterană a gazelor naturale, amortizarea reglementată reprezintă cost de exploatare în măsura în care aceste imobilizări au fost recunoscute în conformitate cu reglementările emise de către ANRE.(4)Amortizarea reglementată se determină pe baza duratei maxime normale de funcționare prin care se recuperează pe calea amortizării, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare în patrimoniu a unei imobilizări corporale/necorporale. (5)Pentru imobilizările corporale/necorporale care asigură prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, puse în funcțiune și/sau recepționate anterior datei de 1 aprilie 2019, amortizarea reglementată se determină după cum urmează:a)în cazul imobilizărilor corporale/necorporale pentru care durata normală de funcționare nu a expirat din punct de vedere fiscal, amortizarea reglementată se determină pe baza duratei aprobate de către organele de decizie de la nivelul operatorului de înmagazinare și a valorii reglementate, rămase la data de 1 aprilie 2019, cu excepția prevăzută la lit. b);b)în cazul imobilizărilor corporale/necorporale pentru care durata normală de funcționare nu a expirat din punct de vedere fiscal, dar pentru care a expirat durata reglementată prin care s-a permis recuperarea valorii reglementate a acestora prin recunoașterea în tarifele de înmagazinare subterană a amortizării reglementate, în conformitate cu reglementările specifice sectorului gazelor naturale în vigoare până la data prezentei metodologii, nu se mai recunoaște amortizarea reglementată pe durata normală de funcționare rămasă, valoarea reglementată fiind recuperată integral;c)în cazul imobilizărilor corporale/necorporale pentru care durata normală de funcționare a expirat din punct de vedere fiscal, dar nu a expirat și durata reglementată prin care s-a permis recuperarea valorii reglementate a imobilizărilor corporale/necorporale care asigură prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, în conformitate cu reglementările specifice sectorului gazelor naturale în vigoare până la data prezentei metodologii, amortizarea reglementată se determină pe baza valorii reglementate și a duratei de funcționare, rămase la sfârșitul ciclului anual de înmagazinare subterană 1 aprilie 2018-31 martie 2019 stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare cu privire la menținerea în funcțiune și în siguranță a imobilizărilor corporale după expirarea duratei normale de funcționare.(6)Pentru obiectivele sistemului de înmagazinare închiriate de la terțe persoane, nivelul chiriei anuale recunoscute în tarifele de înmagazinare subterană nu poate depăși nivelul valorii cumulate dintre:a)amortizarea fiscală a respectivelor imobilizări, conform evidențelor locatorului, și b)cheltuielile cu taxe și impozite stabilite conform reglementărilor legale în vigoare, generate de dreptul de proprietate asupra imobilizărilor corporale și necorporale închiriate, obiective ale sistemului de înmagazinare. + 
Articolul 6În sensul prezentei metodologii nu sunt recunoscute drept costuri de exploatare aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale cheltuielile de exploatare înregistrate cu:a)realizarea în regie proprie a materialelor, obiectelor de inventar și imobilizărilor corporale și necorporale sau aflate în curs de execuție;b)amenzile, penalitățile și majorările de întârziere pentru neplata în termen a obligațiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fonduri speciale, bugete locale și alte cheltuieli asociate;c)penalitățile, majorările de întârziere la plată și/sau daunele-interese pentru nerespectarea clauzelor contractuale față de furnizori și alte cheltuieli;d)penalitățile, majorările și/sau daunele-interese de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor și alte cheltuieli asociate;e)despăgubiri, penalități sau altele asemenea rezultând din standardul de performanță și alte cheltuieli asociate celor deja enumerate;f)despăgubiri plătite pentru pagubele sau accidentele cauzate persoanelor fizice sau juridice, în situațiile în care instanța de judecată stabilește că au fost produse din vina operatorului de înmagazinare;g)provizioanele de orice natură;h)salarii/indemnizații/sume compensatorii acordate angajaților cu funcții de execuție și de conducere, persoanelor cu funcții de conducere, administratorilor și persoanelor care au calitate de: membru în consiliile de administrație/supraveghere, directorate, comitete consultative, cu ocazia încetării contractului individual de muncă, raportului de serviciu sau contractului de mandat, cu excepția salariilor/indemnizațiilor/sumelor compensatorii acordate în baza unui program de restructurare a societății, aprobat conform prevederilor legale în vigoare sau în situația pensionării;i)sume acordate directorilor/directorilor generali și membrilor consiliilor de administrație/supraveghere, directorate și comitete consultative ca bonus, prime etc. pentru îndeplinirea indicatorilor de performanță individuală, precum și alte facilități rezultate din derularea contractelor de mandat/raportului de serviciu, care depășesc 20% din valoarea indemnizației anuale a acestora;j)materialele recuperate și refolosibile pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;k)cheltuieli finanțate din surse nerambursabile (de exemplu, sumele datorate statului român, persoanelor fizice și/sau juridice sub formă de dividende la care aceștia au renunțat, fonduri și împrumuturi nerambursabile din ajutoare primite de la stat sau de la altă entitate, altele asemenea);l)materiale, obiecte de inventar și imobilizări corporale/ necorporale înregistrate ca plusuri de inventar ori primite cu titlu gratuit, utilizate pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;m)orice taxă de judecată și alte cheltuieli asociate (taxă timbru, onorariu expert, onorariu avocațial etc);n)cheltuielile generate de bunurile date în folosință totală, respectiv cota-parte aferentă celor date în folosință parțială;o)sumele neîncasate de operatorul de înmagazinare din prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, trecute pe cheltuieli de exploatare, reprezentând pierderi din creanțe și debitori diverși, cu excepția sumelor neîncasate reprezentând creanțe comerciale care nu au putut fi recuperate din cauza falimentului clientului, în baza unei decizii judecătorești definitive, creanțe care provin din obligația operatorului de înmagazinare de a nu întrerupe prestarea serviciului către un client aflat în procedură de insolvență, respectiv aflat în perioada de observație și în perioada de reorganizare, conform prevederilor legale în vigoare;p)pagube constatate ca fiind provocate de către salariați, persoane din conducerea operatorului de înmagazinare, terțe persoane;q)daune-interese, corespunzătoare prejudiciului cauzat de operatorul de înmagazinare, în situația în care acesta nu își îndeplinește din culpă obligația de prestare a serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, precum și orice alte obligații stabilite prin contractul de înmagazinare subterană gaze naturale încheiat cu beneficiarul;r)amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale/ necorporale pentru care operatorul de înmagazinare nu a plătit un echivalent financiar, inclusiv din plusuri de inventar;s)amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale/ necorporale date în folosință integrală terților prin contract de închiriere ori utilizate pentru desfășurarea altor activități decât cea de prestare a serviciilor de înmagazinare subterană de către operatorul de înmagazinare, respectiv cota-parte din amortizare pentru cele date în folosință parțială; t)imobilizările corporale/necorporale în curs de execuție;u)valoarea rămasă neamortizată a imobilizărilor corporale și necorporale casate, cedate terților ori constatate lipsă la inventar sau distruse, cu excepția prevăzută la art. 5 alin. (2);v)operațiunile de valorificare prin vânzare a materialelor, obiectelor de inventar, precum și a imobilizărilor corporale/ necorporale casate/dezmembrate, cu excepția prevăzută la art. 5 alin. (2);w)amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale trecute în conservare;x)amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale/ necorporale aferente activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale înlocuite ca urmare a unor pagube constatate ca fiind provocate de către salariați ori terțe persoane; y)cheltuielile efectuate la bunurile aparținând domeniului public/privat al statului, autorităților locale sau ale unor terțe persoane utilizate pentru desfășurarea activității de înmagazinare subterană, pentru care nu există temeiuri legale, acorduri și/sau contracte pentru concesionarea, închirierea ori preluarea în exploatare a acestora;z)cheltuielile înregistrate cu activele patrimoniale cedate cu titlu gratuit. + 
Articolul 7(1)Costurile financiare reprezintă cheltuieli financiare, definite conform reglementărilor în vigoare, deductibile fiscal în limita prevederilor legale în vigoare, înregistrate cu:a)dobânzile la nivelul unui ciclu anual de înmagazinare subterană aferente creditelor obținute pentru activitatea curentă de operare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;b)dobânzile la nivelul unui ciclu anual de înmagazinare subterană aferente creditelor obținute pentru investiții, care nu au fost capitalizate în valoarea de inventar a imobilizărilor corporale/necorporale recepționate/date în folosință/puse în funcțiune, înregistrate patrimonial și recunoscute în conformitate cu reglementările emise de către ANRE, cu excepția dobânzilor corespunzătoare valorii imobilizărilor corporale/necorporale realizate din aceste credite, reprezentând investiții noi, puse în funcțiune/recepționate începând cu data de 1 aprilie 2019, și a celor corespunzătoare imobilizărilor corporale și necorporale puse în funcțiune/recepționate anterior datei de 1 aprilie 2019 ca parte a investițiilor aferente unui proiect de interes comun la nivelul Uniunii Europene în infrastructura de gaze naturale, pentru care se asigură prin tarifele de înmagazinare subterană recuperarea unei rate de rentabilitate și a unui stimulent în scopul îmbunătățirii funcționării și creșterii siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale.(2)În sensul prezentei metodologii sunt asimilate drept costuri financiare:a)diferența dintre veniturile și cheltuielile financiare înregistrate patrimonial cu diferențele de curs valutar aferente dobânzilor menționate la alin. (1) lit. a) și b);b)diferența dintre veniturile și cheltuielile financiare înregistrate patrimonial cu diferențele de curs valutar înregistrate pentru comisioanele aferente creditelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b);c)diferența dintre veniturile și cheltuielile financiare reprezentând diferențele de curs valutar aferente bunurilor și serviciilor achiziționate, înregistrate patrimonial pentru desfășurarea activității de operare a sistemului de înmagazinare subterană, a căror decontare se face în funcție de cursul unei valute.
 + 
Secţiunea a 2-aCosturi fixe și costuri variabile + 
Articolul 8În scopul determinării tarifelor de înmagazinare subterană, costurile de exploatare și costurile financiare, care compun costurile totale utilizate la stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană, se alocă în funcție de activitățile/operațiunile generatoare ale acestora în costuri fixe și costuri variabile. + 
Articolul 9Costurile fixe reflectă cheltuielile legate de capacitatea de înmagazinare subterană, care nu depind de cantitățile de gaze naturale înmagazinate, și acoperă, în principal, cheltuielile legate direct de exploatarea, continuitatea în funcționarea, menținerea securității și eficiența în operare a sistemului de înmagazinare subterană, precum și cheltuieli generale legate de administrarea acestuia. + 
Articolul 10Costurile variabile reflectă cheltuielile legate de utilizarea sistemului de înmagazinare subterană care depind de cantitățile injectate/extrase din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale. + 
Articolul 11Modul de alocare în costuri fixe și costuri variabile, precum și alocarea costurilor variabile pe cele două activități de injecție și de extracție a gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană se realizează în detaliu pentru fiecare categorie de costuri și pe fiecare tip de cheltuială și se justifică din punct de vedere tehnic și economic de către operatorul de înmagazinare.
 + 
Secţiunea a 3-aAlocarea costurilor între activități reglementate/nereglementate și justificarea acestora + 
Articolul 12Alocarea costurilor între activitățile reglementate, precum și între acestea și activitățile nereglementate se realizează conform prevederilor legale în vigoare și are la bază următoarele principii:a)cauzalitatea – costurile sunt atribuite în concordanță cu activitatea care le determină;b)obiectivitatea – costurile sunt atribuite pe baze obiective, fără a se urmări un interes ori obținerea unui beneficiu nemeritat;c)transparența – regulile prin care costurile sunt atribuite pe activități sunt transparente și permit identificarea costurilor atribuite fiecărei activități;d)continuitatea – regulile prin care costurile sunt atribuite pe activități sunt aplicate constant în timp; regulile pot fi modificate numai în situațiile în care această modificare este absolut necesară și justificată. + 
Articolul 13(1)În vederea recunoașterii în tarifele de înmagazinare subterană, operatorul de înmagazinare are obligația să justifice efectuarea în mod prudent a costurilor totale necesare desfășurării activității de înmagazinare subterană.(2)Se consideră cost prudent acel cost care se demonstrează a fi necesar, oportun, eficient și care reflectă condițiile pieței, respectiv:a)necesar – nevoia obiectivă a titularului de licență de a realiza un cost în vederea asigurării exploatării, dezvoltării și utilizării în siguranță a sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale;b)oportun – amânarea costului este de natură a produce prejudicii titularului de licență și/sau clientului;c)eficient – realizarea costului este de natură a aduce beneficii viitoare titularului de licență și clientului;d)condițiile pieței – costul realizat de către titularul de licență raportat la cele mai bune condiții ale pieței, existente la data realizării și în conformitate cu legislația în materie.(3)ANRE are dreptul să refuze motivat recunoașterea unor costuri sau părți din acestea care nu au fost efectuate într-o manieră prudentă, având în vedere justificările prezentate de operatorul de înmagazinare privind condițiile și informațiile existente la data când acestea au fost efectuate.(4)Orice cost efectuat în mod prudent de către operatorul de înmagazinare pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale este luat în considerare numai o singură dată.(5)Operatorul de înmagazinare asigură respectarea criteriilor de eficiență economică și a prevederilor legislației referitoare la achiziția de bunuri, lucrări și servicii, inclusiv a legislației cu privire la achizițiile sectoriale în cazul în care are calitatea de entitate contractantă potrivit prevederilor acesteia. În acest sens, operatorul de înmagazinare transmite anual la ANRE politica de achiziții de bunuri, lucrări și servicii pentru activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale, inclusiv procedurile utilizate în acest sens.(la 24-05-2019,
Alineatul (5) din Articolul 13 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 63 din 23 mai 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 24 mai 2019
)
 + 
Capitolul IIITarifele de înmagazinare subterană și modul de stabilire a acestora + 
Secţiunea 1Principii generale + 
Articolul 14(1)ANRE aprobă tarifele de înmagazinare subterană pe baza analizei propunerilor motivate și a documentației transmise în acest sens de către operatorul de înmagazinare.(2)Tarifele de înmagazinare subterană se stabilesc, în principal, pe baza elementelor de structură prevăzute la art. 2 alin. (2).(3)Rata de rentabilitate aferentă costurilor totale ale unui ciclu anual de înmagazinare subterană este garantată la nivelul de 5%. În scopul eficientizării activității de înmagazinare subterană, în situația în care nivelul costurilor totale și al veniturilor realizate generează un nivel al ratei de rentabilitate realizate într-un procent mai mare de 5%, rata de rentabilitate se acceptă la nivelul realizat, dar nu mai mult de 7,5%.(4)Rata de rentabilitate și stimulentul pentru imobilizările corporale și necorporale prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. c) sunt cele aprobate în sectorul gazelor naturale pentru aceeași perioadă de referință, în scopul asigurării unui tratament nediscriminatoriu și îmbunătățirii funcționării și creșterii siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale.(la 24-05-2019,
Alineatul (4) din Articolul 14 , Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 63 din 23 mai 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 24 mai 2019
)
(5)Stimulentul pentru acoperirea riscului specific aferent imobilizărilor corporale și necorporale puse în funcțiune/ recepționate, reprezentând investiții realizate în cadrul proiectelor de interes comun din infrastructura de gaze naturale, se stabilește prin decizie a ANRE, în conformitate cu prevederile legale din sectorul gazelor naturale.(6)Rata de rentabilitate și stimulentele aferente categoriilor de investiții menționate la alin. (4) și (5) se acordă imobilizărilor corporale și necorporale componente ale sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale puse în funcțiune/recepționate începând cu data de 1 aprilie 2019, în măsura în care acestea au fost recunoscute în conformitate cu prevederile reglementărilor emise de către ANRE.(7)Tarifele de înmagazinare subterană, care vor fi practicate de operatorii de înmagazinare la prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale într-un ciclu anual, sunt următoarele:a)tariful pentru rezervarea de capacitate în depozitele de înmagazinare subterană;b)tariful volumetric pentru injecția gazelor naturale în depozitele de înmagazinare subterană;c)tariful volumetric pentru extracția gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană.
 + 
Articolul 15Tariful de înmagazinare subterană pentru rezervarea de capacitate, denumit în continuare tarif de rezervare, cuantifică costurile fixe legate în principal de exploatarea și dezvoltarea sistemului de înmagazinare și se stabilește pe 1 MWh/ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie. + 
Articolul 16Tarifele volumetrice pentru injecția și extracția gazelor naturale în/din depozitele de înmagazinare subterană, denumite în continuare tarif de injecție, respectiv tarif de extracție, cuantifică costurile variabile generate, în principal, de utilizarea sistemului de înmagazinare subterană și se stabilesc pe 1 MWh injectat, respectiv 1 MWh extras din depozitul de înmagazinare subterană a gazelor naturale, avându-se în vedere fluxurile de gaze naturale. + 
Articolul 17În situația în care un operator economic solicită iterativ injecția și extracția subterană a unor cantități de gaze naturale în marja de capacitate rezervată de înmagazinare subterană și în interiorul intervalului de timp din cadrul perioadei aferente ciclului anual pentru care a fost contractată capacitatea rezervată, tariful de rezervare se facturează o singură dată pentru capacitatea contractată. Tarifele de injecție și extracție se facturează ori de câte ori sunt realizate serviciile de injecție/extracție gaze naturale în/din depozitele de înmagazinare subterană în perioada de timp pentru care s-a realizat contractarea serviciului de rezervare de capacitate.
 + 
Secţiunea a 2-aStabilirea tarifului de rezervare de capacitate pentru servicii de înmagazinare subterană + 
Articolul 18(1)Tariful de rezervare de capacitate aferent serviciilor de înmagazinare subterană contractate pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie – 31 martie, prevăzut la art. 15, se determină după următoarea formulă generală:unde:TRc – tariful de rezervare de capacitate pentru servicii de înmagazinare subterană contractate pentru un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie, exprimat în lei/MWh;CF – valoarea costurilor fixe aferente unui ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie determinate la nivelul datelor din situația evidențelor contabile reglementate corespunzătoare ultimului ciclu anual de înmagazinare închis din punct de vedere financiar, pentru care există obligația legală de depunere la ANRE anterior ciclului pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană;CRe – capacitatea estimată a fi rezervată într-un ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie- 31 martie pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană, exprimată în MWh/ciclu anual de înmagazinare;RRc – rata de rentabilitate aferentă costurilor totale ale unui ciclu anual de înmagazinare subterană, exprimată în procente;ΔCT – suma de regularizat, actualizată, a costurilor totale aferente activității de înmagazinare subterană, corespunzătoare ultimului ciclu anual de înmagazinare închis din punct de vedere financiar pentru care există obligația legală de depunere a situațiilor privind evidențele contabile reglementate la ANRE anterior ciclului pentru care se determină tarifele de înmagazinare, determinată conform prevederilor art. 21;ΔRRc – sumă de regularizat corespunzătoare ratei rentabilității costurilor totale;RRi*VRi – valoarea actualizată, rezultată din aplicarea în fiecare ciclu anual de înmagazinare subterană a ratei de rentabilitate a imobilizărilor corporale și necorporale (RRi), exprimată în procente, la valoarea de intrare rămasă la sfârșitul ciclului anual de înmagazinare a imobilizărilor corporale și necorporale componente ale sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale, reprezentând investiții noi puse în funcțiune/recepționate începând cu data de 1 aprilie 2019, pentru îmbunătățirea funcționării și creșterea siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, precum și imobilizări corporale și necorporale puse în funcțiune/recepționate anterior datei de 1 aprilie 2019, ca parte a investițiilor aferente unui proiect de interes comun la nivelul Uniunii Europene în infrastructura de gaze naturale (VRi);Si*VRi – valoarea actualizată, rezultată din aplicarea stimulentului pentru imobilizările corporale și necorporale (Si), exprimat în procente, la valoarea de intrare rămasă la sfârșitul ciclului anual de înmagazinare a imobilizărilor corporale și necorporale componente ale sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale, reprezentând investiții noi puse în funcțiune/recepționate începând cu data de 1 aprilie 2019, pentru îmbunătățirea funcționării și creșterea siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, precum și imobilizări corporale și necorporale puse în funcțiune/recepționate anterior datei de 1 aprilie 2019, ca parte a investițiilor aferente unui proiect de interes comun la nivelul Uniunii Europene în infrastructura de gaze naturale (VRi);Spci – valoarea corespunzătoare stimulentului pentru acoperirea riscului specific aferent imobilizărilor corporale și necorporale puse în funcțiune/recepționate aferente investițiilor realizate în cadrul proiectelor de interes comun în infrastructura de gaze naturale.(2)VRi se determină pentru fiecare ciclu anual de înmagazinare subterană închis din punct de vedere financiar, pentru care există obligația legală de depunere a situațiilor privind evidențele contabile reglementate la ANRE anterior ciclului anual de înmagazinare subterană pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană.(3)Pentru investițiile noi, realizate pentru îmbunătățirea funcționării și creșterea siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, puse în funcțiune/recepționate într-un ciclu anual de înmagazinare subterană, începând cu data de 1 aprilie 2019, stimulentul Si se acordă pentru 5 cicluri anuale de înmagazinare subterană consecutive, din momentul recunoașterii în tarifele de înmagazinare subterană.(4)Abrogat.(la 24-05-2019,
Alineatul (4) din Articolul 18 , Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 63 din 23 mai 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 24 mai 2019
)
(5)Abrogat.(la 24-05-2019,
Alineatul (5) din Articolul 18 , Sectiunea a 2-a , Capitolul III a fost abrogat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 63 din 23 mai 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 24 mai 2019
)
(6)În cazul în care imobilizările corporale și necorporale sunt utilizate și în cadrul altei activități economice desfășurate de operatorul de înmagazinare, în VRi se include numai partea rămasă din valoarea de intrare în patrimoniu, aferentă desfășurării activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale.(7)Valorile prevăzute la alin. (1) se actualizează cu ratele de inflație publicate de către Institutul Național de Statistică (INS) pentru anii financiari închiși aflați în intervalul de timp dintre ciclul anual de înmagazinare subterană pentru care se determină valorile actualizate și ciclul anual în care s-a stabilit recuperarea acestora conform prevederilor prezentei metodologii.
 + 
Secţiunea a 3-aStabilirea tarifelor de injecție și de extracție + 
Articolul 19Tariful de injecție a gazelor naturale în depozitele de înmagazinare subterană se determină după următoarea formulă:unde:TI – tariful de injecție exprimat în lei/MWh;CVI – valoarea costurilor variabile alocate activității de injecție a gazelor naturale pentru ciclul anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană;QIe – cantitatea de gaze naturale, exprimată în unități energetice – MWh, estimată a fi injectată în depozitele de înmagazinare subterană în contractate pentru ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană;RRc – rata de rentabilitate aferentă costurilor totale ale unui ciclu anual de înmagazinare subterană, exprimată în procente.
 + 
Articolul 20Tariful de extracție a gazelor naturale în depozitele de înmagazinare subterană se determină după următoarea formulă:unde:TE – tariful de extracție exprimat în lei/MWh;CVE – valoarea costurilor variabile alocate activității de extracție a gazelor naturale pentru ciclul anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană;QEe – cantitatea de gaze naturale, exprimată în unități energetice – MWh, estimată a fi extrasă în depozitele de înmagazinare subterană în contractate pentru ciclu anual de înmagazinare subterană cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie pentru care se stabilesc tarifele de înmagazinare subterană;RRc – rata de rentabilitate aferentă costurilor totale ale unui ciclu anual de înmagazinare subterană, exprimată în procente.
 + 
Secţiunea a 4-aAlte prevederi specifice + 
Articolul 21(1)Sumele ce urmează a fi regularizate se stabilesc pentru ultimul ciclu anual de înmagazinare închis din punct de vedere financiar pentru care există obligația legală de depunere a situațiilor privind evidențele contabile reglementate la ANRE anterior ciclului anual pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană.(2)Suma ce urmează a fi regularizată aferentă costurilor totale (ΔCT) se determină numai în situația în care valoarea costurilor totale realizate de operatorul de înmagazinare și acceptate de ANRE depășește nivelul veniturilor realizate din care au fost eliminate valorile corespunzătoare elementelor de structură/de corecție care au stat la baza calculului tarifelor de înmagazinare subterană, cu excepția costurilor totale și a ratei de rentabilitate aferente acestora. Suma de regularizat aferentă costurilor totale se determină ca diferență între costurile totale realizate și veniturile realizate astfel calculate.(3)Suma ce urmează a fi regularizată aferentă ratei de rentabilitate a costurilor totale (ΔRR), realizate de operatorul de înmagazinare și acceptate de ANRE, se stabilește după cum urmează:a)se determină valoarea realizată a rentabilității costurilor totale din ciclul anual de înmagazinare pentru care se efectuează analiza, prin eliminarea din veniturile realizate a valorilor corespunzătoare elementelor de structură/de corecție care au stat la baza calculului tarifelor de înmagazinare subterană, inclusiv a costurilor totale la valoarea realizată, cu excepția ratei de rentabilitate aferente acestora;b)se determină rata realizată a rentabilității costurilor totale prin raportarea valorii determinate la punctul a) la valoarea costurilor totale realizate și se verifică încadrarea acesteia în limitele prevăzute la art. 14 alin. (3);c)în situația în care rata realizată a rentabilității se încadrează în limitele prevăzute la art. 14 alin. (3), operatorul de înmagazinare este îndreptățit să păstreze în integralitate suma aferentă rentabilității realizate;d)în situația în care rata realizată a rentabilității nu se încadrează în limitele prevăzute la art. 14 alin. (3):(i)se calculează după caz:1.valoarea minimă a rentabilității costurilor totale realizate, corespunzătoare procentului de 5% al ratei de rentabilitate garantate;2.valoarea maximă a rentabilității costurilor totale realizate corespunzătoare procentului de 7,5% al ratei de rentabilitate aferente limitei superioare admise;(ii)se determină suma de regularizat, ca diferență între valoarea realizată a rentabilității și valoarea minimă sau maximă calculată la pct. (i), după caz.(4)Sumele de regularizat se alocă în totalitate activității de rezervare de capacitate.
 + 
Articolul 22(1)Valorile actualizate, corespunzătoare elementelor de ajustare/corecție aferente perioadelor a treia și a patra de reglementare, se iau în considerare la calculul tarifelor de înmagazinare subterană. (2)Pentru perioadele a treia și a patra de reglementare se calculează valoarea cumulată, actualizată, a sporurilor de eficiență anuale obținute din desfășurarea activității reglementate de înmagazinare subterană pentru fiecare an al perioadei și rămase de cedat clienților.(3)În situația în care valorile de cedat sau de recuperat la/de la clienții serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, prevăzute la alin. (1) și (2), influențează în mod semnificativ valorile tarifelor de înmagazinare subterană, modalitatea și perioada de recuperare a eventualelor valori de cedat/recuperat actualizate sunt stabilite de ANRE prin consultare cu fiecare operator de înmagazinare.
 + 
Capitolul IVProcedura de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană + 
Articolul 23(1)Operatorul de înmagazinare transmite propunerea de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană pentru ciclul anual, însoțită de toate datele, informațiile și documentele necesare pentru justificarea elementelor de structură a tarifelor, precum și de premisele considerate și metodele utilizate la determinarea acestora, și se referă în principal la:a)situația costurilor totale aferente unui ciclu anual de înmagazinare subterană a gazelor naturale cuprins în perioada 1 aprilie-31 martie, care vor sta la baza calculării tarifelor de înmagazinare subterană, prezentată în formatul anexelor la evidențele contabile reglementate (ECR). Costurile totale se determină de către operatorul de înmagazinare conform datelor din situația evidențelor contabile reglementate corespunzătoare ultimului ciclu anual de înmagazinare închis din punct de vedere financiar pentru care există obligația legală de depunere la ANRE anterior ciclului pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană, evidențe care reprezintă din punctul de vedere al activității operaționale echivalentul unui ciclu anual de înmagazinare. Costurile totale se defalcă pe cele două categorii de exploatare și financiare, respectiv pe fiecare tip de cheltuială după natura acesteia, așa cum sunt prevăzute la art. 5 și 7 și sunt prezentate în detaliu și justificate pe fiecare depozit de înmagazinare subterană;b)alocarea costurilor de exploatare și financiare în costuri fixe și variabile, în funcție de destinația și tipul cheltuielilor efectuate;c)situația valorilor și duratelor de funcționare, rămase, aferente imobilizărilor corporale/necorporale, la începutul ciclului anual de înmagazinare subterană, care au stat la baza determinării valorii amortizării luate în calcul la stabilirea costurilor totale pe baza cărora se fundamentează propunerea de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană pentru ciclul anual. Situația se prezintă detaliat, în conformitate cu prevederile specifice prevăzute la art. 5, pe fiecare imobilizare corporală/necorporală, cu date de identificare a acesteia referitoare în principal la număr de inventar, loc de folosință etc.;d)valoarea de intrare rămasă la sfârșitul ciclului anual de înmagazinare subterană a imobilizărilor corporale și necorporale componente ale sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale puse în funcțiune și/sau recepționate, aferente investițiilor noi realizate începând cu data de 1 aprilie 2019 pentru îmbunătățirea funcționării și creșterea siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, determinată conform art. 18;e)valoarea de intrare în patrimoniu, aferentă imobilizărilor corporale și necorporale componente ale sistemului de înmagazinare subterană a gazelor naturale puse în funcțiune și/sau recepționate în ciclul anual de înmagazinare subterană, aferente investițiilor noi realizate începând cu data de 1 aprilie 2019 pentru îmbunătățirea funcționării și creșterea siguranței și flexibilității în exploatare a sistemelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;f)capacitățile rezervate, cantitățile injectate și extrase de gaze naturale aferente ciclului anual de înmagazinare anterior celui pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană, inclusiv cele estimate, potrivit contractelor încheiate, pentru lunile care nu au fost închise financiar ale aceluiași an. După caz, pot fi luate în considerare și datele din contractele încheiate în anii anteriori;g)capacitățile rezervate și cantitățile de gaze naturale injectate și extrase în/din depozitul de înmagazinare subterană, estimate pentru ciclul anual de înmagazinare pentru care se stabilesc tarife de înmagazinare subterană, având în vedere solicitările transmise de utilizatorii de rețea conform prevederilor legale în vigoare, după caz;h)situația veniturilor totale aferente activității de înmagazinare subterană prezentate separat pentru activitatea de rezervare de capacitate, injecție și extracție gaze naturale în/din depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, prezentată în formatul anexei la ECR;i)costurile de recuperat sau de cedat și valoarea ratei rentabilității aferentă, corespunzătoare ultimului ciclu anual de înmagazinare închis din punct de vedere financiar pentru care există obligația legală de depunere a situațiilor privind evidențele contabile reglementate la ANRE anterior ciclului anual pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană, stabilite în conformitate cu prevederile art. 21; j)memoriu justificativ tehnico-economic pentru alocarea costurilor totale în costuri fixe și variabile, precum și pentru alocarea costurilor variabile între activitățile de injecție și extracție a gazelor naturale în/din depozitul subteran;k)memoriu justificativ tehnico-economic pentru stabilirea cantității de gaze naturale aferente consumului tehnologic și a accizelor datorate aferente, respectiv a categoriilor de consum pentru care se datorează acciză, cantitatea și valoarea corespunzătoare fiecărei categorii. Solicitarea este aplicabilă până în momentul certificării cantității de gaze naturale în conformitate cu prevederile legale în vigoare; l)date sau informații necesare stabilirii tarifelor de înmagazinare subterană, generate de aplicarea actelor normative în vigoare;m)orice alte date și informații justificate cu privire la stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană;n)raportul de separare contabilă a activităților desfășurate de operatorul de înmagazinare în conformitate cu prevederile legale în vigoare și structurat pe:1.activități reglementate din sector, detaliat pe:(i)activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale care cuantifică activitățile și operațiunile desfășurate de operatorul de înmagazinare prevăzute la art. 3;(ii)racordarea terților la sistemul de înmagazinare subterană;(iii)activități conexe celor de operare a sistemelor de înmagazinare subterană;(iv)alte activități reglementate din sector;2.activități nereglementate din sector, din care activitatea de realizare în regie proprie a obiectivelor de investiții aferente sistemului de înmagazinare subterană utilizat;3.activități din afara sectorului.(2)Costurile totale pot fi evaluate și acceptate de ANRE ținând cont și de:a)cheltuielile realizate în anii anteriori;b)evoluția anuală a elementelor de structură a tarifelor de înmagazinare subterană;c)creșterea productivității muncii și a eficienței activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale;d)dezvoltarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale;e)analiza comparativă a cheltuielilor realizate în anii anteriori de către operatorul de înmagazinare, precum și analiza comparativă a cheltuielilor realizate în anii anteriori cu cele realizate de alți titulari de licență pentru operarea sistemelor de înmagazinare subterană;f)evoluția indicatorilor economico-financiari realizați de către operatorii de înmagazinare în ciclurile anuale de înmagazinare subterană anterioare. + 
Articolul 24Pentru primul ciclu anual de înmagazinare subterană, care începe după intrarea în vigoare a prezentei metodologii, operatorul de înmagazinare are obligația transmiterii la ANRE a propunerii privind stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană, până la data de 1 martie 2019.  + 
Articolul 25(1)Începând cu cel de-al doilea ciclu anual de înmagazinare subterană pentru care se aplică prevederile prezentei metodologii, operatorul de înmagazinare are obligația transmiterii la ANRE a propunerii de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană pentru următorul ciclu anual de înmagazinare subterană și de justificare detaliată a acesteia, cel puțin cu 120 de zile înainte de prima zi de depunere, stabilită prin cadrul de reglementare aplicabil sectorului gazelor naturale, a cererilor de acces la depozitele de înmagazinare subterană pentru următorul ciclu anual pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană. (2)Începând cu cel de-al treilea ciclu anual de înmagazinare subterană pentru care se aplică prevederile prezentei metodologii, propunerea de stabilire cuprinde și costurile de recuperat sau de cedat și valoarea ratei rentabilității aferentă, corespunzătoare ultimului ciclu anual de înmagazinare închis din punct de vedere financiar pentru care există obligația legală de depunere la ANRE, anterior ciclului anual pentru care se determină tarifele de înmagazinare subterană.
 + 
Articolul 26(1)În situația în care documentația de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană este incompletă și/sau eronată, ANRE va transmite solicitarea de completare a acesteia în termen de 7 zile lucrătoare de la depunere, operatorul de înmagazinare având obligația de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare.(2)Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate analizează și evaluează propunerea înaintată corectată și/sau completată.(3)În perioada de analiză, în scopul clarificării, justificării și/sau, după caz, a corectării, documentelor înaintate, ANRE are dreptul să solicite orice date, informații și documente suplimentare, iar operatorul de înmagazinare are obligația de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. + 
Articolul 27(1)În urma analizei propunerii de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un referat cuprinzând rezultatele analizei și propunerile de tarife de înmagazinare subterană ce urmează a fi supuse aprobării.(2)Referatul prevăzut la alin. (1) se comunică operatorului de înmagazinare în vederea transmiterii către ANRE a unui punct de vedere în termen de 5 zile.
 + 
Articolul 28Compartimentul de specialitate înaintează spre aprobare Comitetului de reglementare proiectul de ordin de aprobare a tarifelor de înmagazinare subterană, însoțit de referatul prevăzut la art. 27, precum și de punctul de vedere exprimat de operatorul de înmagazinare. + 
Articolul 29(1)Ca urmare a aprobării de către Comitetul de reglementare a proiectului de ordin de aprobare a tarifelor de înmagazinare subterană, în forma propusă conform art. 28 sau cu modificări aprobate în cadrul ședinței, președintele ANRE emite ordinul privind aprobarea tarifelor de înmagazinare subterană.(2)Ordinul președintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3)În situația în care proiectul de ordin de aprobare a tarifelor de înmagazinare subterană prevăzut la art. 28 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data ședinței Comitetului de reglementare și pe baza informațiilor puse la dispoziție de către secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate comunică operatorului de înmagazinare decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea aprobării proiectului de ordin de aprobare a tarifelor de înmagazinare subterană, însoțită de motivarea deciziei.(4)După comunicarea de către secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor de înmagazinare, compartimentul de specialitate modifică/completează, după caz, referatul și/sau proiectul de ordin de aprobare a tarifelor de înmagazinare subterană.(5)În situația în care intrarea în vigoare a ordinului președintelui ANRE prevăzut la alin. (2) nu se realizează până la data începerii noului ciclu anual de înmagazinare subterană, tarifele de înmagazinare subterană aprobate pentru ciclul anual anterior rămân în vigoare până la intrarea în vigoare a noului ordin.
 + 
Capitolul VModificarea tarifelor de înmagazinare subterană în perioada de desfășurare a ciclului anual de înmagazinare subterană a gazelor naturale + 
Articolul 30Operatorul de înmagazinare are obligația de a transmite la ANRE toate datele, informațiile și documentele necesare pentru o nouă stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană conform prevederilor prezentei metodologii, cu cel puțin 90 de zile înainte de data la care încep să producă efecte:a)fuziunea prin absorbție a unui alt operator de înmagazinare;b)divizarea, în situația în care operatorul desfășoară în continuare activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale;c)restructurarea și/sau reorganizarea activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale sau orice altă modificare a activității de înmagazinare subterană a gazelor naturale care generează modificarea substanțială a cheltuielilor totale, a capacităților de înmagazinare subterană și/sau a cantităților de injectat/extras în ciclul anual aflat în curs de derulare ori a altor elemente de structură a tarifelor de înmagazinare subterană.
 + 
Articolul 31(1)ANRE poate modifica tarifele de înmagazinare subterană în timpul desfășurării ciclului anual, după caz, și cu anunțarea prealabilă a operatorului de înmagazinare, dacă se constată că:a)stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană s-a efectuat pe baza unor informații eronate/false furnizate de către titularul de licență;b)există erori de calcul semnificative în stabilirea tarifelor de înmagazinare subterană;c)există abateri semnificative între capacitățile rezervate sau cantitățile de gaze naturale injectate ori extrase în/din depozitul de înmagazinare subterană contractate și cele estimate care au fost luate în calcul la determinarea tarifelor de înmagazinare subterană;d)apariția unor costuri neprevăzute în timpul desfășurării ciclului anual de înmagazinare subterană, în afara controlului operatorului, cu impact substanțial asupra nivelurilor tarifelor de înmagazinare subterană și veniturilor ce urmează a fi realizate.(2)ANRE va informa operatorul de înmagazinare cu privire la informațiile eronate/false constatate, a prevederilor legale nerespectate, acesta având posibilitatea de a transmite date/informații suplimentare pentru clarificarea situației.
 + 
Articolul 32Modificarea tarifelor de înmagazinare subterană, conform prevederilor art. 31, se realizează cu corectarea informațiilor eronate/false și recalcularea și aprobarea noilor tarife reglementate ce vor fi aplicate de către operatorul de înmagazinare în cauză. Totodată, se realizează și corectarea efectelor produse de tarifele de înmagazinare subterană stabilite anterior.
 + 
Capitolul VIDispoziții finale + 
Articolul 33(1)În situația în care operatorul de înmagazinare, din motive întemeiate, nu poate prezenta la timp propunerea de stabilire/revizuire a tarifelor de înmagazinare subterană, acesta va transmite, înainte cu 15 zile de expirarea termenului de depunere a acestei propuneri, o solicitare de amânare a termenului care să conțină justificarea netransmiterii la timp și propunerea noului termen, în vederea acceptării de către ANRE.(2)ANRE va răspunde la solicitarea prevăzută la alin. (1) și îl va informa pe operatorul de înmagazinare cu privire la termenul de transmitere a propunerii de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană întocmită în conformitate cu procedura prevăzută în acest sens prin prezenta metodologie.
 + 
Articolul 34(1)În situații justificate, operatorul de înmagazinare poate solicita:a)luarea în calcul a unor valori diferite ale elementelor de structură/corecție ale tarifelor de înmagazinare subterană, față de cele stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, analizate și acceptate de ANRE la stabilirea de tarifelor de înmagazinare subterană;b)luarea în calcul a unor noi elemente de structură/corecție ale tarifelor de înmagazinare subterană;c)modificarea tarifelor de înmagazinare subterană, după aprobarea acestora în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.(2)În situația în care elementele de structură și/sau de corecție ale tarifului de înmagazinare subterană induc creșteri semnificative ale nivelului acestuia într-un ciclu anual de înmagazinare subterană, ANRE poate decide, de comun acord cu operatorul de înmagazinare, recuperarea/cedarea totală sau parțială de către acesta a valorii aferente a unuia sau mai multora dintre respectivele elemente în ciclul următor/ciclurile următoare, după caz.(3)Valorile de recuperat/cedat prevăzute la alin. (2) se actualizează cu ratele de inflație aferente anilor financiari închiși aflați în intervalul de timp dintre ciclul anual de înmagazinare subterană pentru care se determină valorile actualizate de recuperat sau de cedat și ciclul anual în care s-a stabilit recuperarea conform prevederilor prezentei metodologii.
 + 
Articolul 35În vederea stabilirii tarifelor de înmagazinare subterană aferente primului ciclu anual de înmagazinare subterană care se desfășoară după intrarea în vigoare a prezentei metodologii, operatorii de înmagazinare care nu au costurile totale transmise la ANRE prin situația evidențelor contabile reglementate transmit la ANRE, după cum urmează:a)operatorul de înmagazinare constituit în urma procesului de separare legală a activității de înmagazinare subterană înainte de intrarea în vigoare a prezentei metodologii și care a început să desfășoare activitatea anterior intrării în vigoare a acesteia prezintă costurile totale la nivel estimat, având la bază atât realizările, cât și estimările corespunzătoare lunilor neînchise ale ciclului anual de înmagazinare anterior celui pentru care se stabilesc tarife de înmagazinare subterană a gazelor naturale;b)operatorul nou de înmagazinare, care începe să desfășoare această activitate după intrarea în vigoare a prezentei metodologii, prezintă costurile totale la nivel estimat. Pentru cel de-al doilea ciclu anual de desfășurare a activității de înmagazinare subterană, în propunerea de stabilire a tarifelor de înmagazinare subterană, operatorul de înmagazinare va lua în considerare prevederile alin. (1). + 
Articolul 36(1)În termen de 15 zile lucrătoare, de la data încheierii perioadei de contractare pentru noul ciclu anual a serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale stabilită conform prevederilor legale, operatorii de înmagazinare au obligația de a transmite la ANRE situația capacităților de înmagazinare subterană rezervate.(2)În termen de 60 de zile de la data încheierii fiecărui trimestru, operatorii de înmagazinare transmit la ANRE, în format ECR, situația trimestrială a costurilor totale, a veniturilor realizate din prestarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale și a capacităților de înmagazinare subterană rezervate și, respectiv, facturate.
 + 
Articolul 37În cazul în care regulile și principiile stabilite de ANRE pentru organizarea și conducerea ECR, care stau la baza determinării costurilor totale, și pe care operatorii de înmagazinare sunt obligați să le întocmească în conformitate cu prevederile legale aplicabile domeniului gazelor naturale, nu conțin prevederi specifice, se aplică prevederile reglementărilor contabile și fiscale în vigoare, aplicabile operatorilor de înmagazinare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x