METODOLOGIE din 13 decembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 17 aprilie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 2
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 8
ART. 23REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 53
ART. 26REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 13
ART. 31REFERIRE LALEGE (R) 111 10/10/1996 ART. 11
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 400 13/12/2005
ActulCONTINUT DENORMA 13/12/2005

de autorizare a activităţilor asociate pe toată durata de viaţă a unui depozit



 + 
Capitolul 1Regimul de autorizare + 
Articolul 1(1) Activităţile prevăzute la art. 9 din norme necesită eliberarea unei autorizaţii de către CNCAN, în conformitate cu prevederile art. 2 şi 8 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) sunt:a) amplasarea;b) construcţia;c) operarea;d) închiderea;e) controlul instituţional.
 + 
Capitolul 2Solicitarea autorizaţiilor + 
Articolul 2Autorizaţiile de amplasare, construcţie, operare şi închidere se solicită de către operatorul depozitului.
 + 
Articolul 3(1) Autorizaţiile prevăzute la art. 1 sunt valabile numai pentru titularul de autorizaţie şi numai pentru activităţile nucleare pentru care au fost eliberate.(2) Respectarea limitelor, condiţiilor şi termenelor înscrise în autorizaţie sau în anexele care o însoţesc este obligatorie.(3) Documentaţia tehnică pe baza căreia s-a eliberat autorizaţia face parte integrantă din aceasta. Modificarea unilaterală a acesteia de către solicitant este interzisă şi duce la anularea autorizaţiei.(4) Solicitarea şi obţinerea autorizaţiei sunt obligatorii înainte de începerea activităţii din domeniul nuclear.
 + 
Articolul 4Solicitarea autorizaţiei se face prin depunerea sau trimiterea la CNCAN a unui dosar de autorizare compus din:a) cerere adresată preşedintelui CNCAN şi semnată de împuternicitul legal al solicitantului;b) dovada achitării taxelor şi tarifelor de evaluare în vederea autorizării;c) copii ale actelor care dovedesc că solicitantul este persoană legal constituită;d) documentaţia tehnică de autorizare;e) copii ale autorizaţiilor, aprobărilor sau avizelor emise de alte organe de stat, necesare conform legii;f) alte informaţii considerate necesare de solicitant în susţinerea cererii.Dosarul de autorizare
 + 
Articolul 5(1) Dosarul de autorizare trebuie să aibă filele numerotate, să includă un cuprins şi să fie redactat în limba română.(2) Toate documentele din dosarul de autorizare trebuie să fie lizibile, tipărite, dactilografiate sau la imprimantă. Nu se admit, de regulă, documente transmise prin fax.(3) În cazul în care sunt necesare copii după actele doveditoare, acestea vor fi fotocopii sau copii dactilografiate şi autentificate ori confirmate sub semnătură de către solicitant. Nu se admit, de regulă, copii făcute sau transmise prin fax.(4) Documentele de autorizare vor fi prezentate într-un dosar de încopciat.
 + 
Articolul 6Informaţiile conţinute în dosarul de autorizare sunt confidenţiale. Salariaţii CNCAN sunt obligaţi să respecte confidenţialitatea acestora sau caracterul secret al unor informaţii, dacă acestea au fost declarate ca atare de către solicitant, sub sancţiunea legilor în vigoare.
 + 
Articolul 7(1) Dosarele incomplete în sensul art. 4 şi 5 nu intră în procesul de evaluare.(2) CNCAN va notifica în termen de maximum 30 de zile, printr-o adresă, completările necesare. Dacă aceste completări nu se primesc în termen de cel mult o lună de la data notificării, dosarul este respins fără nici o altă avertizare şi solicitantul nu mai poate face referiri ulterioare la acesta sau nu mai poate pretinde utilizarea unor părţi din el ori nu mai poate să revendice taxele şi tarifele achitate.
 + 
Articolul 8(1) Dosarele complete în sensul art. 4 şi 5 intră în procesul de evaluare în cursul căruia CNCAN poate solicita clarificări, dovezi în susţinerea afirmaţiilor, expertize, refacerea unor părţi din dosar, poate efectua controale şi poate să dea termene pentru realizarea completărilor solicitate. Nerespectarea acestor termene, fără acordul prealabil al CNCAN, duce la respingerea cererii de autorizare.(2) Dosarele respinse sau părţi din ele nu pot fi utilizate ulterior, la alte cereri de autorizare, în sensul că ar fi deja depuse la CNCAN.
 + 
Articolul 9(1) Procesul de evaluare durează cel mult 6 luni de la data trimiterii ultimului document solicitat de CNCAN conform prevederilor art. 8 şi se finalizează cu emiterea autorizaţiei sau cu o adresă de notificare a respingerii motivate a autorizării, justificată corespunzător, în cazul neîndeplinirii condiţiilor de autorizare.(2) Data solicitării se dovedeşte cu data confirmării de primire a trimiterii la poştă sau cu data de înregistrare în registrul de intrare al CNCAN.(3) Autorizaţia se eliberează numai după prezentarea dovezii achitării taxei şi tarifului de autorizare.
 + 
Articolul 10(1) Dosarele incomplete sau respinse nu se restituie.(2) Solicitantul de autorizaţie poate contesta respingerea prin argumente documentate corespunzător, printr-un memoriu adresat preşedintelui CNCAN, în termen de două luni de la data primirii adresei de notificare a respingerii autorizării.Cererea de autorizare
 + 
Articolul 11Cererea de autorizare va conţine cel puţin următoarele informaţii:a) datele de identificare şi sediul social ale solicitantului şi ale subunităţii, cum ar fi filială, sucursală, diviziune administrativă, prin care se desfăşoară activităţi nucleare;b) activitatea nucleară care se intenţionează a fi autorizată;c) identificarea persoanei care poate angaja legal răspunderea solicitantului, cu menţionarea funcţiei şi a mijloacelor prin care poate fi contactată – telefon, fax, e-mail – şi, dacă este cazul, numele persoanei împuternicite să reprezinte solicitantul în relaţia cu CNCAN;d) menţionarea adresei poştale la care poate fi trimisă corespondenţa;e) identificarea persoanei responsabile;f) identificarea unei persoane de contact pentru eventualele probleme tehnice specifice care pot apărea în procesul de autorizare şi mijlocul prin care poate fi contactată;g) informaţiile prevăzute în legile în vigoare pentru a-i conferi caracter legal în relaţiile cu terţii şi a antrena răspunderea persoanei legal constituite (inclusiv semnătura persoanei împuternicite să o reprezinte şi ştampila).Documentaţia tehnică suport de autorizareDocumentaţia tehnică suport de autorizare a amplasării
 + 
Articolul 12Documentaţia tehnică suport de autorizare a amplasării se compune din următoarele documente:a) evaluarea de securitate a depozitului, dezvoltată conform prevederilor prezentei metodologii, pentru faza de amplasare, inclusiv descrierea proiectului conceptual al depozitului;b) planul conceptual de închidere;c) programul conceptual de monitorizare a mediului;d) sinteza studiilor de selectare a amplasamentului;e) acord de mediu;f) planul de management al calităţii;g) alte informaţii solicitate de CNCAN.Documentaţia tehnică suport de autorizare a construcţiei
 + 
Articolul 13Documentaţia tehnică suport de autorizare a construcţiei se compune din următoarele documente:a) analiza de securitate a depozitului, dezvoltată conform prevederilor prezentei metodologii, pentru faza de construcţie, inclusiv descrierea proiectului depozitului;b) planul conceptual revizuit de închidere a depozitului;c) programul preoperaţional de monitorizare a mediului;d) planul de management al calităţii;e) alte informaţii solicitate de CNCAN.Documentaţia tehnică suport de autorizare a operării
 + 
Articolul 14Documentaţia tehnică suport de autorizare a operării se compune din următoarele documente:a) analiza de securitate a depozitului, dezvoltată conform prevederilor prezentei metodologii, pentru faza de operare şi postînchidere;b) dovada că operatorul deţine mijloacele financiare de operare, inclusiv pentru închiderea depozitului, dar şi pentru perioada controlului instituţional activ şi pasiv;c) procedurile tehnice de lucru;d) programul de monitorizare a mediului;e) programul de control al sistemelor care au funcţii de securitate în faza de operare;f) planul conceptual revizuit de închidere a depozitului;g) cerinţele specifice de acceptare a deşeurilor în depozit, elaborate de operator;h) limitele şi condiţiile de operare ale depozitului;i) planul de management al calităţii;j) planul de intervenţii în caz de urgenţă;k) alte informaţii solicitate de CNCAN.Documentaţia tehnică suport de autorizare a închiderii
 + 
Articolul 15Documentaţia tehnică suport de autorizare a închiderii se compune din următoarele documente:a) analiza de securitate a depozitului, dezvoltată conform prevederilor prezentei metodologii, pentru faza postînchidere;b) programul de monitorizare a mediului;c) planul detaliat de închidere a depozitului;d) limitele şi condiţiile de închidere;e) programul controalelor sistemelor care au funcţii de securitate în faza postînchidere;f) alte informaţii solicitate de CNCAN.Documentaţia tehnică suport de autorizare a controlului instituţional activ şi pasiv
 + 
Articolul 16Documentaţia tehnică suport de autorizare a controlului instituţional activ şi pasiv se compune, după cum urmează, din:a) analiza de securitate pentru faza postînchidere, care ia în considerare şi datele rezultate din monitorizarea mediului în faza de operare şi de închidere;b) programul de monitorizare a mediului;c) programul de control al sistemelor care au funcţii de securitate pentru faza postînchidere;d) alte informaţii solicitate de CNCAN.Perioada de valabilitate a autorizaţiei
 + 
Articolul 17(1) Autorizaţiile de amplasare, de construcţie, de operare şi de închidere se eliberează pe o perioadă limitată de timp, care de regulă este de 5 ani.(2) CNCAN poate stabili, de la caz la caz, orice perioadă de valabilitate mai mică de 5 ani.
 + 
Articolul 18(1) Autorizaţia controlului instituţional se eliberează pe o perioadă de timp care de regulă este de 10 ani.(2) CNCAN poate stabili, de la caz la caz, orice perioadă de valabilitate mai mică de 10 ani.Reautorizarea sau prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei
 + 
Articolul 19Reautorizarea este necesară dacă:a) nu s-a solicitat prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei înainte de expirarea acesteia;b) se intenţionează introducerea de elemente noi care schimbă forma şi caracteristicile depozitului;c) se intenţionează modificarea limitelor şi condiţiilor din autorizaţie;d) autorizaţia a fost retrasă de către emitent, cu drept de reautorizare.
 + 
Articolul 20Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei se solicită într-un interval de timp de 45 de zile înainte de termenul de expirare a autorizaţiei. Se consideră respectat acest termen dacă dosarul de reautorizare a intrat în procesul de evaluare, aşa cum prevede art. 9, înainte de expirarea autorizaţiei.
 + 
Articolul 21Valabilitatea autorizaţiei pentru care se solicită prelungirea perioadei de valabilitate se prelungeşte automat pe durata procesului de evaluare, dar nu mai mult de două luni calendaristice, dacă sunt respectate prevederile art. 9.
 + 
Articolul 22În cazul în care în urma evaluării nu se acordă prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei, titularul de autorizaţie este obligat să-şi înceteze activitatea şi să ia toate măsurile pentru refacerea mediului pentru activitatea de amplasare şi construcţie şi, suplimentar, pentru protecţia materialelor radioactive pentru activităţile de operare, închidere şi control instituţional.
 + 
Articolul 23În cazul în care titularul de autorizaţie consideră că neeliberarea autorizaţiei în termenul prevăzut la art. 9 este imputabilă CNCAN şi este de natură să-i producă daune, poate cere aplicarea prevederilor art. 53 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 24(1) Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei se solicită prin trimiterea la CNCAN a unui dosar care va avea filele numerotate şi va conţine un cuprins.(2) Dosarul prevăzut la alin. (1) este compus din:a) cerere conformă cu art. 11;b) documentaţia tehnică;c) dovada achitării taxei şi tarifului de autorizare.
 + 
Articolul 25Documentaţia tehnică pentru reautorizare sau prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei va conţine cel puţin următoarele informaţii:a) analiza de securitate reactualizată;b) modul de îndeplinire a condiţiilor impuse prin autorizare sau a dispoziţiilor date prin procesele-verbale de control;c) dovezi documentate privind îmbunătăţirea securităţii radiologice;d) semnalarea unor evenimente care merită a fi analizate din punctul de vedere al securităţii radiologice.Modificarea autorizaţiei
 + 
Articolul 26Modificarea autorizaţiei poate fi făcută:a) de către CNCAN, din proprie iniţiativă, conform prevederilor art. 13 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;b) la cererea titularului de autorizaţie.
 + 
Articolul 27Titularul de autorizaţie este obligat să solicite modificarea autorizaţiei în următoarele situaţii:a) schimbarea denumirii, schimbarea sediului social al firmei sau alte modificări în actul constitutiv al firmei, care pot deforma informaţiile pe care s-a bazat eliberarea autorizaţiei;b) schimbarea personalului cu responsabilităţi;c) modificări ale limitelor şi condiţiilor specificate în autorizaţie;d) alte modificări care ar putea afecta securitatea depozitului ori radioprotecţia personalului expus, a populaţiei sau a mediului înconjurător.
 + 
Articolul 28Solicitarea modificărilor menţionate la art. 26 şi 27 se face prin trimiterea la CNCAN a unui dosar de modificare, cu filele numerotate şi care va conţine un cuprins, dosar compus din:a) cerere conformă cu dispoziţiile art. 11;b) o documentaţie care să susţină necesitatea modificărilor solicitate, precum şi dovada respectării cerinţelor de securitate radiologică în cazul modificărilor solicitate;c) dovada achitării taxelor şi tarifelor.
 + 
Articolul 29Modificarea autorizaţiei nu schimbă termenul de valabilitate a acesteia. Dacă CNCAN constată că modificările operate sau propuse nu satisfac cerinţele de securitate radiologică, va proceda la retragerea autorizaţiei sau va interzice efectuarea modificărilor.
 + 
Capitolul 3Pierderea valabilităţii autorizaţiei + 
Articolul 30Autorizaţia îşi pierde valabilitatea în următoarele cazuri:a) s-a depăşit perioada de valabilitate menţionată pe autorizaţie, cu excepţiile prevăzute la art. 9 sau 21;b) titularul de autorizaţie a pierdut calitatea de persoană legal constituită;c) titularul renunţă la autorizaţie, cu îndeplinirea condiţiilor de încetare a activităţii;d) activitatea sau practica autorizată a fost abandonată ori înstrăinată;e) autorizaţia a fost retrasă, anulată sau suspendată.
 + 
Articolul 31Autorizaţiile se suspendă sau se retrag de către emitent, din proprie iniţiativă ori la sesizarea oricăror persoane fizice sau juridice, în toate cazurile prevăzute la art. 11 din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă a activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 32Măsura suspendării sau retragerii autorizaţiilor se notifică titularului de autorizaţie printr-o adresă semnată de preşedintele CNCAN, precizându-se baza legală şi motivele care au dus la luarea acestei măsuri. Se va preciza, în cazul suspendării, intervalul de suspendare.
 + 
Articolul 33Suspendarea autorizaţiilor are ca efect imediat:a) încetarea activităţilor pentru care s-a acordat autorizaţie;b) planul de închidere a depozitului, care trebuie să cuprindă şi planul de refacere a mediului afectat ca urmare a lucrărilor de amplasare şi construcţie;c) obligaţia titularului de a lua măsuri pentru asigurarea securităţii fizice şi radiologice a materialelor radioactive pentru activităţile de operare, închidere şi control instituţional;d) titularul de autorizaţie se obligă să prezinte în termen de maximum 30 de zile lucrătoare un plan de măsuri, cu termene de realizare şi persoane responsabile, pentru rezolvarea problemelor care au provocat măsura suspendării.
 + 
Articolul 34În cazul în care rezolvarea problemelor care au provocat suspendarea nu se poate realiza într-o perioadă de timp rezonabilă, titularul de autorizaţie trebuie să prezinte la CNCAN un plan de închidere a depozitului şi trebuie să înceapă închiderea acestuia.
 + 
Articolul 35Ridicarea suspendării se realizează prin notificarea titularului în baza unui proces-verbal de control în care s-a constatat că toate motivele care au stat la baza luării măsurii de suspendare au fost remediate.
 + 
Articolul 36Ridicarea suspendării devine efectivă din momentul notificării semnate de preşedintele CNCAN.
 + 
Articolul 37Retragerea autorizaţiilor are ca efect imediat:a) încetarea activităţilor pentru care a fost acordată autorizaţia;b) obligaţia titularului de autorizaţie de a reface mediul afectat ca urmare a lucrărilor de amplasare şi construcţie;c) obligaţia titularului de a lua măsuri pentru asigurarea securităţii fizice şi radiologice a materialelor radioactive pentru activităţile de operare, închidere şi control instituţional;d) obligaţia titularului de autorizaţie de a înapoia de urgenţă la CNCAN originalul autorizaţiei.Pierderea, furtul sau deteriorarea autorizaţiei
 + 
Articolul 38În cazul pierderii, furtului sau deteriorării autorizaţiei, titularul de autorizaţie trebuie să solicite un duplicat care se eliberează în următoarele condiţii:a) o cerere în care se explică împrejurările în care s-a produs evenimentul;b) dovada publicării unui anunţ de anulare a autorizaţiei;c) dovada achitării tarifului prevăzut pentru modificarea autorizaţiei.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x